Elikkäs semmoista kyselisin että tarvitseeko autokouluun viedä lääkärintodistusta, jos on käynyt jo mopokortin muutama vuos sitten ja sillon on se lääkärintodistus jo joihinkin tietoihin on laitettu. Nytkun on itsellä menny hukkaan ne lääkärintodistuslappuset mitkä silloin aikoinaan sain ..
Lääkärintodistuksesta !
25
3933
Vastaukset
- ou jee
nuorilla pitää olla rippikoulutodistus hyväksyttävillä arvosanoilla, myös pihtaustodistus pitää olla enon allekirjoittamana.
- 1789332
Lääkärintodistus pitää olla jokaista ajokorin korotusta varten ja todistus ei saa olla puolta vuotta vanhempi.
- konttotoristi
Et tarvitse lääkärintodistusta, jos suoritat henkilöautokorttia ja sinulla on ennestään M-, MT, A1-, tai A-kortti.
Jos suorittaisit B-korttiin C-korotusta, tarvitsisit lääkärintodistuksen, koska kuorma-autokorttiin tarvitsee sen aina.
Jos suorittaisit A-korotusta henkilöautokortin päälle, tarvitsisit lääkärintodistuksen, jos olisit saanut B-korttisi ennen 01.07.2007. Muuten sitä ei tarvitsisi. - wyrzi
Kyllä on ihanaa kun te annatte asialliseen kysymykseen typeriä vastauksia.
Jos olet vienyt mopokorttia varten poliisille lääkärintodistuksen, niin nyt joudut B-korttia varten toimittamaan uuden. Syy on se, että lääkärintodistus on voimassa vain puoli vuotta.
Jos oletkin toimittanut poliisille mopokortin yhteydessä nuorison terveystodistuksen, niin se onkin voimassa viisi vuotta ja näin ollen et joudu nyt toimittamaan uutta todistusta,
Jos epäilet kirjoitustani, tai varmuuden vuoksi muutenkin, kysy autokoulustasi.- Matsonation
Epäilenpä hyvinkin. Lue AKA 11 a § 2 momentti. Siinä on selvästi sanottu, että uutta selvitystä (lääkärintodistusta) ei tarvita, mikäli hakijalle on myönnetty ajokorttilupa jotakin näistä (A1-, A-, B-, M- ja T-luokkaa varten, haettaessa ajokorttilupaa samassa mom. mainittua luokkaa varten.
Eikä siinä ole mitään määräaikoja.
Lääkärintodistus on voimassa 6 kk ja ntt 5 vuotta. Mutta se ihan eri asia. Se kelpaa haettaessa ak-lupaa näiden aikojen rajoissa.
Jos sinulla on jo M-luokan kortti, et tarvitse hakemuksen liitteeksi lääkärintodistusta, mikäli haet ajokorttilupaa edellä mainitulle (A1, A, B tai T) luokalle.
C1:stä eteenpäin on eri asia. Niitä hakiessasi tarvitset.
Mutta, jos hakijalla on C1- tai C-luokan kortti ja hakee muuta 2 ryhmän lupaa, tarvitsee lääkärintodituksen. Mutta jos on CE-, C1E-, D-, DE-, D1- tai D1E-luokan kortti ja hakee muuta saman ryhmän korttia, ei tarvita.
- kiki.
Autokouluun ei tarvitse ikinä viedä lääkärintodistusta, heitä ei kiinnosta paskaakaan sun terveydentila.
Lääkärintodistus viedään poliisille samalla kun ajokorttilupahakemus ja muuta liiteet :)
Ja ajokorttiluokilla M T A1 A B BE on samat terveysvaatimukset, eli et tartte todistusta jos on joku noista ja "korotat" johonkin noista luokista.
Taasen C C1 CE C1E D D1 DE D1E luokassa on tiukemmat vaatimukset (tarkempi näkövaatimus ja ei saa olla kuuro) eli jos korotat noista aijemmin mainitusita tällaiseen luokkaan, niin tarttet todistuksen..- Jennifee
Joo minun ei ainakaan tarvinnut sitten viiä uudestaan lääkärintodistusta, kun olin sen sillo jo vieny mopokorttia haettaessa
- LauraXX
näin myös meidän nuorisolla. joskin hämmästyttää että serkuilla oli mopo- ja kevarikortit entuudestaan kun meni suorittaa B-korttia ja siihen tarvittiin lääkärintodistus. Ei se kuitenkaan asuinkunnasta kiinni voi olla.
- inssi'
Pointti on nimenomaan tuossa todistuksen muodossa. Jos on vienyt "oikean" (tai vale-)lääkärintodistuksen, niin se on voimassa vain 6 kuukautta. Mutta esim. mopokorttia varten koulun terveydenhoitajalta saatu nuorison terveystodistus onkin voimassa 5 vuotta.
- spedesusi
"inssi" ja kumppanit
Lopettakaa nyt noiden typerien neuvojenne jakelu. Jos on mopokortti, niin EI tarvita uutta lääkärintodistusta tai terveystodistusta. Kaksi valokuvaa ja 60e ja ns. EU-todistus riittää liitteiksi ajokorttilupahakemukseen.
Kikille tiedoksi, että ajokorttilupahakemukseen tulee autokoulun leima, opettajan allekirjoitus ja autokoulun koodi. Minä en ainakaan tykkäisi jos oppilaat tekisi nämä puolestani.
Tällä viestin aloittaneella tosin taitaa jo olla ajokortti taskussa, kun viesti on aloitettu jo yli vuosi sitten.- inssi'
Minä olen opettanut kolme lastani opetusluvilla, joten tiedän melko hyvin, mitä ajokorttilupahakemukseen tarvitaan liitteeksi. Siihen tarvitaan joko nuorison terveystodistus tai lääkärintodistus. Missään ei sanota, että mopokortti vapauttaa todistuksen toimittamisesta.
Ohessa linkki Poliisin sivuille, joka noita lupia myöntää ja ote ohjeesta. Poliisin sivuilta löytää vastauksen moniin muihinkin teitä nuoria askarruttaviin kysymyksiin. Menkää ja katselkaa rohkeasti.
"Ajokorttilupaa haettaessa on oltava mukana:
- nuorison terveystodistus (enintään viisi vuotta vanha) tai
lääkärintodistus ajokorttia varten (enintään kuusi kuukautta vanha)"
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/suomi/ajokortti
- minkä taakseen jät..
Kehoittaisin soittamaan paikalliselle poliisilaitolselle ja ottamaan selvää tarvitaanko vai ei. Minä olen aikoinaan saannut samat ohjeet Espoon poliisista kuin nimimerkki konttoristi. Kuvat on uusittava ja siinäkin on aikaraja milloin edelliset on jätetty. Ajokorttiluvan kuvat säilytetään Suomen Pankin setelipainossa filmillä 2,5 vuotta. siihen mennessä on uusi ajortti oltava suoritettu että niitä voi käyttää esim ajokorttiluokan lisäystä varten M> A1, A>B Opetusluvalla opettaminen antaa valmiudet siihen rajattuun asiaan kuin omien lasten opettamiseen, mutta alan ammatilaisen tulee tietää asioista enenmän
- spedesusi
"inssi"
Minä olen opettanut työssäni useita tuhansia oppilaita ja sinä harrastuksena kolme. Mitä luulet, kumpi tietää ja kumpi puhuu paskaa?- inssi'
En tiedä sinusta, mutta minä ainakin tiedän, mistä puhun.
Kehotan lukemaan tuon linkin poliisin sivuille. - spedesusi
inssi' kirjoitti:
Kehotan lukemaan tuon linkin poliisin sivuille.Kannattaiskos sun "inssi" nyt ottaa asioista selvää vähän tarkemmin. Se, että olet opettanut kolme lastasi, ei tee sinusta asiantuntijaa.
Mietippäs jos on olemassa muitakin paikkoja ottaa asioista selvää, kun poliisin sivut tai suomi24.
Huolestuttaa lastesi puolesta se, että onko kaikki sinun ajokorttitietosi samalla tasolla. - mats....
inssi' kirjoitti:
Kehotan lukemaan tuon linkin poliisin sivuille.Kuule inssi, ei poliisin sivuille voi kaikkia eri versioita kirjoittaa. Tämä "perusesimerkki" tarkoittaa miten ajokorttia haetaan, tarkoittaen ettei henkilöllä ole aikaisempaa korttia. Sitten on paljon eri versioita, kuka korottaa ja minkäkin ryhmän kortiksi. Nämä kaikki kannattaa varmistaa ensin poliisilaitokselta.
Sinä varmaan tiedät mistä puhut, mutta minun täytyy tietää, miten se oikeesti menee. - inssi'
mats.... kirjoitti:
Kuule inssi, ei poliisin sivuille voi kaikkia eri versioita kirjoittaa. Tämä "perusesimerkki" tarkoittaa miten ajokorttia haetaan, tarkoittaen ettei henkilöllä ole aikaisempaa korttia. Sitten on paljon eri versioita, kuka korottaa ja minkäkin ryhmän kortiksi. Nämä kaikki kannattaa varmistaa ensin poliisilaitokselta.
Sinä varmaan tiedät mistä puhut, mutta minun täytyy tietää, miten se oikeesti menee.No, miksi mouhuat täällä? Miksi et ole jo kysynyt poliisilaitokselta, jos on "eri versioita"? Vai meinaatko, että poliisi lukee täältä, mikä versio sinä mahdat olla?
Poliisi sen luvan myöntää ja kirjoittaa tietysti ohjeisiin, mitä luvan myöntäminen vaatii. Jos on "eri versioita", niin kyllä kai poliisikin osaa sen verran,että kirjoittaa huomautuksen, että on "eri versioita". Mutta eipä ole kirjoittanut. Sinä näyt tietävän.
- opeope
Kahdelle lapselle mopokortit ja sitten autokortit , ja aina on todistus vaadittu poliisiasemalla . Nuorison terveystodistus mopokorttiin ja kopio samasta riitti autokorttiin.Ilman niitä ei hakemus kelvannut .
Käytäntöjä lienee siis erilaisia ,eli molemmat ovat oikeassa.- matsonation
Ei se uuden todistuksen vaatiminen perustu mihinkään. Niinkuin jo vuosi sitten kirjoitin, että asia on selvästi mainittu AKA 11 a §:n 2 mom:ssa. M ja B kortit kuuluvat samaan 1 ryhmään, ja sen luokan sisällä korotettessa korttia, ei vaadita uutta selvitystä terveydentilasta.
Hazzeli kyselee myöhemmin, että pitääkö ajotunnit maksaa autokoululle, jos ei saakaan lt:ta. Vähän sama juttu, pitääkö auton katsastusremontti maksaa, jos auto ei mene läpi katsastuksesta maksamattomien verojen vuoksi.
- Ehheh, ei tarvitse :
Ehheh, ei tarvitse :)
Autokouluun ei tarvitse ikinä viedä lääkärintodistusta, heitä ei kiinnosta paskaakaan sun terveydentila.
Lääkärintodistus viedään poliisille samalla kun ajokorttilupahakemus ja muuta liiteet :) - hazzeli
Mitäs jos autokoulu ajattaa oppilaalle esim. 20 ajokertaa ja sen jälkeen käy ilmi, että oppilas ei saakaan lääkärintodistusta. Joutuuko oppilas maksamaan autokoululle ajamansa ajokerrat?
- mullizelli
hazzeli, mitäs jos ajaisit taksilla johonkin ja toteaisit sitten perillä ettet haluaisikaan mennä siihen paikkaan ja haluat takaisin lähtöpaikkaan, niin olisiko sinun saatava tuo reissu maksamatta?
Taksihan ei ole vienyt sinua mihinkään, kun olet edelleen samassa paikassa kuin lähdit.
Mitä luulisit, menisikö perustelu läpi?
Vastaus kysymykseesi on, että tottakai joutuu maksamaan tehdystä työstä.
- hazzeli
Ei, vaan juju onkin siinä, että on olemassa ennakkotapaus siitä, että autokoulun tulee varmistua siitä, että oppilaan terveydentila riittää ko.ajokorttiluokkaan. Siis jos lääkärintodistusta ei saa, ei autokoulu myöskään voi laskuttaa oppilasta. Tässä syy, miksi lääkärintodistus viedään autokoululle. Autokoulu hoitaa oppilaan puolesta paperit poliisille.
- mullizelli
Sanoessasi, että on ennakkotapaus, niin silloin sinä kaivat sen esiin.
- hazzeli
Ei minun tarvitse sitää enää kaivaa esiin. Kaivappa sinä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670