Miten irtaantua vl-uskosta?

KetKuTe.

Olen tullut tieni päähän vl-uskon kannattajana.
En ole oikeastaan enää aikoihin kyennyt kunnolla uskomaan, vaikka olen kyllä väliin koittanut kilvoitellakin.
Välillä on ollut aikoja, jolloin tuntemiset ovat voimakkaammat, mutta loppukädessä minun uskoni on yhtä tyhjän kanssa.
Tiedän, että kun olen syntynyt ja kasvatettu tähän vl-uskoon, niin väliin tulee aikoja, jolloin ikään kuin havahdun, että ollaanks täs nyt kadotukseen menossa. Tästä johtuu aika-ajoittaiset kyynelvuot yms.
Herkistyn toisinaan uskomisen asioille, mutta aina, kun olen tolpillani, en kykene uskomaan laisinkaan.
Sorrun jatkuvasti asioihin, joita vl-uskossa ei katota hyvällä.
Näitä ovat mm. alkoholin juonti, ns. maailmallinen musiikki, elokuvat ja muu viihde.

Olen kokeillut sitkutella uskovaisten mukana, mutta tämä teatteri vie kovasti voimia. Ainoastaan pelot saavat minut herkistymään. Näitä pelkoja esiintyy yhä harvemmin, mutten ole niistä edelleenkään päässyt täysin irti. Helvetin pelko elää minussa toisinaan hyvinkin vahvana.
Kuitenkin kristinusko tuntuu mielestäni aika typerältä monine ihmeellisyksineen.
Kristinuskohan on varsin ristiriitainen uskonto. Jumala luo meidät ja tekee heti alussa virheen. Antaa kuitenkin perkeleen jyllätä keskuudessamme, eikä polje heti sen päätä.
Minun mielestä uskonnot ovat syntyneet aikoinaan järkeilemällä. Ihmiset uskoivat, että nämä kaikki on luotu, mutta kun ihmiset on mitä on, täytyy olla perkele. Pahuutta kun ei voi kieltää.
On toivottu, että joskus se meidän luoja polkee perkeleen rikki.

Jos oikeasti olisi Jumala, joka on kaikkitietävä, hän ei olisi ikipänä luonut perkeleitä!!
Hän olisi onnistunut luomistyössä heti alkuunsa, sillä hänenhän täytyy olla kaikkitietävä ja tosi viisaskin.

Olen kyllästynyt esittää vl:ää.
En tiedä, miten uskallan irtautua tästä yhteisöstä. Pelkoni on, että joudun täysin tyhjän päälle. Olenhan syntynyt täysin vieraaseen kulttuuriin ns. maailman ihmisten näkökulmasta.
Pelkään, että irtautumalla vl-yhteisöstä, mua ei oteta vastaan ns. tavisten keskuudessa.
Kertokaa te muut ex-vl:t, miten onnistuitte kertoa sen, ettei teitä uskomisen asiat kiinnosta tippaakaan?

50

1725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukko 45

voisin auttaa sinua. Itse olen samanlainen tollo ja tuntuu jotenkin jo kornilta, että haluan auttaa sinua, mutta joku sisälläni sanoo, että siinä on elävä ihminen, Jumalan luoma, ARVOKAS, että yritä ainakin auttaa. Ei auta pitkälle, jos esitämme uskovaista ja se teatteriesitys kohdaltamme loppuu lyhyeen, koska jos todellista pohjaa sille ei löydy, niin emme voi pettää ainakaan itseämme, jos sitten edes ympäristöämme. Ainut tukeva pohja uskonelämällemme on, EI TEATTERIELÄMÄMME, meidän näyttelisemme uskonelämässä, vaan kertakaikkinen Kristuksen suorittama SOVITUSTYÖ RISTILLÄ, meidän syntiemme ja sairautemme tähden, jotta me voisimme olla, niinkuin sinä, VAPAAT, KRISTUKSEN LUNASTUKSEN TÄHDEN, yksinomaan siihen uskossa nojaten, EI MINKÄÄN MUUN TÄHDEN, vaan KRISTUKSEN SINUN EDESTÄSI KÄRSITYN SOVITUSTYÖN TÄHDEN, lahjana SINULLE, ilmaiseksi uskossa vastaanotettavaksi, jos haluat vain vastaanottaa sen, koska se Raamatun mukaan annetaan jokaiselle omaksi, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. MIKSI?
      Koska Jeesus Kristus on lunastanut heidät vapaiksi, huomaa vapaiksi, MYÖS SINUT!!!!
      Näin Jumala lupaa ja et varmaan voi parempaa turvaa saada kuin JUMALAN LUPAUKSET. USKOTKO??????

SIUNAUSTA SINULLE YSTÄVÄNI!!!!!!

• onnellinen x-vle

"Ainut tukeva pohja uskonelämällemme on, EI TEATTERIELÄMÄMME,"
        Uskonelämä on "teatterielämää", koska se ei ole todellista: Usko perustuu jumalan ei-todestettuun olemassaoloon.

Mikä sovitustyö Kristus oli?
        Kaikkivaltias Jumala olisi voinut antaa kaikille tuleville ihmisille synnit anteeksi ilman ihmisuhria. Miksi tappaa oma poika niin julmasti? No, tietenkin siksi, kun Jumala on niin sadistinen kusipää. Se ei osaa muuta kuin tappaa. Esimerkkejä tappamisesta on Raamattu täynnä. Jumala on laskelmien mukaan Raamatussa tappanu/tapattanut eli 2 miljoonaa ihmistä. Mitä rakkautta se sellainen on??? Sitten uhraa itsensä itselleen aivopestäkseen tulevat polvet rakkaudella.

Sinut lunastettu vapaaksi? Olet synnin orja! Mitä vapautta se synnin orjuus on?
        Toisaalta käytetään myös käsitettä vapaa tahto. Jos Jumala tietää syntymäsi ja kuolemasi, tietää mitä teet, mitä sanot, montako hiusta on päässäsi jne. Missä se vapaa tahto on? Silloinhan olet Jumalan tahdon vanki.

• Ei orjana tarvitse o
        onnellinen x-vle kirjoitti:

"Ainut tukeva pohja uskonelämällemme on, EI TEATTERIELÄMÄMME,"
        Uskonelämä on "teatterielämää", koska se ei ole todellista: Usko perustuu jumalan ei-todestettuun olemassaoloon.

Mikä sovitustyö Kristus oli?
        Kaikkivaltias Jumala olisi voinut antaa kaikille tuleville ihmisille synnit anteeksi ilman ihmisuhria. Miksi tappaa oma poika niin julmasti? No, tietenkin siksi, kun Jumala on niin sadistinen kusipää. Se ei osaa muuta kuin tappaa. Esimerkkejä tappamisesta on Raamattu täynnä. Jumala on laskelmien mukaan Raamatussa tappanu/tapattanut eli 2 miljoonaa ihmistä. Mitä rakkautta se sellainen on??? Sitten uhraa itsensä itselleen aivopestäkseen tulevat polvet rakkaudella.

Sinut lunastettu vapaaksi? Olet synnin orja! Mitä vapautta se synnin orjuus on?
        Toisaalta käytetään myös käsitettä vapaa tahto. Jos Jumala tietää syntymäsi ja kuolemasi, tietää mitä teet, mitä sanot, montako hiusta on päässäsi jne. Missä se vapaa tahto on? Silloinhan olet Jumalan tahdon vanki.

Ilman Jumalaa ihmisellä voi myös olla auttavainen mieli ja epäitsekkyyttä sekä moraalia. Ja on hienoa, että asia on näin. Jumalaan uskoville nämä asiat kuitenkin näyttäytyvät ikäänkuin ilmentymänä Jumalan rakkaudesta. Samasta joka näyttäytyy kaikessa hyvässä, kaikessa toivossa ja kauneudessa.

Joskus kuitenkin hylkäämme tämän näkymän ja uskomme pelkojemme luomaan ankaraan Jumalaan, jota palvomalla uskomme pelastuvamme kauheuksilta. Silloin ei omatunto ja oman sielun tutkiskelu tunnu tärkeältä, vaan uskominen ulkoapäin annettuihin muka-totuuksiin, se lohduttaa tavallaan. Nöyristelemällä voimme valehdella itsellemme olevamme pelottelevalle Jumalalle kelpaavia.

Elämästä saa nauttia. Siitä saa voimaa ja psyykkistä terveyttä. Kuitenkin on asioita, jotka ovat syvempiä kuin maallisen elämän nauttiminen. Syvin kaipuumme on Jumalan yhteyteen, eli tuohon rakkauteen, totuuteen ja hyvään. Se on myös suurin ilomme. Siksi se lohduttaa myös silloin kun elämä raatelee. Siksi se auttaa myös silloin kun "makea elämä" näyttää laarinsa pohjan ja kaikki tuntuu turhalta ja tyhjältä.

Uskonnollinen kaipuumme ei kuitenkaan saisi johtaa meitä harhaan. Tuomitsemiseen, ulkokultaisiin sääntöihin ja perusteluihin, kirjoituksista ja opillisista uskomuksista kinaamiseen, varmoihin totuuksiin, jotka olemme lukeneet jostain kirjasta. EI. Koska ne EIVÄT vie lähemmäs Jumalaa, vaan poispäin. Keksimme nuo vain omaa epävarmuutta peittääksemme ja pelkojemme tähden. Vain usko tuohon Pyhään ja Suureen ja Oikeaan, että se ON - ja nöyryys SEN edessä riittää. Käsitämme siten sen valtavan armon ja rakkauden meitäkin kohtaan. Ja antaa meille elämäämme pohjan joka kestää.

Kristuksen uhrausta Jumalan armon ehtona en ymmärrä minäkään. Mutta kuitenkin Kristus on minulle tärkeä tie Jumalan luo. Hän osoitti tien siihen, että kuoleman ja synnin valta, joka ilmenee hänen ristikuolemassaan, voidaan voittaa Jumalan ikuisen pyhyyden, armon ja rakkauden tähden. Voimme siis kulkea sitä kohti hänen jalanjäljissään!

• ilmainen neuvo

Uusi ympäristö ja ystävät, uudet harrastukset ja ajanviete. Vuosien jälkeen saatat vielä iltarukouksessasi toivoa että Herra toisi valon sinne missä pimeys vielä vallitsee - paikkaan josta lähdit. Ja se toive on kristillistä lähimmäisenrakkautta jonka tunteva antaa anteeksi myös heille jotka ovat itseä vastaan rikkoneet.

• on pitänyt.

Pitää pystyä lähtemään pois ahdasmielisistenvanhempien luota ja muista tiukkiksista, eli ammattiin tai opiskelemaan itsenäisesti, ei taloudellista riippuvuutta. Jos on köyhätvanhemmat on melkein pakko lähteä heti kun kynnelle kykenee, toisekseen hyvä ja huono.

• onnellinen x-vl

Olen käynyt samat asiat läpi. Irrottautuminen ei ole helppoa. Oikea asenne kuitenkin auttaa.
      Tässä pieni tehtävälistä:
      -kirjoita itsellesi omat 10 käskyä (tai vaikka 110). Niistä asioista, joita arvosta, joita pidät moraalisina ja epämoraalisia, eettisinä ja epäeettisinä, asioita jotka ovat sinulle tärkeitä ja joita haluat myös muiden arvostavan. Älä käytä raamattua, vaan oikeasti HENKILÖKOHTAISESTA näkökulmasta.
      -vertaa listaa vl-opin kanssa. Selitä itsellesi, miksi mahdollisesti mielipiteesi poikkeaa vl-opista ja miksi jotkut asiat ovat samoja.

Esim. Alkoholin käyttö. Eihän sitä tarvi tuomita epämoraaliseksi. Hallittu ja sivistynyt alkoholinkäyttö ei ole paha asia jne. Vrt. alkoholin alaisena sekoilu.

Erkaneminen varmasti on vaikea. Ensinnäkin kaikki lapsuus- ja nuoruusmuistot, hyvät kokemukset, kaverit, perhe, selittelyt selittelyjen perään, mahdollisest puhujien tai muiden raastavat keskustelutuokiot rakkaudesta, jeesuksesta jne. Lisäksi vielä kaiken päälle helvetin pelko.
      Minua auttoi se, että valmistauduin asiaan. Muistoja ei tarvitse menettää, eikä perhettä, eikä kavereita. Tutusto logiikkaan, rationaaliseen ajatteluu, skeptisyyteen. Myös argumenttivirheisiin ja loogisiin virheisiin kannattaa tutustua. Pitkälti usko perustuu niihin. Loppujen lopuksihan uskossa ei ole mitään järkeä, koska se on ilman todisteita uskomista. Tuskin uskot enää joulupukkiinkaan. Puhujia tms voi haastaa syvälliseen keskusteluun terävillä kysymyksillä, sen sijaan, että kuuntelee heidän puuduttavia saarnoja rakkaudesta ja jeesuksesta. Kysy puhujalta vaikka, että:
      "mistä tiedät oliko Jeesus edes olemassa?" tai
      "kuka kirjoitti evankeliumit?" tai
      "mitä eroa on uskolla kummituksiin ja jumalaan?" tai
      "jos jumala/jeesus on rakkaus, niin miksi kutsua sitä jumalaksi/jeesukseksi - sana rakkaudelle on rakkaus ja se on pitkälti itsemääriytyvä". jne.
      Kyseenalaista ja aja heitä nurkkaan, sen sijaan, että menet sinne itse.

Itselläni ei ole mitään vaikeuksia mennä kirkkoon, kotiin, kavereille, seuroihin jne. Määritänhän itse moraalini. Laulan siionin lauluja ja virsiä, mikäli muistan sanat. Sanon "jumalan terve" jos minulle sanotaa. Rohkenen ilmaista mielipiteeni, vaikka se olisi uskonto-/jumalakäsitystä vastaan. Älä häpeä itseäsi.

Itkeminen ei ole merkki jumalanpelosta/kuolemanpelosta. Se on merkki, että sinulla on tunteet. Luopumisen hetkellä koet tunteita. Muistan itse, että kiellettyäni uskon, häpesin itkeä kirkossa, koska muut kuvittelevat sen olevan kaipuuta uskoon tms. Eihän se sitä ole. Jos tilanne on tunteikas, silloin itken. Eihän minun tarvitse pyyhkiä pois niitä tunteita, jotka minulla oli.

"Jos oikeasti olisi Jumala, joka on kaikkitietävä, hän ei olisi ikipänä luonut perkeleitä!!"
      Hyvä pointti. Jos luet Raamattua lisää, huomaat kaikki ne epämoraaliset/sadistiset jutut, mitä Jumala teki ihmiselle. Sitten uskovaiset "näkevät" moraalin ja oikeuden sen kaiken sadismin ja järjettömyyden takana. Se on ihmisyyden tuhoamista.

"Pelkoni on, että joudun täysin tyhjän päälle."
      Suomessa on esim. ateistisia järjestöjä, joihin voi liittyä. Mene johonkin tapaamiseen, tutustu ihmisiin, jotka ovat kokeneet samoja asioita kanssasi. Suomi24 palstalla on myös Ateistien keskustelupalsta - käy lueskelemassa. On myös paljon muita asioita, joista saat kavereita. Älä hylkää entisiä ystäviäsi, mikäli he hylkäävät sinut, se on osoitus siitä, etteivät edes koskaan olleet ystäviäsi! Ystävyys ylittää mielipiderajat.

Elämä on ainutkertainen. Kun kuolemme - kuolemme. Turha kitua tuskissa ja kärsiä, kun voi elää täysillä ja iloita! Opi ymmärtämään miten valtava lottovoitto syntymisesi oli kaiken sen miljardien vuosien mittaisen evoluutioprosessin jälkeen. Se on paljon enemmän, mitä Jumala voi ikinä kenellekään antaa!

Vastaan mielelläni, mikäli haluat lisää kokemuksiani joistakin tietyistä asioista.

• keskisuomesta...

hyvästä kirjotuksesta! Onnellinen hyvä elämä on itsestä kiinni ja se vaatii rohkeutta mutta on antoisaa...

Olen itse rypenyt vuosia kunnes tajusin että ei mikään muutu jos en itse tee mitään! kukaan ei puolestasi elämääsi elä joten oma elämä pitää itse elää ja siitä saa ja kannattaa nauttia.

Olemalla avoin ja rehellinen, hyvät ystävät sekä aktiivi harrastukset sekä tietenkin perhe.
        En kaipaa enää ry. ahdistavia ressuja ynm. vastaavaa kun pääsin siitä yli on elämäni nyt hyvällä mallilla.

• kohtalotoveri

toi kuulostaa niin tutulta.. oon 18-v poika pohjois-pohjanmaalta, ja en ole aikoihin kokenut itseäni uskovaiseksi. seuroissa en ole jaksanut käydä pitkään aikaan, autossa soi aina maailman musiikki, Kärppäpelit vetävät magneetin lailla halliin katsomaan, elokuvat ovat alkaneet yhä useammin ja useammin pyörimään tietokoneen näytöllä, kirosanat ovat itsestään tulleet mukaan puheisiin tiettyjen ihmisten kanssa puhuessa... Kuitenkaan en ole uskaltanut virallisesti kieltää uskoani. Vanhempani kyllä tietävät elämäntavoistani ja eivät hekään pidä minua enää uskovaisena. Sukulaiset eivät kuitenkaan tiedä, ja tulevat aina iloisesti tervehtimään. Tällainen kaksoiselämä on raskasta, enkä oikein jaksaisi pitää kulisseja yllä. Olen monesti miettinyt uskon kieltämistä kokonaan, jospa se helpottaisi vähän. Olen huomannut ettei tämä usko oikein ole minua varten, ainakaan tässä vaiheessa. Maailman houkutukset ovat niin voimakkaita, etten pysty vastustamaan niitä.

• hiukan.

Ei ole sillä hyvä kun olet pääsyt aikanaa eroon, kun käyvät vanhempana kimppuun, tuputtavat pirulaiset sitä oikeaa uskoaan. Toisekseen katson heikäläiset allalensa, eli ei hetkauta.

• ex.vl. kommentoi

on tosi lapsellista ja sivistymätöntä harrastaa kiroilua! olit vl.tai et!
        "kirosanat ovat itsestään tulleet mukaan puheisiin tiettyjen ihmisten kanssa puhuessa..."

• 25 vuotta erossa

kaikkea siten kuin pitää eli kaikki jmalast aperkelen on ihmisen luomia juttuja kuten raamattu kirja jonka ihmiset ovat kirjoittaneet.
      Vuosien työ näkyy sinussa mutta voin kertoa et omalta kohdalta pois pääsy oli ainoa ka hyvä tie valheesta ja teatterista.

• ahdistava-uskonto

Kyllähän hyvä ja paha on meissä kaikissa. Ihminen kuoleekin, se on fakta. Mutta kun jotkut tekevät siitä opin tienatakseen leipänsä, se ei kyllä ole minua varten.

Muunkinlaista maailmankatsomusta sekä tieteellisesti todistettua faktatietoa kehiin, näin se minun kohdalla kävi. Toinen äärimmäisyys siinä sitten voi olla uhkana, mutta kohtuuskin löytynee.

Uskonnot kiehtovat heikkoja, ja niitä, jotka haluavat hallita heikkoja. Nykyään voi onneksi kulkea omiakin polkuja.

• 3+3

"Herkistyn toisinaan uskomisen asioille, mutta aina, kun olen tolpillani, en kykene uskomaan laisinkaan."

Kirjoituksesi perusteella minusta näyttää, että olet vielä tunteen tasolla kiinni vl-uskossa, mutta toisaalta järjen tasolla ymmärrät uskon absurdiuden.

Minun neuvoni on, että anna itsellesi aikaa; sitten kun olet myös tunteen tasolla varma ettet halua kuulua vl-liikkeeseen niin silloin kannattaa lähteä. Kannattaa myös varautua lähipiirin tunteisiin vetoavaan käännytykseen. Joskus saattaa myös käydä niin, että lähipiiri ottaa etäisyyttä.

"En tiedä, miten uskallan irtautua tästä yhteisöstä. Pelkoni on, että joudun täysin tyhjän päälle. Olenhan syntynyt täysin vieraaseen kulttuuriin ns. maailman ihmisten näkökulmasta."

Vahvista vl-liikkeen ulkopuolisia ihmissuhteitasi, etsi aktiivisesti aitoja ystäviä. Vl-liikkeessa pelotellaan "maailman ihmisten" pahuudesta, mutta oman kokemukseni perusteella vl-liikkeen ulkopuolisista saa luotettavampia ja sydämellisempiä ystäviä kuin vl-liikkeen sisällä. Ulkopuolisille voit olla aidosti oma itsesi, ei tarvita mitään teatteria kuten vl-liikkeen sisällä.

Myös irrallisuuden tunnetta joudut lähdettyäsi kokemaan kun et kuulu enää vl-kulttuuriin eivätkä normaaliväestön tavat ole vielä tuttuja. Älä erehdy luulemaan että "maailmassa" kaikki on sallittua ja mitään sääntöjä ei ole. Etsi itsellesi sopiva elämäntapa.

"Helvetin pelko elää minussa toisinaan hyvinkin vahvana."

Helvetti on uskonnollisten vallankäyttäjien keksintö, jolla saadaan kansa ruotuun ja nöyrästi tottelemaan vallankäyttäjien vaatimuksia. Ei sitä kannata pelätä.

• asia

Ihminen tekee itse itselleen vankilan. Voit olla vapaa ihminen oletpa vl tai et. Kun järjestät sisäisen elämäsi vapaaksi riippuvuuksista.

• Varo lahkoja
        asia kirjoitti:

Ihminen tekee itse itselleen vankilan. Voit olla vapaa ihminen oletpa vl tai et. Kun järjestät sisäisen elämäsi vapaaksi riippuvuuksista.

Joo! Paras henkivakuutus lahkojen hulluja oppeja kohtaan on hankkia tietoa elämästä ja kuolemasta ja rakentaa itselleen maailmankatsomus jossa ei ole taikauskolle sijaa. Silloin ei kukaan uskovais-hullu pysty ahdistelemaan.

• hg-fd.re

Moni on kokenut useissa lahkoissa olemisestaan tuskaa. Saatanallisuuteen jo puolustus kyvyttömänä pakkokastettuna lapsiakin tappaneen rikollisen toimesta on rikos.
      Olet ilmeisesti Jumalan Valtakunnan sielullisuuden kokemuksistasi huolimatta saanut säilyttää ja Jumala kutsuu sinua pois rikollisuuden herran epäjumalan orjuudesta.
      Kaikilla on uskovapaus vaikka sitä eivät Lain lainrikkojat lapsille anna!

Toivon sinulle onnea ja menestystä oikeutesi puolustajana.
      Ei Jumala antanut 10-käskyä vaan sen teki Luther! (katekismus)
      Jumala antoi Lain Moosekselle jonka Jeesus vahvisti. Kyseinen Laki on paljon laajenpi kuin 10-käskyä.
      Luther teki siitä Laista kopian ja samalla teki itsestään epäjumalan luterilaisille ja sen talutusnuorassa roikkuville pikku piruille ja tätä käytännössä oppeihinsa soveltaa rikollisen kristinuskon yli 3500 lahkoa ihmisiä Jumalallisuudesta pois harhauttaen.

luterilaiset oppeineen väitää esim. lapsikasteikkaan, että Jumala tai/ja Jeesus on noitarovio helvetin asettaneet??? Älä tapa käsky on aina ollut voimassa!!!

Jumalan Valtakunnassa ei uskota, Jumalan valtakunnassa ollaan Jumalan Valtakunnan tietoudessa!
      Jeesuskaan ei ollut uskossa!
      Usko tarkoittaa sitä, että uskoo Jumalaksi epäjumalaa.
      Usko on Jumalan ja Jeesuksen sekä Pyhän Hengen kieltämistä ja esim. kirkollisissa rituaaleissa Heidän pilkkaamista.
      Tuon tietävät kaikki jotka sielullisesti tuntevat Heidät!
      1Joh. 2:4
      Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

Kuuntele Jumalan Valtakunnan kaltaisuuden sielullisuuttasi niin se auttaa sinua pois saatanan orjuudesta. Ne ovat mielesi manipuloineen mutta Jumalan Valtakunnan kaltaista sieluasi he eivät pysty koskaan manipuloimaan ja sen vuoksi myös uskovaisilla tulee hetkiä jolloin "usko horjuu" kun Jumalan ja Jeesus kutsuu omiaa luokseen.

• Tavoittele tätä

eroamisen armoa ei kukaan ole vielä katunut.

• Kosminen nauraja

entinen mies joka meni kirkkoherranvirastoon ja sanoi:IRTI TEIDÄN LAHKOISTANNE !

Ala ajattelemaan omilla aivoillasi koska mitään jumalaa ei OLE.

• Näisevainon.

Jumala ei ole kaikkitietäväinen, vaikka väittää niin.
      Itseasiassa Jumalassakin on vikoja. Aika pahojakin sellaisia.
      Hän on ainut maailmassa, joka teki niinkin valtavan virheen, kun loi saatanan.
      Jos hän olisi fiksu ja virheetön, hän olisi luonut enkelitkin kerrasta kunnollisiksi.
      Jumala on monin paikoin aika vinksahtanut. Hän lupaa lyödä saatanan murskaksi, mutta vasta sitten, kun se on saanut lähes kaikki olemassa olevat ihmiset eksytettyä helevettiin.
      Jumala teki myös ihimisessä suuren virheen, kun ihmisestä tulikin melko syntiintaipuvainen pelle.
      No siinä mielessä ihminen on kyllä täysin Jumalan kuva!

• valta ilman vastuuta

Jumalan on luonut ihminen!

• me sen teimme
        valta ilman vastuuta kirjoitti:

Jumalan on luonut ihminen!

Muuhun päätelmään ei voi tulla.

• pakko uskoa

Ei ole pakko uskoa Jumalasta mitä ei halua uskoa.
        Sen sijaan ei kannata luopua siitä, mitä hyvää Jumalan, jumaluuden, pyhyyden, hengen ja sielun kautta voit saada ja löytää.
        Sitä kannattaa miettiä ihan syvällisesti ja tosissaan.
        Ateismi on kuitenkin hieman kuin tyhjä astia, vaikka konkreettinen, todisteiden perusteella havaittavissa oleva näkemys todellisuudesta (ehkä?, ehkä ei..) ja siinä mielessä todellisen tuntuinen.

Ihminen kaipaa kuitenkin muutakin - vettä tuohon astiaan. Vettä, jolla voi sammuttaa janonsa (hengen janon), kasvattaa uutta viljaa ravinnoksi sielulleen, kukkia kauneudeksi...
        Vesi tulee, menee, joskus haihtuu, imeytyy, tulvii, lorisee... Vesi on ikuista. Myös tämä vertauskuvallinen hengen vesi.
        Näkemykseni mukaan ihmisellä ilman tätä hengen ulottuvuutta ei riitä tahtoa hyvään, sydäntä rakastaa, eikä toivoa pahan ja pimeän keskellä. Se mikä näitä ihmiselle antaa ja synnyttää on Jumalasta. Uskommepa "häneen" tai vaikka sitten emme!
        Se on ihmisen todellisuutta. Elämän ja hengen todellisuutta.

• katariinaliina#

On: anna itsellesi aikaa, aikaa ja aikaa. Itse luulin olevani täysin valmis jättämään liikkeen jo n. 5 vuotta sitten, mutta nyt kun katson taaksepäin, niin huomaan, miten hyvä asia se on, ettei ollut tuolloin pokkaa tehdä sitä.

Viidessä vuodessa olen henkisesti irrottautunut kokonaan liikkeestä, aikoinaan vaivanneet helvetinpelot ovat kuolleet kokonaan ja voin tarkastella omaa suhdettani liikkeeseen sekä itse liikettä kiihkottomasti. Jos olisin tuolloin 5 vuotta sitten väkisin riuhtonut itseni irti, olisi minuun repeytynyt paljon syviä haavoja ja kokemus olisi ollut traumaattinen ja olisin pelkojeni riivaamana varmaan palannut takaisin tuohon näennäisen turvallisuuden tunteen antavaan liikkeeseen.

Jos Sinulla on hitustakaan epäilyjä sen suhteen, oletko valmis lähtemään/tunnontuskia/helvetinpelkoa, älä rakas ystävä oman hyvinvointisi tähden lähde. Kasva ajatukseen, kypsyttele. Kaikkea hyvää sinulle.

• grå

OLen itse n.s. entinen v-lestadiolainen. Sanoisimpa niin että keraan v-lestadiolainen aina vl.En tiedä miksi mutta kummallista...en sen jälkeen ole löytänyt itselleni mitään hengellistä kotia,mutta en voi kuitenkaan palata lestadiolaisuuteen.Jumala yksin tietää ja uskon että myös rakastaa minuakin outoa kulkijaa.

• Eläväinen elävä

Kristuksen sisäinen tunteminen. Pelkkä sääntöjen noudattaminen on ankeaa ja tyhjää elämää. Ei se tulekaan onnistumaan eikä pidäkään onnistua. Se on uskonnollisuutta, jota Jumalakin vihaa.
      Tee rehellinen parannus ja ripittäydy uudestisyntyneelle uskovalle. Niitä kyllä löytyy ainakin vapaista herätysliikkeistä; vapaakirkko, baptistikirkko, helluntaiherätys . Jeesuksen veri pesee tuntosi puhtaaksi ja saat vapauden kaikista saatanan siteistä ja epäuskosta. Tunnet kuitenkin tosiasiat raamatun pohjalta, niitä sinun on turha kiistää. Koskaan et ole onnellinen jos yrität tehdä niitä tyhjäksi ne on FAKTOJA.
      Älä usko epäuskoisten neuvoja.
      Miksi kansakunnat raivoavat ja kansat punovat turhia juonia? Maan kuninkaat nousevat,
      ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen Kristustaan vastaan. "Katkaiskaamme
      heidän kahleensa, heittäkäämme päältämmeheidän köytensä." Hän, joka istuu taivaassa,
      nauraa. Herra pilkkaa heitä. ( Psalmi 2:1-4 )

Käänny Jumalan puoleen ja rukoile. Näin minä teen kun saatana kiusaa.
      ”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle” (Ps 139:23-24)
      Rukoilen, että pääset valoon.

• Rakasta itseäsi

Usko on rakkautta, ei pelkoa

• Maailman menoa

Usko ei ole ollenkaan tunteiden asia.

• lähtenyt

että uskaltaa lähteä, on vaan uskallettava lähteä itse kulkemaan oman omantunnon kanssa.
      Lähtemiseen auttaa se, kun katsoo SRK:n toimia ja tuntee, ettei pysty sanomaan "aamenta" sen tekemisiin.
      Minä tunsin, että Jeesus ei ole siellä.

• .

Ei kannata ruveta irtautumalla irtautumaan yhteisöstä eikä varsinkaan julistaa kenellekään, ettei uskomisen asiat kiinnosta. Sinulla on tällä hetkellä tällainen vaihe hengellisessä elämässäsi ja myöhemmin tulee olemaan toisenlaisia vaiheita. Älä tee rajuja irtiottoja. Jos teet, voit ehkä kokea hyvältä tuntuvaa vapautta moniakin vuosia, mutta jossain vaiheessa saat huomata erehtyneesi. Vähennä kanssakäymistä uskovaisten kanssa ja tee kanssakäymisen tapoihin sellaisia muutoksia, ettei sinun tarvitse väsyksiin asti esittää teatteria. Tarvittaessa voit sitä esittääkin, sillä itsensä suojeleminen on sallittua ja oikein.

• 10

Ohjeesi on kuin hyväksikäytetyn ihmisen ohjaaminen takaisin väkivaltaiseen parisuhteeseen. Jos henkilö on joutunut hyväksikäytetyksi, paras ohje on hakeutuminen eroon puolisosta ja oikeuden hakeminen hänen julmille teoille. Neuvot kuten "saata vielä rakastaa", "voit katua jälkikäteen" ovat älyttömiä!

Olen huomannut, että uskonnot ja jumaliin uskomiset ovat aiheuttaneet valtavasti harmia historian valossa ympäri maailmaa. Lisäksi koko toiminta perustuu jonkin todistettoman asian uskotteluun. Ei ole älykästä neuvoa herännyttä ihmistä takaisin petolliseen toimintaan, vaan kannustaa järjen tielle.

Elämän ei tarvi olla kärsimysmatka - lopeta kuvittelu!

• NÄYTELMÄÄÄ

Minä oon ite miettiny just samoja asioita. Nyky-vllän kuuluu olla tosi sosiaalinen iltakyläsurffaaja, ainakin etelä suomessa. Jos en yksinkertaisesti jaksa mennä seuroihin, en jaksa sitä sekamelskaa, ihmisjoukkoa joka viikonloppu. Aina pitäis jaksaa jutella kaikkien kanssa, vaihtaa kuulumisia, tutustua uusiin. Jos tämän jätän välistä niin siitä kyllä saa kuulla.
      Meidän perheessä ollaan totuttu kaikenlaisiin ihmisiin ja luulen että perhe ymmärtää mua kun hylkään (ei uskon vaan) vln. Mutta kaverit ei varmasti. Oon huomannut kuinka suppean ihmisryhmän kans kaikki kaverit on tekemisissä. Joskus toivon että oisin jo nuorena kieltäny 'uskoni' kun elin villiä elämää. Nyt kaikki on vaikeampaa, todella HERMOJA RAASTAVAA. Onneks mulla on paljon ei vl kavereita kenen kanssa voin elää ns. normaalia elämää. Sehän on toki kiellettyä. Kuten maailmallinen musiikki, jota ilman en todellakaan voisi elää.
      No toivotaan, rukoilen joka ilta että nämä asiat lutviintuis joskus ja putois ISO kivi sydämeltäni.
      Ois hienoo päästä rupattelemaan jonkun samassa tilanteessa olevan kans. Tai tämän kaiken paskan läpikäyneen. Tarviiko mun muka selitellä ihmisille miksi jätin vln? Ei mun mielestä

• aikuinen nainen

Kuulostaa tutulta. Itse olen käynyt joulun jälkeen seuroissa yhden kerran, syksyllä harvoin. Kohta vuoden olen syönyt pillereitä ja seurustellut satunnaisesti yhden ihanan miehen kanssa, jota ei vl-piireissä ikinä hyväksyttäisi. Kuuntelen maailmallista musiikkia välillä. Viiniä ja muutakin olen harvakseltaan maistellut hyvässä seurassa. Tuo kaikki on tuntunut hyvältä, ei mitenkään väärältä. Vl-ystävien kanssa olen tekemisissä harvakseltaan. Minulla myös on useita hyviä ei-vl ystäviä.

Haluaisin luopua vl-uskosta kokonaan. Se on vaikeaa. Ennenkaikkea kertoa ratkaisusta perheelleni. Kiellon myötä kuitenkin pääsen eroon mainitsemastasi pakkososiaalisuudesta, talkootyöpyynnöistä, keittiövuoroista jne. Niitä pyyntöjä kun satelee jatkuvasti. Olen myös kyllästynyt elämäntapasääntöihin ja kyttäilyyn niiden noudattamisesta. Uskon Jumalaan edelleen. Haluan uskoa ilman vaatimuksia, omalla tavallani. En tiedä, milloin aika on kypsä päätöksen kertomiseen.

Voimia sinulle!

• mene sinne

jotka ovat lähteneen vl-liikkeestä.

• yks. ex-vl
    • Siellä saat ohjeita muilta eronneilta.

Olet oikealla tiellä, kun suunnittelet eroamista tuosta PIRUN BUNKKERISTA (= vl-herätysliike).

Näyttää siltä, että vl-herätysliike on tehnyt sinusta ateistin. Se on keskeinen tavoite vl-herätysliikkeen YKKÖSTAKAPIRULLA eli valheen isällä saatanalla. Tärkeinä avustajina tuossa toimivat SRK:n pamput ja vl-saarnamiehet.

Nöyrry Jumalasi edessä ja tee parannus!

• lähtemisen armoa

uskoa ei kannata jättää, vaikka irtaantuu vl-liikkeestä.
        SRK:n kätyrit tuovat tänne sellaisia kirjoituksia, että usko menee kun lähtee vl-liikkeestä, mutta niinhän ei tarvitse käydä.
        Minä uskon edelleen Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, ja raamattuun, vaikka olenkin lähtenyt pois vl-liikkeestä.
        Olen kiitollinen, että Jumala auttoi minun irtaantumaan vl-liikkeestä, se ei todellakaan ole helppoa.
        Kannattaa rukoilla Jumalalta apua siihen.

• 19
        lähtemisen armoa kirjoitti:

uskoa ei kannata jättää, vaikka irtaantuu vl-liikkeestä.
        SRK:n kätyrit tuovat tänne sellaisia kirjoituksia, että usko menee kun lähtee vl-liikkeestä, mutta niinhän ei tarvitse käydä.
        Minä uskon edelleen Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, ja raamattuun, vaikka olenkin lähtenyt pois vl-liikkeestä.
        Olen kiitollinen, että Jumala auttoi minun irtaantumaan vl-liikkeestä, se ei todellakaan ole helppoa.
        Kannattaa rukoilla Jumalalta apua siihen.

Pahinta mitä voi tehdä on että irtaantuu yhdetä pahasta ja liittyy seuraavaan pahaan.

Irtaantuminen vl-opista ja liittyminen muuhun jumala/jeesus oppiin on juuri tuota itseään.
        Irtaannu fantasiamaailmasta ja löydä totuus, tämä ainutkertainen ja mahtava elämä, joka on todellinen ja totuus ilman jumalia/jeesuksia. Niitä ei tarvita!

• lähtemisenArmon sain
        19 kirjoitti:

Pahinta mitä voi tehdä on että irtaantuu yhdetä pahasta ja liittyy seuraavaan pahaan.

Irtaantuminen vl-opista ja liittyminen muuhun jumala/jeesus oppiin on juuri tuota itseään.
        Irtaannu fantasiamaailmasta ja löydä totuus, tämä ainutkertainen ja mahtava elämä, joka on todellinen ja totuus ilman jumalia/jeesuksia. Niitä ei tarvita!

ei ole tarvetta, "yksin uskosta, yksin armosta" -riittää minulle.

• 31
        lähtemisenArmon sain kirjoitti:

ei ole tarvetta, "yksin uskosta, yksin armosta" -riittää minulle.

Se on siis sinun oma jumala/jeesus oppisi, jota luultavasti haluat levittää muille. Toivottavasti uskosi ja armosi kestää arkipäiväistä ajattelua? vai täytyykö edelleen pelkästään hyväksyä todistamattomia asioita helvetin pelossa jne?? Jos näin, et ole irtaantunut valheesta totuuteen!

• 23
        31 kirjoitti:

Se on siis sinun oma jumala/jeesus oppisi, jota luultavasti haluat levittää muille. Toivottavasti uskosi ja armosi kestää arkipäiväistä ajattelua? vai täytyykö edelleen pelkästään hyväksyä todistamattomia asioita helvetin pelossa jne?? Jos näin, et ole irtaantunut valheesta totuuteen!

ja se riittää minulle, niin kuin muillekin normaaleille ihmisille.

• 25
        23 kirjoitti:

ja se riittää minulle, niin kuin muillekin normaaleille ihmisille.

Ei sen pitäisi riittää. On ikävää, että ihmiset jatkavat perinteiden takia kuulumista kirkkoon, vaikka kuin hullulta koko uskomisjuttu kuulostaa. Sitten perustellaan oma usko numeroilla: "kuulun siihen ja tähän, koska niin moni muukin." Määrä ei määritä totuutta.

• uskon Jumalaan
        25 kirjoitti:

Ei sen pitäisi riittää. On ikävää, että ihmiset jatkavat perinteiden takia kuulumista kirkkoon, vaikka kuin hullulta koko uskomisjuttu kuulostaa. Sitten perustellaan oma usko numeroilla: "kuulun siihen ja tähän, koska niin moni muukin." Määrä ei määritä totuutta.

vaikka olenkin lähtenyt vl-liikkeestä.

• Osamandoitfs
        uskon Jumalaan kirjoitti:

vaikka olenkin lähtenyt vl-liikkeestä.

"En voi vastustaa enää maailman houkutuksia" miksi pitäisi?? Nuoren ihmisen kuuluu elää, itsenäistyä ja tehdä omia päätöksiä! Vanhempien ja sukulaisten "painostaminen" vaikuttaa vain mielenterveyteen ja erittäin negatiivisella tavalla! Tunnet kokoajan kuin joku painaisi päätäsi vedenalle ja et saa ilmaa, lestadiolaisten seurassa se on normaalia, mutta kun ajattelet sitä ihan omilla aivoillasi niin tajuat kuinka sairasta se on! Olemalla lestadiolainen sinusta ei tule sen parempaa ihmistä kuin kenestäkään muustakaan, on vale väittää näin!

Joten lakkaa elämästä pelossa, vaan ELÄ! Tee asioita mistä olet haaveillut, tee sääntöjä vastaan, juo polta kokeile kaikkea! Äläkä niele pureksimatta kaikkia opetuksia mitä olet kuullut!

• se riittää!
        31 kirjoitti:

Minen ainakaan usko mihinkään helevettiin, vaikka Jumalaan uskonkin.
        Enkä Jumalastakaan usko mitä en halua uskoa.

Se saa riittää.

Jumala on. Jess! Minunkin Jumalani!

• olla irtaantu-

matta. Ok?

• päästin irti

niin helppoa se on!

• teuta
        päästin irti kirjoitti:

niin helppoa se on!

Olkaa poja varovaisia , jos kuitenkin haluatte usko oikeesti meillä on valmis usko Es/Lestat
        silloin tällöin on sieltä ohjattu uomiin . tässä viimeksi Lahdessa.

• EK

...mahdollisimman nopeasti ilman omantunnon tuskia....

• Anonyymi

Apua lähtijoille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe