Hei.
Haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne asiasta joka vaivaa minua tällä hetkellä hyvin paljon. Toivon siis asiallisia ja järkeviä mielipiteitä, en tuomitsemista ja haukkumista aborttia vastustavilta.
Sain siis tietää äskettäin olevani raskaana, n. 6 viikolla. Olen vasta 19-vuotias, täytän ensi keväänä 20 vuotta. Lapsen isä on pitkäaikainen (3v oltu yhdessä) poikaystäväni, jonka kanssa myös asumme yhdessä. Vauva ei siis syntyisi rikkinäiseen kotiin jos nyt päättäisimme sen pitää.
Ongelma on kuitenkin se, että meille molemmille (siis minulle ja avomiehelleni) on kertynyt melko paljon velkaa ja taloudellinen tilanteemme on erittäin heikko, kädestä suuhun eletään ja tällä hetkellä sosiaalituen voimin, sillä minun työsuhteeni loppui työvuorojen puutteen vuoksi jo pari kuukautta sitten enkä ole saanut uutta työpaikkaa vaikka olen yrittänyt. Mieheni on rakennusmies ja hänen työsuhteensä päättyi vajaa kuukausi sitten hommien puutteen vuoksi. Meillä ei siis toisin sanoen olisi "varaa" lapseen juuri nyt. Ja olen myös aloittamassa koulun vuoden alussa joten opinnotkin jäisivät sitten kesken jos päättäisimme lapsen pitää. Sekin vaivaa, että olemme molemmat todella nuoria (mieheni vuotta minua vanhempi). Mieheni kannattaa aborttia.
Mitä mieltä te olette?
Abortti vai synnytys?
212
5226
Vastaukset
- ei kukaan
kuole nälkään ja köyhyyteen. Lapsiperhe saa hyvät tuet yhteiskunnalta. Rahanpuute ei ole tämän yltäkylläisyyden keskellä mikään syy abortille!!
Minä olin aikoinaan sinua vuotta nuorempi, asuin vanhemmillani, kouluttamaton, työtön ja huonossa parisuhteessa, mutta annoin (miehen aborttipainostuksesta huolimatta) lapseni elää! Hyvin olemme aina pärjänneet vaikka olen ollu useita vuosia yh ja opiskellutkin.
Eipä ole tarvinnut katua hetkeäkään :) aborttia katuu varmasti todennäköisemmin kuin lapsen elämää, loppuiän syyllisyydestä ja tunnontuskista puhumattakaan. Opiskelua ja muuta ehtii koko loppuelämän. Tämä lapsesi voi elää vain nyt ja tämän kerran. Anna lapsen tulla kun hän noin kovasti luoksenne haluaa!- tuleva äitikö?
Paljonko niitä tukia sitten saa? Mieheni kyllä luultavasti palaa pian töihin, mutta silloinkin kun molemmat teimme töitä ja tienasimme melko hyvin niin oli kyllä kuitenkin todella niukkaa. Suuri osa palkoistamme meni velkojemme sekä muiden laskujen maksuun, elämiseen jäi vain hyvin pieni osa.
Joten rahaa pitäisi olla kuitenkin sen verran, että voitaisiin elättää meidän perheemme sekä maksaa velkojamme pois. - tuleva äitikö?
Kiitos viestistäsi. En todellakaan tämän palstan perusteella päätä pidänkö lapsen vai en, haluan vaan kuulla muiden - ehkä minua vanhempien ihmisten - mielipiteitä asiasta.
- töissä...
tuleva äitikö? kirjoitti:
Paljonko niitä tukia sitten saa? Mieheni kyllä luultavasti palaa pian töihin, mutta silloinkin kun molemmat teimme töitä ja tienasimme melko hyvin niin oli kyllä kuitenkin todella niukkaa. Suuri osa palkoistamme meni velkojemme sekä muiden laskujen maksuun, elämiseen jäi vain hyvin pieni osa.
Joten rahaa pitäisi olla kuitenkin sen verran, että voitaisiin elättää meidän perheemme sekä maksaa velkojamme pois.viimeisenä puolena vuotena ennen äitiyslomaa, saat suurempaa äitiyspäivärahaa. Tämän lisäksi voitte saada asumistukea jollei miehesi ole hyvin tienaava. Lisäksi voitte anoa lainan lyhennysvapaata äitiyslomasi ajaksi joten pääsette yhdestä menoerästä kriittisimmäksi aikaa. Saatat saada kotikunnaltasi kuntalisää, jos hoidat lasta kotona äitiysloman jälkeen vielä jonkin aikaa. Ja tietysti lapsesta saa aina lapsilisän.
- Aborttien vastustaja
Anteeksi, mutta mun on pakko puuttua tähän kommenttiin ( en halua syyllistää mitenkään aloittajaa). Tosi asia on kumminkin se, että ihminen päättää tekeekö hän lapsen vai ei siinä vaiheessa, kun ei ole vielä raskaana. Raskaana se on jo myöhäistä, koska lapsi on jo tehty.
- hämmästellen
Aborttien vastustaja kirjoitti:
Anteeksi, mutta mun on pakko puuttua tähän kommenttiin ( en halua syyllistää mitenkään aloittajaa). Tosi asia on kumminkin se, että ihminen päättää tekeekö hän lapsen vai ei siinä vaiheessa, kun ei ole vielä raskaana. Raskaana se on jo myöhäistä, koska lapsi on jo tehty.
No sittenhän raskaus voidaankin keskeyttää, koska lapsi on jo tehty. Mistä näitä neroja tulee??
- aborttien vastustaja
hämmästellen kirjoitti:
No sittenhän raskaus voidaankin keskeyttää, koska lapsi on jo tehty. Mistä näitä neroja tulee??
Niin voidaankin, mutta toisella nimellä sitä kutsutaan tappamiseksi!
- Mitä sitten?
aborttien vastustaja kirjoitti:
Kai tuon nyt tietää vähänkään asiaan perehtynyt että siinä tapetaan ihmisen alku? Mitä sitten? Ei se ole laitonta.
- aborttien vastustaja
Mitä sitten? kirjoitti:
Kai tuon nyt tietää vähänkään asiaan perehtynyt että siinä tapetaan ihmisen alku? Mitä sitten? Ei se ole laitonta.
niin ei olekaan laitonta, mutta eläimellistä vaikka eläimet eivät tapakaan omia lapsia!
- Turhautunut tonttu
niin ei olekaan laitonta, mutta eläimellistä vaikka eläimet eivät tapakaan omia lapsia!
Oletko nyt ihan varma?
Minusta ihan tuntuu että olisin jossain lukenut että stressaantunut eläinemo saattaa kyllä tappaa pentujaan...
Ja uroksetkin saattavat tappaa pentuja... - omien pentujen
Turhautunut tonttu kirjoitti:
Oletko nyt ihan varma?
Minusta ihan tuntuu että olisin jossain lukenut että stressaantunut eläinemo saattaa kyllä tappaa pentujaan...
Ja uroksetkin saattavat tappaa pentuja...tappaminen ei ole kovinkaan harvinaista eläinmaailmassa. Asiasta esimerkkejä linkkeineen tästä viestistä:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8723719/41741486 - valittavasti
Oletko nyt ihan varma?
Ja uroksetkin saattavat tappaa pentuja...Sama mekanismi toimii mukavuusaborteissa. Painostuksen ja stressin alla odottava äiti harhautetaan surmauttamaan oma ja lopulta niin rakas lapsensa.
- totuus tässä
haluaa silotella omaa julmuuttaan ja piilottaa pahansuopuutensa yrittämällä kääntää keskustelun - ja syyllisyyden - pois itsestään. Vastustajaväki haluaa sensuroida itseensä kohdistuvan asiallisen ja totuudenmukaisen kritiikin. Vastustajaväki osoittaa alennustilansa syvyyden sortumalla nimittelemään kritiikin esittäjää sen sijaan että kääntäisi peilin itseensä päin. Ei ole sanansaattajan vika, ettei vastustajaväen omat teot kestä edes heidän omaa seulaansa. Normaalit ihmiset painavat päänsä häpeissään nähdessään omien tekojensa rumuuden ja moraalittomuuden. Vastustajaväki yrittää kääntyä pois omasta häpeästään sen sijaan että katsoisi itseään silmiin.
Toivon että palstan jokainen mukavuusaborttiin painostettu, stressaantunut naisuhri osaa asettaa tämän porukan höpinät omaan arvoonsa, tai pitäisikö sanoa arvottomuuteensa. Toivon heidän ymmärtävän, että tätä sakkia ei ohjaa hyvä, jollaiseksi tässäkin eräs julmuusasiamies yrittää tekeytyä, vaan pahuuden synkin olemus. Vastustajaväki on alittanut kaikki inhimillisyyden standardit.
Jättäkää painostetut ja stressaantuneet, muutenkin kärsivät naisparat rauhaan! - Abortti harvoin hyvä
totuus tässä kirjoitti:
haluaa silotella omaa julmuuttaan ja piilottaa pahansuopuutensa yrittämällä kääntää keskustelun - ja syyllisyyden - pois itsestään. Vastustajaväki haluaa sensuroida itseensä kohdistuvan asiallisen ja totuudenmukaisen kritiikin. Vastustajaväki osoittaa alennustilansa syvyyden sortumalla nimittelemään kritiikin esittäjää sen sijaan että kääntäisi peilin itseensä päin. Ei ole sanansaattajan vika, ettei vastustajaväen omat teot kestä edes heidän omaa seulaansa. Normaalit ihmiset painavat päänsä häpeissään nähdessään omien tekojensa rumuuden ja moraalittomuuden. Vastustajaväki yrittää kääntyä pois omasta häpeästään sen sijaan että katsoisi itseään silmiin.
Toivon että palstan jokainen mukavuusaborttiin painostettu, stressaantunut naisuhri osaa asettaa tämän porukan höpinät omaan arvoonsa, tai pitäisikö sanoa arvottomuuteensa. Toivon heidän ymmärtävän, että tätä sakkia ei ohjaa hyvä, jollaiseksi tässäkin eräs julmuusasiamies yrittää tekeytyä, vaan pahuuden synkin olemus. Vastustajaväki on alittanut kaikki inhimillisyyden standardit.
Jättäkää painostetut ja stressaantuneet, muutenkin kärsivät naisparat rauhaan!Abortti on harvoin välttämätöntä, on täysin eri asia päätyä aborttiin terveyden tai hengen ollessa vaakalaudalla, kuin että nyt ei sovi taloudellisen tilanteen vuoksi. Mitä hyvää on sikiön tuomitsemisessa kuolemaan?
- Turhautunut tonttu
Abortti harvoin hyvä kirjoitti:
Abortti on harvoin välttämätöntä, on täysin eri asia päätyä aborttiin terveyden tai hengen ollessa vaakalaudalla, kuin että nyt ei sovi taloudellisen tilanteen vuoksi. Mitä hyvää on sikiön tuomitsemisessa kuolemaan?
hyvää on naisen pakottamisessa synnyttämään?
Nainen ei saa 9kk ajan syödä mitä haluaa, juoda mitä haluaa, tehdä mitä haluaa, vaan on pakko kärsiä pahoinvoinnista, selkäkivuista, mielialanvaihteluista ja hormonimyrskyistä, inkontinessista, ja sitten on vielä pakko läpikäydä synnytyksen.
Ja miksi? Jotta joku jossain joka ei voi saada omia lapsia voisi hänen lapsensa ottaa omakseen.
Synnyttäneen naisen vaivat eivät siihen lopu vaikka lapsen antaakin pois, vartalo vaatii omaa aikaansa palautua synnytyksen jälkeen.
Maitoa tulee rinnoista, alapää on kipeä ja tikattu, painoa on kertynyt, ja muutama kuukausi naisen elämästä on hävinnyt.
Tämä verrattuna siihen että keskeyttää 12vkon alkion kehityksen... Niin, mikä onkaan julmempaa? Kun alkio ei vielä tiedosta mitään, eikä tunne mitään. Jollekin jossain se voisikin merkitä jotain, mutta kun se joku joka odottaa savansa jonkun toisen lapsen ei edes tiedä että Annan, 19v, kohdussa on alkio jonka kehitys tullaan keskeyttämään. Kukaan joka adoptiolasta odottaa ei tiedä näistä alkioista, missä niitä on jne.
Ainoat joille alkio voisi merkitä jotain, on mies ja nainen, jonka sukusoluista tämä alkio on muodostunut.
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista. - toimii..
Oletko nyt ihan varma?
Ja uroksetkin saattavat tappaa pentuja...pelkkien vaistojensa varassa (huom. pentuja tappaessaan ovat häiriintyneessa tilassa!), vailla moraalia. Valitettavasti joitain ihmisiäkään ei erota eläimistä tämän ilmeisen puutteen takia..
- humpuukia...
Nainen ei saa 9kk ajan syödä mitä haluaa, juoda mitä haluaa, tehdä mitä haluaa, vaan on pakko kärsiä pahoinvoinnista, selkäkivuista, mielialanvaihteluista ja hormonimyrskyistä, inkontinessista, ja sitten on vielä pakko läpikäydä synnytyksen.
Ja miksi? Jotta joku jossain joka ei voi saada omia lapsia voisi hänen lapsensa ottaa omakseen.
Synnyttäneen naisen vaivat eivät siihen lopu vaikka lapsen antaakin pois, vartalo vaatii omaa aikaansa palautua synnytyksen jälkeen.
Maitoa tulee rinnoista, alapää on kipeä ja tikattu, painoa on kertynyt, ja muutama kuukausi naisen elämästä on hävinnyt.
Tämä verrattuna siihen että keskeyttää 12vkon alkion kehityksen... Niin, mikä onkaan julmempaa? Kun alkio ei vielä tiedosta mitään, eikä tunne mitään. Jollekin jossain se voisikin merkitä jotain, mutta kun se joku joka odottaa savansa jonkun toisen lapsen ei edes tiedä että Annan, 19v, kohdussa on alkio jonka kehitys tullaan keskeyttämään. Kukaan joka adoptiolasta odottaa ei tiedä näistä alkioista, missä niitä on jne.
Ainoat joille alkio voisi merkitä jotain, on mies ja nainen, jonka sukusoluista tämä alkio on muodostunut.
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista.Aborttiväki lyö natsikortin eli yli-ihmiskorin pöytään vähintään 10 kertaa päivässä tällä palstalla.
"Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista."
Kukapa uskoisi tällaisia puhuvien yli-ihmisyyteen? Tuskin edes he itse... - kerrakseen.
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista.Se on julmaa että riistät lapselta koko hänen ihmiselämänsä etkä anna sen jatkua muualla selitellen kaikemaailman köykäsiä 'mutku kroppakin kärsii ja kestää palautua'-verukkeita.
Adoptiota odottavatkin voi tarkistaa tilastoista että joka vuosi survottiin biojätteisiin/viemäriin 10 tuhatta lasta, joista joku olisi voinut saada elää heidän luonaan. Onhan se varmaan rankkaa tajuta että sillä omallakin "mitättömällä" alkiolla oli muille arvoa. - Turhautunut tonttu
humpuukia... kirjoitti:
Aborttiväki lyö natsikortin eli yli-ihmiskorin pöytään vähintään 10 kertaa päivässä tällä palstalla.
"Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista."
Kukapa uskoisi tällaisia puhuvien yli-ihmisyyteen? Tuskin edes he itse...jos joku täällä kuvittelee olevansa yli-ihmisiä, on se vastustajaväki.
Ihminen ei ole minkään arvoinen ellei pelaa heidän säännöillään.
Heillä on oikeus päättää mistä täällä keskustellaan, epämieluisat ketjut poistetaan.
Vastustajat eivät arvosta naisia, joita pitää rangaista siitä että ovat harrastaneet seksiä.
Yli-ihminen tietää että seksiä harrastetaan vain kun toivoo lasta.
Jos nainen ei toivo lasta, tulee hänen kohtuaan poistaa. Muuten nainen pitäisi elää selibaatissa.
Nämä ovat vastustajaväen, yli-ihmisten säännöt, ja ne jotka eivät näitä noudattaa saavat huomata vastustajaväen vihan, ja millaisiin julmiin solvauksiin he pystyvät. - Turhautunut tonttu
kerrakseen. kirjoitti:
Se on julmaa että riistät lapselta koko hänen ihmiselämänsä etkä anna sen jatkua muualla selitellen kaikemaailman köykäsiä 'mutku kroppakin kärsii ja kestää palautua'-verukkeita.
Adoptiota odottavatkin voi tarkistaa tilastoista että joka vuosi survottiin biojätteisiin/viemäriin 10 tuhatta lasta, joista joku olisi voinut saada elää heidän luonaan. Onhan se varmaan rankkaa tajuta että sillä omallakin "mitättömällä" alkiolla oli muille arvoa.Minä en taas näe eroa siinä että keskeytetäänkö alkion kehitys kun se ei vielä tiedosta mitään, vai vedetäänkö töpseli seinästä kun minä makaan sairaalasängyssä aivokuolleena.
Minulla elämäni takana, alkiolla elämä edessä, mutta kumpikaan emme tiedä emästämme mitään.
Minä en tiedä mitään siitä elämästä jonka elin, alkio ei tiedä elämästä joka voisi olla hänen.
Elämä merkitsee alkiolle yhtä vähän kuin minulle kun koneet hengittäisi minun puolestani.
Koska alkio ei itse tiedosta omaa arvoaan, ainut arvo joka sillä voisi olla on sosiaalinen, se millainen arvo muut antaa sille.
Sinä annat alkiolle enemmän arvoa kuin naiselle, minä annan naiselle enemmän arvoa.
Sinä olet mielestäsi oikeassa, ja minä olen mieelstäni oikeassa, ja taas päästään siihen tosiasiaan että absoluuttinen totuus ei ole olemassakaan.
Vain yli-ihminen kuvittelee tietävänsä absoluuttisen totuuden elämästä, ja elämän tarkoituksesta. - werukil
Minä en taas näe eroa siinä että keskeytetäänkö alkion kehitys kun se ei vielä tiedosta mitään, vai vedetäänkö töpseli seinästä kun minä makaan sairaalasängyssä aivokuolleena.
Minulla elämäni takana, alkiolla elämä edessä, mutta kumpikaan emme tiedä emästämme mitään.
Minä en tiedä mitään siitä elämästä jonka elin, alkio ei tiedä elämästä joka voisi olla hänen.
Elämä merkitsee alkiolle yhtä vähän kuin minulle kun koneet hengittäisi minun puolestani.
Koska alkio ei itse tiedosta omaa arvoaan, ainut arvo joka sillä voisi olla on sosiaalinen, se millainen arvo muut antaa sille.
Sinä annat alkiolle enemmän arvoa kuin naiselle, minä annan naiselle enemmän arvoa.
Sinä olet mielestäsi oikeassa, ja minä olen mieelstäni oikeassa, ja taas päästään siihen tosiasiaan että absoluuttinen totuus ei ole olemassakaan.
Vain yli-ihminen kuvittelee tietävänsä absoluuttisen totuuden elämästä, ja elämän tarkoituksesta.Loistavasti kirjoitettu!
Uskon, että tiivistit aborttikeskustelun hienosti.
Täällä on paljon ihmisiä, jotka voisivat ottaa peilin käteen ja katsoa itseään ehkä jostain löytyisi se kunnioitus toisten mielipiteitä kohtaan myös ja totuuden vääristeleminen ja häiriköinti loppuisi. - kuvittelee
Minä en taas näe eroa siinä että keskeytetäänkö alkion kehitys kun se ei vielä tiedosta mitään, vai vedetäänkö töpseli seinästä kun minä makaan sairaalasängyssä aivokuolleena.
Vain yli-ihminen kuvittelee tietävänsä absoluuttisen totuuden elämästä, ja elämän tarkoituksesta.olevansa oikeutettuja päättämään toisten elämistä ja niiden lopetuksesta.
Minä annan naiselle ja alkiolle saman arvon ihmisinä, tai ainakin niin kauan kun nainen ei surmaa heikompaansa, mikä alentaa naisen arvon. Pakottavassa tapauksessa (henki vs henki) nainen menee jopa edelle, vaikka ei sekään toki alkion ihmisarvoa laske. - Turhautunut tonttu
kuvittelee kirjoitti:
olevansa oikeutettuja päättämään toisten elämistä ja niiden lopetuksesta.
Minä annan naiselle ja alkiolle saman arvon ihmisinä, tai ainakin niin kauan kun nainen ei surmaa heikompaansa, mikä alentaa naisen arvon. Pakottavassa tapauksessa (henki vs henki) nainen menee jopa edelle, vaikka ei sekään toki alkion ihmisarvoa laske.sinäkin kuvittelet olevasi oikeutettu päättämään mikä on kenellekin oikea ratkaisu.
Sinäkin kuvittelet olevasi oikeutettu päättämään milloin abortti on oikea ratkaisu.
"Minä annan naiselle ja alkiolle saman arvon ihmisinä, tai ainakin niin kauan kun nainen ei surmaa heikompaansa, mikä alentaa naisen arvon. "
Arvostat siis naista niin kauan kun hän elää sinun oppien mukaan. Jos hän tekee sinun silmissäsi väärin, sinulla on oikeus mielestäsi alentaa hänen arvoaan.
Vain yli-ihminen kuvittelee tietävänsä mikä on oikea ratkaisu kaikille muille ihmisille.
Vain yli-ihminen perustaa arvon antamisensa siihen elääkö toiset hänen arvojen mukaisesti.
Vain yli-ihminen kokee että vain ja ainoastaan hän tietää mikä on oikein.
Vain yli-ihminen voi julistaa itseään synnittömäksi. - täällä ei
kuvittelee kirjoitti:
Minä annan naiselle ja alkiolle saman arvon ihmisinä, tai ainakin niin kauan kun nainen ei surmaa heikompaansa, mikä alentaa naisen arvon. Pakottavassa tapauksessa (henki vs henki) nainen menee jopa edelle, vaikka ei sekään toki alkion ihmisarvoa laske.sallita vastustajaväen arviointia esim. siitä, että kuvittelevat olevansa yli-ihmisiä, kun kerran muita saa sillä nimellä arvostella? Miksi aborttiväkeä saa täällä arvostella vuositolkulla sadoin viestein, mutta kaikki vastustajaväkeä kohtaan esitetty totuudenmukainen arviointi poistetaan saman illan aikana? Miksi vastustajaväki ei salli palstalla samoja sääntöjä kaikille kirjoittajille? Miksi vastustajaväki ei kestä itseensä kohdistuvaa totuudenmukaista kritiikkiä lainkaan? Miksi vastustajaväki haluaa sensuroida ja piilottaa heidän oman toimintansa rehellisen arvioinnin? Miksi vain aborttiväen toimia on muka oikeus täällä arvioida, mutta vastustajaväen ei? Miksi vastustajaväen tulisi olla kritiikin yläpuolella, kun kerran muutkaan eivät ole??
Oletettavasti nämäkin kysymykset tulevat poistumaan, sillä eihän täällä nykyisin saa sanoa sanaakaan, jossa vähänkään arvostellaan pyhiä abortin vastustajia. - Jebulis
Tälläisella lokiikalla pitäisi miehen runkkaaminen kieltää lailla ja jokainen joka sen tekee, syyllistää miljoonaan ihmisen murhaan. Samalla viivalla se siittiö on kuin vasta kehityksen alussa (0-12vk) sikiö.
- se.....
kuvittelee kirjoitti:
Minä annan naiselle ja alkiolle saman arvon ihmisinä, tai ainakin niin kauan kun nainen ei surmaa heikompaansa, mikä alentaa naisen arvon. Pakottavassa tapauksessa (henki vs henki) nainen menee jopa edelle, vaikka ei sekään toki alkion ihmisarvoa laske.Asetat itse itsesi muiden yläpuolelle puhumalla "oikeutuksesta" päättää jonkun elämästä.
Ei täällä kukaan oikeutta jaa. Et jaa sinäkään. Et voi mennä sanomaan tuntemattomalle ihmiselle, että hän kuvittelee olevansa "yli-ihminen". Jos näin teet, kuvittelet itse olevasi.
Abortti ei ole oikeus. Se on henkilökohtainen päätös, jonka nainen tekee. Sinä tai kukaan muu ei voi mennä sanomaan, mikä tässä tilanteessa on oikein toimia. Sen päättää yksin nainen, joka raskaana on.
Kukaan ei tee aborttia mielellään. Se on aina äärimmäinen valinta, silloinkin kun kyse on ollut välinpitämättömyydestä ehkäisyn suhteen. Jollekin ihmiselle abortti on ratkaisu tukalassa tilanteessa, ja sillä hyvä.
Abortin vastustajat kuvittelevat vastustamisellaan tekevänsä maailman jotenkin paremmaksi paikaksi. Voin sanoa: Ette tee. Ette kannanotoillanne auta ketään. - kaniinit--
toimii.. kirjoitti:
pelkkien vaistojensa varassa (huom. pentuja tappaessaan ovat häiriintyneessa tilassa!), vailla moraalia. Valitettavasti joitain ihmisiäkään ei erota eläimistä tämän ilmeisen puutteen takia..
eli sikiävät joka vuosi tähän maailmaan uuden ihmisen kuten kaniinit tekevät ja elävät yhteiskunnan laskuun
- Turhautunut tonttu
se..... kirjoitti:
Asetat itse itsesi muiden yläpuolelle puhumalla "oikeutuksesta" päättää jonkun elämästä.
Ei täällä kukaan oikeutta jaa. Et jaa sinäkään. Et voi mennä sanomaan tuntemattomalle ihmiselle, että hän kuvittelee olevansa "yli-ihminen". Jos näin teet, kuvittelet itse olevasi.
Abortti ei ole oikeus. Se on henkilökohtainen päätös, jonka nainen tekee. Sinä tai kukaan muu ei voi mennä sanomaan, mikä tässä tilanteessa on oikein toimia. Sen päättää yksin nainen, joka raskaana on.
Kukaan ei tee aborttia mielellään. Se on aina äärimmäinen valinta, silloinkin kun kyse on ollut välinpitämättömyydestä ehkäisyn suhteen. Jollekin ihmiselle abortti on ratkaisu tukalassa tilanteessa, ja sillä hyvä.
Abortin vastustajat kuvittelevat vastustamisellaan tekevänsä maailman jotenkin paremmaksi paikaksi. Voin sanoa: Ette tee. Ette kannanotoillanne auta ketään.Löytyy kyllä vastustajia jotka ovat tajunneet että abortit saadaan vähenemään vain parantamalla lapsiperheiden ja yksinhuoltajien asemaa.
Sitä en tiedä mitä tekevät asian eteen, mutta ovat ainakin tietoisia siitä että haukkumalla ja syyllistämällä ei auta ketään.
Tällä palstalla kun heitä esiintyy toiset vastustajat (jos nyt voi monikkomuotoa käyttää....) haukkuvat heitä trolleiksi ja provoiksi.
Tarkoitan ehkä sanoa että jotkut vastustajat eivät kuvittele tekevänsä vastustamisella maailmasta paremman, vaan tiedostavat että maailmasta on tehtävä parempi jotta abortteja ei olisi pakko tehdä.
valittevasti järkevät vastustajat eivät saa täällä suunvuoroa, vaai niinkuin jo totesin, heitä leimataan heti provoiksi ja trolleiksi. Täällä palstalla ainut sallittu vastustusmuoto on juurikin se haukkuminen ja syyllistäminen. - Elämän puolesta
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista.Tämän kommentin kirjoittaja ei selkeästi ole itse ollut koskaan raskaana. Itselläni on tällä hetkellä vauva masussa, kovasti ollaan jo odotettu sen ulostuloa ja loppuraskauden vaivat ovat suuremmat kuin mitkään aiemmin koetut.
Mutta, kun lapsi ilmaisee olemassaolonsa potkaisemalla kättäni vasten kun lasken sen mahani päälle, kun huomaan lapsellani olevan hikan, tai kun hän pungertaa itsensä sisälläni uuteen asentoon en muista mitään raskausvaivoja. Meille on tulossa vauva, ihana uusi ihminen, käsittämätöntä ja ihmeellistä. Vaikka vauva on vasta masussa, niin se on minun lapseni, jota rakastan ja tulen rakastamaan koko elämäni ajan; mikään ei voi muuttaa tai tuhota äidin rakkautta lastaan kohtaan.
Nyt vielä siis edelleen raskaana olevana, vaivoja kärsivänä voin sanoa että mikään vaiva ei päihitä onneani. Mitä sillä on väliä jos joku päivä on huono olo, selkä kipeä tai muuta; raskaana saa levätä sen pois. Mitä sen on väliä jos hormonit itkettävät tai suututtavat; se kuuluu raskauteen ja ympärillä olevat saavat sen ymmärtää. Itse asiassa, hormonimyrkyistä sanotaan, että ne auttavat äitiä kasvamaan tunnetasolla raskauden aikana kun tuleva äiti käy ääripäästä toiseen saman päivän aikana :) Itse olen tämän raskauden aikana löytänyt herkän minäni sekä vahvan minäni.
Mitä sillä on väliä että kroppa muuttuu ja toipuminen kestää; olen tehnyt sen lapseni vuoksi ja olen ylpeä kaikista niistä merkeistä jotka raskaus minuun jättää.
Syntymättömän lapseni puolesta olen jo valmis kaikkeni tekemään ja antamaan. Äitini on saman puolestani tehnyt ja tekee edelleen.
Sinulle tämän viestiketjun aloittaja, mieti tarkkaan omassa mielessäsi mistä olet luopumassa. Jokainen elämä on lahja ja sinun sisälläsi kasvaa sellainen; uusi elämä, uusi ihminen. Taloudellisesti tässä maassa pärjää kyllä, pulaan ei jää sen puoleen. Voin luvata että äiti ei kadu pitämäänsä lasta, menettämäänsä kyllä. - Turhautunut tonttu
Elämän puolesta kirjoitti:
Tämän kommentin kirjoittaja ei selkeästi ole itse ollut koskaan raskaana. Itselläni on tällä hetkellä vauva masussa, kovasti ollaan jo odotettu sen ulostuloa ja loppuraskauden vaivat ovat suuremmat kuin mitkään aiemmin koetut.
Mutta, kun lapsi ilmaisee olemassaolonsa potkaisemalla kättäni vasten kun lasken sen mahani päälle, kun huomaan lapsellani olevan hikan, tai kun hän pungertaa itsensä sisälläni uuteen asentoon en muista mitään raskausvaivoja. Meille on tulossa vauva, ihana uusi ihminen, käsittämätöntä ja ihmeellistä. Vaikka vauva on vasta masussa, niin se on minun lapseni, jota rakastan ja tulen rakastamaan koko elämäni ajan; mikään ei voi muuttaa tai tuhota äidin rakkautta lastaan kohtaan.
Nyt vielä siis edelleen raskaana olevana, vaivoja kärsivänä voin sanoa että mikään vaiva ei päihitä onneani. Mitä sillä on väliä jos joku päivä on huono olo, selkä kipeä tai muuta; raskaana saa levätä sen pois. Mitä sen on väliä jos hormonit itkettävät tai suututtavat; se kuuluu raskauteen ja ympärillä olevat saavat sen ymmärtää. Itse asiassa, hormonimyrkyistä sanotaan, että ne auttavat äitiä kasvamaan tunnetasolla raskauden aikana kun tuleva äiti käy ääripäästä toiseen saman päivän aikana :) Itse olen tämän raskauden aikana löytänyt herkän minäni sekä vahvan minäni.
Mitä sillä on väliä että kroppa muuttuu ja toipuminen kestää; olen tehnyt sen lapseni vuoksi ja olen ylpeä kaikista niistä merkeistä jotka raskaus minuun jättää.
Syntymättömän lapseni puolesta olen jo valmis kaikkeni tekemään ja antamaan. Äitini on saman puolestani tehnyt ja tekee edelleen.
Sinulle tämän viestiketjun aloittaja, mieti tarkkaan omassa mielessäsi mistä olet luopumassa. Jokainen elämä on lahja ja sinun sisälläsi kasvaa sellainen; uusi elämä, uusi ihminen. Taloudellisesti tässä maassa pärjää kyllä, pulaan ei jää sen puoleen. Voin luvata että äiti ei kadu pitämäänsä lasta, menettämäänsä kyllä.Erona se että sinä HALUAT tämän lapsen.
Sinä odotat tätä toivottua lasta yhdessä miehesi kanssa, aiotte tämän lapsen pitää.
Kukaan ei väheksy odottavan naisen tuntemuksia kun odottaa haluttua, toivottua lasta.
Kyse oli siitä, että ovatko nämä tuntemukset niin ihania, kun lasta ei halua, ja sinut on siihen pakotettu, ja annat lapsen pois.
Et siis odota itsellesi syntyvää lasta, vaan sinut on pakotettu synnyttämään toiselle lapsen, vaikka itse et raskaana haluakaan olla.
Uskon kyllä että nainen joka lastaan haluaa, ja lastaan odottaa, ei valita raskuaden vaivoista, ja jos valittaakin, niin se hyvä olo minkä tuntee kun odottaa toivottua lasta kompensoi kaikki vaivat.
Ymmärrätkö sinä eron näissä, että on omasta vapaasta halustaan raskaana, ja nauttii siitä että tietää saavaansa perheenlisäystä ja että on pkaotetusti raskaana, ja antaa synnytyksen jälkeen lapsen pois?
Synnyttäisitkö sinä kenellekään toiselle lapsen? - huomannut...
Löytyy kyllä vastustajia jotka ovat tajunneet että abortit saadaan vähenemään vain parantamalla lapsiperheiden ja yksinhuoltajien asemaa.
Sitä en tiedä mitä tekevät asian eteen, mutta ovat ainakin tietoisia siitä että haukkumalla ja syyllistämällä ei auta ketään.
Tällä palstalla kun heitä esiintyy toiset vastustajat (jos nyt voi monikkomuotoa käyttää....) haukkuvat heitä trolleiksi ja provoiksi.
Tarkoitan ehkä sanoa että jotkut vastustajat eivät kuvittele tekevänsä vastustamisella maailmasta paremman, vaan tiedostavat että maailmasta on tehtävä parempi jotta abortteja ei olisi pakko tehdä.
valittevasti järkevät vastustajat eivät saa täällä suunvuoroa, vaai niinkuin jo totesin, heitä leimataan heti provoiksi ja trolleiksi. Täällä palstalla ainut sallittu vastustusmuoto on juurikin se haukkuminen ja syyllistäminen.Olen tällä palstalla vuosia pyörinyt silloin tällöin, ja aina välillä hetkisen palstalla on viihtynyt joku fiksu abortin vastustaja, joka haluaa kohdella kaikkia asiallisesti. Lähes poikkeuksetta he ovat pikkuhiljaa kadonneet muihin ympyröihin, koska saivat aina lokaa niskaansa nimenomaan muilta vastustajilta, tai ainakin yhdeltä vastustajalta. Pari tapausta on jäänyt elävästi mieleen.
Suunnilleen kolmisen vuotta sitten täällä kirjoitti joku virolaistaustainen aborttia vastustava nimimerkki, joka sai kauheaa saastaa niskaansa juuri tosilta abortin vastustajilta, koska hän halusi suhtautua ystävällisesti ja kohteliaasti kaikkiin palstalla kirjoittaviin, myös abortin kannattajiin. Häntä ivattiin oikein olan takaa pari kertaa myös hänen kieliopillisista virheistään, joita hän tietenkin teki, koska suomi ei ollut hänen äidinkielensä. Nyt on mielestä hävinnyt hänen nimimerkkinsä, koska niihin aikoihin keskityin enemmän "aivojeni kasvatteluun" kuin tällä palstalla keskusteluun. :)
Muistan myös että joskus joku vastustaja kehtasi kritisoida aborttikuvia ja niiden eettisyyttä, ja hänet sitten tietenkin leimattiin heti "aborttiväkeen" kuuluvaksi "aborttiasiamieheksi".
Nyt on sitten tulilinjalla ollut tämä nimimerkki Salmon, jota on syytelty trolliksi ja provoksi, koska on puuttunut asiattomaan kielenkäyttöön. Sitten on joitain nimimerkittömiä yksittäisiä tapauksiakin. Aika tehokkaasti tällä palstalla kuitenkin saadaan "sallitusta vastustusmuodosta" poikkeavat vastustajat hiljennettyä. - Elämän puolesta
Erona se että sinä HALUAT tämän lapsen.
Sinä odotat tätä toivottua lasta yhdessä miehesi kanssa, aiotte tämän lapsen pitää.
Kukaan ei väheksy odottavan naisen tuntemuksia kun odottaa haluttua, toivottua lasta.
Kyse oli siitä, että ovatko nämä tuntemukset niin ihania, kun lasta ei halua, ja sinut on siihen pakotettu, ja annat lapsen pois.
Et siis odota itsellesi syntyvää lasta, vaan sinut on pakotettu synnyttämään toiselle lapsen, vaikka itse et raskaana haluakaan olla.
Uskon kyllä että nainen joka lastaan haluaa, ja lastaan odottaa, ei valita raskuaden vaivoista, ja jos valittaakin, niin se hyvä olo minkä tuntee kun odottaa toivottua lasta kompensoi kaikki vaivat.
Ymmärrätkö sinä eron näissä, että on omasta vapaasta halustaan raskaana, ja nauttii siitä että tietää saavaansa perheenlisäystä ja että on pkaotetusti raskaana, ja antaa synnytyksen jälkeen lapsen pois?
Synnyttäisitkö sinä kenellekään toiselle lapsen?Ihmettelen vain sitä, että en usko kirjoittajan olleen koskaan raskaana..
Raskausaikana nainen / äiti ei voi erotella tunteitaan lastaan kohtaan sen perusteella joutuuko siitä luopumaan vai ei. Ei yksikään nainen voi olla käymättä tunnemyrskyjään lastaan kohtaan raskausaikana läpi. Ja vaikka miten henkisesti yrittäisi ajatella että "minut on pakotettu tähän", "en halua olla raskaana" tai "hitto kun pitää tällaisia juttuja kärsiä", niin silti äidin ja vauvan välille syntyy väistämättä suhde 9 kk mittaisen raskauden aikana. Mitä pidemmälle raskaus menee, sen vaikeammaksi tulee varmasti ajatuskin lapsesta luopumiseen.
Mutta että joku olisi 9 kk raskaana, luopuisi lapsestaan ja valittaisi vain raskausvaivoista ja siitä että kuinka hänet tähän pakotettiin- ei näin. Vaikeus on siinä että nainen kasvaa äidiksi raskausaikana. Ja kun luovutuksen aika synnytyksen jälkeen tulee niin voin vain kuvitella sitä tuskaa joka repii vasta äidiksi kasvaneen naisen tunteet hajalle kun lapsi viedään pois.
Omaa lastani en antaisi pois; en mistään hinnasta. En vaikka kuka mitä sanoisi tai tekisi. - Onnentoivotuksin!
omien pentujen kirjoitti:
tappaminen ei ole kovinkaan harvinaista eläinmaailmassa. Asiasta esimerkkejä linkkeineen tästä viestistä:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8723719/41741486Minäkin olen kuullut että eläin saattaa tappaa poikasensa suojellakseen sitä viholliselta. Esim syödä, ettei vihollinen vie. Mutta tappaako eläin vain siksi että haluaa itselleen mukavammat päivät?
Eläimen vaisto on erilainen, ja ihminen on luotu järjellisenä...
Itse olen sitä mieltä, kuin aiempikin kirjoittaja, että tässä vaiheessa ei ihmisellä ole oikeutta viedä elämää, vaikka laki onkin nykypäivänä laadittu näin. Mutta päättäjien elämä on hurjan huono esimerkki kansalle.
Uskon että alulle panija äiti hetken mielijohteesta on laittanut tämän viestin tänne pohdittavaksi. Ja haluaa pitää oman lapsensa! Kohta kuuluu sydänäänet, vko 8 ja tuntuvat liikkeet! Oi sitä pienen viattoman ihmisen alkua vattassa! - kaikki...
sinäkin kuvittelet olevasi oikeutettu päättämään mikä on kenellekin oikea ratkaisu.
Sinäkin kuvittelet olevasi oikeutettu päättämään milloin abortti on oikea ratkaisu.
"Minä annan naiselle ja alkiolle saman arvon ihmisinä, tai ainakin niin kauan kun nainen ei surmaa heikompaansa, mikä alentaa naisen arvon. "
Arvostat siis naista niin kauan kun hän elää sinun oppien mukaan. Jos hän tekee sinun silmissäsi väärin, sinulla on oikeus mielestäsi alentaa hänen arvoaan.
Vain yli-ihminen kuvittelee tietävänsä mikä on oikea ratkaisu kaikille muille ihmisille.
Vain yli-ihminen perustaa arvon antamisensa siihen elääkö toiset hänen arvojen mukaisesti.
Vain yli-ihminen kokee että vain ja ainoastaan hän tietää mikä on oikein.
Vain yli-ihminen voi julistaa itseään synnittömäksi.on 'yli-ihmisiä' kellä on omia mielipiteitä :DDDD
Vain ne todelliset yli-ihmisharhakot toimii muiden elämää sortavien, aliarvostavien ideologioidensa mukaan. - vieläkin...
täällä ei kirjoitti:
sallita vastustajaväen arviointia esim. siitä, että kuvittelevat olevansa yli-ihmisiä, kun kerran muita saa sillä nimellä arvostella? Miksi aborttiväkeä saa täällä arvostella vuositolkulla sadoin viestein, mutta kaikki vastustajaväkeä kohtaan esitetty totuudenmukainen arviointi poistetaan saman illan aikana? Miksi vastustajaväki ei salli palstalla samoja sääntöjä kaikille kirjoittajille? Miksi vastustajaväki ei kestä itseensä kohdistuvaa totuudenmukaista kritiikkiä lainkaan? Miksi vastustajaväki haluaa sensuroida ja piilottaa heidän oman toimintansa rehellisen arvioinnin? Miksi vain aborttiväen toimia on muka oikeus täällä arvioida, mutta vastustajaväen ei? Miksi vastustajaväen tulisi olla kritiikin yläpuolella, kun kerran muutkaan eivät ole??
Oletettavasti nämäkin kysymykset tulevat poistumaan, sillä eihän täällä nykyisin saa sanoa sanaakaan, jossa vähänkään arvostellaan pyhiä abortin vastustajia.vaikka millä mitalla näitä sun 'vastustajaväki sitä ja tätä' -jorinoitas. Mitä siis kitiset? Vai etkö enää raivosi sokaisemana näe omia horinoitasi?
- vai..?
se..... kirjoitti:
Asetat itse itsesi muiden yläpuolelle puhumalla "oikeutuksesta" päättää jonkun elämästä.
Abortin vastustajat kuvittelevat vastustamisellaan tekevänsä maailman jotenkin paremmaksi paikaksi. Voin sanoa: Ette tee. Ette kannanotoillanne auta ketään."Abortin vastustajat kuvittelevat vastustamisellaan tekevänsä maailman jotenkin paremmaksi paikaksi. Voin sanoa: Ette tee. Ette kannanotoillanne auta ketään. "
Pitäskö kysyä niiltä jotka säilyi hengissä vastustajien kannanottojen ansiosta? Tai niiltä jotka säästi mielenterveytensä jättämällä abortin väliin?
Miten sinun surmaamista suosivat palstatoimesi auttavat ketään? - >LUONTO<
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista.Ettei sikiö tunne mitään! Ennen uskottiin ettei vauvakaan tunne kipua! Mitä vielä?
Kyllä se on sikiö siitä asti, kun kaksi tulevat yhteen. solu ui soluun ja se riemulla jakaantuu...
Siinä on uusi ihminen alussa, eikä mikään olematon sielu. Vaan rakkauden hedelmä! - motiivit.
Ihmettelen vain sitä, että en usko kirjoittajan olleen koskaan raskaana..
Raskausaikana nainen / äiti ei voi erotella tunteitaan lastaan kohtaan sen perusteella joutuuko siitä luopumaan vai ei. Ei yksikään nainen voi olla käymättä tunnemyrskyjään lastaan kohtaan raskausaikana läpi. Ja vaikka miten henkisesti yrittäisi ajatella että "minut on pakotettu tähän", "en halua olla raskaana" tai "hitto kun pitää tällaisia juttuja kärsiä", niin silti äidin ja vauvan välille syntyy väistämättä suhde 9 kk mittaisen raskauden aikana. Mitä pidemmälle raskaus menee, sen vaikeammaksi tulee varmasti ajatuskin lapsesta luopumiseen.
Mutta että joku olisi 9 kk raskaana, luopuisi lapsestaan ja valittaisi vain raskausvaivoista ja siitä että kuinka hänet tähän pakotettiin- ei näin. Vaikeus on siinä että nainen kasvaa äidiksi raskausaikana. Ja kun luovutuksen aika synnytyksen jälkeen tulee niin voin vain kuvitella sitä tuskaa joka repii vasta äidiksi kasvaneen naisen tunteet hajalle kun lapsi viedään pois.
Omaa lastani en antaisi pois; en mistään hinnasta. En vaikka kuka mitä sanoisi tai tekisi.On se ollut mutta teki abortin joten oma lehmä on ojassa (eli lapsi viemärissä) ja kaikesta päätellen pahoin juuttuneena... Siksi se on nyt pakotettu puolustelemaan ja hyväksyttämään tekoaan lakkaamatta täällä 24/7.
- logiikkaa.
Jebulis kirjoitti:
Tälläisella lokiikalla pitäisi miehen runkkaaminen kieltää lailla ja jokainen joka sen tekee, syyllistää miljoonaan ihmisen murhaan. Samalla viivalla se siittiö on kuin vasta kehityksen alussa (0-12vk) sikiö.
Sukusolut kun ei ole ihmisyksilöitä. Joten voit jatkaa huoletta runkkaamista ;)
- Turhautunut tonttu
motiivit. kirjoitti:
On se ollut mutta teki abortin joten oma lehmä on ojassa (eli lapsi viemärissä) ja kaikesta päätellen pahoin juuttuneena... Siksi se on nyt pakotettu puolustelemaan ja hyväksyttämään tekoaan lakkaamatta täällä 24/7.
Sovitaan sitten että tilanteeni on tämä.
Samaa logiikkaa soveltaen sinä siis olit raskaana, ja sinulla oli vaihtoehtona raskauden keskeytys, mutta valitsit synnyttämisen.
Nyt yrität kerskailla miten leveästi voi elää tuilla kotiäitinä kun vähän huijaa, koska haluat että muutkin tyytyisivät yksinhuoltajan köyhään, onnettomaan arkeen.
Siksi olet nyt pakotettu puolustelemaan ja hyväksyttämään tekoasi lakkaamatta täälläå 24/7.
Jos tämä ei päde sinuun, miksi se pätisi minuun?
Ja totta, minulla saattaa olla "lapsi viemärissä" koska epäilen että minulle sattui aikainen keskemeno vähän aikaa sitten. - vaan..
Sovitaan sitten että tilanteeni on tämä.
Samaa logiikkaa soveltaen sinä siis olit raskaana, ja sinulla oli vaihtoehtona raskauden keskeytys, mutta valitsit synnyttämisen.
Nyt yrität kerskailla miten leveästi voi elää tuilla kotiäitinä kun vähän huijaa, koska haluat että muutkin tyytyisivät yksinhuoltajan köyhään, onnettomaan arkeen.
Siksi olet nyt pakotettu puolustelemaan ja hyväksyttämään tekoasi lakkaamatta täälläå 24/7.
Jos tämä ei päde sinuun, miksi se pätisi minuun?
Ja totta, minulla saattaa olla "lapsi viemärissä" koska epäilen että minulle sattui aikainen keskemeno vähän aikaa sitten.etten ole sellaista aktiivisesti puolustelemassa jossain aiheeseen liittyvillä palstoilla. Mullehan on loppuviimein yks lysti mitä muut elämäntyylistäni ajattelee. Tietenkään en saisi vastata yhtään mitään ja oikoa liiottelevia vääristelyjä kun täällä eräät alkaa nälviä niitä täysin aiheen ohittaenkin? :)
Sinä siis yrität houkuttaa muitakin sinne seuraksesi abortintekijän syyllisyyden kalvamaan, onnettomaan ja henkisesti köyhään arkeen. Selkis. - Turhautunut tonttu
vaan.. kirjoitti:
etten ole sellaista aktiivisesti puolustelemassa jossain aiheeseen liittyvillä palstoilla. Mullehan on loppuviimein yks lysti mitä muut elämäntyylistäni ajattelee. Tietenkään en saisi vastata yhtään mitään ja oikoa liiottelevia vääristelyjä kun täällä eräät alkaa nälviä niitä täysin aiheen ohittaenkin? :)
Sinä siis yrität houkuttaa muitakin sinne seuraksesi abortintekijän syyllisyyden kalvamaan, onnettomaan ja henkisesti köyhään arkeen. Selkis."Sinä siis yrität houkuttaa muitakin sinne seuraksesi abortintekijän syyllisyyden kalvamaan, onnettomaan ja henkisesti köyhään arkeen. Selkis"
Kerrotko mistä tän repäisit? Kiltti?
Miksi sinun pitäisikään muualla puolustella valintaasi?
Tuskin kukaan muu äiti sinua syyllistäisi äitiydestäsi, joten mitä sinä siitä saisit muualla irti? Ethän sä voisikaan houkutella äitejä äideiksi? Voisit tietysti muuallakin käydä hehkuttamassa muille että kannattaa sanoutua irti töistä ja siirtyä tuilla elämiseen, miehenkin voi jättää, mutta se taitaisi olla jopa sinulta liian sairasta. - sitten...
"Sinä siis yrität houkuttaa muitakin sinne seuraksesi abortintekijän syyllisyyden kalvamaan, onnettomaan ja henkisesti köyhään arkeen. Selkis"
Kerrotko mistä tän repäisit? Kiltti?
Miksi sinun pitäisikään muualla puolustella valintaasi?
Tuskin kukaan muu äiti sinua syyllistäisi äitiydestäsi, joten mitä sinä siitä saisit muualla irti? Ethän sä voisikaan houkutella äitejä äideiksi? Voisit tietysti muuallakin käydä hehkuttamassa muille että kannattaa sanoutua irti töistä ja siirtyä tuilla elämiseen, miehenkin voi jättää, mutta se taitaisi olla jopa sinulta liian sairasta.ollukaan tehny aborttia??? Jossain muistaakseni sen myönsit tai siitä saattoi näin (väärin?) ymmärtää..
Miks mun sitä valintaa täällä pitäs puolustella? Olen tottakai oikonu eräiden levittämiä vääristelyjä ja perättömiä syytöksiä. - Ja kuitenkin
Ihmettelen vain sitä, että en usko kirjoittajan olleen koskaan raskaana..
Omaa lastani en antaisi pois; en mistään hinnasta. En vaikka kuka mitä sanoisi tai tekisi.tällä palstalla toistuvasti nimenomaan abortin vastustajat kuvailevat omasta lapsesta luopumista muutaman kuukauden epämukavuudeksi. Se on niin helppoa, kun vaan muutamaksi kuukaudeksi luopuisi itsekkyydestään jotta lapsi saisi elää jossain toisaalla. He saavat asian vaikuttamaan niin helpolta, kun kaikki muut syyt abortille paitsi kuolemanvaara ovat pelkkiä tekosyitä ja surkeita verukkeita, koska ainahan lapsen voi antaa muualle elämään, ottajiahan riittää pilvin pimein. Se lapsen pois antaminen muualle elämään on heidän kielenkäytössään vain sitä että luopuu itsekkyydestään muutamaksi kuukaudeksi jotta kestää sen raskausajan epämukavuuden. Ajatustakaan he eivät uhraa sille todelliselle vaikeudelle, minkä sinä niin osuvasti kuvasit:
"Ei yksikään nainen voi olla käymättä tunnemyrskyjään lastaan kohtaan raskausaikana läpi. Ja vaikka miten henkisesti yrittäisi ajatella että "minut on pakotettu tähän", "en halua olla raskaana" tai "hitto kun pitää tällaisia juttuja kärsiä", niin silti äidin ja vauvan välille syntyy väistämättä suhde 9 kk mittaisen raskauden aikana. Mitä pidemmälle raskaus menee, sen vaikeammaksi tulee varmasti ajatuskin lapsesta luopumiseen.
---
Vaikeus on siinä että nainen kasvaa äidiksi raskausaikana. Ja kun luovutuksen aika synnytyksen jälkeen tulee niin voin vain kuvitella sitä tuskaa joka repii vasta äidiksi kasvaneen naisen tunteet hajalle kun lapsi viedään pois."
Ajattele vaikka alaikäistä raiskattua tyttöä, joka tietää ettei voi eikä kykene taikka haluakaan synnyttää ja kasvattaa raiskaajansa lasta. Hän tietää, että hänellä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin antaa lapsi pois jos hänet pakotetaan synnyttämään. Mutta jos hän tekee abortin, hänkin on näiden abortin vastustajien sanojen mukaan vain 'itsekäs lellipentu' ja 'oksettavan itsekäs kuolemaantuomitsija'... - 484
töissä... kirjoitti:
viimeisenä puolena vuotena ennen äitiyslomaa, saat suurempaa äitiyspäivärahaa. Tämän lisäksi voitte saada asumistukea jollei miehesi ole hyvin tienaava. Lisäksi voitte anoa lainan lyhennysvapaata äitiyslomasi ajaksi joten pääsette yhdestä menoerästä kriittisimmäksi aikaa. Saatat saada kotikunnaltasi kuntalisää, jos hoidat lasta kotona äitiysloman jälkeen vielä jonkin aikaa. Ja tietysti lapsesta saa aina lapsilisän.
siis suurempaa äitiysrahaa saa vasta kun VUOSITULOT ovat yli 10 000.. jos puolessa vuodessa tuon tienannut niin ei siinä mitään ongelmaa, itse olen minimillä vaikka tulot olivatkin 12 000 mutta kela on kela.. noissa on vaikka mitä kiekuroita..
- odotusta,odotusta...
kerrakseen. kirjoitti:
Se on julmaa että riistät lapselta koko hänen ihmiselämänsä etkä anna sen jatkua muualla selitellen kaikemaailman köykäsiä 'mutku kroppakin kärsii ja kestää palautua'-verukkeita.
Adoptiota odottavatkin voi tarkistaa tilastoista että joka vuosi survottiin biojätteisiin/viemäriin 10 tuhatta lasta, joista joku olisi voinut saada elää heidän luonaan. Onhan se varmaan rankkaa tajuta että sillä omallakin "mitättömällä" alkiolla oli muille arvoa.Moi vaan kaikille!
Onko kellään tullut ajatusta siitä ettei lasta tarvitse surmata,vaan on muitakin vaihtoehtoja kuten yksi hyvä on ADOPTIO!
Suomessa on monia tuhansia pareja,jotka ei vaan voi jostakin kumman syystä saada lasta..ja se ajatus kuitenkin on että perustetaan perhe johon lapset kuuluu,mutta kaikille se ei vaan ole niin helppo tulla raskaaksi vaikka kuika haluaa!!Tiedän sen omasta kokemuksestani..
Tuntuu kauhealta että on ensin saanut lapsen ja siitä tarvii luopua,mutta voi myös ajatella niin että lapsi saa uuden rakastavan kodin ,josta on puuttunu vain se pieni ihminen..adoptio jonot ovat pitkät ja itse mieheni kanssa siinä olleena 5 vuotta,sitä jo toivoo saavansa pienen ihmisen jota on odottanut jo koko iän...(itku tuli taas kun aatteleekin..)Elämä on vaan niin väärin..:(
Niin miettikääpä sitä!! - jjkkssuu
mutta mitä sitten? Mikä on pointtisi?
- repua
minusta jos on tuossa tilanteessa, abortti on ihan hyväksyttävä. ja kuules raskaaksi voi tulla vahingossa. ja tämä taitaa nimen omaan olla sellainen vahinko?
- Elämän puolesta
Ja kuitenkin kirjoitti:
tällä palstalla toistuvasti nimenomaan abortin vastustajat kuvailevat omasta lapsesta luopumista muutaman kuukauden epämukavuudeksi. Se on niin helppoa, kun vaan muutamaksi kuukaudeksi luopuisi itsekkyydestään jotta lapsi saisi elää jossain toisaalla. He saavat asian vaikuttamaan niin helpolta, kun kaikki muut syyt abortille paitsi kuolemanvaara ovat pelkkiä tekosyitä ja surkeita verukkeita, koska ainahan lapsen voi antaa muualle elämään, ottajiahan riittää pilvin pimein. Se lapsen pois antaminen muualle elämään on heidän kielenkäytössään vain sitä että luopuu itsekkyydestään muutamaksi kuukaudeksi jotta kestää sen raskausajan epämukavuuden. Ajatustakaan he eivät uhraa sille todelliselle vaikeudelle, minkä sinä niin osuvasti kuvasit:
"Ei yksikään nainen voi olla käymättä tunnemyrskyjään lastaan kohtaan raskausaikana läpi. Ja vaikka miten henkisesti yrittäisi ajatella että "minut on pakotettu tähän", "en halua olla raskaana" tai "hitto kun pitää tällaisia juttuja kärsiä", niin silti äidin ja vauvan välille syntyy väistämättä suhde 9 kk mittaisen raskauden aikana. Mitä pidemmälle raskaus menee, sen vaikeammaksi tulee varmasti ajatuskin lapsesta luopumiseen.
---
Vaikeus on siinä että nainen kasvaa äidiksi raskausaikana. Ja kun luovutuksen aika synnytyksen jälkeen tulee niin voin vain kuvitella sitä tuskaa joka repii vasta äidiksi kasvaneen naisen tunteet hajalle kun lapsi viedään pois."
Ajattele vaikka alaikäistä raiskattua tyttöä, joka tietää ettei voi eikä kykene taikka haluakaan synnyttää ja kasvattaa raiskaajansa lasta. Hän tietää, että hänellä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin antaa lapsi pois jos hänet pakotetaan synnyttämään. Mutta jos hän tekee abortin, hänkin on näiden abortin vastustajien sanojen mukaan vain 'itsekäs lellipentu' ja 'oksettavan itsekäs kuolemaantuomitsija'...Ajatellaan raiskattua tyttöä...
Joka tapauksessa, raiskattu tyttö joutuu tekemään omalle kohdalleen omat ratkaisunsa. Hänellä, niinkuin kaikilla muilla naisilla on samat vaihtoehdot:
1. Pitää lapsi
2. Tehdä abortti
3. Antaa lapsi adoptoitavaksi
4. Vaikka päättäisi pitää lapsen, se voi tulla kesken tai kuolla kohtuun raskauden aikana.
Abortti pitää hyvin aikaisessa vaiheessa päättää ja se on lopullinen.
Jokaisella oikeus päätyä tähän vaihtoehtoon; kyse on ennemmänkin siitä että tekeekö abortin mistä syystä. Katumusta ja syyllisyyden tunnetta voi abortin jälkeen lieventää vain ja ainoastaan niillä syillä miksi ratkaisuun alunperin päätyi. Jos syyt ovat henkilökohtaisella tasolla naiselle tarpeeksi painavat, abortin jälkeisestä syyllisyydestä (voiko joku abortin tehnyt rehellisesti sanoa ettei kertaakaan epäröinyt ensin / katunut kertaakaan?) voi päästä yli. Jos taas abortin tekee toisen painostuksesta, siitä ei välttämättä koskaan pääse yli. Tämän vuoksi mielestäni on hyvä miettiä, miksi tekee abortin, jos tekee. Abortista ei viime kädessä tarvitse vastata muille kuin omalle itselleen; siinä on se paha, että itsellensä ei voi valehdella. Kukaan ei voi toisen puolesta sanoa mikä on hyvä syy tehdä abortti ja mikä huono, jokaisen on itse itsensä kanssa mietittävä, mikä on juuri minulle hyväksyttävä syy päätyä tähän ratkaisuun.
Se mitä halusin sanoa tuolla leikkaamallasi kohdalla, on se että on raskaus saanut miten tahansa alkunsa, jos sen antaa mennä loppuun asti niin suhde äidin ja lapsen välille muodostuu. Väistämättä. Jos 9 kuukautta kannat lasta kohdussasi niin siitä tulee sinun lapsesi. Ei se ole vain joku "raiskaajan lapsi", se on sinun oma lapsesi. Ja tuon 9kk jälkeen, tunne omaa lasta kohtaan on voimakkaampi kuin viha raiskaajaa kohtaan. Tämä tekee lapsesta luopumisesta lopussa paljon hankalampaa kuin alussa. - Seeprapeipot
Mm peipot saattavat tappaa reviiriään suojellakseen omat urospuoliset jälkeläiset niiden hieman kasvettua.
Eikä siis todellakaan niitä suojellakseen. - Seepprapeippoja
Mm peipot saattavat tappaa reviiriään suojellakseen omat urospuoliset jälkeläiset niiden hieman kasvettua.
Eikä siis todellakaan niitä suojellakseen vaan hyvin itsekkäistä syistä. - ??//
vai..? kirjoitti:
"Abortin vastustajat kuvittelevat vastustamisellaan tekevänsä maailman jotenkin paremmaksi paikaksi. Voin sanoa: Ette tee. Ette kannanotoillanne auta ketään. "
Pitäskö kysyä niiltä jotka säilyi hengissä vastustajien kannanottojen ansiosta? Tai niiltä jotka säästi mielenterveytensä jättämällä abortin väliin?
Miten sinun surmaamista suosivat palstatoimesi auttavat ketään?tietysti tasapuolisesti kaikilta. Mutta samalla tämä on se ikuisuuskysymys, joka voidaan esittää muussakin tilanteessa: Mitä jos en olisi syntynyt?
En silti edelleenkään näe mitään hyvää yksikantaisessa abortin vastustuksessa, jossa abortin sanotaan olevan murha (piste). Ketä tämän lauseen hokeminen auttaa?
Täällä joku toi hyvin esiin sen, että on olemassa myös niitä abortin vastustajia, jotka miettivät oikeasti keinoja, millä abortit saataisiin vähenemään ja millaista apua vaikeassa tilanteessa oleville voitaisiin tarjota. Kannatan tällaista.
Mutta kaikki abortin teettäneet eivät traumatisoidu teostaan. Kysynkin, miksi heitä pitää moralisoida ja syyllistää? - pilkun_n*ssija
Aborttihan on murha, koska se on suunniteltu. Laillista se on vain siksi, että ihminen on päättänyt, milloin sikiö on tarpeeksi kehittynyt saamaan ihmisen tittelin.
- naiivi naaras
Keskustelu menee nyt vähän ohi, mutta on pakko kommentoida. Eläinkunnassa on paljon lajeja, jotka tappavat omia pentujaan. Esim kissaelämet, urokset, ovat valmiita tappamaan omat pentunsa, jotta naaras tulisi uudelleen kiimaan. Taitaa olla sama juttu karhuilla. Ja sitten on lajeja, jotka myös "raiskaavat" omia jälkeläisiään, joten eipä ole asiallista verrata ihmisen ja eläimen toimintaa, vaikka kuinka vastustaisi aborttia.
Viestiketjun aloittajalle: vain sinä itse voit päättää tulevaisuudestasi. Tee se harkiten ja rauhassa myös lapsen isää kuulleen. Mitä ikinä päätättekin, toivottavasti yhdessä, joudutte elämään sen päätöksen kanssa lopun ikäänne.
Onnellista elämää teille! - logiikkaa
logiikkaa. kirjoitti:
Sukusolut kun ei ole ihmisyksilöitä. Joten voit jatkaa huoletta runkkaamista ;)
sikiötkään ei ole ihmisyksilöitä.
- aborttien vastustaja
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista.HUOM! naisen ei tarvitse synnyttää ellei hän tule raskaaksi! Jos itsehillintää ei riitä ja ehkäisy pettää, niin tappaminen ei oo sin vaihees mielestäni oikein!
JA muuten, on tehty monia tutkimuksia, miten alkio käyttäytyy abortissa ja sen käyttäytyminen viestii lapsen tiedostavan tilanteesta! - aborttien vastustaja
Alkiolla ei ole sosiaalista arvoa, vain potentiaalista.HUOM! naisen ei tarvitse synnyttää ellei hän tule raskaaksi! Jos itsehillintää ei riitä ja ehkäisy pettää, niin tappaminen ei oo sin vaihees mielestäni oikein!
JA muuten, on tehty monia tutkimuksia, miten alkio käyttäytyy abortissa ja sen käyttäytyminen viestii lapsen tiedostavan tilanteesta! - +++Uskovainen+++
Mitä luulet äidin ajatelevan itsestään kun tappoi oman lapsensa. Aika on kylmät motiivit sulla.
Lapsi kun on tulollaan niin se on pidettävä ja sillä siisti. On moraalitonta hävittää oma jälkeläisensä. - selväksi
tuleva äitikö? kirjoitti:
Joten rahaa pitäisi olla kuitenkin sen verran, että voitaisiin elättää meidän perheemme sekä maksaa velkojamme pois.tutuille ja sukulaisille, että tarvitsette lastentarvikkeita ja -vaatteita. Uskon, että auttajia riittää ihan oudoistakin ihmisistä. Itsekin annan mielelläni tarvitseville jos tiedän heidän tarvitsevan jotain mikä minulle on ylimääräistä. Sen ei ole väliä, että onko se tarvitsija oma sukulainen vai naapurin tuttu. Jos päätätte pitää vauvan niin käy viikottain kirppiksellä & kierrätyskeskuksessa(jos löytyvät läheltä/ohikulkumatkalta) ja osta sieltä edullisesti tarvikkeita pikkuhiljaa.
Jos teillä on paljon velkoja niin tiukilla tulette olemaan(jos siis pidätte vauvan), mutta pienilläkin tuloilla pärjää; suu vain säkkiä myöden; uusien telkkareiden, vaatteiden ja lomamatkojen aika tulee sitten myöhemmin.
Sain myös esikoiseni 20-vuotiaana ja meilläkin oli taloudellisesti tiukkaa. Muutimme halvempaan asuntoon, joka osoittautui kuitenkin mukavammaksi paikaksi kuin edellinen asunto. Mitään tukia emme hakeneet/saaneet lapsilisää lukuun ottamatta.
Nykyään yli 4-kymppisinä olen kuitenkin tyytyväinen, että lapset tuli tehtyä nuorena, vaikka tuossa kotosalla vielä onkin oikein rakas iltatähti. Meillä on nykyään rahaa yli oman tarpeen, mutta niukat nuoruusvuodet ovat opettaneet hyvää rahankäyttöä.
Voimia päätöksentekoon! - Hapan lapseton ope
Vaan kun sitä vakituista työtä ei kaikille koskaan siunaannu, ei ainakaan sen ikäisenä kun lapsia voisi hankkia. Pienipalkkaisilla pätkätöillä joutuu kitkuttamaan vuodesta toiseen, välillä työttömänä.
Muutenkin ihan turhaan odotellaan, että olisi täydelliset olosuhteet ennen lapsen hankintaa. Sitten ihmetellään, kun ei sitä tulekaan. Naisen hedelmällisyys nyt vain sattuu olemaan parhaimmillaan tuossa parikymppisenä. Lapset voi hyvin hankkia nuorena, kaiken muun ehtii hankkia sen jälkeenkin. Ei lapsi sitä tarvitse että vanhemmilla on tutkinnot ja hyväpalkkaiset vakiduunit ja omistusasunto jossa joka lapselle oma huone. Aikaa ja rakkautta se ennen muuta tarvitsee, ja niitä melkeinpä paremmin pystyy antamaan jos ei töissä käy. On totta etteivät köyhät lapset ole kaveripiirissä suosittuja, mutta senkin itsetunnon kolhun kestää paremmin, kun tietää kotona olevansa toivottu ja hyväksytty.
Tässä maassa muutenkin alhainen syntyvyys alkaa olla jo ongelma. Itse olen lapseton ja työssäkäyvä, ja ihan mielelläni aloittajan perheen elämää sosiaalitukien varassa rahoittaisin maksamistani veroista, kunhan vain niitä lapsia saavat aikaan. Tätä vauhtia meitä ei ole vanhoina tarpeeksi väkeä hoitamassa.
Mitä tuohon aikuisuuteen tulee niin kaksikymppinen on ihan sopivan ikäinen ensimmäistä lasta hankkimaan myös henkisesti. Vanhempana ensimmäisen lapsen hankkivat usein ihan suotta hermoilevat kaikenlaista, varjelevat lasta liikaakin kaikilta kuvitteellisilta vaaroilta ja paapovat pilalle. - poiuytre
saattavat niin tehdä.. ensimmäisille.. syövät ne.
Urokset tappavat pennut päästäkseen pikemmin taas pukille..
tässä ap. jutussa mies myös kannatti ajatusta. - hyvinkin
logiikkaa kirjoitti:
sikiötkään ei ole ihmisyksilöitä.
yksinkertainen logiikka, joka ei näemmä sinun käsityskykyysi mahdu. Mutta kerro nyt meille kuinka ne puolikaskromosomiset solut olisi ihmisYKSILÖITÄ?!
- niin :D
Oot niin epätoivonen reppana että yrität kaivaa syyllisyyksiä sieltä missä sitä ei ole, ei ainakaan likikään siinä mittakaavassaeikäö tuskallisuudessa kun lapsentappajien kalmanhuuruisessa suossa.
Kumpaa luulet muuten että useemmin kadutaan, lapsen tappamista vai elämän säästämistä? Vänkytä nyt tähänkin vielä että 'mut ku ei oo todistettu että aborttia yhtään useemmin..' XDD
- 1977*
...ja lapsi ei voi ikävä kyllä vanhempiaan valita.
Mutta sinä voit valita, siitähän tässä on kyse.
Oletko koskaan miettinyt lapsien tekoa? jos olet, niin laita silmät kiinni hetkeksi ja muistele millaista sen kuvittelit olevan? Millainen sinun kuvitelmissasi tulee sinun lapsesi elämän olla?
Lasta ei vielä ole, jolla olisi oikeudet, mutta jos haluat voit antaa jo alkiolle oikeudet, antaa sen kehittyä sellaiseksi lapseksi jonka tarpeet aina ylittävät sinun ja miehesi tarpeet. Vauvalla on köyhät tarpeet: ruokaa, nestettä, unta, happea, rakkautta ja turvaa. Mutta onko sinulla äitinä jotain erityistarpeita joihin juuri sinun lapsesi on mielestäsi oikeutettu? On varmasti, haluat varmasti mm. että lapsellasi on myös isä. Entä muut? Jos kykenet ne tarjoamaan, niin mikä estää sinua tekemästä lasta? Jos sinulle on tärkeää ja oikeasti haluat, että lapsesi elää jatkuvasti taloudellisesti turvattua elämää, niin jos se on oikeasti sinulle tärkeää, sinä koet että lapsellasi on oikeus siihen, niin ehkä nyt ei ole oikea aika lapselle?
Olet nuori vielä, joten et ehkä ole koskaan aiemmin miettinyt näitä asioita. Monille vanhemmille maailmankuvansa ja tulevaisuuden tarpeensa jo vakiinnuttaneille nämä asiat ovat varmasti jo valmiiksi mietittyinä silloin jos paska tuleekin housuun... Mutta jos et ole koskaan miettinyt, millaiseen elämään sinun lapsesi on sinun mielestäsi oikeutettu, niin paneudu nyt siihen ja harkitse tarkkaan. Mieti juuri tulevan lapsen kannalta, älä liikaa keskity siihen millainen sinun ja miehesi tilanne on. Ja vasta sitten ala miettiä voitko sinä tarjota sellaisen elämän ja jos et, niin voisitko tinkiä jostain vaatimuksestasi? (Tokihan minäkin olisin halunnut lapsen vasta kun olen voittanut lotossa, mutta jouduin tyytymään siihen, että taloudellinen tilanne on hyvä -loistavan sijaan- muuten tuskin lasta koskaan olisin tehnyt...)- valheita..
No mikähän se siellä kohdussa sitten tällä hetkellä ONkaan kuin syntymätön lapsi jolla on IHMISoikeus elämäänsä??? Kun et tähän ole vieläkään osannut mitään järjellistä vastata, voit lopettaa sen vääristelyjesi viljelyn.
"On varmasti, haluat varmasti mm. että lapsellasi on myös isä. Entä muut? "
Ja se erohan voi tulla kelle tahansa (kuten sinullekin) kun lapsi on jo syntynyt. Ja toisaalta myöhemmin voi löytää uudenkin miehen ja isäpuolen lapselle. Joten sen mukaan ainakaan ei päätöstä kannata tehdä.
"niin ehkä nyt ei ole oikea aika lapselle? "
Tämän lapsen aika on juurikin nyt, kun hän on olemassa ja elossa, ja se voi olla VAIN nyt. - Se on oikein ja hyvä
Lapsesi elää ja on 100% ihminen. Lapsesi on ainutkertainen ja persoonallinen ihminen juuri tänään ja on ollut sitä jo kotvan aikaa.
Älä usko aborttiväen vedätykseen.
Älä vaaranna lapsesi elämää ja henkeä.
Suojele lapsesi. Siten suojelet ja löydät myös oman elämäsi ja onnesi. - 1977*
valheita.. kirjoitti:
No mikähän se siellä kohdussa sitten tällä hetkellä ONkaan kuin syntymätön lapsi jolla on IHMISoikeus elämäänsä??? Kun et tähän ole vieläkään osannut mitään järjellistä vastata, voit lopettaa sen vääristelyjesi viljelyn.
"On varmasti, haluat varmasti mm. että lapsellasi on myös isä. Entä muut? "
Ja se erohan voi tulla kelle tahansa (kuten sinullekin) kun lapsi on jo syntynyt. Ja toisaalta myöhemmin voi löytää uudenkin miehen ja isäpuolen lapselle. Joten sen mukaan ainakaan ei päätöstä kannata tehdä.
"niin ehkä nyt ei ole oikea aika lapselle? "
Tämän lapsen aika on juurikin nyt, kun hän on olemassa ja elossa, ja se voi olla VAIN nyt....syntymätön lapsi, jolla ei ole mitään oikeuksia, ennenkuin sille sellaiset on joku antanut, eli myöskään oikeutta elämään sillä ei ole, jos kukaan ei sitä sille anna. Syntyneelle lapselle taas ei tarvitse äidin itsensä antaa mitään oikeuksia, sillä ne on annettu jo suomen lainsäädännössä.
- mutujasi
1977* kirjoitti:
...syntymätön lapsi, jolla ei ole mitään oikeuksia, ennenkuin sille sellaiset on joku antanut, eli myöskään oikeutta elämään sillä ei ole, jos kukaan ei sitä sille anna. Syntyneelle lapselle taas ei tarvitse äidin itsensä antaa mitään oikeuksia, sillä ne on annettu jo suomen lainsäädännössä.
taas on uskominen vaikka Yk on julistanu ihan muuta?? :D Kun ne ihmisoikeudet vaan sattuu olemaan _jokaisella_ ihmisellä, noudattipa joku muu/laki niitä tai ei!
- että sanoisi
mutujasi kirjoitti:
taas on uskominen vaikka Yk on julistanu ihan muuta?? :D Kun ne ihmisoikeudet vaan sattuu olemaan _jokaisella_ ihmisellä, noudattipa joku muu/laki niitä tai ei!
YK mitä tahansa niin Suomen laki on se mikä on ja se sallii abortin. Mikä tässä nyt oli vaikeaa?
- ...........
Mitkä ovat omat voimavaranne?
-Velka,lapsen kasvatus/elättäminen,opiskelu,vuodesta toiseen kituuttaminen..
Miksi velkaa on ylipäätään jo kertynyt? Olette kuitenkin nuoria vielä. Onko teillä pankkilainaa tai muuta lainaa vai maksut ulosotossa?
Pystyttekö ottamaan vastuun lapsesta tässä tilanteessa ja selvittämään samalla jo kertyneet ongelmat (=velka)??
Tästä kaikestahan selviää varmasti jos asennoituu niin, että tästä selvitään ja vastuu kannetaan.
Helppoahan se ei varmasti tule olemaan. Lapsi on iso muutos ja vuodesta toiseen tarjous makaroonilla eläminen stressaa,velkakaan kun ei itsestään häviä mihinkään,päinvastoin..- 1977*
Vauva ei tarvitse rahaa. Leikki-ikäinen lapsikaan ei paljoa välitä vaikka vaatteet on kirpputorilta. Mutta mitä sen jälkeen?
http://www.mll.fi/?x20737=13132032 - naiiina
1977* kirjoitti:
Vauva ei tarvitse rahaa. Leikki-ikäinen lapsikaan ei paljoa välitä vaikka vaatteet on kirpputorilta. Mutta mitä sen jälkeen?
http://www.mll.fi/?x20737=13132032Mulla oli tilanne sama, olin 16 v kun huomasin olevani raskaana, oltiin seurusteltu mieheni kanssa jo kolme vuotta sitä ennen. päätettiin vanhempien /ystävien vastustuksesta huolimatta pitää lapsi. molemmat opiskeli silloin minulta koulut jäi kesken. lapsi syntyi enkä ole sitä katunut hetkeäkään! minulle todettiin synnytyksen jälkeinen masennus mutta selvisin siitä nopeasti ystävien tuella. 7kk ensimmäisen pojan syntymästä huomasin ehsystä huolimatta että olin raskaana. pääts tuli nopeasti että pidamme lapsen. mutta nyt tulee se "ongelma", nuorempi poika on 8kk vanhempi vähä reilu 2, ja eilen huomasin olevani raskaana. Eikä mitään hajua viikoista sillä menkkoja ei ole tullun nuoremman synnyttyä. tein koti testin missä viikkonäyttö, näytti 3 eli sen mukaan olis noin 5 viikkoa hedelmöittymisestä.voiko noihin luottaa? Meillä on parisuhde rikki, taloudellinen tilanne pohjalla. Mä tiedän meijän tilanteessa abortti olis "paras" ratkaisu, mutta en tiedä selviäisinkö siitä, sillä mä tiedän aikasempien raskauksien vuoksi että jos tuo hedelmöittymis aika pitää paikkansa niin sydän lyö jo. Mä olen ihan pihalla, enkä tiedä mitä tehdä, pelottaa molemmat ajatukset, enkä voi/halua puhua asiasta sillä tiedän valitsin kumman tahansa niin minut tuomitaan lähipiirissä..
- että olet
naiiina kirjoitti:
Mulla oli tilanne sama, olin 16 v kun huomasin olevani raskaana, oltiin seurusteltu mieheni kanssa jo kolme vuotta sitä ennen. päätettiin vanhempien /ystävien vastustuksesta huolimatta pitää lapsi. molemmat opiskeli silloin minulta koulut jäi kesken. lapsi syntyi enkä ole sitä katunut hetkeäkään! minulle todettiin synnytyksen jälkeinen masennus mutta selvisin siitä nopeasti ystävien tuella. 7kk ensimmäisen pojan syntymästä huomasin ehsystä huolimatta että olin raskaana. pääts tuli nopeasti että pidamme lapsen. mutta nyt tulee se "ongelma", nuorempi poika on 8kk vanhempi vähä reilu 2, ja eilen huomasin olevani raskaana. Eikä mitään hajua viikoista sillä menkkoja ei ole tullun nuoremman synnyttyä. tein koti testin missä viikkonäyttö, näytti 3 eli sen mukaan olis noin 5 viikkoa hedelmöittymisestä.voiko noihin luottaa? Meillä on parisuhde rikki, taloudellinen tilanne pohjalla. Mä tiedän meijän tilanteessa abortti olis "paras" ratkaisu, mutta en tiedä selviäisinkö siitä, sillä mä tiedän aikasempien raskauksien vuoksi että jos tuo hedelmöittymis aika pitää paikkansa niin sydän lyö jo. Mä olen ihan pihalla, enkä tiedä mitä tehdä, pelottaa molemmat ajatukset, enkä voi/halua puhua asiasta sillä tiedän valitsin kumman tahansa niin minut tuomitaan lähipiirissä..
tehnyt lastesi elämän kannalta oikeamiselisiä päätöksiä, onnea!
Mutta jos tämä oli jo kolmas "vahinko", niin etkö ehkäise lainkaan, vei eikö ne ole toimineet? - naiiina
että olet kirjoitti:
tehnyt lastesi elämän kannalta oikeamiselisiä päätöksiä, onnea!
Mutta jos tämä oli jo kolmas "vahinko", niin etkö ehkäise lainkaan, vei eikö ne ole toimineet?siis ensimmäisellä kerralla ei ollut ehkäisyä, toisella söin e.pillereitä ja nyt minulla oli ehkäisykapseli, kun neuvolasta kehotettiin odottamaan ensimmäiset kuukautiset ennen kierukan laittoa mutta en tahtonut olla ilman ehkäisyä juuri tämän tilanteen takia.
- 1977*
naiiina kirjoitti:
Mulla oli tilanne sama, olin 16 v kun huomasin olevani raskaana, oltiin seurusteltu mieheni kanssa jo kolme vuotta sitä ennen. päätettiin vanhempien /ystävien vastustuksesta huolimatta pitää lapsi. molemmat opiskeli silloin minulta koulut jäi kesken. lapsi syntyi enkä ole sitä katunut hetkeäkään! minulle todettiin synnytyksen jälkeinen masennus mutta selvisin siitä nopeasti ystävien tuella. 7kk ensimmäisen pojan syntymästä huomasin ehsystä huolimatta että olin raskaana. pääts tuli nopeasti että pidamme lapsen. mutta nyt tulee se "ongelma", nuorempi poika on 8kk vanhempi vähä reilu 2, ja eilen huomasin olevani raskaana. Eikä mitään hajua viikoista sillä menkkoja ei ole tullun nuoremman synnyttyä. tein koti testin missä viikkonäyttö, näytti 3 eli sen mukaan olis noin 5 viikkoa hedelmöittymisestä.voiko noihin luottaa? Meillä on parisuhde rikki, taloudellinen tilanne pohjalla. Mä tiedän meijän tilanteessa abortti olis "paras" ratkaisu, mutta en tiedä selviäisinkö siitä, sillä mä tiedän aikasempien raskauksien vuoksi että jos tuo hedelmöittymis aika pitää paikkansa niin sydän lyö jo. Mä olen ihan pihalla, enkä tiedä mitä tehdä, pelottaa molemmat ajatukset, enkä voi/halua puhua asiasta sillä tiedän valitsin kumman tahansa niin minut tuomitaan lähipiirissä..
Lähipiirissäsi on ihmisiä jotka ovat huolisaan sinusta ja perheestäsi. Anna niiden olla huolissaan ja ota tarjottu apu vastaan, älä lähde odottamaan aiempien tilanteiden pohjalta tiettyä käytöstä läheisiltäsi. Tilanne on nyt tämä ja lähipiirisi on varmasti huolissaan juuri sinun ja perheesi jaksamisesta tässä tilanteessa.
- Elämä kantaa
Elämän vanhaa viisautta on se, että lapsi tuo leivän tullessaan.
Lapsi tuo onnen ja merkityksen ja taloudellisenkin menestyksen.
Suomessa on turvallista ja Suomi on varakas maa.
Tulet lapsen kanssa hyvin toimeen ja tulet onnelliseksi.
Ajattele lastasi ja tulevaa elämäänne.- "Suomi on
varakas maa" ????
Nyt ne ruusunpunalasit roskikseen ja kohtaa todellisuus!! - Huomaa sanoma
Toivottavasti aloittaja ja muut lukijat miettivät tarkkaan, mitä tavoitteita ja asenteita aborttiväen viestin taakse kätkeytyy.
- Huomaa sanoma
Huomaa sanoma kirjoitti:
Toivottavasti aloittaja ja muut lukijat miettivät tarkkaan, mitä tavoitteita ja asenteita aborttiväen viestin taakse kätkeytyy.
Toivottavasti aloittaja ja muut lukijat miettivät tarkkaan, mitä tavoitteita ja asenteita alkioväen viestin taakse kätkeytyy.
- ^^^^^^^^
Lapsi tuo leivän tullessaan - on kylläkin agraariyhteiskuntaa kuvaava slogan. Silloin tosiaan lapset joutuivat pienestä pitäen töihin. Omalta kohdaltani voin vain todeta, että minulta meni työpaikka kun tulin raskaaksi, isä ei ole koskaan pannut tikkua ristiin lapsensa eteen. Tuet ja lapsilisä ei kata kustannuksia. Lapsilisä on täysin olematon eikä sillä saa enää edes ruokaa kustannettua. Ei ole mahdollisuutta virkistykseen tai akkujen lataamiseen kun kukaan ei ota lasta hoitoon, eikä ole varaa maksaa hoitajille. Olla siinä sitten neljän seinän sisälä vankina ties kuinka monta vuotta eikä voi opiskella eikä käydä töissä. Ei kerry eläke eikä mistään saa rahaa.
Suomen köyhät ovat tyypillisimmillään yksinhuoltajia ja lapsiperheitä. - täälläkin
^^^^^^^^ kirjoitti:
Lapsi tuo leivän tullessaan - on kylläkin agraariyhteiskuntaa kuvaava slogan. Silloin tosiaan lapset joutuivat pienestä pitäen töihin. Omalta kohdaltani voin vain todeta, että minulta meni työpaikka kun tulin raskaaksi, isä ei ole koskaan pannut tikkua ristiin lapsensa eteen. Tuet ja lapsilisä ei kata kustannuksia. Lapsilisä on täysin olematon eikä sillä saa enää edes ruokaa kustannettua. Ei ole mahdollisuutta virkistykseen tai akkujen lataamiseen kun kukaan ei ota lasta hoitoon, eikä ole varaa maksaa hoitajille. Olla siinä sitten neljän seinän sisälä vankina ties kuinka monta vuotta eikä voi opiskella eikä käydä töissä. Ei kerry eläke eikä mistään saa rahaa.
Suomen köyhät ovat tyypillisimmillään yksinhuoltajia ja lapsiperheitä.Kunpa nämäkin äitiyttä ja suomen etuuksia ym tukiverrkoja ylistävät naiset menisivät katsomaan aidosti mitä ihmisten elämä arjessa on ja näkeehän sitä lehdestä miten loppuun palaneet jotkut yh äidit ovat. Mutta ei sellainen ihminen voi sitä ymmärtää eikä hyväksyä kun ei ole sitä kokenut.
Ei auennut se ihana äitinä oleminen minullekaan ja kadun että en tehnyt oman pääni mukaan aikoinaan. Mies häippäsi sen siliän tien kun vauva synty.
Itse sairastanut lapsen syntymän jälkeen 4 vuotta jo masennusta(laitoshoidossa ollu pari jaksoa) ja loppua ei näy,kuten ei rahattomuudelle. Kaverit on jääny koska vaikea on mihinkään päästä ilman lasta ja sitä rahaa. Toivon että lapsi kasvas äkkiä ja muuttas pois tai jäisin vaikka itte auton alle.
Sosiaaliviranomaisten kanssa olen tekemisissä mutta sieltäkään saa muuta ku et ei oo lastenhoitoapua tällä kunnalla enää saatavilla. Huostaanotolle ei ole syitä kun lapsi ei ole heitteillä. - valheita jauhat.
^^^^^^^^ kirjoitti:
Suomen köyhät ovat tyypillisimmillään yksinhuoltajia ja lapsiperheitä.Mikä lie kerskakuluttaja oletkin, mulla lapsilisät ym. lapsesta saatavat tuet on riittäneet aina lapsen kuluihin, pelkästä ruuasta puhumattakaan, ja likimain aina jää paljon ylikin!!
- mennä...
täälläkin kirjoitti:
Kunpa nämäkin äitiyttä ja suomen etuuksia ym tukiverrkoja ylistävät naiset menisivät katsomaan aidosti mitä ihmisten elämä arjessa on ja näkeehän sitä lehdestä miten loppuun palaneet jotkut yh äidit ovat. Mutta ei sellainen ihminen voi sitä ymmärtää eikä hyväksyä kun ei ole sitä kokenut.
Ei auennut se ihana äitinä oleminen minullekaan ja kadun että en tehnyt oman pääni mukaan aikoinaan. Mies häippäsi sen siliän tien kun vauva synty.
Itse sairastanut lapsen syntymän jälkeen 4 vuotta jo masennusta(laitoshoidossa ollu pari jaksoa) ja loppua ei näy,kuten ei rahattomuudelle. Kaverit on jääny koska vaikea on mihinkään päästä ilman lasta ja sitä rahaa. Toivon että lapsi kasvas äkkiä ja muuttas pois tai jäisin vaikka itte auton alle.
Sosiaaliviranomaisten kanssa olen tekemisissä mutta sieltäkään saa muuta ku et ei oo lastenhoitoapua tällä kunnalla enää saatavilla. Huostaanotolle ei ole syitä kun lapsi ei ole heitteillä.mihinkään katsomaan kun on ihan omaakin kokemusta ja tieto, että eräät liiottelee "köyhyyttä" ja synkistelee muka-ongelmia jokseenkin kärjistellysti..
- tai joutuu elämään
mennä... kirjoitti:
mihinkään katsomaan kun on ihan omaakin kokemusta ja tieto, että eräät liiottelee "köyhyyttä" ja synkistelee muka-ongelmia jokseenkin kärjistellysti..
hyvä jos sulla pyyhkii hyvin,kaikilla ei. Minäkin olen varmaan sitten muka-mielenterveysongelmainen ja muka-velkaantunut ja muka äitiyteen väsynyt. Eipä siinä sitten mitään..
- työtön ja onneton
valheita jauhat. kirjoitti:
Mikä lie kerskakuluttaja oletkin, mulla lapsilisät ym. lapsesta saatavat tuet on riittäneet aina lapsen kuluihin, pelkästä ruuasta puhumattakaan, ja likimain aina jää paljon ylikin!!
Ei lapsilisä voi riittää asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, hyödykkeisiin ja palveluihin mitenkään, jos ei ole vakituista työpaikkaa ja hyviä tuloja. Minulla ei ole työtä ja siksi olen köyhä kun äitiyspr lasketaan minimin mukaan. Ei tuonut lapsi leipää taloon. jos olisin lapseton voisin lähteä esimerkiksi nelivuorotyöhön ja saisin jotenkin työtä tai voisin lähteä opiskelemaan paremman ammatin.
olen lapsen vanki kotona ja helvetin katkera siitä paskasta mitä abortin vastustajat jauhavat ilman mitään omaa kokemusta todellisista vaikeuksista mikä synnytyslaitokselta lähtemisen jälkeen läjähtää silmille. Siinä kyllä ruusunpunaiset luulottelut ja uskomukset haihtuu kuin pieru saharaan.
LUKEKAA HYVÄT IHMISET MASENNUS JA VÄSYMYS -PALSTAA JA YKSINHUOLTAJIEN ARKIKOKEMUKSIA TÄLTÄ SUOMI 24-PALSTALTA. TOIMII HYVÄNÄ EHKÄISYVÄLINEENÄ NIILLEKIN, JOTKA SUUNNITTELEE LAPSENTEKOA. - sulla..
työtön ja onneton kirjoitti:
Ei lapsilisä voi riittää asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, hyödykkeisiin ja palveluihin mitenkään, jos ei ole vakituista työpaikkaa ja hyviä tuloja. Minulla ei ole työtä ja siksi olen köyhä kun äitiyspr lasketaan minimin mukaan. Ei tuonut lapsi leipää taloon. jos olisin lapseton voisin lähteä esimerkiksi nelivuorotyöhön ja saisin jotenkin työtä tai voisin lähteä opiskelemaan paremman ammatin.
olen lapsen vanki kotona ja helvetin katkera siitä paskasta mitä abortin vastustajat jauhavat ilman mitään omaa kokemusta todellisista vaikeuksista mikä synnytyslaitokselta lähtemisen jälkeen läjähtää silmille. Siinä kyllä ruusunpunaiset luulottelut ja uskomukset haihtuu kuin pieru saharaan.
LUKEKAA HYVÄT IHMISET MASENNUS JA VÄSYMYS -PALSTAA JA YKSINHUOLTAJIEN ARKIKOKEMUKSIA TÄLTÄ SUOMI 24-PALSTALTA. TOIMII HYVÄNÄ EHKÄISYVÄLINEENÄ NIILLEKIN, JOTKA SUUNNITTELEE LAPSENTEKOA.on surkea äitiyspäiväraha, saat sossusta toimeentulotukea sen verran että on ihan sama millä nimikkeellä ne tukesi saat. Joten vahvaa liiottelua oli taas toikin synkistely.
- Oikeuksista kiinni
^^^^^^^^ kirjoitti:
Suomen köyhät ovat tyypillisimmillään yksinhuoltajia ja lapsiperheitä."minulta meni työpaikka kun tulin raskaaksi"
- Suomessa on laitonta irtisanoa raskauden vuoksi! Kai otit yhteyttä liittoon? - Äiti 27
valheita jauhat. kirjoitti:
Mikä lie kerskakuluttaja oletkin, mulla lapsilisät ym. lapsesta saatavat tuet on riittäneet aina lapsen kuluihin, pelkästä ruuasta puhumattakaan, ja likimain aina jää paljon ylikin!!
Just just. Sadan euron lapsilisä riittää hyvin ruokaan ja vaatteisiin ja kaikkeen mahdolliseen ja laskuihinkin jää siitä varmaan vielä ylimääräistäkin. Taitaa miehes tienata miljoonia ja maksaa kaiken tarpeellisen, jos meinaat, että ne nykypäivänä riittää mihinkään. Kokoajan saa miettiä tarviiko ens viikolla ite syödä ollenkaan, kun olen kotihoidontuella kotona lapsen kanssa ja mies töissä siivoojana joille tunnetusti maksetaan ihan järjettömiä palkkoja...
Juntti. - sulla..
Äiti 27 kirjoitti:
Just just. Sadan euron lapsilisä riittää hyvin ruokaan ja vaatteisiin ja kaikkeen mahdolliseen ja laskuihinkin jää siitä varmaan vielä ylimääräistäkin. Taitaa miehes tienata miljoonia ja maksaa kaiken tarpeellisen, jos meinaat, että ne nykypäivänä riittää mihinkään. Kokoajan saa miettiä tarviiko ens viikolla ite syödä ollenkaan, kun olen kotihoidontuella kotona lapsen kanssa ja mies töissä siivoojana joille tunnetusti maksetaan ihan järjettömiä palkkoja...
Juntti.siis on se tienaava mieskin.. kumma että yh:llakin riittää se 146,60 lapsilisä lapsen menoihin paremmin kun hyvin. Ja kaikki muut tuet päälle, muuhun elämiseen :)
Et oo kuullu koskaan toimeentulotuesta, vai et kehtaa mennä hakeen? Juntti :D - raskauden takia
Oikeuksista kiinni kirjoitti:
"minulta meni työpaikka kun tulin raskaaksi"
- Suomessa on laitonta irtisanoa raskauden vuoksi! Kai otit yhteyttä liittoon?on laitonta, mutta mutta jopa puolet parhaassa synnytysiässä olevista naisista työskenteleekin määräaikaisissa työsuhteissa, ja määräaikaisuutta tuskin jatketaan sen päätyttyä raskaana olevan kohdalla. Tästä on ollut juttua mediassakin, kuinka määräaikaisuudet kasautuvat perheenperustamisiässä olevien naisten kohdalla ja kuinka tämä viittaa selvästi työnantajien yritykseen kiertää irtisanomissuojasäännöksiä ja perhevapaista aiheutuvia kustannuksia. Nimenomaan perheenperustamisiässä olevien naisten määräaikaisten työsuhteiden määrä lähti jyrkkään nousuun jo 1980 luvulla hoitovapaajärjestelmän tultua käyttöön. Työnantajat eivät olleet enää yhtä halukkaita palkkaamaan synnytysikäisiä naisia vakituisiin työsuhteisiin, koska uhkana oli se, että naiset jäävät useiksi vuosiksi kotiin hoitamaan lapsiaan.
- kakskasiviis
^^^^^^^^ kirjoitti:
Suomen köyhät ovat tyypillisimmillään yksinhuoltajia ja lapsiperheitä.Käys nyt vähän työkkärissä, kelassa tai sosiaalitoimistossa juttelemassa tuosta tilanteesta. Tai ei tarvitse edes käydä jollet neljän seinän sisältä pois pääse, voi lähettää sähköpostiakin. Nimittäin yksinhuoltajana olet aika lailla etuoikeutettu saamaan esim. päivähoitopaikan, jos tosiaan haluat jotakin opiskella. Samoin opinnot voidaan järjestää hyvinkin joustavasti. Jos töihin pääset niin kunnan velvollisuus on se päivähoito järkätä! Ei teillä satu olemaan mitään yksinhuoltajien keskinäistä toimintaa, jossa tapaisit muita aikuisia ja pääsisit neljän seinän sisältä ulos? Mitään keskinäisiä vuorohoitosysteemeitä? Isovanhempia lasta hoitamaan? Kyllä nyt useimmat jonkun aikuisen onnistuu löytämään, jota lasta välillä hoitaa!
Tässä maassa on tuhansia opiskelevia ja töissäkäyviä ja jopa jotakin harrastavia pienten lasten yksinhuoltajia. Mikä sinua oikeasti estää liittymästä joukkoon? - Vähemmän ahne
Olen lapseton keskituloinen keski-ikäinen veronmaksaja ja elätän ihan mielelläni töissä käymättömiä yksinhuoltajia maksamalla veroja. Mikä se halvempi systeemi sinun mielestäsi olisi? Erehdyt, jos kuvittelet, että töissä käyvät elättävät lapsensa omin rahoin: päivähoidon järjestäminen se vasta maksaakin. Vai olisiko sinusta ihanne se, että hyväpalkkaisen miehen hyvin koulutettu vaimo jää töistä pois kotirouvaksi hoitamaan lapsia ihan miehen palkalla? Yhteiskunnan kannalta se taas on koulutuksen hukkaanheittoa.
Toisten verovaroilla eläminen ei ole ylpeyden aihe, mutta ei sitä hävetäkään tarvitse. Moni yksinhuoltaja on saanut kasvatettua ihan terveitä työkykyisiä täysjärkisiä kunnon kansalaisia. - että sinä elätät
Vähemmän ahne kirjoitti:
Olen lapseton keskituloinen keski-ikäinen veronmaksaja ja elätän ihan mielelläni töissä käymättömiä yksinhuoltajia maksamalla veroja. Mikä se halvempi systeemi sinun mielestäsi olisi? Erehdyt, jos kuvittelet, että töissä käyvät elättävät lapsensa omin rahoin: päivähoidon järjestäminen se vasta maksaakin. Vai olisiko sinusta ihanne se, että hyväpalkkaisen miehen hyvin koulutettu vaimo jää töistä pois kotirouvaksi hoitamaan lapsia ihan miehen palkalla? Yhteiskunnan kannalta se taas on koulutuksen hukkaanheittoa.
Toisten verovaroilla eläminen ei ole ylpeyden aihe, mutta ei sitä hävetäkään tarvitse. Moni yksinhuoltaja on saanut kasvatettua ihan terveitä työkykyisiä täysjärkisiä kunnon kansalaisia.mielelläsi elämäntapatyöttömiä. Minä vain en yksinhuoltajana itse tajua sitä, että miksi hemmetissä se työtön kotiäiti ei voisi vaikka edes yrittää hakeutua töihin, kun lapsikaan ei ilmeisestikään enää täysipäiväistä hoitoa vaadi. Minä en itse ilkeäisi nostaa vuositolkulla työttömyyskorvauksia vailla aikeitakaan työllistyä.
- sellasta...
että sinä elätät kirjoitti:
mielelläsi elämäntapatyöttömiä. Minä vain en yksinhuoltajana itse tajua sitä, että miksi hemmetissä se työtön kotiäiti ei voisi vaikka edes yrittää hakeutua töihin, kun lapsikaan ei ilmeisestikään enää täysipäiväistä hoitoa vaadi. Minä en itse ilkeäisi nostaa vuositolkulla työttömyyskorvauksia vailla aikeitakaan työllistyä.
'ilkeää' kun hypätä mukavuusaborteissa haaskaten yhteisiä varoja, uuden veronmakasajan mukana viemärin vietäväksi.
- tuleva äiti.
Minulla oli aikalailla samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Olen myös 19 -vuotias (pian 20). Sain kesäkuun alussa tietää olevani raskaana poikaystävälleni. Yhdessä olimme olleet vasta alle puoli vuotta ja poikaystäväni on minua vuoden vanhempi. Olin itse juuri valmistunut ja tulevaisuus oli vielä epävarma. Mutta päätin kuitenkin pitää lapsen. Taloudellinen tilanne on kaikkea muuta kuin hyvä, sillä mieheni opiskelee ja minä olen ollut työttömänä suurimman osan odotusajasta. Vaikka tilanne ei ole mikää parhain mahdollinen en kuitenkaan kadu päätöstäni pitää lapsen. Tiesin heti alusta lähtien että tulen katumaan aborttia jos sen teen. Olen hyvin onnellinen ja reilun 2 kuukauden päästä vielä onnellisempi pienen lapsen äiti :)
Aloittajan kannattaa miettiä tarkkaan. Tukeja saa kuitenkin sen verran että pärjää! Ja aborttia saattaisit todella katua myöhemmin. Itse meinaan lähtä opiskelemaan vuoden päästä korkeakouluun ja uskon että tulevaisuus on valoisa taloudellisesta tilanteesta huolimatta.- Ihanaa lukea
Ihana viesti, tosin osa saattaa väittää, että et puhu totta, täällä on muutama synkistelijä.
- Hienoa!!!!!1
Juuri näin.
Elämä kantaa ja antaa runsain mitoin sille, joka ymmärtää ottaa elämän vastaan.
Tällaiset uljaat nuoret kannattavat maailmaa ja lapsiaan vahvoilla hartioillaan tyynenä ja onnellisena.
Synnytä lapsesi,vaikka nyt tuntuisi "helpommalta" toinen vaihtoehto. Se on aina mielessäsi painolastina ja katselet lapsia-nuoria-ja mietit miltä oma lapsesi näyttäisi. Jos saat joskus muita lapsia,kerrotko heille,että vanhin lapsi ei saanut syntyä. Ota vastuu tekemisistäsi. Suomi on hyvä maa ja etuudet hyviä,kun osaa niitä hakea.
- dthyk
Jo se, että kysyt täältä mielipiteitä tarkoittaa, että abortti on ehkä väärä ratkaisu.
Olen itse tehnyt abortin. En koskaan ole katunut sitä, enkä koskaan olisi kysynyt muilta mielipiteitä.
En ole raskaudenkeskeytystä mitenkään vastaan, mutta jos et ole varma asiasta, niin suosittelen jatkamista.
Raha-asiat eivät saa vaikuttaa päätökseesi vaan AINOASTAAN OMA TUNTEESI ÄIDIKSI TULEMISESTA ja HALUSTA OTTAA VASTAAN SINUSTA TÄYSIN RIIPPUIVAINEN OLENTO.
Yhteiskunta tukee raskauttasi, tulette saamaan enemmän tuettua rahaa. Mutta köyhäilyä se kuitenkin tulee olemaan, mutta niin nytkin.
Lapsen tulo vaatii kypsyyttä, jota itselläni ei ollut. Olen kuitenkin pahoillani, että miehesi kannattaa aborttia. Toivottavasti hän ei painosta sinua.
Muista, että minkä tahansa päätöksen teetkään, niin kenelläkään ei ole oikeutta tuomita sinua. Alkio on kehittymätön solurykelmä.
Mutta samalla menetät mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden rakkaaseen ihmiseen.
Tämä menetetty mahdollisuus minulle on ollut hieman vaikeaa, ei solurykelmaän kuolema :)
Luota omiin tunteisiisi. Objektiivisia neuvoja on mahdoton antaa. - Masa Niemi
Parempi ehkä, että jätät abortin väliin. Ikävähän sitä soluklimppiä kuitenkin tulee, ainakin viestisi perusteella arvelisin näin. Voihan sen skidin antaa pois, jos muu ei auta, ei lapsi tässä maassa heitteille jää. Mutta liekö siihenkään tarvetta, yhteiskuntahan tukee köyhien lastensaantia, en kyllä tajua miksi.
- vanha muumimamma
Anna lapsesi syntyä, todennäköistä on että tulet myöhemmin katumaan jos teetät abortin. Lapsen syntymään on vielä aikaa ja näitä etuuksia ei kannata vielä miettiä eikä taloudellista tilannetta surra vaan nauttia vauvan odotuksesta. Kyllä ne asiat selviää aikanaan. Eihän lapselle tarvitse hankkia huippuhienoja ja kalliita varusteita, vaan niistäkin selviää pienellä rahalla, kun tutkii lehtien myynti-ilmoituksia ja koluaa kirpputoreja. Lapsen hoidossa ei tärkeitä ole hienot tavarat vaan perusasia on että lasta rakastetaan. Milloinkaan yhteiskunta ei jätä nuorta perhettä pulaan, kun lapsi syntyy. Opiskellakin voi ihan hyvin vaikka perheessä on pieni vauva, opiskelupaikatkin joustavat näissä tilanteissa. Itselleni syntyi ensimmäinen kun olin 20 v ja rahaa ei ollut, mutta siitä selvittiin ja nyt tällä tyttärelläni on jo 4 lasta, eli olen jo pitkään ollut mummi. Tsemppiä ja rakkautta Sinulle ja miehellesi ja tulevalle pienokaiselle.
- 18+8=12
http://www.youtube.com/watch?v=3RQ6RXVtbV4
pätkä mikä on syytä kattoa jos tuollainen askarruttaa - Ollison
Suorastaan järkyttävää millaisia me ihmiset nykyään olemme. "Minulla ei ole rahaa joten tapanko lapseni?". Ihanko tosissaan tällaisia kysytään?. Synnytä lapsi ja anna vaikka meille kasvatettavaksi, vaikka ei mekään taloudellisesti olla hyväosaisia, mutta unohda abortti.
- Pakkoaviossa aloitin
Jos olette kohtuullisen tervejärkisiä, voi lisääntynyt vastuu vähentää turhaa velanottoa ja keskittyminen takouden hoitoon paranee. Samalla se pärjääminenkin paranee.
Aika nuoriahan te olette. Monilla on tuossa iässä vielä "juoksuaika". Hankitaan elämänkokemusta ja hölmöillään muuten vaan. Toiset ovat kovinkin kypsiä jo vastuuseen ja vanhemmuuteen.
Tuo asia on ihan teidän itsenne päätettävä. Keskenään pitäisi keskustella ja todella rehellisesti. Se onkin ehkä se vaikein asia. Miten tunnistaa oman kypsyystasonsa ja kaverinsakin. Oletteko oikeasti valmiit kasvatusvastuuseen? Oletteko ehkä itsekin vielä kasvamisessanne vähän lapsia?
Sitten kun päätöksen teette, molempien pitää se hyväksyä ja elää sen mukaan. - Shamanita
Itse sain esikoiseni sinun ikäisenäsi. Sittemmin tuli ero ja ammatinkin opiskelin vasta 25-28-vuotiaana mutta hyvin olen aina pärjännyt vaikka on joskus tiukkaakin ollut. Koskaan en ole katunut päätöstäni pitää lapsi. Olen pojastani ylpeä ja onnellinen -ja sittemmin olen saanut vielä kolme poikaa lisää :) Kukaan lapsista ei kuitenkaan olisi korvannut tätä ensimmäistä jos olisin tehnyt abortin. Sitä olisin katunut taatusti. Suosittelisin teitä pitämään lapsen. Hän on teille arvokas lahja ja juuri tätä upeaa ihmistä ette koskaan tule saamaan takaisin elämäänne, jos hänet nyt torjutte!
- Onnea äidille!
on vanhanaikainen sanonta. Sitä käytettiin entisaikojen maatalousyhteiskunnissa, kun lapset olivat työvoimaa. Sanonta pitää kuitenkin edelleen paikansa tietyllä tavalla. Suomessa on lapsiperheille hyvät tuet. Lapsiperheiden etu on aina ensisijalla. Lapsissa on tulevaisuus ja yhteiskuntamme tukee kaikin tavoin uusia suomalaisia synnyttäviä (suomalaisten määrä on laskussa).
Monesti kritisoidaan sitä, että suomalaiset naiset siirtävät lapsen teon kovin myöhäiseen vaiheeseen, sitten kun on elämässä sellainen tilanne. Jos niin ajattelee, sopivaa elämäntilannetta ei tule koskaan: ensin opiskelut, sitten työ, ei välttämättä heti vakituinen, joten sieltä ei saa olla mistään hinnasta pois. Lopulta olet liian vanha, et enää saa lasta vaikka haluaisitkin. Nainen on hedellmällisimmillään juuri sinun iässäsi. Luonnollisesti juuri tuossa iässä kuulukin lapsi saada. Lapsi tuo niin paljon iloa ja onnea elämään! Ja toisaalta, miksi katua nyt enää? Elämä on jo sisälläsi ja sitä tulee kaikin tavoin suojella. Äidin rakkaus on niin suuri, se kasvaa koko odotuksen ajan ja puhkeaa lopulta tayteen kukkaan lapsen syntyessä.
Serkkkuni synnytti sinun iässäsi, eikä ole katunut. Hänellä ei ollut edes ehjää suhdetta lapsen isään. Sinulla on se asia kunnossa. Uskon, että tehdessäsi oikean ja puhtaan päätöksen pitää lapsi, selviät kyllä ja olet onnellinen. - nykypäivääkö?
..enkä tuomitse. IHMETTELEN vain suuresti miten tuollainen "vahinko" vielä nykypäivänä pääsee tapahtumaan! Jo ei ole ikää eikä varallisuutta lasta hankkia, niin varovaisuus olisi ehkä paikallaan?
Ei se että tuot asian tänne esille muuta yhtään mitään. Itse joudut asiasta lopulta päättämään.- lutherinneuvo
tää on sarjassa loistava neuvo: "jos et olisi tehnyt näin niin asiat olis hyvin, olisit miettiny vähän". Kymmenen pistettä positiivisuudesta!
- Nykypäivää
Mikään ehkäisy ei ole 100% varma jos et tiennyt :) Jos näin luulit niin tervetuloa todellisuuteen :D
- Viola123
Aikanaan olin samassa tilanteessa, saman ikäisenäkin - nuorena ja rahattomana, jatko-opinnot vielä aloittamatta. Lisäksi oli helppo arvata, ettei lapsen isästä omine ongelmineen tule olemaan apua pitemmän päälle. Tiesin kuitenkin varmasti, millaisten asioitten kanssa itse voin elää ja luotin omiin voimiini. Päätin pitää lapsen. Nyt olen yli 50 v. ja lapsi yli 30 v. ja mummoksikin olen jo päässyt. Aina meillä oli katto pään päällä ja ruokaa kaapissa. Niin vain kaikki järjestyi, asia kerrallaan ja päivä kerrallaan.
Arvioi itse omat voimavarasi ja tee päätös sen mukaan. Elämä muuttuu lapsen myötä, mutta kaikki on silti edelleen mahdollista. - äiti-nuori
HEI;en tuomitse sinua millään lailla.
Mutta Jos tuleva lapsi on teidän ensimmäinen, ni en sinuna tekisi aborttia,
jos on mahdollista ni pitääkää lapsi....
onhan hän kuitenkin oma.....
Mutta kaikesta huolimatta.
päätös lapsen suhteen on sinun ja avopuolisosi tehtävä itse,
sitä ei toiset voi puolestanne päättää.
itse olen jo 4lapsen äiti ja odotan 5lasta.
jo- hohhoijaa..
"riistetään lapselta oikeus elämään".. "tapetaan lapsi".. anteeks vaan kauheesti mutta mikä hemmetin lapsi??? kuvitteleeko täällä joku että alkio on joku kutistettu vastasyntynyt, jolla on aivot, hermosto, sydän, pikkuiset söpöt sormet ja varpaat.. alkio on jakaantuvia soluja. abortin tekevä nainen ei tapa yhtään mitään!
vai ovatko siittiötkin teidän mielestä sitten jotain "vauvojen alkuja".. hahhaa! :DD
raskaana olevalla naisella on oikeus päättää mitä tekee, niin mahdollisen alkavan elämän, kuin itsensä parhaaksi. abortin tehdessään hän ei tapa mitään. - tosiaan.
hohhoijaa.. kirjoitti:
"riistetään lapselta oikeus elämään".. "tapetaan lapsi".. anteeks vaan kauheesti mutta mikä hemmetin lapsi??? kuvitteleeko täällä joku että alkio on joku kutistettu vastasyntynyt, jolla on aivot, hermosto, sydän, pikkuiset söpöt sormet ja varpaat.. alkio on jakaantuvia soluja. abortin tekevä nainen ei tapa yhtään mitään!
vai ovatko siittiötkin teidän mielestä sitten jotain "vauvojen alkuja".. hahhaa! :DD
raskaana olevalla naisella on oikeus päättää mitä tekee, niin mahdollisen alkavan elämän, kuin itsensä parhaaksi. abortin tehdessään hän ei tapa mitään.Monilla alkioilla joita aletaan TAPPAA aborteilla, todellakin on jo ne 'aivot, hermosto, sydän, pikkuiset söpöt sormet ja varpaat'. Lapsen sydän alkaa sykkiä rv5 1 joten lähes poikkeuksetta se pysäytetään aina abortissa. Että tervetuloa vaan kurjaan todellisuuteen sieltä 'solumöykky'-landiasta :)
- Ainutkertainen elämä
Abortti ei ole ratkaisu. Pieni lapsi on kaikkein tärkeintä ja hienointa mitä koskaan voitte elämässänne saavuttaa. Mikään taloudelliseen elämänalueeseen liittyvä tilanteenne ei koskaan nyt eikä tulevaisuudessa voi olla verrattavissa siihen iloon ja riemuun, jonka kasvava vauvanalkunne teille kehittyessään tuo. Lapsen mukanaan tuoma ilo ja onnellisuus kohta syntymän jälkeen ja lapsen kasvaessa on jotakin, mitä ette ikinä voi rahalla saada. Köyhyys ei ole häpeä, sen voi kääntää voitoksi, kun antaa lapselle rakastavan kasvualustan, joka ei ole materialähtöinen. Materia on tuhonnut monta elämää ja tuhoaa jatkossakin. Nikkuudesta kasvaa sitekimmät visakoivut, jotka menestyvät arktisimmissakin taistoissa.
Abortoimalla vauvanne ette anna hänelle mahdollisuutta elämään, jonka kuitenkin olette antaneet käynnistyä.- yhhÄitt
täälähän on asiallista kommenttia..:/ itse olin samassatilanteessa 19v ja päätin kyllä että lapseni pidän yksin tai yhdessä ja edes omat vanhemmat tukena:)) ja kyllä tässä hyvin menee vaikka olenkin kotona ollut tämän n2v lapseni kanssa. ja niin btw kahdestaan asumme ja ihan 3h k että kyllä sitä pärjää edes jotenkin lapsen kanssa että älä ainakaan rahaa mieti kun päätöstäsi teet. ei missään kaupungissa lasta(vanhempia) jätetä vaille rahaa ruokaa/asuntoa.ja saat ihan koht hyviä tukia (mm.kuntalisät kelan etuuksiin)
- 244319
tottakai lapsi pitää päästää maailmaan asti.Itse ihan viimetipassa jätin abortin tekemättä enkä ole katunut.tiukkaa on ollut mutta helpottamaan päin.
Meidän lapsi kun tuli kaikesta ehkäisystä läpi,niin ajattelin että kait tällä joku tarkoitus on.
En kadu että annoin lapsen syntyä. - lapsia lisää
synnytä lapsi vaan,koska sinä olet nainen ja tulet rikkaaksi ja se opettaa sinut hyväksymään naisellisuutesi.ja mieti vielä onko se abortti oikea,entäs jos se on se viimeinen kerta ja sitten saat odottaa raskautta lähes 40 vuotiaaks.ja abortti tekee sinusta todellisen pelkurin jatkossa.
- viisastelua
mihin tarvitsee tenavia ? ei kukaan järkevä saata lisää ihmisriepuja .
- tollasta
viisastelua kirjoitti:
mihin tarvitsee tenavia ? ei kukaan järkevä saata lisää ihmisriepuja .
sunkaltasta säälittävää ihmisreipua mihkään tarvii? Ei kukaan järkevä ainakaan.
- mokkelis
Mulle itselle tuli tunne että jos tämmöinen asia kovasti vaivaa ja jos vain raha asiat on syynä että tuntuu ettei ole lapsen aika, niin kuitenkin mielestäni olisi sinun itsenkin kannalta parempi pitää lapsi. Lastahan ei rahalla kasvateta, ei lapselta jää mitään kummempaa puuttuun jos ne hienot lelut tai kalliit vaatteet tai ihme sisäfilee pihvit jää syömättä, mihin sitä rahaa nyt ne rahamiehet käyttävätkään.... tärkein on kuitenki se läsnäolo ja jos tuomonen asia mietityttää, voi olla että sulle itelle jää elinikänen taakka jos abortoit sen lapsen. Itse toki tiedät parhaiten mutta mieti tarkoin.
- köyhä "rikas" mummo
mieti tarkkaan,mitä teet.Itse olin 17v.,kun sain ensimmäisen lapseni.(Ei ollut vahinko.)Nyt minulla on neljä lasta ja viisi lastenlasta ja olen itse 41v.Rahaa ei ollut paljon,mutta hyvin pärjättiin ja molemmat olemme myös opiskelleet lasten ollessa alle kouluikäisiä.Nyt olen maailman onnellisin ihminen,enkä kadu päivääkään,vaikka raskasta on välillä ollutkin.Kyllä raha-asioista selviätte,vaikka lapsen saattekin!Mieti mitä itse elämältä haluat.Teet minkälaisen päätöksen tahansa,niin se on omasi kannalta parasta!Tsemppiä sinulle ja miehellesi ja oikein hyvää joulun aikaa!
ps.ei sitä rahaa ole koskaan liikaa,ainakaan suomessa ja työtätekevänä! - Isäksi30v.
Pirä lapsi vain....!!! Itseäni harmittaa kun en tehnyt nuorena..! Jos joskus teet lapsia niin sinua tulee ikuisesti harmittamaan kun teit abortin...!! :-(
Mulla on jo kolme lasta ja vielä meinaan tehdä ainakin yhden lisää.- ...
Anna lapsen syntyä, se on hänen oikeutensa. Voit sitten antaa hänet adoptioperheeseen, jos olet edelleen samaa mieltä. Köyhätkin lapset voivat muuten olla tosi onnellisia. Paljon apuja saa varmasti sukulaisiltakin ja lapsilisillä maksaa vaipat. Kaikkea ei lapsen tarvitse saada (eikä kannata siihen opettaakaan, se on vain luonteelle hyväksi), kunhan saa rakkautta ja rajoja.
- Äiti 27
Jos ajattelee taloudellisesti, niin ikinä ei olisi varaa tehdä lapsia. Paitsi ehkä sitten, kun on jo liian myöhäistä. Pitää muistaa, että jos lapsen tekee, niin pitää olla valmis elämään sen ehdoilla loppuelämänsä. Itse en olisi voinut kuvitellakaan tulevani äidiksi sinun iässäsi, koska olin itsekin vielä lapsi. Tunnen monia vanhempia, jotka eivät ole ikinä katunut lapsen tekemistä nuorena, mutta itse kannatan, että ensin itse elää lapsuutensa ja nuoruutensa juoksut ennen lapsen tekoa.
Teki niin tai näin, pitää vaan päättää kumman päätöksen kanssa voi elää. Miehelle abortti ei ole niin raskas, kuin naiselle, joten sinun täytyy ajatella ennenkaikkea mitä itse haluat ja sitten keskustella miehesi kanssa kumpi vaihtoehto olisi parempi teidän tilanteessanne. - jooajsioas
Pienilläkin tuloilla pärjää, jos haluaa. Ymmärrän kuitenkin, että jatkuva rahasta pihtaaminen on raskasta, etenkin jos on vastuussa omasta lapsestaan. Yhteiskunta tukee esimerkiksi lapsilisin mutta suuren suuria tulojahan ette varmastikaan saa. Kannattaa kysyä sosiaalitoimesta mahdollisuutta avustukseen lastenvaunujen ja muun tarvittavan hankinnassa. Pienituloisille nämä avustukset ovat mahdollisia.
Millaiseen koulutukseen aiot? Korkeakouluopintojen aloittamista voi lykätä vuodella. Ainakin yliopisto-opinnoista on helppo olla kesken opintojen äitiyslomalla ja jatkaa opintoja lapsen vartttua. Tämä on myös oma ratkaisuni - odotan lasta vaikka opintoja yliopistossa on vielä useanpi vuosi edessä. Perheessämme on jo kaksi lasta ja voin opiskella nomaalia tahtia siitä huolimatta. Enemmän opintoja häiritsi töiden teko opintojen ohella. Opiskelen pääsääntöisesti vain arkisin päiväaikaan ja se riittää opintojen etenemiseen.
Olet kovin nuori. Ymmärrän että elämänmuutos tuntuu isolta. Itse kasvoin henkisesti paljon juuri ikäisenäsi mutta koen kypsyneeni vasta yli 25-vuotiaana. Vasta tämän jälkeen olen oppinut tuntemaan itseni ja se helpottaa päätösten teossa oikeasti. En kuitenkaan tarkoita, etteikö 19-vuotias voisi onnistua miettiessään onko parempi vaihtoehto pitää lapsi vai ei. Älä välitä moralisoijista, heitä löytyy aina. Ei-toivotun lapsen elämä tuskin olisi ruusuista.
Toivon että osaat tehdä oikean päätöksen. Jos päätät pitää lapsen, toivon että hän saa sinusta rakastavan äidin. Rakkaudella ja ymmärryksellä on lapsen elämässä lopulta enemmän merkitystä kuin perheen varallisuudella. Kyllä sinä pärjäät. Onnea elämääsi. - x<ccb
palkkatulo, saman saa nykyisin kelalta ei tyydytä nykynuoria
- eiaborttia.
käy juttelemassa sosiaalitoimistossa, neuvolassa ja kelassa, että miten taloudellisen tilanteen saisi kondikseen. Itse en oe abortin kannalla, ja sinua varmasti myöhemmin sen tehtyäsi alkaisi kaduttamaan, ja syyllisyys olisi iso. Itse olen elänyt koko elämäni hyvin niukoilla varoilla, mutta olen ollut tyytyväinen elämääni kun vahempani ovat rakastaneet minua. Nyttenkin kun asun omillani, niin koko ajan velkaa, mutta hyvin pärjään. Ja ehjä ja rakastava perhe on kuitenkin pienelle lapselle tärkeämpää kuin älytön rahamäärä. Ja elää todella monet muutkin suomessa pienellä rahasummalla. Tai jos ette halua pitää lasta, antakaa edes adoptoitavaksi ! Kuitenkin ihmishenki on aina ihmishenki.
- vauhdissa.
No useimmista kuitenkin viattomien, suoajttomien lasten tappaminen taitaa olla jokseenkin julmaa.
Sinähän toivot ainoastaan pahojasi aloittajalle, etkä voi tietää saako joku enää koskaan lapsia. Kaikkein pahinta toivot hänen lapselleen jonka murhaamista hinkuat. Mene muualle sairaine viekoitteluinesi.
- menee hermot
Suomessa olisi kuule paljon naisia, itse mukaan lukien, joka olisi enemmän kuin onnellinen tullessaan raskaaksi. Sinulle on suotu iso ja hieno asia, ja kehtaat miettiä et pitäsikö tehdä abortti! Oletko kuullut sanaa ehkäisy? Mikäs siinä, tapa lapsesi, poissa silmistä poissa mielestä
- itkeäkö vai nauraa..
se joka toista haukkuu......
tiiät kyl....
kaikki eivät voi lapsia saaha... so fucking buuhuuu???? koita tajuta myös se että ne jotka voivat saaha lapsia eivät niitä koskaan halua...
mutta se suurin skandaali sulle varmaan on se et EHKÄISY EI OLE 1OO% KOSKAAN!!
- me kaikki
toivon että päätätte asian yhdessä maailma on mitä on mutta toivotaan parannusta lisännytään ja voitetaan ahdinko..
- G
Olet kovin nuori. Itse olin lähes saman ikäinen, kun tulin ensimmäistä kertaa raskaaksi. Olin juuri päässyt omaan elämääni kiinni selviydyttyäni vaikeasta masennuksesta. Taloudellinen tilanne vaikutti myös päätökseeni. Tein abortin. Silloin tällöin ajattelen, että minkälainen lapsi sieltä olisi tullut. Nyt hän olisi jo yläastelainen. Katunut olen, mutta se oli oikea päätös siihen elämänvaiheeseen. Nyt, vuosia myöhemmin, olen ihanan eskarilaisen äiti. Tilanne oli aivan eri. Olin ollut pitkään työelämässä, nyt oli lapselle jotain tarjotakin. Oli ikääkin jo enemmän, en edes harkinnut aborttia. Luulen, että nyt aika oli oikea. Kyllä sen sisimmässään tietää. Teitpä kumman ratkaisun vaan, niin se on oikea ja sen kanssa pystyy elämään. Mutta sinun täytyy olla täysin varma. Tsemppiä!
- Raha ei ratkaise
Raha ei tee koskaan onnelliseksi, ei sinua eikä lasta. Eikä aborttikaan välttämättä täysin ongelmaton ole. Siinäkin on riskinsä. Hyvä kuitenkin että mietit päätöstäsi perusteellisesti.
- Lapsesta paljon iloa
Minä sain ensimmäisen lapseni 19 vuotiaana ja nyt olen onnellinen siitä, ettei silloin ollut vielä aborttilaki voimassa, muuten ehkäpä olisin päätynyt aborttiin, kun koin etten ollut valmis äidiksi. Siihen aikaan hellahuoneessa vain asuttiin, mutta kun lapsi syntyi, oli se vaan niin ihana ja rakastettava. Kaikki asiat järjestyivät kuin itsestään. Siihen maailman aikaan ei taloudelliset asiat olleet päällimmäisenä, vähemmälläkin selvittiin. Nyt minulla on lapsenlapsiakin, joista voin myös iloita.
- 3x rakkautta
koska tuossa rahamietiskelyssä ei oo mitään järkeä. Minun äiti sai minut 19-vuotiaana, yksin huolsi ja vielä silloin kun pilkattiin yksinhuoltajia.Rahaa oli vähän, mutta rakkautta paljon. Aborttiin en ota kantaa,jokainen elää omien tekojensa kanssa. Veloista saa lykkäystä ja jos sitä on oikein paljon niin sitten mars velkaneuvontaan nopeasti. Sosiaalitoimi tukee vähävaraisia ja minä itse elin opiskelijana 3 lapsen kanssa yksin ja tulin toimeen ilman sossun apua. Oli auto ja tietokone,lapsilla aina vaatteita ja velkojankin lyhensin aina minimimäärän. Opinnot jäi kesken hetkeksi kolmannen synnyttyä,mutta jatkoin ne loppuun äitiysloman jälkeen.(niin ja taas joku miettii miksi tekee kolmannen lapsen yksin, paha rasti jos lasten isä halusi vaihtaa nuorempaan,mutta silti pärjättiin ja lastani en tappaisi eron takia).Työvoimapoliittisessa koulutuksessa olin ja pärjäsin vallan mainiosti.Nyt oon töissä,lapset hoidossa ja jos välillä on tiukkaakin niin aina asiat järjestyy ja pätkätöitä löytyy jos itse on valmis markkinoimaan itseään, kyllä se vakipaikkakin löytyy aikanaan.Päivääkään ei tarvitse olla työttömänä jos on valmis joustamaan :)Ja lapsiani en ikinä vaihtaisi pois
- onko sanottu jo?
Voi käydä niin, ettei tule uutta raskautta enää koskaan. Sitä riskiä en ottaisi varattomuushöpinöihin vedoten.
- -jenkku-
1. kuukausi
Äiti, olen vain noin parikymmentä senttiä pitkä, mutta minulla on kaikki elimet. Rakastan ääntäsi. Joka kerta kun kuulen sen, heiluttelen käsiäni ja jalkojani. Sydämesi syke on lempi unilauluni.
2. kuukausi
Äiti, tänään opin imemään peukaloani. Jos näkisit minut, voisit sanoa että olen selvästi vauva. En ole vielä kuitenkaan tarpeeksi iso selviytymään kotini ulkopuolella. Täällä on niin mukavaa ja lämmintä.
3. kuukausi
Arvaa mitä äiti! Minä olen tyttö! Toivottavasti se tekee sinut onnelliseksi. Haluan sinun olevan aina onnellinen. En tykkää siitä kun itket, kuulostat niin surulliselta. Se tekee minut surulliseksi myös ja itken kanssasi vaikket kuulekaan minua.
4. kuukausi
Äiti, hiukseni ovat alkaneet kasvamaan. Ne ovat melko lyhyet ja ohuet, mutta sitä kasvaa vielä paljon enemmän. Käytän paljon aikaani harjoittelemalla. Osaan kääntää päätäni ja heilutella sormiani ja varpaitani ja venytellä käsiäni ja jalkojani. Olen myöskin aika hyvä siinä.
5. kuukausi
Kävit taas lääkärillä. Äiti, hän valehteli sinulle. Hän sanoi etten ole vauva. Minä olen vauva, sinun vauvasi. Ajattelen ja tunnen. Äiti, mikä on abortti?
6. kuukausi
Kuulen taas sen lääkärin äänen. En pidä hänestä, hän vaikuttaa kylmältä ja sydämettömältä. Jotain tunkeutuu kotiini. Lääkäri kutsui sitä neulaksi. Äiti, mikä se on? Se polttaa! Laita hänet lopettamaan! En pääse karkuun siltä! Äiti! Auta minua!!
7. kuukausi
Äiti, olen kunnossa. Olen Jumalan sylissä. Hän kertoi minulle abortista. Mikset sinä halunnut minua äiti?
Jokainen abortti on Yksi pysäytetty sydän enemmän. Kaksi silmää lisää jotka eivät koskaan tule näkemään. Kaksi kättä lisää jotka eivät tule koskaan koskemaan. Kaksi jalkaa lisää jotka eivät koskaan tule juoksemaan. Yksi suu lisää joka ei tule koskaan puhumaan. Ole kiltti, kuka tahansa oletkin joka luet tätä merkintää, laita tämä omaan päiväkirjaasi! KIITOS! :)- jo hurjat
20 senttiä!! Ohhoh. Kylläpä sinä tarkasti muistat oman aikasi kohdusta;toisen suullahan et voi puhua ;)
Olisipa mielenkiintoista tietää kuka lääkäri sanoo ettei tuon ikäinen ole vauva ja meinasti että 6.kuulla vielä abortin saat. Mielenkiintoista. - Turhautunut tonttu
tämä teksti kertoo kaiken aborttioikeuden vastustajien propagandasta.
Ja jos raskaus on päässyt niin pitkälle että kyseessä on 7. kuukausi, on varmaan todettu että sikiö on vaikeasti vammainen, tai että äidille synnytys olisi hengenvaaralline.
Ja jos näin on käynyt, kyseessä on varmaan perhe, joka on lastaan odottanut ja toivonut, ja surevat sitä että raskaus päättyykin aborttiin.
Ja muutenkin tämän tekstin voisi vähän korjata, en ole nähnyt missään että 1 kuukauden ikäinen alkio olisi 20cm pitkä.
Mutta hei, eihän faktoilla ole mitään merkitystä kun on kyse propagandasta. - Iloinen veronmaksaja
Tuolla menolla tämä kansa kuolee sukupuuttoon. Koskaan ei ole tarpeeksi rahaa hankkia lapsia, ja puolelta lisääntymisikäisistä naisista puuttuu se kunnollinen (lue: vakituinen) työpaikka. Pakko tänne kai ruveta urakalla roudaamaan mamuja lisääntyjiksi kun suomalaiset haluaa rahaa mieluummin kuin lapsia.
- meidän
naapurustossa on ihan "muoti-ilmiö", että kolmen vuoden välein tehdään lapsi,jotta ei tarvitse mennä töihin ja saadaan ns. helppoa rahaa. ja sossu tukee kyllä ensisynnyttäjiä ruhtinaallisesti.en sano mikä on oikein ja mikä väärin,mutta itse tekisin lapsen,koska en pystyisi sitä ns. poistamaan.en rahan takia kuitenkaan, vaikka rahaahan lapsilla tässä maassa tienaa. siksi on paljon huonojakin vanhempia,koska tekevät juurikin sitä helppoa rahaa...
- IntelMike
Et spawnkillaa sitä lasta.
- äiti21w
Elä tee sitä virhettä, Olin 17vuotias kun sain kuulla odottavani esikoista. Maailmani meni aivan sekaisin, asuin kotona, koulu kesken, itsekin vielä lapsi. Mistä saisin rahaa. asunnon. kaikki järjesty. Tyttäreni syntyi täysiaikaisena, mutta menehtyi viikon ikäisenä, viikon tehohoito taistelun jälkeen. Tiedän että tein oikein päätöksen pitää tyttäreni vaikka tilanne oli mikä oli! Synnytin poikani 19v. enkä päivääkään kadu. Tuilla pärjää, jos osaa käyttää sitä järkevästi. Kukaan ei jää ilman ruokaa eikä apua! Ihmiset luulee että abortti on se turvallinen vaihtoehto jos sillä hetkellä ei lasta halua, mutta suurinosa tulee katumaan sitä joko päivien, viikkojen taikka vuosien päästä. Mitä jos jatkossa yritätteki lasta eikä onnistu? Lapsi on suurin lahja mitä ihminen voi saada!
Voimia päätöksen tekoon! - elämää nähnyt
Ajattele hyvä ystävä kahdesti voitko elää sen tunteen kanssa lopun elämääsi? Lapsen voi antaa adoptoitavaksi jos taloudelliset asiat huolestuttavat .Rohkaisen synnyttämään lapsen hänellä on oikeus syntyä kerran on alulle saatettu. Ette ole ainoita joille noin on käynyt.
- Maria!
Kuule, lapsi on todellinen onni! vaikka nyt on mennyt vain vähän aikaa, niin hän elää sinun sisälläsi. Hän rakastaa sinua. Voisitko tappaa sellaisen aarren?
Elämä on pitkä, aina sitä ehtii opiskella,eikä lapsen pitäminen ole yhtään kallista.
Sitä paitssi saat tukia
Abortissa on aina myös oma riski, se ettet enää ikinä pysty hankkimaan lapsia. Riski on pieni mutta mahdollinen.
oma lapsi on elämän aarre!- snowstars
Älä tee abrottia. Pitäkää miehenne kanssa se lapsi. Kyllä varmasti teillekkin löytyy apua,josta saatte rahaa lapsen kasvattamiseen ja elääksenne. Oot kyllä aika alussa,koska oot vasta 6-viikolla. Minusta teidän ei kannata aborttia. tehdä. Kysykää vaikka sosiaalitoimistosta apua ruokaan tms..
Itse olin sinua 2-vuotta nuorempi eli 17-vuotias(nyt 25),kun olin 4-viikolla raskaana. Jouduin tekemään elämäntilanteeni takia abortin ja toisaalta olen sitä katunut,mutta toisaalta taas en,sillä mieheni(tuolloin) sellainen joka hyppi suhteessa ollessamme toisen naisen kanssa sängyssä ja muutenkin meillä oli rikkinäinen suhde. Joten oli kyllä ihan hyvä,että tein abortin tuolloin.
Teillä on kuitenkin toisenne ja olette olleet jo hyvinkin pitkään yhdessä ja teillä ei ole rikkinäistä suhdetta,niin kuin kerroit,joten sinuna pitäisin lapsen.
Kuitenkin päätöksenne teette yhdessä,mutta tämä on minun mielipiteeni.
Minulle voi lähettää kysymyksiä tms.. osoitteeseen [email protected]
EI kuitenkaan tänne,sillä en seuraile tätä keskustelu puolta ollenkaan. Tämä oli ainut,koska se oli "etusivulla"!! - kuukukiiku
olin 19v kun poikani syntyi minä ja mieheni olemme kumpikin opiskelioita ja tulot oli minun minimi äityisraha ja miehen opintotuki kummatki minimiä ja olivat pienempiä summia mitä nykyään maksataan ihan hyvin ollaan parjätty ja lapselta ei mitään puuttunut vaikka kirppareilta suurimmaksi osaksi vaatteet ostettiin tästä on nyt 10v ja ikinä en ole lasta katunut
- vp
Mietippä asiaa niin että kaikki ei saa lapsia vaikka haluais.En toki ole abortin vastustajakaan,jos siihen päätytte se on teijän asia!!!!
1. Haluatko jättää nuoruutesi elämättä ja keskittyä perhe-elämään loppuikäsi alkaen 19v ilman ammattia?
2. Jos synnytät lapsen, niin onko sinulla riittävästi ystäviä, sukulaisia ja perheenjäseniä silloin tällöin lapsen likaksi auttamaan sinua, jotta voit nauttia omasta elämästäsi? Tarkoitan nimen oman heitä, jotka haluavat auttaa sinua. Miehiin ei oo aina luottamista.
3. Kuka tai ketkä lapsen huoltaa sinun lisäksi? "me" vai "sinä"? Kysy tätä mieheltäsi, jos vastaus on että "sinä", silloin en suosittele synnyttämään, sillä tulevaisuudessa jäät yksin lapsesi kanssa. Lapsen kasvatus on yhteinen vastuu.
Muuta:
4. Sinä itse päätät kehostasi ja tulevaisuudestasi.
5. Sinun iässäsi minä opiskelisin ammatin, joka toisi vakituisen työn elämään. Kun pesä on rakennettu riittävän hyvään taloudelliseen asemaan, niin sitten voi lapsia harkita. Muista, että on kyseessä sinun tulevaisuutesi, jos mies esim. jättää sinut syystä tai toisesta ja yllättäen.
6. Lapsen tuloon ei ole koskaan valmis, niin nainen kuin mieskin. Lapsia voi haluta, mutta kasvattaminen on loppuelämän päivittäinen arki.
7. Kysy itseltäsi, mitä haluat elämältäsi seuraavan 5 vuoden aikana?
8. Nyt jos milloinkaan kannattaa pohtia elämääsi, sillä ensimmäiset 3 vuotta lapsesi on niin pieni ja tärkeimmässä elämän vaiheessa, jossa vanhempien rooli on suurin. Samoten päivärytmi muuttuu lapsen mukaan elettäväksi.
Nämä olivat miun mietteet ja en ota suoraan kantaa siihen, että tulisiko juuri sinun tehdä raskauden keskeytys. Itse tunnet itsesi ja elämäsi paremmin kuin yksikään kirjoittaja täällä.
Minulla on yksi kaveri joka teki lapsen 24 vuotiaana kesken opiskelujen ja olen huomannut sen miten paljon hänen motivaatio on laskenut kouluasioihin ja elämään kun ei pääse minnekkään ilman että lapsi olisi mukana. Hän halusi vauvan, mutta ei ajatellut loppuun sitä, että lapsi on vauva vain n. 1 vuoden ja isää ei kiinnostanut osallistua hoitamiseen lainkaan.
EN tiedä millaista on olla raskaana, niin en osaa sanoa sitä kuinka voimakkaasti äidin vaisto iskee raskauden alkumetreillä. Niin ja teidän molempien tulee kysyä toisiltanne, että oletteko riittävän kypsiä kasvattamaan lapsen ja perustamaan perheen jo nyt?
ei muuta.. ja siitä vaan nopsaan pohtimaan.- kannattaa...
miettiä haluaako kärsiä lapsensa surmaamisen syyllisyyttä ym. mahdollisia mielenterveysongelmia koko loppuelämän, ja ottaa riskin ettei saa enää koskaan lapsia.
Kannattaa pitää mielessä että abortissa riistetään kokonainen ihmiselämä. - markkinapallo
No hohhoijaa ei ole kyllä nykymaailmassa niin, että ammatti on pakko hankkia nuorena ja jos sitä ei silloin hanki niin muka ei koskaan! On ihan mahdollista ja jopa ihan tavallista hankkia ammattikoulutus, ensimmäinen tai uusi, vasta sen jälkeen kun on jo lapsia. Ammatillisessa aikuiskoulutuksessa varsinkin on tarjolla paljon vaihtoehtoja, jotka joustavat erilaisissa elämäntilanteissa olevien tarpeisiin, myös pikkulasten vanhempien.
Taidat muuten olla mies, kun luulet, että ammatin opiskelemalla taisi vakituisen työn. Naisethan tyypillisesti palkataan vain pätkää tekemään, oli koulutus mikä hyvänsä. Sikälikin kouluttautumista ehtii kyllä lykätä. Työnantaja ottaa mieluummin vastakouluttautuneen lapset jo hankkineen naisen kuin sellaisen, jolla ei vielä ole lapsia, taikka sellaisen, joka on äitiyslomillaan ehtinyt unohtaa joskus nuorena hankitun koulutuksen ja työkokemuksen. markkinapallo kirjoitti:
No hohhoijaa ei ole kyllä nykymaailmassa niin, että ammatti on pakko hankkia nuorena ja jos sitä ei silloin hanki niin muka ei koskaan! On ihan mahdollista ja jopa ihan tavallista hankkia ammattikoulutus, ensimmäinen tai uusi, vasta sen jälkeen kun on jo lapsia. Ammatillisessa aikuiskoulutuksessa varsinkin on tarjolla paljon vaihtoehtoja, jotka joustavat erilaisissa elämäntilanteissa olevien tarpeisiin, myös pikkulasten vanhempien.
Taidat muuten olla mies, kun luulet, että ammatin opiskelemalla taisi vakituisen työn. Naisethan tyypillisesti palkataan vain pätkää tekemään, oli koulutus mikä hyvänsä. Sikälikin kouluttautumista ehtii kyllä lykätä. Työnantaja ottaa mieluummin vastakouluttautuneen lapset jo hankkineen naisen kuin sellaisen, jolla ei vielä ole lapsia, taikka sellaisen, joka on äitiyslomillaan ehtinyt unohtaa joskus nuorena hankitun koulutuksen ja työkokemuksen.Voi että.. mies ihan.. Mun pitäs vetää munat sisältä ulos jotta miusta tulisi mies. En ole niin naisellinen tunteisiin kangistunut nainen kuin voisi kuvitella.. KIITOS KUN TODISTIT ÄIJÄMÄISYYTENI :D
- minun ajatuksia
Hei ap!
Minulla on kokemusta abortista, ei kiva kokemus mutta minulle ei ainkaan jäänyt mitään traumoja. KIITOS asiallisten hoitajien ja lääkäreiden joilta sai ASIALLISTA infoa ja tietoa.
Nyt 2 lasta ja voin sanoa että molemmat ovat syntyneet peinituloisena ja velkaisena, silti pärjättiin, joten kuten. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että rahaa ei onneen tarvita, mutta kyllä se vaan antaa mahdollisuuksia tarjota lapsille paremmin harrastuksia, terveellistä monipuolista ruokaa jne. Voi mennä yksityiselle kun korvatulehdus iskee, ei tuntien jonotusta päivystyksessä jne.
Ja teillä jos on velkaa niin ne pitää saada maksettua, harvoja velkoja sosiaalitoimi hyväksyy menoiksi. Käsittääkseni teillä kuitenkin kulutusluottoa tai pienehköä pankkilainaa tms.
Mutta kuitenkin, niin tai näin, varmasti asiat ratkeavat teilläkin parhain päin. Korostan, ilman rahaakin pärjää =) Eritavalla vain.
Jos sinulla mahdollista, ota yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin ja keskustele siellä asiasta. Tällä pastalla saa helposti vain pahan mielen.
Voimia päätöksentekoon! - kolmen lapsen äitee
olin vuotta nuorempi eli 18 vuotias kun sain nuorimmaiseni. Ei ollut koulutusta eikä mitään muutakaan. Erosin lapsen ollessa 4 vuotias ja kuvittelin, että tässä se elämä on eli en voi enää lähteä opiskelemaan. Kuitenkin yksi ihminen kertoi minulle vaihtoehdoista (opintolaina jne) ja kannusti opiskelemaan, mistä olen hänelle ikuisesti kiitollinen. Ensin kävin opistotasoisen koulutuksen. Sen jälkeen menin uusiin naimisiin, mikä ei kestänyt kauan. Kaksi lasta oli tullut lisää uudesta avioliitosta. Tämän jälkeen, jälleen yksinhuoltajana opiskelin yliopistotutkinnon. Edelleen on talouteni tiukka, mutta lapseni ovat elämäni suurin ilo eli en mistään hinnasta heistä luopuisi. Aina asiat saa jotenkin järjestetty, olen sen elämässäni huomannut. Eli ei muuta kuin tsemppiä äitiyteen....
- autaannasyntyä
Ole kiltti, synnytä. Älä anna kuolla. Hänkin on Ihminen. Saathan mm lapsilisät joka kuukausi jolla saat sitte ostettua lapselle ruokaa ymm.
- Mieti vielä uudestaa
Ei abortti ole mikään ratkaisu. Varmaan tänäpäivänä on jokainen kuullut ehkäisyvälineistä ja myös siitä mitä tapahtuu kun hypätään sänkyyn ilman ko.välineitä. Tämmösistä aborteita tulee melko helposti ehkäisyväline. Ei ikä ole mikään syy abortille. Olethan sinä jo aikuinen. Vai ajatteletko nyt vapauden menetystä jos synnytät lapsen. Sitä olisi pitänyt miettiä vähän aikaisemmin eikä sitte kun lapsi on jo alullaan. Ihmettelen todella ajatusmaailmaasi. Minä kytllä jättäisin tuommosen poikakaverin joka ehdottaa aborttia. Osoittaa hänen kypsymättömyyttään osaa tehdä lapsen ja siihen se sitten jääkin vastuusta ei tietoakaan. On olemassa perheitä jotka olisivat valmiita ottamaan lapsen mieti mieluummin sitä mahdollisuutta. Näin voisit antaa lapsellesi kodin jossa häntä rakastettaisiin ja hän olisi toivottu. Suosittelen että harkitset vielä asiaa. Abortti on kuitenkin iso asia ja jättää omat jäljet naiseen.
- Nainen 26v
Aloitin itse seurustelemaan ensimmäistä kertaa vakavasti joskus 17-vuotiaana. Sinä useita vuosia kestäneessä suhteessa hain kahdesti jälkiehkäsypillerit, jotka onneksi toimivat kohdallani. Nämä säikäytykset sai kuitenkin miettimään sitä, mitä nuorena naisena pitkässä parisuhteessa olisin tehnyt, jos olisin tullut raskaaksi. Suhteen alussa, kun olin teini-iässä ja koulut kesken, olisin varmasti vähintään harkinnut aborttia vakavissani. Vaikea on kuitenkaan sanoa, mitä olisin tosi paikan tullen tehnyt. Nyt viitisen vuotta vanhempana en välttämättä tekisi abortia, vaikka suhde ei olisi noinkaan vakaalla pohjalla. Miksi? Oma elämä on toki vielä pahasti kesken, eikä talous ole hyvällä mallilla. Koen kuitenkin itse olevani valmiimpi äidiksi kuin nuorempana. Opintoja voi suorittaa lapsesta huolimatta, etenkin jos on hyvä tukijärjestelmä. Taloudestakaan en kantaisi enää niin suurta murhetta, koska saahan valtiolta tukia ja pienokainen saisi varmasti enemmän lahjoja omalta lähisuvultani kuin ehtisi edes käyttää (olisi ensimmäinen lapsenlapsi).
Aiheena abortti vai synnyttäminen on kuitenkin sellainen, jossa ei kannata muilta kysellä mielipiteitä tai mieluummin menee juttelemaan asiasta vaikkapa lääkärin tai psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa kuin kyselee täällä. Muistathan kuitenkin, että aborttikaan ei ole helppo valinta, vaan siihen voi liittyä komplikaatioita ja masennusta yms. Muista myös, että lapsia saadaan, ei tehdä. Eli kun olisit valmis saamaan lapsia, et välttämättä voikaan enää niitä saada syystä tai toisesta.
Kun mietit, mitä haluat raskautesi suhteen tehdä, kannattaa koettaa löytää vastauksia vaikkapa seuraaviin kysymyksiin:
- Koetko olevasi valmis äidiksi? (Kysymys siis ei ole taidoista, sillä ne voi oppia raskauden aikana ja lapsen synnyttyä, vaan omista tuntemuksista, elämän suunnitelmista, toiveista ja tahdosta.)
- Haluatko ylipäätään lapsia? Jos haluat lapsia, milloin tai millaisessa elämäntilanteessa haluaisit niitä tehdä? Onko ajatuksesi realistisia? (Siis ethän aseta itsellesi ja elämällesi liian suuria vaatimuksia sen suhteen, milloin lapsia voisi hankkia. Siis tyyliin sitten kun on omakotitalo, avioliitto, molemmat töissä ja talouskunnossa, koska et välttämättä saa koskaan noita asioita, ainakaan samaan aikaan.)
- Millainen tukijärjestelmä sinulla ja teillä vanhempenina olisi käytettävissä? Siis missä määrin vanhempanne osallistuisivat lapsenlapsensa elämään? Voisivatko he mahdollisesti auttaa lasten hoidossa ja taloudessa? Siis asutteko samalla paikkakunnalla, jotta yllättävien tärkeiden menojen ilmaantuessa voisi lapsen vielä isovanhemmille hoitoon?
- Millaisella mallilla parisuhteenne on? Olette seurustelleet pitkään, mutta miten suhteenne kestäisi lapsen mukanaan tuomaa stressiä ja haasteita? Pitäisitkö lapsen, jos joutuisitkin kasvattamaan sen enemmän tai vähemmän yksinhuoltajaäitinä?
- Millaiset luonteet ja harrastukset teillä on? Siis haluaisitteko vielä viettää kovasti vapaata nuoren aikuisen elämää vai onko mahdollista, että katkeroituisitte siitä tunteesta, että nuoruutenne olisi lapsen myötä ohi?
- Voisiko elämänne järjestää jotenkin tavalla, jossa lapsen hankinta ei olisi niin mahdoton yhtälö? Nykyäänhän ihmiset joutuvat opiskelemaan useamman ammatin, joten saatat joka tapauksessa joutua opiskelemaan siinäkin vaiheessa kun lapsia on, ja joitakin koulutuksia voi suorittaa kätevästi oppisopimuskoulutuksena, jolloin saat samaan aikaan palkkaa ja koulutusta.
Viimeisimpänä tärkeimpänä kysymyksenä kannattaa miettiä, kumpaa katuisit enemmän (joskus vuosienkin päästä) lapsen synnyttämistä nyt näin nuorena vai raskauden abortoimista. Aika usein meillä ihmisillä on jonkinlainen aavistus siitä, miten tulemme tulevaisuudessa suhtautumaan päätöksiimme. Monesti ne asiat, jotka ovat alusta asti epäilyttäneet, ovat myöhemmin kaduttaneet tai ilmenneet huonoiksi valinnoiksi. - Mieti uudestaan
Ei ihmisen alku on muuta kuin syntymään luotu. Sanotaan että lapsi tuo leivän tullessaan. Lapsi saa lapsilisän joka on tarkoitettu juuri lapsen tarpeita varten. On väärin käyttää yleensäkin ehkäisykeinona aborttia, siitä voi jäädä ikuiset jäljet psyykeen. Ajatuksiisi voi tulla myöhemmin jatkuvasti minkä ikäinen ja minkälainen lapsesi olisi. En halua mitenkään syyllistää, mutta näin monille tapahtuu.
Usein miehelle on helppoa ehdottaa aborttia kun se ei tapahdu hänelle itselleen. Mielestäni miesten tulisi ennenkaikkea ajatella asiaa vakavammin. Heistä jotkut pakoilee vastuutaan, mutta lapsi on aivan yhtä paljon heidän kuin naisenkin. - Mieti vielä
Minä teinä pitäisin lapsen, koska tärkeintä on se että lapsi eläisi rakastavassa perheessä. Raha on tässä elämässsä tärkeää, mutta rakkaus kasvattaa lapsesta onnellisen. Mikäli teillä on suhde kunnossa ja ainoa huolenaihe raha, niin ilman muuta PIDÄTTE lapsen. Takaan että kun lapsi syntyy ja saat hänet syliisi tajuat että teit oikein sillä mikään raha ei korvaa omaa lasta :) se tunne on ihana. Yhteiskunta kyllä huolehtii teistä ja jos haet esim. velkajärjestelyyn tms. lapset otetaan niissä laskelmissa huomioon.
Älä ystävä hyvä laita menemään jotain joka tulee olemaan sinun elämän aurinko .. - ÄITI MYÖS
Hei, ystäväpiirissäni on 20-40v ikäisiä äitejä, kaikilla on ollut eri tilanteita ja lähtökohtia, mutta kukaan ei ole katunut. Aina on joku syy miksi lapsi ei ole tervetullut, parikymppiset miettivät rahaa ja ikää, kolmekymppiset ovat miettineet voiko lapsi tulla kun opiskelut on juuri saatu päätökseen, aloitettu työelämä täysillä tai päässeet juuri töissä asemaan johon ovat halunneet tai haluavat päästä eteenpäin, lähempänä neljääkymppiä olevat kaverini ovat miettineet, että olisiko aiemmin ollut vähemmän uuvuttavaa saada lapsi tai ovat onnellisia että "vanhoilla päivillä" ovat tulleet raskaaksi. Mielestäni ei ole koskaan oikeaa aikaa tulla raskaaksi, itse olin 25v kun mietimme mieheni kanssa asiaa ja tulimme siihen tulokseen että yritetään, koska sitä oikeaa aikaa ei olisi tullut koskaan. Työt, koulutukset ja uudet uramahdollisuudet ovat aina edessä. Nyt 31-vuotiaana olen onnellinen kahden pojan äiti ja jatkan taas uraani, vaikka se hetken jäissä olikin, mutta oli sen arvoista.
Kyllä Suomessa aina pärjää jotenkin, pääasia on oletko itse valmis miehesi kanssa isoon vastuuseen. Tärkeintä mitä lapsi voi saada on onnelliset ja rakastavat vanhemmat, ei raha tms. Itse tulen köyhästä lama-ajan perheestä, mutta silti muistot on onnellisia, ei kaikkea saatu, mut ei tarvinnutkaan ja rahaa osaa todella arvostaa.En tunne että olen jäänyt jostain paitsi.
Tsemppiä päätökseesi, mutta rahaa ei kannata pitää ratkaisevana tekijänä, harva meistä saa syntyä kultalusikka perseessä..- ...
Siis oikeasti rahako ratkaisee saako alkanut ihmiselämä syntyä vai ei. Itse tein lapset "köyhään" aikaan ja hyvin pärjättiin. Aina oli ruokaa ja vaatetta ja laskut maksettu. Se on suhteellista tuo "köyhyys". Voi jättää paljon asioita välistä ja elää vain välttämättömillä ja nauttia pienen ihmisen ensi hymystä ja ensi askelista jne. Kukin valintansa tekee mutta raha ei kyllä saa ratkaista sitä asiaa minun mielestä!!!!
- koska ilman sitä ei
... kirjoitti:
Siis oikeasti rahako ratkaisee saako alkanut ihmiselämä syntyä vai ei. Itse tein lapset "köyhään" aikaan ja hyvin pärjättiin. Aina oli ruokaa ja vaatetta ja laskut maksettu. Se on suhteellista tuo "köyhyys". Voi jättää paljon asioita välistä ja elää vain välttämättömillä ja nauttia pienen ihmisen ensi hymystä ja ensi askelista jne. Kukin valintansa tekee mutta raha ei kyllä saa ratkaista sitä asiaa minun mielestä!!!!
voi yksinkertaisesti elää;niukalla rahalla elää niukasti ja jos joku on siihen tyytyväinen niin olkoon,monikaan ei ole.
Köyhyys on suhteellista,minä tunnen olevani köyhä kun jäin sairaspäivärahalle yli 2000e tuloista. En voisi kuvitellakaan että tähän tilanteeseen tekisin lapsia eikä kyllä ole aikomuskaan. Ihminen VOI tinkiä vaikka mistä,vaikka ruuastaan mutta minä en halua elää niin. Yksinkertaista.
- aikuinen ja kypsä
itse olin vuotta nuorempi kun sain esikoiseni. kun sain tietää raskaudestani opiskelin ekaa vuotta ja asuin vanhempieni luona.
silloin mieheni ehdotti kerran aborttia mutta sanoin ei.
kyllä sitä pärjättiin. tuet lapsiperheelle ovat tosi niukat,varsinkin jos teillä on lainaa,mutta aina sitä jotenkin pärjää,raha ei ole syy tehdä aborttia minun mielestäni.
mutta nykyään klmen lapsen äitinä sanon että jos edes mietit pidättekö lapsen niin ei ehkä kannata kallistua sille kannalle. lapsi on kallis ja kulut kasvaa iän myötä. mutta kuten aikaisemmin sanoin raha ei ole syy.
vähän ihmettelen että täytyy kysyä asiaa täällä, ehkäpä ette ole taloudellisesti valmiita mutta se tärkein kysymys,oletteko henkisesti valmiita??? jos olette niin kaikki muu hoituu ajallaan mutta jos ette koe olevanne valmiita vanhemmuuteen, ei lapsen pitämisestä mitä tod.näköisemmin koidu kun harmia yhteiskunnalle joka saa vuoden sisällä yhden lapsen lisää hoidettavakseen epäkypsiltä vanhemmilta. - kolmen äiti
lapset ovat lahja, pidä ihmeessä pienokaisesi. aina löytyy auttajia mitä vauvan tarpeisiin tulee ja onhan teillä vanhemmat, todennäköisesti hyvin iloiset kun asian jaatte. ja tukia ja muita rahoja saa kyllä. eihän aina tarvitse olla kaikki uutta ja kiiltävää. kun olot paranee niin sitte voi hankkia. kouluunkin ehdit vielä. sinua on siunattu kun lasta kannat toimit epäitsekkäästi pitämällä pienen. kaikkea hyvää sinulle ja puolisollesi. muistakaa että asioilla on tarkoitus ja tapana järjestyä.
- R.A.
Maailma ei ole ikinä valmis. Työn saanti ei riippu siitä onko sinulla lapsi tai ei, ainakin miehesi kohdalla. Lapsi voi myös aukaista uusia (työn)mahdollisuuksia eikä vaan otta niitä pois. En halua "haukkua", tiedän mitä puhun. Olen kerran avomieheni pyynnöstä tehnyt abortin. Mies sai puolen vuoden kuluttua lapsen toisen naisen kanssa. Ja se syntymätön lapsi on mun kanssa mun ajatuksissa vielä nytkin kui minulla on 2 lasta. Sa et usko kuin traumaattinen kokemus abortti voi olla.
Parasta toivoen
eräs äiti, yks äideistä - Eip käy katteex
Yhdelle kaverilleni kävi niin, et teki abortin ja vuosia myöhemmin kun olis ollu parempi tilanne Lapselle, niin eipä sitä enää kuulunutkaan. Lapsettomuushpoidoissa juossut jo 3vuotta eikä Lasta kuulu. Ja tuskin on ainut....
- onnellinen äiti
Raha ei ole tärkeintä, kyllä vähälläkin pärjää ja lapsiperheen tuet ei ole huonot ja sossu auttaa jos ne ei riitä.
Ei suomessa nälkään kuolla, mutta ihmisten vaatimus taso on valtava kaikki heti ja uutena. Itse synnyin köyhään kotiin sossu oli tuttu paikka tuli siellä vierailtua äidin mukana. uusia vaatteita tuli vain sukulaisilta ja paljon tehtiin itse ja halvalla. Hyvin elettii ja työtä opittiin tekemään. Jos nyt saisin valita en osaani vaihtaisi. Nyt elän suht. normaali tuloilla (siinä raloilla mennään että sossusta ei saamitään) olen oppinut katsomaan mihin rahani laitan..korjaamaan kuluneet vaatteet ja säästämään! Omille lapsille en osta kaikkea uutena ja muutenkin meillä ostetaan vain ruokaa todella harvoin vaatteita tai leluja ja nekin yleensä käytettynä.
Lapsi ei tarvi tavaraa vaan vanhempia ja aikaa... ja kaikkien ei tarvitse harrastaa lapsi voi olla onnellinen ilman harrastuksiakin! lapsi tarvitsee vain rakastavan kodin ja vanhemmat joilla on aikaa lapselle.
Abortti on asia jonka kannat mukanasi koko elämän! Harkitse tarkaan kumman haluat lapsen joka rakastaa sinua vai muiston siitä lapsesta jota et koskaan saanut syliisi! Entä jos tämä on ainoa lapsesi? Lapsia ei tehdä ne saadaan ja välttämättä ei saada vaikka kaikki kalliit hoidot käytettäisiin!
Ota huomioon myös tämä oletko valmis elämään "lapsettonana" abortin jälkeen jos kohtusi ei enään koskaan kanna sisällään elämää!
Meillä ei tekemällä saatu lapsia ne saatiin lahjana kun kaikki toivo oli poissa mutta tiedän paljon ihmisiä jotka ei ensimmäisen jälkeen ole koskaan saaneet seuraavaa! Ovat kiitollisia siitä että ovat pitäneet sen ensimmäisen.
Yhteis kunnan yleinen käsitys on kun kerran olet tullut raskaasksi tulet toistekkin voit itse päättää vaan milloin se parhaiten sopii mutta näin se ei ole! tiedän kokemuksesta monta kyyneltä on vieritetty ensimmäisen jälkeen kun sisarusta ei ole kuulunut vuosi kausiin.. - Eip käy katteex
ILMOTATHAN SITTE MITÄ PÄÄTITTE !!!!!
- moije
Minä olen sitä mieltä, että vaikka taloudellinen tilanne on kuinka tiukka ja jos itse haluat lapsen pitää, niin älä suostu aborttiin. Olet niin nuori, että ehdit opiskella myöhemminkin vaikka useamman ammatin itsellesi, jos haluat. Suomessa on niin hyvät tuet ja avut, että kyllä sitä pärjää, kun elää nyörit tiukalla. Itse olen 24 vuotias ja minulla on 9 kuukauden ikäinen poika, minulla on ulosotossa yli 30 000 € ja mieheni on työtön. Silti jään hoitovapaalle viikon päästä vuodeksi, aion tosin tehdä keikkatöitä muutamana päivänä viikossa, mutta kuitenkin olemme pärjänneet hyvin ja pärjäämme jatkossakin. Tuhlailla ei voi, vaan on ostettava tärkeimmät tarvikkeet jotta pystyy elämään. Meidän molempien vanhemmat ovat kovasti auttaneet ostamalla esim. vaatteita pojallemme ym. Käytettyinä vauvojen tarvikkeita saa hyvinkin edullisesti. Saamme Kelalta asumistukea ja sossusta toimeentulotukea. Minunkin mieheni oli abortin kannalla silloin kun tulin raskaaksi, mutta minä pidin pääni ja lapsen. En ole katunut päivääkään sitä että synnytin tuon ihanan rakkaan poikamme, hän on parasta mitä meille on tapahtunut. Olen myös tehnyt abortin noin neljä vuotta sitten, joten mielipiteeni ei ole abortin vastainen. Mutta sen sanon, että tee päätöksesi itse, äläkä anna kenenkään painostaa sinua kumpaankaan suuntaan. Mitä ikinä päätätkin tehdä SINÄ olet se, joka päätöksen kanssa elää koko loppuelämän. Onnea ratkaisun tekemiseen! :)
- Äidin rakkaus
Uusi elämä on aina lahja Jumalalta. Jumala on sen lapsen sallinyt syntyä tähän maailmaan ja taivaan Isä haluaa varmasti että et abortoi lasta, kenekään painostuksesta. Suojele elämää, olivatpa olosuhteet miten vastaan tahansa. Syyllisyys kantaa mukanaan läpi elämän, monesti jos tekee abortin, ei kannata. Turvaa Jeesukseen ja Jumalaan.
Siunausta - sivusta seurannut
jonka kohtaloa tulisi miettiä pidetäänkö vai ei. Lapsi en elävä persoona hedelmöittimisestä lähtien. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä tähän maailmaan. Yksikään lapsi ei ole sattuma tai vahinko. Abortti on murha, vaikka laki sen salliikin. Mutta kehoitan kyllä miettimään asiaa loppuun saakka. Se aiheuttaa aikamoiset tunnon tuskat, niistä vain harvat ääneen puhuvat.
- ja annetaan sitten
pois kun ei huvita eikä pysty sitä pitämään mutta tähän te kehotatte kuitenkin..
Se VOI aiheuttaa omantunnon tuskia.
- Eräs äiti
En halua sanoa toiselle näin suuressa asiassa, mitä pitää tehdä. Varsinkaan vain yhden sähköpostin perusteella. Itse jokainen omat asiansa parhaiten tuntee. Jos kuitenkin raha-asiat mietityttävät, voisitteko keskustella asiasta käyttämänne sosiaalitoimen kanssa ja kertoa tilanteestanne. Siellä varmaan osataan tarkkaan laskea, mikä teidän taloudellinen tilanteenne tulisi perheenlisäyksen jälkeen olemaan. Ja mikäli he eivät sitä osaa laskea, he varmaan ohjaavat teidät kysymään asiaa Kelalta, josta äitiyspäivärahat, vanhempaintuet, kodinhoidontuet ym. maksetaan. Kun kuulisitte, miten raha-asiat tulisivat menemään, osaisitte varmaan tarkemmin hahmottaa tulevaisuuttanne.
Sen verran kuitenkin haluan kahden pienen lapsen äitinä sanoa, että sellaista rakkautta, mitä omaa lastaan kohtaan tuntee, ei voi kuvitella ennen kuin saa oman lapsen. Sitä tunnetta ei vain etukäteen tiedä. Omat lapset ovat todella rakkaita, vaikka kuinka välillä lasten yöheräämiset valvottavat ja uhmaikä koettelee aikuisen pinnaa. Omissa lapsissa on vain joku ihana asia, jota ei muualta saa. Näin asia ainakin minulla on ja näin se varmaan useimmilla äideillä on. Kai se on meihin sisään rakennettu juttu.
Jokainenhan kuitenkin tekee itse elämässään omat valintansa. Onnea vain matkaan ja hyviä päätöksiä! - piupaukulkija
Aina on niin että talous on tiukkaa ja rahaa ei ole, näin on koko ajan. Nyt olette nuoria ja jaksatte lapsen kanssa paremmin kuin vanhana, ja sitäpaitsi jos lapsia sitten kuitenkin haluaa se ei välttämättä kovin myöhällä iällä onnistukkaan. Itse sain myös lapsen 19-vuotiaana, enkä katso että olisin ollut liian nuori siihen. halusimme lasta kumpikin. Ja kun lapsi on niin asuntoon saa rahan helpomminkin, kun lapsi on suojeltava. Eikä se lapsi suuria kuluta ellei itse halua sille paljon kaikkea ostaa.Ja jos ei ole varaa maksaa päivähoitomaksua on päivähoitokin liki ilmaista. Ja jos olette velkanne maksaneet säännöllisesti voitte varmasti sopia pienemmät kuukausimaksut että selviätte. Se varmasti pelottaa, se lapsen saanti, varsinkin kun ei ole sitä ihan suunnitellut, mutta varmasti taloudellisesti pärjäätte ihan yhtä hyvin kuin ilman lastakin.Lapsi tuo vastuunkannon ja sitoo, mutta antaa myös syyn yrittää todella.
Ja sitten se toinen juttu, se henkinen puoli, kun jos päätyy aborttiin niin voi tulla yllätyksenä se suuri suru ja syyllisyydentunto jonka abortti aiheuttaa, vaikka kuinka sanoisi että se on järkevä ja pätevä ratkaisu. Monesti ei etukäteen osaa lainkaan arvata millaisen mylläkän se omaan sieluun tekee.Siksi kannattaa tarkasti miettiä mitä tekee.
Nyt olen jo mumma, tytär joka syntyi, kun olin 19 v on jo kauan aikaa ollut aikuinen ja hänellä on 4 vuotias poika ja olen iloinen mumma, rahasta on aina tiukkaa mutta kyllä tähän maailmaan lapsiakin mahtuu.
kaikkea hyvää sinulle ja toivon että rohkenette ottaa vastaan pienokaisen , jota jo sydämesi alla kannat. - merkir33332
Itse tein aikoinaan abortin opiskelujen ollessa kesken, en ole katunut päivääkään.
Viisi vuotta myöhemmin sain lapsen. Olin työtön ja velkaantunut, enkä ole sitäkään katunut päivääkään. Hyvin ollaan syöty ja oltu, että kyllä näillä tuilla lapsen elättää, mutta velkoja niillä ei enään pysty lyhentämään. Nyt kun vekaroita on kaksikin kappaletta, olen heittänyt haaveet velkojen maksusta romukoppaan ja kun taas töihin pääsen en saa 10 vuoteen palkastakaan yhtään sen enempää käteen, kuin nyt kotona, ellen löydä hyväpalkkaista työtä.
Eli lapsia voi yrittää tehdä myöhemminkin, jokainen abortti tai synnytys on oman elämäntilanteen valinta. - säästetään luontoa
Kommentoimatta lapsiperheen etuuksia ja tuloja niin haluan kertoa, että lapsesta koituvat menot ovat minimaaliset, jos vain haluat. Kun esikoisemme oli vauva, luin Vauva-lehdestä jutun vähävaraisesta opiskelijapariskunnasta, joka kertoi, kuinka "vähän" vauvahankintoihin oli uponnut rahaa, koska liikoja ei ollut ja oli pakko pihistää. Summa oli mielestäni järkyttävän suuri, kun nopeasti ynnäilin mielessäni, paljonko itse käytin vauvantarvikkeisiin. Meillä on koko ajan ollut ylitarjontaa vaatteista, koska olemme saaneet niitä käytettyinä ystäväperheiltä. Ja vaikka ei saisi, vähemmälläkin määrällä pärjää eikä kirppareilla paljon maksa. Kun on joku täsmähaku, vaikkapa vaunut tai juhlakengät, kannattaa hyvissä ajoin bongailla nettihuutokaupoista. Uutena olemme ostaneet turvaistuimet autoon ja pyörään, mutta käytettynäkin saa -kukaan itse äiti tai isä ei myisi kolaroituja. Vakuutus, jos haluaa ottaa, maksaa, mutta jos lapsi perusterve, niin hyvä muistaa, että terveyskeskuskäynnit alle 17v. ilmaisia (näin olen ymmärtänyt). Ja lahjatoiveeksi mummeilta ja kummeilta vain tarpeellista. Kestovaippoja kannattaa hankkia käytettyinä ja vinkiksi että erityisesti itsetehtyjä ihmiset ei jostain syystä arvosta että jos niitä sattuu löytämään niin saa halvalla. Lisäksi lapsi tarvitsee puhdasta ja tuoretta ravintoa, jota itse keitellään alkaen perunoista eikä mitään purkkiruokaa. Ja maitoa pakkaseen jos tulee ylimääräistä. Sitä älä siis pelkää että perheen kulut nousisivat radikaalisti lapsen myötä.
Äläkä suorilta päätä unohtaa opintojasi. Ehkä vauva onkin superkiltti nukkuja jonka voit luennon ajaksi ottaa koulun käytävälle nukkumaan tai sille löytyy halukkaita hoitajia. Ehkä kursseja voi suorittaa vähän hitaammassa tahdissa, joten kannattaa yrittää suorittaa jotain.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää! - on
neljä lasta, ja opintojen keskellä menen.
Mutta pointti on siinä, että lapsi on jo teidän. Sisälläsi kasvaa jo teidän lapsenne. Kysymys siis kuuluu annatteko lapsenne elämän jatkua?
Todellinen rakkaus mitataan tekoina. Sanoa voi että rakautta riittää, mutta riittääkö?
Kaikkea hyvää teille! Aina löytyy abortin/lapsen elämän päättämisen tyrkyttäjiä. Muistakaa, että lapsi on jo teidän... - äiti+ poika
tukien muodossa lapsilisän...lapsella oikeus elää..minulla mies hylkäsi kun kuuli että olen raskaana...mutta minäpä tyttö kasvatin lapseni ja olen ylpeä siitä.ja pärjättiin...nyt lapsi armeijan käynyt ..komea nuorimies...olis todella paha mieli jos en olisi saanut lasta..voihan käydä niinkin ettet lukuisten hoitojenkaan jälkeen saa koskaan lasta abortin jälkeen.kadut loppuelämäsi kylmyyttä omaa syntymätöntä lasta kohtaan..miehiä saa aina uusia..mutta lasta et niin vain saa..ja moniko itkee kun lasta ei kuulu....se on lahja..sen saat ..mieti monesti ja ajattele pitemmällä tähtäimellä asiaa..eivain nyt ku tiukkaa..jonain päviän asiat muuttuu ei velkaa.ei nälkää..ei ole ollut muuten mullakaan tietämätön tytön hupakko olin..mutta ylpee vanhempi..ja kaikkee iloo tullut poikani myötä kunnon nuori jok aarvostaa ystäviään ja auttaa ..sen olen opettanut..ja myös kunnioittaa elää sen minkä saanut...senkin hänelle kertonut jo pienestä..ja miksi mitäkin...tietämätön olet ja asiat järjestyy kyllä ..eikä niin paha tilanne ole kun luulet..itse sen päätöksen teet..mieheesi älä tukeudu hän ei kanna lasta 9kk eikä tunne sitä puolta..vain raha taitaa olla motiivi nyt..molemmilla ..rakkaus antaa ja kestää ...sanotaan.
mutta haluaisin muistuttaa, että abortti voi johtaa lapsettomuuteen JA on monia pareja, jotka kovasti tahtovat lasta, mutteivät itsestään johtumattomista syistä vain voi saada lasta.
Itsekin olen "vasta" 22v eikä taloudellinen tilanteeni ole kaikkein parhain, mutta, jos saisin tietää etukäteen ja päättää, saisinko 9kk päästä lapsen vai joutuisinko elämään koko elämäni lapsettomana valitsisin samantien lapsen lapsettomuuden sijaan kysymättä mieheltäni sen enempää.
Toki tuo kuulostaa hyvin itsekkäältä, mutta ennemmin valitsisin lapsen, vanhemmuuden ja äitiyden kuin koko elämän kestävän tuskan ja katkeruuden.- power-mama
Hei,
raha ei saa ratkaista, ihmiset on saaneet lapsia kaikkina aikoina mitä karuimmissa olosuhteissa. Jos sulla on rakkautta, sulla on jo kaikkea - maallinen omaisuus voi päinvastoin kovettaa sun sydämen. Rakkaus lapseen riittää, kaikki muu järjestyy kyllä (vaikka mies ei ryhtyisi perheeseen). Suomessa sitäpaitsi löytyy aina jotain tukea. Koulun ei tarvi loppua raskauteen, vaan se voi jatkua äitiysloman jälkeen. Opiskelu ja pienen lapsen hoito on helpompi yhdistää kuin työ ja lapsenhoito.
t.Yksin huoltanut, opiskellut koululaisen äiti Hei!
Olen neljän lapsen äiti. Olin sinun ikäinen kun sain ensimmäisen lapseni. Olen kasvattanut yksin kolme lastani, vasta nyt neljännen lapsen saatuani elän vakaassa parisuhteessa, vaikka kolmannella ja neljännellä lapsellani onkin sama isä, ei hän ole kantanut vastuutaan, kuin vasta nyt. Lapset ovat ihania, etenkin vauvat. Nuorimmaiseni on nyt vajaan 4 kk. Mietiskelin nuorimmaisen kohdalla myös aborttia, ajattelin että sitten joskus myöhemmin, olen nyt 30 v. Sairastuin autoimmuunisairauteen vuosi sitten, enkä kuvitellut sen vaikuttavan raskauteen. Se vaikutti kuitenkin niin paljon että raskausaika oli huomattavasti vaikeampi ja kontrolleissa jouduin käymään tiheään. En ehkä saakaan lapsia enää, jos sairaus vielä etenee. Miksi halusin kirjoittaa sinulle, on se, että koskaan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Ei tiedä vaikka et pystyisikään tuonnempana saamaan lapsia. Ja luulenpa, että jos abortin tekee, niin lasta jää kuitenkin kaipaamaan ja miettimään. Ei ole mitään niin ihanaa, kuin omassa vatsassa liikkuva lapsi ja ne ensimmäiset hymyt.
Toinen juttu on se, että tarviiko lapsi alkuun kovin rahallisia uhrauksia, jos ei vaadi, että kaikki pitää olla viimeisen päälle. Kelalta saa äitiyspakkauksen, jossa on vaatteita ym., ja jonka laatikko käy alkuun myös sänkynä kts. kuvia: http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH. Kelalta saa myös muita tukeja kts. lapsiperheelle. Ystävät ja sukulaiset käyvät katsomassa vauvaa ja tuovat vaatteita. Kirppiksiltä saa nykyään todella hyväkuntoisia vauvojen juttuja edullisesti. Pieni vauva tavitsee ennen kaikkea syliä ja rakkautta maailmaan tullessaan, ei mitään hienouksia, jos niihin ei kerran ole varaa. Ja köyhästäkin torpasta voi maailmalle ponnistaa, kun on saanut lapsena rakkautta, oikeudenmukaisuutta ja läsnäolevien aikuisten tukea.
Toivottavasti tämä rohkaisi sinua, tarkoitus ei ole päättää sinun puolesta, vaan antaa ajattelemisen aihetta. Nuorena, ensimmäisen lapsen kohdalla, ei ehkä osaa niin suhteuttaa asioita ja voi olla että luuleekin lapsen tarvitsevan materiaalisesti enemmän kuin todellisuudessa tarvitsee.
Olis mukava kuulla, että mihin päädyit...- jisjd234
Kylla sina tukia saisit elamiseen ja lapsesi hoitoon liittyen, ja ei varsinaisesti raha-asia ole mikaan perusteltu syy aborttiin. Ihmisten on tarkoitus lisaantya, etko halua jalkelaisia? Miksi vetvoa asiaa, pida vain vauvasi - olen varma etta se tuo paljon iloa elamaasi. Opiskelu & ura ei ole kaikkein tarkeinta elamassa!!! Kylla sinulla on viela aikaa opiskella myohemminkin ja voithan kayda etaopiskellenkin. Ala anna miehesi painostaa mitenkaan aborttiin. Ja ette todellakaan ole liian nuoria lapsen vanhemmiksi.
Ja jos ette molemmat halunneet lasta niin miksi sen sitten teitte? Miten voi joku olla noin vastuuton? Ei lasta voi noin vain 'peruuttaa' ja abortti ei ole hyvaksyttavaa. Siis eihan tama ole mitaan ollako vai eiko leikkia, vaan tosiasiat kyseessa. Ala leiki lapsen hengella.- help me
En tiedä mitä tehdä täytin tänä vuonna (heinäkuussa) 16 ja olen raskaana, olen ollut poikaystäväni kanssa yhdessä noin vuoden en ole valmis kantamaan huolta lapsesta , mutta en pysty aborttiin , koska se on minusta murha en voi kertoa vanhemmilleni koska he ovat sanoneet jo kun olin pienempi että jos tulen raskaaksi minun pitää muuttaa pois kotoani mutta ei minulla ole varaa sellaiseen. Aloitin juuri opiskelut ja olen paniikissa en tiedä mitä tehdä . AUTTAKAA mitä voin tehdä ?
- nnnn..
help me kirjoitti:
En tiedä mitä tehdä täytin tänä vuonna (heinäkuussa) 16 ja olen raskaana, olen ollut poikaystäväni kanssa yhdessä noin vuoden en ole valmis kantamaan huolta lapsesta , mutta en pysty aborttiin , koska se on minusta murha en voi kertoa vanhemmilleni koska he ovat sanoneet jo kun olin pienempi että jos tulen raskaaksi minun pitää muuttaa pois kotoani mutta ei minulla ole varaa sellaiseen. Aloitin juuri opiskelut ja olen paniikissa en tiedä mitä tehdä . AUTTAKAA mitä voin tehdä ?
Ota yhteyttä tänne. Täältä voit saada paremmin apua kuin suomi24 palstalta. Toivotan kaikkea hyvää, oli ratkaisusi mikä tahansa.
http://www.ituprojekti.net/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=4
- guguluu
Kannattaa aloittaja lukea suomi24 seuraavia keskustelupalstoja: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4058 (vanhempien väsymys ja masennus), http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3653 (yhteis- ja yksnhuoltajuus) sekä http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4053 (teiniäidit ja -isät). Sieltä ehkä voi saada käsitystä myös vanhemmuuden negatiivisista puolista. Ketään ei onneksi pakoteta Suomessa aborttiin, mutta on hyvä tietää ikävistäkin asioista ennen kuin menee innostuksissaan synnyttämään, ettei tule sitten jälkeen päin suurena yllätyksenä esimerksi lapsen yöheräily tai synnytyksen jälkeinen masennus.
Muidenkin ehkä hyvä ainakin vilkaista noita palstoja, saa vähän eri näkökulmaa äitiyteen. - paksuna
Moi, meillä oli sama ongelma..olen myös 19 mutta päätimme pitää lapsen. eilen kävimme ekassa ultrassa ja kaikki on hyvin!! :)
- hieno juttu
Anna lapsellesi mahdollisuus elämään!!
Sinäkin olet saanut mahdollisuuden elämään, äitisi on sinua kantanut 9 kk ja synnyttänyt sinut maailmaan.
Ketjusta on poistettu 74 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1022160
- 591287
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2281139Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971115- 101056
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671005IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56939Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91932Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175898Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸42862