Uutena audistina mietityttää tuo 30 000km välein tehtävät öljynvaihdot.. Käytteko useimmin vaihtamassa pelkät öljyt audiinne? itse olen aina mennyt Vianoriin kun olen ajanut 10 000km..
itselläni audi a3 1.4TFSI 09.
Audien LongLife öljyt
29
3531
Vastaukset
- 30tkm/2v.
et voi olla tosissasi, jos tosiaan tuon teet niin olet tyhmä. Melkein sama kuin tankkaisit jo liruttaisit suuremman osan ojaan.
- huijjhaii
Jos ostaa auton omalla rahalla ja aikoo pitää viisi vuotta ,kannatan tiheiden öljynvaihtojen/ suodinten puoluetta. Itse teetin ekan 3000km jotta "sovituskulumat /metallit saa veks. Sitten 15.000km,n välein. Ajettu nyt 90.000km.
Puhdas kone ei sotke turboa ,ei imusarjaa eikä tuki hiukkasuodatinta.
Mittatikun varresta on vajuu nyt kolmannes ( 0,3dl) tuolla vaihtovälillä. Olen satavarma että jos olisin toiminut niinkuin useimmat ( työsuhdeautoille säästösyistä tarkoitetun vaihtovälin noudattajat) veisi pata. AINAKIN sen tyypilliset 2L 30,000km. ... Kyllä te monet tän tiedätte. - noin 20v, sitten
huijjhaii kirjoitti:
Jos ostaa auton omalla rahalla ja aikoo pitää viisi vuotta ,kannatan tiheiden öljynvaihtojen/ suodinten puoluetta. Itse teetin ekan 3000km jotta "sovituskulumat /metallit saa veks. Sitten 15.000km,n välein. Ajettu nyt 90.000km.
Puhdas kone ei sotke turboa ,ei imusarjaa eikä tuki hiukkasuodatinta.
Mittatikun varresta on vajuu nyt kolmannes ( 0,3dl) tuolla vaihtovälillä. Olen satavarma että jos olisin toiminut niinkuin useimmat ( työsuhdeautoille säästösyistä tarkoitetun vaihtovälin noudattajat) veisi pata. AINAKIN sen tyypilliset 2L 30,000km. ... Kyllä te monet tän tiedätte.nuo nykykoneet kestävät kyllä 200tkm vaikka et vaihtais öljyjä kertaakaan kunhan suodattimen sentään vaihdat joskus. Onhan se tietenkin hyvä, että maksat seuraavan omistajan tyytyväisyydestä kovan hinnan. Se on ekologista noin kun ajattelee kuinka pitkään käytetyt autosi on liikenteessä, mutta se kyllä sulaa koristaan jo aiemmin kun kone poksahtaa.
- Audi Man
noin 20v, sitten kirjoitti:
nuo nykykoneet kestävät kyllä 200tkm vaikka et vaihtais öljyjä kertaakaan kunhan suodattimen sentään vaihdat joskus. Onhan se tietenkin hyvä, että maksat seuraavan omistajan tyytyväisyydestä kovan hinnan. Se on ekologista noin kun ajattelee kuinka pitkään käytetyt autosi on liikenteessä, mutta se kyllä sulaa koristaan jo aiemmin kun kone poksahtaa.
Ostin Audi A3 Sportbackin vuonna 2006 ja huollossa käytin vuonna 2008 kun oli mittarissa 30000. Eipä ole sen jälkeen tarvinnut huollossa käyttää ja vasta tällä viikolla alkoi hälyttää että öljyä olisi hyvä lisätä. Huollossa ajatteli käyttää lähiaikoina ennen katsastusta. Sitten vain romu myyntiin....
- short likfe oil
Audi Man kirjoitti:
Ostin Audi A3 Sportbackin vuonna 2006 ja huollossa käytin vuonna 2008 kun oli mittarissa 30000. Eipä ole sen jälkeen tarvinnut huollossa käyttää ja vasta tällä viikolla alkoi hälyttää että öljyä olisi hyvä lisätä. Huollossa ajatteli käyttää lähiaikoina ennen katsastusta. Sitten vain romu myyntiin....
Eihän VW-koneet kaipaakaan varsinaisia öljynvaihtoja, kun sinne lisätään sitä LL-litkua säännöllisin, mutta tihein välein eli autossa on nonstop öljynvaihto-ohjelma.
- Anonyymi
short likfe oil kirjoitti:
Eihän VW-koneet kaipaakaan varsinaisia öljynvaihtoja, kun sinne lisätään sitä LL-litkua säännöllisin, mutta tihein välein eli autossa on nonstop öljynvaihto-ohjelma.
niin minulla mitattiin öljyn kulutus k-kaarassa 1,2 l 1000km ei aiheuttanut toimenpiteitä maahantuojan mukaan
- audimies myös
miksi ihmeessä tekisin jotain ylimääräisiä, extra huoltoja?
Huolto-ohjelman mukaan mennään, kun mittaristoon syttyy valo
huollon tarpeesta, auto silloin huolletaan. Eli about kerran vuodessa.
Voithan sä toki öljyjä vaihtaa vaikka joka viikko jos siltä tuntuu
mutta kuullostaa hölmöläisten puuhalta- desdg
ihmiset nyt ajattelee omia vanhoja romujaan
- valot palaa stop.
Huoltovalot niille jotka ei ymmärrä autoista mitään. Voi voi valo palaa, uskallanko ajaa, soitto merkkihuoltoon, tuo auto meille ja anna rahaa niin valo taas sammuu ;)
- kukin tyylillään
valot palaa stop. kirjoitti:
Huoltovalot niille jotka ei ymmärrä autoista mitään. Voi voi valo palaa, uskallanko ajaa, soitto merkkihuoltoon, tuo auto meille ja anna rahaa niin valo taas sammuu ;)
en mun pidäkkään ymmärtää autosta "mitään".
En ole mikään automekaanikko, sitä varten on olemassa omat ammattilaiset.
Niin mikä vika siinä on?
Todella säälittävää itse ruveta räveltämään autoa.
Toiseksi, haluan että takuu pysyy ja huoltokirja täytyy kuten pitää.
Ai niin, mä ostan autot uusina, sinä varmaan korjailet jotain romuja - "vanha jäärä"
valot palaa stop. kirjoitti:
Huoltovalot niille jotka ei ymmärrä autoista mitään. Voi voi valo palaa, uskallanko ajaa, soitto merkkihuoltoon, tuo auto meille ja anna rahaa niin valo taas sammuu ;)
huoltoilmasin on nykyaikaa ja kertoo koska kannattaisi auto huollattaa. Mikä siinä on ihmeellistä?
Ilmaisia huoltoja ei taida löytyä mistään.
"mutta kun ennenkään ei ollut ja pärjättiin joka talvisodassa, perkele"
- 15tkm ja vaihtoon
Sama malli itsellä. Ensimmäisen vuoden aikana ajoin töiden vuoksi yli 30 000 vuoteen. Em. kohdalla ei pitkä vaihtoväli hirvittänyt koska ajallisesti vaihtoväli oli kuitenkn kohtuu lyhyt.
Nyt ajomäärä on puolittunut töiden muuttumisen mukana. En missään nimessä pidä samoja öljyjä sisällä 2-vuoden ajan joka ajallisesti on huollon mukainen vaihtoaika. Vaihdan nyt 15tkm välillä ja kerran vuoteen. Vaikka seuraavaan vaihdankin taas n. 4y ikäisenä on tämä mielestäni vähintäänkin reilua niin seuraavan omistajan kuin ympäristön kannalta.
Samoin jos satut vetämään rivitalon kokoista peräkärryä tai käyt radalla (tehokkaammalla versiolla :) 30tkm on lähinnä huono vitsi mielestäni.- urpon poika
jos vetää jäähallia perässään, niin huoltoilmaisin kyllä huomioi sen. Huolto tai vähintäin öljyn vaihto kerran vuodessa on ok.
- nykyaikaa!!!!!
ja lopeta turha öljyjen vaihto heti, luonto tykkää ja lompakkokin.
- 16+8
30 tkm/2 vuotta ei ole kiinteä huoltoväli vaan se on maksimi huoltoväli suotuisissa olosuhteissa ja moottorin kuormituksissa.
- älynystyrä
nykyaikaa!!!!! kirjoitti:
ja lopeta turha öljyjen vaihto heti, luonto tykkää ja lompakkokin.
Olisi mielekiintoinen juttu teknarilta tai tuulilasita ottaa muutama 150 - 200 donaa ajettu "LL" auto (VW, BMW,..) testiin, purkaa se atomeiksi ja katsoa missä kunnossa konehuone on. En halua provosoida tms, mutta kiinnostavaa olisi. Olisiko lopputulema se, että ympäristöteko onkin vaihdattaa öljyt ja suodattimet tiheämmin?
- kalle kustaa
älynystyrä kirjoitti:
Olisi mielekiintoinen juttu teknarilta tai tuulilasita ottaa muutama 150 - 200 donaa ajettu "LL" auto (VW, BMW,..) testiin, purkaa se atomeiksi ja katsoa missä kunnossa konehuone on. En halua provosoida tms, mutta kiinnostavaa olisi. Olisiko lopputulema se, että ympäristöteko onkin vaihdattaa öljyt ja suodattimet tiheämmin?
Toden totta.
Ei sekään ole ympäristöteko että ajetaan kone uudesta jo heti "öljyhoroksi," ja sitten lisäillään palaneen likaisen "väsyneen"öljyn tilalle joskus litrakaupalla lisää ( 30.000km. väleillä) Eikös ne toleranssit ole joillakin autotehtailla pahimmillaan 1L / 1000km ja kaikki on hyvin! - vuosi 2010
kalle kustaa kirjoitti:
Toden totta.
Ei sekään ole ympäristöteko että ajetaan kone uudesta jo heti "öljyhoroksi," ja sitten lisäillään palaneen likaisen "väsyneen"öljyn tilalle joskus litrakaupalla lisää ( 30.000km. väleillä) Eikös ne toleranssit ole joillakin autotehtailla pahimmillaan 1L / 1000km ja kaikki on hyvin!uusien asioiden ymmärtäminen on joskus ylivoimaisen vaikeaa. Öljy 15v. sitten ja öljy nyt eivät ole samaa litkua vaikka siltä näyttääkin. Auton moottorikaan ei ole samanlainen ja varsinkaan polttoaineen syöttö ja muu käyntiä säätävä elektroniikka.
Isän ja varsinkaan isoisän opit ovat jo vanhentuneet. - 30 tmk ekoako?
16+8 kirjoitti:
30 tkm/2 vuotta ei ole kiinteä huoltoväli vaan se on maksimi huoltoväli suotuisissa olosuhteissa ja moottorin kuormituksissa.
Kyllä tuon 30 tkm on vähän liikaa
Sanoipa huolto kirja mitä hyvänsä
jos harvoja vaihtovälejän pitää joku kekustelija ympäristä tekona
niin öljyn kannalta kyllä , 300 tkm aikana öljyä menee noin 3x vähemmän
kuin 10 tkm vaihtovälillä Varsinkin turbo ahdetut koneet kuluttavat
öljyä-mekaanisesti. Ovat ja tulevat rasittamaan öljyä aina.
Mitä öljyn laatuun tulee niin öljyjen laatuvaatimukset ovat todella väljiä
esim. Biltaman kaupasta täyttää BMW ja VW autojen laatuluokan ja samoin kallis
mobil 1. Tästä voidaan päätellä että halpa öljyt ovat huonoja laadukkuus on pysynyt samalla
tasolla kuin 20v sitten silloinkin oli täys-ja osa-synteettisiä markkinoilla. Veikkaan että samoihin tuloksiin
päästään uusilla öljyillä eli 10-15tkm normivaihtoväli ja raskas ajo 5000-7000km - 10+12
30 tmk ekoako? kirjoitti:
Kyllä tuon 30 tkm on vähän liikaa
Sanoipa huolto kirja mitä hyvänsä
jos harvoja vaihtovälejän pitää joku kekustelija ympäristä tekona
niin öljyn kannalta kyllä , 300 tkm aikana öljyä menee noin 3x vähemmän
kuin 10 tkm vaihtovälillä Varsinkin turbo ahdetut koneet kuluttavat
öljyä-mekaanisesti. Ovat ja tulevat rasittamaan öljyä aina.
Mitä öljyn laatuun tulee niin öljyjen laatuvaatimukset ovat todella väljiä
esim. Biltaman kaupasta täyttää BMW ja VW autojen laatuluokan ja samoin kallis
mobil 1. Tästä voidaan päätellä että halpa öljyt ovat huonoja laadukkuus on pysynyt samalla
tasolla kuin 20v sitten silloinkin oli täys-ja osa-synteettisiä markkinoilla. Veikkaan että samoihin tuloksiin
päästään uusilla öljyillä eli 10-15tkm normivaihtoväli ja raskas ajo 5000-7000kmVäännetään sen verran rautalankaa, että voiteluöljyn kuluttajahinnalla ei ole suoranaisesti mitään tekemistä itse öljyn laadun kanssa. Siihen lopulliseen hintaan vaikuttaa paljon muut asiat kuin itse öljyn "laadukkuus".
Näitä asioita on ihan oikeasti tutkittu, eli ei tarvi itse veikkailla mitään ja käyttää 40 vuotta vanhoja ennakkolasenteita. Esimerkiksi 75 km/h keskinopeudella ajettaessa 30 000 km tulee täyteen 400 tunnissa. Se ei ole voiteluöljylle mitenkään paljoa. Verrattuna esimerkiksi, että raskaasti kuormitetuilla teollisuusvaihteilla öljynvaihtovälisuositus on 6000 tuntia mineraaliöljyllä. Sopivissa olosuhteissa synteettisellä öljyllä öljynvaihtoväliä voidaan venyttää aina 20 000 tuntiin! Auton moottorin kuormitus on suhteessakin paljon kevyempää kuin teollisuusvaihdeiden. - kalle kustaa
10+12 kirjoitti:
Väännetään sen verran rautalankaa, että voiteluöljyn kuluttajahinnalla ei ole suoranaisesti mitään tekemistä itse öljyn laadun kanssa. Siihen lopulliseen hintaan vaikuttaa paljon muut asiat kuin itse öljyn "laadukkuus".
Näitä asioita on ihan oikeasti tutkittu, eli ei tarvi itse veikkailla mitään ja käyttää 40 vuotta vanhoja ennakkolasenteita. Esimerkiksi 75 km/h keskinopeudella ajettaessa 30 000 km tulee täyteen 400 tunnissa. Se ei ole voiteluöljylle mitenkään paljoa. Verrattuna esimerkiksi, että raskaasti kuormitetuilla teollisuusvaihteilla öljynvaihtovälisuositus on 6000 tuntia mineraaliöljyllä. Sopivissa olosuhteissa synteettisellä öljyllä öljynvaihtoväliä voidaan venyttää aina 20 000 tuntiin! Auton moottorin kuormitus on suhteessakin paljon kevyempää kuin teollisuusvaihdeiden.Kondenssivesi, lämpötilanvaihtelut, kuormitustason vaihtelut, turbon laakerien vaatima puhtaus,
suhteellisesti pienempi öljymäärä, pakokaasujen takaisinkierrätys, katin ja hiukkasuotimen vaatima puhtaus. Yleensä TEOLLISUUSKONE puksuttaa Delvac illa (perusdieselöljy) tai yks-asteöljyllä jonka paras ominaisuus on että se ei kulu .
Nykyaikaisen auton öljyiltä vaaditaan ihan muita ominaisuuksia. Moottorien litratehot ovat kasvaneet, rakenteet monimutkaistuneet, pintapaine ja pistemäiset lämpökuormat suuria.
Eipä ole lainkaan relevanttia vertailla laivanmoottoreita henkilöauton moottoreihin. - 3+19
kalle kustaa kirjoitti:
Kondenssivesi, lämpötilanvaihtelut, kuormitustason vaihtelut, turbon laakerien vaatima puhtaus,
suhteellisesti pienempi öljymäärä, pakokaasujen takaisinkierrätys, katin ja hiukkasuotimen vaatima puhtaus. Yleensä TEOLLISUUSKONE puksuttaa Delvac illa (perusdieselöljy) tai yks-asteöljyllä jonka paras ominaisuus on että se ei kulu .
Nykyaikaisen auton öljyiltä vaaditaan ihan muita ominaisuuksia. Moottorien litratehot ovat kasvaneet, rakenteet monimutkaistuneet, pintapaine ja pistemäiset lämpökuormat suuria.
Eipä ole lainkaan relevanttia vertailla laivanmoottoreita henkilöauton moottoreihin.Teollisuusvaihteella en tarkoittanut mitään laivanmoottoria, vaan vaihdelaatikkoa, jota käyttää yleensä sähkömoottori. Vaihdelaatikot sijaitsevat myös ulkotiloissa, jolloin lämpötilanvaihtelut ja kondenssivesi ovat yhtälailla ongelma.
Prosessiteollisuudessa käytettävien vaihdelaatikoissa saattaa olla monta käynnistystapahtumaa päivässä tai sitten ne saattavat pyöriä 24/7 melkein vuoden päivät. Se riippuu täysin kohteesta.
Vertailu on siinä mielässä relevanttia, että yhtälailla vaihdelaatikko vaatii kunnon voitelun. Hammaspyörien ryntötapahtuma on hyvin vaativa kohde. Kahden hampaan väliin on jäätävä kunnollinen öljykalvo, muuten metalli koskettaa metallia ja vaurioita syntyy. Pointtini asiassa oli, että yhteistyössä hammasvaihdevalmistajien ja öljy-firmojen kanssa öljyn vanhenemista ja muita ominaisuuksia on tutkittu ja asioista on saatu lisää tietoa. Näiden asioiden tuloksena on voitu öljynvaihtoväliä pidentää. - 25544+99444
3+19 kirjoitti:
Teollisuusvaihteella en tarkoittanut mitään laivanmoottoria, vaan vaihdelaatikkoa, jota käyttää yleensä sähkömoottori. Vaihdelaatikot sijaitsevat myös ulkotiloissa, jolloin lämpötilanvaihtelut ja kondenssivesi ovat yhtälailla ongelma.
Prosessiteollisuudessa käytettävien vaihdelaatikoissa saattaa olla monta käynnistystapahtumaa päivässä tai sitten ne saattavat pyöriä 24/7 melkein vuoden päivät. Se riippuu täysin kohteesta.
Vertailu on siinä mielässä relevanttia, että yhtälailla vaihdelaatikko vaatii kunnon voitelun. Hammaspyörien ryntötapahtuma on hyvin vaativa kohde. Kahden hampaan väliin on jäätävä kunnollinen öljykalvo, muuten metalli koskettaa metallia ja vaurioita syntyy. Pointtini asiassa oli, että yhteistyössä hammasvaihdevalmistajien ja öljy-firmojen kanssa öljyn vanhenemista ja muita ominaisuuksia on tutkittu ja asioista on saatu lisää tietoa. Näiden asioiden tuloksena on voitu öljynvaihtoväliä pidentää.älä nyt sentään vertaa isoja vaihdelaatikkoa polttomoottoreihin voitelunsa puolesta.
- uusia aika tulee
30 tmk ekoako? kirjoitti:
Kyllä tuon 30 tkm on vähän liikaa
Sanoipa huolto kirja mitä hyvänsä
jos harvoja vaihtovälejän pitää joku kekustelija ympäristä tekona
niin öljyn kannalta kyllä , 300 tkm aikana öljyä menee noin 3x vähemmän
kuin 10 tkm vaihtovälillä Varsinkin turbo ahdetut koneet kuluttavat
öljyä-mekaanisesti. Ovat ja tulevat rasittamaan öljyä aina.
Mitä öljyn laatuun tulee niin öljyjen laatuvaatimukset ovat todella väljiä
esim. Biltaman kaupasta täyttää BMW ja VW autojen laatuluokan ja samoin kallis
mobil 1. Tästä voidaan päätellä että halpa öljyt ovat huonoja laadukkuus on pysynyt samalla
tasolla kuin 20v sitten silloinkin oli täys-ja osa-synteettisiä markkinoilla. Veikkaan että samoihin tuloksiin
päästään uusilla öljyillä eli 10-15tkm normivaihtoväli ja raskas ajo 5000-7000kmettä moottorit ja öljyt ovat kehittyneet ja paljon 20 vuodessa, eläkä vertaa autojen moottoreita jarinksen moottoriin. Noilla LL autoillahan on ajettu jo satojatuhansia kilometrejä eikä ongelmia ole ollut. Ethän vedä vassakaan jos ei ole tarvetta.
- kalle kustaa
uusia aika tulee kirjoitti:
että moottorit ja öljyt ovat kehittyneet ja paljon 20 vuodessa, eläkä vertaa autojen moottoreita jarinksen moottoriin. Noilla LL autoillahan on ajettu jo satojatuhansia kilometrejä eikä ongelmia ole ollut. Ethän vedä vassakaan jos ei ole tarvetta.
Jos nyt pitää oikeasti vertailla Polon/ Yarpan motoa apulaitteita niin japsi vie kyllä luotettavuudessa ja kestävyydessä voiton mennetullen...
LL-öljyt on muuten ainakin Pumpparidieselien suuttimien / nokka-akselien kestävyyden kannalta ihan ykkösasia. Siihen kontaktiin kohdistuu pirullinen mekaaninen kuormitus ja jos ajat vanhoilla huonoilla öljyillä nokat kuluu.
Edellisen kirjoittajan
Vessanvetovertauksessa on sikäli pohdittavaa , että jos säästät, ja pidät pitkiä vessanvetovälejä niin huussipannu sotkeentuu ja alkaa käryttää;)
Yleisesti sellanen vessa millanen kuski;) Tietysti jos pidät vessaa vain kolme vuotta niin sittenhän voit antaa sen vaihdossa mutta kun suurin osa tälläkin palstalla kirjoittavista ajaa jonkun vanhalla vessalla niin olisihan se mukavaa jos se ei olisi jo huoltokunnossa kun sinä/minä se isoilla rahalla ylpeänä autopihatosta on ostanut;) - Anonyymi
kalle kustaa kirjoitti:
Toden totta.
Ei sekään ole ympäristöteko että ajetaan kone uudesta jo heti "öljyhoroksi," ja sitten lisäillään palaneen likaisen "väsyneen"öljyn tilalle joskus litrakaupalla lisää ( 30.000km. väleillä) Eikös ne toleranssit ole joillakin autotehtailla pahimmillaan 1L / 1000km ja kaikki on hyvin!Milloinka autoni tulee öljyhoroksi kun nyt on ajettu yli 350000km 28-30000km:n huoltoväleillä? Kertaakaan ei ole autooni öljyä lisätty huoltojen välillä.
- Anonyymi
Joo vaihtakaa vain 30 tkm välein ei ihmekkään kun porsii koneet!."20 tkm max oli öly vaikka long life!
- Anonyymi
Ja taas toistakymmentä vuotta vanha ketju ja siihen lisätään parit aivopierut, hienoa pojat.
Audi ilmoittaa koska on oikea huollon aika ja se vaihtelee 1-2 vuoden/ 15-30tkm välein.
Auto itse laskee monista parametreistä oikean kohdan huollolle.
- Anonyymi
johan tuon ajomäärän 30 000 aikana saa lisätä 10-15litraa mitä niitä vaihtamaan
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi265721- 883794
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313593515- 2242900
- 612767
- 522695
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322530- 1532420
- 312005
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1211736