Ulosotto ja toimeentulotuki

Oma moka

Hei,

aloitin juuri lyhentämään noin 600 euroa kuussa uo:lle nuoruusvuosien tyhmyyksiäni. Verojen ja sivukulujen sekä uo:n jälkeen käteen jää noin 1000 euroa. Kuullostaa suurelta, mutta pelkkä vuokrani on 600 euroa. Onko kenelläkään vinkkejä, miten tulla toimeen jäljelle jäävällä noin 400 eurolla. Ja sitten varsinainen kysymys: miten toimeentulotuen hakemiseen suhtaudutaan? En missään nimessä aio hakea toimeentulotukea korvaamaan uo:n viemää osuutta palkasta, koska itsehän olen velkaantunut. Mietinkin lähinnä tiukan paikan tullen. jos tulee yllättäviä menoja, onko mitään mahdollisuuutta saada toimeentulotukea?

9

3520

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lassi Letkeä

400 euroa on ihan kohtuullinen määrä asumiskulujen jälkeen. Kyllä sillä tulee toimeen, mutta nuoruusvuosien elämäntapaan ei toki ole varaa. Vinkkejä löydät helpoimmin tuosta Köyhyys-palstalta, jossa moni joutuu pärjäämään paljon vähemmälläkin.

Kunhan selviät ulosotosta, kannattaisi varmaan ruveta hankkimaan omaa asuntoa. 600 euroa kuukaudessa on aika paljon rahaa isännän taskuun pienistä tuloista. Eikä vuokrataso liene suuremmin laskussa.

• Ei tukea

Et saa toimeentulotukea, ulosoton viemää rahaa ei oteta menona huomioon. Eli soskun laskuissa tulosi ovat koko palkka, ja menoina vuokra ja "normin" mukaiset elinkustannukset noin 400e/kk. Soskun laskelmissa tulosi ovat siis 1600 euroa, ja menot (vuokra toimeentulonormi) 600 400=1000 eli jäät joka kuukausi 600 euroa plussalle. Toimeentulotukeen ei siis ole mitään mahdollisuuksia, sillä hyväksyttäviä menoja et saa millään kasaan lisää yli 600 euroa jotta alkaisit jäädä ttt-laskelmassa miinukselle. Kannattaa siis elää niin, ettei niitä "tiukkoja paikkoja" tule. Ja onhan ulosotossa kai mahdollisuus muutamaan vapaakuukauteen vuodessa? Säästät silloin niihin yllättäviin menoihin.

Jos uo kestää pitkään, niin kannattaa myös etsiä halvempi asunto. Onhan tuo melkoista kituuttamista jos 400 eurosta pitää maksaa ihan kaikki, se on vähemmän kuin tuo toimeentulotuella eläminen (jolloin edes lääke- ja sähkömenot saa soskun maksettavaksi).

• kokemusta onnnnnn

väärin! Ulosotto otetaan menona huomioon ja ilman muuta kannattaa hakea toimeentulotukea. Vapaaehtoista sopimusta ei kannata ulosoton kanssa tehdä sillä sitä ei oteta menona huomioon.

• Mahdollisuutta

"onko mitään mahdollisuuutta saada toimeentulotukea?"

Ei ole. Ylempänä jo selvitettiin laskelmalla, että toimeentulon normi kohdallasi ylittyy kirkkaasti.

"miten tulla toimeen jäljelle jäävällä noin 400 eurolla"

Karsimalla kaikki ylimääräinen pois, niin kyllä tuolla summalla pärjää. Huonosti, mutta pärjää kuitenkin.

• Niipäniin

Toimeeentulotukea laskettaessa ulosmittaus PITÄÄ ottaa huomioon. Tosin se toimeentulominimi saattaa olla tuolla 400,- nurkilla eli välttämättä ei tässä tapauksessa sossusta rahaa tipu ainakaan paljon. Lisäksi ensisijaisesti pitää hakea asumistukea ym. Näissäkin laskelmissa ulosotto otetaan huomioon.

Tämä on juuri se porsaanreikä jolla yhteiskunnan rahaa menee ulkomaisten perintätoimistojen osakkaille kun ulosoton suojaosuudet ovat liian pienet

• 20
        Niipäniin kirjoitti:

Toimeeentulotukea laskettaessa ulosmittaus PITÄÄ ottaa huomioon. Tosin se toimeentulominimi saattaa olla tuolla 400,- nurkilla eli välttämättä ei tässä tapauksessa sossusta rahaa tipu ainakaan paljon. Lisäksi ensisijaisesti pitää hakea asumistukea ym. Näissäkin laskelmissa ulosotto otetaan huomioon.

Tämä on juuri se porsaanreikä jolla yhteiskunnan rahaa menee ulkomaisten perintätoimistojen osakkaille kun ulosoton suojaosuudet ovat liian pienet

Jos itse on tehnyt oman sopimuksen uo:n kanssa, niin sitä ei oteta huomioon toimeentulolaskelmissa.
        Mutta jos ulosoton toimesta pidätetään suoraan palkasta tai muusta tulosta rahaa ja jäljelle jäävä summa on alle toimeentulonormin, niin sillo voi saada toimaria.

Eli ei kannnata itse olla liian aloitteellinen ja tehdä omia sopimuksia, jos miettii pärjäämistä.

Jos vaikka isot sähkölaskut, vesitasaus tai isot lääkäri- tai lääkekulut osuu samalle kuulle, niin voit hyvinkin saada toimaria.

Asumistuessa ei oteta ulosottoa huomioon missään tapauksessa palkkkaa alentama.

• Oma moka
        20 kirjoitti:

Jos itse on tehnyt oman sopimuksen uo:n kanssa, niin sitä ei oteta huomioon toimeentulolaskelmissa.
        Mutta jos ulosoton toimesta pidätetään suoraan palkasta tai muusta tulosta rahaa ja jäljelle jäävä summa on alle toimeentulonormin, niin sillo voi saada toimaria.

Eli ei kannnata itse olla liian aloitteellinen ja tehdä omia sopimuksia, jos miettii pärjäämistä.

Jos vaikka isot sähkölaskut, vesitasaus tai isot lääkäri- tai lääkekulut osuu samalle kuulle, niin voit hyvinkin saada toimaria.

Asumistuessa ei oteta ulosottoa huomioon missään tapauksessa palkkkaa alentama.

Kiitti kaikista vinkeistä. Haluaako 20-nimimerkki vielä valaista, mikä on toimeentulonormin raja

• 20
        Oma moka kirjoitti:

Kiitti kaikista vinkeistä. Haluaako 20-nimimerkki vielä valaista, mikä on toimeentulonormin raja

Netistä löytyy toimeentulolaskureita, hakusanaksi googleen toimeentulolaskuri.
        Siihen tulot ja menot, niin voi itse päätellä kannattaako hakea.

Jossakin poikkeustilanteissa voi saada harkinnanvaraista, mutta siihen ei kannata luottaa. Esim. jos on yllättäviä menoja. Harkinnan varaisessa satunnaiskerroin ja pärstäkerroin taitaa määrätä lopputuloksen, sekä tietty kunnan talous. Isoissa kaupuingeissa saa helpommin.

Toimeentulolaskuissa ei oteta velkaa huomioon. Eli jos saat tilille tässä kuussa 50 € lainaa, se katsotaan tuloksi ja jos ensi kuussa maksat tilin kautta lainan pois, niin sitä ei oteta vähennyksenä huomioon.
        Tilille ei kannata tulla yhtään mitään tuloja, panoja tms, ne katsotaan aina lisätuloksi ja joudut tosi tarkkaan syyniin, kun ajatellaan, että niitä lisätuloja tulee jatkuvasti. Esim. Mummin kannattaa antaa synttäriraha vain käteisellä sinulle jne.

Muutenkin kannattaa pitää tili "puhtaana" eli miettiä mitä sieltä maksaa. Huvitukset aina käteisellä.
        Vaikka kuvitellaan, että alkon mannekiinit saa rahaa harrastuksiin, niin he yleensä saavat ruokalappuja, kun rahat loppuu.

Ihan selvyyden vuoksi, en itse ole toimeentulonasiakas ..

• emmeline
        20 kirjoitti:

Netistä löytyy toimeentulolaskureita, hakusanaksi googleen toimeentulolaskuri.
        Siihen tulot ja menot, niin voi itse päätellä kannattaako hakea.

Jossakin poikkeustilanteissa voi saada harkinnanvaraista, mutta siihen ei kannata luottaa. Esim. jos on yllättäviä menoja. Harkinnan varaisessa satunnaiskerroin ja pärstäkerroin taitaa määrätä lopputuloksen, sekä tietty kunnan talous. Isoissa kaupuingeissa saa helpommin.

Toimeentulolaskuissa ei oteta velkaa huomioon. Eli jos saat tilille tässä kuussa 50 € lainaa, se katsotaan tuloksi ja jos ensi kuussa maksat tilin kautta lainan pois, niin sitä ei oteta vähennyksenä huomioon.
        Tilille ei kannata tulla yhtään mitään tuloja, panoja tms, ne katsotaan aina lisätuloksi ja joudut tosi tarkkaan syyniin, kun ajatellaan, että niitä lisätuloja tulee jatkuvasti. Esim. Mummin kannattaa antaa synttäriraha vain käteisellä sinulle jne.

Muutenkin kannattaa pitää tili "puhtaana" eli miettiä mitä sieltä maksaa. Huvitukset aina käteisellä.
        Vaikka kuvitellaan, että alkon mannekiinit saa rahaa harrastuksiin, niin he yleensä saavat ruokalappuja, kun rahat loppuu.

Ihan selvyyden vuoksi, en itse ole toimeentulonasiakas ..

Oma moka,
        Voit saada toimeentulotukea, jos on jotain ylimääräisiä menoja, niihin voit hakea harkinnanvaraista tukea tai ennaltaehkäisevää tukea. Se ei ole mahdotonta, mutta ei helppoakaan. Missäpäin Suomea asut? Oletko yksinäinen ihminen, ettei ole huollettavia tai puolisoa? Olisikohan pitänyt miettiä vielä tuota summaa, 600e vapaaehtoisesti on aika paljon, jos vievät suoraan palkasta, se olisi hieman vähemmän. Ja toimeentulotukea haettaessa otetaan huomioon. Jos maksat vapaaehtoisesti, ei oteta huomioon. Ulosotossa ei välttämättä saa vapaakuukausia jos palkasta viedään 1/3, itselleni ei ole myönnettyu kertaakaan kahden vuoden ajan, joten siihen älä luota että sitä saisit. Täytyy olla ns. tulorajaulosmittaus, jolloin saat vapaakuukaudet automaattisesti. Jos haluat, laita yhteystietosi, voin neuvoa lisää, olen itse ollut ulosotossa vuosia ja samoin toimeentulotuen asiakas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5233
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1605
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1470
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      70
      1419
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      336
      1349
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      49
      1338
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      76
      1282
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      4
      1065
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      955
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      50
      948
    Aihe