Ikuinen valkovöinen?

xc

Katsotaanko taekwondopiireissä pahalla, jos on aktiivinen harrastaja muttei osallistu vyökokeisiin? Olen kiinnostunut lajista, mutta vyöjärjestelmä on mielestäni turhaa rahastusta. En tahdo maksaa mistään diplomeista ja värillisistä vöistä. En vastusta vyökokeita yleisesti, mutta käytän omat rahani ennemmin johonkin mistä saan jotain iloa. Onko paras valita joku toinen laji, kun olen tällä asenteella liikkeellä?

35

3664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa-a-_'-

      onhan toi hassu asenne.. Voisithan tietty vaihtaa lajia jo sekin takia että taekwondo ei taida olla sinulle kuin jonkinlainen harrastus..päätellen siitä että olet siitä valmis vaihtamaan toiseen lajiin vain säästääksesi vähän rahaa tai sulautuaksesi joukkoon.
      On nimittäin lajeja joissa on vähemmän vyökokeita tai harvemmin, halvempia jne.
      Taekwondossa saa vöitä nopeasti eli vyökokeita on "usein".

    • hoijaa

      Et silloin voi kun tehdä valkovöisten tekniikoita ja voi olla että tylsäksi käy..

    • Raivostunut 4 gup.

      No eihän tuossa harrastamisessa sitten mitään järkeä ole, jos et ole valmis ylentymään vyöarvoissasi tai panostamaan perinpohjin harrastukseesi, prkl. Hanki toinen harrastus jossa kuntoa kohotat. Eihän koko harrastuksessa ole mitään järkeä, jos siihen ei panosta kunnolla. HUOH. Get a NEW hobby!

      • ............

        Vyöllä pidetään vain pöksyt ylhäällä. Vyöarvo ei ole treenatessa se mitä pitäisi tavoitella, vaan taitojen kehittyminen. Tuo vyösysteemi tuppaa olemaan monessa lajissa rahastusta. Että voi suorittaa jonkun tietyn vyön, vaaditaan jonkun tietyn opetusleirin käymistä, ja jotta voi käydä jonkun tietyn leirin, vaaditaan sinne jotain tiettyä vyöarvoa. Eli toisin sanoen, joudut maksamaan vuorotellen leireistä ja vyökokeista, jotta voit treenata uutta asiaa. Pelkkää rahastusta. Taido ainakin on laji, jossa voit olla suorittamatta vyön, jos siltä tuntuu, eikä se estä etenemistä treenaamisessa. Pakollisia leirejä ei ole, mutta niihin voi ottaa osaa, jos haluaa. Kun itse treenasin, niin jäseniä hankittiin seuraamme vain, että saisimme uusia harrastajia, ei siksi, että saataisiin lisää fyrkkaa. Maksettavaksi jäi siis parinsadan markan vuosimaksu ja puku. Nykyään ilmeisesti tarvitsee vielä maksaa lisenssikin treenejä varten, mutta ennen se oli vain kilpailuja varten. Suhteellisen huokea harrastus, kun seura monesti vielä maksoi jäsentensä kilpailu/leirimaksut. Ohjattuja treenivuoroja oli parhaimmillaan kuutena päivänä viikossa, tosin niistä pari oli alkeiskurssia varten. Saman lajin toisella paikkakunnalla oleva seura tosin maksatti vuosittain kolme neljänsadan markan maksua kahdesta ohjatusta treenivuorosta, joista toinen oli yhteinen alkeiskurssin kanssa, ja lisäksi yksi vuoro ilman ohjausta.

        Kamppailulajeissa menee helposti rahastukseksi tuo touhu ja se onkin tuon meidän halvan seuramme jälkeen ollut suuri syy siihen, miksei ole viitsinyt kokeilla muita lajeja. Kun ei tee mieli maksaa turhasta, homman kun voisi hoitaa huomattavasti huokeamminkin.


      • Hämmästynyt 4. gulp

        Mistä kaikesta itse olet valmis luopumaan taekwondon takia, kun arvostelet noin kovin sanoin toista jonka rahallista tilannetta et edes tiedä?


    • tko harrastaja

      EI tietenkään katota pahalla, mutta en tiedä opetetaanko sulle sitten eri asioita!!!

      Itse meen just tänään keltavyön testiin ja sit alkaakin kunnon treenaminen!!!

      En usko että kukaan sulle alkaa opettamaan mustanvyön juttuja vaikka oisitkin kauemmin opetellut!!

      • jaa-a...

        Mikä siihen muuten on syynä, että vyön väri rajoittaa opetettavia tekniikoita? Joku yksittäinen peruskurssilainen, joka on harrastanut 30 vuotta muita lajeja, voi olla paljon parempi kuin joku yksittäinen 5 vuotta taekwondoa harrastanut räkänokka, joka läpäisi dan-kokeensa rimaa hipoen ja on niin polleaa poikaa vyönsä ansiosta. Miksi jälkimmäiselle opetetaan tekniikoita joista ensimmäinen saa vain haaveilla, vaikka kaikille olisi selvää, että tämä valkovyö pystyisi omaksumaan asiat paljon dan-poikaa paremmin?


      • taekwondoiniini
        jaa-a... kirjoitti:

        Mikä siihen muuten on syynä, että vyön väri rajoittaa opetettavia tekniikoita? Joku yksittäinen peruskurssilainen, joka on harrastanut 30 vuotta muita lajeja, voi olla paljon parempi kuin joku yksittäinen 5 vuotta taekwondoa harrastanut räkänokka, joka läpäisi dan-kokeensa rimaa hipoen ja on niin polleaa poikaa vyönsä ansiosta. Miksi jälkimmäiselle opetetaan tekniikoita joista ensimmäinen saa vain haaveilla, vaikka kaikille olisi selvää, että tämä valkovyö pystyisi omaksumaan asiat paljon dan-poikaa paremmin?

        Koska useimmissa lajeissa on tietty oppimisjärjestys. Tällä tavalla halutaan myös varmistaa tietyn vyöarvon tekninen vähimmäisosaaminen. Tämä kyseinen valkovyö luultavasti nousee vyöarvoissa nopeammin helpomman omaksumisen kautta. Silti hänenkin täytyy opetella tietyt asiat tietyn kaavan mukaan, muuten kyse ei enään ole taekwondosta.


      • GukMal
        taekwondoiniini kirjoitti:

        Koska useimmissa lajeissa on tietty oppimisjärjestys. Tällä tavalla halutaan myös varmistaa tietyn vyöarvon tekninen vähimmäisosaaminen. Tämä kyseinen valkovyö luultavasti nousee vyöarvoissa nopeammin helpomman omaksumisen kautta. Silti hänenkin täytyy opetella tietyt asiat tietyn kaavan mukaan, muuten kyse ei enään ole taekwondosta.

        Aika monessa vyökokeessa olen ollut ja ei niissä pahemmin sitä teknistä osaamista katsota. Varsinkin jos kokeen pitäjä on oman seuran ylempivöinen. Sormien läpi katsotaan aika hanakasti.

        Siinä vaiheessa naurattaa kun jäppiset rimpuilee sitä toisen asteen mustaa vyötä ja ne alkeiskurssin tekniikat menee ihan reisille. Säälittävää, mutta totta aika monessa lajissa.

        Alan Watts taisi joskus aikoinaan todeta että ihmiskunnan koukuttavimmat järjestelmät on ne missä on eniten tasoja suoritettavana. Ihminen on sen verran yksinkertainen olio että se on helppo johdatella tuollaiseen kilpajuoksuun toisten kanssa. Ja sitä pääpalkintoa ei saa kukaan. Mutta joku käärii rahat.

        Itse lopetin vöiden suorittamisen jo viime vuosituhannella. Eivät hyvällä katsoneet. Ilmapiiri meni sen verran huonoksi että vaihdoin seuraa. Nykyään pidän pieniä taukoja ja käyn muualla treenaamassa. Kun sitten tulee takaisin, ei voi mennä kokeeseen "kun on unohtanut kaiken" :)


    • Skote 49 v.

      Sama juttu, itse suoritnTae kwon don vihreän vyön vuonna 1982, sen jälkeen en ole vöitä suoritellut, mutta treenaillut lajeja, kuten Tae kwon do, potkunyrkkeily ja Krav maga viisi kertaa viikossa.
      Hauska mennä leireille ja toisiin seuroihin treeneihin kin tälläinen vanha vihreä vyö pöllyttää nuoria daneja mennen tullen.

    • ....................

      Voi luoja näitä juttuja.

      Ikuiselle valkoiselle vyölle tiedoksi, että peruskurssin jälkeen suoritetaan se keltainen vyö joka kuuluu kurssiin. Sen jälkeen olet IHAN vapaa harjoittelemaan sillä keltaisella vyöllä IHAN mitä haluat ja IHAN miten kauan haluat vain.

      Toden totta on se, että eipä sillä vyöllä tee mitään ... mutta toisaalta se on joilekkin ihmisille osoitus siitä, että ollaan menty eteen päin ja taas jaksaa treenata.

      En itse perusta vyö-arvoista juuri pihaustakaan kyllä, mutta kuten jo joku mainitsikin ... kannattaa vaihtaa lajia, jos ei lajille omaavat traditiot eivät sovi omaan päänuppiin.

      Lisäksi mielestäni lapsellista ruveta puhumaan "kyllä oikeasti niitä räkänokka-daneja vedetään pataan vaikka onkin vain sejasevyö"??

      Enpä usko, että nämä vöitä saavuttaneet ihmiset kuvittelevat olevansa sen parempia kuin muutkaan harrastajat.

      Pikkasen sitä Budo-henkeä nyt? Jookos?

      • Premiumisti

        No onpas tietämys totuudesta kaukana. 99% budolajeja harrastavista korkeammista vöistä nimenomaan LUULEE olevansa parempia. Esim. renshinkan meilahti, siellä ei ylemmän vyön omaavat edes puhu alemman vöiden omaaville, saatikka moikkaa.. Näin oli ainakin -90 luvulla, kun itse tahkoin oranssilla vyöllä siellä, ei mustalla vyöllä treenanneet moikannu, vaikka menit nenään eteen tervehtimään.

        Nyrkkeily on ainoa rehti laji, jossa ei katsella toisen tasoa, vaan siellä ollaan reilusti treenikavereita.


    • ja ihan tiedoksi

      että katsokaapas ny pikkusen edes niitä 1. danin vaatimuksia, ei sitä vyötä räkönokat saa. Ajan kanssa ei päästä mustaan, ja sitten kun ruvetaan puhumaan useamman danin vyöstä niin johan rupee näillä "lol vihree vyö ja pätkin mustavöisii!!!!" puntit tutiseen kun et kerkee mitään tehdä ennenku oot jo maassa.
      Kyllä siihen 1. daniin saa tehdä töitä aivan helvetisti, ja kun sen on ansainnut, voi olla varma että myllyttää kaikkia alempivöisiä mennen tullen, aivan sama onko joku kyntänyt 20vuotta vihreällä vyöllä vai ei. Ruskeasta mustaan on melkein sama taival kun keltaisesta ruskeaan...

      • ö

        Ihan tiedoksi itsellesi, että niitä vöitä ei myönnetä automaattisesti osaamisen perusteella ja niissä katsotaan vain lajiosaamista. Jos on harrastanut muitakin lajeja, osaa luultavasti myös sellaisia tekniikoita, jotka ei kuulu lainkaan taekwondon vyökoevaatimuksiin. Ja jos vihreävöinen on harrastanut aktiivisesti taekwondoa 20 vuotta, kokemusta on kertynyt enemmän kuin sille, joka on suorittanut mustan vyön minimiajassa. Ei osaaminen parane sillä, että läpäisee vyökokeen ja saa uuden vyön, vaan sillä että harjoittelee.

        Miksi on niin vaikea tajuta, että joku yksittäinen vihreävöinen voi aivan hyvin olla useimpia mustavöisiä parempi niin taekwondossa kuin kamppailussa yleensäkin?


    • Siiri12345

      Ihan tyhmä kysymys, mutta onko joskus vuonna X saatu vyö enää validi jos ei ole aktiivisesti harrastanut lajia?

    • vanhempivääntäjä

      Moi olen harjoitellut Tae kwondoa vuodesta 1979 asti silloin kun Hwangi toi lajin suomeen ja olen yhä vihreällä vyöllä, treeneissä kun otellaan niin pöllytän monesti mustavöisiä kilpailijoita eili ei se vyön väri vaan kokemus ja itsellä ei ole se vyösuoritus ollut päätähtäin vihreän vyön suoritin vuonna -81 ja sillä ollaan mutta lajin osaan ja itsepuolustuhomma jota ei enään nyky tae kwon dossa harjoitella silloin ennen harjoiteltiin Hwangin opissa joka treenissä ja oltiin kiveä kovempia, vuonna -8o olin sm-kisoissa hopealla ja sen jälkeen olen harjoitellut oikeaa Tae Kwon doa eli murskaus, itsepuolustus, poomse ja perustekniikka.

      • 353454

        Mitä, onko siis TW kokenut saman kastrointikohtalon kuin Judo ja Karatekin?

        Rahan keruu muuttuu yltiöpäiseksi heti kun lajista tulee olympia-laji ja samalla kaikki vähänkin vaaraallinen poistetaan.


      • Totuudentorvi

        Silloin 80 luvulla se oli niin kovaa touhua ja monipuolista, mutta siitä huolimatta jäit vihreälle vyölle silloin, vaikka se oli sitä parasta aikaa mielestäsi. Ai niin, joku selistys tähänkin varmaan on :)


    • Taekwondoin62

      Valittajan kannattaisi jutella asiastaan jonkun ammattilaisen kanssa. Pidemmän päälle traumatisoitunut itsetunto-ongelma vaikuttaa negatiivisesti elämään kun katkeruus kaivaa mieltä. Vyöarvoista on hänelle tullut ongelma, eikä hän selvästikkään ole perillä asioista kuin omassa kuplassaan. Mailman parhaimmisto Taekwondossa on mustavöisiä ja kyllä heillä on kokemusta varmasti paljon. Jos nyt joku ikuinen vihreä pönkittää itsetuntoaan jonkun mustavöisen harrastelijan pyörittämisellä, niin voi voi. Mustavyö on kuin ajokortti ja perusasiat/säännöt ovat selvillä, mutta rallikuskillakin oltava ajokortti.

      Mitä kisaamiseen tulee niin kansallisiin arvokisoihin edellytyksenä on se mustavyö.
      Rahastaminen on aika pientä näissä lajeissa ja harrastaminen on halpaa moneen muuhun verrattuna. Eikä salit ja hyvä valmennus ole ilmaista. Jostain on kerättävä varoja ja se on ihan ok. Ikuinen vihreä voi vetää ilmaiseksi reeniä takapihallaan, mutta se on ihan eri asia. Harjoittelun iloa.

    • vanhempivääntäjä

      Silloin-80 kun otin hopeaa sm-kisoissa ei ollut vielä mitään vyoarvomäärityksiä kisoihin, olen treenannut kaikki mustan vyön liikesarjat läpi, harjoitellut murskausta monta vuotta ja otellut maajoukkuemiesten mustien vöiden kanssa, minua on kehoitettu vyökokeisiin monta kertaa mutta mielestäni on tärkeintä se kamppailukyky eikä vyön väri ja leireillä on kiva vihreällä vyällä yllättää moni tuntematon musta vyö kun otetaan sparriaAlukaikojen Tkd suomessa oli kovempaa kuin nykyään silloin Hwangin treeneissä thetiin lukkoja, kaatoja ja veitsijuttujakin , nykyään treenataan lähinnä Poomse ja ottelu, olen alkuaikojen kasvatti ja siksi pidän vihreää vyötä arvostan sitä enemmän kuin nykypolven mustaa vyötä.

    • Yllättynyt

      Eikö maineesi ole jo niin kova vihreänä vyönä, että yllätysmomentti on poissa vai ovatko vaan niin huonomuistista porukkaa :)
      kun kukaan ei tunne vihreävöistä myllyttäjää, joka pieksee mustia leireillä mennen tullen. En minä, eikä mustavöiset tuttavanikaan ole kuullut sellaisesta. Ehkä jonain päivänä yllätät :)

    • Yllättynyt

      Jos vertaa 80-luvun tkd-ottelijoiden tasoa tämän päivän ottelijoihin, niin kehitystä on tapahtunut paljon. Karate ottelijoiden kohdalla taso on yleisesti laskenut, mutta tkd:ssa se on noussut.

      Sinulle 80 luku oli varmasti kovaa aikaa. Nykypäivänäkin on tkd-harrastajia, jotka harjoittelevat tosissaan, silti suurin osa vain harrastaa sitä liikunnan vuoksi ja tykkäävät kamppailla kevyesti. Sama pätee lähes kaikkiin muihinkin lajeijin. Oliko tämä sinulle jotenkin uutta?

      • vanhempivääntäjä

        Varmaankin ottelijoiden taso on noussut mutta se aito TKD taso eli itsepuolustus, murskaus, perustekniikka on laskenut kun nykyään harjoitellaan vain pelkkää ottelua ennen harjoiteltiin monipuolista tae kwon doa.
        En ole sanonut että pieksen mennen tullen mustavöisiä , saatan kyllä yllättää välillä mutta otan tasapäisesti paljon minua nuorempien mustavöiden kanssa ottelua ja olen näille opettanut myös itsepuolustusta ja murskausta ja liikesarjoja.
        Treenaan itse joka ainoa päivä, kotona on sali jossa puolapuut ja kuminauhat ja tunnin- kaksi päivässä venyttely, säkki ja potkusarjat ja lyönnit ja vielä vanha jaksaa.
        TKD:N nykytasosta kertoo sekin että entinen maajoukkuedustaja hätääntyy pienikokoisen humalaisen miehen halailusta niin että ei pysty torjumaan tätä ja tekee rikosilmoituksen:D:
        Voin todeta että 80 luvulla harjoiteltiin kovempaa ja monipuolisesti oikeaa lajia eikä pelkkää ottelua, minulle on luvattu punainen vyö ja sen jälkeen dan koe mutta kun ei ole kiinnostanut, ehkä vielä joskus , onhan tässä vuosia aikaa...


      • Xman

        Kisoissa pärjääminen edellyttää keskittymistä otteluun tai liikesarjaan, silloin lajin muut osa-alueet jäävät vähemälle.
        Tämä on ihan yleistä, ei vain suomessa. Sitä vanhaa korean karatea ei juuri opeteta, koska näkyvyyttä haetaan kilpailumenestyksellä syistä. Harrastajalle, joka ei kilpaile tämä voi tehdä lajista vähän tylsän.

        Mestari Hhwangin kaltaisia auktoriteetteja, jotka saivat aikoinaan riviharrastajan punnertamaan kuin viimeistä päivää ei juuri ole, sillä pärjääminen kilpailuissa tuo nyt sen motivaation ja spiritin. Kilpailematon harrastaja (joita on myös paljon) jää helposti ilman sitä oikeaa spirittiä. Sellainen kovan kurin ja vanhan tyylin Korean karate vaatii omistautumista ja paljon aikaa , jos aikoo menestyä myös kilparintamalla. Ihmisillä kun ei ole aikaa kaikkeen. Taitoa ja kovuutta voi mitata vyökokein ja kisamenestyksellä. Kisamenestys on selkeä mittari, mutta vyökokein mitattuna se riippuu ihan valvojasta.
        On silti tkd seuroja, joissa vaaditaan osaamista kaikilla osa-alueilla, eikä vain sinne päin. Yleisesti tkd on kuitenkin nykypäivänä ottelua ja liikesarjaa, sitten vähän raavitaan pinnasta niitä muita osa-alueita. Se on tätä päivää.


    • Xman

      "TKD:N nykytasosta kertoo sekin että entinen maajoukkuedustaja hätääntyy pienikokoisen humalaisen miehen halailusta niin että ei pysty torjumaan tätä ja tekee rikosilmoituksen "

      Ei tuo kerro mitään yleisestä tasosta vaan yksilön kyvystä toimia oudossa/vieraassa tilanteessa. Tuollainen tilanne ei ole vaarallinen vaan häiritsevä. Taekwondo painottuu potkuihin ja jonkin verran lyönteihin, eikä tilanne edellyttänyt sellaista. Taekwondon itsepuolustus (lajin omainen) myös lyönti ja potkupainoitteinen.

    • vanhempivääntäjä

      Niinpä, itsea rvostan juurikin sitä vanhaa 80 luvn alun Tae kwon Doa ja sitä Hwangin kurinalaista harjoittelua silloin TKD ei ollut pelkkä kilpalaji ja treenasime otteista vapautumisia ym lukkoja ja se oli aitoa Tkd henkeä, näillä opeilla olen mennyt omassa harjoittelussani edelleenkin vaikka seuratasolla joutuu menemään nykytreenin mukaan ja se ei minua oikein tyydytäkään, vanhaa hurmoshenkeä olen hakenut koreasta asti pari kertaa ja ei sielläkään joka salilla treenata vanhaa tae Kwondoa mutta pari hyvää vanhaa mestaria olen löytänyt ja tutustuminen Hapkidoon on myöskin antanut minulle paljon, Hapkidon puolella olen saanut 1. danin korealaiselta mestarilta vaikka en sitä lajia aktiivisti treenaakkaan mutta muutaman kerran vuodessa kyllä, Hapkidossa on myöskin sitä vanhaa korean kamppailua koska se ei ole kilpalaji.
      Pelkäksi kilpalajiksi muodostuminen on vesittänyt Tae Kwon Don se on selvä mutta kuka mitäkin hakee.

      • Totuudentorvi

        Sinä et ole käynyt suomen rajojen ulkopuolella ruotsinlaivaa pidemmällä, ehkä kerran rantalomalla Bulgaariassa. Olet vähän jumpannut jossain kälysessä karateseurassa nuoruudessassi ja jäänyt sille tasolle. Kuplassasi kuvittelet silloin olleen niin kovaa menoa, vaikka et saa itsestäsi irti sen vertaa, että oikeasti lähtisit salille. Ryhdistäydy ja aloita alusta, sillä harjoittelun voi aloittaa uudestaan. Unohda se vihreä vyösi ja kuvitellut mustat vyöt, sillä ne ovat käyttämättöminä ruostuneet. Puhtaalta pöydältä valkoinen vyö päälle ja salille, niin pääset oikeaan suuntaan.


      • vanhempivääntäjä
        Totuudentorvi kirjoitti:

        Sinä et ole käynyt suomen rajojen ulkopuolella ruotsinlaivaa pidemmällä, ehkä kerran rantalomalla Bulgaariassa. Olet vähän jumpannut jossain kälysessä karateseurassa nuoruudessassi ja jäänyt sille tasolle. Kuplassasi kuvittelet silloin olleen niin kovaa menoa, vaikka et saa itsestäsi irti sen vertaa, että oikeasti lähtisit salille. Ryhdistäydy ja aloita alusta, sillä harjoittelun voi aloittaa uudestaan. Unohda se vihreä vyösi ja kuvitellut mustat vyöt, sillä ne ovat käyttämättöminä ruostuneet. Puhtaalta pöydältä valkoinen vyö päälle ja salille, niin pääset oikeaan suuntaan.

        Älähän poika viitsi, Bulgariassaen ole koskaan käynyt kun maa ei kiinnosta sen sijaan rantalomilla kyllä muualla, Tae Kwon Don merkeissä olen käynyt kaksi kertaa Etelä-Koreassa ja kerran Britanniassa ja Puolassa.
        Minä aloitin lajin silloin kun sinä et ollut vielä syntynytkään, nykyäänkin yli 50 vuotiaana treenaan kolme kertaa vikossa salilla ja 4 kertaa viikossa kotisalilla, dan arvoja on ulkomailla tarjottu moneen kertaan mutta ei ole kiinnostanut koska Hapkidon puolella sellaisen suoritin ja se riittää siksi pidän yhä mestari Hwangin myöntämää vihreää se on kunnianosoitukseni hänelle koska hänen opetussuhteessaan en ole ollut vuosiin ja Suomessa ei muita mestareita ole.
        Hwangin myöntämä vihreä on musito siitä kovasta Tae Kwon Dosta ja siksi kannan sitä mieluummin kuin paperidania eli pelkkää kilpadania.
        Edelleenkin pysyn kannassani se 80 luvun alun TKD oli paljon kovempaa ja monipuolisempaa kuin nykypäivän kilpa TKD.


      • naskali
        vanhempivääntäjä kirjoitti:

        Älähän poika viitsi, Bulgariassaen ole koskaan käynyt kun maa ei kiinnosta sen sijaan rantalomilla kyllä muualla, Tae Kwon Don merkeissä olen käynyt kaksi kertaa Etelä-Koreassa ja kerran Britanniassa ja Puolassa.
        Minä aloitin lajin silloin kun sinä et ollut vielä syntynytkään, nykyäänkin yli 50 vuotiaana treenaan kolme kertaa vikossa salilla ja 4 kertaa viikossa kotisalilla, dan arvoja on ulkomailla tarjottu moneen kertaan mutta ei ole kiinnostanut koska Hapkidon puolella sellaisen suoritin ja se riittää siksi pidän yhä mestari Hwangin myöntämää vihreää se on kunnianosoitukseni hänelle koska hänen opetussuhteessaan en ole ollut vuosiin ja Suomessa ei muita mestareita ole.
        Hwangin myöntämä vihreä on musito siitä kovasta Tae Kwon Dosta ja siksi kannan sitä mieluummin kuin paperidania eli pelkkää kilpadania.
        Edelleenkin pysyn kannassani se 80 luvun alun TKD oli paljon kovempaa ja monipuolisempaa kuin nykypäivän kilpa TKD.

        Ai ok. Puhutkin ilmiselvästi WTF-tyylisuunnasta.


    • hwarang2

      Jeps, olen itse ollut punaisella vyöllä 30 vuotta, punaisen vyön myönsi mestari Hwang ja en häntä alemmilta ota vastaan mustan vyön koetta.
      Minulle on monessa otteessa tarjottu mustaa vyötä mutta mitä vyöllä teen? punaisen vyön taitotaso on sama kuin mustan vyön ja kun olen harjoitellut vuosia myös jujutsua ja hapkidoa osaan itsepuolustujutut paljon paremmin kuin tae kwon don mustat vyöt, myöskin nyrkkeilemässä olen käynyt salilla.
      treenaan yhä Tae kwon doa kaksi kertaa viikossa ja jujutsua kaksi kertaa eli tuntimääriä tulee, Tae Kwon don puolelta minulla ei ole mitään uutta oppimista enään, kiva harrastus kyllä.

    • SallaMari

      No, kun et ota koetta muilta vastaan (sinun päätöskö se on kuka graduoi) ja vyöllä ei ole merkitystä, koska osaat paremmin mielestäsi, niin miksi vaivauduit edes kirjoittamaan. Epäiletkö ettei kykyihisi uskota?

    • Oikeestikko

      Ihme nyhvöilyä. Jos haluat edistyä, niin et tuolla tavalla pääse opettelemaan uusia juttuja, jotka opetetaan tasoryhmittäin seuraavaa vyökoetta varten.

    • TVauki

      Mitäs jos vain katsoisit vanhoja Van Dammen ja Chuck Norrisin elokuvia, jos kamppailu kiinnostaa, muttei kuitenkaan muuten kuin hupimielessä ja ilmaiseksi..

    • taekwondoka

      Olin 3 vuotta keltaisella vyöllä ja treenasin 3 kertaa viikko, mutta jännitti niin pahusti vyökokeet, no menin sitten suorittamaan vihreän ja en saanut ekalla läpi kun sekosin poomsessa, nyt 6 vuotta treeniä ja ylpeä punaisen vyön omistaja.
      Ei kannata hätiköidä treeniä vaan ja potkutekniikat kehittyy ajan kanssa, itse potkin polven korkeudelle kun aloitin ja nyt kuuden vuoden jälkeen nousee jalka jo päänkorkeuteen itseni pituista vastustajaa.

    • originalhap

      Ei se jalan nouseminen saa olla mikään hobby, monella ihmisellä on jäykkä lantio ja jalka ei koskaa nouse korkealle, Ta Kwon dossa tuota liioitelaan ksoka pelkkä matsilaji ja pistelaji, oikeassa itsepuolustuksessa matalat potkut ovat A ja O.
      Kwondossa kävin minäkin pari vyötä suorin parin vuoden aikan ja jalka ei noussut kunnolla kuin kylkiluihin, kurottamalla sain vähän korkeammalle, siiryin muihin lajeihin jossa itsepuolustus tärkeä, okinawan karate, jujutsu, hapkido, krav maga, nyt 10 vuotta harjoitellut ja musta vyö ja en potki yläpotkuja mutta sparrissa tiputan vahvoilla alapotkuilla ja lyönneillämonta jalan nostajaa,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4874
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3207
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1355
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1176
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      858
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      855
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      478
      690
    Aihe