Minulla oli kesällä partsilla Oxalista ruukuissa. Hyvin kasvoivat ja kukkivat reippaasti. Nyt syksyllä, kun keräsin sipulit (tai mukulat, mitä nyt lienevätkin...) talteen, ne olivat kasvaneet ihan hirveän suuriksi. Melkein kunnon porkkanan kokoisia! Laitoin ne avonaiseen muovipussiin viileäkaappiin. Mutta nyt ne onnettomat työntävät pitkää kalpeanpunaista vartta siellä viileäkaapin pimeydessä!
Mitä hittoa minä niille tekisin, että ymmärtäisivät lopettaa typerän pimeässä ja kylmässä kasvamisen ja säilyisivät ensi kesään, jolloin taas pääsisivät partsille ja kukkapenkkeihin rehottamaan? En puutarhakirjoistakaan löytänyt ohjeita, enkä googlettamalla. :-( Kyllä palstalaisista varmaan joku tietää ja tahtoo auttaa?
P.S. Kauhea laskutehtävä, 19 18, tarjoan 37.
Auttakaa ja neuvokaa - Oxalis
2
843
Vastaukset
- kasvattaja
Minä pidän osan ikkunalla huoneessa, se kasvaa ympäri vuoden, sisällä kastelen silloin tällöin ettei kävyt nahistu, keväällä muutan sille mullat ja vien ulos.
Toiset ruukut vien alakertaan viileään 10* siellä ovat kevääseen asti, siellä en kastele. Keväällä helmikuussa taas kävyt uuteen multaan. En ole koskaan ottanut mullasta pois, mutta varmaan niinkin voi tehdä.
Ottaisin nyt kuitenkin ne pois muovipussista ja laittaisin paperipussiin tai johonkin laatikkoon ja vaikkapa sängyn alle tai komeroon , kuivaan paikkaan.
Itsellä on Oxalis Deppei "Iron Cross" , Oxalis triangularis ja Oxalis corymbosa aureo-reticulata
Ovat kyllä kauniita kesällä ulkona, niin maahan istutettuina kuin amppeleissakin.- O-mukulakiurunkannus
Kiitos neuvosta. Meillä ei oikein ole tilaa pitää niitä talvea ruukuissa, kun on noita huonekasveja ihan riittävästi.
Otan ne siis pois viileäkaapista ja laitan kuivaan paikkaan. Luulen, että ne kyllä yrittävät kasvaa sielläkin, mutta aika näyttää. Kasvakoot sitten. Ne olivat tehneet suuret määrät sellaisia pieniä käpyjä, tai sivusipuleita tms. Ne minulla on huoneenlämmössä, eikä niillä näy mitään kasvamisen oireita. Ne on vaan nuo isot, mehevät, pitkulaiset mukulat. Ne alkoivat kasvaa huoneenlämmössä heti sisään ottamisen jälkeen ja oletin typerästi, että lopettaisivat, kun laitan kylmään ja pimeään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384