Valmet 310BL marinointi apua/kokemuksia

???!!!

Tarkoituksena olisi marinoida puimurista otettu Valmetin 3-pyttyinen moottori. Ottaisin ilomielin vastaan hyväksihavaittuja marinointi ohjeita ko. moottorille.

Haavena olisi rakennella ITSE yksi kompakti jäähdytin, joka tulisi pakosarjan ympärille ja siihen johdettaisiin järvivesi (makeavesijäähdytys). Saman jäähdyttimen sisälle johdettaisiin (omissa putkissaan) moottorin jäähdytysneste ja moottoriöljy. Minkähänlainen rakenne kannattaisi tehdä jäähdyttimen sisälle riittävän jäähdytystehon aikaansaamiseksi? Tuntuis äkkiseltään siltä, ettei pelkkä suora putki jäähdyttimen läpi riitäisi jäähdyttämään moottorin jäähdytysnestettä (öljyn ehkä???). Venevarustaja myy ainakin jotain sellaista yhdistettyä lämmönvaihdin pakosarjaa, mutta se hinta...

Kuvat olis tietysti parhaita ja niitä voi lähettää suoraan s-postiini [email protected]

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

33

4030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiallisesti tehtynä tarvitset:

      - moottorin peruskorjauksen (ainakin putkitus, rengastus, laakerointi, suutinhuolto, ruiskutuspumpun huolto, öljypumpun uusiminen, kiertovesipumpun huolto/uusiminen)
      - lämmönvaihtimen
      - vesijäähdytteisen pakosarjan
      - mahdollisesti öljynjäähdyttimen (ei taida olla välttämätön tuossa moottorissa)
      - raakavesipumpun
      - merikytkimen
      - vauhtipyöränkotelon
      - vetolevyn (todennäköisesti)

      Rahaa uppoaa varmaankin sellaiset 5.000-7.000 €, joten kannattaako silloin lähteä virittelemään?

      Jos ajatuksena on laittaa moottori paikoilleen sellaisenaan, niin voit yhtä hyvin jättää makeavesijäähdytyksen pois. Moottori leviää kyllä muista syistä ennen kuin syöpymisestä. Silloin et periatteessa tarvitse muita jäähdytysmuutoksia kuin jäähdytetyn pakosarjan.

      • R.N

        Miksi maalaat piruja seinälle?
        Kaveri joka kysyy tällaista on kaveri jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.
        Lämmönvaihdin on helppo tehdä itse jos on hitsaustaitoinen. Vesijäähdytetty pakosarja on niin ikään tehtävissä itse olemassa olevan pakosarjan ympärille. Öljynjäähdytin on yhtä helppo kuin lämmönvaihdin. Raakavesipumppu ja merikytkin on ostettava. Vetolevy on helppo asentaa vauhtipyörään ja kotelon pystyy jokin pikku paja tekemään nopeasti ja ei maksa mansikoita.
        Työtä homma vaatii ja asioiden selvittämistä miten homma oikeasti toimii, jos ja kun ei itse tiedä. Mahdoton tehtävä ei ole ja parilla tonnilla selviää varmasti jos on viitseliäisyyttä etsiä kytkin käytettynä. Halvemmallakin pääsee, jos osaa tehdä osat itse.


      • R.N kirjoitti:

        Miksi maalaat piruja seinälle?
        Kaveri joka kysyy tällaista on kaveri jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.
        Lämmönvaihdin on helppo tehdä itse jos on hitsaustaitoinen. Vesijäähdytetty pakosarja on niin ikään tehtävissä itse olemassa olevan pakosarjan ympärille. Öljynjäähdytin on yhtä helppo kuin lämmönvaihdin. Raakavesipumppu ja merikytkin on ostettava. Vetolevy on helppo asentaa vauhtipyörään ja kotelon pystyy jokin pikku paja tekemään nopeasti ja ei maksa mansikoita.
        Työtä homma vaatii ja asioiden selvittämistä miten homma oikeasti toimii, jos ja kun ei itse tiedä. Mahdoton tehtävä ei ole ja parilla tonnilla selviää varmasti jos on viitseliäisyyttä etsiä kytkin käytettynä. Halvemmallakin pääsee, jos osaa tehdä osat itse.

        Niin miksi sen pitäisi olla makeavesijäähdytteinen? Tuo aloittajan moottori pyörii ongemitta 20 vuotta raakavesijäähdytykselläkin, ja merihätään joudutaan sinä aikana perusmoottorin heikosta kunnosta johtuen. No, toivottavasti kukaan ei kuole kun moottori pettää kovemalla kelillä...


      • pirumaalari
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Niin miksi sen pitäisi olla makeavesijäähdytteinen? Tuo aloittajan moottori pyörii ongemitta 20 vuotta raakavesijäähdytykselläkin, ja merihätään joudutaan sinä aikana perusmoottorin heikosta kunnosta johtuen. No, toivottavasti kukaan ei kuole kun moottori pettää kovemalla kelillä...

        Ehkä olen väärässä ja maataloustietämykseni näiltä osin on jo aika kauas taakse jääneen lapsuuden kesälomista. Siitä huolimatta rohkenen arvailla, että leikkuupuimureita käytetään kovin rajoitetun ajan vuodesta, niiden muutamien viikkojen ajan sitten ehkä koko isännän valveillaoloajan. Edelleen tähän hataraan tietämykseeni perustaen arvailen, että leikkuupuimurit kuluvat loppuun tai vanhenevat teknisesti jostain aivan muualta kuin moottorista. Ei pitäisi arvailemillani edellytyksillä tulla puimurin moottorille kovinkaan suurta osaa peruskorjausta edellyttävistä käyttötunneista, eikä käyttöympäristökään niin haastava ole.


      • R.N
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Niin miksi sen pitäisi olla makeavesijäähdytteinen? Tuo aloittajan moottori pyörii ongemitta 20 vuotta raakavesijäähdytykselläkin, ja merihätään joudutaan sinä aikana perusmoottorin heikosta kunnosta johtuen. No, toivottavasti kukaan ei kuole kun moottori pettää kovemalla kelillä...

        Samaa mieltä olen siitä, ettei moottorin tarvitse olla välttämättä makeavesijäähdytteinen ja ainakin järvisuomessa se on aivan turha. Kysymyksen esittäjä ei kuitenkaan maininnut, että moottori olisi loppuun ajettu. Puimureiden moottorit ovat varsin vähätuntisia, joten ne soveltuvat varsin mainiosti marinoitaviksi.


      • 754478488

        "- moottorin peruskorjauksen (ainakin putkitus, rengastus, laakerointi, suutinhuolto, ruiskutuspumpun huolto, öljypumpun uusiminen, kiertovesipumpun huolto/uusiminen)"

        miksi hellllvetissä puimurista otettu moottori pitäisi peruskorjata? tiedätkö että juuri sen takia puimureiden koneita suositaan marinoinnissa koska niissä on yleensä max 1500-2000 tuntia ajattuna eli käytännössä 10% moottorin kestoiästä. perkinseillä ja valmeteilla kun ajaa äkkiä 20 000 tuntia ilman remppaa.

        aivan typerää kirjoittaa tuollaista. joku vielä haaskaa rahansa turhaa peruskorjaukseen. stefat koneeseen kandee vaihtaa ennen marinointia.

        tuon moottorin marinointi maksaa noin 3000-4000 euroa. sisältäen uuden kytkimen, vetelovyn, kaavelin, vesipumpun ja muut tarvikkeet osin itse värkättyinä.

        eikä vanhakaan diesel ole epäluotettava kunhan suotimet on puhtaana, öljyä koneessa ja jäähdytys pelaa. ihan sama luotettavuus onko 20 000h taulussa vai 1000h kutakuinkin.


      • MITÄ MITÄ ? ? ?
        754478488 kirjoitti:

        "- moottorin peruskorjauksen (ainakin putkitus, rengastus, laakerointi, suutinhuolto, ruiskutuspumpun huolto, öljypumpun uusiminen, kiertovesipumpun huolto/uusiminen)"

        miksi hellllvetissä puimurista otettu moottori pitäisi peruskorjata? tiedätkö että juuri sen takia puimureiden koneita suositaan marinoinnissa koska niissä on yleensä max 1500-2000 tuntia ajattuna eli käytännössä 10% moottorin kestoiästä. perkinseillä ja valmeteilla kun ajaa äkkiä 20 000 tuntia ilman remppaa.

        aivan typerää kirjoittaa tuollaista. joku vielä haaskaa rahansa turhaa peruskorjaukseen. stefat koneeseen kandee vaihtaa ennen marinointia.

        tuon moottorin marinointi maksaa noin 3000-4000 euroa. sisältäen uuden kytkimen, vetelovyn, kaavelin, vesipumpun ja muut tarvikkeet osin itse värkättyinä.

        eikä vanhakaan diesel ole epäluotettava kunhan suotimet on puhtaana, öljyä koneessa ja jäähdytys pelaa. ihan sama luotettavuus onko 20 000h taulussa vai 1000h kutakuinkin.

        Mikä tuossa Välittäjän kirjoituksessa oli niin tärkrää, että piti pari vuotta vanhaan juttuun vastata oikein aamuyöllä ?

        Taisi vaan olla "huono olo" jota tarvis purkaa ja kohteena tietysti hanha kauna vaikka hakemalla !

        Terapiaan varmasti löytyisi parempiakin tapoja, kuin häiriköidä jatkuvasti muiden kiusana.


      • 754478488
        MITÄ MITÄ ? ? ? kirjoitti:

        Mikä tuossa Välittäjän kirjoituksessa oli niin tärkrää, että piti pari vuotta vanhaan juttuun vastata oikein aamuyöllä ?

        Taisi vaan olla "huono olo" jota tarvis purkaa ja kohteena tietysti hanha kauna vaikka hakemalla !

        Terapiaan varmasti löytyisi parempiakin tapoja, kuin häiriköidä jatkuvasti muiden kiusana.

        Opettele ite kirjoittamaan ilman kirjoitusvirheitä "tärkrää" "hanha kauna"

        Mee ite terapoimaan itteäs pois muiden kiusana olemisesta! Laita naru kaulaa ja...


      • yeer7

        puhut aivan kekkulia. jos puimurista otetaan moottori, ei se tarvitse peruskorjausta ellei sitä ole rikottu. 40 vuotta vanhassa puimurissa on max1500 tuntia. yleensä alle 1000. käytännössä sisäänajettuja moottoreita.


    • K. S.-R.

      Minä voin myydä sinulle nykyaikaisemman, kooltaan pienemmän ja valmiiksi marinoidun merimoottorin apulaitteineen. Kerro vain veneesi tyyppi ja toivomuksesi. Käyttötuntejakin voin luvata melkein yhtä paljon kuin 30 vuotta vanhalla Valmetillasi olisi edessä ilman peruskorjausta. Ja lisäksi voin hyvittää puimuristasi 110 euroa/tonni vapaasti Heinolassa.

      • Ihmettelenkovin

        esiintymistarpeista kirjoittajaa ei ymmärrä lukemaansa tai toimii kuten suomalaiset vastaa mitä ei kysytä, eikä vastaa sitä mitä kysytään.

        Mikähän noilla "vakikirjoitajilla kaiken tietävillä" on kun pitäisi ymmärtää mitä kysytään ja vastata siihen jos pystyy/luulee osaavansa ja ellei niin miksi sitten kirjoittaakaan??? tarvii vissiin tuoda itseään esille vaikkei ole asiaan mitään sanottavaakaan.


      • Välittäjä_LKV
        Ihmettelenkovin kirjoitti:

        esiintymistarpeista kirjoittajaa ei ymmärrä lukemaansa tai toimii kuten suomalaiset vastaa mitä ei kysytä, eikä vastaa sitä mitä kysytään.

        Mikähän noilla "vakikirjoitajilla kaiken tietävillä" on kun pitäisi ymmärtää mitä kysytään ja vastata siihen jos pystyy/luulee osaavansa ja ellei niin miksi sitten kirjoittaakaan??? tarvii vissiin tuoda itseään esille vaikkei ole asiaan mitään sanottavaakaan.

        Vastasit viestiin joka ei ole vakikirjoittelijan nikillä kirjoitettu...

        Ja kun lähdet marinoimaan moottoria, niin voit käyttää tällaista ajatusmaailmaa:

        Onko tuo moottori sellaisessa kunnosssa, että voisit asentaa sen lentokoneeseen, ja lentää kaikkien sinulle rakkaiden ihmisten kanssa turavallisesti atlantin yli. Jos vastaat kyllä, niin peruskorjausta ei tarvita, muuten tarvitaan.

        Ja seuraavaksi kysyt itseltäsi, kun minä teen itse nämä lisäosat, niin uskallanko senkin jälkeen tehdä saman mielikuvitusmatkan. Jos vastaus on edellenkin kyllä, niin sinulla ei ole hätää, sen kun viet projektia eteenpäin. Meillä on vesillämme suuri määrä itsemarinoituja moottoreita, ja jos tekijä osaa asiansa marinoidessaan ehjää moottoria, niin ongelmia ei yleensä ole.

        Muistakaa kuitenkin, että jopa yhden merimailin päässä oleva ranta on yhtä tyhjän kanssa, kun moottori sammuu hieman kovemmalla tuulella, eikä vene ole tarpeeksi pieni soudettavaksi...


    • kapu14

      Ymmärsin hyvin tekstistäsi, että mitä olet tekemässä. Itse olen kulkenut saman *polun* ja nyt on paikoillaan puksuttanut 5v.

      Kun luin läpi nämä auttavat kirjoitukset, niin huomaa heti ,että kaverit ei oikeesti ole olleet tekemisissä ko. asian kanssa.

      Homma on haasteellinen, mutta ei mahdoton, mutta lähde siitä ,että teet koko pakosarjan uudelleen , koska tässä minun variaatiossa ei voi liittää valurautaa ja normi terästä luottettavasti toisiinsa.

      Siis homma lähtee käyntiin siten ,että vanha pakosarja irti ja teet siitä itsellesi sellaisen jigin, jonka mukaan voit työstää ensin laipat, joilla pakosarja on kiinni moottorissa. Tarkennan viellä tätä asiaa näin :
      ota niin iso paperi tai pahvi joka yltää kaikkien kolmen pakosarjan laippojen yli. Laita paperi pöydälle ja laita se irroitettu pakosarja siihen paperille siten ,että kiinnityslaipat voit piirtää tarkasti siihen paperille. Nyt sinulla on sekä jigin piirustus ja asemointi tehty aivan yksinkertaisella tavalla. Seuraava vaihe on laippojen valmistus aivan valmiiksi asti. *Seuraava vaihe on tehdä sellainen ehdottoman suora pinta , joka vastaa moottorin pakosarjan laanipintaa ja nyt kun sinulla on se paperi tai pahvi piirretty niin kiinnität sen paperin siihen jigin pinnalle ja sen mukaan kiinnität ne uudet kiinnityslaipat paikoilleen.

      Nyt sitten alkaa varsinainen rakentaminen. Otat putkea, jonka sisähalkaisija on suunnilleen sama , mikä oli alkuperäisessäkin pakosarjassa juuri siitä kohti , joka on kiinni moottorissa. Ota niin pitkä putki että kykenet hiukan taivuttamaan putkenpäätä. Tällä tavoittelen sitä ,että kun katsot sitä alkuperäistä putkea niin se on valmistettu siten , että pakokaasujen virtauma on sujuvaa. ts. ei ns. T-haara liitoksia, vaan kun ajattelet vaikka 1 pytyn pakokaasujen virtausta, niin se lähtee sujuvasti poistoputkea kohti. Tämä olisi paljon helpompi ja nopeampi selvittää puhelimessa , koska tarina on pitkä. Nyt en kerkeä enempää kirjoitella , mutta koitan saada yhteyttä sinuun vaikka sp :lla

    • R K-S

      Se on 3-sylinterinen ja aika äänekäs kone. Mieti ensin mitnkälaisen koneen tarvitset.
      Marinoinnin voi toki tehdä itse, mutta helpommalla ja halvemmalla saat valmiin käytetyn meridieselin.

      • ???!!!

        Multa löytyy valmiina jo merikytkin ja raakavesipumppu veneen edellisestä moottorista. Moottori on hyväkuntoinen. Eli hinta jää varmasti alle 7000 euron. Helpoin tapa olisi varmaan ostaa valmiiksi marinoitu moottori, mutta on pakko selvitä todella pienellä budjetilla.
        Tiedän kyllä. että Valmetin kolmepyttyinen on äänekas, koska mulla on pihassa Valmetin 502 traktori (sama moottori 310B), mutta äänekäs on entinenkin moottori ja minun veneeni ei ole mikään huvijahti. Syy tämän moottorin valintaan on se, että sain sen edullisesti luotettavasta lähteestä ja mootorin pitää mahtua pieneen tilaan. Lisäksi varaosat on edullisia.
        Veneen aikaisempi moottori on Fordin 2701E (kallistettu malli), joka on otettu joskus 60 -70 luvulla Traderista. Sekin on tee se itse miehen marinoima ja kestänyt ammattikäytössä viime kesään. Moottori rikkoontui nytkin inhimillisen erehdyksen takia kun oli jäänyt öljynjäähdytysletku kiristämättä. Moottorin saisi vielä kunnostettua (kampiakselinlaakerit vaihtoon ja kampiakselin hionta), mutta minua on ärsyttänyt moottorin järjettömän suuri koko ja sijoitus ajohyttiin. Valmetin moottorin saa sijoitettua pienemmän koonsa takia avoimen takatilan lattian alle.
        Kapu14 antoi hyvät ja toimivat ohjeet pakosarjan rakentamiseen. Kiitos!!! Mutta se "yleisjäähdyttimen" rakennus??? Oliskohan helpoin modifioida puimurin omaa jäähdytintä??? Haluja olis kyllä tehdä sellainen kompakti paketti jossa kaikki jäähdytykset tapahtuis pakosarjan luona, niinkuin yritin aloitusviestissä kuvata. Käykääpäs katsomassa Piikkiön venevarustajan sivulta yhdistettyä lämmönvaihdin pakosarjaa. Minkälaiset putkitukset pitäisi tuommosessa olla, että jäähdytysteho olisi riittävä?


      • kapu14
        ???!!! kirjoitti:

        Multa löytyy valmiina jo merikytkin ja raakavesipumppu veneen edellisestä moottorista. Moottori on hyväkuntoinen. Eli hinta jää varmasti alle 7000 euron. Helpoin tapa olisi varmaan ostaa valmiiksi marinoitu moottori, mutta on pakko selvitä todella pienellä budjetilla.
        Tiedän kyllä. että Valmetin kolmepyttyinen on äänekas, koska mulla on pihassa Valmetin 502 traktori (sama moottori 310B), mutta äänekäs on entinenkin moottori ja minun veneeni ei ole mikään huvijahti. Syy tämän moottorin valintaan on se, että sain sen edullisesti luotettavasta lähteestä ja mootorin pitää mahtua pieneen tilaan. Lisäksi varaosat on edullisia.
        Veneen aikaisempi moottori on Fordin 2701E (kallistettu malli), joka on otettu joskus 60 -70 luvulla Traderista. Sekin on tee se itse miehen marinoima ja kestänyt ammattikäytössä viime kesään. Moottori rikkoontui nytkin inhimillisen erehdyksen takia kun oli jäänyt öljynjäähdytysletku kiristämättä. Moottorin saisi vielä kunnostettua (kampiakselinlaakerit vaihtoon ja kampiakselin hionta), mutta minua on ärsyttänyt moottorin järjettömän suuri koko ja sijoitus ajohyttiin. Valmetin moottorin saa sijoitettua pienemmän koonsa takia avoimen takatilan lattian alle.
        Kapu14 antoi hyvät ja toimivat ohjeet pakosarjan rakentamiseen. Kiitos!!! Mutta se "yleisjäähdyttimen" rakennus??? Oliskohan helpoin modifioida puimurin omaa jäähdytintä??? Haluja olis kyllä tehdä sellainen kompakti paketti jossa kaikki jäähdytykset tapahtuis pakosarjan luona, niinkuin yritin aloitusviestissä kuvata. Käykääpäs katsomassa Piikkiön venevarustajan sivulta yhdistettyä lämmönvaihdin pakosarjaa. Minkälaiset putkitukset pitäisi tuommosessa olla, että jäähdytysteho olisi riittävä?

        Eli me jäimme viimeksi kohtaa sylinterilohkosta lähteviin putkiin ja niiden taivutuksiin. Nämä putke 3kpl yhdistyy sitten siihen runkoputkeen, jonka halkaisija on 1/3 suurempi kun ne ensimmäiset , mistä mainitsin. Ne sitten luotettavasti hitsataan siihen runkoputkeen kiinni. En tarkasti muista millainen oli se putken seinämävahvuus , mutta jos olet joskus kuullut rakenneputkista (putki jossa ei ole pitkisttäis saumaa kuten huonekaluputkissa ja joiden seinämävahvuus on 2-3mm) niin tällaisesta putkesta on kyse.
        Tuo vaihe vaatii sulta kärsivällisyyttä ja sovittelua enne hitsausta, mutta se onnistuu tekijältä.
        Nyt sinulla on jo pakosarja joka johdattaa pakokaasut pakoputkeen.
        Jäädytys:
        Tätähän tavoittelit viestisi alussa.
        Otat niin ison RHS putkipalkin, jonka sisälle mahtuu se valmis pakosarja laudutin.
        Tämä on homman haasteellisin vaihe.
        Voisin kuvitella .että 3-pyttyinen moottorin pituus on n 60cm siltä kohdin johon pakosarja kiinitetään.
        Ota RHS palkkia , jonka ulkomitta on n 120x80 nyt en tarkalleen muista miten tuon palkin mitoitukset menee mutta suunnilleen noilla mitoilla.
        Seuraavaksis:
        Halkaiset sen palkin pituus suuntaan halkin siten, että halkaisuauma tulee siihen 120mm sivulle.
        Tuo halkaisu pinta täytyy olla tarkka. Suosittelen ,että annat sen tehdä jossakin sellaisessa firmassa jossa on plasma leikkuri.
        Nyt sinulla on kaksi kappaletta kädessä. Seuraavaksi sidot ne kappaleet yhtee vaikka hitsaustäpillä. Tämä sen takia ,että seuraavaksi teet reikiä juuri hitsaussauman kohdalle.
        Nyt otat sen valmiin pakosarjan ja katsot mihin kohti tuo palkkia täytyy tehdä reikiä. Eli sovitat sen palkin ja pakosarjan yhteen. Elä tee sitä toisinpäin ,että ensin reiät ja sitten palkin halkaisu. koska reiät ei ole enää sen halkaisun jälkeen oikean kokoisia.
        Sitten seuraavaksi teet sen lämmönvaihtimen, joka on oma homma sekin.
        Siihen tarvitaan kupariputkea ja tinaa. Tähän tarvitset taas valmistaa vaikka puulevy jossa on ympyränhalkaisijaan sijoitettu mahadollisimman paljon noita kupari sauvoja , joiden pituus on sen lämmönvaihtimen pituus xcm.Kupariputkien halkaisija on 6-10 mm riippuen siitä , miten tehokkaaksi tuo laudutin halutaan.
        Taas tässä auttas piirustus, mutta piirrä paperille n 5-7 cm halkaisija ja katso montako sauvaa mahtuu järkevästi sijoitettuna tuohon ympyrän sisälle. Tuo ympyrä määräytyy sen mukaan kun lauduttimen päihin tuleva kuminen monihalkasijainen liitäntä muhvi on sisämitaltaan. Selvitän sen sinulle vielä tarkemmin myöhemmässä vaiheessa.
        Nyt kuitenkin ole sellaisessa vaiheessa , että sulla alkaa olla kokonaisuus jo hahmollaan.
        kun kaikki paikat on kiinni ja letkut paikoillaan niin sinulla on vesijäähdytetty pakosarja veneessäsi tulee olemaan ns märkäpakoputki , johon varmaan pyritkin samalla tuo ääni ongelma on hoidettu. Muutamia niksejä vielä hommaan kuuluu, mutta niistä myöhemmin , jos apuni kelpaa.
        Tarkennan viellä tuota tekstiä sen verran ,että siinä RHS palkin sisällä on moottorin jäädytysneste aja tuota lämmönvaihtimen putkien sisällä kulkee se makeavesi jota pumpulla sitten sen läpi pumppaat.
        Eri työvaiheessa kannattaa kuitenkin olla huolellinen ,että vesi ja pakokaasu ei sotkeennu toisiinsa vasta kun jonkun matkan päässä moottorista.

        Kun tämä vaihe on tehty, niin voit aikka hitsata sen palkin kiinni


      • kapu14 kirjoitti:

        Eli me jäimme viimeksi kohtaa sylinterilohkosta lähteviin putkiin ja niiden taivutuksiin. Nämä putke 3kpl yhdistyy sitten siihen runkoputkeen, jonka halkaisija on 1/3 suurempi kun ne ensimmäiset , mistä mainitsin. Ne sitten luotettavasti hitsataan siihen runkoputkeen kiinni. En tarkasti muista millainen oli se putken seinämävahvuus , mutta jos olet joskus kuullut rakenneputkista (putki jossa ei ole pitkisttäis saumaa kuten huonekaluputkissa ja joiden seinämävahvuus on 2-3mm) niin tällaisesta putkesta on kyse.
        Tuo vaihe vaatii sulta kärsivällisyyttä ja sovittelua enne hitsausta, mutta se onnistuu tekijältä.
        Nyt sinulla on jo pakosarja joka johdattaa pakokaasut pakoputkeen.
        Jäädytys:
        Tätähän tavoittelit viestisi alussa.
        Otat niin ison RHS putkipalkin, jonka sisälle mahtuu se valmis pakosarja laudutin.
        Tämä on homman haasteellisin vaihe.
        Voisin kuvitella .että 3-pyttyinen moottorin pituus on n 60cm siltä kohdin johon pakosarja kiinitetään.
        Ota RHS palkkia , jonka ulkomitta on n 120x80 nyt en tarkalleen muista miten tuon palkin mitoitukset menee mutta suunnilleen noilla mitoilla.
        Seuraavaksis:
        Halkaiset sen palkin pituus suuntaan halkin siten, että halkaisuauma tulee siihen 120mm sivulle.
        Tuo halkaisu pinta täytyy olla tarkka. Suosittelen ,että annat sen tehdä jossakin sellaisessa firmassa jossa on plasma leikkuri.
        Nyt sinulla on kaksi kappaletta kädessä. Seuraavaksi sidot ne kappaleet yhtee vaikka hitsaustäpillä. Tämä sen takia ,että seuraavaksi teet reikiä juuri hitsaussauman kohdalle.
        Nyt otat sen valmiin pakosarjan ja katsot mihin kohti tuo palkkia täytyy tehdä reikiä. Eli sovitat sen palkin ja pakosarjan yhteen. Elä tee sitä toisinpäin ,että ensin reiät ja sitten palkin halkaisu. koska reiät ei ole enää sen halkaisun jälkeen oikean kokoisia.
        Sitten seuraavaksi teet sen lämmönvaihtimen, joka on oma homma sekin.
        Siihen tarvitaan kupariputkea ja tinaa. Tähän tarvitset taas valmistaa vaikka puulevy jossa on ympyränhalkaisijaan sijoitettu mahadollisimman paljon noita kupari sauvoja , joiden pituus on sen lämmönvaihtimen pituus xcm.Kupariputkien halkaisija on 6-10 mm riippuen siitä , miten tehokkaaksi tuo laudutin halutaan.
        Taas tässä auttas piirustus, mutta piirrä paperille n 5-7 cm halkaisija ja katso montako sauvaa mahtuu järkevästi sijoitettuna tuohon ympyrän sisälle. Tuo ympyrä määräytyy sen mukaan kun lauduttimen päihin tuleva kuminen monihalkasijainen liitäntä muhvi on sisämitaltaan. Selvitän sen sinulle vielä tarkemmin myöhemmässä vaiheessa.
        Nyt kuitenkin ole sellaisessa vaiheessa , että sulla alkaa olla kokonaisuus jo hahmollaan.
        kun kaikki paikat on kiinni ja letkut paikoillaan niin sinulla on vesijäähdytetty pakosarja veneessäsi tulee olemaan ns märkäpakoputki , johon varmaan pyritkin samalla tuo ääni ongelma on hoidettu. Muutamia niksejä vielä hommaan kuuluu, mutta niistä myöhemmin , jos apuni kelpaa.
        Tarkennan viellä tuota tekstiä sen verran ,että siinä RHS palkin sisällä on moottorin jäädytysneste aja tuota lämmönvaihtimen putkien sisällä kulkee se makeavesi jota pumpulla sitten sen läpi pumppaat.
        Eri työvaiheessa kannattaa kuitenkin olla huolellinen ,että vesi ja pakokaasu ei sotkeennu toisiinsa vasta kun jonkun matkan päässä moottorista.

        Kun tämä vaihe on tehty, niin voit aikka hitsata sen palkin kiinni

        Tuolla Kapun ohjeilla syntyy varmastikin lämmönvaihdin, ja printtaamalla ne varmasti aukevat vieläkin paremmin. Muista kuitenkin jo suunnitteluvaiheessa erittäin tärkeä perusasia, nesteiden tule virrata vastakkaisiin suuntiin jotta jäähdytysteho olisi hyvä. Tämä huomautus lähinnä siksi, että huomioit tämän kun suunnittelet putkien ja letkujen kulkureittejä ja liitäntöjä.


      • Huom..
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuolla Kapun ohjeilla syntyy varmastikin lämmönvaihdin, ja printtaamalla ne varmasti aukevat vieläkin paremmin. Muista kuitenkin jo suunnitteluvaiheessa erittäin tärkeä perusasia, nesteiden tule virrata vastakkaisiin suuntiin jotta jäähdytysteho olisi hyvä. Tämä huomautus lähinnä siksi, että huomioit tämän kun suunnittelet putkien ja letkujen kulkureittejä ja liitäntöjä.

        Lisäksi pillistö pitää putkittaa päältä jotta vastavirtaus saadaan toteutettua...


      • ???!!!
        kapu14 kirjoitti:

        Eli me jäimme viimeksi kohtaa sylinterilohkosta lähteviin putkiin ja niiden taivutuksiin. Nämä putke 3kpl yhdistyy sitten siihen runkoputkeen, jonka halkaisija on 1/3 suurempi kun ne ensimmäiset , mistä mainitsin. Ne sitten luotettavasti hitsataan siihen runkoputkeen kiinni. En tarkasti muista millainen oli se putken seinämävahvuus , mutta jos olet joskus kuullut rakenneputkista (putki jossa ei ole pitkisttäis saumaa kuten huonekaluputkissa ja joiden seinämävahvuus on 2-3mm) niin tällaisesta putkesta on kyse.
        Tuo vaihe vaatii sulta kärsivällisyyttä ja sovittelua enne hitsausta, mutta se onnistuu tekijältä.
        Nyt sinulla on jo pakosarja joka johdattaa pakokaasut pakoputkeen.
        Jäädytys:
        Tätähän tavoittelit viestisi alussa.
        Otat niin ison RHS putkipalkin, jonka sisälle mahtuu se valmis pakosarja laudutin.
        Tämä on homman haasteellisin vaihe.
        Voisin kuvitella .että 3-pyttyinen moottorin pituus on n 60cm siltä kohdin johon pakosarja kiinitetään.
        Ota RHS palkkia , jonka ulkomitta on n 120x80 nyt en tarkalleen muista miten tuon palkin mitoitukset menee mutta suunnilleen noilla mitoilla.
        Seuraavaksis:
        Halkaiset sen palkin pituus suuntaan halkin siten, että halkaisuauma tulee siihen 120mm sivulle.
        Tuo halkaisu pinta täytyy olla tarkka. Suosittelen ,että annat sen tehdä jossakin sellaisessa firmassa jossa on plasma leikkuri.
        Nyt sinulla on kaksi kappaletta kädessä. Seuraavaksi sidot ne kappaleet yhtee vaikka hitsaustäpillä. Tämä sen takia ,että seuraavaksi teet reikiä juuri hitsaussauman kohdalle.
        Nyt otat sen valmiin pakosarjan ja katsot mihin kohti tuo palkkia täytyy tehdä reikiä. Eli sovitat sen palkin ja pakosarjan yhteen. Elä tee sitä toisinpäin ,että ensin reiät ja sitten palkin halkaisu. koska reiät ei ole enää sen halkaisun jälkeen oikean kokoisia.
        Sitten seuraavaksi teet sen lämmönvaihtimen, joka on oma homma sekin.
        Siihen tarvitaan kupariputkea ja tinaa. Tähän tarvitset taas valmistaa vaikka puulevy jossa on ympyränhalkaisijaan sijoitettu mahadollisimman paljon noita kupari sauvoja , joiden pituus on sen lämmönvaihtimen pituus xcm.Kupariputkien halkaisija on 6-10 mm riippuen siitä , miten tehokkaaksi tuo laudutin halutaan.
        Taas tässä auttas piirustus, mutta piirrä paperille n 5-7 cm halkaisija ja katso montako sauvaa mahtuu järkevästi sijoitettuna tuohon ympyrän sisälle. Tuo ympyrä määräytyy sen mukaan kun lauduttimen päihin tuleva kuminen monihalkasijainen liitäntä muhvi on sisämitaltaan. Selvitän sen sinulle vielä tarkemmin myöhemmässä vaiheessa.
        Nyt kuitenkin ole sellaisessa vaiheessa , että sulla alkaa olla kokonaisuus jo hahmollaan.
        kun kaikki paikat on kiinni ja letkut paikoillaan niin sinulla on vesijäähdytetty pakosarja veneessäsi tulee olemaan ns märkäpakoputki , johon varmaan pyritkin samalla tuo ääni ongelma on hoidettu. Muutamia niksejä vielä hommaan kuuluu, mutta niistä myöhemmin , jos apuni kelpaa.
        Tarkennan viellä tuota tekstiä sen verran ,että siinä RHS palkin sisällä on moottorin jäädytysneste aja tuota lämmönvaihtimen putkien sisällä kulkee se makeavesi jota pumpulla sitten sen läpi pumppaat.
        Eri työvaiheessa kannattaa kuitenkin olla huolellinen ,että vesi ja pakokaasu ei sotkeennu toisiinsa vasta kun jonkun matkan päässä moottorista.

        Kun tämä vaihe on tehty, niin voit aikka hitsata sen palkin kiinni

        Sain paljon tietoa myös sähköpostilla ja puhelimella. Eiköhän tästä päästä seuraavaksi ihan oikeisiin rakentelu hommiin. ISO kiitos avusta ja vaivannäöstä!!!


      • kapu14
        ???!!! kirjoitti:

        Sain paljon tietoa myös sähköpostilla ja puhelimella. Eiköhän tästä päästä seuraavaksi ihan oikeisiin rakentelu hommiin. ISO kiitos avusta ja vaivannäöstä!!!

        Aina kun lueskelen näitä viestejä, koskee myös toisia asiaketjuja kuin tämä, niin kokemus karttuu ja kokeilemalla kasvaa kokemus. Aina päällimäinen ajatus ei ole se taloudellisuus. Nykyajan nuoria ( ei koske tätä tapausta) vaivaa juuri tuo juttu ,että he ei saa kokeilla /rakentaa/ purkaa/ luoda aivan omaa/ näkyy tämän päivän tekniikan koulutuksessa. Heiltä puuttuu se kokemus mikä jokaisella tekniikan taitajalla pitäsi olla aivan peruselementtinä. En ole minäkään mikään täydellinen kaikessa, mutta kokemuksen myötä olen paljon saanut oppia ja se oppikasa kasvaa elämänkaaren myötä.

        Palaan vielä tuohon pakoputken / lämmönvaihtimen rakenteluun. En missään vaiheessa ole moista asiaa edes miettinyt ,että mikä on nesteiden virtauma tuolla lämmönvaihtimen vaipassa. Tiedän kyllä sen ,että miten päin neste virtaa siellä pillistössä, mutta kokonaisuus ratkaisee. Moottorin lämpö pysyy normaalina kelissä kun kelissä. Tarkoitan nyt kesälämmintä ja syksyn kylmiä hetkiä.
        Varmasti edellinen kirjoittaja oli oikeassa, kun kehoitti miettimään sitä ,että nesteiden tulisi virrata erisuuntiin ,että neste jäähtysi parhaiten. Mietin ja mietin.., mutta kun ei aukea minulle , onko sillä millainen vaikutus jäähdytystehoon.
        Nyt kun ajattelen asiaa niin minulla , jos tuo ristikkäinen virtaus suunta on, niin se on sattumalta näin. Voisin myös kuvitella ,että jos virtaus on samansuuntainen, niin lauhduttimen teho täytyy olla sen verran suurempi, mitä tuo ristikkäinen virtaussuunta antaa.
        Minun tapauksessa kyseessä on 10 l moottori. Mietin ,että kyllä se mahtaa olla aivan sattuma ,että mulla se virtaus on ristikkäinen, joten tuo esille tuotu asia kannattaa kyllä miettiä, mutta kun jatkan tätä miettimistä niin termostaatti sijaitsee yleensä moottorin etuosassa ja moottori yleensä asennetaan etuosa menosuuntaan päin, niin se ristikkäinen virtaus tulee aivan luonnostaan.

        Jos tästä syntyy vielä lisäkirjoittelua niin otan selvää tuosta, millainen vaikutus em. asialla on.


      • kuvia tässä
        kapu14 kirjoitti:

        Aina kun lueskelen näitä viestejä, koskee myös toisia asiaketjuja kuin tämä, niin kokemus karttuu ja kokeilemalla kasvaa kokemus. Aina päällimäinen ajatus ei ole se taloudellisuus. Nykyajan nuoria ( ei koske tätä tapausta) vaivaa juuri tuo juttu ,että he ei saa kokeilla /rakentaa/ purkaa/ luoda aivan omaa/ näkyy tämän päivän tekniikan koulutuksessa. Heiltä puuttuu se kokemus mikä jokaisella tekniikan taitajalla pitäsi olla aivan peruselementtinä. En ole minäkään mikään täydellinen kaikessa, mutta kokemuksen myötä olen paljon saanut oppia ja se oppikasa kasvaa elämänkaaren myötä.

        Palaan vielä tuohon pakoputken / lämmönvaihtimen rakenteluun. En missään vaiheessa ole moista asiaa edes miettinyt ,että mikä on nesteiden virtauma tuolla lämmönvaihtimen vaipassa. Tiedän kyllä sen ,että miten päin neste virtaa siellä pillistössä, mutta kokonaisuus ratkaisee. Moottorin lämpö pysyy normaalina kelissä kun kelissä. Tarkoitan nyt kesälämmintä ja syksyn kylmiä hetkiä.
        Varmasti edellinen kirjoittaja oli oikeassa, kun kehoitti miettimään sitä ,että nesteiden tulisi virrata erisuuntiin ,että neste jäähtysi parhaiten. Mietin ja mietin.., mutta kun ei aukea minulle , onko sillä millainen vaikutus jäähdytystehoon.
        Nyt kun ajattelen asiaa niin minulla , jos tuo ristikkäinen virtaus suunta on, niin se on sattumalta näin. Voisin myös kuvitella ,että jos virtaus on samansuuntainen, niin lauhduttimen teho täytyy olla sen verran suurempi, mitä tuo ristikkäinen virtaussuunta antaa.
        Minun tapauksessa kyseessä on 10 l moottori. Mietin ,että kyllä se mahtaa olla aivan sattuma ,että mulla se virtaus on ristikkäinen, joten tuo esille tuotu asia kannattaa kyllä miettiä, mutta kun jatkan tätä miettimistä niin termostaatti sijaitsee yleensä moottorin etuosassa ja moottori yleensä asennetaan etuosa menosuuntaan päin, niin se ristikkäinen virtaus tulee aivan luonnostaan.

        Jos tästä syntyy vielä lisäkirjoittelua niin otan selvää tuosta, millainen vaikutus em. asialla on.

        http://www.google.fi/search?hl=fi&tbo=d&tbm=isch&spell=1&q=bowman heat exchanger&sa=X&ei=lqYBUbK9HIWr4AStn4CQDA&ved=0CDYQvwUoAA&biw=1280&bih=800


      • esa2
        ???!!! kirjoitti:

        Multa löytyy valmiina jo merikytkin ja raakavesipumppu veneen edellisestä moottorista. Moottori on hyväkuntoinen. Eli hinta jää varmasti alle 7000 euron. Helpoin tapa olisi varmaan ostaa valmiiksi marinoitu moottori, mutta on pakko selvitä todella pienellä budjetilla.
        Tiedän kyllä. että Valmetin kolmepyttyinen on äänekas, koska mulla on pihassa Valmetin 502 traktori (sama moottori 310B), mutta äänekäs on entinenkin moottori ja minun veneeni ei ole mikään huvijahti. Syy tämän moottorin valintaan on se, että sain sen edullisesti luotettavasta lähteestä ja mootorin pitää mahtua pieneen tilaan. Lisäksi varaosat on edullisia.
        Veneen aikaisempi moottori on Fordin 2701E (kallistettu malli), joka on otettu joskus 60 -70 luvulla Traderista. Sekin on tee se itse miehen marinoima ja kestänyt ammattikäytössä viime kesään. Moottori rikkoontui nytkin inhimillisen erehdyksen takia kun oli jäänyt öljynjäähdytysletku kiristämättä. Moottorin saisi vielä kunnostettua (kampiakselinlaakerit vaihtoon ja kampiakselin hionta), mutta minua on ärsyttänyt moottorin järjettömän suuri koko ja sijoitus ajohyttiin. Valmetin moottorin saa sijoitettua pienemmän koonsa takia avoimen takatilan lattian alle.
        Kapu14 antoi hyvät ja toimivat ohjeet pakosarjan rakentamiseen. Kiitos!!! Mutta se "yleisjäähdyttimen" rakennus??? Oliskohan helpoin modifioida puimurin omaa jäähdytintä??? Haluja olis kyllä tehdä sellainen kompakti paketti jossa kaikki jäähdytykset tapahtuis pakosarjan luona, niinkuin yritin aloitusviestissä kuvata. Käykääpäs katsomassa Piikkiön venevarustajan sivulta yhdistettyä lämmönvaihdin pakosarjaa. Minkälaiset putkitukset pitäisi tuommosessa olla, että jäähdytysteho olisi riittävä?

        Ei sulla sattuis vielä olemaan 2701e osia jälellä?


    • Raipe95

      Pistä vielä kuumempi neste virtaamaan veneen keulasta peräänpäin.Jäähdytys teho on parempi.Eli lämmönvaihtimet kannattaa asentaa veneen pituus suuntaan.

      • vaihin

        ho ho kas kun ei perästä keulaan


    • puimuri myynnissä

      mulla olis myynnissä sampo rosenlew hyvällä valmetin koneella jos joku tarvii puimuri on savossa.
      Kone on puintikuntoinen eli käyttöön tai purkuun.

    • uskokaa ny!

      Tiedon kuningas Väkättäjä_LKV on sanonut, että ei toimi, niin sellaiset Valmetit ei voi toimia!

    • 150-374 h/v ajanut

      Ei nää nykyveneilijät osaa/viitsi alkaa rakentamaan merikonetta, vaikka siinä säästyis paljon rahaa. 40 veneilyvuoden jälkeen hankin ensimmäisen ns. valmisveneen -08, jossa on tehtaalainen merimoottori, siihen asti tein neljä venemoottoria,auton,leikkuupuimuri, traktorin moottoreista. Ensimmäisen voimansiirrossa maksoin oppirahoja, kun "säästin" hankkimalla Olympia kytkimen, sen jälkeen laitoin Paragon, Velvet ja ZF kytkimet.

    • markus yllän

      Täällä oli vielä 1990- luvulla Turun reunamilla kolmekin seppää, jotka elivät moottorin merinaatilla. Eivätkä muuten köyhyydessä eläkkeille lähteneet.
      Nyt on kai yksi hutiloffi, joa lähinnä Hiacen moottoria "marinoi" päällekkäisiin vesiputkiin ja vuorivillalla käärittyihin pakosarjoihin. Onhan sekin kai marinointi, kun ei muuta osata vaatia.
      Itselläni on avomeren teräskalastusalus vanhalla Volvon N 7 moottorilla ja puinen huvikäyttöön Fiat -traktorin 35 kw.
      Volvon korjasin itse, kun on vesiputkikone ja laakerit menee aina oikein ja uudet männät tulee putkien mukana. Lämmönvaihdin on tehdastekoinen, joka kestää vielä pojan pojallekin.
      Fiatin marinoi juuri alussa kertomani kaveri 1989 ja edelleen napittaan mukavan äänettömästi alumiinikoppinsa alla. Säädöt tehtiin sellaiseksi, että 11 solmua tunnissa ja vajaa parilitraa polttoainetta, mutta 7 solmua alle litra! Uusi olisi silloin maksanut maahantuojalla Sole nimisenä 88 000 markkaa. Mulle se maksoi 6 000 osto ja 7 500 mk muutos. Mitä voitin?

    • Muutkin vitsaillee

      Ajattelin marinoida itseni konjakilla.
      Mikä olisi hyvä merkki?

      • Tenuva

        Sinol


    • Anonyymi

      Itselläni kyseinen moottori summalaisessa puuveneessä. Moottoriöljyn jäähdytin on aikalailla pakko olla. Kytkin on varustettu hyvästä syystä skatra nivelellä ja koneessa on 6 kpl 1609-65 kumityynyja. Ilman tyynyjä koko vene hyppii yli 1000 rpm.

      Kölijäähdytys yht. 4m 1" hst putkea. Merivesi pakosarjaa ja öljynjäähdytintä varten Johnsonin pumppu sähköllä.

      Hyvä moottori. Fiksumpaa olisi silti ostaa se veneeseen tarkoitettu moottori ku tällänen jäteöljyvemputin. Toisaalta taas ajateltuna siitä ei ole puutetta etteikö olisi fiilistä tällaisessa 60-lukulaisessa Suomimoottorissa.

      • Anonyymi

        Joo, vaihtanut jo venettäkin ku 2010 tätä kysyin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, vaihtanut jo venettäkin ku 2010 tätä kysyin

        Ihan mielenkiinnosta kyselen, että tuliko marinoitua tuo Valmetin moottori silloin aikoinaan edelliseen veneeseesi? Ja jos tuli niin miltä lopputulos vaikutti? Itselläkin on käynyt mielessä moottoreiden marinoinnit niin mielenkiinnosta vain kyselen, olisi kiva tietää...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe