Jeesuksen vertaukset

m.m.m.

Kaikille on varmaan tuttua se, että Jeesus käytti vertailuja? Ihan läheltä seuraten tiedän, että vertauksien käyttö lisääntyy tai on jo oire alkavasta psykoosista. Kaikella kunnioituksella Raamattua ja sen sanomaa kohtaan, joka niin monille on tosi. Entä jos Jeesus oli psykoosissa? Onko tätä kirkon puolella pohdittu?

21

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kääntynyt

      Vertausten käyttö voi olla oire alkavasta psykoosista mutta se ei tarkoita että se on olisi ainoa syy vertausten käyttöön.

    • oleeol

      tää kirkon palsta on suorastaan hauska :)))

    • lusikkasoppaan

      Ilmeisesti suurin osa mun opettajistanikin (sekä koulu että harrastukset) ovat kärsineet näistä psykoosin oireista. Hirveän moni käyttää uusien asioiden selittämiseen vertauksia. Selitetään tuttujen asioiden kautta uusia.

      ps. vertailu ja vertauskuvat ovat kaksi eri asiaa.. ;)

      • Kristinuskon kirja.

        Jeesus käytti tosiaan paljon vertauksia, joista osa on kieltämättä vaikeaselkoisia. Useimmat ovat kuitenkin selkokielisiä ja aikaan sitoutumattomia. Tässä juuri on niiden hyödyllisyys, niiden ajattomuus. En usko psykoosin olemassaoloon näitä vertauksia kertoessaan. Mm. The Jesus Seminar 1985 Lontoossa noin 200 maailman tunnetuimpien Raamatun eksegetiikan tutkijain voimin piti vertauksia todennäköisimpinä Jeesuksen sanomista. Tämä ei suinkaan koske kaikkia vertauksia. Korostan taas kerran tietojen Jeesuksen sanomasta perustuvan perimätiedon todennäköisyyksiin


    • Minulla ei ole tiedossa tällaista tutkimusta Jeesuksen psykoosista.

      Voisin kuvitella hiukan psykologiaa lukeneena, että psykoosissa kovin järkeviä vertauksia ei saa aikaan. Jeesuksen vertaukset sen sijaan sisälsivät jonkin opetuksen ja ne olivat rinnastettavissa ihmisten elämään. Se vaati siis kirkasta ajattelua ja viisautta. :)

      pappi Sonja

      • Jeesuksen vertaukset eivät usein ole lainkaan järkeviä, tai sitten ne kuvaavat melko karua jumalkuvaa.

        Esimerkkinä hölmöstä vertauksesta käy "taivaan linnut", jotka näyttävät kisailevan iloisesti, mutta todellisuudessa ne raatavat itsensä liki hengiltä pyydystäessään ravintoa itselleen ja poikasilleen. Samoin kedon kukat käyvät tiukkaa taistelua ravinteista ja valosta keskenäänm omalla verkkaisella tavallaan.

        Toinen pieleen mennyt vertaus on vertaus kylväjästä. Siinä viljeliä viskoo jyviään onnettomiin kasvupaikkoihin ja sitten selityksessä se onkin jyvien syytä, että ne eivät kanna satoa. Toisaalta jos kaikkivaltias on todella kaikkivaltias sekä kaikkitietävä, niin silloinhan se menettelee juuri niin ihmistenkin kanssa. Se on jo alusta asti tiennyt miten kullekkin meistä käy.

        Myös leiviskänsä piilottanutta palvelijaa kohdeltiin mielestäni aika tylysti kuten myös tyhmiä neitsytparkoja. Ehkä jumalat ovat sitten tylyjä, kukapa sen tietää.


      • m.m.m.

        seuraten täytyy todeta, että ne ovat joskus ihan yhtä järkeviä kuin Jeesuksen vertaukset.


      • kasvattaja
        Phoebus kirjoitti:

        Jeesuksen vertaukset eivät usein ole lainkaan järkeviä, tai sitten ne kuvaavat melko karua jumalkuvaa.

        Esimerkkinä hölmöstä vertauksesta käy "taivaan linnut", jotka näyttävät kisailevan iloisesti, mutta todellisuudessa ne raatavat itsensä liki hengiltä pyydystäessään ravintoa itselleen ja poikasilleen. Samoin kedon kukat käyvät tiukkaa taistelua ravinteista ja valosta keskenäänm omalla verkkaisella tavallaan.

        Toinen pieleen mennyt vertaus on vertaus kylväjästä. Siinä viljeliä viskoo jyviään onnettomiin kasvupaikkoihin ja sitten selityksessä se onkin jyvien syytä, että ne eivät kanna satoa. Toisaalta jos kaikkivaltias on todella kaikkivaltias sekä kaikkitietävä, niin silloinhan se menettelee juuri niin ihmistenkin kanssa. Se on jo alusta asti tiennyt miten kullekkin meistä käy.

        Myös leiviskänsä piilottanutta palvelijaa kohdeltiin mielestäni aika tylysti kuten myös tyhmiä neitsytparkoja. Ehkä jumalat ovat sitten tylyjä, kukapa sen tietää.

        Eipä ole Phoebus tutustunut Raamattuun ja Jeesuksen vertauksiin ollenkaan eli siihen, miksi, missä yhteydessä ja kenelle ne vertaukset esitettiin ja mitä niillä haluttiin sanoa. Vertaukset ovat osa juutalaista kertomakirjallisuutta, jossa kuvakielen avulla esitettiin asia ja se tuli heti ymmäärretyksi. Jopa 2000 vuotta sitten eläneen kulttuurin jäsenet siis ymmärsivät niitä paremmin kuin nykyajan ihminen, joka kuvittelee olevansa niin edistyksellinen ja viisas. Meillähän sadut ja tarinat ja arvoitukset edustivat vertauksien kaltaista kertomakirjallisuuden muotoa, joka oli vielä hyvin tavallista omana lapsuusaikana ja usein kaverien kanssa testattiin toisten älyä ja ymmärrystä kertomalla ja kyselemällä tarinan viestiä tai arvauksien tarkoitusta. Nykyajan lapsilta olen joskus kysellyt arvauksia ja tulos on usein täysi nolla, ei sitten mitään hoksottimia tallella, vaikka kuinka osataan käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa.

        Kerronpa siis lyhyesti. Vertaukset oli tarkoitettu sen ajan kuulijoille, jotka olivat juutalaisia. Vertaukset sisälsivät aina jonkin esimerkin avulla viittauksen juutalaisiin tapoihin, traditioihin tai ihan arkielämään. Juutalaiset tajusivat heti vertauksen ytimen ja sanoman, joka meiltä usein menee ohi, jos emme tunne sen ajan elämää ja käsitteitä. Näin Jeesus siis tuli varsin hyvin ymmärretyksi.

        Vertaukset sisältävät paljon inhimillistä totuutta nykyajankin ihmisistä ja elämästämme, joten ne ovat ihan ajankohtaisia tänäkin päivänä.


      • kasvattaja kirjoitti:

        Eipä ole Phoebus tutustunut Raamattuun ja Jeesuksen vertauksiin ollenkaan eli siihen, miksi, missä yhteydessä ja kenelle ne vertaukset esitettiin ja mitä niillä haluttiin sanoa. Vertaukset ovat osa juutalaista kertomakirjallisuutta, jossa kuvakielen avulla esitettiin asia ja se tuli heti ymmäärretyksi. Jopa 2000 vuotta sitten eläneen kulttuurin jäsenet siis ymmärsivät niitä paremmin kuin nykyajan ihminen, joka kuvittelee olevansa niin edistyksellinen ja viisas. Meillähän sadut ja tarinat ja arvoitukset edustivat vertauksien kaltaista kertomakirjallisuuden muotoa, joka oli vielä hyvin tavallista omana lapsuusaikana ja usein kaverien kanssa testattiin toisten älyä ja ymmärrystä kertomalla ja kyselemällä tarinan viestiä tai arvauksien tarkoitusta. Nykyajan lapsilta olen joskus kysellyt arvauksia ja tulos on usein täysi nolla, ei sitten mitään hoksottimia tallella, vaikka kuinka osataan käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa.

        Kerronpa siis lyhyesti. Vertaukset oli tarkoitettu sen ajan kuulijoille, jotka olivat juutalaisia. Vertaukset sisälsivät aina jonkin esimerkin avulla viittauksen juutalaisiin tapoihin, traditioihin tai ihan arkielämään. Juutalaiset tajusivat heti vertauksen ytimen ja sanoman, joka meiltä usein menee ohi, jos emme tunne sen ajan elämää ja käsitteitä. Näin Jeesus siis tuli varsin hyvin ymmärretyksi.

        Vertaukset sisältävät paljon inhimillistä totuutta nykyajankin ihmisistä ja elämästämme, joten ne ovat ihan ajankohtaisia tänäkin päivänä.

        >>Vertaukset sisältävät paljon inhimillistä totuutta nykyajankin ihmisistä ja elämästämme, joten ne ovat ihan ajankohtaisia tänäkin päivänä.


      • kasvattaja kirjoitti:

        Eipä ole Phoebus tutustunut Raamattuun ja Jeesuksen vertauksiin ollenkaan eli siihen, miksi, missä yhteydessä ja kenelle ne vertaukset esitettiin ja mitä niillä haluttiin sanoa. Vertaukset ovat osa juutalaista kertomakirjallisuutta, jossa kuvakielen avulla esitettiin asia ja se tuli heti ymmäärretyksi. Jopa 2000 vuotta sitten eläneen kulttuurin jäsenet siis ymmärsivät niitä paremmin kuin nykyajan ihminen, joka kuvittelee olevansa niin edistyksellinen ja viisas. Meillähän sadut ja tarinat ja arvoitukset edustivat vertauksien kaltaista kertomakirjallisuuden muotoa, joka oli vielä hyvin tavallista omana lapsuusaikana ja usein kaverien kanssa testattiin toisten älyä ja ymmärrystä kertomalla ja kyselemällä tarinan viestiä tai arvauksien tarkoitusta. Nykyajan lapsilta olen joskus kysellyt arvauksia ja tulos on usein täysi nolla, ei sitten mitään hoksottimia tallella, vaikka kuinka osataan käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa.

        Kerronpa siis lyhyesti. Vertaukset oli tarkoitettu sen ajan kuulijoille, jotka olivat juutalaisia. Vertaukset sisälsivät aina jonkin esimerkin avulla viittauksen juutalaisiin tapoihin, traditioihin tai ihan arkielämään. Juutalaiset tajusivat heti vertauksen ytimen ja sanoman, joka meiltä usein menee ohi, jos emme tunne sen ajan elämää ja käsitteitä. Näin Jeesus siis tuli varsin hyvin ymmärretyksi.

        Vertaukset sisältävät paljon inhimillistä totuutta nykyajankin ihmisistä ja elämästämme, joten ne ovat ihan ajankohtaisia tänäkin päivänä.

        Ei asia kyllä ihan noin helppo ollut, "kasvattaja".
        Opetuslapsetkin, juutalaiset, kyselivät usein Jeesukselta, että mitä ihmeessä hän oikein tarkoittikaan. Jeesus myös kiivastui esim, Pietarille, kun oli niinkin ymmärtämätön, kun Jeesus mielestään niin hienosti puhui vertauksilla. Eli jos ne olivat käsittämättömiä opetuslapsille, niin voiko sitten ajatella heidän olleen tavallista tyhmempiä? En kyllä itsekään aina tajua vertausten merkitystä yhdellä kertaa.

        Vertaukset sinänsä eivät kolahda nykysuomeen kovinkaan hyvin. Mutta periaate tulee selväksi.


      • j.j.j.j.j.j.j..j.j
        Phoebus kirjoitti:

        >>Vertaukset sisältävät paljon inhimillistä totuutta nykyajankin ihmisistä ja elämästämme, joten ne ovat ihan ajankohtaisia tänäkin päivänä.

        Vertaukset on annettu siten että ne jotka niitä haluavat ymmärtää ymmärtävät ne. Nykyihminen itsekkyydessään sulkee pois monia asioita ja elää vain itselleen. Ei ole halua ymmärtää mitään muuta kuin itseään ja korostaa itseään sillä omalla tietämyksellään oli se sitten oikeaa tai väärää. Ammoisina aikoina, jolloin ihmiset olivat yhtä älykkäitä kuin me nyt, he ehkä olivat avoimempia ja kuuntelivat toisiaan enemmän ja koettivat ymmärtää enemmän.
        Pidän avoimena ja älykkäänä ihmisiä jotka ymmärtävät tai edes koettavat ymmärtää vertauskuvia. Ihmisen keskittyminen ymmärtämiseen kertoo laajasta maailmankatsomuksesta. Kaiken poissulkeva ihminen ei ole avarakatseinen.


      • j.j.j.j.j.j.j..j.j kirjoitti:

        Vertaukset on annettu siten että ne jotka niitä haluavat ymmärtää ymmärtävät ne. Nykyihminen itsekkyydessään sulkee pois monia asioita ja elää vain itselleen. Ei ole halua ymmärtää mitään muuta kuin itseään ja korostaa itseään sillä omalla tietämyksellään oli se sitten oikeaa tai väärää. Ammoisina aikoina, jolloin ihmiset olivat yhtä älykkäitä kuin me nyt, he ehkä olivat avoimempia ja kuuntelivat toisiaan enemmän ja koettivat ymmärtää enemmän.
        Pidän avoimena ja älykkäänä ihmisiä jotka ymmärtävät tai edes koettavat ymmärtää vertauskuvia. Ihmisen keskittyminen ymmärtämiseen kertoo laajasta maailmankatsomuksesta. Kaiken poissulkeva ihminen ei ole avarakatseinen.

        Vertaukset ontuvat. Ei sille enää jälkeenpäin voi mitään. Ne on tulkittu perinteisesti tietyllä tavalla, eli ne on väkisin tungettu ihmisten uskonkäsitysten muottiin. Siksi lukijat harvoin miettivät, mitä niissä oikein sanotaan.

        Pointtihan oli se, että vertauksissa olisi viisautta ja totuutta. Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että niissä on pikemmin näennäistä viisautta ja niiden logiikka onnahtelee. Lisäksi niiden moraali on - niin - jo ammoin vanhentunutta.

        Ehkä suurin ongelma on siinä, että heikkolaatuiset vertaukset oletetusti täydellisen olennon tekeminä osoittavat, että tekijä onkin vain tavallinen erehtyvä ihminen, ei jumalolento.

        Mielestäni laajakatseisuuteen kuuluu myös se, että ei pitäydytä perinteisiin tulkintoihin, vaan uskalletaan nähdä myös uskonkäsitysten läpi, mitä niissä todella sanotaan. Selvitellä millaisia muita tulkintoja voi löytyä.

        Vain yhteen tulkintaan tyytyvä ja muun poissulkeva ihminen ei todellakaan ole avarakatseinen.


      • Faabelin torni
        Phoebus kirjoitti:

        Vertaukset ontuvat. Ei sille enää jälkeenpäin voi mitään. Ne on tulkittu perinteisesti tietyllä tavalla, eli ne on väkisin tungettu ihmisten uskonkäsitysten muottiin. Siksi lukijat harvoin miettivät, mitä niissä oikein sanotaan.

        Pointtihan oli se, että vertauksissa olisi viisautta ja totuutta. Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että niissä on pikemmin näennäistä viisautta ja niiden logiikka onnahtelee. Lisäksi niiden moraali on - niin - jo ammoin vanhentunutta.

        Ehkä suurin ongelma on siinä, että heikkolaatuiset vertaukset oletetusti täydellisen olennon tekeminä osoittavat, että tekijä onkin vain tavallinen erehtyvä ihminen, ei jumalolento.

        Mielestäni laajakatseisuuteen kuuluu myös se, että ei pitäydytä perinteisiin tulkintoihin, vaan uskalletaan nähdä myös uskonkäsitysten läpi, mitä niissä todella sanotaan. Selvitellä millaisia muita tulkintoja voi löytyä.

        Vain yhteen tulkintaan tyytyvä ja muun poissulkeva ihminen ei todellakaan ole avarakatseinen.

        Jos Jeesuksen vertaukset kiinnostavat, suosittelen Kenneth E. Baileyn kirjaa Maalaisjärjellä: avaimia Jeesuksen vertauksiin. Bailey on Keski-idän Uuden testamentin eksegetiikan asiantuntija.


    • Asiaa pohtinut

      Mielestäni nostit esille erittäin mielenkiintoisen ja tärkeän aiheen. Vertauskuvallisen kielen käyttöä esiintyy esim. joillakin skitsofreniadiagnoosin saaneilla. Psykoottisina pidetyillä ihmisillä on myös toisinaan ns. Jeesus-harhoja. Minusta Jeesus saattoi hyvinkin olla tilassa, jota nykyään pidettäisiin psykoosina. Markuksen evankeliumi antaa ymmärtää, että myös Jeesuksen läheisillä oli tällaisia epäilyjä: "Kun Jeesuksen omaiset kuulivat kaikesta tästä, he lähtivät sinne ottaakseen hänet huostaansa, sillä he luulivat, että hän oli poissa tolaltaan" (Mark. 3:21). Sitä, mistä psykoosiksi kutsuttu tila johtuu, ei tiede ole kuitenkaan pystynyt yksiselitteisesti kuvaamaan.

      Paavali yhdistää uskon ja hulluuden seuraavalla tavalla: "Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat."(1.Kor. 1:21)

      • m.m.m.

        asiaa pohtinutta, mutta onko usko mielisairautta, tokkopa vain. Tosin lääketieteessä on aukko sillä kohtaa mistä homous sairausdiagnoosina on poistettu. Voisiko siihen laittaa tilalle uskon?? No ei voi. (Siellä on paljon diagnooseja, joita voisi siivota pois ja ihmiset saisivat "terveen paperit", ja voisivat paremmin.)

        Muistanko oikein, että yksi opetuslapsista kavalsi Jeesuksen. (miksi, en muista) Jos siinä kohden on kaunisteltu totuutta miksi Jeesus ristiinnaulittiin? Jospa syy oli se, että Jeesusta pidettiin noitana ja vaarallisena "hulluuden" takia, joka poikkesi muiden ihmisten käyttäytymisestä? (pitää etsiä Raamattu jostain ja lukea ajatuksella)

        Ehkä tämäkin pulma ratkeaa joskus oliko Jeesus oikeasti olemassa vai ei.


      • erkkiantero69
        m.m.m. kirjoitti:

        asiaa pohtinutta, mutta onko usko mielisairautta, tokkopa vain. Tosin lääketieteessä on aukko sillä kohtaa mistä homous sairausdiagnoosina on poistettu. Voisiko siihen laittaa tilalle uskon?? No ei voi. (Siellä on paljon diagnooseja, joita voisi siivota pois ja ihmiset saisivat "terveen paperit", ja voisivat paremmin.)

        Muistanko oikein, että yksi opetuslapsista kavalsi Jeesuksen. (miksi, en muista) Jos siinä kohden on kaunisteltu totuutta miksi Jeesus ristiinnaulittiin? Jospa syy oli se, että Jeesusta pidettiin noitana ja vaarallisena "hulluuden" takia, joka poikkesi muiden ihmisten käyttäytymisestä? (pitää etsiä Raamattu jostain ja lukea ajatuksella)

        Ehkä tämäkin pulma ratkeaa joskus oliko Jeesus oikeasti olemassa vai ei.

        Tuskinpa roomalaiset olisivat tuosta syystä Jeesusta teloittaneet.

        Huomattavaa on, että tuomion antoivat ja panivat toimeen roomalaiset, joten rikos oli Rooman lakien vastainen. Jonkinlaista kansankiihotusta Rooman ja keisarin valtaa vastaan. Paikallisten kylähullujen kurissapito oli paikallisen juutalaishallinnon asia.

        Raamatussa Jeesuksen kuolema tosin laitetaan juutalaisten piikkiin, mutta täytyy muistaa, että Raamattu siinä muodossa kuin me sen tunnemme, on koottu/editoitu roomalaisia varten. Ei Roomassa voitu valtionuskonnon pyhässä kirjassa esittää, että Rooman hallinto tappoi Jumalan pojan.


      • dededsdfg
        erkkiantero69 kirjoitti:

        Tuskinpa roomalaiset olisivat tuosta syystä Jeesusta teloittaneet.

        Huomattavaa on, että tuomion antoivat ja panivat toimeen roomalaiset, joten rikos oli Rooman lakien vastainen. Jonkinlaista kansankiihotusta Rooman ja keisarin valtaa vastaan. Paikallisten kylähullujen kurissapito oli paikallisen juutalaishallinnon asia.

        Raamatussa Jeesuksen kuolema tosin laitetaan juutalaisten piikkiin, mutta täytyy muistaa, että Raamattu siinä muodossa kuin me sen tunnemme, on koottu/editoitu roomalaisia varten. Ei Roomassa voitu valtionuskonnon pyhässä kirjassa esittää, että Rooman hallinto tappoi Jumalan pojan.

        ovat olleet 2000 sitten. Miten ovat kulkeneet...


      • erkkiantero69
        dededsdfg kirjoitti:

        ovat olleet 2000 sitten. Miten ovat kulkeneet...

        Apostolin kyydillä kai pääasiassa?


      • Asiaa pohtinut
        m.m.m. kirjoitti:

        asiaa pohtinutta, mutta onko usko mielisairautta, tokkopa vain. Tosin lääketieteessä on aukko sillä kohtaa mistä homous sairausdiagnoosina on poistettu. Voisiko siihen laittaa tilalle uskon?? No ei voi. (Siellä on paljon diagnooseja, joita voisi siivota pois ja ihmiset saisivat "terveen paperit", ja voisivat paremmin.)

        Muistanko oikein, että yksi opetuslapsista kavalsi Jeesuksen. (miksi, en muista) Jos siinä kohden on kaunisteltu totuutta miksi Jeesus ristiinnaulittiin? Jospa syy oli se, että Jeesusta pidettiin noitana ja vaarallisena "hulluuden" takia, joka poikkesi muiden ihmisten käyttäytymisestä? (pitää etsiä Raamattu jostain ja lukea ajatuksella)

        Ehkä tämäkin pulma ratkeaa joskus oliko Jeesus oikeasti olemassa vai ei.

        En minäkään ajattele, että usko olisi mielisairautta. Vaikuttaisi kuitenkin olevan niin, että voimakas hengellinen kokemus, jollainen esimerkiksi evankeliumin omakohtainen uskominen voi olla, saattaa aiheuttaa henkilön käytöksessä muutoksia, jotka voidaan tulkita psykoottisuuden tai maanisuuden oireiksi. Olen itse joutunut suljetulle osastolle tällaisen kokemuksen seurauksena ja siellä kuulemani perusteella voin sanoa, etten ollut osaston ainoa, joka oli siellä siksi, että uskoi Kristukseen.

        Olen sitä mieltä, että ensimmäisen toimenpiteen vertauskuvallista kieltä käyttävän läheisen kohdalla ei tulisi olla soitto psykiatrian päivystykseen, vaan yritys ymmärtää keskustelemalla, mitä hän vertauksilla haluaa sanoa. Suomen perustuslain nojalla jokaisella on oikeus sananvapauteen, johon kuuluu myös oikeus puhua vertauksin.


    • verta...

      Vertailu ja vertaus eivät ole synonyymeja :)

      • m.m.m.

        On tullut virhe, siis vertaus on oikea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe