minkä ikäisiä olette olleet jos teille on sellainen ilmaantunut? todettiinko se hyvän- vai pahanlaatuiseksi, ja minkä perusteella?
Itse menen leikkaukseen, fibroadenooma siis poistetaan, mikä siis pitäisi olla hyvänlaatuinen, mutta ohutneulanäytettä ei otettu! kun kuitenkin haluan se pois.
Mutta entäs jos se onkin pahanlaatuinen, mitä sittän tapahtuu? kasvain on n. 1cm halkaisijaltaan. jos haluan säästä rinnan, joudunko sitten sädehoitoon leikkauksen jälkeen? pelottaa. olen niin nuorikin..vuosi sitten kuoli ystäväni syöpään, joten tiedän kyllä että nuoretkin voivat sairastua vaikka olisikin harvinaisempaa.
Rinnan kasvain!
24
58835
Vastaukset
- tintti
... 42-vuotias sairastuessani, silloin sanottiin että olin nuori rintasyöpäpotilaaksi mutta kun tätä palstaa lukee niin enpä tainnut kovin nuori ollakaan...
Mulla luultiin ensin kystaksi, leikkauksessa paljastui että kyse olikin pahanlaatuisesta kasvaimesta, rinta jouduttiin poistamaan kokonaan ja kun imusolmukkeesta löytyi etäpesäke, sain sekä säde- että sytostaattihoidot. Sädehoidosta ei mulle tullut muita oireita kuin ihon lievää palamista - sitä ei kannata pelätä. Kävin töissä koko ajan, myös sytostaattihoitojen välillä, niiden jälkeen tosin jouduin pitämään aina pari päivää sairaslomaa kun olo oli kuin karmeassa kankkusessa. Pari vuotta hoitojen päättymisen jälkeen tehtiin vatsamakkarasta uusi rinta poistetun tilalle, viime joulukuussa oli 5-vuotistarkastus ja nyt kaiken pitäisi olla ohi.
Mulla sen kasvaimen koko oli tuo sama noin 1 cm, mutta sen ympärillä oli paljon muuttunutta kudosta, siksi poistettiin koko rinta.
Jos sulle tarjotaan vaihtoehdoksi rinnan säästämistä tai sädehoitoa, ota ehdottomasti sädehoito, siinä ei tosiaan ole mitään pelottavaa. Mutta ilman rintaakin tulee ihan hyvin toimeen, nykyinen plastiikkakirurgia on uskomattoman hyvää, minäkin voin nyt jo käydä ilman uikkareita uimahallin saunassa eikä kukaan kiinnitä rintaan mitään huomiota - ja leikkauksesta on vasta pari vuotta aikaa! Itse en enää juuri huomaakaan että toinen rinta on "keinotekoinen".
Tsemppiä sulle joka tapauksessa, muista että vaikka rintasyöpään sairastuu joka kymmenes nainen, aika harva meistä Suomessa siihen kuitenkaan kuolee! - Neena
Jos kasvain olisi pahanlaatuinenkin, rintaa ei poisteta jos patti on halkaisijaltaan alle 2 cm.
Sädehoidossa ei ole mitään pelkäämistä: kestää noin minuutin/kerta eikä tunnu yhtikäs miltään. Samanlaista kuin röntgenkuvassa käyminen.
Oma pattini todettiin pahanlaatuiseksi ohutneulanäytteellä, papa-luokka V. - Minä
Oon ite 18-v, ja multa poistettiin just viime tiistaina kyhmy rinnasta. Siitä aikaisemmin otettu ohutneulanäyte epäonnistui, mutta jo ultraäänikuvauksessa lääkäri totesi sen olevan melko varmasti fibroadenooma, eli suomeksi sanottuna vaaraton sidekudoskasvain..pelkäsin leikkausta ihan hulluna, ja sainkin odotella aikaa n. yli puol vuotta..nyt mulla on n. 2 cm:n pitunen haava, jossa on tikit.
Nää on kuulemma tosi yleisiä nuorilla, joten älä suotta murehdi! Itse leikkaus ei ollut läheskään niin kauhea, kun olin pelännyt, paikallispuudutuksessa en tuntenu mitään ja vahvoilla lääkkeillä tunsin oloni suorastaan rentoutuneeksi..
Mutta kannattaa aina leikkauttaa kaikki ylimääränen kasvusto pois, koska niistähän saattaa hamassa tulevaisuudessa muodostua ties mitä syöpiä...
Pärjäile:) - rintsari
32-vuotias olin kun itse havaitsin kovan alle herneen kokoisen kyhmyn rinnassani. No tietysti ikäni puolesta oli lääkäri halukas arvailemaan sitä mastopatiaksi ja halukkaasti sen itsekin uskoin. Vuoden päästä kävin E-pillerireseptiä uusimassa ja otin asian uudestaan puheeksi, kun patti oli mielestäni kasvanut. Otettiin mammografia ja ohutneulanäyte. Papa V oli luokitus ohutneulanäytteestä ja gradus I patologin lausunnosta kasvaimesta. Eli pitäisi olla suht rauhallinen laatuaan. Gradus III ärhäkkäämpää laatua.
Sitten kaksi leikkausta, jälkimmäinen TRAM-leikkaus, eli vatsasta otettiin kaitale uudeksi rinnaksi. Sytostaatit ja seurannat... - rintsari
jos pattisi olisi pahalaatuinen, niin tietysti tilanteesta keskustellaan kanssasi. Jos haluaa säästää rinnan, niin rinnasta leikattavan patin lisäksi terveen kudoksen reunallakaan ei saisi olla syövän esiastetta.
Jos tehdään syöpä tapauksessa säästävä leikkaus rintaan, niin eiköhän se sädehoito ole ilman muuta mukana. Jokaiselle tehdään tapauksesta riippuen yksilöllinen hoito-ohjelma.
Mutta älä huolehdi, ei sinulla ole todettu vielä minkäänlaista syöpää ja sittenkin jos todetaan, niin rintasyöpä on aika hyvin hoidettavissa. - leikattu
Älä hyvä ystävä huolehdi etukäteen,koita elää ihan normaalia elämää.(jos voit)
Minulta leikattu rintasyöpä 1989 ja silloin tehtiin radikaaalileikkaus, poistettiin koko rinta, lisäksi imusolmukkeet kainalosta. Kävin myös kuukauden joka päivä sädehoidossa.
Ajatteleppa, että istun vieläkin tässä kirjoittamassa sinulle. Eli olen parantunut täysin. Ja mitä tuosta yhdestä tisulista, elämä jatkuu proteesin kanssa.
Kaikkea hyvää ja onnea sinne leikkaukseen.
Kirjoittelehan kun olet käynyt siellä. - myös leikattu
Olin 28 vuotias kun oikeasta rinnastani poistettiin rasvakasvain ja 36 vuotiaana otettiin ohutneulanäyte, koepala, leikattiin vasen rinta pois, patologin lausunnon jälkeen leikattiin vielä arven ympäriltä varmuuden vuoksi kaksi senttiä joka puolelta eli "tasaisesta" rintakehästä poistettiin vielä neljä senttiä, kainaloista poistettiin imusolmukkeet. Leikkausten jälkeen sain sädehoitoa sekä söin muutaman vuoden tamofenia. Myöhemmin rakennettiin uusi rinta vatsamakkaroista. Nyt on ikää kohta 52 vuotta, olen työelämässä ja koen elämäni mielekkäämmäksi kuin silloin ennen sairastumista. Käden turvotus on ongelmana, tukihiha ja lymfaterapia mukana kuvioissa.
- Neena
Miten pääsit lymfaterapiaan?
Itselläni eka leikkaus oli 34-vuotiaana, koko rinta poistettiin pari vuotta myöhemmin. Nyt olen 46 ja vaivanani on jatkuva, ankara hartiasärky leikatulla puolella. Teen töitä tietokoneen ääressä.
Tavallinen hartiahieronta on käden turpoamisvaaran takia kielletty ja jatkuva särkylääkkeiden syönti ei takuulla ole terveellistä. Yksityisiin hoitoihin ei yksinhuoltajalla missään tapauksessa ole varaa... mutta täytyyhän olla joku toinen ratkaisu.
Voitko antaa neuvoa? Olisin tosi kiitollinen.
- pampula
Tämä taitaa tulla vähän myöhässä ja sinulta on varmasti jo tuo fibroadenooma leikattukin. Satuin vaan eksymään tänne, koska itseltäni kyseinen kasvain leikattiin juuri eilen. Hieman olo on kipeä, mutta muuten kaikki hyvin. Lähdin heti kyhmyn huomaamisen jälkeen tutkimuksiin sillä asenteella, että mitä ikinä tämä onkaan, siitä selvitään kunnialla! Ota sama asenne äläkä anna pienen kyhmyn ottaa valtaa elämästäsi! (...olen muuten 20-vuotias, joten erittäin nuori itsekin)
- annukka
piti toukokuun lopussa päästä leikkaukseen, mutta ei ole kutsua tullut vieläkään!! kuinka kauan ennen se kutsu pitäisi tulla?
Kyllä jännittä..taas näin unta, että minulla onkin syöpä, ja myös munasarjat leikattiin pois jonkin hormonijutun takia. Ja sain elinaikaa puoli vuotta. Mulla on muutenkin koko tissi tulessa, kai senkin takia että hiplaan sitä möykkyä koko aika. Sairaalassa lääkäri tutki uudelleen rinaat, ja sanoi että samassa tississä on aika paljon kuhmuraista kudosta. kiva..ja ne kuhmuratkin aristavat.
Puudutettiinko sulla se vain? Miten onnistui, löytyikö kyhmy heti ja missä kohtaa se oli? Mulle sanottiin että se p-aine kovettaa sitä kudosta niin paljon että toivotaan että löytyy. Tehtiinkö sulle ohutneulanäyte ennen? Mulle ei, ni en oikeen tiedä mitä pitäisi odottaa..
Yritänkin selviytyä kunnialla, mutta vaikeaa on, kun tuntuu että kaikki elämän huonot asiat ja terveydelliset huolet sattuvat samaan syssyyn. Joudun koko ajan ravaamaan eri syistä lääkärillä..ei tunnu enää että olisin oman kehoni herra, tuntuu että kaikki sairaudet alkaisivat ottaa vallan. Mutta kai näistä selvitään. - pampula
annukka kirjoitti:
piti toukokuun lopussa päästä leikkaukseen, mutta ei ole kutsua tullut vieläkään!! kuinka kauan ennen se kutsu pitäisi tulla?
Kyllä jännittä..taas näin unta, että minulla onkin syöpä, ja myös munasarjat leikattiin pois jonkin hormonijutun takia. Ja sain elinaikaa puoli vuotta. Mulla on muutenkin koko tissi tulessa, kai senkin takia että hiplaan sitä möykkyä koko aika. Sairaalassa lääkäri tutki uudelleen rinaat, ja sanoi että samassa tississä on aika paljon kuhmuraista kudosta. kiva..ja ne kuhmuratkin aristavat.
Puudutettiinko sulla se vain? Miten onnistui, löytyikö kyhmy heti ja missä kohtaa se oli? Mulle sanottiin että se p-aine kovettaa sitä kudosta niin paljon että toivotaan että löytyy. Tehtiinkö sulle ohutneulanäyte ennen? Mulle ei, ni en oikeen tiedä mitä pitäisi odottaa..
Yritänkin selviytyä kunnialla, mutta vaikeaa on, kun tuntuu että kaikki elämän huonot asiat ja terveydelliset huolet sattuvat samaan syssyyn. Joudun koko ajan ravaamaan eri syistä lääkärillä..ei tunnu enää että olisin oman kehoni herra, tuntuu että kaikki sairaudet alkaisivat ottaa vallan. Mutta kai näistä selvitään.Minunkin piti aluksi mennä terveyskeskuslääkärille, mutta sitten ilmoitettiin että oma lääkärini on lähdössä vuosilomalle ja pitäisi odottaa uusia aikoja yms. Olin kuitenkin niin paniikissa löytyneen kyhmyn takia, että oli pakko päästä heti tutkimuksiin ja meninkin yksityiselle. Vaikka se maksoikin, ajattelin että omasta terveydestä se on kuitenkin aika pieni hinta. Lääkärillä olin viime viikolla ja kyhmy leikattiin eilen eli nopeaa palvelua ainakin sai. Etukäteen ei otettu ohutneulanäytettä eikä pattia muutenkaan tutkittu erityisemmin, paitsi ultralla. Kuulemma se kannatti ottaa pois, oli mikä hyvänsä...eikä siitä nää ennen poisottamista mikä se on. Itsekin tuli ennen leikkausta kokeiltua kyhmyä melkein koko ajan ja senpä takia alkoi koko tissi sattua. Ja samaten alkoi löytyä kaiken maailman muitakin möykkyjä ja outoja oireita...pientä vainoharhaisuutta. Uniinkin toi kyhmy tosiaan tuli "hyppimään" ja näin jotain kauhu-unia leikkauksesta ja muutenkin koko jutusta.
Noh, leikkaus kesti ehkä tunnin ja rinta vain puudutettiin. Tietysti jännitti ihan valtavasti, mutta ei se kovinkaan kaamea kokemus ollut. Kyhmy löytyi ihan heti (koko n. 2cm x 1,5cm), ja se oli tuolla tissin "reunassa" tavallaan. Halusin nähdäkin kyseisen pallukan :) Sitten se lähetettiin patologille ja nyt vaan odottelen ns. "lopullisia tuloksia". Leikkauksessa kuitenkin jo selvisi, että kyseessä on hyvänlaatuinen kasvain. Sen lääkäri näkee jo heti leikatessa.
Musta tuntuu, että jos sulla noi kaikki kyhmyrät aristaa, että ei oo ainakaan mitään pelkoa. Jos kyseessä olisi kaikkea oletusta vastaan syöpä, niin silloin kyhmyn koskeminen ei pitäisi sattua ollenkaan. Mulla se oli ihan tunnoton (siis fibroadenoomakin on sellainen) ja vaihtoi koskettaessa paikkaa. Kuinka iso sulla se on? Ja minkä ikäinen olet? Itse pelotti kaikkein eniten se, että 20-vuotiaana tulisi joku vakava sairaus. Onneks nyt pitäis kaikki olla jo ohi...tikit vaan pois ens maanantaina. Kyllä mä uskon, että sullakin tulee kaikki menemään hyvin! - Sirpa
pampula kirjoitti:
Minunkin piti aluksi mennä terveyskeskuslääkärille, mutta sitten ilmoitettiin että oma lääkärini on lähdössä vuosilomalle ja pitäisi odottaa uusia aikoja yms. Olin kuitenkin niin paniikissa löytyneen kyhmyn takia, että oli pakko päästä heti tutkimuksiin ja meninkin yksityiselle. Vaikka se maksoikin, ajattelin että omasta terveydestä se on kuitenkin aika pieni hinta. Lääkärillä olin viime viikolla ja kyhmy leikattiin eilen eli nopeaa palvelua ainakin sai. Etukäteen ei otettu ohutneulanäytettä eikä pattia muutenkaan tutkittu erityisemmin, paitsi ultralla. Kuulemma se kannatti ottaa pois, oli mikä hyvänsä...eikä siitä nää ennen poisottamista mikä se on. Itsekin tuli ennen leikkausta kokeiltua kyhmyä melkein koko ajan ja senpä takia alkoi koko tissi sattua. Ja samaten alkoi löytyä kaiken maailman muitakin möykkyjä ja outoja oireita...pientä vainoharhaisuutta. Uniinkin toi kyhmy tosiaan tuli "hyppimään" ja näin jotain kauhu-unia leikkauksesta ja muutenkin koko jutusta.
Noh, leikkaus kesti ehkä tunnin ja rinta vain puudutettiin. Tietysti jännitti ihan valtavasti, mutta ei se kovinkaan kaamea kokemus ollut. Kyhmy löytyi ihan heti (koko n. 2cm x 1,5cm), ja se oli tuolla tissin "reunassa" tavallaan. Halusin nähdäkin kyseisen pallukan :) Sitten se lähetettiin patologille ja nyt vaan odottelen ns. "lopullisia tuloksia". Leikkauksessa kuitenkin jo selvisi, että kyseessä on hyvänlaatuinen kasvain. Sen lääkäri näkee jo heti leikatessa.
Musta tuntuu, että jos sulla noi kaikki kyhmyrät aristaa, että ei oo ainakaan mitään pelkoa. Jos kyseessä olisi kaikkea oletusta vastaan syöpä, niin silloin kyhmyn koskeminen ei pitäisi sattua ollenkaan. Mulla se oli ihan tunnoton (siis fibroadenoomakin on sellainen) ja vaihtoi koskettaessa paikkaa. Kuinka iso sulla se on? Ja minkä ikäinen olet? Itse pelotti kaikkein eniten se, että 20-vuotiaana tulisi joku vakava sairaus. Onneks nyt pitäis kaikki olla jo ohi...tikit vaan pois ens maanantaina. Kyllä mä uskon, että sullakin tulee kaikki menemään hyvin!EN halua mitenkään peloitella mutta kukaan lääkäri ei 100 % varmuudella näe pelkällä silmällä minkälainen kyhmy on kyseessä. Vasta patologin lausunto antaa varmuuden.
KOkemusta on. - pampula
Sirpa kirjoitti:
EN halua mitenkään peloitella mutta kukaan lääkäri ei 100 % varmuudella näe pelkällä silmällä minkälainen kyhmy on kyseessä. Vasta patologin lausunto antaa varmuuden.
KOkemusta on.Uskotaan, uskotaan ja tiedetäänkin jo etukäteen! Mutta tässä vaiheessa riittää 99%:sestikin. Ei todellakaan pelota soittaa lääkärille, kun tulokset ovat tulleet.
- Sirpa
pampula kirjoitti:
Uskotaan, uskotaan ja tiedetäänkin jo etukäteen! Mutta tässä vaiheessa riittää 99%:sestikin. Ei todellakaan pelota soittaa lääkärille, kun tulokset ovat tulleet.
Se on hyvä ettei pelota.
- annukka
pampula kirjoitti:
Minunkin piti aluksi mennä terveyskeskuslääkärille, mutta sitten ilmoitettiin että oma lääkärini on lähdössä vuosilomalle ja pitäisi odottaa uusia aikoja yms. Olin kuitenkin niin paniikissa löytyneen kyhmyn takia, että oli pakko päästä heti tutkimuksiin ja meninkin yksityiselle. Vaikka se maksoikin, ajattelin että omasta terveydestä se on kuitenkin aika pieni hinta. Lääkärillä olin viime viikolla ja kyhmy leikattiin eilen eli nopeaa palvelua ainakin sai. Etukäteen ei otettu ohutneulanäytettä eikä pattia muutenkaan tutkittu erityisemmin, paitsi ultralla. Kuulemma se kannatti ottaa pois, oli mikä hyvänsä...eikä siitä nää ennen poisottamista mikä se on. Itsekin tuli ennen leikkausta kokeiltua kyhmyä melkein koko ajan ja senpä takia alkoi koko tissi sattua. Ja samaten alkoi löytyä kaiken maailman muitakin möykkyjä ja outoja oireita...pientä vainoharhaisuutta. Uniinkin toi kyhmy tosiaan tuli "hyppimään" ja näin jotain kauhu-unia leikkauksesta ja muutenkin koko jutusta.
Musta tuntuu, että jos sulla noi kaikki kyhmyrät aristaa, että ei oo ainakaan mitään pelkoa. Jos kyseessä olisi kaikkea oletusta vastaan syöpä, niin silloin kyhmyn koskeminen ei pitäisi sattua ollenkaan. Mulla se oli ihan tunnoton (siis fibroadenoomakin on sellainen) ja vaihtoi koskettaessa paikkaa. Kuinka iso sulla se on? Ja minkä ikäinen olet? Itse pelotti kaikkein eniten se, että 20-vuotiaana tulisi joku vakava sairaus. Onneks nyt pitäis kaikki olla jo ohi...tikit vaan pois ens maanantaina. Kyllä mä uskon, että sullakin tulee kaikki menemään hyvin!ja kasvaimeni on reilu sentti halkaisijaltaan, myöskin alustaansa nähden liikkuva. Se itse kasvain on tunnoton, mutta kudos sen ympäriltä aristaa. Kai kaarituki painaa siihen..Ja ne muut möykyt, ne kipeytyvät ennen kuukautisia. lääkäri sanoi että ovat ihan normaalia, ehkä myöhemmällä iällä tasoittuu..ne muut kyhmyt lienevät vain paisunutta kudosta, tai sitten jotain minifibroa. Ei kyllä ultrassa näkynyt.
Kiva saada hiukan rohkaisevaa tekstiä..toivon totisesti että kaikki sujuu hyvin, ja että saisin nyt pian sen leikkauskutsun. Kyllä minäkin menisin yksityiselle, mutta oon köyhä opiskelija, ja vanhemmillakaan ei ole heittää 300 euroa tosta vaan.
Niin kuinka kauan sulla ne tikit olikaan? Ja pystyitkö käyttää vaivatta rinstikoita? Oliko ongelmia suihkussa yms..ärsyttää jos mulla menee kesään, kun ei saisi hikoilla. Kesätöissäkin työ on fyysistä aika pitkälti, pakko kai ottaa sit saikkaa. Kuinka iso arpi sulle tuli, ja näyttääkö tissi mitenkään pienemmältä tai eriltä? kuinka paljon poistettiin tervettä kudosta ympäriltä? Tulipas kysymystä kerrakseen, mutta toivottavasti jaksat vastata! :) - pampula
annukka kirjoitti:
ja kasvaimeni on reilu sentti halkaisijaltaan, myöskin alustaansa nähden liikkuva. Se itse kasvain on tunnoton, mutta kudos sen ympäriltä aristaa. Kai kaarituki painaa siihen..Ja ne muut möykyt, ne kipeytyvät ennen kuukautisia. lääkäri sanoi että ovat ihan normaalia, ehkä myöhemmällä iällä tasoittuu..ne muut kyhmyt lienevät vain paisunutta kudosta, tai sitten jotain minifibroa. Ei kyllä ultrassa näkynyt.
Kiva saada hiukan rohkaisevaa tekstiä..toivon totisesti että kaikki sujuu hyvin, ja että saisin nyt pian sen leikkauskutsun. Kyllä minäkin menisin yksityiselle, mutta oon köyhä opiskelija, ja vanhemmillakaan ei ole heittää 300 euroa tosta vaan.
Niin kuinka kauan sulla ne tikit olikaan? Ja pystyitkö käyttää vaivatta rinstikoita? Oliko ongelmia suihkussa yms..ärsyttää jos mulla menee kesään, kun ei saisi hikoilla. Kesätöissäkin työ on fyysistä aika pitkälti, pakko kai ottaa sit saikkaa. Kuinka iso arpi sulle tuli, ja näyttääkö tissi mitenkään pienemmältä tai eriltä? kuinka paljon poistettiin tervettä kudosta ympäriltä? Tulipas kysymystä kerrakseen, mutta toivottavasti jaksat vastata! :)On vaan kuule tosi kiva olla avuksi! :)
Mulla on nää tikit siis ens maanantaihin asti, jotenka ne on viikon ja sitten patologilta tieto tulee 10 päivän päästä leikkauksesta (ainakin mun tapauksessani).
Sitten rintsikoista...ekana päivänä ei pystyny rintsikoita käyttämään, koska mulla oli semmonen "tukiside", joka meni lantiosta melkein kaulaan asti. Sen saa sitten toisena päivänä pois, mutta sittenkin ilman rintsikoita olis ehkä parempi olla. Urheilurintsikat olis hyvä juttu siinä vaiheessa, ettei vaan liivin tuet hankaa haavaa mitenkään. Nyt mulla on sitten kolmas päivä leikkauksesta ja päällä on vähän normaaleja liivejä "pehmeemmät" liivit. Tänään sain ottaa pois haavan päältä sellasen valkosen, paksun siteen ja jäljelle jää tikkien pois ottoon asti pieni, ihan ohut "side". Sen ohuen siteen kanssa voi sitten jo käydä suihkussakin, eli kaks päivää ainoastaan menee "likaisena" :)
Mulle tuli kolmen päivän sairasloma, jotenka just ne päivät, jotka haava on kipeä ja on noi isommat siteet, saa vaan makoilla kotona. Ehkä senkin jälkeen kannattais kyl olla tikkien kans vähän varovainen, ettei nostele mitään painavaa. Tosta unohdin kyllä kysyä lääkäriltä, mut olettaisin, ettei kannata turhaan rehkiä ennen ku tikit on pois.
Arpi mulla on vain n.3cm pituinen eli melko huomaamaton. Rinta ei mielestäni oo mitenkään muuttunut, et ihan samaa paria ovat edelleen :) Tohon terveen kudoksen poistamiseen en oikein osaa vastata...kauheesti ne sieltä kronkki jotain juttuja (lääkäri sanoi tekevänsä mahdollisimman hyvää työtä, että rinta pysyis mahdollisimman samanlaisena ja "kauniina") Mutta ainut asia, mikä sieltä mun tietääkseni pois otettiin oli vain se fibroadenooma, ettei siinä pöydällä ainaskaan ollu muuta "ylimääräistä". Et olettaisin ettei tervettä kudosta otettu pahemmin pois.
Hassua, kun vasta vähän yli viikko sitten koko asia tuli mulle ajankohtaseks (lääkärillä käynnin jälkeen) ja silti on muka niin "professori" täs asias :) Jotenki on vaan tullu tongittua tietoa kaikist mahdollisist paikoist ja tietty on tullu äkkiä omakohtasia kokemuksia.
Toivottavasti näistä oli sulle nyt jotain apua! En pääse nettiin ihan lähipäivinä, mut tulen sit käymään ku kerkeen, et kysele, jos on tullut jotain. Ja olis kiva myöhemmin kuulla, miten meni leikkaus ja mikä oli kyseessä. Tsemppiä! - leikattu
annukka kirjoitti:
ja kasvaimeni on reilu sentti halkaisijaltaan, myöskin alustaansa nähden liikkuva. Se itse kasvain on tunnoton, mutta kudos sen ympäriltä aristaa. Kai kaarituki painaa siihen..Ja ne muut möykyt, ne kipeytyvät ennen kuukautisia. lääkäri sanoi että ovat ihan normaalia, ehkä myöhemmällä iällä tasoittuu..ne muut kyhmyt lienevät vain paisunutta kudosta, tai sitten jotain minifibroa. Ei kyllä ultrassa näkynyt.
Niin kuinka kauan sulla ne tikit olikaan? Ja pystyitkö käyttää vaivatta rinstikoita? Oliko ongelmia suihkussa yms..ärsyttää jos mulla menee kesään, kun ei saisi hikoilla. Kesätöissäkin työ on fyysistä aika pitkälti, pakko kai ottaa sit saikkaa. Kuinka iso arpi sulle tuli, ja näyttääkö tissi mitenkään pienemmältä tai eriltä? kuinka paljon poistettiin tervettä kudosta ympäriltä? Tulipas kysymystä kerrakseen, mutta toivottavasti jaksat vastata! :)Olen uusi tällä palstalla, mutta haluan kertoa tarinani.
Minulta leikattiin viime torstaina kolmen sentin kokoinen patti rinnasta. Tänään sain vastauksen lääkäriltä: kyseessä oli fibroadenooma eli hyvän laatuinen sidekudoskasvain. Lopullinen tieto oli helpotus, kyseessä ei siis ole syöpä. Odottaminen ja epätietoisuus oli vaikein vaihe. Nyt voin vihdoin huokaista helpotuksesta.
Patti todettiin mammografiassa sattumalta, se ei tuntunut päällepäin eikä oireillut mitenkään. Siitä otettiin neulanäyte puudutuksessa (ei sattunut, pelkäsin ihan turhaan etukäteen!). Sain itse tehdä päätöksen leikataanko vai ei. Halusin, että leikataan varmuuden vuoksi. Oli nimittäin olemassa pieni riski, että neulanäyte ei ollut osunut oikeaan kohtaan. Viime viikolla leikattiin nukutuksessa. Leikkaus meni hyvin, olin todella osaavissa käsissä Jorvin sairaalassa. Kotiin pääsin jo samana iltana. Särkylääkkeitä syön viikon ajan. Ei ole oikeastaan ollenkaan kipeä, pientä nipistelyä tuntuu jos liikuttaa kättä liian laajoissa kaarissa. Voin liikkua normaalisti, mutta rehkimistä, nostelua, saunomista ja uimista pitää tietysti välttää sairasloman ajan. Sairaslomaa tuli 10 päivää. Laitettiin itsesulavat tikit, joita ei tarvitse poistaa. Tukisukkaa pidettiin rintakehällä muutaman päivän ajan, tukevia rintsikoita yötä päivää ja ihoteippiä tikkien suojana viikon ajan. Suihkussa sai käydä muutaman päivän kuluttua, ja ihoteipin saa poistaa 5-7 päivän kuluttua. Haava näyttää hyvältä, on vielä hieman turvoksissa ja mustelmilla, mutta kyllä siitä hyvä tulee.
Nämä hyvänlaatuiset patit ja muhkurat eivät ole kaikkein kiireellisimpiä eli siksi joutuu odottelemaan. Varsinaisen rintasyövän hoito on aina kiireellisempi ja se aloitetaan mahdollisimman nopeasti. Minulla tähän koko prosessiin meni noin kuukausi, mutta mun pattihan oli siis iso (3 cm).
Odottaminen on se vaikein vaihe. Mielessä ehtii käydä läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot moneen kertaan. Se on ihan normaali reaktio - syöpään liittyy edelleen paljon pelkoja ja vääriäkin uskomuksia.
Syöpädiagnoosikaan ei ole kuolemantuomio. Hoidot ovat kehittyneet valtavasti ja suuri osa pystytään parantamaan nykylääketieteen keinoin.
Hoitoja näihin sairauksiin on monia erilaisia, ja hoito räätälöidään aina tapauskohtaisesti.
Tsemppiä sinulle Annukka. Tärkeää on, että on joku jonka kanssa keskustella ja jakaa huolensa. - Hermoheikko
leikattu kirjoitti:
Olen uusi tällä palstalla, mutta haluan kertoa tarinani.
Minulta leikattiin viime torstaina kolmen sentin kokoinen patti rinnasta. Tänään sain vastauksen lääkäriltä: kyseessä oli fibroadenooma eli hyvän laatuinen sidekudoskasvain. Lopullinen tieto oli helpotus, kyseessä ei siis ole syöpä. Odottaminen ja epätietoisuus oli vaikein vaihe. Nyt voin vihdoin huokaista helpotuksesta.
Patti todettiin mammografiassa sattumalta, se ei tuntunut päällepäin eikä oireillut mitenkään. Siitä otettiin neulanäyte puudutuksessa (ei sattunut, pelkäsin ihan turhaan etukäteen!). Sain itse tehdä päätöksen leikataanko vai ei. Halusin, että leikataan varmuuden vuoksi. Oli nimittäin olemassa pieni riski, että neulanäyte ei ollut osunut oikeaan kohtaan. Viime viikolla leikattiin nukutuksessa. Leikkaus meni hyvin, olin todella osaavissa käsissä Jorvin sairaalassa. Kotiin pääsin jo samana iltana. Särkylääkkeitä syön viikon ajan. Ei ole oikeastaan ollenkaan kipeä, pientä nipistelyä tuntuu jos liikuttaa kättä liian laajoissa kaarissa. Voin liikkua normaalisti, mutta rehkimistä, nostelua, saunomista ja uimista pitää tietysti välttää sairasloman ajan. Sairaslomaa tuli 10 päivää. Laitettiin itsesulavat tikit, joita ei tarvitse poistaa. Tukisukkaa pidettiin rintakehällä muutaman päivän ajan, tukevia rintsikoita yötä päivää ja ihoteippiä tikkien suojana viikon ajan. Suihkussa sai käydä muutaman päivän kuluttua, ja ihoteipin saa poistaa 5-7 päivän kuluttua. Haava näyttää hyvältä, on vielä hieman turvoksissa ja mustelmilla, mutta kyllä siitä hyvä tulee.
Nämä hyvänlaatuiset patit ja muhkurat eivät ole kaikkein kiireellisimpiä eli siksi joutuu odottelemaan. Varsinaisen rintasyövän hoito on aina kiireellisempi ja se aloitetaan mahdollisimman nopeasti. Minulla tähän koko prosessiin meni noin kuukausi, mutta mun pattihan oli siis iso (3 cm).
Odottaminen on se vaikein vaihe. Mielessä ehtii käydä läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot moneen kertaan. Se on ihan normaali reaktio - syöpään liittyy edelleen paljon pelkoja ja vääriäkin uskomuksia.
Syöpädiagnoosikaan ei ole kuolemantuomio. Hoidot ovat kehittyneet valtavasti ja suuri osa pystytään parantamaan nykylääketieteen keinoin.
Hoitoja näihin sairauksiin on monia erilaisia, ja hoito räätälöidään aina tapauskohtaisesti.
Tsemppiä sinulle Annukka. Tärkeää on, että on joku jonka kanssa keskustella ja jakaa huolensa.Löysin itseltäni vasemmasta rinnasta patin noin reilu kuukausi sitten. Mulla oli sitten siinä sattumalta seuraavalla viikolla lääkäri. Mammografiaan sain lähetteen ja siellä kävinkin heti seuraavalla viikolla. Mammografian olin ultrassa(mikä on varmaankin aika yleistä) ja ultran jälkeen lääkäri kysyi että josko hän voisi samantien ottaa paksuneulanäytteen ja siihen suostuin koska halusin mahdollisimman äkkiä saada selville mikä vialla. Sen verran on mielikuvitus minullakin laukannut ja vielä kun mummini on kuollut(42-vuotiaana,itse olen nyt 24v) rintasyöpään niin se nopeutti päätöksentekoa. Lääkäri totesi,että fibroadenoomalta näyttää ja sehän se sitten olikin,tänään sain tiedon. Omalääkäri ei ehdottanutkaan edes poistomahdollisuutta. Mikä on yleinen mielipide asiasta? Muutamahan on tuossa jo ilmoittanutkin poistattaneen fibroadenoomansa. Itseäni hieman tuo patti vaivaa ja pientä kipuakin on koko rinnassa välillä. Asiasta kun lääkärille mainitsin niin hän sanoi ettei sitä sen takia tarvitse poistaa. Onko muilla vastaavia kivun tuntemuksia?
- ....
Hermoheikko kirjoitti:
Löysin itseltäni vasemmasta rinnasta patin noin reilu kuukausi sitten. Mulla oli sitten siinä sattumalta seuraavalla viikolla lääkäri. Mammografiaan sain lähetteen ja siellä kävinkin heti seuraavalla viikolla. Mammografian olin ultrassa(mikä on varmaankin aika yleistä) ja ultran jälkeen lääkäri kysyi että josko hän voisi samantien ottaa paksuneulanäytteen ja siihen suostuin koska halusin mahdollisimman äkkiä saada selville mikä vialla. Sen verran on mielikuvitus minullakin laukannut ja vielä kun mummini on kuollut(42-vuotiaana,itse olen nyt 24v) rintasyöpään niin se nopeutti päätöksentekoa. Lääkäri totesi,että fibroadenoomalta näyttää ja sehän se sitten olikin,tänään sain tiedon. Omalääkäri ei ehdottanutkaan edes poistomahdollisuutta. Mikä on yleinen mielipide asiasta? Muutamahan on tuossa jo ilmoittanutkin poistattaneen fibroadenoomansa. Itseäni hieman tuo patti vaivaa ja pientä kipuakin on koko rinnassa välillä. Asiasta kun lääkärille mainitsin niin hän sanoi ettei sitä sen takia tarvitse poistaa. Onko muilla vastaavia kivun tuntemuksia?
ihan omankin mielenrauhan takia.
Tästä ollaan monta mieltä, mutta sanotaan että fibroadenooma voi edeltää myöhemmän iän rintasyöpää. Mulla on juuri tisissä toi fibro (paitsi ei otettu näytettä, muka niin varma juttu kun oikein radiologian proffa tutki, paskan marjat..)..kuitenki, oon nyt leikkausjonossa, haluan sen pois ettei se koskaan muutu pahanlaatuiseksi. sekin on mahdollista mutta todella harvinaista. Ystäväni äidillä oli joku hyv.laat. kyhmy parikymppisestä asti, ei poistanu. nelikymppisenä saman kyhmyn alta löytyi pahanlaatuista muutosta...nyt syöpä hoidettu, onneksi.
Ainahan se on hyvä toimia ajoissa. todennäköisesti gyne tms ehdottaisi sinulle poistoa kymmenen vuoden päästä. Minulla ainakin kyhmy on niin lähellä kaaritukea, että sekin saattaa ärsyttää sitä kasvamaan. E-pillerit lopetin, niin kasvu onneksi pysähtyi. Mee leikkauttaa se. Sairaalassa ilmaista, yksityisellä n.280 euroa (Pulssi). Ite päädyin sairaalaan koska ei ole opiskelijalla varaa ja vakuutuskin meni just umpeen, kivakiva... - maisa
.... kirjoitti:
ihan omankin mielenrauhan takia.
Tästä ollaan monta mieltä, mutta sanotaan että fibroadenooma voi edeltää myöhemmän iän rintasyöpää. Mulla on juuri tisissä toi fibro (paitsi ei otettu näytettä, muka niin varma juttu kun oikein radiologian proffa tutki, paskan marjat..)..kuitenki, oon nyt leikkausjonossa, haluan sen pois ettei se koskaan muutu pahanlaatuiseksi. sekin on mahdollista mutta todella harvinaista. Ystäväni äidillä oli joku hyv.laat. kyhmy parikymppisestä asti, ei poistanu. nelikymppisenä saman kyhmyn alta löytyi pahanlaatuista muutosta...nyt syöpä hoidettu, onneksi.
Ainahan se on hyvä toimia ajoissa. todennäköisesti gyne tms ehdottaisi sinulle poistoa kymmenen vuoden päästä. Minulla ainakin kyhmy on niin lähellä kaaritukea, että sekin saattaa ärsyttää sitä kasvamaan. E-pillerit lopetin, niin kasvu onneksi pysähtyi. Mee leikkauttaa se. Sairaalassa ilmaista, yksityisellä n.280 euroa (Pulssi). Ite päädyin sairaalaan koska ei ole opiskelijalla varaa ja vakuutuskin meni just umpeen, kivakiva...Minulta leikattiin rinnasta 40-senä mastopatiaa ja hyvänlaatuinen kasvain 1,5 cm. Kaikki meni hyvin ja olin viikossa kunnossa. Leikkauksen jälkeen mustelmat oli melkoiset, mutta paranivat pian. Jostain syystä rinta aristaa edelleen ja sitä juilii jatkuvasti. Olen menossa taas mammografiaan. Onko teillä muilla jäänyt rintaan pysyvää aristusta tai kipua leikkauksen jälkeen?
- mansikkiksldg
maisa kirjoitti:
Minulta leikattiin rinnasta 40-senä mastopatiaa ja hyvänlaatuinen kasvain 1,5 cm. Kaikki meni hyvin ja olin viikossa kunnossa. Leikkauksen jälkeen mustelmat oli melkoiset, mutta paranivat pian. Jostain syystä rinta aristaa edelleen ja sitä juilii jatkuvasti. Olen menossa taas mammografiaan. Onko teillä muilla jäänyt rintaan pysyvää aristusta tai kipua leikkauksen jälkeen?
Jep! Fibro poistettiin, en oikeastaan muista edes vuotta, mutta muistaakseni kun olin 18v, eli 4 v. sitten. Se oli mulle todella pelottava paikka - enkä vois kuvitellakaan että olisin jättänyt sen asustelemaan itseeni. HUH! Mutta; tosiaan, tissi kipeä vielä 4v jälkeenkin. Seurantaa len vaatinut useita kertoja, ei ole annettu. Viimeks ku kävin gynellä sanoin asiasta ja se tunnusteli tarkkaan. Sanoi että täällä on mastopatiaa ja toinen rinta (on myös isompi)on "rauhattomampi". Kuitenkin ennen tämän patin tuloa mielestäni rintani eivät ollet koskaan arat, ei edes menkkojen aikaan. Ajattelin etttä arpikudos voi olla kipeää, tuskin enää 4v. jälkeen. Ite pelkään edelleen että joku pv möykky ilmestyy ja harkitsen kerran puolessa vuodessa hormoniehkäisystä luopumista, vaan enpä ole luopunut.
Nuorille fibrogooglettajille tiedoksi, että mua varotettiin, että tää voi vaikeuttaa ja tehdä imettämisen kivuliaaksi, koska leikkauksessa maitotiehyet voivat mennä poikki/menevät poikki ja niiden täytyy avautua uudestaan. Mun patti oli halk.3cm - MIKI
LÖYSIN PATIN KAINAKOSTA.SE KUVATTIIN JA OTETTIIN OHUTNEULANÄYTE.JOSTA TULOS EILEN:SEKAVA TULOS ,ELI EI SAATU SELVILLE KUMPI ON HYVÄ VAI HUONO.NYT ODOTAN PATIN POISTOA VARTEN LÄHETETTÄ.MINKÄLAINEN LEIKKAUS SE ON JA JOUTUUKO JÄÄMÄÄN SAIRAUSLOMALLE?
- tuplapatti
Kesäkuussa 2004 löysin patin rinnastani, mammoon ja siitä kahden viikon päästä leikkaukseen. Koko rinnan poisto, ei kainalometastaaseja. Kaksi pattia, molemmat noin 15mm.
Röntgenlääkäri näki heti, että oli pahanlaatuinen.
Hoitona 6xCEF, hiukset eivät lähteneet, kun käytin jäämyssyä tiputuksissa.
Nyt vajaat kaksi vuotta myöhemmin, menen TRAM-leikkaukseen ensi lauantaina, ja voi että olen innoissani! Kohta taas kaksirintainen, jee!! - pihalla!!!
löysin pari viikkoa sitten tissin alta patin, joka oli kuin pissi ihon alla. Se näkyikin. Menkat oli tulossa ja ajattelin kattella vielä. Se tavallaan nousi ylös päin ja muuttui isommaksi. Onko kellään tällaisia kokemuksia? Vieläkö uskaltaa odottaa vai mahdollisimman pian lääkärille. (olen alle 40 v.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884