Vator 15R ?

ipe

Kertokaa kokemuksia ko. veneestä.

Mikä on alk.peräinen moottorisuositus,
hv/rikipituus ?

Millaisella koneella käytännössä pelittää 3-4
aikuisen kuormalla ?

Jos jollakin on tällainen vene myytävänä,
huomioin lähinnä "projektikuntoiset" lue halvat,
niin meilailkaa osoitteeseen [email protected].
Konetta en välttämättä tarvitse mukaan ja vene
tulisi mielellään olla Etelä-Suomen alueella.

Kiitos.

7

7155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ipe

      Tarkoituksena duunata Vatorista
      keskipulpettiversio, onnistuuko kaapelien veto
      välipohjan alta moottorikaivolle, vai ovatko
      poikittaisjäykkääjät tiellä ?

    • A8

      Oma Vator oli myös ns. projekti. Vene oli halpa
      koska pohjassa oli reikä. Se oli suht. helppo
      korjata ja kyllä kannatti.

      Sitten oli aika hankkia moottori. Valittiin
      Johnson 50 ilman trimmiä, Yamaha 40 trimmillä
      maksoi kai aikoinaan suunnilleen saman verran ja
      jälkikäteen trimmin puute kaduttaa. 40 hp varmaan
      riittäisi, koska 50:llä pääsee yli 30 kn.

      Keskipulpetin teko ei ole koskaan tullut mieleen,
      hyvin on alkuperäisellä pärjätty. Kaapeleiden
      vedosta on siis paha sanoa mitään, mutta koska
      turkki kuitenkin täytyy hommaa varten avata, niin
      luulisi sinne ne jollain ilveellä saavan.

      Parannuksia, joita veneeseen on tehty, pitäisi
      tehdä:
      -n. 40 l tankki pulpetin alle
      -pilssipumppu peräkaivoon (kovalla sateella vesi
      menee mm. luukuista sisään)
      -trimmilevyt, käsin säädettävät (vene kulki ennen
      vinossa)
      -pidempi valomasto
      -kiinnitysknaapi keulaan
      -lisäpainoa keulaboksiin
      -tuuletusritilät perän säilytystilaan

      Ajossa: vasta-aallossa täytyy keula trimmata niin
      alas kuin mahdollista, muuten ovat sisäelimet
      koetuksella. Sivumyötäisessä taas meno on aika
      kosteaa. Tuulilasia harkittiin, mutta luovuttiin.
      Aurinko/tms. lasien läpi näkyvyys on kuitenkin
      parempi. Matkustajien kannalta kahvat laidoilla
      ovat tarpeen, muuten tulee hutera olo
      merenkäynnissä.

      Moottorisuositus on muistaakseni vain 35 hp.
      Kuten sanottu, 50 varmasti riittää, varmaan myös
      40. Edellisellä omistajalla oli tosin klassinen
      Mercury - 70 hp. Ei taida kannattaa.

      Kaiken kaikkiaan suosittelen venettä, tosin se
      pulpettihomma askarruttaa. Oletko siirtämässä
      sitä myös eteenpäin? Missä matkustajat silloin
      ovat? Riittääkö veneen leveys? Vene nyt kumminkin
      on aika pieni, joten kannattaisiko harkita 17R:ää
      jos se keskipulpetti on kynnyskysymys?

    • Anonyymi

      Kaveri pisti vator 17r 200hp koneen kulki 70solmuu oli aika hurja

      • Anonyymi

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Ja mistä sait päähäsi että aloittaja erityisesti tavoittelee jotain suuria nopeuksia? 3- 4 henkilöä kyydissä 70 solmua 17 jalan veneellä, voisiko turvallisempaa kyytiä ollakaan...Eikö tuollaiseen pitäisi laittaa noin 300 kW (noin 400 hv) perätuuppari kun sellaisiakin alkaa olla saatavana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Todellakin kulkee.Tai no 69.9solmua tällä hetkellä ennätys. Youtubessa nähtävillä 68solmua.


    • Anonyymi

      Yamaha 80 hv mootori

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe