Vator 15R ?

ipe

Kertokaa kokemuksia ko. veneestä.

Mikä on alk.peräinen moottorisuositus,
hv/rikipituus ?

Millaisella koneella käytännössä pelittää 3-4
aikuisen kuormalla ?

Jos jollakin on tällainen vene myytävänä,
huomioin lähinnä "projektikuntoiset" lue halvat,
niin meilailkaa osoitteeseen [email protected].
Konetta en välttämättä tarvitse mukaan ja vene
tulisi mielellään olla Etelä-Suomen alueella.

Kiitos.

8

10171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ipe

      Tarkoituksena duunata Vatorista
      keskipulpettiversio, onnistuuko kaapelien veto
      välipohjan alta moottorikaivolle, vai ovatko
      poikittaisjäykkääjät tiellä ?

    • A8

      Oma Vator oli myös ns. projekti. Vene oli halpa
      koska pohjassa oli reikä. Se oli suht. helppo
      korjata ja kyllä kannatti.

      Sitten oli aika hankkia moottori. Valittiin
      Johnson 50 ilman trimmiä, Yamaha 40 trimmillä
      maksoi kai aikoinaan suunnilleen saman verran ja
      jälkikäteen trimmin puute kaduttaa. 40 hp varmaan
      riittäisi, koska 50:llä pääsee yli 30 kn.

      Keskipulpetin teko ei ole koskaan tullut mieleen,
      hyvin on alkuperäisellä pärjätty. Kaapeleiden
      vedosta on siis paha sanoa mitään, mutta koska
      turkki kuitenkin täytyy hommaa varten avata, niin
      luulisi sinne ne jollain ilveellä saavan.

      Parannuksia, joita veneeseen on tehty, pitäisi
      tehdä:
      -n. 40 l tankki pulpetin alle
      -pilssipumppu peräkaivoon (kovalla sateella vesi
      menee mm. luukuista sisään)
      -trimmilevyt, käsin säädettävät (vene kulki ennen
      vinossa)
      -pidempi valomasto
      -kiinnitysknaapi keulaan
      -lisäpainoa keulaboksiin
      -tuuletusritilät perän säilytystilaan

      Ajossa: vasta-aallossa täytyy keula trimmata niin
      alas kuin mahdollista, muuten ovat sisäelimet
      koetuksella. Sivumyötäisessä taas meno on aika
      kosteaa. Tuulilasia harkittiin, mutta luovuttiin.
      Aurinko/tms. lasien läpi näkyvyys on kuitenkin
      parempi. Matkustajien kannalta kahvat laidoilla
      ovat tarpeen, muuten tulee hutera olo
      merenkäynnissä.

      Moottorisuositus on muistaakseni vain 35 hp.
      Kuten sanottu, 50 varmasti riittää, varmaan myös
      40. Edellisellä omistajalla oli tosin klassinen
      Mercury - 70 hp. Ei taida kannattaa.

      Kaiken kaikkiaan suosittelen venettä, tosin se
      pulpettihomma askarruttaa. Oletko siirtämässä
      sitä myös eteenpäin? Missä matkustajat silloin
      ovat? Riittääkö veneen leveys? Vene nyt kumminkin
      on aika pieni, joten kannattaisiko harkita 17R:ää
      jos se keskipulpetti on kynnyskysymys?

    • Anonyymi

      Kaveri pisti vator 17r 200hp koneen kulki 70solmuu oli aika hurja

      • Anonyymi

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Ja mistä sait päähäsi että aloittaja erityisesti tavoittelee jotain suuria nopeuksia? 3- 4 henkilöä kyydissä 70 solmua 17 jalan veneellä, voisiko turvallisempaa kyytiä ollakaan...Eikö tuollaiseen pitäisi laittaa noin 300 kW (noin 400 hv) perätuuppari kun sellaisiakin alkaa olla saatavana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Todellakin kulkee.Tai no 69.9solmua tällä hetkellä ennätys. Youtubessa nähtävillä 68solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Kyllä muuten kulkee 70kn mutta se lienee Suomen nopein ja 200hv koneella

        Oma meni yli 50kn meni jo 120hv koneteholla.
        Nyt ' viilattu' enemmän papattia ja 55kn seuraava etappi.

        Yksi seppä ajoi 150hv V6 koneella 58 kn.

        On mukava runko 70 luvun kalapaatiksi.


    • Anonyymi

      Yamaha 80 hv mootori

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Murhamies

      31-vuotias Suomussalmella asuva mies epäiltynä murhasta, aikaisemmin kontolla pahoinpitelyjä. Ken lie kyseessä ja kuka u
      Suomussalmi
      38
      3791
    2. A miehelle :)

      Oli mukava näkeminen taas eilen. Olisinpa tänäänkin nähnyt sut. Harmi ettei tunneta kunnolla. Ja etten voi saada su
      Ikävä
      36
      2218
    3. Jos hän olisi luonasi nyt

      mistä haluaisit jutella kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      159
      1574
    4. Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset

      Kansanedustajien palkkiot nousevat lokakuun alussa sadoilla euroilla, kertoo eduskunnan palkkiotoimikunta. Ensimmäisen
      Maailman menoa
      164
      1412
    5. Kiantaman johtaja Vernu Vasunta !

      Kolmeksi ja puoleksi vuodeksi vankilaan ja neljäksi vuodeksi liiketoiminta kieltoon,että silleen Kiantalaiset!!!!
      Suomussalmi
      29
      1327
    6. Joko sä olet aivan totaalisen rakastunut

      Tai sitten sulla on joku hätänä. Kaikkeni lähestulkoon yrittänyt että perääntyisit mutta ei 😄
      Ikävä
      81
      1267
    7. Keskisarja todettiin rasistiksi

      Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän
      Maailman menoa
      361
      1096
    8. Mitähän tapahtuisi?

      Jos meidät tiputettaisiin tunniksi samaan huoneeseen kaksin? 😏
      Ikävä
      101
      1079
    9. Olitkohan koskaan

      yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos
      Ikävä
      85
      915
    10. On varmaan aika sanoa lopullisesti heippa

      Kai sen oli pakko joskus tapahtua, ennemmin tai myöhemmin, toki toivoin että myöhemmin. En koskaan ole tykännyt sanoa he
      Ikävä
      50
      883
    Aihe