Vator 15R ?

ipe

Kertokaa kokemuksia ko. veneestä.

Mikä on alk.peräinen moottorisuositus,
hv/rikipituus ?

Millaisella koneella käytännössä pelittää 3-4
aikuisen kuormalla ?

Jos jollakin on tällainen vene myytävänä,
huomioin lähinnä "projektikuntoiset" lue halvat,
niin meilailkaa osoitteeseen [email protected].
Konetta en välttämättä tarvitse mukaan ja vene
tulisi mielellään olla Etelä-Suomen alueella.

Kiitos.

8

9198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ipe

      Tarkoituksena duunata Vatorista
      keskipulpettiversio, onnistuuko kaapelien veto
      välipohjan alta moottorikaivolle, vai ovatko
      poikittaisjäykkääjät tiellä ?

    • A8

      Oma Vator oli myös ns. projekti. Vene oli halpa
      koska pohjassa oli reikä. Se oli suht. helppo
      korjata ja kyllä kannatti.

      Sitten oli aika hankkia moottori. Valittiin
      Johnson 50 ilman trimmiä, Yamaha 40 trimmillä
      maksoi kai aikoinaan suunnilleen saman verran ja
      jälkikäteen trimmin puute kaduttaa. 40 hp varmaan
      riittäisi, koska 50:llä pääsee yli 30 kn.

      Keskipulpetin teko ei ole koskaan tullut mieleen,
      hyvin on alkuperäisellä pärjätty. Kaapeleiden
      vedosta on siis paha sanoa mitään, mutta koska
      turkki kuitenkin täytyy hommaa varten avata, niin
      luulisi sinne ne jollain ilveellä saavan.

      Parannuksia, joita veneeseen on tehty, pitäisi
      tehdä:
      -n. 40 l tankki pulpetin alle
      -pilssipumppu peräkaivoon (kovalla sateella vesi
      menee mm. luukuista sisään)
      -trimmilevyt, käsin säädettävät (vene kulki ennen
      vinossa)
      -pidempi valomasto
      -kiinnitysknaapi keulaan
      -lisäpainoa keulaboksiin
      -tuuletusritilät perän säilytystilaan

      Ajossa: vasta-aallossa täytyy keula trimmata niin
      alas kuin mahdollista, muuten ovat sisäelimet
      koetuksella. Sivumyötäisessä taas meno on aika
      kosteaa. Tuulilasia harkittiin, mutta luovuttiin.
      Aurinko/tms. lasien läpi näkyvyys on kuitenkin
      parempi. Matkustajien kannalta kahvat laidoilla
      ovat tarpeen, muuten tulee hutera olo
      merenkäynnissä.

      Moottorisuositus on muistaakseni vain 35 hp.
      Kuten sanottu, 50 varmasti riittää, varmaan myös
      40. Edellisellä omistajalla oli tosin klassinen
      Mercury - 70 hp. Ei taida kannattaa.

      Kaiken kaikkiaan suosittelen venettä, tosin se
      pulpettihomma askarruttaa. Oletko siirtämässä
      sitä myös eteenpäin? Missä matkustajat silloin
      ovat? Riittääkö veneen leveys? Vene nyt kumminkin
      on aika pieni, joten kannattaisiko harkita 17R:ää
      jos se keskipulpetti on kynnyskysymys?

    • Anonyymi

      Kaveri pisti vator 17r 200hp koneen kulki 70solmuu oli aika hurja

      • Anonyymi

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Ja mistä sait päähäsi että aloittaja erityisesti tavoittelee jotain suuria nopeuksia? 3- 4 henkilöä kyydissä 70 solmua 17 jalan veneellä, voisiko turvallisempaa kyytiä ollakaan...Eikö tuollaiseen pitäisi laittaa noin 300 kW (noin 400 hv) perätuuppari kun sellaisiakin alkaa olla saatavana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Todellakin kulkee.Tai no 69.9solmua tällä hetkellä ennätys. Youtubessa nähtävillä 68solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Kyllä muuten kulkee 70kn mutta se lienee Suomen nopein ja 200hv koneella

        Oma meni yli 50kn meni jo 120hv koneteholla.
        Nyt ' viilattu' enemmän papattia ja 55kn seuraava etappi.

        Yksi seppä ajoi 150hv V6 koneella 58 kn.

        On mukava runko 70 luvun kalapaatiksi.


    • Anonyymi

      Yamaha 80 hv mootori

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      102
      6738
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      32
      4038
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3465
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      387
      1853
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1428
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      32
      1389
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      49
      1169
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      1016
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      960
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      909
    Aihe