Vator 15R ?

ipe

Kertokaa kokemuksia ko. veneestä.

Mikä on alk.peräinen moottorisuositus,
hv/rikipituus ?

Millaisella koneella käytännössä pelittää 3-4
aikuisen kuormalla ?

Jos jollakin on tällainen vene myytävänä,
huomioin lähinnä "projektikuntoiset" lue halvat,
niin meilailkaa osoitteeseen ipe29@jippii.fi.
Konetta en välttämättä tarvitse mukaan ja vene
tulisi mielellään olla Etelä-Suomen alueella.

Kiitos.

7

6655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ipe

      Tarkoituksena duunata Vatorista
      keskipulpettiversio, onnistuuko kaapelien veto
      välipohjan alta moottorikaivolle, vai ovatko
      poikittaisjäykkääjät tiellä ?

    • A8

      Oma Vator oli myös ns. projekti. Vene oli halpa
      koska pohjassa oli reikä. Se oli suht. helppo
      korjata ja kyllä kannatti.

      Sitten oli aika hankkia moottori. Valittiin
      Johnson 50 ilman trimmiä, Yamaha 40 trimmillä
      maksoi kai aikoinaan suunnilleen saman verran ja
      jälkikäteen trimmin puute kaduttaa. 40 hp varmaan
      riittäisi, koska 50:llä pääsee yli 30 kn.

      Keskipulpetin teko ei ole koskaan tullut mieleen,
      hyvin on alkuperäisellä pärjätty. Kaapeleiden
      vedosta on siis paha sanoa mitään, mutta koska
      turkki kuitenkin täytyy hommaa varten avata, niin
      luulisi sinne ne jollain ilveellä saavan.

      Parannuksia, joita veneeseen on tehty, pitäisi
      tehdä:
      -n. 40 l tankki pulpetin alle
      -pilssipumppu peräkaivoon (kovalla sateella vesi
      menee mm. luukuista sisään)
      -trimmilevyt, käsin säädettävät (vene kulki ennen
      vinossa)
      -pidempi valomasto
      -kiinnitysknaapi keulaan
      -lisäpainoa keulaboksiin
      -tuuletusritilät perän säilytystilaan

      Ajossa: vasta-aallossa täytyy keula trimmata niin
      alas kuin mahdollista, muuten ovat sisäelimet
      koetuksella. Sivumyötäisessä taas meno on aika
      kosteaa. Tuulilasia harkittiin, mutta luovuttiin.
      Aurinko/tms. lasien läpi näkyvyys on kuitenkin
      parempi. Matkustajien kannalta kahvat laidoilla
      ovat tarpeen, muuten tulee hutera olo
      merenkäynnissä.

      Moottorisuositus on muistaakseni vain 35 hp.
      Kuten sanottu, 50 varmasti riittää, varmaan myös
      40. Edellisellä omistajalla oli tosin klassinen
      Mercury - 70 hp. Ei taida kannattaa.

      Kaiken kaikkiaan suosittelen venettä, tosin se
      pulpettihomma askarruttaa. Oletko siirtämässä
      sitä myös eteenpäin? Missä matkustajat silloin
      ovat? Riittääkö veneen leveys? Vene nyt kumminkin
      on aika pieni, joten kannattaisiko harkita 17R:ää
      jos se keskipulpetti on kynnyskysymys?

    • Anonyymi

      Kaveri pisti vator 17r 200hp koneen kulki 70solmuu oli aika hurja

      • Anonyymi

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Ja mistä sait päähäsi että aloittaja erityisesti tavoittelee jotain suuria nopeuksia? 3- 4 henkilöä kyydissä 70 solmua 17 jalan veneellä, voisiko turvallisempaa kyytiä ollakaan...Eikö tuollaiseen pitäisi laittaa noin 300 kW (noin 400 hv) perätuuppari kun sellaisiakin alkaa olla saatavana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.

        Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.

        Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.

        Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.

        Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.

        Todellakin kulkee.Tai no 69.9solmua tällä hetkellä ennätys. Youtubessa nähtävillä 68solmua.


    • Anonyymi

      Yamaha 80 hv mootori

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Puhut olevasi hyvä ja kiltti ihminen

      Mutta todellisuudessa oletkin itsekeskeinen ja omahyväinen. Kaiken pitää pyöriä sinun ympärilläsi, kuten esimerkiksi tää
      Ikävä
      165
      2184
    2. Kimmo Kivelä mikä pösilö.

      Kirkkoherra kehtaa kitistä saamastaan kunniamerkistä. Onpa törkee äijä. Ei niin pientä ojaa että meidän kirkkoherralla
      Kiuruvesi
      31
      1657
    3. Nainen kaunokainen

      Mitä teet tänään illalla?
      Ikävä
      53
      1362
    4. Olisin halunnut...

      Olisin halunnut jutella kaikki asiat selväksi. Olen joskus kirjoittanut tänne huonossa mielentilassa ja todella ajattele
      Ikävä
      98
      1338
    5. Paljonko sinulla nainen on velkaa tai säästöjä?

      Sitä tässä mietin jatkoa ajatellen.
      Ikävä
      119
      1204
    6. Tänään on mun viimeinen päivä kanssas Sun

      Tänään on mun viimeinen päivä Kanssas sun, täydellinen Ennenkuin mun mentävä on Kaihtimien välistä valo Tunkeutuu uniisi
      Ikävä
      208
      1034
    7. Kulta miten menee

      Mitä tunnet nyt.
      Ikävä
      68
      1018
    8. Nyt faktoja tiskiin mies

      Kerro kaikki syyt miksi en kiinnosta. Arvaan jo joitain, mutta haluan kuulla ne sinulta.
      Ikävä
      77
      985
    9. Hyvä kuolema?

      Niin.. minulta taas raskaamman puoleinen aloitus.. Olen kuunnellut äänikirjaa hyvästä kuolemasta keskiajalla ja siinä o
      Sinkut
      100
      977
    10. Ollila työt

      Ei kyllä ole kehumista näiden töistä!!Paitsi isä Ollila kyllä jaksaa ajella ja kyylätä mitä muut tekee.
      Oulainen
      21
      961
    Aihe