Kertokaa kokemuksia ko. veneestä.
Mikä on alk.peräinen moottorisuositus,
hv/rikipituus ?
Millaisella koneella käytännössä pelittää 3-4
aikuisen kuormalla ?
Jos jollakin on tällainen vene myytävänä,
huomioin lähinnä "projektikuntoiset" lue halvat,
niin meilailkaa osoitteeseen [email protected].
Konetta en välttämättä tarvitse mukaan ja vene
tulisi mielellään olla Etelä-Suomen alueella.
Kiitos.
Vator 15R ?
8
9198
Vastaukset
- ipe
Tarkoituksena duunata Vatorista
keskipulpettiversio, onnistuuko kaapelien veto
välipohjan alta moottorikaivolle, vai ovatko
poikittaisjäykkääjät tiellä ? - A8
Oma Vator oli myös ns. projekti. Vene oli halpa
koska pohjassa oli reikä. Se oli suht. helppo
korjata ja kyllä kannatti.
Sitten oli aika hankkia moottori. Valittiin
Johnson 50 ilman trimmiä, Yamaha 40 trimmillä
maksoi kai aikoinaan suunnilleen saman verran ja
jälkikäteen trimmin puute kaduttaa. 40 hp varmaan
riittäisi, koska 50:llä pääsee yli 30 kn.
Keskipulpetin teko ei ole koskaan tullut mieleen,
hyvin on alkuperäisellä pärjätty. Kaapeleiden
vedosta on siis paha sanoa mitään, mutta koska
turkki kuitenkin täytyy hommaa varten avata, niin
luulisi sinne ne jollain ilveellä saavan.
Parannuksia, joita veneeseen on tehty, pitäisi
tehdä:
-n. 40 l tankki pulpetin alle
-pilssipumppu peräkaivoon (kovalla sateella vesi
menee mm. luukuista sisään)
-trimmilevyt, käsin säädettävät (vene kulki ennen
vinossa)
-pidempi valomasto
-kiinnitysknaapi keulaan
-lisäpainoa keulaboksiin
-tuuletusritilät perän säilytystilaan
Ajossa: vasta-aallossa täytyy keula trimmata niin
alas kuin mahdollista, muuten ovat sisäelimet
koetuksella. Sivumyötäisessä taas meno on aika
kosteaa. Tuulilasia harkittiin, mutta luovuttiin.
Aurinko/tms. lasien läpi näkyvyys on kuitenkin
parempi. Matkustajien kannalta kahvat laidoilla
ovat tarpeen, muuten tulee hutera olo
merenkäynnissä.
Moottorisuositus on muistaakseni vain 35 hp.
Kuten sanottu, 50 varmasti riittää, varmaan myös
40. Edellisellä omistajalla oli tosin klassinen
Mercury - 70 hp. Ei taida kannattaa.
Kaiken kaikkiaan suosittelen venettä, tosin se
pulpettihomma askarruttaa. Oletko siirtämässä
sitä myös eteenpäin? Missä matkustajat silloin
ovat? Riittääkö veneen leveys? Vene nyt kumminkin
on aika pieni, joten kannattaisiko harkita 17R:ää
jos se keskipulpetti on kynnyskysymys? - Anonyymi
Kaveri pisti vator 17r 200hp koneen kulki 70solmuu oli aika hurja
- Anonyymi
Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.
Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.
Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.
Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.
Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.
Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.
Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.
Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.
Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.Ja mistä sait päähäsi että aloittaja erityisesti tavoittelee jotain suuria nopeuksia? 3- 4 henkilöä kyydissä 70 solmua 17 jalan veneellä, voisiko turvallisempaa kyytiä ollakaan...Eikö tuollaiseen pitäisi laittaa noin 300 kW (noin 400 hv) perätuuppari kun sellaisiakin alkaa olla saatavana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.
Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.
Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.
Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.
Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.Todellakin kulkee.Tai no 69.9solmua tällä hetkellä ennätys. Youtubessa nähtävillä 68solmua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vator 17 R ei kulje 70 solmua millään koneella. Moottorihisseillä ja vastaavilla voi varmaan päästä yli 60 solmuun, mutta ei ole kovinkaan järkevää toimintaa.
Mikäli vanhan 17 jalkaisen huippunopeuden optimointi kiinnostaa, niin kannattaa ostaa Fjordling 17 HT, niiden optimointiin saa paljon vertaistukea etenkin ruotsin puolelta. Mutta kannattaa varautua siihen, että lopputulemana on vaikeasti ajettava 1960-luvulla rakenettu 17 jalkainen vene, jonka kaikki jäykistepalkit ym on udelleen rakennettu, ja johon on uponnut useampia kymppitonneja rahaa.
Mikäli nopeus on ainoa ratkaiseva, niin voi aina ostaa vaikka käytetyn F4 veneen, kulkee ihan pirun lujaa jo ysikymppisellä ja myydäänhän maailmalla käytettyjä F1 veneitäkin, sellaisella pääsee jo yli 100 solmua.
Mikäli haluaa kilpailla, niin Marino Swing Cup on järkihintainen vaihtoehto.
Lopuksi voin kertoa, että se Vator 17 R nostaa kevyelläkin koneella keulaa todella paljon vasta-aallokossa, eli käyttöveneessä riittää hyvin 70-80 hv, Fjordling kestää perämoottoriversiona hieman enemmän painoa ja tehoa, mutta kyllä siinäkin riittää enintään 115 hv moottori, jolla pääsee jo yli 40 solmun huippunopeuteen. Vator 17 HT ja Fjordling kestävät toki paljon enemmän painoa sisäperämoottorilla, koska painopiste on edempänä ja alempana, käyttäytyvät siksi muutenkin paljon paremmin kovassa kelissä.Kyllä muuten kulkee 70kn mutta se lienee Suomen nopein ja 200hv koneella
Oma meni yli 50kn meni jo 120hv koneteholla.
Nyt ' viilattu' enemmän papattia ja 55kn seuraava etappi.
Yksi seppä ajoi 150hv V6 koneella 58 kn.
On mukava runko 70 luvun kalapaatiksi.
- Anonyymi
Yamaha 80 hv mootori
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026738
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t324038törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303465Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3871853- 331428
- 321389
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi491169Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv111016Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11960- 42909