Lihavaksi haukkuminen

looraaaaaaaaaaaaaaaa

Olin sitten eilen vähän viihteellä ja juttelin sitten baarissa yhden miehen kanssa joka heti alkoi kommentoimaan,että "oletpas lihava". Se kaveri kyllä muutenkin vaikutti aika oudolta ja jopa vihamieliseltä mutta jutteluseuran kaipuusta keskustelin kuitenkin hänen kanssaan....
Olin sen verran hyvässä mielentilassa tuolloin(humalassa) ettei tuo kommentti oikeen jaksanut hetkauttaakaan.. sanoin vain:"niin olenkin".

Nyt jälkikäteen on vain iskenyt kauhean paha olo.

Tähän väliin voin kai kertoa,että kärsin vakavasta masennuksesta ja otan yleensä tosi herkästi nykyään kaikki tuollaiset asiat.

Tottahan se on että OLEN lihava. Itseasiassa sairaalloisen lihava. Ei ole kyllä jääny huomaamatta kun painoa on muutamassa vuodessa tullut n.50-60kg lisää..
Syön lähinnä pahaan olooni ja sitten tietysti siitä on nyt ajanmyötä tullut myös tapa.

Laihduttaa pystyisin,jos mulla motivaatiota vaan olisi. Sen todistin jo viitisen vuotta sitten kun laihduin n50kg lyhyessä ajassa. Nyt olen vaa sellasessa tilanteessa etten yksinkertasesti JAKSA välittää. En jaksa vain yrittää parantaa ruokailutapojani koska en näe elämässäni minkäänlaista järkeä. Itsemurha pyörii päivittäin mielessä ja luulen sen vielä joku päivä toteuttavan.

En missään nimessä halua sanoa,että masennukseni vuoksi olen läski. Tarkoitan,että totta kai se on varmasti vaikuttanut siihen että olen alkanut syömään mutta joka tapauksessa olen itse aina sen päätöksen tehnyt kun olen avannut taas uuden chipsipussin tms.

En vain ymmärrä sitä miten joidenkin ulkopuolisten ihmisten täytyy huomautella tuosta asiasta. Mitä hän siitä saa,että haukkuu päin naamaa toista läskiksi??

Tuntuu,että monella ihmisellä on ihmeellinen kuvitelma että lihavat ovat aina vain laiskoja ja saamottomia..että kun vähän ottaisi "itteeään niskasta kiinni" ni se lähtisi siitä. (inhoan tuota sanontaa!)

Se satuttaa todella kovasti kun tuollalailla haukutaan,varsinkin kun on muutenkin jo niin huono olo. On myös hyvin vaikea olla nuori nainen ja näin paljon ylipainoinen.Monet illat olen itkenyt itseni uneen tämän asian vuoksi.

23

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

      helppo sanoa "älä välitä" koska jokainen kuitenkin pahoittaa mielensä moisesta huomautuksesta. Tollaiset huomauttelijat saavat hyvänolon tunteen siitä kun haukkuvat muita. Päästään hän oli vialla, ei normaali ihminen käyttäydy tuolla tavalla. Nokka pystyyn, älä lannistu. Jos sinulla on ystävä joka lähtisi kanssasi lenkille niin siitä olisi hyvä aloittaa. Pienin askelin.

      • minä_

        Vastaa ensi kerralla samalla mitalla takaisin: "oletpas tyhmä" Tuollaisten moukkien kanssa ei kannata tuhlata aikaansa.

        Kyllä sinä onnistut ja jaksat! Ja tosiaan pienin askelin. Sinulla on ihana mies ja unelmissa lapsi, pidä unelmistasi tiukasti kiinni. Kaikkea hyvää sinulle.


      • minä_
        minä_ kirjoitti:

        Vastaa ensi kerralla samalla mitalla takaisin: "oletpas tyhmä" Tuollaisten moukkien kanssa ei kannata tuhlata aikaansa.

        Kyllä sinä onnistut ja jaksat! Ja tosiaan pienin askelin. Sinulla on ihana mies ja unelmissa lapsi, pidä unelmistasi tiukasti kiinni. Kaikkea hyvää sinulle.

        Oho,ajattelin toista ihmistä tuon lapsi ja mies asian kohdalla MUTTA sinullakin on varmasti unelmia....
        Elämä kantaa!!


    • pinokkio ---

      Yhtä hyvinhän voi todeta, että oletpa pitkä, oletpa hoikka, oletpa pienikokoinen tms.

      Eihän se nyt välttämättä ole hienotunteista, mutta en minä nyt tuota haukkumiseksi sanoisi, jos toinen toteaa vain että olet lihava.

      Ilmeisesti nyt kuitenkin halusi jutella sinun kanssasi, joten mitä tuota murehtimaan. Taidat olla nyt liian herkkä.

      Minulla on sinänsä kaunismuotoinen, mutta iso nenä. Useinkin saan baarissa siitä kuulla, kun estot poistuvat viinan myötä. "Onpa komee nokka, sinulla on varmaan hyvä hajuaisti ja sen sellaista"

      Mitäpä siitä, en ole moksiskaan ja lataan tarvittaessa samalla mitalla. Jokaisesta jotain piikiteltävää löytyy tai ainakin lähes jokaisesta. Onhan niitä täydellisenkin näköisiä ihmisiä. Sitten täytyy keksiä jotain muuta kuin ulkonäköön liittyvää... mutta yleensä nyt en muuta kuin naurahda tai huonommalla tuulella olen vain hiljaa. Ei se minulta ole pois, jos joku on törppö, päinvastoin.

      • &&%

        Kyllä se nyt vaan on - realimaailmassa. Periaatteessa ominaisuudet itsessään on vain ominaisuuksia ja jotta niihin liittyisi negatiivista pitäisi sanoa ésim. että olet lihava ja koen sen negatiivisena. Mutta ei sitä tarvitse ääneen sanoa kyllä se ymmärretään muutenkin. Mites se menee clifhangeriä mukaellen:"Olen ehkä lihava, mutta sinä olet kusipää. Minä voin laihduttaa jonka jälkeen en enää ole lihava, mutta sinä tulet aina olemaan kusipää".


      • Ihme kyllä ole koskaan haukuttu "luisevaksi" vaikka olen suhteellisen hoikka, mutta minusta se on parempi.


    • 2+15

      Eikö tuo ollut pikemminkin toteamus? Haukkumista se olisi jos sinä olisit normaalipainoinen.

      • totta-

        Sama kun toteaisi sinulle, että oletpas tyhmä??


      • Se tyyppi
        totta- kirjoitti:

        Sama kun toteaisi sinulle, että oletpas tyhmä??

        on katkera tänäänkin. On tullut niin monet pakit, ja syystä.


      • Nutraaja
        Se tyyppi kirjoitti:

        on katkera tänäänkin. On tullut niin monet pakit, ja syystä.

        Minusta on kyllä äärimmäisen epäkohteliasta ja loukkaavaa todeta baarissa naiselle:oletpas lihava. Ei se ole vain toteamus. Asianomainen varmasti on tietoinen asiasta. Yleensäkkin nuorilla naisilla on nykyaikana valtavat ulkonäköpaineet. Onneksi olen jo keski-ikäinen...


      • arvostelu vituttaa
        totta- kirjoitti:

        Sama kun toteaisi sinulle, että oletpas tyhmä??

        En minäkään tuota haukkumisena pitänyt.

        Jos olisin tehnyt jotain tyhmää, ja joku toteaisi että olitpas tyhmä, niin tottahan se on.

        Tai jos väitän että maa on litteä, ja joku toteaa että oletpas tyhmä, niin sekin on totta.

        Haukkumista on se, että joku sanoo sinua tyhmäksi vaikket sitä ole. Vai mitä?

        Onko se sitten haukkumista, jos joku sanoo minulle että oletpas hoikka? Ei ole, sillä olen hoikka. Mutta pidän silti itseeni kohdistuvaa arvostelua epämiellyttävänä. Ja hoikkia mollataan enemmän kuin lihavia. Kuinka voit olla noin laiha, kamalan näköinen, söisit enemmän... Olen ihan normaalipainoinen. Tuosta tulee kyllä kurja mieli, etenkin kun sanojat ovat aina olleet itse lihavia tai hyvin lähellä sitä. Minulle ei tulisi mieleen sanoa lihavalle, että kuinka voit olla noin lihava, söisit vähemmän, olet kamalan näköinen...

        Lihavia ehkä moititaan enemmän selän takana ja nimettömänä. Hoikkia moititaan ihan päin näköä. Ei kai meillä kellään ole elämän tarkoituksena toisia miellyttää.


      • Nutraaja
        arvostelu vituttaa kirjoitti:

        En minäkään tuota haukkumisena pitänyt.

        Jos olisin tehnyt jotain tyhmää, ja joku toteaisi että olitpas tyhmä, niin tottahan se on.

        Tai jos väitän että maa on litteä, ja joku toteaa että oletpas tyhmä, niin sekin on totta.

        Haukkumista on se, että joku sanoo sinua tyhmäksi vaikket sitä ole. Vai mitä?

        Onko se sitten haukkumista, jos joku sanoo minulle että oletpas hoikka? Ei ole, sillä olen hoikka. Mutta pidän silti itseeni kohdistuvaa arvostelua epämiellyttävänä. Ja hoikkia mollataan enemmän kuin lihavia. Kuinka voit olla noin laiha, kamalan näköinen, söisit enemmän... Olen ihan normaalipainoinen. Tuosta tulee kyllä kurja mieli, etenkin kun sanojat ovat aina olleet itse lihavia tai hyvin lähellä sitä. Minulle ei tulisi mieleen sanoa lihavalle, että kuinka voit olla noin lihava, söisit vähemmän, olet kamalan näköinen...

        Lihavia ehkä moititaan enemmän selän takana ja nimettömänä. Hoikkia moititaan ihan päin näköä. Ei kai meillä kellään ole elämän tarkoituksena toisia miellyttää.

        Lihavien arkea ja ongelmia käsittelevä palsta kiinnostaa normaalipainoisia, jopa niin paljon, että pitää komnentoida. No miksei, tosin ette voi tietää miltä ylipainoisesta tuntuu kun TODETAAN, että oletpas lihava...


      • arvostelu vituttaa
        Nutraaja kirjoitti:

        Lihavien arkea ja ongelmia käsittelevä palsta kiinnostaa normaalipainoisia, jopa niin paljon, että pitää komnentoida. No miksei, tosin ette voi tietää miltä ylipainoisesta tuntuu kun TODETAAN, että oletpas lihava...

        Olen painonhallistija ;). Siksi roikun edelleen näillä laihdutussivuilla. Tiedän miltä ylipainoisesta tuntuu kun joku sanoo läskiksi, koska minulle on niin sanottu kun olin vielä läski. Se tuntuu kuule ihan samalta, kun hoikalle tullaan sanomaan että oletpa laiha.

        Sitten sellainen huomio sulle, että jokainen lihava ja laiha on omia persooniaan, ja kokevat asiat omalla tavallaan. Kyse on persoonasta, ei siitä läskistä tai läskittömyydestä.

        Mua muuten vituttaa myös tuollaiset oletukset, että lihava on lihava loppu elämänsä. Ei tarvitse olla. Sun täytyy muuttaa ajatustapaasi, niin pääset läskeistäsi.


      • Nutraaja
        arvostelu vituttaa kirjoitti:

        Olen painonhallistija ;). Siksi roikun edelleen näillä laihdutussivuilla. Tiedän miltä ylipainoisesta tuntuu kun joku sanoo läskiksi, koska minulle on niin sanottu kun olin vielä läski. Se tuntuu kuule ihan samalta, kun hoikalle tullaan sanomaan että oletpa laiha.

        Sitten sellainen huomio sulle, että jokainen lihava ja laiha on omia persooniaan, ja kokevat asiat omalla tavallaan. Kyse on persoonasta, ei siitä läskistä tai läskittömyydestä.

        Mua muuten vituttaa myös tuollaiset oletukset, että lihava on lihava loppu elämänsä. Ei tarvitse olla. Sun täytyy muuttaa ajatustapaasi, niin pääset läskeistäsi.

        Oletpa agressiivinen. Jokainen on yksilö tietenkin mutta täytyy olla todella vahva jos ylipainosta huomauttelu ei satuta. Ja kiitos vaan, olen laihtunut 8 kiloa. Olen ollut normaalipainoinen ja palaan normaalipainoiseksi, hoikkuutta en edes tavoittele...


      • Nutraaja
        Nutraaja kirjoitti:

        Oletpa agressiivinen. Jokainen on yksilö tietenkin mutta täytyy olla todella vahva jos ylipainosta huomauttelu ei satuta. Ja kiitos vaan, olen laihtunut 8 kiloa. Olen ollut normaalipainoinen ja palaan normaalipainoiseksi, hoikkuutta en edes tavoittele...

        Missä totesin, että lihava on lihava loppuelämänsä?? Projisoit nyt ehkä minuun omia ajatuksiasi...


      • arvostelu vituttaa
        Nutraaja kirjoitti:

        Missä totesin, että lihava on lihava loppuelämänsä?? Projisoit nyt ehkä minuun omia ajatuksiasi...

        Kirjoitit, että normaalipainoinen ei voi tietää, miltä ylipainoisesta tuntuu. Tuosta voi vetää johtopäätöksen, että normaalipainoinen ei ole koskaan ollut lihava. Josta voidaan päätellä, että lihava ei laihdu.

        Tuskin kuitenkaan tarkoitit, että laihtuvalta katoaa läskien mukana myös tunteet tai muisti.


        :)


      • Nutraaja.
        arvostelu vituttaa kirjoitti:

        Kirjoitit, että normaalipainoinen ei voi tietää, miltä ylipainoisesta tuntuu. Tuosta voi vetää johtopäätöksen, että normaalipainoinen ei ole koskaan ollut lihava. Josta voidaan päätellä, että lihava ei laihdu.

        Tuskin kuitenkaan tarkoitit, että laihtuvalta katoaa läskien mukana myös tunteet tai muisti.


        :)

        Tarkoitin normaalipainoisella normaalipainoista en laihtunutta läskiä


    • mutta...

      "Se kaveri kyllä muutenkin vaikutti aika oudolta ja jopa vihamieliseltä mutta jutteluseuran kaipuusta keskustelin kuitenkin hänen kanssaan...."

      Mitä muuta kuin tyhmiä juttuja voi odottaa ihmiseltä, joka jo ulospäin näyttää jotenkin vihaiselta, ehkä etsi tahallaan riitakumppania? Kyllähän tuollaisia on itsellekin yöelämässä tullut vastaan, että aloitetaan vittuilemalla, mutta siinä vaiheessa itse yleensä olen siirtynyt takavasemmalle. Aina pitää arvostaa itseään sen verran, että uskoo parempaakin juttuseuraa löytyvän kuin epämiellyttävät ihmiset.

    • Painoasi putoamaan, jos vaan nyhjötätä sisällä. Lähde ulos ja kävele. Siten parannat jo yleiskuntoasi.

    • valkeakani

      ...vaikka kuinka on kasvattanut paksua nahkaa ja koonut itsetuntoaan niin aina se tuntuu pahalya, kun joku kommentoi ulkonäköä tuolla tavalla. Kyllä lihava tietää olevansa lihava, ei kukaan ole niin sokea itselleen, ei siitä enää tarvitse huomautella. Eikä tarvitse laihoillekkaan laukoa, että oletpa laiha, tämän pitäisi koskea kaikkia. Minulla on sokea ja vaikeavammaiseksi todettu kummipoika ja aika karua olisi jos joku hänelle toteaisi, että kylläpä sun silmät pyörii omituisesti. (Sokeilla monesti silmät liikkuvat ja liike on nykivää, koska katsehan ei kohdistu mihinkään).

      Minulle opetettiin jo lapsena, ettei toisten ulkonäköä arvostella eikä kommentoida. Mihin tämä tapaopetus on kadonnut? Itse olen 70-luvulla syntynyt, joten en nyt ole niin kovin vanhakaan vielä. Ja miksi tarvitsisikaan kommentoida toisen ulkonaköä, eikö sitä vaan voi kohdata ihmistä sellaisenaan, isona, pienenä, laihana, lihavana, kaljuna, pitkätukkaisena...vai ihmisenä itsenään?

    • valkeakani

      On kuin lukisin omaa tekstiäni joitain vuosia sitten. Olen itse sairastanut muutamaan kertaan vakavan masennuksen, elin vuosia itsemurha-ajatusten kierteessä ja pieniä yrityksiäkin oli. Joka ilta toivoin etten enää heräisi aamulla ja aamulla olo oli niin karsea kun huomasi ettei kuollutkaan yön aikana. Yritinkin sitten nukkua vuorokaudet läpeensä, tuska olisi edes hetkeksi helpottunut.

      Sain sitten jossain vaiheessa sen verran itsestäni irti, että menin lääkäriin ja sitä kautta alkoi lääkitys ja useamman vuoden terapia. Nyt olen kohtalaisen hyvillä vesillä, mutta masennustaipumus taitaa seurata mukana koko loppuiän. Olen oppinut armollisuutta itseäni kohtaan, ennen osasin ymmärtää vain muita, mutta itseäni en ollenkaan.

      Kammoksun edelleen jonkin verran fyysistä olemustani vaikka lihavuusleikkauksen kautta painoa on pudonnut -60kg. Piäisi varmaan oppia hyväksymään sekin, mutta niin pitkällä en ole henkisessä kehityksessäni :)

      Mutta tuo yleinen klisee, että lihava on laiska, ei sitten pidä ollenkaan paikkaansa. Itse olen läskeistäni huolimatta aina tehnyt pajon töitä, enemmän kuin moni normaalipainoinen työkaverini. Ja tunnen muitakin erittäin reippaita ja aikaansaavia isoja ihmisiä. Ja tuo "ota itseäsi niskasta kiinni" on myös ihan hanurista....

    • "Oikeasti lihava".

    • Peace81

      Kyllä oikeasti satuttaa/ketuttaa/itkettää "toteamukset" :"oletpas lihava" ym. sellaista (minunlaista) ihmistä joka kamppailee painon kanssa. Kärsin jokaisesta liiaksi kokemastani kilosta, tiedostan ulkonäköni täysin eli minulla ei ole harhakuvitelmia. Olen jojoillut koko 30 vuotisen elämäniajan normaalipainoisuudesta ylipainoon (BMI talukonmukaiset arviot). Olen harrastanut paljon liikuntaa ja taas muutaman vuoden tauon jälkeen aloittanut mielestäni suht aktiivisen liikunnan. Nyt tarkistelen ruokavaliotani ja toivon että löytyy minulle terveellinen ja sopiva dietti. Kaikesta yrittämisestäni huolimatta olen ylipainoinen itseni ja ilmeisesti useiden painoani komentoineiden mielestä. Kyse ei siis todellakaan aina ole laiskuudesta. Ilkeät "toteamukset" ja tarkoituksella sanout loukkaukset saavat minun jo ennestään surkean itsetunnon (jota usein yritän huumorilla peittää) aivan alas. Voin rehellisesti sanoa että en koskaan loukkaa ketään ihmistä kommentoimalla ulkonäöllisiä asioita ym. henkilökohtaisuuksia mille ihminen ei voi mitään. Siksi ihmettelen aina suuresti näitä tapauksia, jotka katsovat että heillä on oikeus satuttaa minua tai muita paino-ongelmien kanssa kamppailevia. Mutta ymmärrän toki myös ihmisten älylliset vajavaisuudet =) . Viimeksi eilen minulle sanoi vanha tuttu vuosien takaa että "sä olet lihonnut" , teki mieli sanoa vaikka mitä solvauksia takasin ja puolustaa itseäni mutta jäädyin, menin täysin lukkoon, sattu aivan törkeästi ja hävetti. Halusin vain äkkiä tilanteesta pois. Ympärillä komentin kuulivat n. 6 muuta ihmistä jotka ei onneksi komentoineet asiaan mitään. Pinokkio ym herkkänahkaisiksi "haukkujat", kyllä olen varmasti vuosien v....tuilun jälkeen herkkänahkainen ja häpeän itseäni, voitte ajatella että olen saamaton säälittävä luuseri ilman itsekuria, mutta niin kauan kun katsotte että kaikilla on oikeus ´kommentoida toisten henkilökohtaisia arkoja asioita, niin kauan ainakin minä tulen yhäenemmän herkkänahkaisemmaksi, sieluuni sattuuu aina vähän enemmän ja masennun ehkä aina vähän enemmän. Kannattaisi opetella hieman "kaverin saappaisiin astumista" ettei katkoisi liian monelta särkyneeltä enkeliltä niitä pieniä siiven tynkiä!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      639
      4774
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3670
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      119
      3653
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3051
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2662
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2424
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2311
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2180
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      30
      2097
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      50
      2069
    Aihe