Mitä mieltä olette, jotka olette sen kokeneet? Auttoiko tai tekikö synnytyksen vaikeammaksi? Itse olen kiinnostunut tuosta vaihtoehdosta, mutta mitä haittaa siitä voi olla? Veikö muka kivun kokonaan pois ponnistusvaiheesta?
Pudendaalipuudutus
8
524
Vastaukset
- RiikkaSH
Itsellä ei sikäli vertailikohteita kun takana vain yksi synnytys ja nyt odotan toista.
Ensimmäisen lapsen synnytykseen sen otin koska kaverini suositteli. Ponnistusvaihe oli kyllä tosi helppo ja kestikin vain 7 min! Liekö ollut puudutuksen ansiota sitten tuo ihanan lyhyt aika. Pieni pistos,vai olikohan muutama,juuri ennen ponnistusvaiheen alkua. Pistos ei siis tuntunut ollenkaan pahalle,kuin hyttysen pisto. Muuten synnytin ihan luomusti.En ottanut edes ilokaasua. Nyt uuden vauvan synnytykseen otan kans vain sen pudendaalin,joten uskallan suositella. - n38 rv31
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Otin viímeksi ja otan myös seuraavalla kerralla.
Muuten menin luomuna, ponnistuksesta en tuntenut mitään ja ihmettelen suuresti miksi kaikki ei ota sitä puudutusta. Koetaan kaikki traumat ja itketään jälkikäteen kun sattui niin kauheasti.
Olen aina kummastellut varsinkin imukuppisynnytyksiä että miksi äideiltä revitään vehkeet hajalle ilman puudutusta. Kaksi pitelee kiinni jaloista ja kolmas kiskoo lasta pihalle, ei ihme että jengi haluaa sectioita.
Näissähän on aina vain se "jos lääkäri ehtii sen laittamaan" juttu.
Suututtaa että neuvolassa sanotaa ettei kipua tarvitse pelätä, koska nykyään on niin hyvät lääkkeet, niin onhan ne JOS niitä saa.- sama kun ed
Voihan olla että ponnistaminen on joillekin vaikeampaa kun ei tunne mitään. Mutta jos luotat itseesi ja tiedät miten ponnistetaan, niin suosittelen.
Ponnistamisen suuntaa voi harjoitella esim geisha kuulilla, jos saat kuulan pihalle tiedät mitä sun on tehtävä synnytyksessä. (Älkää naurako, sillä on oikeasti väliä tunteeko oman kroppansa ja sen toiminnan.)
- 19+10
Itse otin kanssa kyseisen piikin jo paljon ennen kuin saliin tarvitsi edes lähteä, koska supistus kivut olivat niin kamalat, mutta mulle ainakin tuli siitä niin kauhean huono olo ja alkoi huippaamaan, että ainut miten pystyin jotenkin olemaan oli kyljellään makuu.. Olo oli ihan kuin kunnon kaato kännissä! Ponnistusvaiheesta selvisin kohdunkaulan puudutteella, mutta kipu silti tuntui..
- RiikkaSH
Jotenkin tuntuu että olet nyt sekoittanut asioita,puudutuksia. En ainakaan koskaan ole kuullut tai lukenut että pudendaali sekoittaisi synnyttäjän pään tms. Pudendaalihan laitetaan aina vähää ennen ponnistusvaihetta tuonne alapäähän,kauas päästä:)
Kysyjän ei mielestäni nyt kannata säikähtää edellisen vastausta.
Jos laittaa googleen hakusanaksi pudendaalipuudutuksen niin saa aika hyvin selvää asiasta(varmaan oletkin jo googlettanut) - Aloittaja, 33+6
RiikkaSH kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että olet nyt sekoittanut asioita,puudutuksia. En ainakaan koskaan ole kuullut tai lukenut että pudendaali sekoittaisi synnyttäjän pään tms. Pudendaalihan laitetaan aina vähää ennen ponnistusvaihetta tuonne alapäähän,kauas päästä:)
Jos laittaa googleen hakusanaksi pudendaalipuudutuksen niin saa aika hyvin selvää asiasta(varmaan oletkin jo googlettanut)Kiitos, kyllä olen netistä lukenut paljon pudendaalista enkä tosiaan törmännyt tuohon sivuvaikutukseen, että siitä nuppi menisi sekaisin... Tuntuu mahdottomalta. Tosiaan tuon jutun kirjoittajalla meni varmaan jotkut puudutukset nyt sekaisin. Mutta kiitos kaikille vastauksista, tuli sellainen olo että tämä voisi olla hyvä vaihtoehto minulle! Joku pelotteli, ettei ensisynnyttäjä saa sitä, koska se voi viedä kokonaan ponnistuskyvyn, mutta näin ei sitten kai ole?
- 11+9
RiikkaSH kirjoitti:
Jos laittaa googleen hakusanaksi pudendaalipuudutuksen niin saa aika hyvin selvää asiasta(varmaan oletkin jo googlettanut)Ilmeisesti olen sekoittanut puudutteet nyt keskenään.. Mikäs se semmonen pakaraan laitettava piikki sit oli nimeltään?
- RiikkaSH
Aloittaja, 33+6 kirjoitti:
Kiitos, kyllä olen netistä lukenut paljon pudendaalista enkä tosiaan törmännyt tuohon sivuvaikutukseen, että siitä nuppi menisi sekaisin... Tuntuu mahdottomalta. Tosiaan tuon jutun kirjoittajalla meni varmaan jotkut puudutukset nyt sekaisin. Mutta kiitos kaikille vastauksista, tuli sellainen olo että tämä voisi olla hyvä vaihtoehto minulle! Joku pelotteli, ettei ensisynnyttäjä saa sitä, koska se voi viedä kokonaan ponnistuskyvyn, mutta näin ei sitten kai ole?
No minä sain sen ainakin vaikka olin myös ensisynnyttäjä. Minulla ei tullut pakottavaa ponnistamisen tarvetta ollenkaan,minkä koin pelkästään positiivisena asiana.Olen kuullut niin monelta että on kuulemma vaikeaa lopettaa ponnistaminen kesken kun kätilö niin käskee(jotta siis esim.lapsen olkapäitä saadaan auttaa ulos ettei synny turhia repeämiä). Kätilö vain sanoi minulle jotta nyt ponnistamaan ja niinhän minä sitten onnistuneesti tein. Seitsemän minuutin kuluttua poika syntyi ja kaikki hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all352002Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔571789- 361514
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j281301- 771220
- 551096
- 54930
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?180910- 49903
- 24894