Mitä kokemuksia on Volvo Pentan KAD43P (230 hv)
ja KAD44P (260 hv) dieseleistä. Suunnittelen
moottorinvaihtoa veneeseen, mutta investoinnin
suuruus on sitä luokkaa, että kuulisi mielellään
kokemuksia toimivuudesta, luotettavuudesta jne.
Myös AQAD41P:n (200 hv) käyttökokemukset ovat
tervetulleita.
Volvo Pentan KAD dieselit
6
5283
Vastaukset
- Volvolla ajava
AQAD 41:en KAD:iin vai jonkin muun moottorin
Volvoon? Vastaaminen helpottuu kun selviää
tunnetko VOLVO:n ennestään?- Epäröivä
Veneessä on vanha VP AQAD41.
- Sama kuin yllä
Epäröivä kirjoitti:
Veneessä on vanha VP AQAD41.
talvena vm. 1989 AQAD 41:n uuteen KAD
43:seen.Syyt: -koneella oli 12 vuodessa ajettu 1
500 tuntia - tehty ainoastaan normaali huollot -
kone oli alitehoinen veneeseeni.
Halusin tarjouksen Volvolta perushuollosta, kone
ulkona veneestä. Ajan hammas näet panee
kumiletkuja, tiivisteitä jne. Eivät
voineet/halunneet antaa, kun ei tiedä mitä kaikkea
joutuu vaihtamaan. Itse konetta ei kukaan
epäillyt, mutta kaikki ne "tilpehöörit" koneen
ympärillä ovat kysymysmerkkejä, lauhduttimet tulee
koeponnistaa, dieselpumppu pitää tarkistaa, laturi
pitää tarkistaa, kaikki letkut ja putket tulee
tarkistaa/uusia, vesipumppu pitää huoltaa,
pakosaapas uusia, turbo pitää
tarkistaa/huoltaa/uusia, vetolaite tulee
tarkistaa, samoinkuin ns. väliakseli. Tässä niitä
tärkeimpiä.
Oma hintaarvioni oli jossain 30 - 50 000 fim,
ellei mitään isompaa tulisi esiin. Nyt on veneessä
uusi kone ja kaikki muukin missä lukee VOLVO, ja
takuu voimassa. Tietenkin vaihto tuli kalliimmaksi
kuin korjausarviono oli, mutta uusi kone on uusi
ja tehon lisä oli todella hyvä asia! KAD 44:sta
karsastin siksi kun siinä on koko hallinta
hoidettu "fly by wire", eli elektroonisesti.
Halusin vanhan ajan mekaniikkaa kaasuvaijerin ja
vaihteensiirtimen muodossa. Niitä osaan itsekin
vaihtaa tarvittaessa, mutta musta laatikko kun on
pimeänä niin vitsit ovat lopussa. - Jono
Sama kuin yllä kirjoitti:
talvena vm. 1989 AQAD 41:n uuteen KAD
43:seen.Syyt: -koneella oli 12 vuodessa ajettu 1
500 tuntia - tehty ainoastaan normaali huollot -
kone oli alitehoinen veneeseeni.
Halusin tarjouksen Volvolta perushuollosta, kone
ulkona veneestä. Ajan hammas näet panee
kumiletkuja, tiivisteitä jne. Eivät
voineet/halunneet antaa, kun ei tiedä mitä kaikkea
joutuu vaihtamaan. Itse konetta ei kukaan
epäillyt, mutta kaikki ne "tilpehöörit" koneen
ympärillä ovat kysymysmerkkejä, lauhduttimet tulee
koeponnistaa, dieselpumppu pitää tarkistaa, laturi
pitää tarkistaa, kaikki letkut ja putket tulee
tarkistaa/uusia, vesipumppu pitää huoltaa,
pakosaapas uusia, turbo pitää
tarkistaa/huoltaa/uusia, vetolaite tulee
tarkistaa, samoinkuin ns. väliakseli. Tässä niitä
tärkeimpiä.
Oma hintaarvioni oli jossain 30 - 50 000 fim,
ellei mitään isompaa tulisi esiin. Nyt on veneessä
uusi kone ja kaikki muukin missä lukee VOLVO, ja
takuu voimassa. Tietenkin vaihto tuli kalliimmaksi
kuin korjausarviono oli, mutta uusi kone on uusi
ja tehon lisä oli todella hyvä asia! KAD 44:sta
karsastin siksi kun siinä on koko hallinta
hoidettu "fly by wire", eli elektroonisesti.
Halusin vanhan ajan mekaniikkaa kaasuvaijerin ja
vaihteensiirtimen muodossa. Niitä osaan itsekin
vaihtaa tarvittaessa, mutta musta laatikko kun on
pimeänä niin vitsit ovat lopussa.Itse ajan kolmatta kesää KAD 44 koneella,
ajotunteja on kertynyt 370 h. Kone on toiminut
hyvin, ainoastaan lämpömittarin anturi on
vaihdettu. Keväällä vaihdoin koneseen
teräspotkurit kun alumiiniset olivat syöpyneet
koloille kavitaation seurauksena.
Teräspotkureilla kiihtyvyys parani samoin kuorman
kesto, mutta ei huippunopeus, vaikka kone kiertää
100 rpm enemmän kuin alumiinisilla (B3) ja
teräspotkureiden (C3) nousun pitäisi olla
suurempi.
Sähköiset hallintalaitteet vaativat totuttelua,
etenkin niiden viiveen oppiminen ottaa aikaa,
muuten niiden käyttö on miellyttävää.
Kone on käyntiääneltää hyvin hiljainen. Veneenä
on Targa 27. - kad 42 ja targa
Jono kirjoitti:
Itse ajan kolmatta kesää KAD 44 koneella,
ajotunteja on kertynyt 370 h. Kone on toiminut
hyvin, ainoastaan lämpömittarin anturi on
vaihdettu. Keväällä vaihdoin koneseen
teräspotkurit kun alumiiniset olivat syöpyneet
koloille kavitaation seurauksena.
Teräspotkureilla kiihtyvyys parani samoin kuorman
kesto, mutta ei huippunopeus, vaikka kone kiertää
100 rpm enemmän kuin alumiinisilla (B3) ja
teräspotkureiden (C3) nousun pitäisi olla
suurempi.
Sähköiset hallintalaitteet vaativat totuttelua,
etenkin niiden viiveen oppiminen ottaa aikaa,
muuten niiden käyttö on miellyttävää.
Kone on käyntiääneltää hyvin hiljainen. Veneenä
on Targa 27.Kad 44 ja targa 27. minkä verran vene kuluttaa matkanopeudella ja mikä silloin matkanopeus. Minkä verran yhdistelmän huiput on. pidätkö matkanopeudella kierroksia n. 3400. Itse hankin juuri targa 27 jossa kad 42 ja 230 hv. Kone kiertää max 3800 ja huiput 29 solmua. Sopiva matkavauhti luulisin olevan 23 solmua jolloin kierroksia n. 3400. vastauksesta kiittäen
- pv
yy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132