Volvo Pentan KAD dieselit

Epäröivä

Mitä kokemuksia on Volvo Pentan KAD43P (230 hv)
ja KAD44P (260 hv) dieseleistä. Suunnittelen
moottorinvaihtoa veneeseen, mutta investoinnin
suuruus on sitä luokkaa, että kuulisi mielellään
kokemuksia toimivuudesta, luotettavuudesta jne.
Myös AQAD41P:n (200 hv) käyttökokemukset ovat
tervetulleita.

6

5283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvolla ajava

      AQAD 41:en KAD:iin vai jonkin muun moottorin
      Volvoon? Vastaaminen helpottuu kun selviää
      tunnetko VOLVO:n ennestään?

      • Epäröivä

        Veneessä on vanha VP AQAD41.


      • Sama kuin yllä
        Epäröivä kirjoitti:

        Veneessä on vanha VP AQAD41.

        talvena vm. 1989 AQAD 41:n uuteen KAD
        43:seen.Syyt: -koneella oli 12 vuodessa ajettu 1
        500 tuntia - tehty ainoastaan normaali huollot -
        kone oli alitehoinen veneeseeni.
        Halusin tarjouksen Volvolta perushuollosta, kone
        ulkona veneestä. Ajan hammas näet panee
        kumiletkuja, tiivisteitä jne. Eivät
        voineet/halunneet antaa, kun ei tiedä mitä kaikkea
        joutuu vaihtamaan. Itse konetta ei kukaan
        epäillyt, mutta kaikki ne "tilpehöörit" koneen
        ympärillä ovat kysymysmerkkejä, lauhduttimet tulee
        koeponnistaa, dieselpumppu pitää tarkistaa, laturi
        pitää tarkistaa, kaikki letkut ja putket tulee
        tarkistaa/uusia, vesipumppu pitää huoltaa,
        pakosaapas uusia, turbo pitää
        tarkistaa/huoltaa/uusia, vetolaite tulee
        tarkistaa, samoinkuin ns. väliakseli. Tässä niitä
        tärkeimpiä.
        Oma hintaarvioni oli jossain 30 - 50 000 fim,
        ellei mitään isompaa tulisi esiin. Nyt on veneessä
        uusi kone ja kaikki muukin missä lukee VOLVO, ja
        takuu voimassa. Tietenkin vaihto tuli kalliimmaksi
        kuin korjausarviono oli, mutta uusi kone on uusi
        ja tehon lisä oli todella hyvä asia! KAD 44:sta
        karsastin siksi kun siinä on koko hallinta
        hoidettu "fly by wire", eli elektroonisesti.
        Halusin vanhan ajan mekaniikkaa kaasuvaijerin ja
        vaihteensiirtimen muodossa. Niitä osaan itsekin
        vaihtaa tarvittaessa, mutta musta laatikko kun on
        pimeänä niin vitsit ovat lopussa.


      • Jono
        Sama kuin yllä kirjoitti:

        talvena vm. 1989 AQAD 41:n uuteen KAD
        43:seen.Syyt: -koneella oli 12 vuodessa ajettu 1
        500 tuntia - tehty ainoastaan normaali huollot -
        kone oli alitehoinen veneeseeni.
        Halusin tarjouksen Volvolta perushuollosta, kone
        ulkona veneestä. Ajan hammas näet panee
        kumiletkuja, tiivisteitä jne. Eivät
        voineet/halunneet antaa, kun ei tiedä mitä kaikkea
        joutuu vaihtamaan. Itse konetta ei kukaan
        epäillyt, mutta kaikki ne "tilpehöörit" koneen
        ympärillä ovat kysymysmerkkejä, lauhduttimet tulee
        koeponnistaa, dieselpumppu pitää tarkistaa, laturi
        pitää tarkistaa, kaikki letkut ja putket tulee
        tarkistaa/uusia, vesipumppu pitää huoltaa,
        pakosaapas uusia, turbo pitää
        tarkistaa/huoltaa/uusia, vetolaite tulee
        tarkistaa, samoinkuin ns. väliakseli. Tässä niitä
        tärkeimpiä.
        Oma hintaarvioni oli jossain 30 - 50 000 fim,
        ellei mitään isompaa tulisi esiin. Nyt on veneessä
        uusi kone ja kaikki muukin missä lukee VOLVO, ja
        takuu voimassa. Tietenkin vaihto tuli kalliimmaksi
        kuin korjausarviono oli, mutta uusi kone on uusi
        ja tehon lisä oli todella hyvä asia! KAD 44:sta
        karsastin siksi kun siinä on koko hallinta
        hoidettu "fly by wire", eli elektroonisesti.
        Halusin vanhan ajan mekaniikkaa kaasuvaijerin ja
        vaihteensiirtimen muodossa. Niitä osaan itsekin
        vaihtaa tarvittaessa, mutta musta laatikko kun on
        pimeänä niin vitsit ovat lopussa.

        Itse ajan kolmatta kesää KAD 44 koneella,
        ajotunteja on kertynyt 370 h. Kone on toiminut
        hyvin, ainoastaan lämpömittarin anturi on
        vaihdettu. Keväällä vaihdoin koneseen
        teräspotkurit kun alumiiniset olivat syöpyneet
        koloille kavitaation seurauksena.
        Teräspotkureilla kiihtyvyys parani samoin kuorman
        kesto, mutta ei huippunopeus, vaikka kone kiertää
        100 rpm enemmän kuin alumiinisilla (B3) ja
        teräspotkureiden (C3) nousun pitäisi olla
        suurempi.
        Sähköiset hallintalaitteet vaativat totuttelua,
        etenkin niiden viiveen oppiminen ottaa aikaa,
        muuten niiden käyttö on miellyttävää.
        Kone on käyntiääneltää hyvin hiljainen. Veneenä
        on Targa 27.


      • kad 42 ja targa
        Jono kirjoitti:

        Itse ajan kolmatta kesää KAD 44 koneella,
        ajotunteja on kertynyt 370 h. Kone on toiminut
        hyvin, ainoastaan lämpömittarin anturi on
        vaihdettu. Keväällä vaihdoin koneseen
        teräspotkurit kun alumiiniset olivat syöpyneet
        koloille kavitaation seurauksena.
        Teräspotkureilla kiihtyvyys parani samoin kuorman
        kesto, mutta ei huippunopeus, vaikka kone kiertää
        100 rpm enemmän kuin alumiinisilla (B3) ja
        teräspotkureiden (C3) nousun pitäisi olla
        suurempi.
        Sähköiset hallintalaitteet vaativat totuttelua,
        etenkin niiden viiveen oppiminen ottaa aikaa,
        muuten niiden käyttö on miellyttävää.
        Kone on käyntiääneltää hyvin hiljainen. Veneenä
        on Targa 27.

        Kad 44 ja targa 27. minkä verran vene kuluttaa matkanopeudella ja mikä silloin matkanopeus. Minkä verran yhdistelmän huiput on. pidätkö matkanopeudella kierroksia n. 3400. Itse hankin juuri targa 27 jossa kad 42 ja 230 hv. Kone kiertää max 3800 ja huiput 29 solmua. Sopiva matkavauhti luulisin olevan 23 solmua jolloin kierroksia n. 3400. vastauksesta kiittäen


    • pv

      yy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe