Haluaisin kommentteja Nimbus veneen käyttäjiltä?.
Lähinnä minua kiinnostaa aallokkokäyttäytyminen
ja ajo-ominaisuudet yleensä, vrt. esim.
Targa,Fjord ja vastaavat laatuveneet.
Mielelläni lukisin myös muista Nimbus veneistä
kokemuksia, mutta lähinnä kokoluokassa 9-10m x
2,8-3,3m Kiitos kaikille vastaajille jo
etukäteen.
NIMBUS 3000 TAI VASTAAVA
5
6551
Vastaukset
- Solo 120
Aluksi. Nimbus 3000
ei ole Suomen saaristoon sopiva jos muualla kuin
pursiseuran laiturissa meinaa käydä
Meri ominaisuudet. Hiljaisella kestää
tosikovankin myrkyn, tukevilla aalloilla lentää
kuin Mexikon pikajuna. Vakaasti. Jos uskaltaa
kaasua panna. Sillä Nimus kestää. On takuulla
tukeva ja merikelpoinen.
Se vaan että aika ahneesti pitää perstaskua
kaivella. Niin, Nimbus 3000, on se potkurikin
niin suojaamaton että mua ainakin saaristossa
hirvittäisi(suomen) Paatti on suunniteltu tyynen-
valtameren rannikoille missä karikkoja ei ole.
Jos täppiä piisaa, osta vaan. Jos aiot
saaristossa ajella niin tään 2003 uudempi versio
vois olla jotain. Ja vielä, Nimbus kestää(ja
maksaa)- Nimbus 3000 omistaja
Nimbus 3000 on täysin merikelpoinen vene, ja soveltuu myös saaristokäyttöön, mutta kuten muuallakin pitää tietää miten liikkuu ja missä liikkuu, eli selvällä järjellä pärjää hyvin ettei suin päin painele kaasupohjassa menemään , kartat on olemassa ja ovat nykyään hyvinkin tarkkoja. Kannattaa seurata varsinkin tuntemattomilla vesillä, Nimbus 3000 malleissa on yleensä olemassa suojarauta potkurille.
Nimbus 3000 on puoliliukuva matkavene, joka tekee veneestä todella tukevan ajettavan myös isommassakin aallokossa. Ostapois jos löydät.
- Tyytyväinen omistaja
Minulla on ollut Nimbus 29 C (vuosimalli -90)
käytössä nyt kolme kesää ja olen ollut erittäin
tyytyväinen. Parhaat ominaisuudet ovat hiljainen
moottorin käyntiäänti, polttoainetaloudellisuus
ja asuttavuus eri onnistuneine yksityiskohtineen
(mm. ylhäältä avattava jääkappi joka vedetään
ulos kuljettajan penkin alta). Ajo-ominaisuudet
ovat hyviä, joskin kovassa vasta-aallokossa
hiljennän kyllä vauhtia aluksi n. 18 solmuun ja
jos aallokko tuntuu edelleenkin liian kovalta
vene on pakko laskea liuusta n. 7 solmuun.
Jos halutaan paremmat ajo-ominaisuudet esim.
Targa on hyvä (ja kallis) vaihtoehto mutta pitää
myös muistaa, että veneessä on tilaa joko sisällä
tai ulkona. Nimbuksessa tilaa on sisällä.
Moottorina on 200 hv Volvo AQAD 41 joka toimii
hyvin normaalikuormalla. Jos veneessä on 5
aikuista tai enemmän ja tankit ovat täynnä,
tehokkaampi moottori olisi eduksi.
Matkanopeus perhekäytössä (2 aik. 2 lasta) on
n. 22-23 solmua tuulen suunnasta ja tankkien
täyttöasteesta riippuen. Kierrosluku tällöin
3300 - 3500 rpm olosuhteista riippuen. Moottorin
käyntiäänti kuten mainitsin kiitettävän hiljainen
ja kulutus tällaisessa käytössä aika tarkalleen
1,5 l polttoöljyä/meripeninkulma.
Kaiken kaikkiaan onnistunut vene. Omani ei tule
olemaan myynnissä ainakaan n. 10 vuoteen. - whaler
Sekä-että -yhdistelmät eivät tahdo
veneensuunnittelussakaan aina onnistua,
tulos on usein pikemminkin joko-tai. Mutta
ruotsalaisen Nimbus 28 DC:n tapaus on
ilahduttava poikkeus säännöstä. Nimbus
Boats on onnistunut säilyttämään
perhevenetraditionsa panostaen
samanaikaisesti venetyyppiin, joka 80 -luvun
lopulla oli erittäin korkeassa kurssissa:
daycruiser. Ja Nimbuksen cruisereita liikkuu
yhä meidänkin vesillämme ihan mukava
määrä, vene on haluttu käytettynä.
Vaadittiin kahdeksan metriä pitkä ja kolme
metriä leveä vene, ennenkuin ajatus saatiin
käytännössä toteutettua. Nimbuksen
hovisuunnittelija Rolf Eliasson sijoitti
daycruiserin veneen takaosaan ja avotilaan ja
perheveneen kannen alle ja etuosaan. Jotta
ohjaamon alle saatiin sijoitettua kahden
hengen pistopunkka, piti ohjaamoa korottaa
huo- mattavasti. Tästä johtuen veneen
laitakorkeuskin on muut mitat
huomioonottaen todella suuri.
Perheosasto muodostuu tilavasta ja
valoisasta kajuutasta, jonka valoisuutta ja
avaruutta lisää kajuutan keulanpuoleiseen
päätyyn sijoitettu suuri peili.
V-punkka toimii tarvittaessa ruokailu- ja
seurustelupaikkana jopa 6:lle hengelle niinä
päivinä, jolloin on liian kylmä oleskella
avotiloissa. Avotilaan johtava luukku, tai
pikemminkin ovi on kerrankin riittävän suuri.
Siitä mahtuu kulkemaan miehenmittainenkin
veneilijä ilman kenkälusikan apua.
Veneen vessa ei yllätä suurella koolla, mutta
kaikki tarpeellinen sieltä löytyy: vesi-WC,
pesuallas, käsisuihku. Onhan siinä jo venettä
kaiken kaikkiaankin.
Mahtavat avotilat -ahdas pentry
Veneen keittiö on pienehkö näinkin suureen
veneeseen, se istuu paremmin daycruiser
-käsitteisiin kuin perheveneilyyn.
Tilanahtaudesta johtuen ovat esimerkiksi
laskutilat melko olemattomat, muuten pentry
kyllä täyttää paikkansa.
Veneen hallitsevin ja silmiinpistävin osa on
ilman muuta valtava avotila. Se ulottuu
kajuutan sisäänkäynniltä laitoja myötäillen
aina perään asti. Takaosan iso U -sohva on
todellinen monitoimikeskus: se muuttuu
tarvittaessa välipalan avulla 6:n hengen
lekottelu- ja ruokailupaikasta yhden-kahden
hengen aurinkotasoksi. Pöydän saa
luonnollisesti sijoitettua sohvan eteen. Ajajan
istuin on tarkoitettu kahdelle aikuiselle,
kolmekin siihen mahtuu, jos yksi tai kaksi
mukanaolijoista on lapsia tai pienikokoisia
aikuisia. Ajaja sekä istuu, että tarvittaessa
seisoo mukavasti ja näkyvyys ja ulottuvuudet
ovat joka suuntaan hyvät. Mittarit ja
instrumentit on sijoitettu osaksi paneeliin ratin
taakse, osaksi ylemmäs tuulilasin alle. Tästä
välistä löytyy sitten pintaa meri
NIMBUS 28 DC - LAATUA LÄNSINAAPURISTA
Perinteisen matkaveneen ja nopean
daycruiserin risteytys
---------------------------------------------------------------
---------
kartalle ja pikkutavaroille. Eräs suuri plussa
on runsas säilytyslokeroiden määrä. Monet
matkaveneet saavat tässä suhteessa
moitetta, mutta Nimbuksessa löytyy lokeroa
joka lähtöön ja vähän ylikin. Ja konepeiton alla
sijaitsee todellinen himopuunaajan unelma:
ei tarvitse miettiä, mihin sijoittaa rättejä,
pesusieniä ja veneenhoitoaineita.
Vakaata menoa ylärakenteet huojuen
Nimbuksen ympäri pääsee muuten
kävelemään melko turvallisesti, mutta
tyypillinen daycruiser -look tekee tässä tosin
temput, kun tullaan lenkiltä takaisin kohti
peräosaa: sivukansi päättyy targakaaren
kohdalle.
Ajettaessa ihmetyttää korkean tuulilasin ja
sivukaiteiden huojunta. Kaikki osat ovat aivan
kunnolla kiinnitetty, eikä mikään tunnu olevan
irti, mutta huojunta on ja pysyy. Se saattaa olla
jokin venetyypin sisäinen/ominainen ongelma,
jonka kanssa on vain pärjättävä. Veneen
turvallisuuden kanssa sillä ei takuulla ole
mitään tekemistä, paatti on rungoltaan
tukevaa tekoa.
Huojunnan ja tutinan tuntee entistäkin
selvemmin ajettaessa huippunopeudella
terävään vasta-aallokkoon. Kaiteet aivan
selvästi heiluvat, samoin tuulilasi. Syitä
saattaa olla monta, ainakin veneen ikä ja
korkeat ylärakenteet. Tuulipintaakin siis on, ja
tämä on otettava huomioon
satamamanöövereissä, mikään aloittelijan
vene ei Nimbus 28 DC ole. Moni käytetyn
ostaja onkin asentanut veneeseen
keulapotkurin rantautumisia helpottamaan.
Muuten Nimbuksen kulku on vakaata ja
kuivaa, roiskeita ei tule tuulilasille
kohtalaisessakaan kelissä ja liukukynnystä ei
juuri huomaa. Vene ei paljonkaan nosta
keulaansa kaasukahvaa eteen työnnettäessä,
tästä johtuen näkyvyys eteenpäin säilyy koko
ajan.
Sekoitus V- ja U -pohjaa
Millainen pohja sitten mahtaa olla veneessä,
joka samanaikaisesti yrittää olla perinteinen
perhevene ja toisaalta nopea, nykyaikainen
daycruiser? Tietenkin eräänlainen yhdistelmä
V- ja U -pohjista, jossa kuitenkin pääpaino on
V -kirjaimella: kahdet nousulistat auttavat
liukuunnousussa, tosin selvästi havaittavaa
liukukynnystä ei ole, kuten edellä todettiin.
Kulku on onnistuneen pohjan ansiosta todella
pehmeää, perheveneeksi yllättävänkin
pehmeää.
Korkean laidan vuoksi vene nojaa helposti
tuuleen, mutta trimmitasoilla tämä on helposti
korjattavissa Huippunopeus 200 hv:n Volvo
Penta -dieselillä on hieman yli 30 solmua,
mikä tuntuu aivan riittävältä. Vastaava
bensamoottorivaihtoehto on saman
valmistajan 275 -heppainen veekasi, joka
kyllä polttaa melkoisesti lientä kolmen tonnin
painoista venettä kuljettaessaan. Sopivin
matkavauhti on 22-25 solmua, jolla silläkin
maisema vaihtuu ihan taajaan tahtiin.
Yhteenvetoa
Nimbus -veneet ovat tunnettuja hyvästä
viimeistelystään ja laadusta muutenkin.
Daycruiser 28 ei tee sekään poikkeusta
totuttuun kaavaan. Strategia on kautta linjan
ollut korkea laatu, korkea hinta ja hyvä
jälleenmyyntiarvo. Nimbus oli ensimmäisiä
valmistajia, jotka alkoivat leipoa myös isompia
veneitä sandwich -eli kaksikuorirakenteella,
ts. kaksi runkoa päällekkäin ja uretaania
väliin.
Puuta on käytetty sisustuksessa sopivasti
messingin, rosterin ja muovin kanssa. Tulos
on hillityn tyylikäs, eipä juuri muuta voi sanoa.
Nimbus 28 DC on malliesimerkki siitä, kuinka
sarjavalmisteinenkin vene voi ylläpitää
korkeaa profiilia: tuloksen ei suinkaan tarvitse
aina olla roskaa ja huonoa laatua.
Käytettyjen hinnat liikkuvat välillä 250-300
tuhatta markkaa ja jälleen painoarvon
perusteina ovat ikä, kunto ja moottori. Venettä
joka lähtöön!
NIMBUS 28 Daycruiser tekniset tiedot:
Suurin pituus: 8,75 m
Suurin leveys: 3,00 m
Paino: 3000 kg
Syväys: 0,85 m
Moottorisuositus: 165275 hv diesel tai bensa
Polttoainesäiliö: 280 litraa
Vesisäiliö: 150 litraa
---------------------------------------------------------------
---------- Solo 120 heppaa
Varmasti kaikki ylläoleva on täysin asiallista
tietoa.
Soloa, perämoottorilla en ole kokeillut!.
Trimmisiivet alhaalla Solo liitää kuin juna.
Ohjaus stabiili, keula pysyy alhaalla, hyvä
näkyvyys.
Trimmisiivet ylhäällä: nopeus lisääntyy, ohjaus
herkkeentyy, keula nousee. Voi tehdä urheilu
temppuja. Kääntyillä kuin vaan tai hyppiä
aaltojen kanssa.
Nimbus: Kipparilla on aika iso kaari valikoida.
Perhevene vai urheiluvene.
Toi hinta vihje vielä. Empä sanoisi. Hyvä
kuntoinen Nimbus maksaa, mutta on myös sen
arvoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156