NIMBUS 3000 TAI VASTAAVA

Ehkä Nimbus veneilijä

Haluaisin kommentteja Nimbus veneen käyttäjiltä?.
Lähinnä minua kiinnostaa aallokkokäyttäytyminen
ja ajo-ominaisuudet yleensä, vrt. esim.
Targa,Fjord ja vastaavat laatuveneet.
Mielelläni lukisin myös muista Nimbus veneistä
kokemuksia, mutta lähinnä kokoluokassa 9-10m x
2,8-3,3m Kiitos kaikille vastaajille jo
etukäteen.

5

6551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Solo 120

      Aluksi. Nimbus 3000
      ei ole Suomen saaristoon sopiva jos muualla kuin
      pursiseuran laiturissa meinaa käydä
      Meri ominaisuudet. Hiljaisella kestää
      tosikovankin myrkyn, tukevilla aalloilla lentää
      kuin Mexikon pikajuna. Vakaasti. Jos uskaltaa
      kaasua panna. Sillä Nimus kestää. On takuulla
      tukeva ja merikelpoinen.
      Se vaan että aika ahneesti pitää perstaskua
      kaivella. Niin, Nimbus 3000, on se potkurikin
      niin suojaamaton että mua ainakin saaristossa
      hirvittäisi(suomen) Paatti on suunniteltu tyynen-
      valtameren rannikoille missä karikkoja ei ole.
      Jos täppiä piisaa, osta vaan. Jos aiot
      saaristossa ajella niin tään 2003 uudempi versio
      vois olla jotain. Ja vielä, Nimbus kestää(ja
      maksaa)

      • Nimbus 3000 omistaja

        Nimbus 3000 on täysin merikelpoinen vene, ja soveltuu myös saaristokäyttöön, mutta kuten muuallakin pitää tietää miten liikkuu ja missä liikkuu, eli selvällä järjellä pärjää hyvin ettei suin päin painele kaasupohjassa menemään , kartat on olemassa ja ovat nykyään hyvinkin tarkkoja. Kannattaa seurata varsinkin tuntemattomilla vesillä, Nimbus 3000 malleissa on yleensä olemassa suojarauta potkurille.
        Nimbus 3000 on puoliliukuva matkavene, joka tekee veneestä todella tukevan ajettavan myös isommassakin aallokossa. Ostapois jos löydät.


    • Tyytyväinen omistaja

      Minulla on ollut Nimbus 29 C (vuosimalli -90)
      käytössä nyt kolme kesää ja olen ollut erittäin
      tyytyväinen. Parhaat ominaisuudet ovat hiljainen
      moottorin käyntiäänti, polttoainetaloudellisuus
      ja asuttavuus eri onnistuneine yksityiskohtineen
      (mm. ylhäältä avattava jääkappi joka vedetään
      ulos kuljettajan penkin alta). Ajo-ominaisuudet
      ovat hyviä, joskin kovassa vasta-aallokossa
      hiljennän kyllä vauhtia aluksi n. 18 solmuun ja
      jos aallokko tuntuu edelleenkin liian kovalta
      vene on pakko laskea liuusta n. 7 solmuun.

      Jos halutaan paremmat ajo-ominaisuudet esim.
      Targa on hyvä (ja kallis) vaihtoehto mutta pitää
      myös muistaa, että veneessä on tilaa joko sisällä
      tai ulkona. Nimbuksessa tilaa on sisällä.

      Moottorina on 200 hv Volvo AQAD 41 joka toimii
      hyvin normaalikuormalla. Jos veneessä on 5
      aikuista tai enemmän ja tankit ovat täynnä,
      tehokkaampi moottori olisi eduksi.

      Matkanopeus perhekäytössä (2 aik. 2 lasta) on
      n. 22-23 solmua tuulen suunnasta ja tankkien
      täyttöasteesta riippuen. Kierrosluku tällöin
      3300 - 3500 rpm olosuhteista riippuen. Moottorin
      käyntiäänti kuten mainitsin kiitettävän hiljainen
      ja kulutus tällaisessa käytössä aika tarkalleen
      1,5 l polttoöljyä/meripeninkulma.

      Kaiken kaikkiaan onnistunut vene. Omani ei tule
      olemaan myynnissä ainakaan n. 10 vuoteen.

    • whaler

      ”Sekä-että” -yhdistelmät eivät tahdo
      veneensuunnittelussakaan aina onnistua,
      tulos on usein pikemminkin ”joko-tai.” Mutta
      ruotsalaisen Nimbus 28 DC:n tapaus on
      ilahduttava poikkeus säännöstä. Nimbus
      Boats on onnistunut säilyttämään
      perhevenetraditionsa panostaen
      samanaikaisesti venetyyppiin, joka 80 -luvun
      lopulla oli erittäin korkeassa kurssissa:
      daycruiser. Ja Nimbuksen cruisereita liikkuu
      yhä meidänkin vesillämme ihan mukava
      määrä, vene on haluttu käytettynä.

      Vaadittiin kahdeksan metriä pitkä ja kolme
      metriä leveä vene, ennenkuin ajatus saatiin
      käytännössä toteutettua. Nimbuksen
      hovisuunnittelija Rolf Eliasson sijoitti
      daycruiserin veneen takaosaan ja avotilaan ja
      perheveneen kannen alle ja etuosaan. Jotta
      ohjaamon alle saatiin sijoitettua kahden
      hengen pistopunkka, piti ohjaamoa korottaa
      huo- mattavasti. Tästä johtuen veneen
      laitakorkeuskin on muut mitat
      huomioonottaen todella suuri.

      Perheosasto muodostuu tilavasta ja
      valoisasta kajuutasta, jonka valoisuutta ja
      avaruutta lisää kajuutan keulanpuoleiseen
      päätyyn sijoitettu suuri peili.

      V-punkka toimii tarvittaessa ruokailu- ja
      seurustelupaikkana jopa 6:lle hengelle – niinä
      päivinä, jolloin on liian kylmä oleskella
      avotiloissa. Avotilaan johtava luukku, tai
      pikemminkin ovi on kerrankin riittävän suuri.
      Siitä mahtuu kulkemaan miehenmittainenkin
      veneilijä ilman kenkälusikan apua.

      Veneen vessa ei yllätä suurella koolla, mutta
      kaikki tarpeellinen sieltä löytyy: vesi-WC,
      pesuallas, käsisuihku. Onhan siinä jo venettä
      kaiken kaikkiaankin.



      Mahtavat avotilat -ahdas pentry

      Veneen keittiö on pienehkö näinkin suureen
      veneeseen, se istuu paremmin daycruiser
      -käsitteisiin kuin perheveneilyyn.
      Tilanahtaudesta johtuen ovat esimerkiksi
      laskutilat melko olemattomat, muuten pentry
      kyllä täyttää paikkansa.

      Veneen hallitsevin ja silmiinpistävin osa on
      ilman muuta valtava avotila. Se ulottuu
      kajuutan sisäänkäynniltä laitoja myötäillen
      aina perään asti. Takaosan iso U -sohva on
      todellinen monitoimikeskus: se muuttuu
      tarvittaessa välipalan avulla 6:n hengen
      lekottelu- ja ruokailupaikasta yhden-kahden
      hengen aurinkotasoksi. Pöydän saa
      luonnollisesti sijoitettua sohvan eteen. Ajajan
      istuin on tarkoitettu kahdelle aikuiselle,
      kolmekin siihen mahtuu, jos yksi tai kaksi
      mukanaolijoista on lapsia tai pienikokoisia
      aikuisia. Ajaja sekä istuu, että tarvittaessa
      seisoo mukavasti ja näkyvyys ja ulottuvuudet
      ovat joka suuntaan hyvät. Mittarit ja
      instrumentit on sijoitettu osaksi paneeliin ratin
      taakse, osaksi ylemmäs tuulilasin alle. Tästä
      välistä löytyy sitten pintaa meri
      NIMBUS 28 DC - LAATUA LÄNSINAAPURISTA

      Perinteisen matkaveneen ja nopean
      daycruiserin risteytys

      ---------------------------------------------------------------
      ---------
      kartalle ja pikkutavaroille. Eräs suuri plussa
      on runsas säilytyslokeroiden määrä. Monet
      matkaveneet saavat tässä suhteessa
      moitetta, mutta Nimbuksessa löytyy lokeroa
      joka lähtöön ja vähän ylikin. Ja konepeiton alla
      sijaitsee todellinen himopuunaajan unelma:
      ei tarvitse miettiä, mihin sijoittaa rättejä,
      pesusieniä ja veneenhoitoaineita.



      Vakaata menoa ylärakenteet huojuen

      Nimbuksen ympäri pääsee muuten
      kävelemään melko turvallisesti, mutta
      tyypillinen daycruiser -look tekee tässä tosin
      temput, kun tullaan lenkiltä takaisin kohti
      peräosaa: sivukansi päättyy targakaaren
      kohdalle.

      Ajettaessa ihmetyttää korkean tuulilasin ja
      sivukaiteiden huojunta. Kaikki osat ovat aivan
      kunnolla kiinnitetty, eikä mikään tunnu olevan
      irti, mutta huojunta on ja pysyy. Se saattaa olla
      jokin venetyypin sisäinen/ominainen ongelma,
      jonka kanssa on vain pärjättävä. Veneen
      turvallisuuden kanssa sillä ei takuulla ole
      mitään tekemistä, paatti on rungoltaan
      tukevaa tekoa.

      Huojunnan ja tutinan tuntee entistäkin
      selvemmin ajettaessa huippunopeudella
      terävään vasta-aallokkoon. Kaiteet aivan
      selvästi heiluvat, samoin tuulilasi. Syitä
      saattaa olla monta, ainakin veneen ikä ja
      korkeat ylärakenteet. Tuulipintaakin siis on, ja
      tämä on otettava huomioon
      satamamanöövereissä, mikään aloittelijan
      vene ei Nimbus 28 DC ole. Moni käytetyn
      ostaja onkin asentanut veneeseen
      keulapotkurin rantautumisia helpottamaan.

      Muuten Nimbuksen kulku on vakaata ja
      kuivaa, roiskeita ei tule tuulilasille
      kohtalaisessakaan kelissä ja liukukynnystä ei
      juuri huomaa. Vene ei paljonkaan nosta
      keulaansa kaasukahvaa eteen työnnettäessä,
      tästä johtuen näkyvyys eteenpäin säilyy koko
      ajan.



      Sekoitus V- ja U -pohjaa

      Millainen pohja sitten mahtaa olla veneessä,
      joka samanaikaisesti yrittää olla perinteinen
      perhevene ja toisaalta nopea, nykyaikainen
      daycruiser? Tietenkin eräänlainen yhdistelmä
      V- ja U -pohjista, jossa kuitenkin pääpaino on
      V -kirjaimella: kahdet nousulistat auttavat
      liukuunnousussa, tosin selvästi havaittavaa
      liukukynnystä ei ole, kuten edellä todettiin.
      Kulku on onnistuneen pohjan ansiosta todella
      pehmeää, perheveneeksi yllättävänkin
      pehmeää.

      Korkean laidan vuoksi vene nojaa helposti
      tuuleen, mutta trimmitasoilla tämä on helposti
      korjattavissa Huippunopeus 200 hv:n Volvo
      Penta -dieselillä on hieman yli 30 solmua,
      mikä tuntuu aivan riittävältä. Vastaava
      bensamoottorivaihtoehto on saman
      valmistajan 275 -heppainen veekasi, joka
      kyllä polttaa melkoisesti lientä kolmen tonnin
      painoista venettä kuljettaessaan. Sopivin
      matkavauhti on 22-25 solmua, jolla silläkin
      maisema vaihtuu ihan taajaan tahtiin.



      Yhteenvetoa

      Nimbus -veneet ovat tunnettuja hyvästä
      viimeistelystään ja laadusta muutenkin.
      Daycruiser 28 ei tee sekään poikkeusta
      totuttuun kaavaan. Strategia on kautta linjan
      ollut korkea laatu, korkea hinta ja hyvä
      jälleenmyyntiarvo. Nimbus oli ensimmäisiä
      valmistajia, jotka alkoivat leipoa myös isompia
      veneitä sandwich -eli kaksikuorirakenteella,
      ts. kaksi runkoa päällekkäin ja uretaania
      väliin.

      Puuta on käytetty sisustuksessa sopivasti
      messingin, rosterin ja muovin kanssa. Tulos
      on hillityn tyylikäs, eipä juuri muuta voi sanoa.

      Nimbus 28 DC on malliesimerkki siitä, kuinka
      sarjavalmisteinenkin vene voi ylläpitää
      korkeaa profiilia: tuloksen ei suinkaan tarvitse
      aina olla roskaa ja huonoa laatua.

      Käytettyjen hinnat liikkuvat välillä 250-300
      tuhatta markkaa ja jälleen painoarvon
      perusteina ovat ikä, kunto ja moottori. Venettä
      joka lähtöön!



      NIMBUS 28 Daycruiser tekniset tiedot:

      Suurin pituus: 8,75 m

      Suurin leveys: 3,00 m

      Paino: 3000 kg

      Syväys: 0,85 m

      Moottorisuositus: 165–275 hv diesel tai bensa

      Polttoainesäiliö: 280 litraa

      Vesisäiliö: 150 litraa

      ---------------------------------------------------------------
      ---------

      • Solo 120 heppaa

        Varmasti kaikki ylläoleva on täysin asiallista
        tietoa.
        Soloa, perämoottorilla en ole kokeillut!.
        Trimmisiivet alhaalla Solo liitää kuin juna.
        Ohjaus stabiili, keula pysyy alhaalla, hyvä
        näkyvyys.
        Trimmisiivet ylhäällä: nopeus lisääntyy, ohjaus
        herkkeentyy, keula nousee. Voi tehdä urheilu
        temppuja. Kääntyillä kuin vaan tai hyppiä
        aaltojen kanssa.
        Nimbus: Kipparilla on aika iso kaari valikoida.
        Perhevene vai urheiluvene.

        Toi hinta vihje vielä. Empä sanoisi. Hyvä
        kuntoinen Nimbus maksaa, mutta on myös sen
        arvoinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe