Luomisesta

peruskysymys

Mitä tarkoitusta varten jumala kirkon mukaan loi maailmankaikkeuden?
Olisihan ne pelastuvat kristityt voinut luoda suoraan taivaaseenkin.

11

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thronos

      Tuota samaa minäkin ihmettelen. Olisi säästynyt paljon kipua, tuskaa ja murhetta kun uskovaiset olisi luotu suoraan taivaaseen.

    • erkkiantero69

      Kaikkitietäväksi kaikkivaltiaaksi Raamatun Jumala on kyllä ollut käsittämättömän tumpelo Luoja:

      - Vasta luotuaan ihmisen Luoja huomaa, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin ja päättää luoda ihmiselle kumppanin. Tässä tarkoituksessa Luoja loi kaikki eläimet, mutta kun ne eivät sopineetkaan ihmisen kumppaniksi, Luoja lopulta loi naisen (onnistuen vähän paremmin).

      - Luomakunta ei ollut sellainen kuin Luoja oli toivonut, joten Luoja pettymyksissään hukuttaa kaikki ihmiset kahdeksaa lukuunottamatta ja kaikki eläimet kahta per laji lukuunottamatta.

      - Vieläkään ei mennyt homma ihan putkeen, joten Luoja itse syntyy ihmisenä maan päälle teloitettavaksi luotujen syntien tähden.

      - Tämän jälkeen Luojalla ilmeisesti on ollut muuta ajanvietettä, koska hänestä ei ole enää mitään kuultu.

      • Mietin yhtä juttua, ja ehkä se sopii tähän...
        Nimittäin Jumala itsehän ei voinut hyväksyä montaakaan ihmistä pelastetuiksi, vaan tuhosi ihmiskuntaa sumeilematta. "´Herra aiheutti suuren surman", lukee usein. Ja ne täystuhot: vedenpaisumus, Sodoma, ja vaellus Egyptistä, joista ei pelastunut kuin 8 ja 1 ja 0. Jumala surmasi kaikki ne, jotka olivat alun perin lähteneet Egypistä kohti pyhää maata.

        Ja sitten se: "Niin paljon Jumala on maailmaa rakastanut, että antoi oman poikansa, että maailma pelastuisi". Siis Jumala ei itse saanut pelastettua juuri ketään edes Israelista, mutta Jeesus pelastaa sitten koko maailman? Jotenkin tämä ei anna Jumalasta kovin kaksista kuvaa. Pani pojan asialle...


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        Mietin yhtä juttua, ja ehkä se sopii tähän...
        Nimittäin Jumala itsehän ei voinut hyväksyä montaakaan ihmistä pelastetuiksi, vaan tuhosi ihmiskuntaa sumeilematta. "´Herra aiheutti suuren surman", lukee usein. Ja ne täystuhot: vedenpaisumus, Sodoma, ja vaellus Egyptistä, joista ei pelastunut kuin 8 ja 1 ja 0. Jumala surmasi kaikki ne, jotka olivat alun perin lähteneet Egypistä kohti pyhää maata.

        Ja sitten se: "Niin paljon Jumala on maailmaa rakastanut, että antoi oman poikansa, että maailma pelastuisi". Siis Jumala ei itse saanut pelastettua juuri ketään edes Israelista, mutta Jeesus pelastaa sitten koko maailman? Jotenkin tämä ei anna Jumalasta kovin kaksista kuvaa. Pani pojan asialle...

        Monet kysyvät usein onko tämä paras mahdollinen maailma, sanoisin että ei ole. Tämä ei ole paras, vaan ainoa mahdollinen maailma.

        Ihmisen vapaa tahto (jollaista ei olisi jos ihmiset luotaisiin suoraan Jumalan yhteyteen, eli mainitsemaasi taivaaseen) aiheuttaa ongelmia. Yksi ongelma on se että jos ihmisellä on vapaa tahto, hän valitsee myös
        pahan. Samoin vapaa tahto tarkoittaa myös sitä että osa ei halua seurata Jumalan tahtoa. Ratkaisu olisi poistaa vapaa tahto, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi olla tahdoton?

        Vanha Testamentti tosiaan on vaikea luettava koska siinä on paljon kulttuuriin liittyvää. Jos vertaatte sitä Uuteen Testamenttii niin Jumalaa ei mainita jatkuvasti Uudessa, sillä Hänen nimensä sanoiminen turhaan oli rikos. VT siis alleviivaa ihan kaiken Jumalan tekoina.

        Tätä voidaan verrata siis siihen että jos minä vedän kännit, lähden ajelemaan autolla ja ajan jokun yli, voidaan kirjoittaa samaan tapaan että 'Jumala antoi tämän tapahtua.' Syyllinen olen kuitenkin minä eikä
        Jumala joka on minulle antanut vapaan tahdon. Vanhassa testamentissa jota on kertonut eteenpäin Jahveen luottanut osa Israelin kansasta, kulkee siis eräänlainen kommentaari jatkuvasti mukana, jossa ihmiset selittävät aikalaisilleen tapahtumia niin että nämä ymmärtävät. Tämän takia Jumalaan
        liitetään myös inhimillisiä piirteitä. Tämä kertoo myös siitä että israelilaisten pyhää kirjaa ei ole sensuroitu tai mitenkään toimitettu vaan se on säilynyt meille sellaisenaan.

        Kaikki koettelemukset selitettiin Jumalan toimintana, koska ihmiset haluavat aina tietää syyt tapahtumiin. Jahven kerrottiin olevan kuitenkin 'laupias ja armollinen' eli tuon ajan ihmiset kokivat koettelemukset oikeutettuina eikä minkään sattumanvaraisen Jahven toimintana. Tämä kannattaa pistää merkille.


        Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Monet kysyvät usein onko tämä paras mahdollinen maailma, sanoisin että ei ole. Tämä ei ole paras, vaan ainoa mahdollinen maailma.

        Ihmisen vapaa tahto (jollaista ei olisi jos ihmiset luotaisiin suoraan Jumalan yhteyteen, eli mainitsemaasi taivaaseen) aiheuttaa ongelmia. Yksi ongelma on se että jos ihmisellä on vapaa tahto, hän valitsee myös
        pahan. Samoin vapaa tahto tarkoittaa myös sitä että osa ei halua seurata Jumalan tahtoa. Ratkaisu olisi poistaa vapaa tahto, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi olla tahdoton?

        Vanha Testamentti tosiaan on vaikea luettava koska siinä on paljon kulttuuriin liittyvää. Jos vertaatte sitä Uuteen Testamenttii niin Jumalaa ei mainita jatkuvasti Uudessa, sillä Hänen nimensä sanoiminen turhaan oli rikos. VT siis alleviivaa ihan kaiken Jumalan tekoina.

        Tätä voidaan verrata siis siihen että jos minä vedän kännit, lähden ajelemaan autolla ja ajan jokun yli, voidaan kirjoittaa samaan tapaan että 'Jumala antoi tämän tapahtua.' Syyllinen olen kuitenkin minä eikä
        Jumala joka on minulle antanut vapaan tahdon. Vanhassa testamentissa jota on kertonut eteenpäin Jahveen luottanut osa Israelin kansasta, kulkee siis eräänlainen kommentaari jatkuvasti mukana, jossa ihmiset selittävät aikalaisilleen tapahtumia niin että nämä ymmärtävät. Tämän takia Jumalaan
        liitetään myös inhimillisiä piirteitä. Tämä kertoo myös siitä että israelilaisten pyhää kirjaa ei ole sensuroitu tai mitenkään toimitettu vaan se on säilynyt meille sellaisenaan.

        Kaikki koettelemukset selitettiin Jumalan toimintana, koska ihmiset haluavat aina tietää syyt tapahtumiin. Jahven kerrottiin olevan kuitenkin 'laupias ja armollinen' eli tuon ajan ihmiset kokivat koettelemukset oikeutettuina eikä minkään sattumanvaraisen Jahven toimintana. Tämä kannattaa pistää merkille.


        Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

        "Monet kysyvät usein onko tämä paras mahdollinen maailma, sanoisin että ei ole. Tämä ei ole paras, vaan ainoa mahdollinen maailma. "

        Näitä exoplaneettoja on löydetty 430 kpl aivan lähipiiristäkin. Maapallolla elämän todennäköisyys on yksi, joten se saattaa olla sitä myös ainakin osalla noista muistakin.

        "Ihmisen vapaa tahto (jollaista ei olisi jos ihmiset luotaisiin suoraan Jumalan yhteyteen, eli mainitsemaasi taivaaseen) aiheuttaa ongelmia. Yksi ongelma on se että jos ihmisellä on vapaa tahto, hän valitsee myös
        pahan. Samoin vapaa tahto tarkoittaa myös sitä että osa ei halua seurata Jumalan tahtoa. Ratkaisu olisi poistaa vapaa tahto, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi olla tahdoton?"

        Kaikki ne ihmiset jotka haluavat Taivaaseen.

        Siellä nimittäin ei voi olla vapaata tahtoa. Ikuisuus aikaa ja eiköhän joku rami välillä valitse sen pahankin. On tietysti mahdollista että viimeinen tuomio ei ole viimeinen, vaan myös Taivaasta voi joutua helvettiin. Sellaista tosin kamelikuskien Jumala ei sanassaan tarjoile.


      • Häsääjä
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Monet kysyvät usein onko tämä paras mahdollinen maailma, sanoisin että ei ole. Tämä ei ole paras, vaan ainoa mahdollinen maailma.

        Ihmisen vapaa tahto (jollaista ei olisi jos ihmiset luotaisiin suoraan Jumalan yhteyteen, eli mainitsemaasi taivaaseen) aiheuttaa ongelmia. Yksi ongelma on se että jos ihmisellä on vapaa tahto, hän valitsee myös
        pahan. Samoin vapaa tahto tarkoittaa myös sitä että osa ei halua seurata Jumalan tahtoa. Ratkaisu olisi poistaa vapaa tahto, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi olla tahdoton?

        Vanha Testamentti tosiaan on vaikea luettava koska siinä on paljon kulttuuriin liittyvää. Jos vertaatte sitä Uuteen Testamenttii niin Jumalaa ei mainita jatkuvasti Uudessa, sillä Hänen nimensä sanoiminen turhaan oli rikos. VT siis alleviivaa ihan kaiken Jumalan tekoina.

        Tätä voidaan verrata siis siihen että jos minä vedän kännit, lähden ajelemaan autolla ja ajan jokun yli, voidaan kirjoittaa samaan tapaan että 'Jumala antoi tämän tapahtua.' Syyllinen olen kuitenkin minä eikä
        Jumala joka on minulle antanut vapaan tahdon. Vanhassa testamentissa jota on kertonut eteenpäin Jahveen luottanut osa Israelin kansasta, kulkee siis eräänlainen kommentaari jatkuvasti mukana, jossa ihmiset selittävät aikalaisilleen tapahtumia niin että nämä ymmärtävät. Tämän takia Jumalaan
        liitetään myös inhimillisiä piirteitä. Tämä kertoo myös siitä että israelilaisten pyhää kirjaa ei ole sensuroitu tai mitenkään toimitettu vaan se on säilynyt meille sellaisenaan.

        Kaikki koettelemukset selitettiin Jumalan toimintana, koska ihmiset haluavat aina tietää syyt tapahtumiin. Jahven kerrottiin olevan kuitenkin 'laupias ja armollinen' eli tuon ajan ihmiset kokivat koettelemukset oikeutettuina eikä minkään sattumanvaraisen Jahven toimintana. Tämä kannattaa pistää merkille.


        Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

        Niinpä. Uskon Jumalaan, hölmöhän olisin jos en uskoisi; kyllä koko luomakunta ja sen säännönmukaisuus Hänestä jo todistaa. Mutta ihan hyvä aloitus oli, ja näillä asioilla on joskus ihan kiva leikitellä, tuskin ajatusleikissä pahaakaan on, vai mitä?

        Mutta kirjotit : ""Ihmisen vapaa tahto (jollaista ei olisi jos ihmiset luotaisiin suoraan Jumalan yhteyteen, eli mainitsemaasi taivaaseen) aiheuttaa ongelmia. Yksi ongelma on se että jos ihmisellä on vapaa tahto, hän valitsee myös
        pahan. Samoin vapaa tahto tarkoittaa myös sitä että osa ei halua seurata Jumalan tahtoa. Ratkaisu olisi poistaa vapaa tahto, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi olla tahdoton?"

        Kysymys; enkelit? Jos jo kerran Lucifer lankesi, voisiko niin tapahtua vielä toistamiseen? Tuskinpa Herra lopuilta enkeleiltä vapaata tahtoa pois otti. Ei siis ole mahdollista, etteikö taivaassa olisi vapaata tahtoa. Olen myös miettinyt mistä paha tuli Luciferiin? Hänhän oli taivaassa.. Ja vielä; Jumalahan loi ihmisen alunperin yhteyteensä. Miksi ihmisen vapaa tahto olikin synti? Miksi on syntiä käyttää omaa vapaata tahtoansa? En tajua.


    • ja ne aidot, oikeat kristityt(TM) ovat seillä taivaassa :)

      • @Nasse, niin eipä mitään erillistä kiirastulta tänne tarvita.

        Se että onko muille taivaankappaleille luotu elämää sopisi ihan hyvin
        tuntemamme Jumalan luomistyöhön. Emme tiedä onko näin, mutta
        mikään ei minun mielestäni sitä myöskään estä.

        Ja sitten - naulan kantaan! Kaikki ne ihmiset jotka haluavat Jumalan yhteyteen
        ovat valmiita elämään myös hänen yhdeydessään kun taas ne jotka haluavat
        elää elämänsä ilman Jumalaa, myöskin saavat siihen tilaisuuden. Valitettavasti
        tästä on kerrottu hyvin värikkäästi Raamatussa, koska kaikki
        hyvä tulee ihmiselle Jumalalta on myös kaikki hyvä 'sooloillessa' menetetty.

        Ja tämä tekee asiasta kipeän, ja sen takia ihmisille kerrotaan Jeesuksesta
        jotta he eivät hukkuisi omiin synteihinsä.

        Ja miten pääsee taivaaseen? Uskomalla. Kuten totesit jokainen ihminen tekee
        syntiä joten Jumalaan turvaaminen on ainoa mahdollisuus. Ja Jumala on
        se joka uskon myös lahjoittaa (koska hän on luvannut niin Isossa Kirjassa)

        Tämän takia ajatusleikki että taivaasta voi joutua Helvettiin sotii juuri tuota
        logiikkaa vastaan. Miten taivaassa voisi tehdä enää syntiä jos eletään Jumalan
        yhteydessä ?

        "-- ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet." (Ilm 7:17)


        Rami Sihvo
        Nuorisotyönohjaaja


      • homppelipupu
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        @Nasse, niin eipä mitään erillistä kiirastulta tänne tarvita.

        Se että onko muille taivaankappaleille luotu elämää sopisi ihan hyvin
        tuntemamme Jumalan luomistyöhön. Emme tiedä onko näin, mutta
        mikään ei minun mielestäni sitä myöskään estä.

        Ja sitten - naulan kantaan! Kaikki ne ihmiset jotka haluavat Jumalan yhteyteen
        ovat valmiita elämään myös hänen yhdeydessään kun taas ne jotka haluavat
        elää elämänsä ilman Jumalaa, myöskin saavat siihen tilaisuuden. Valitettavasti
        tästä on kerrottu hyvin värikkäästi Raamatussa, koska kaikki
        hyvä tulee ihmiselle Jumalalta on myös kaikki hyvä 'sooloillessa' menetetty.

        Ja tämä tekee asiasta kipeän, ja sen takia ihmisille kerrotaan Jeesuksesta
        jotta he eivät hukkuisi omiin synteihinsä.

        Ja miten pääsee taivaaseen? Uskomalla. Kuten totesit jokainen ihminen tekee
        syntiä joten Jumalaan turvaaminen on ainoa mahdollisuus. Ja Jumala on
        se joka uskon myös lahjoittaa (koska hän on luvannut niin Isossa Kirjassa)

        Tämän takia ajatusleikki että taivaasta voi joutua Helvettiin sotii juuri tuota
        logiikkaa vastaan. Miten taivaassa voisi tehdä enää syntiä jos eletään Jumalan
        yhteydessä ?

        "-- ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet." (Ilm 7:17)


        Rami Sihvo
        Nuorisotyönohjaaja

        että miten on kun uskovaiset sanovat tuosta Raamatusta jotta että Herra tappoi Sodoman ja Gomoran asukkaat, mutta pelasti Lootin. Miksi pelasti nimenomaan Lootin?

        Loothan oli insesti-isä joka samassa Raamatun luvussa joi itsensä tytärtensä viinistä umpikänniin ja sitten makasi lastensa kanssa niin että tulivat raskaaksi?

        Miksi siis Jumala tuomitsee homot mutta ei insestiä?


      • kunhan kysyn
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        @Nasse, niin eipä mitään erillistä kiirastulta tänne tarvita.

        Se että onko muille taivaankappaleille luotu elämää sopisi ihan hyvin
        tuntemamme Jumalan luomistyöhön. Emme tiedä onko näin, mutta
        mikään ei minun mielestäni sitä myöskään estä.

        Ja sitten - naulan kantaan! Kaikki ne ihmiset jotka haluavat Jumalan yhteyteen
        ovat valmiita elämään myös hänen yhdeydessään kun taas ne jotka haluavat
        elää elämänsä ilman Jumalaa, myöskin saavat siihen tilaisuuden. Valitettavasti
        tästä on kerrottu hyvin värikkäästi Raamatussa, koska kaikki
        hyvä tulee ihmiselle Jumalalta on myös kaikki hyvä 'sooloillessa' menetetty.

        Ja tämä tekee asiasta kipeän, ja sen takia ihmisille kerrotaan Jeesuksesta
        jotta he eivät hukkuisi omiin synteihinsä.

        Ja miten pääsee taivaaseen? Uskomalla. Kuten totesit jokainen ihminen tekee
        syntiä joten Jumalaan turvaaminen on ainoa mahdollisuus. Ja Jumala on
        se joka uskon myös lahjoittaa (koska hän on luvannut niin Isossa Kirjassa)

        Tämän takia ajatusleikki että taivaasta voi joutua Helvettiin sotii juuri tuota
        logiikkaa vastaan. Miten taivaassa voisi tehdä enää syntiä jos eletään Jumalan
        yhteydessä ?

        "-- ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet." (Ilm 7:17)


        Rami Sihvo
        Nuorisotyönohjaaja

        Ja miten pääsee taivaaseen? Uskomalla.

        Miten yhdistät tämän predestinaatioon? Onko Jumala valinnut etukäteen meistä tietyt pelastujat?


      • kunhan kysyn kirjoitti:

        Ja miten pääsee taivaaseen? Uskomalla.

        Miten yhdistät tämän predestinaatioon? Onko Jumala valinnut etukäteen meistä tietyt pelastujat?

        Predestinaatio on vaikea kysymys, ja siinä on hieman 'itse tehdyn' ongelman
        makua. Vapaasta tahdosta ja uskosta on kirjoitettu valtava määrä kirjoja
        eikä niissä tyhjentävästi tätä osaa selittää. Yhdistän asian predestinaation
        siten että mehän emme voi nähdä toisen ihmisen pään sisälle, emmekä sydämeen joten
        kaikille on kerrottava niistä asioista mitä Jeesus on omassa elämässä tehnyt.
        Esimerkiksi monet tänne kirjoittelevat ateistitkin saattavat rehellisesti etsiä Jumalaa,
        joka on vain oivalluksen päässä. Inhimillistä on jaotella ihmiset eri juniin - Jumalan rakkauden
        mukaista se ei ole.

        Rami Sihvo
        Nuorisotyönohjaaja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe