Olen aloittelija Javan suhteen mutta osaan silti siitä jo jotain, olen lukenut Java kirjaa ja olen tekemässä kirjaan liittyvää tehtävää. Tehtävässä pyydetään tekemään sovelma jossa Yleiso olio kutsuu jokaista ihminen oliota taputtamaan, ja olen yrittänyt toteuttaa sitä tällä tavalla:
Luokka Yleiso:
public class Yleiso {
Ihminen[] YleisonJasen = new Ihminen[10];
int X = 0;
public void taputtakaa(){
for(int I = 0; I < 9; I ){
YleisonJasen[I].taputa();
}
}
}
Luokka Ihminen:
public class Ihminen {
public void taputa(){
System.out.println("Klap!");
}
}
ja testaus ohjelma luokka TaikuriTesti
public class TaikuriTesti {
public static void main(String args[]){
Yleiso ekaYleiso = new Yleiso();
ekaYleiso.taputtakaa();
}
}
Miksi tämä kokonaisuus ei toimi?
6
574
Vastaukset 6
- keksa1
Olet tuossa alussa ainoastaan varannut taulukon YleisonJasen ja kertonut, että solun koko tulee vastata luokan Ihminen kokoa. Solut ovat vielä tässä vaiheessa tyhjiä.
taputtakaa() kaatuu siksi NullPointerExceptioniin, koska yrität tyhjästä solusta kutsua jotain metodia taputa().
Tarvii sis alustaa taulukko esim näin:
Ihminen[] Yleiso = new Ihminen[] {new Ihminen(), new Ihminen()};
tai sitten vaikka for-loopissa
for(int i=0;i- samainen_aloittelija
Voi kiitos keksa1, nyt sain tämän toimimaan ja tajusin paljon uutta! : ) jäin nyt kyllä ihmettelemään alustamis taulukkoon käyttämääsi metodia, olen nähnyt sen aijemmin mutta en ymmärrä millä perjaatteella tuo tietää asettaa niiden perään numeron? :s ja miten tuon pystyy tekemään loopissa, tiedän miten looppia käytetään mutta ihankuin viestisi olisi jäänyt kesken :( kiitos vielä kerran avusta! : )
- foobarfoo
samainen_aloittelija kirjoitti:
Voi kiitos keksa1, nyt sain tämän toimimaan ja tajusin paljon uutta! : ) jäin nyt kyllä ihmettelemään alustamis taulukkoon käyttämääsi metodia, olen nähnyt sen aijemmin mutta en ymmärrä millä perjaatteella tuo tietää asettaa niiden perään numeron? :s ja miten tuon pystyy tekemään loopissa, tiedän miten looppia käytetään mutta ihankuin viestisi olisi jäänyt kesken :( kiitos vielä kerran avusta! : )
Ihminen[] yleiso = new ihminen[10]; //alustetaan taulukko kymmenelle alkiolle
for(int indeksi = 0; indeksi < yleiso.length; indeksi ){
Ihminen ihminen = new Ihminen(); //Luodaan uusi ihminen-olio
yleiso[indeksi] = ihminen; //asetaan se taulukkoon indeksin osoittamalle paikalle
} - foobarfoo
samainen_aloittelija kirjoitti:
yleiso[indeksi] = ihminen; //asetaan se taulukkoo indeksin osoittamalle paikalle
} - javanaloittelija4543
foobarfoo kirjoitti:
yleiso[indeksi] = ihminen; //asetaan se taulukkoo indeksin osoittamalle paikalle
}Kiitos valaisevasta vastauksesta, tuo auttoi paljon! :)
- javaaloitteliajgfd3
foobarfoo kirjoitti:
}Kiitos valaisevasta vastauksesta, tuo auttoi paljon! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 731172
- 1011140
Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔751007Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen24983Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i23983Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t126900- 131850
Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m6818- 58805
Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke27781Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol46691- 45686
Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka145671Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok132662Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???
LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.65655- 19637
Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast48630Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.80612Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi12609- 48604