Kuinka usein vaihdatte loisteputket? Onko 4x54w loisteputket riittävä valaistus 450l akvaarioon, jonka korkeus on 62cm.
Levää tuntuu sitkeästi olevan ja mietinkin voiko levä yksin johtua vanhoista loisteputkista? Pitkää rihmamaista levää tuntuu kertyvän kasveihin ja akvaarion laseihin tulee vihreää levää =(.
Uskaltaako vaihtaa kaikki lamput kerralla vai voiko se aiheuttaa jonkun hässäkän akvaariossa.
Valaistus asiaa
1
416
Vastaukset
- fish KING
Itse vaihtelin putkia neljän viiden vuoden välein mutta jotta kasvit pärjäävät ja levät eivät on syytä käyttää juuri oikeanlaisia loisteputkia valaisimissa. Kasviputkia (aquagrow, grolug tms.) Yleis värisävy saisi olla yli 8000 kelviniä mutta alle 12000K. Vältä warm white putkia tms. koti valaistukseen tarkoitettuja jotka antavat levälle kasvu vauhtia ;/
Pitkä rihmamainen levä; kasvi on liian voimakkaan virtauksen armoilla.
Levä akvaarion laseissa, yleensä korjaantuu, veden vaihdoilla, ruokinnan määrää rajoittamalla sekä kasvien ravinteita täsmentämällä, liika kasviravinto menee leville ravinteiksi.
Kalastokin saattaa olla syynä levän esiintymiseen jos niitä on akvassa liikaa ja suodatin ei pysty pitämään akvaa lietteistä ja ulosteesta puhtaana. Yleensä myös uuden akvan ongelma.
Muuten tuo setti on ihan jees mutta mä ehdottaisin jo monimetalli valaisimiin sijoittamista ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562677
- 1991957
- 711706
- 921638
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91421- 751098
- 811040
- 951019
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.261004Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes191954