Tunnustan olevani koukussa tähän palstaan. Lueskelen tätä aina kuin vain siihen on tilaisuus. Olen uskova nainen eikä uskoni koskaan ole horjunut. Olen saanut lukea täältä niin paljon vastaväitteitä, "todisteita" siitä ettei Jumalaa olisikaan ja että kaikki uskonasiat olisivatkin huuhaata, että sydämessäni tunnen pelkoa. Kysyn itseltäni : voivatko nämä uskonnottomat ollakin oikeassa? Mitä jos uskomaani Jumalaa ei olekkaan? Uskoni tuntuu horjuvan ensimmäistä kertaa ja tunnen surua ja pelkoa.
Pyydän teitä, rukoilkaa kanssani etten menetä uskoani.
Pyydän rukousapua
39
285
Vastaukset
- onnellinen äiti
miksi ajatus uskon menettämisestä saa sinut tuntemaan surua ja pelkoa?
En ole uskovainen, en ole koskaan ollut, ja minulla on hyvä elämä. - j.j.j.j.j..j.j
Meitä ympäröi näkymätön maailma. Hyvän ja pahan maailma. Kaikki hyvä on Jumalasta. Jumala haluaa että Häneen uskotaan ja Jumala tekee eläväksi. Paha pitää itsensä piilossa ja antaa uskoa että kaikki paha on ihmisestä itsestään. Paha juonii ja haluaa että ihminen ei häneen usko. Paha haluaa erottaa ihmisen Jumalasta. Sen hän tekee niin että ei itse näy siinä välikappaleena.
Usko pois, Jumala on olemassa.- 16
Kaikki hyvä ihmisen elämässä on aina Jumalasta, myös ei-uskovien elämässä, vaikka he eivät sitä niin ajattelekaan.
- Mirka ...
Rukousten toimivuutta on tutkittu ja ei ole mitään näyttöä että sillä olisi mitään parantavaa vaikutusta tai että se toimisi oikeasti edes jollain lailla. Ihmisten pitäisi olla rehellisiä tämän asian suhteen. Se mitä tapahtuu korvien välissä ei todista rukousten toimivuutta miillään lailla.
Se on vain faktaa ettei jumalasta ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi aihetta edes epäillä sitä todeksi.
Asioiden rehellinen tutkiminen vähentää tehokkaasti jumalauskoa. Maailman kaikista tutkijan koulutuksen saaneista alle- hullu palsta
Aloituksen aitouteen.
Tuntuu tekaistulta ja takana on ilmeisemmin nämä kestohuuhaat.
Mutta jos nyt olisit oikea aloittaja, niin lopeta palstan lukeminen ja ymmärrä että netissä paljolta näyttävän saa aikaan ehkä yksi tai kaksi, korkeintaa kolme. - 32
Kyllä ateisti voi langeta epätoivoisiin todisteluyrityksiin... Vai oikein tutkittu :D ateistitko niitä keskenään ovat tutkineet.
Kelpaisiko todisteeksi vaikka lääkärintodistus rukouksen parantavasta voimasta?
- kenkri
Olen myös koukussa tähän palstaan. On hyvä lukea erilaisia mielipiteitä uskosta, kirkosta. Olen ahdistuksen hetkillä itse saanut paljon apua Jeesuksen rukouksen toistamisesta. "Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä". Rukousta toistamalla olen saanut mieleeni rauhan. Muista, että Jeesus on voittanut saatanan. Jeesus on luvannut "Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta" Joh 10:28. Jos olet itsesi Jeesukselle antanut ja haluat Hänessä pysyä, ei Hän sinua hylkää!
Olet rukouksissani!- . .
Aku-Ankkaa rukoilemalla olisit päässyt yhtä hyvään lopputulokseen.
- ap:lle
ateistien kirjoituksiin, koska ne ovat asioita, jotka esim. minua kaikkein vähiten tässä maailmassa voivat kiinnostavat. Siis eiväthän he tiedä, mistä puhuvat silloin kun ovat puhuvinaan henkilökohtaisesta uskosta ja tätä en sano millään pahalla heitä kohtaan. Asia nyt vain kerta kaikkiaan sattuu olemaan näin, että uskon suhteen ei voi tietää sellaisesta asiasta mitään, josta ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta.
Ymmärrän täysin, jos tunnet surua ja pelkoa, uskon menettäminen vie ison palan pois ihmisen sisimmästä. Usko on keskeinen osa ihmisen henkistä ja sisäistä identiteettiä, aivan juuri niin kuten tuolla viereisessä ketjussa kirjoitettiin. Siksi on hyvin vaikea ymmärtää, miksi jotkut katsovat oikeudekseen jatkuvasti edes moukaroida niin henkilökohtaista osaa toisesta ihmisestä.
En edes yritä kirjoittaa enempää koska tiedät, että ihminen ei pysty antamaan pisaraakaan uskoa toiselle ihmiselle. Voit tietysti lohduttautua sillä, että ei sitä todellisuudessa voi kukaan näin ollen myös poiskaan ottaa. Valinta on sinun, ja tiedät senkin, mistä voit saada myös lisää uskoa. Totta kai rukoilen mielelläni puolestasi, koska sitä pyysit.- 19+10
Miten voit moittia aloituspostaaja sanoin "Käsittämätöntä, että joku voi koukuttua ateistien kirjoituksiin"? Olet "samalla puolella" ap:n kanssa mutta kuitenkin moitit häntä? Ristiriitaista. Tätäkö on lähimmäisenrakkaus?
- 21
19+10 kirjoitti:
Miten voit moittia aloituspostaaja sanoin "Käsittämätöntä, että joku voi koukuttua ateistien kirjoituksiin"? Olet "samalla puolella" ap:n kanssa mutta kuitenkin moitit häntä? Ristiriitaista. Tätäkö on lähimmäisenrakkaus?
Eri ihmiset vain kokevat asiat niin eri tavalla.
Itse todistit taas selvästi, mitä ateistin "lähimmäisenrakkaus" on.
Minä olen myös sitä mieltä, että ateistien kirjoituksissa ei ole mitään mielenkiintoista, ei mitään uutta, ei kerta kaikkiaan mitään kiinnostavaa. - 15+5
21 kirjoitti:
Eri ihmiset vain kokevat asiat niin eri tavalla.
Itse todistit taas selvästi, mitä ateistin "lähimmäisenrakkaus" on.
Minä olen myös sitä mieltä, että ateistien kirjoituksissa ei ole mitään mielenkiintoista, ei mitään uutta, ei kerta kaikkiaan mitään kiinnostavaa.Kyllä jos henkilö on ahdistunut, paljastaa itsestään jotain ("Tunnustan olevani koukussa tähän palstaan") "salaista" ja tarvitsee apua, ja vastaat sille että "Käsittämätöntä,...", niin silloin se on moite. Samanlaisena se kuullaan kuin "ota itseäsi niskasta kiinni".
Toiseksi, en ole ateisti. Vedit väärän johtopäätöksen ja samalla yleistit valtavasti.
Mistä tuo vihasi kumpuaa?
- tutkailija_
Vaikka menettäisit uskosi, sinua rakastettaisiin silti. Olisit yhtä tärkeä ja arvokas. Sisimmiltäsi et muuttuisi yhtään. Muista se.
Minulle kävi näin. Luovuin uskostani. Suuri syy oli se, että ainoa motivaattori uskolleni oli PELKO. Vaikka miten mietin uskonasioita niin päädyin lopulta aina pelkoon. Sitten kun tajusin, että pelossa eläminen ei ole minulle hyväksi (aiheutti ahdistusta), ja että uskoa ei kannata pelon vuoksi vaan rakkauden, niin tajusin että minun on otettava aikalisä ja mietittävä asiaa. Tällä hetkellä olen eronnut kirkosta, mutta en välttämättä jumalasta. En jaksa tällä hetkellä miettiä asiaa. Tärkeintä itselleni on elää hyvää ja moraalista elämää: Jos jumala on olemassa, niin olen elänyt sellaista elämää kuin hän olisi halunnut, jos ei ole niin en ole hävinnyt mitään.
Valitettavasti en voi rukoilla puolestasi, mutta täältä kaukaa saat paljon virtuaalihalauksia ja silityksiä. Ahdistus menee ohi. - inhottava epäilijä
Sorry, kun en oikein usko kirjoitustasi aidoksi. Luulen, että se on lähtöisin tämän palstan aktiivisimmalta kirjoittelijalta. Tunnen nimittäin tämän tyyppisen toiminnan tietyistä syistä vähän liiankin hyvin.
On varmasti ihmisiä, jotka ovat uskossaan niin sokeita, että sen kyseenalaistaminen saa heidät raiteiltaan ja epäilemään tosissaan uskoaan. Luulen heitä kuitenkin olevan aika harvassa. Ehkä jo lapsista saakka tiukkaan uskonnollisuuteen aivopestyissä on sellaisia.
Useimpia lukijoita täällä häirinnee se, että palsta työnnetään niin täyteen tietynlaista propagandaa, että normaalia keskustelua ei pääse oikein syntymään. - Avutonta provoa
Uskosi on sinun ja Jumalasi välinen.
Mitä hyötyä on tuntemattomien rukouksilla? Luota hyvänen aika uskoosi, älä muihin ja tuntemattomiin.
Ja jos apua tarvitset, et sitä mielipidesivuilta saa. - vaikeaa on
Poen laki. MOT.
Uskon horjuminen ja epäily kuuluvat luonnollisena osana kristityn ihmisen elämään. Ja kun tarpeeksi esitetään vastaväitteitä ja vähätellään uskovien kokemuksia, on aivan luonnollista, että se pelottaa. Se ei kuitenkaan muuta Jumalan suhtautumista sinuun, siihen saat luottaa.
Ja kun antaa luvan epäilylle, sieltä nousee uudelleen se usko, joka sinua on tähänkin asti kantanut. Uskoaan on vaikea menettää kokonaan. :) Tästä on varmasti monia vastakkaisiakin kokemuksia, mutta se, että olet asiasta huolissasi, kertoo, miten tärkeä usko ja Jumala sinulle on. Jos Jumalaa ei olisi, miksi siis olisit huolissasi, minkä menettämistä pelkäisit? Mutta koska Jumala on, tahdot tuntea Hänen läsnäolonsa elämässäsi. Tällaisen vaikutelman minä saan kirjoituksestasi.
Rukoilen puolestasi. Ole turvallisella mielellä. Nämä sivustolla käytävät keskustelut ovat normaalia ihmisen pohdintaa elämän suurista asioista monelta eri kantilta. Se ei muuta Jumalan olemassaoloa. :)
siunauksin
pappi Sonja- uskovien kokemukset
kokemusta, miten Jeesus palaa takaisin, nostattaa kuolleet haudoistaan ja jakaa ihmiset kahteen ryhmään, joista toinen mene taivaaseen ja toinen kadotukseen sen mukaan, miten uskovainen on ollut.
Silti opetatte tuollaistakin totuutena ja väitätte teillä olevan omaa kokemusta kristinuskon totuudesta.
Miksi? Eikö ole mielestänne lainkaan epäeettistä julistaa totuudeksi asioita, joista teillä ei voi olla mitään tietoa, ja jotka ovat osin jopa nykyisen tieteellisen tiedon vastaisia? - 10+16
uskovien kokemukset kirjoitti:
kokemusta, miten Jeesus palaa takaisin, nostattaa kuolleet haudoistaan ja jakaa ihmiset kahteen ryhmään, joista toinen mene taivaaseen ja toinen kadotukseen sen mukaan, miten uskovainen on ollut.
Silti opetatte tuollaistakin totuutena ja väitätte teillä olevan omaa kokemusta kristinuskon totuudesta.
Miksi? Eikö ole mielestänne lainkaan epäeettistä julistaa totuudeksi asioita, joista teillä ei voi olla mitään tietoa, ja jotka ovat osin jopa nykyisen tieteellisen tiedon vastaisia?" Eikö ole mielestänne lainkaan epäeettistä julistaa totuudeksi asioita, joista teillä ei voi olla mitään tietoa, ja jotka ovat osin jopa nykyisen tieteellisen tiedon vastaisia?"
Jos sinulla ei ole siitä tietoa, niin ei se sitä tarkoita, että uskovaisilla ei sitä olisi. Sinulta voi kysyä yhtä hyvin, että etkö huomaa eettistä ristiriitaa esittää väitteitä asiasta, josta sinulla ei ole todellista tietämystä. Tiede ja usko eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. - anna sitä tietoa
10+16 kirjoitti:
" Eikö ole mielestänne lainkaan epäeettistä julistaa totuudeksi asioita, joista teillä ei voi olla mitään tietoa, ja jotka ovat osin jopa nykyisen tieteellisen tiedon vastaisia?"
Jos sinulla ei ole siitä tietoa, niin ei se sitä tarkoita, että uskovaisilla ei sitä olisi. Sinulta voi kysyä yhtä hyvin, että etkö huomaa eettistä ristiriitaa esittää väitteitä asiasta, josta sinulla ei ole todellista tietämystä. Tiede ja usko eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.uskovaisilla on Jeesuksen paluusta ja iankaikkisesta elämästä?
Luulo ei ole tietoa, tieto vaatii kunnolliset perusteet. - pelokas (N)
Kirjoituksesi lohduttaa minua. Olen ehkä siksi peloissani, koska tämä on ensimmäinen kerta kun uskoni alkoi näin horjua. Mutta selityksesi on hyvä ja tiedän sydämessäni, että Jumala on ja Häneen tulen turvaamaan jatkossakin.
Kiitos! - lähimmäisesi
pelokas (N) kirjoitti:
Kirjoituksesi lohduttaa minua. Olen ehkä siksi peloissani, koska tämä on ensimmäinen kerta kun uskoni alkoi näin horjua. Mutta selityksesi on hyvä ja tiedän sydämessäni, että Jumala on ja Häneen tulen turvaamaan jatkossakin.
Kiitos!pelottaa uskosi horjuminen?
Pelkäätkö kadotusta? - vn
lähimmäisesi kirjoitti:
pelottaa uskosi horjuminen?
Pelkäätkö kadotusta?myös minä, mitä siinä on pelkäämistä? Ja se turva, mikä on varmaa ja mikä epävarmaa siinä turvassa?
- pelokas (N)
lähimmäisesi kirjoitti:
pelottaa uskosi horjuminen?
Pelkäätkö kadotusta?osaa tarkasti määritellä pelkoani. Usko tuo elämääni niin paljon turvallisuuden tunnetta, rauhaa ja uskoa kuoleman jälkeisestä elämästä etten ole valmis menettämään tuota uskoa. Luulen, että elämäni muuttuisi aivan toisen laiseksi ilman uskoa.
- vn
pelokas (N) kirjoitti:
osaa tarkasti määritellä pelkoani. Usko tuo elämääni niin paljon turvallisuuden tunnetta, rauhaa ja uskoa kuoleman jälkeisestä elämästä etten ole valmis menettämään tuota uskoa. Luulen, että elämäni muuttuisi aivan toisen laiseksi ilman uskoa.
olet saanut varmuuden kuoleman jälkeisestä elämästä? Mikä kuoleman jälkeisessä elämässä pelottaa?
Tottakai elämäsi muuttuisi toisenlaiseksi ilman uskoa, mutta se voisi muuttua myös paremmaksi. - lähimmäisesi
pelokas (N) kirjoitti:
osaa tarkasti määritellä pelkoani. Usko tuo elämääni niin paljon turvallisuuden tunnetta, rauhaa ja uskoa kuoleman jälkeisestä elämästä etten ole valmis menettämään tuota uskoa. Luulen, että elämäni muuttuisi aivan toisen laiseksi ilman uskoa.
uskoa kuoleman jälkeiseen elämään, vaikka järki puhuisi sellaista vastaan?
Se on varmaan hyvin yleinen syy yrittää uskoa, ja suuren kirkkoyhteisön tuki saa ajatuksen ruumiin ylösnousemuksesta ja taivaaseen pääsystä vaikuttamaan uskottavammalta kuin se yksittäisen henkilön aivoituksena olisi. Jälkimmäisessä tapauksessa ihmistä voitaisiin pitää jopa mielenvikaisena, jos hän yksinään kertoilisi, miten neitseellisesti syntynyt Jeesus palaa takaisin ja kuolleet nousevat haudoistaan. - pelokas (N)
vn kirjoitti:
olet saanut varmuuden kuoleman jälkeisestä elämästä? Mikä kuoleman jälkeisessä elämässä pelottaa?
Tottakai elämäsi muuttuisi toisenlaiseksi ilman uskoa, mutta se voisi muuttua myös paremmaksi.Uskomalla Jumalaan, uskon samalla siihen että meillä on ikuinen elämä Hänen luonaan. Se varmuus elää sisälläni, uskon siihen. Kuoleman jälkeisessä elämässä ei pelota mikään. Jos uskon Jumalaan, kaikki on hyvin. Jos en uskoisi, ajattelisin niin ettei tämän elämän jälkeen enää ole mitään. Kaikki loppuisi siihen, meitä ei enää olisi missään muodossa. En halua ajatella niin.
Elämäni ilman uskoa, ilman Jumalaa ei voisi olla parempaa. Se rauha joka sydämessäni on aina uskon myötä asunut ei saa kadota. Ilman sitä minulta vietäisiin niin paljon pois. - lohtua muualtakin
pelokas (N) kirjoitti:
Uskomalla Jumalaan, uskon samalla siihen että meillä on ikuinen elämä Hänen luonaan. Se varmuus elää sisälläni, uskon siihen. Kuoleman jälkeisessä elämässä ei pelota mikään. Jos uskon Jumalaan, kaikki on hyvin. Jos en uskoisi, ajattelisin niin ettei tämän elämän jälkeen enää ole mitään. Kaikki loppuisi siihen, meitä ei enää olisi missään muodossa. En halua ajatella niin.
Elämäni ilman uskoa, ilman Jumalaa ei voisi olla parempaa. Se rauha joka sydämessäni on aina uskon myötä asunut ei saa kadota. Ilman sitä minulta vietäisiin niin paljon pois.ja mormonina saisit uskoa ikuiseen elämään, joten sen takia ei ole pakko pitäytyä kristinuskossa.
- vn
pelokas (N) kirjoitti:
Uskomalla Jumalaan, uskon samalla siihen että meillä on ikuinen elämä Hänen luonaan. Se varmuus elää sisälläni, uskon siihen. Kuoleman jälkeisessä elämässä ei pelota mikään. Jos uskon Jumalaan, kaikki on hyvin. Jos en uskoisi, ajattelisin niin ettei tämän elämän jälkeen enää ole mitään. Kaikki loppuisi siihen, meitä ei enää olisi missään muodossa. En halua ajatella niin.
Elämäni ilman uskoa, ilman Jumalaa ei voisi olla parempaa. Se rauha joka sydämessäni on aina uskon myötä asunut ei saa kadota. Ilman sitä minulta vietäisiin niin paljon pois.Niitä on Suomessa vähemmistönä, ja etenkin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että ovat ainoita oikeita, ja vain he pääsevät taivaaseen. Mielestäni kannattaisi liittyä heihin, sillä uskomalla kuin vl:t voisi olla pienenä joukkona taivaassa, ja saisi ehkä enemmän huomiota kuin, jos menee sinne suuren kristinuskojoukon mukana. Olen ymmärtänyt näin vl-palstalla vieraillessani, eli siis ihan kunnioituksella, mutta kyseenalaistaen.
- suru on rakkautta
pelokas (N) kirjoitti:
Elämäni ilman uskoa, ilman Jumalaa ei voisi olla parempaa. Se rauha joka sydämessäni on aina uskon myötä asunut ei saa kadota. Ilman sitä minulta vietäisiin niin paljon pois.hyvin onnellinen eläessäsi ikuisesti jumalan luona, jos rakkaimpiasi on joutunut kadotukseen?
Eikö sureta ja etkö ikävöi? - pelokas (N)
suru on rakkautta kirjoitti:
hyvin onnellinen eläessäsi ikuisesti jumalan luona, jos rakkaimpiasi on joutunut kadotukseen?
Eikö sureta ja etkö ikävöi?ei tunneta suruja eikä murheita. Lähimmäiseni pääsevät myöskin taivaaseen.
- suru on rakkautta
pelokas (N) kirjoitti:
ei tunneta suruja eikä murheita. Lähimmäiseni pääsevät myöskin taivaaseen.
lähimmäisesi pääsevät myös taivaaseen.
Olet sitten varmaan jotenkin ansioitunut ihminen verrattuna niihin, joiden lähimmäiset eivät pääse taivaaseen.
Ovathan ne kadotukseen menevätkin jonkun lähimmäisiä. - pelokas (N)
suru on rakkautta kirjoitti:
lähimmäisesi pääsevät myös taivaaseen.
Olet sitten varmaan jotenkin ansioitunut ihminen verrattuna niihin, joiden lähimmäiset eivät pääse taivaaseen.
Ovathan ne kadotukseen menevätkin jonkun lähimmäisiä.väittänyt uskovani kadotukseen?
- 20+13
pelokas (N) kirjoitti:
väittänyt uskovani kadotukseen?
entä jos kadotus on olemassa, sillä se on kristinuskon yksi perusasia, joka jo pyhäkoulussa opetetaan.
Mistä tiedät, että juuri ne henkilöt, jotka haluat kuolemasi jälkeen pitää taivaassa, myös tahtovat ja uskovat sinne pääsevänsä. - missä logiikka?
pelokas (N) kirjoitti:
väittänyt uskovani kadotukseen?
mainittu moneen kertaan, mikset usko siihen? Otatko Raamatusta vain parhaat palat? Jumalan kostohan on hirmuinen ja sinne menee suuren suuri ihmisjoukko.
Mutta toisaalta jos et usko kadotukseen, mitä sitten uskon menettämisessäkään on pelkäämistä?
- kuustoista
Eikös raamatussa puhuta ihmisen vapaasta tahdosta? Mielestäni sinulla on vapaa tahto uskotko vai et. Miksi siihen rukouksia tarvitaan? Eri asia, jos sinut yritettäisiin ryöstää kadulla, se ei olisi sinun vapaa tahto. Oletan, ettet sitä halua, mutta silti se voisi onnistua.
Jos luovut uskostasi, tilalle tulee tyhjiö kuin lapsella, joka jonain päivänä on tajunnut, ettei joulupukkia ole olemassa. Näin käy monien asioiden kanssa, ei vain uskosta luopumisen kanssa. Luopumiseen voi liittyä myös häpeää ja itseinhoa, kuinka tyhmä on ollut, kun on uskonut sellaiseen, joka on "satua".
Kirkon edustajat ja muut uskovat selittävät aina parhain päin, aivan kuin häviäjät politiikassa ovat voittajia.
Mielestäni päätös on vain sinun vallassasi. Onnellista ja tasapainoista elämää voi elää ilman uskoa Jumalaan tai uskomalla Jumalaan.Mutta totuus on se, että tämä Israelin Jumala-oppi oli jo muinaisessa sumerilaisten uskonnossa. Samat jutut Jumalasta, joka suojelee vain Sumeria, vedenpaisumus ja arkki kuten Nooalla, sotaisuus ... asiat siirrettin vain Sumerista Israeliin. Lisäksi tässä maailmassa on tuhansia muitakin jumalia ja uskontoja. Ovatko kaikki oikeita? Miksi meillä käytössä oleva Israelin Jumala olisi se ainoa oikea? Ja miksi me otimme juuri Israelin Jumalan, kun muitakin olisi ollut? Ovatko kaikki ihmisen keksimiä jumalia? Mitä ajattelette esimerkiksi Muhameddin aikaansaamasta Islamista ja Allah--jumalasta? Onko sekin oikeaa vai ihmisen keksimää?
Jos itse olisin tiennyt paremmin alun alkaen ja lukenut Raamattua enemmän, niin en todellakaan olisi hyväksynyt Israelin Jumalaa omaksi Jumalakseni. Hän ei ole Raamatun mukaan se, jollainen minun Jumalani pitäisi olla eli rakastava ja oikeudenmukainen. Raamatussa esiintyvä Jumala on suunnilleen mielipuoli. Mutta se selvisi minulle vasta vanhemmalla iällä luettuani Raamattua vähän enemmän.- lusikkasoppaan
helsinkijokkeri kirjoitti:
Mutta totuus on se, että tämä Israelin Jumala-oppi oli jo muinaisessa sumerilaisten uskonnossa. Samat jutut Jumalasta, joka suojelee vain Sumeria, vedenpaisumus ja arkki kuten Nooalla, sotaisuus ... asiat siirrettin vain Sumerista Israeliin. Lisäksi tässä maailmassa on tuhansia muitakin jumalia ja uskontoja. Ovatko kaikki oikeita? Miksi meillä käytössä oleva Israelin Jumala olisi se ainoa oikea? Ja miksi me otimme juuri Israelin Jumalan, kun muitakin olisi ollut? Ovatko kaikki ihmisen keksimiä jumalia? Mitä ajattelette esimerkiksi Muhameddin aikaansaamasta Islamista ja Allah--jumalasta? Onko sekin oikeaa vai ihmisen keksimää?
Jos itse olisin tiennyt paremmin alun alkaen ja lukenut Raamattua enemmän, niin en todellakaan olisi hyväksynyt Israelin Jumalaa omaksi Jumalakseni. Hän ei ole Raamatun mukaan se, jollainen minun Jumalani pitäisi olla eli rakastava ja oikeudenmukainen. Raamatussa esiintyvä Jumala on suunnilleen mielipuoli. Mutta se selvisi minulle vasta vanhemmalla iällä luettuani Raamattua vähän enemmän.Kun Jumala tuli maan päälle ihmisten keskelle Jeesuksessa (joka oli 100% Jumala ja samalla ihminen), niin eikö tuo ilmoitus Jumalasta ole rakastava ja oikeudenmukainen? Miksi uskot vain VT:n joidenkin osien antamaan kuvaan Jumalasta?
Psalmit, jotka ovat oman aikansa "virsirunoutta" kertovat paljon siitä, millaiseksi Jumala koettiin, ja sieltä tulee vahvana esiin puolustaja ja ihmisestä välittävä huolenpitäjä, joku jonka puoleen voi kääntyä aina.
Tietysti itsekin varmasti luen omista lähtökohdistani Raamattua, mutta minulle se kertoo rakastavasta ja oikeudenmukaisesta Jumalasta.
- Rompix
Youtuben käyttäkä Evid3nc3 on tehnyt omasta uskon horjumisestaan melko laadukkaan 17 osaisen videosarjan.
http://www.youtube.com/view_play_list?p=A0C3C1D163BE880A&annotation_id=annotation_399556&feature=iv
Aluksi hän kertoo elämästään kristittynä, sitten epäilystään ja lopulta siitä, miten hänestä tuli ateisti, miten hänen elämänsä muuttui ja mitä ateismi on hänelle. Videot ovat englanniksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832