tuloraja ylittyy

tyhmäkö+++

mulla on vuosi verokorttti elikäs olen laittanut määrän paljonko ansaitsen vuodesssa.nyt näyttäis siltä että yli menee että paukahtaa.kun kuitenkin on vain 1kk josta maksaa lisäprosentilla veroa,niin saakos nää sit palutuksena takas vai onko sillä mitään merkitystä??

20

19329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1111122222

"Et voi itse vaihtaa valintaa kesken vuoden

Et voi itse vaihtaa verokortille tekemääsi valintaa (A tai B) verokortin voimassaoloaikana. Vaikka työnantajasi vaihtuisikin, uusi työnantaja noudattaa tekemääsi valintaa. Tekemäsi valinnan voit muuttaa vain hakemalla muutosverokortin puhelimitse, verotoimistosta tai osoitteesta www.vero.fi/verokortti."
      http://www.vero.fi/?article=3600&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90&language=FIN

• sdlfksöklf

Kun lopullinen verotuksesi lasketaan, selviää, oletko maksanut liikaa ennakkoa vai saatko palautusta. Se selviää viimeistään lokakuun 2011 loppuun mennessä, jolloin kuluvan vuoden (=2010) verotus valmistuu.

• 1+14

Jos sulla on suht säännölliset tulot ja palkkakuitti käsillä on helppo tilata uusi verokortti. www.vero.fi täytät sinne uudet tiedot ja sieltä voi lähettää uuden verokortin jopa suoraan työnantajallekkin, ihan ilmaiseksi. Hieman joudut kylä laskemaan, mm. paljonko tienaat loppuvuonna, paljonko olet tienannut ja maksanut veroa tähän asti.

Juu lopullisessa verotuksessa kaikki vuoden tulot ja maksetut verot lasketaan, sitten saat joko palautusta tai tai maksat lisää tai jäät omillesi.

• mie vaan

Kun sulla on tämän vuoden viimeinen palkkalaskelma ni meet tonne vero.fi sivustolle ja siellä teet uuden verokortin loppuvuodelle. Siihen et tarvii ku vaan viimeisestä palkkalaskelmasta tiedot paljonko olet tienennut ja paljonko siitä maksanut veroa. Niin simppeliä se on.

Ja sen verokortin, uuden voit tilata suoraan kotiin ei tartte mennä enää toimistoon odottelemaan vuoroa jne. Tai voi sen vissiin lähettää suoraan työnantajalle jos tiedät työnantajan tarkat osoitetiedot. Itse en tota oo käyttänyt vaan tilannut suoraan itelleni verokortin.

Mut varaudu siihen et jos tässä vaiheessa korotat ni veroprosentti voi nousta pilviin. Niin kävi mullakin ku täs kuus piti tilata uus verokortti ni prosentti nousi yli kymmenellä ylöspäin loppuvuodeks. :/ nyt maksan sit n.40 prossaa veroo loppuvuoden! :/ että ois kannattanu jo vuoden alussa nostaa riittävän korkeelle tuloraja mut tyhmä ku on ni ei voi mitään! :(

• sdölkfökldjs
        mie vaan kirjoitti:

Kun sulla on tämän vuoden viimeinen palkkalaskelma ni meet tonne vero.fi sivustolle ja siellä teet uuden verokortin loppuvuodelle. Siihen et tarvii ku vaan viimeisestä palkkalaskelmasta tiedot paljonko olet tienennut ja paljonko siitä maksanut veroa. Niin simppeliä se on.

Ja sen verokortin, uuden voit tilata suoraan kotiin ei tartte mennä enää toimistoon odottelemaan vuoroa jne. Tai voi sen vissiin lähettää suoraan työnantajalle jos tiedät työnantajan tarkat osoitetiedot. Itse en tota oo käyttänyt vaan tilannut suoraan itelleni verokortin.

Mut varaudu siihen et jos tässä vaiheessa korotat ni veroprosentti voi nousta pilviin. Niin kävi mullakin ku täs kuus piti tilata uus verokortti ni prosentti nousi yli kymmenellä ylöspäin loppuvuodeks. :/ nyt maksan sit n.40 prossaa veroo loppuvuoden! :/ että ois kannattanu jo vuoden alussa nostaa riittävän korkeelle tuloraja mut tyhmä ku on ni ei voi mitään! :(

Mitä hyötyä tosta on? Kun käsissä on tämän vuoden viimeinen palkkalaskelma, niin "uudella verokortilla loppuvuodelle" ei ole mitään merkitystä, kun vuoden viimeinen palkka on jo laskettu ja maksettu.

AP. kysyjä: voit www.vero.fi verolaskurilla laskea, kuinka veroprosenttisi muuttuisivat, jos hakisit uuden kortin joulukuulle. Muista että arvio ei ole ihan tarkka. Voit sitten miettiä, kannattaako tilata uusi verokortti joulukuun palkkaa varten vai antaa mennä vanhalla ja lisäprosentilla. Voi olla että uuden kortin mukaan tulisi vielä korkeampi ennakonpidätys joulukuun palkkaan.

• minde.
        mie vaan kirjoitti:

saman tein ja itte maksan 32% pienestä tilistä.. mutta mitenkäs sitten kun tammikuussahan tulee joulukuun tili ja mulla on tammikuussa talviloma ja saan lomakorvaukset tammikuussa siis niin maksanko siitäkin sillä isolla prosentilla vaikka sehän on ensi vuoden tuloa??

• veroja joo...
        minde. kirjoitti:

saman tein ja itte maksan 32% pienestä tilistä.. mutta mitenkäs sitten kun tammikuussahan tulee joulukuun tili ja mulla on tammikuussa talviloma ja saan lomakorvaukset tammikuussa siis niin maksanko siitäkin sillä isolla prosentilla vaikka sehän on ensi vuoden tuloa??

uusi verokorttii astuu voimaan maaliskuun palkasta ellet hae muutos verokorttia vuodenvaihteessa etukäteen.

• sdfjdslkfjlk
        veroja joo... kirjoitti:

uusi verokorttii astuu voimaan maaliskuun palkasta ellet hae muutos verokorttia vuodenvaihteessa etukäteen.

Et maksa, koska ensi tammikuu on eri verovuotta eli maksat sen korttisi perusprosentin mukaan.

• sdfjdslkfjlk
        sdfjdslkfjlk kirjoitti:

Et maksa, koska ensi tammikuu on eri verovuotta eli maksat sen korttisi perusprosentin mukaan.

..paitsi että saattaa mennä lisäprosentille, jos sinulle tulee enemmän palkkaa (=lomaraha).

• minde.
        sdfjdslkfjlk kirjoitti:

..paitsi että saattaa mennä lisäprosentille, jos sinulle tulee enemmän palkkaa (=lomaraha).

ai tämän vai ensi vuoden perusprosentin mukaan?

• 6=2+4
        minde. kirjoitti:

Sen, joka on voimassa palkan maksuhetkellä. Sinulla ei ole kuin yksi päätulon verokortti voimassa kerrallaan.

• 5+1
        minde. kirjoitti:

Verokortit vuodelle 2011

Vuoden 2011 verokorttien arvioidaan tulevan voimaan 1.2.2011. Verokortteja aletaan postittaa asiakkaille joulukuun lopussa siten, että ne ovat asiakkailla 14.1.2011 mennessä.

Ennakonpidätyksen toimittaminen alkuvuonna

Tammikuussa 2011 työnantaja toimittaa ennakonpidätyksen joulukuun 2010 lopussa voimassa olleen verokortin tai vuodelle 2011 annetun muutosverokortin perusteella.

Tulojen seuranta ja ennakonpidätyksen laskenta aloitetaan aina alusta 1. tammikuuta. Jos tammikuun ennakonpidätys toimitetaan vuoden 2010 verokortin mukaan, on tuloseuranta ja ennakonpidätyksen laskenta katkaistava myös vuoden 2011 perusverokorttien voimaan tullessa.

Jos työntekijä on toimittanut työnantajalle tammikuussa 2011 voimassaolevan muutosverokortin, toimitetaan ennakonpidätys sen mukaan eikä tulorajan seurantaa katkaista. Työntekijälle postissa lähetetty perusverokortti on tällöin aiheeton.

Lisätietoa ennakonpidätyksen laskennasta löytyy Verohallinnon ohjeesta Ennakonpidätyksen toimittaminen.

• minde.
        5+1 kirjoitti:

Verokortit vuodelle 2011

Vuoden 2011 verokorttien arvioidaan tulevan voimaan 1.2.2011. Verokortteja aletaan postittaa asiakkaille joulukuun lopussa siten, että ne ovat asiakkailla 14.1.2011 mennessä.

Tammikuussa 2011 työnantaja toimittaa ennakonpidätyksen joulukuun 2010 lopussa voimassa olleen verokortin tai vuodelle 2011 annetun muutosverokortin perusteella.

Tulojen seuranta ja ennakonpidätyksen laskenta aloitetaan aina alusta 1. tammikuuta. Jos tammikuun ennakonpidätys toimitetaan vuoden 2010 verokortin mukaan, on tuloseuranta ja ennakonpidätyksen laskenta katkaistava myös vuoden 2011 perusverokorttien voimaan tullessa.

Jos työntekijä on toimittanut työnantajalle tammikuussa 2011 voimassaolevan muutosverokortin, toimitetaan ennakonpidätys sen mukaan eikä tulorajan seurantaa katkaista. Työntekijälle postissa lähetetty perusverokortti on tällöin aiheeton.

Lisätietoa ennakonpidätyksen laskennasta löytyy Verohallinnon ohjeesta Ennakonpidätyksen toimittaminen.

eli sillä isolla tämän vuoden prosentilla siis, voihan prkl!!

• Koijari_____
        minde. kirjoitti:

eli sillä isolla tämän vuoden prosentilla siis, voihan prkl!!

Mulla kävi vähän samanlailla, nyt pitäis loppuvuosi vetää jollain tyyliin 40%. Mutta on ilmeisesti mahdollista netissä täyttää tiedot siltä osin virheellisesti että laittaa jo tienatut tulot jonkun tonnin verran alakanttiin. Mätkyjähän siitä tulee ens vuodelle mutta minkäs teet, se on sit sen ajan murhe. Onko kellään varmaa tietoa/ kokemusta???

• siis pienemmällä
        5+1 kirjoitti:

Verokortit vuodelle 2011

"Tulojen seuranta ja ennakonpidätyksen laskenta aloitetaan aina alusta 1. tammikuuta."

No eikös tuo tarkoita että 2011 alkuvuosi menee 2010 perusprosentin mukaan, koska tulot lähtee vuoden alussa nollasta.

Meillä on muijalla kans sama tilanne, marras ja joulukuu mennee lisäprosentilla. Nyt olemme siinä uskossa että alkuvuosi menee taas pienemmällä prosentilla.

• korot lainarahasta
        Koijari_____ kirjoitti:

Mulla kävi vähän samanlailla, nyt pitäis loppuvuosi vetää jollain tyyliin 40%. Mutta on ilmeisesti mahdollista netissä täyttää tiedot siltä osin virheellisesti että laittaa jo tienatut tulot jonkun tonnin verran alakanttiin. Mätkyjähän siitä tulee ens vuodelle mutta minkäs teet, se on sit sen ajan murhe. Onko kellään varmaa tietoa/ kokemusta???

Kysehän on vain ennakkoveroista, lopullinen verotushan taphatuu vasta veroilmoituksen palauttamisen jälkeen.

• .-.

Nyt on pakko itsekin kysyä, kun ihan sekaisin menin.. Elikä mitä luultavimmin, mun tulorajani tänä vuonna juuri ja juuri ylittyy, meneekö vain siitä ylimenevästä osasta se isompi veroprosentti? Sekä tammikuussahan alkaa sitten uusi laskentavuosi, niin mennäänkö sitten vielä edellisen veroprosentin mukaan ennenkuin uusi verokortti astuu voimaan? Elikä jos mulla nyt ylittyy, maksanko myös sitä seuraavasta palkasta korkeampaa veroprosenttia?

• dfölgkdöl

- menee
        - mennään tammikuu vanhalla prosentilla
        - et maksa

• SKS

Hei.
      saan tammikuun palkaan yltyökorvauksia kkukauden palkka. Voinko tehdä niin että haen muutosverokortin jossa mainitsen sopivan vuositulorajan. sanotaan vaikka olisi 10 prosenttia. ja sitten kun olen saanut sen tammikuun palkan ja lisät, niin tilaan taas uuden verokortin jossa ilmoitan todelliset tulot vuodelle.
      Siinä tapauksessa nosee veroprosentti yksiköllä.
      Onko kukaan tehnyt vastaavaa.

• joopajoo6

Siis häh? Mitä järkeä? Siinä uudessa verokortissahan huomioidaan tammikuussa liian vähän maksetut verot, eli prosentti on sitten loppuvuoden normaalia suurempi. Toki voit niin tehdä, jos haluat rahat nopeammin käyttöösi ja pärjäät loppuvuoden vähemmällä. Lopulta maksat kuitenkin yhtä paljon veroja tietyn suuruisista tuloista verokorteista riippumatta. Viimeistään jäännösverot/palautukset korjaa asian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe