Syyttömänä kolarissa, mitä korvataan?

9+1

Viime yönä kotiin palatessani minua tuli vastaan auto rajua ylinopeutta ajatuen autoni kylkeen. Sivuturvatyyny laukesi ja minulle ei onneksi käynyt mitenkään. Törmääjä ei edes pysähtynyt, mutta hänet saatiin onneksi kiinni. Kuten arvata saattaa ajoi humalassa.

Kysymyksiä asiasta tietäville: Vastapuolen liikennevakuutukseta kai periaatteessa korvataan autoni vahingot. Jos auto menee lunastukseen, miten määritellään sen arvo? Miten huomioidaan kunto (hyvin pidetty), varusteet (vetokoukku, moottorilämmitin, uudet renkaat....) ja että auto on juuri ollut 500eken jarrurempassa sekä kahteen kertaan rustesuojattu? Jos lunastushinta ei ole käypä, onko jotain tehtävissä? Entä jos auto menee korjaukseen, korvataanko odotusaikaa sijaisautolla tai rahalla? Jollain minun on kuitenkin käytävä töissä ja hoidettava asioita.

69

24791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaakutusyhtiö päättä

      Vakuutusyhtiö määrittelee sen että korjaako ne auton vai lunastaako ne se. Valitettavasti et tule saamaan mielestäsi riittävää korvausta lunastustapauksessa.

      • Ei............

        Nyt siis yhtiö lunastaa romusi, jonka luulet olevan käsittämättömän hyvässä iskussa. Todellisuudessa netissä on sata vastaavaa kinneriä myynnissä samalla hinnalla, jonka siis yhtiö vähintään maksaa mutta kukaan ei ostaisi tuolla hintaa edes kalleinta vastaavaa myytävää. Ota rahat, jos saat.


      • Late Lapista.
        Ei............ kirjoitti:

        Nyt siis yhtiö lunastaa romusi, jonka luulet olevan käsittämättömän hyvässä iskussa. Todellisuudessa netissä on sata vastaavaa kinneriä myynnissä samalla hinnalla, jonka siis yhtiö vähintään maksaa mutta kukaan ei ostaisi tuolla hintaa edes kalleinta vastaavaa myytävää. Ota rahat, jos saat.

        mun vuosimallin -82 Datsun on tonnin arvoinen!



        Late Lapista.


      • X

        Sen saat mita saat, ehka saat paremman hinnan jos valitat, mutta paras on varautua siihen ettei parempaa tarjousta kuin yhtion tekema tule. http://mattiviikate.newsvine.com/


    • Aina häviää

      Valitettavasti auton kunnolla ei ole mitään merkitystä lunastushintaan, yleinen käytäntö on, että tarkastaja etsii netistä saman vuosimallin auton ja haarukoi hinnan sen mukaan mikä on halvin, tästä löytyy henkilökohtaista kokemusta, sekään ei onnistunut, että etsin liikkeestä samanlaisen auton, samoilla kilometreillä kuin kolaroitu auto oli, mutta kun hinta oli korkeampi kuin lunastushinta, niin vakuutusyhtiö vaati maksamaan hinnan erotuksen, tähänhän en tietenkään suostunut.
      Lopulta otin autosta könttäkorvauksen, jossa auto jäi itselle ja korjautin auton tuttavalla peltisepällä.

      • segseg

        Tosiaankin, jos auto menee lunastukseen saat johonkin paskatilastoon suhteutetun hinnan autostasi joka on todella alakanttiin, etkä asialle mitään voi.
        Jos auto taas menee korjaukseen, vakuutusyhtiö maksaa korjauksen, jos hoidat korjaukset itse saattaa hommasta jäädä käteenkin ihan mukavasti kunhan ilmoitat osien hinnat ym. oikein vakuutusyhtiölle.

        Terv. jenkkiharrastaja


      • elokuussa kolari
        segseg kirjoitti:

        Tosiaankin, jos auto menee lunastukseen saat johonkin paskatilastoon suhteutetun hinnan autostasi joka on todella alakanttiin, etkä asialle mitään voi.
        Jos auto taas menee korjaukseen, vakuutusyhtiö maksaa korjauksen, jos hoidat korjaukset itse saattaa hommasta jäädä käteenkin ihan mukavasti kunhan ilmoitat osien hinnat ym. oikein vakuutusyhtiölle.

        Terv. jenkkiharrastaja

        Elokuussa olin syyttömänä moottoripyörälläni kolarissa siten että mp meni lunariin.

        Olin aivan tyytyväinen lunastushintaan, varsinkin kun kausi alkoi jo olla lopuillaan ja jäi
        siten talvisäilytys huolto talviajan vakuutukset (yht. n. 800 euroa) säästöpuolelle. Halutessani ostan
        vastaavan mopon ilman tinkimistä keväällä pelkillä korvausrahoilla, jolloin tinkivara
        säästyneet kulut jäisivät vaivanpalkaksi.


    • Kokemusta on

      - vakuutusyhtiö maksaa lunastushinnan käytössään olevasta taulukosta. Taulukossa on yleisimmät automerkit ja mallit vuosimalleittain. Taulukko ei ota kantaa auton kuntoon. Mikäli vakuutusyhtiö haluaa lunastaa autosi, yritä tinkiä itsellesi ylimääräisiä varusteita jos katsoy, että teet niillä oikeasti jotain
      - jos vakuutusyhtiö päättää maksaa auton korjauksen, voit joko viedä autosi vakuutusyhtiön osoittamaan korjaamoon tai pyytää korvauksen rahana. Kannattaa aina pyytää laskelma kertakorvauksesta ja miettiä ottaako sen. Itse olen aina ottanut korvauksen rahana ja korjannut/korjauttanut autoni itse
      - sijaisauton käytöstä et saa mitään korvausta ellei vakuutusehdoissasi ole sitä mainittu. Yleensä ei ole jos ei sellaista ole itse vakuutukseensa vaatinut ja siitä myös maksanut. Kysy vakuutusyhtiöltäsi. Syylliseltä voit aikanaan hakea oikeusteitse sijaisauton käytöstä korvausta, mutta et tule sitä saamaan ellei auton käyttö ole työsi kannalta välttämätöntä. Työmatkat eivät siis ole riittävä peruste koska ne voit suorittaa julkisilla kulkuneuvoilla tai taksilla ja mahdollisesti vähentää kulut verotuksessa. Korvauksen saamiseksi täytyy auton puuttumisen estää sinua tekemästä työtäsi

      • Sir De Facto

        Niin ja muista, että vakuutusyhtiön lunastaessa autosi, se lunastaa sen kotteron joka oli liikkeellä onnettomuuden sattuessa. Esim. kotonasi tai muualla olevat toiset renkaat eivät kuulu lunastuksen piiriin vaan ne jäävät sinulle.


      • tulee korvauksia

        Tässä tapauksessa aloittaja oli syytön kolariin, joten hänen kulunsa korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta.

        Käytännössä, jos esim. ajat työssäsi työnantajan piikkiin meneviä (laskutettavia) työajoja, vakuutusyhtiö maksaa sijaisauton vuokran (jossa on kyllä jokin omavastuu) korjauksen ajaksi. Vaihtoehtona tälle on korvaus seisontapäivistä.

        Jollakin voi tietysti olla sellainenkin vakuutus, jossa sijaisauto korvataan, vaikkei tuo "välttämättömyysehto" täyttyisikään.


      • Kerro polo pieni
        tulee korvauksia kirjoitti:

        Tässä tapauksessa aloittaja oli syytön kolariin, joten hänen kulunsa korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta.

        Käytännössä, jos esim. ajat työssäsi työnantajan piikkiin meneviä (laskutettavia) työajoja, vakuutusyhtiö maksaa sijaisauton vuokran (jossa on kyllä jokin omavastuu) korjauksen ajaksi. Vaihtoehtona tälle on korvaus seisontapäivistä.

        Jollakin voi tietysti olla sellainenkin vakuutus, jossa sijaisauto korvataan, vaikkei tuo "välttämättömyysehto" täyttyisikään.

        Mitä uutta tässä on siihen verrattuna mitä juuri edellä kerrottiin?


      • vasten.

        "Työmatkat eivät siis ole riittävä peruste koska ne voit suorittaa julkisilla kulkuneuvoilla tai taksilla ja mahdollisesti vähentää kulut verotuksessa."

        korjaisin tekstiäsi sen verran, että sitten on riittävä peruste, jos asuu haja-asutusalueella, jossa julkinen liikenne on vain haavekuva. koska silloin et pääse töihin muuta kuin omalla autolla. ja siinä sijaisautossa on omavastuu, joka ei mielestäni loppujen lopuksi ollut kovin suuri summa.

        jokaiselle tiedoksi, joka joutuu vakuutusyhtiön kanssa vääntämään: syytön kärsii aina. lisäksi vakuutusyhtiö yrittää todennäköisesti pissiä silmillesi sen kun ehtii, joten olkaa tarkkana älkääkä antako vakuutusyhtiöiden huijata teitä!!


      • vääremmäksi menee
        vasten. kirjoitti:

        "Työmatkat eivät siis ole riittävä peruste koska ne voit suorittaa julkisilla kulkuneuvoilla tai taksilla ja mahdollisesti vähentää kulut verotuksessa."

        korjaisin tekstiäsi sen verran, että sitten on riittävä peruste, jos asuu haja-asutusalueella, jossa julkinen liikenne on vain haavekuva. koska silloin et pääse töihin muuta kuin omalla autolla. ja siinä sijaisautossa on omavastuu, joka ei mielestäni loppujen lopuksi ollut kovin suuri summa.

        jokaiselle tiedoksi, joka joutuu vakuutusyhtiön kanssa vääntämään: syytön kärsii aina. lisäksi vakuutusyhtiö yrittää todennäköisesti pissiä silmillesi sen kun ehtii, joten olkaa tarkkana älkääkä antako vakuutusyhtiöiden huijata teitä!!

        Taitaa olla kyse siitä mitä mieltä itse olet eikä siitä mikä on todellisuus. Jos asut haja-asutusalueella etkä voi kulkea työmatkaasi joukkoliikennevälineillä, niin sinulla on peruste käyttää taksia. Et sinä tarvitse autoa 24 h käyttöösi kahta päivittäistä matkaa varten. Tämä on 100% varmuudella vakuutusyhtiön ja oikeuden kanta ja siihen on huvä varautua. Saa toki yrittää saada parempaa, mutta ei kannata asettaa odotuksiaan liian korkealle. Toivotan onnea.


      • kärsii aina..
        vääremmäksi menee kirjoitti:

        Taitaa olla kyse siitä mitä mieltä itse olet eikä siitä mikä on todellisuus. Jos asut haja-asutusalueella etkä voi kulkea työmatkaasi joukkoliikennevälineillä, niin sinulla on peruste käyttää taksia. Et sinä tarvitse autoa 24 h käyttöösi kahta päivittäistä matkaa varten. Tämä on 100% varmuudella vakuutusyhtiön ja oikeuden kanta ja siihen on huvä varautua. Saa toki yrittää saada parempaa, mutta ei kannata asettaa odotuksiaan liian korkealle. Toivotan onnea.

        kyllähän se taksi käy, kunhan vakuutusyhtiö taikka kolarin syyllinen maksaa viulut, että itselle jää vain pieni omavastuu!!! katsos kun se taksi ei ole ilmainen, sijaisauto tulee molemmille osapuolille halvemmaksi, koska siinä lainataan vaan autoa, eikä kuten taksissa: autoa JA KUSKIA. että näin.


      • satu5
        Sir De Facto kirjoitti:

        Niin ja muista, että vakuutusyhtiön lunastaessa autosi, se lunastaa sen kotteron joka oli liikkeellä onnettomuuden sattuessa. Esim. kotonasi tai muualla olevat toiset renkaat eivät kuulu lunastuksen piiriin vaan ne jäävät sinulle.

        Meiltä vaadittiin lunastukseen menneen auton toiset renkaat!


    • mk

      Koska itsellä tuhottiin viime kesänä vanha Fors sierra 1990 ja kaikki korjaukset katsastista varten oli tehty paitsi päästömitaukset kuntoon ja vakuutus ei huomioinut mitenkään että autoa oli pidetty kunnossa ja ne katsovat keskimääräisen myyntihinnan ja sen joko hyväksyt tai et mutta silloin korvauksen saaminen kestää
      ja niin edelleen.

      • kaikki perkeleen

        vakuutusyhtiöt! Niiden tarkoitus ei olekaan korvata mitään vanhigon kärsineille, vaan tarkoitus on vain kerätä rahaa vakuutusjohtajien leveään elämään.


      • Aika varma tapaus
        kaikki perkeleen kirjoitti:

        vakuutusyhtiöt! Niiden tarkoitus ei olekaan korvata mitään vanhigon kärsineille, vaan tarkoitus on vain kerätä rahaa vakuutusjohtajien leveään elämään.

        moista hyvään tavaraan survo, pilalle menee koko kampe.
        Paskapuhetta, kyllä sillä vakuutusyhtiöllä on osakeyhtiölainsäädännön mukaan tavoite jakaa sijoittajilleen voittoa sen minkä kentältä irti saa. Halkeishan ne viikossa pelkät johtajat jos niiden elämisen ylläpitoon kaikki vakuutustuotot menisivät. Laajempi on kuulkaas veli hyvä jakokenttä sille rahalle ja sitä muuton tulee.


      • totta joka sana
        kaikki perkeleen kirjoitti:

        vakuutusyhtiöt! Niiden tarkoitus ei olekaan korvata mitään vanhigon kärsineille, vaan tarkoitus on vain kerätä rahaa vakuutusjohtajien leveään elämään.

        Näin ajattelevat ne, joiden mielestä myös kolarista pitäisi rikastua, pelkkä vahinkojen korvaaminen ei riitä. Vakuutuksen tarkoitus on korvata vahingot.

        Lunastuskorvauksista on riitaa usein. Vahinkotapauksissa 99 % lunastettavista autoista on tavanomaista paremmassa kunnossa, niillä on ajettu paljon tavanomaista vähemmän, niihin on laitettu juuri ennen tapahtumaa huomattavat ja kalliit lisävausteet ja ne ovat erinomaisen hyvin pidettyjä, todellisia helmiä.

        Ihmetyttää miten ne ruostuneet rusinat, joita teillä liikku, muuttuva todellisiksi helmiksi lunastustilanteessa.


      • sv
        kaikki perkeleen kirjoitti:

        vakuutusyhtiöt! Niiden tarkoitus ei olekaan korvata mitään vanhigon kärsineille, vaan tarkoitus on vain kerätä rahaa vakuutusjohtajien leveään elämään.

        mitäs tehdä autohuijareille jotka myyvät viallisia kolariautoja?kuten tammiston autovaruste keravalla,josta olen kuullut puhuttavan...


      • eläkekartuttaja
        kaikki perkeleen kirjoitti:

        vakuutusyhtiöt! Niiden tarkoitus ei olekaan korvata mitään vanhigon kärsineille, vaan tarkoitus on vain kerätä rahaa vakuutusjohtajien leveään elämään.

        Aabeli Vähämytyn ansiot sinnekkään ennen 24 v ikäkautta.


    • silloin lunastukseen

      Itselläni kun meni 2003 auto varkauden takia lunastukseen, meinasi vakuutyyhtiö korvata 2000markkaa ja juuri nettiautosta katseli niitä hintoja. Kun vähän aikaa siinä kinasteltiin, maksoi vakuutusyhtiö loppujen lopuksi 12.000mk sitten tilille. Jos olisin lunastanut auton itselleni ja korjannut sen, olisivat he maksaneet 10.000mk minulle.
      Ainahan ne yrittää ensin saada sen hinnan sinulle hyväksyttäväksi, mitä he ehdottavat. Älä suostu ensimmäiseen tarjoukseen.
      Voithan saada sijaisauton siksi aikaa, sen kolaroitsijan piikkiin/oman vakuutuksen, jos oikeen mukava vakuutuskaverin saat. Perustelet, että ei ollut sinun syysi ja sinun pitää käydä töissä ja että olet heidän pitkä aikainen asiakas ja tulet varmaan tulevaisuudessa edelleenkin olemaan heidän asiakas.
      Tietysti riippuu paljonkin siitä, että minkä ikäinen auto ja mitä vakuutuksesi papereissa lukee kolaritilanteessta.

      • en horise

        MIKÄ VAKUUTUSYHTIÖ NIITÄ KORVAUKSIA MARKOISSA MAKSAA


    • Näin meillä

      on että etsit vastaavan auton vähintään samoilla varusteilla ja vakuutusyhtiö maksaa sen. Näin olen itse toiminut kun auto meni lunastukseen ja sopua hinnasta ei tullut. Sitä en tiedä mitä vakuutusyhtiö maksoi autosta autoliikkeelle mutta sain n.10tkm vähemmän ajetun ja jotain vähäisiä varusteita oli enemmän.
      Tinkiminen liikkeen kanssa jäi siis vakuutusyhtiölle. Itse vain hain auton joka oli jo maksettu. Se tapahtui reilu 10 vuotta sitten.

    • on lunastettu

      Vastapuolen vakuutuksesta korjataan vahingot, mikäli korjauskulut eivät ylitä lunastushintaa. Joskus vanhoista autoista kannattaa lunastaa rahat mieluummin kuin korjauttaa. Riippuu varmaan vakuutusyhtiöstä tuo korvaus, se jää vastapuolen vakuutusyhtiön ja sinun väliseksi asiaksi. Ei ne korvaukset aina huonojakaan ole, kyllä niissä otetaan huomioon kunto, se pitää tarkasti määritellä ja osoittaa vaateissa. Jos tarkastaja on sitä mieltä, että auto on paremmassa kunnossa kuin muut vastaavat, se voi vaikuttaa asiaan, on oma kokemukseni - suuntaan tai toiseen. Itseltä varastettiin auto, ja kerkesi mennä lunastukseen kun löytyikin.

      • fordi

        Itselle kanssa tapahtui niin, että yksi ajoi perään puskuri tietenkin rusinaksi ja ihan pieni painauma konttiin sain könttä summana 780 eskoo ja itse auto maksoi 600 euroo ostaessani autoa. uusi puskuri maksoi 180 e. Siitä jäi hieman työpalkkaa. Nämä on kyllä aika harvassa, että saa vakuutuksesta enemmän mitä on koko autosta maksanut, mutta joskus näinkin.


    • että et rikastu

      Lunastuksessa ei oteta huomioon todellakaan miten paljon rahaa olet lyönyt autoosi eli remontteja vaan kylmät faktat eli minkä arvoinen on sen merkkinen ja ikäinen auto. Ne joko korjaa sen tai saat pitää itselläsi, eli voit itse laittaa kuntoon jos taito riittää.

    • Rautanen

      Onneksi sinulle ei käynyt kuinkaan ja onneksi myös kolaripaikalta paennut saatiin kiinni. Minulle kävi niin, ettei minuun törmnnyttä saatu ikinä kiinni. Koska en omistanut kaskoa, jäivät kaikki kustannukset itse maksettaviksi. Autoa ei kannattanut enää korjata, joten romusta ei juuri hitaa saanut. Uusi autohan sitä piti sitten ostaa ja kalliksi tuli. Nyt on kasko, ettei toiste vastaavaa pääse sattumaan.

      • liikennevakuuttaja

        Tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa liikennevakuutusyhdistys. Ajoitko vain itse metsään ja yritit keksiä satua toisesta paenneesta ajoneuvosta. Ja kun et onnistunut petoksessa jouduit itse maksamaan törttöilysi. Näinhän se todellisuudessa meni.


    • Seepe

      Nuoruudessani, noin 20v sitten ostin moottoripyörän hintaan 10000mk. Sitten omaa kokemattomuutani ajoin sillä kolarin ja pyörä meni lunastukseen. Sain siitä korvauksena 13000mk = ei huonosti. Neuvottelun tulos. Vakuutusyhtiö oli Lähivakuutus.

      • ????

        Eikös jossain vakuutusyhtiöissä saa lisävakuutuksen jos on esimerkiksi että autossa ei ole muuta alkuperäistä esim kuin runko niin. lisärahasta saa uudet "osat" vakuutettua esim jos auton arvo on 500e ja olet siihen 20 000 e laittanut osia. niin vakuutus korvaa ne osien hinnat.


      • Kasko kannatti

        Vakuutusyhtiöni hoiti nopeasti ja täsmällisesti kolarissa lunastukseen menneen ajoneuvoni korvauksen, esim. auton kunnon huomioiden. Uskon asiaa auttaneen sen, että en kertonut mitään satuja, vaan juuri, niinkuin asiat oli, ja tarkastaja totesi tiedot paikkansapitäviksi.
        Vakuutusyhtiöt ovat syystä varuillaan, niin tavallisia on yritykset saada aiheetta hyötyä. Mutta rehellisyys kannatti minunkin tapauksessani; sain ostettua melkein vakuutusrahoilla entistä ehomman auton.


      • 1
        Kasko kannatti kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöni hoiti nopeasti ja täsmällisesti kolarissa lunastukseen menneen ajoneuvoni korvauksen, esim. auton kunnon huomioiden. Uskon asiaa auttaneen sen, että en kertonut mitään satuja, vaan juuri, niinkuin asiat oli, ja tarkastaja totesi tiedot paikkansapitäviksi.
        Vakuutusyhtiöt ovat syystä varuillaan, niin tavallisia on yritykset saada aiheetta hyötyä. Mutta rehellisyys kannatti minunkin tapauksessani; sain ostettua melkein vakuutusrahoilla entistä ehomman auton.

        Näinhän se menee kun on vakuuttanut autonsa oikein! Eikä vakuutusten tarkoitus olekaan käsittääkseni tuoda vanhan tilalle uutta... Jos autossasi ei ole kaskoa ja ajat sen itse vaikka metsään, niin mistään ei tule mitään ja sitten taas itkettää...


    • 42

      AINA. Ja josko kertaluonteisesti pataan tuleekin jossain tapauksessa niin siitä selvitään lähettämällä asiakkaille kirjelmä jossa kerrotaan, että kohonneiden korjaus- ja lunastuskustannusten vuoksi joudumme korottamaan vakuutuksien hintoja seuraavasti,..............
      Kyllä se sinun tappioksesi toisen hölmöily, ikävä kyllä, koituu. Johan se on pelkkä auton metalliväri lisävaruste ja sen pohjalta vakuutus korvaakin vaan perusvärin, metallit ja lakat maksat sinä. Se että autosi on käynyt jarrurempat ja ruostesuojaukset läpi on vaan voi-että-sentään-juttu vakuutusyhtiölle. yhtiö maksaa vain sen mitä sen on pakko, ei senttiäkään enempää.
      Lopetin vakuutusyhtiöiden sponsoroinnin ja siirryin sellaisiin autoihin jotka saa ostettua kaskorahalla, saa tulla kaveri koittaan kylkeä ja nokkaa eikä vituta ihan kaameesti jos auto siihen jää, kunhan kuski pysyy suht ehjänä. Vakuutusyhtiö kyllä puristelee korvausrahat siltä juopolta, sikäli jos sattuu työelämää harrastaan. Ikäviä juttuja

      • helkuta rallaa

        vakuutusyhtiöitä ei voi olla. Ja minkälaista rahaa se KASKORAHA on?


      • Siis kuinka?
        helkuta rallaa kirjoitti:

        vakuutusyhtiöitä ei voi olla. Ja minkälaista rahaa se KASKORAHA on?

        ei ilmeisesti rallata teillä kun edellisen pilkkuja nussiskelemaan käytte, vai lienikö vakuutusalan ihmiselle liian asiapitoista luettavaa.
        Tarkoittikohan tuo kaskorahalla sitä summaa jolla sinä makselet vuosittain sitä jos sinulle reppanalle jotain sattuu?
        Toimiiko muunlaiset tappiolliset yritykset sitten pitkään kun vakuutusyhtiöillä se ei onnistu ilmeisesti lainkaan?


    • ajelemassa yöllä? Yöllä nukutaan kiltisti kotona eikä ajella kolareita. Oma syy...

    • riippuu myös siit millanen vakuutus sul on, et jos saat rahaa siit ajast ku auto on rempas vai ei. Ei hemmetis huomioida mitä oot autolle tehny ja onko renkaat uudet vai ei. Vaan siit kii minkä arvonen auto on.
      Jos menee lunastukseen, saat rahat tai valita auto mikä on samas hintaluokas tietys ajas..

    • PakenijaPera

      Ja sit mä heräsin ja huomasin et lehmäkin lentää jos sil on siivet, ja jos sil ois kahvat nit se ois maitokannu;-)

    • Tinke,

      ensimmäistä tarjousta koskaan. Vedätä oma hinta-arviosi ja oma vaatimuksesi 3000 - 4000 euroa suuremmaksi.
      Kannattaa kyllä, sillä saat jopa 2000 paremman hinnan romustasi. Jos autossasi on muita vakuutuksia, niin älä anna niiden hämätä vakuutusvirkailijan arvioidessa niiden merkitystä. Ne eivät kuulu ko. tapauksessasi heille.

    • POLIISI AINA POLIISI

      OLETKO NIIN TYPERÄ ETTÄ TÄÄLLÄ ALAT RUIKUTTAMAAN JOSTAIN VANHASTA AUTO ROMUSTA EI VAKUUTUS KORVAA PENNIÄKÄÄN KUN ON NIIN VANHA JA TULEE NOI IKÄVÄHENNYKSET NIIN KORVAUS ON 0.00 EKEE ETTÄ MIETI PISTÄKKÖ ROMUKOPPAAN VAI MAKSAKKO ITSE ILMAN VIKISEMÄTTÄ KANNATTAS OTTAA ASIOISTA ENSIKSI SELVÄÄ KUN TÄÄLLÄ ALKAA PÄÄTÄNSÄ AUKOMAAN KYLLÄ VAKUUTUS YHTIÖ PUOLENSA PITÄÄ

    • kaikki korvattiin

      Tarkastajat ovat kokeneita henkilöitä eikä kusetusyritys kannata.
      Vakuutusyhtiöstä riippuen ne katsovat oliko ajoneuvo hyväkuntoinen, tavanomainen vai huonokuntoinen ja korvaus tulee sen mukaan. Tosin kuntoluokitus ei isoja vaikuta korvaukseen.
      Kerran kolaroituani motskarin kolmion takaa tulleenauton kanssa merkitsi tarkastaja pyytämättä että pyörä oli erittäin hyväkuntoinen vaikka olikin jo muutaman vuoden ikäinen. Tarkastaja vaikutti asiantuntijalta katsoen kulutusosat yms. Molempien vakuutukset olivat samassa yhtiössä joten en tiedä oliko se hyöty vai haitta.

    • Isofaija

      Jos pakenija oli nuori juoppo tai "itämainen" niin älä odota korvauksia.

      • Liikeideaaa

        Tässähän ratkaisu:Vanha ravirata tms. ja reunoille riittävän tukeva betonimuuri.
        Rattarit kisaamaan keskenään,pääsylippujen tuloilla kustannetaan viinat ja kaljat kuskeille.Nämä vanhat tojotan romut ja muutkin kotterot haetaan lahjoituksina.Kottero kun kottero käy,ainoa vaatimus et se liikkuu.
        Hieman V5 tyylinen tulosveto voittajasta,tokasta ja kolmannesta jne.
        Rattiin ei asiaa ,mikäli mitattu 1 promillen puhallus ei ylity.Vomassa olevasta ajokortista diskaus,vaatimus kisaan osallistumiseen yli 5 rattijuopumusta.
        Juniori,seniori ja HC-rateille omat sarjansa.


    • syytön itsekkin

      Ensinnäkin minkä ikäinen auto on. Yleensä kun turvatyyny laukeaa, ei autoa enää yritetä korjata, vaan se menee lunastukseen. Syynä tähän on että uuden turvatyynyn tilaaminen ja asentaminen tulee niin kalliiksi. Meillä esim. alta vuoden ikäisessä autossa laukesi turvatyynyt ja se meni kyselemättä lunastukseen. Nuo mainitsemasi huollot ja korjaukset eivät juurikaan tarkastajaa hetkauta, katsovat tilastoista vain sen käyvän arvon. Siinä kannattaa itsekkin seurata samanlaisen auton hintahaarukkaa etukäteen että tietää mistä alkaa tinkaamaan. Suoralta kädeltä ei kannata huonoa hintaa hyväksyä.

      Jos jostain syystä menis korjaukseen, meillä vastapuolen vakuutus maksoi seisontapäivät. (tai sijaisauton, mutta ei ollut tarvetta). jos itsellä on kuitenkin määritetty vakuutuksessa seisonta- ajan korvaus (vastapuoli maksoi minimikorvauksen), oma vakuutus maksaa sen erotuksen.

    • Korvauskäsittelijä

      Anteeksi nyt vain, mutta itse olen isossa vakuutusyhtiössä töissä nimenomaan ajoneuvokorvauksissa ja näin se homma etenee:

      1. Vakuutuksenottajan tulee tehdä ilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä (syyllinen ilmoittaa omaan yhtiöönsä). Mikäli syyllinen ei tee ilmoitusta, voi sen tehdä myös syytön osapuoli. Joka tapauksessa vakuutusyhtiö kuulee ennen päätöksen tekemistä kolarin kumpaakin osapuolta (korvauspäätöstä ei tehdä ilman, että on kuultu vakuutuksen ottajaa).

      2. Mikäli tämä vastapuoli katsotaan syylliseksi, korvaa syyllisen osapuolen liikennevakuutus sinun autosi vauriot tai mahdollisen lunastuksen. Mikäli syyllisellä ajoneuvolla ei ole liikennevakuutusta korvaa autosi vauriot Liikennevakuutuskeskus.

      3. Vakuutusyhtiön tarkastaja tarkastaa autosi. Hän myös tekee hinta-arvion autostasi ja päätöksen siitä, mikäli auto kannattaa vielä korjata tai mikäli se lunastetaan. Lunastushintaa määrittäessä otetaan kyllä huomioon mm. ajoneuvon ikä ja kunto. Tarkastaja selvittää TOTEUTUNEITA kauppahintoja vastaavista saman ikäluokan, kuntoluokan yms. autoista ja näiden perusteella määrittää maksettavan lunastushinnan. Moni ihminen ei ymmärrä, että se mitä vastaavista autoista PYYDETÄÄN esimerkiksi autokaupassa ei vastaa auton todellista arvoa ja siksi tarkastaja ottaakin huomioon vain TOTEUTUNEET kauppahinnat, eikä pyyntihintoja.

      4. Korjauksen ajalle sinun on mahdollista saada A-luokan (pienin mahdollinen) sijaisauto syyllisen osapuolen vakuutusyhtiöstä. Sijaisauto myönnetään kuitenkin vain työmatkoja varten. Esimerkiksi jos asut Lapissa, eikä työmatkojen kulkeminen ole mitenkään muuten mahdollista. Pääkaupunkiseudulla sijaisautoa ei myönnetä, koska siellä on niin hyvä julkisten kulkuvälineiden verkko. Mikäli et saa sjaisautoa, sinulle maksetaan korjausajalta seisonta-aikakorvausta, joka määräytyy autosi iän ja hinnan mukaan (Liikennevahinkolautakunnan taulukon mukaisesti http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Document.aspx?id=829). Lunastustapauksessa seisonta-ajan korvausta tai sijaisautoa korvataan maksimissaan 14 vuorokautta.

      5. Korjauskustannusten/lunastushinnan sekä sijaisauton/seisonta-aikakorvauksen lisäksi syyllisen vakuutusyhtiö maksaa esimerkiksi autosi hinauksen korjaamolle sekä matkan jatkamiskustannukset määränpäähän (mikäli ajoneuvo kolarin jälkeen ajokelvoton) ja auton korjaamolta noudosta aiheutuvat kustannukset (käyttäen julkisia kulkuvälineitä).

      6. Lisäksi sinulle korvataan esimerkiksi vaurioituneet vaatteesi tai muu kolarissa vahingoittunut omaisuutesi.

      7. Henkilövahingot, mikäli sellaisia kolarissa kärsit, käsitellään erikseen eri osastolla, mutta ne korvataan samalla tavalla syyllisen osapuolen vakuutusyhtiöstä.

      • Korvauskäsittelijä

        Unohdin vielä mainita, että mikäli et ole lunastussummaan tyytyväinen voit hyväksyä vakuutusyhtiön summan riidattomana osuutena ja riitautta loppuosan (erotuksen, joka sinun mielestäsi kuuluisi vakuutusyhtiön korvauksen lisäksi saada). Vaikka hyväksyisit riidattoman osuuden tämä ei tarkoita ettetkö voisi valittaa loppusummasta. Joka tapauksessa vakuutusyhtiö liittää päätökseensä valitusosoituksen, jossa on ohjeet siitä, miten pystyt valittamaan heidän tekemästään päätöksestä, mikäli et ole siihen tyytyväinen.


      • Rymyauto

        Tarkennus ykköskohtaan: jossain (ei "joka") tapauksessa vakuutusyhtiö voi kuulla kolarin molempia osapuolia. Tämän asian ymmärtäminen on erityisen tärkeä tapauksessa, jossa toisena (kolariin syyllisenä) osapuolena on taksi tai vastaava ammattilainen. Jos poistut paikalta täyttämättä vahinkoilmoituslomaketta ja ottamatta siihen syyllisen osapuolen allekirjoitusta, tulet olemaan varmasti syyllinen ja maksava osapuoli.


      • niinhän se pitäisi m

        Mutta kun todellisuus on ihan toinen. Minulle olisi kelvannut TOTEUTUNEIDEN kauppahintojen mukainen ja vastaavan kuntoinen auto. Mutta kun sellaista ei muka mistään löytynyt (oli niin harvinainen merkki kuin Mazda 626).


      • Korvauskäsittelijä
        niinhän se pitäisi m kirjoitti:

        Mutta kun todellisuus on ihan toinen. Minulle olisi kelvannut TOTEUTUNEIDEN kauppahintojen mukainen ja vastaavan kuntoinen auto. Mutta kun sellaista ei muka mistään löytynyt (oli niin harvinainen merkki kuin Mazda 626).

        Vakuutusyhtiöt eivät yleensä käy kauppaa, eivätkä siten lähde tarjoamaan tilalle vastaavaa ajoneuvoa. Ainakin tämä on käytäntö omalla työpaikallani. Lunastuskorvaus maksetaan lähes poikkeuksetta rahana.


      • Korvauskäsittelijä
        Rymyauto kirjoitti:

        Tarkennus ykköskohtaan: jossain (ei "joka") tapauksessa vakuutusyhtiö voi kuulla kolarin molempia osapuolia. Tämän asian ymmärtäminen on erityisen tärkeä tapauksessa, jossa toisena (kolariin syyllisenä) osapuolena on taksi tai vastaava ammattilainen. Jos poistut paikalta täyttämättä vahinkoilmoituslomaketta ja ottamatta siihen syyllisen osapuolen allekirjoitusta, tulet olemaan varmasti syyllinen ja maksava osapuoli.

        Ainakin omalla työpaikallani osapuolia kuullaan lähes poikkeuksetta aina molempia. Tästä poiketaan lähinnä vain silloin, jos tilanne vaikuttaa ihan selvältä ja meidän asiakkaamme itse ilmoittaa vahingosta ja myöntää syyllisyytensä. Pelkkä syyllisyyden myöntäminen (toisin sanoen nimi paperissa) ei kuitenkaan vielä ratkaise syyllisyyttä. Päätöksen tekee vahinkoa käsittelevä korvauskäsittelijä saamansa selvityksen perusteella. Näin ollen vaikka toinen osapuoli myöntäisi syyllisyytensä asia selvitetään ennen korvauspäätöksen tekemistä. Joskus asiassa saattaa käydä myös niin, että vakuutusyhtiö pitääkin toista osapuolta syyllisenä vahinkoon. Tällöin asiaa joudutaan käsittelemään myös tämän toisen osapuolen vakuutusyhtiössä.


    • Hammond++

      Katso netistä vastaavia autoja vastaavilla kilometreillä ja päätä minkä arvoinen oma autosi oli. Vakuutusyhtiön edustaja kertoo sinulle summan minkä he katsovat "kohtuulliseksi korvaukseksi" autostasi. Kerro sinä sitä vastoin omasi ja pysy siinä. Älä tingi.
      Minulle tarjottiin 12000 autostani jota pidin lähinnä vitsinä. Vakuutustarkastaja selitti kiireitään ja asia pitäisi saada heti sovittua koska oli lähdössä Saksaan parin päivän päästä.
      Sanoin että minulla ei ole niin kiire että myisin kahdenkymmenen tuhannen euron auton kahdellatoista tuhannella.
      Lopulta sain autosta 17500 mikä oli ihan ok summa, ei hyvin eikä huonosti.

      Eli vakuutusyhtiöt kusettavat minkä kerkiävät ja kokeilevat kepillä jäätä, älkää ihmiset menkö halpaan!

    • .

      ja vakuutusyhtiö maksaa autosi tämän päivän mukaisen hinnan.

    • yreyrey

      Vähän eri tilanne mutta vinkkinä: Ole sitten tarkkana vakuutusasioiden ja korvausten kanssa...Omaan autooni murtauduttiin vuosi sitten ja sieltä vietiin mm. mp3 soitin. Vein auton vahinkotarkastukseen SVT:lle. Juippi siellä väitti että auton vakuutus ei korvaa soitinta, vain rikotun ikkunan. Olisi ollut hanakasti jo ottamassa nimeäni paperiin vakuutusyhtiötä varten ja tilinroa hyvityksiä varten. Onneksi en kirjoittanut koska jokin haiskahti...Etsin sitten kotona Tapiolan sivuilta ja kuinkas ollakkaan, soitin todellakin kuului auton vakuutukseen eikä kotivakuutukseen niinkuin SVT:tä väitettiin. Soittelin sitten sinne ja juippi yritti vierittää syytä minun niskoilleni. Sainpas sanottua että eikös sinun TYÖTÄ ole tietää mitä vakuutus korvaa ja mitä ei. Asia korjaantui ja sain soittimestani n.200e korvauksia. Kannatti siis pitää omat silmät auki....

    • riippuu tietenkin

      Se nyt riippuu tietenkin vakuutusyhtiöstä ja sen tarkastajasta. Itselleni sattui aikoinaan tosi surkea tapaus. Niin sattuu todennäköisesti sinullekin.
      Auton hinta on liki halvin netissä myynnissä oleva, olitpa sitten pitänyt ja huoltanut sitä kuinka hyvin tahansa. Siinä ei auta huoltokirjat eikämitkään muutkaan dokumentit.

      Tule häviämään auton iästä ja kunnosta riippuen vähintään 1000- 5000 euroa. Minulle jäi noin 3000 euroa maksettavaa mielestäni ihan aiheettomasti. Harmittaa vieläkin vaikka aikaa on kulunut jo liki 10v.

      Eipä taida tämääkään kirje lohduttaa, mutta tiedätpä mitä tulee tapahtumaan

    • Harmillista

      Autoilijana minuakin harmittaa puolestasi. Sinulle on varmaan jo selvinnyt minkälaisen kohtelun vakuutusyhtiöltä saat. Itselläni on kokemuksia 5 auton omistajana. On sekä myötä että vastoinkäymisiä.
      Niissä kaikissa tapauksissa joissa vieras ajoneuvo on aiheuttanut minulle vahinkoa on kaikki mennyt nappiin, mutta missään niistä tapauksista autoja ei ole mennyt lunastukseen. Autokanta on uutta.
      Vanhempien (yli 2 vuotta) autojen kohdalla on se ikävä puoli että Vakuutusyhtiöt lunastavat käypään arvoon vahingoitetun ajoneuvon jos vahingon määräksi arvioidaan yli 60 % vakuutuskohteen kävästä arvosta. Jos auton on vaan vähänkin vanhempi, niin lunastukseen menee. Yhden lokasuojan laalauskin maksaa maltaita, eikä he maksa kuin maksimissaan 60 % taulukkohinnasta korjauskustannuksia.

      Sillon mulle tuli ongelma kun kahteen autoon murtauduttiin ja olin tekemisissä oman vakuutusyhtiöni ja kaskojen kanssa. Vakuutusyhtiö korjautti ne B-osilla. Autot oli vaikka kuinka kauan merkkikorjaamossa josta, muka yritettiin etsiä käytettyjä osia ympäri Suomea. Kai korjaamo (merkkikorjaamo) yritti hiillostaa vakuutusyhtiötä että sais laittaa uutta osaa ja pitkitti korjausta 2 kk.tta. Seisonta rahoja sain vain 7.ltä päivältä koska siinä ajassa olisi vakuutusyhtiön mukaan ja niinkuin he sanoivat yleisen käytännön mukaan saada osat.

      Harmi !

      • Pena Kainuusta

        Mun Peugeot vm. -88 on 500 euron arvoinen.


      • ------
        Pena Kainuusta kirjoitti:

        Mun Peugeot vm. -88 on 500 euron arvoinen.

        Ite ainakin tyytyväinen vakuutusyhtiön korvauksiin,mutta vastapuoli on aina laiminlyönyt vahinko ilmoitukset ja itte saanu juosta paperiasiat,koska tapaukset on ollu selviä kun on ajettu kolmiontakaa kylkeen viimeks oli kaks kaistaakin vierekkäin,ajoin laitimmaista ja kaistapää ajo kuskinpuolelle kylkeen .


      • juupps.....
        ------ kirjoitti:

        Ite ainakin tyytyväinen vakuutusyhtiön korvauksiin,mutta vastapuoli on aina laiminlyönyt vahinko ilmoitukset ja itte saanu juosta paperiasiat,koska tapaukset on ollu selviä kun on ajettu kolmiontakaa kylkeen viimeks oli kaks kaistaakin vierekkäin,ajoin laitimmaista ja kaistapää ajo kuskinpuolelle kylkeen .

        ei ole väliä mitä olet korjaillut ja laitellut autoosi..jos et ole uusia osia vakuuttanut..katsovat vakuutuksessa yleensä sen NYKY päiväisen arvon ja siitä menee kuitenkin jotkut oma vastuut että jos autosi on tosiaa jonkun 10-15v vanha korvaukset on sen mukaan.ja pahimmassa tapauksessa et saa mitään..


    • 1452

      mulla oli vuoden 1989 toyota corolla, ajettukin oli jo 250000km. Kesällä -08 mopotyttö ajoi suoraan oikealta eteeni (ajoin etuajo-oikeutetulla tiellä). No lunastukseen meni oma auto, josta sainkin 1500 euroa ja 2 päivän seisontarahat 162 euroa viel lisäks. Ja autosta olin maksanut 800 euroa, et ihan kivasti. :)

    • järestystä

      sillä rattijuopolla vastapuolella oli ajoneuvossaan edes pakollinen liikennevakuutus niin asia sitä myötä selvä,silloin autosi arvon määrittelee sen käyttöikä ja ajokilometri määrä ei kunto ei lisävarusteet eikä eikä ees kaverisuhteet presidenttiin.Mutta mikäli vastapuolella ei ole mitään vakuuksia niin siinä tapauksessa vahingon korvaa valtionkonttori joka kiskoo ne saatavat siltä vastapuolelta miten sen tekevätki sitte aikanaan

      • Jope3000

        Tuntunut vaihtelevan tuo vakutuusyhtiöiden politiikka.Vaikuttanut siltä että kun on joku vähän parempi/kalliimpi auto niin saa tapella jos haluaa saada korvausta kunnolla, toisaalta mieleen nousee juttu vuosien takaa kun oma ikäluokka sai autokortit.Yksi tyyppi ajoi jonkun vanhan korollan romun katon kautta ympäri omaa tyhmyyttään, tai siltä tilannekuvaus lähinnä kuulosti hänen omasta suustaan.Siitä huolimatta sai huomattavasti romuaan kalliimmaan bemarin alle.Toki molemmat autot olivat ikäloppuja ja melko halpoja mutta siitä huolimatta oli tuon tilalle saadun auton hinta huomattavasti suurempi kuin sen ruosteisen korollan.


    • vittumitäpaskaa

      Olin kesällä liikenneonnettomuudessa syyttömänä. Lensin toisen auton takia oman moponi päältä asfalttiin, toinen polvi paskaksi, samoin nilkasta nivelsiteet. Vakuutusyhtiö korvasi pienimmän mahdollisen summan mitä vaan voi. Tää alkaa olemaan jo naurettavaa.. Eikö niiden pitäis korvata kaikki minkä mä olen sen onnettomuuden takia menettänyt? ...Jumalauta oikeasti.

    • gyifyfdykgfyug

      vakuutusyhtiöllä on monta vaihtoehtoa korjaako vakuutus yhtiö tai antaa tietyn summan että itse korjaa vauriot. minä sovin niin että hyväksyin rahat ja mutta en korjannut vaan myin sen kolaroituna sain vakuutus yhtiölta ja yksityiseltä rahat ja lähdin autokauppaan

    • Citicca c5

      Olin viime tiistaina Kolarissa jossa toinen auto tuli kolmion takaa suoraan kylkeen, no autoni pyörähti ympäri ja jäi katollee. Pari turvatyynyä laukesi, takarengas lensi huitsin nevadaan, pohja vääntyi kuten takakontinluukku, tuulilasi meni paskaksi ja sit tietysti toinen puoli autosta kasaa. Menee tod.näk lunastukseen? Hän kuka oli syyllinen on tehnyt vahinkoilmoituksen, ihmetyttää mite ei muhun ole otettu yhteyttä viikon aikana..poliisit on soitellu kyllä?

    • Billy the Pohjola

      Vinkkinä kaikille...vakuutustarkastajilla on Nettiautoon sellaiset tunnukset joilla näkee vanhat ilmoitukset hintoineen, eli jos auto ollut joskus nettiautossa myynnissä....tämän kuulin merkkiliikkeen kolaripuolen työnjohdolta.
      Ihmettelinkin kun vuosi sitten pojan autoa joku vähän kolhaisi niin tarkastajan ensimmäiset sanat oli : tehän ette maksaneetkaan paljoa tästä autosta"....sai vähänaikaa taivutella rautalankaa että ymmärsi ettei ollut enään ihan samanhintainen kuin katsastamattomana ja kansivikaisena.

    • Yksinäine taistelija

      Voin näin ihan suoraan kertoa että syytön osapuoli joutuu AINA tekemään suurimman työn, saadakseen korvauksia. Mikään lomake saati korvaus ei tule postitse suoraan eteen vaan joudut soittelemaan 20 eri numeroon ja kyselemään ja ihmettelemään asioita.
      Itse syyttömänä osapuolena kolarissa ollu joulukuun 27 päivä eikä vieläkään asiat etene mihinkään.
      Juuri tehty jäähdytin remppa marraskuussa, ja ei edes sisään ajetut continental talvirenkaat ostettu 11.12, näistä ei korvata mitään vaikka kuitit löytyy

      VAROKAA POHJANTÄHTI VAKUUTUSYHTIÖTÄ!
      Tekevät kaiken sinulle todella vaikeaksi ja yrittävät kusettaa minkä kerkeävät. Yhtäkkiä 2 yksityisen henkilön autokaupoista tarvitaankin kuitti ja kun yrität kysellä tarkennuksia lunastuspäätöksestä, niin toteavat vaan että "Nimi paperiin niin kaikki hoituu."
      NÄIN SE EI MENE!
      TAISTELKAA, PITKITTÄKÄÄ ASIAA JOS TÄYTYY! Sehän nimittäin tulee vain vakuutusyhtiölle kalliimmaksi.

    • pettynyt 100

      jos lunastusta hoitaa svt kannattaa pitää varansa yrittävät painaa lunastusarvon alas ja vaativat auton mukaan esim toiset renkaat mihin ei ole mitään laillista perustetta. ovatpa vaatineet tuoda auton heidän pihalle iltaisin ja sanoneet että tehdään paperit myöhemmin. arvaa vaan löytyykö autoa enää seuraavana päivänä

    • Anonyymi

      Osaatteko kertoo yhtään että paljon suunilleen saisin korvauksia? Olin auto kolaris exä ajo puuhu. Murtu niska ja kaula-alueella paljon murtumii, rintaranka murtu, halvaannuin väliaikasesti lantiosta alaspäin. pystyn siis nyt käveleen. mun keuhko liiskaantu ja takaraivosta repes iso valtimo. syön tän kuun loppuun vielä lääkkeitä siihe. niska kivut saattaa jäähä pysyviksi, hermokipuja on ja nekin saattaa jäähä pysyviksi. Paljon siis saisin korvaukdia? tiiättekö yhtään kertoo?! Olin leikkauksissa ja oli niskatukia sun muita ja opettelin kävelee uuestaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe