Olenko riittävän hyvä omistamaan ponin?

kokematon(ko)

On jo samanlainen keskustelu aiheesta, mutta kysyn kuitenkin: Olenko tarpeeksi "taidokas" omistamaan vuonista? Olen ratsastanut vasta n. vuoden ja olen 13v, mutta ratsastan yksärillä 3 kertaa viikossa ja osaan heB-heA liikkeitä ja olen hypännyt 70 cm esteitä. Olen hoitanut ja ratsastanut purevia, potkivia, pukittavia, esteillä kuumenevia ja jalan tallaajia. Osaan ruokkia hevosta, harjata perusteellisesti, hieman ensiapua hevosille ja tunnistaa esim. ähkyn ja kaviokuumeen merkit, ymmärrän kengityksestä vähän ja tiedän milloin pitää raspata, kengittää tai loimittaa. Vuonis olisi kuitenkin täysihoidolla n. 30 km päässä. Kävisin joka päivä ratsastamassa paitsi kerran viikossa. Vanhempani tai sisarukseni eivät tiedä hevosista mitään, mutta jopa isänikin haluaisi oppia jotain ja isovanhempani ovat kiinnostuneita. Ystäväni, jolla on yli kymmenen vuoden hevoskokemus auttaisi, jos apua tarvitsisin. Kävisin välillä valmentautumassa, mutta lähinnä estepuolella. Olenko tarpeeksi hyvä vuoniksen omistamiseen??

11

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Angelina D.

      Vuoden ratsastus/hevostenkanssaolo kokemus ei todellakaan riitä! Kokemusta kyllä pitää mielestäni olla enemmän, ja oma hevonen vasta vanhempana. Tosi monella mieli muuttuu, että eipäs hevoset enää kiinnostakaan. Jos käyt 3 kertaa viikossa yksäriä ratsastamassa, eikö se riitä? Itse olisin tuohon jo tyytyväinen. Jos todella haluat (kuten kyllä kaikki..) ehdottaisin mieluummin pitemmälle ylläpidolle ottamista.. Aika paljon olet vuoteen edistynyt, tyttöni 14v on ratsastanut 2v, ja menee koulua vasta heB (hieman A'ta), ja hyppää yksittäisenä 70cm, ratana menee korkeintaan 60cm.. Eikä todellakaan vielä valmis _ostamaan_ hevosta, vaikka vuokraammekin erästä hevosruunaa silloin tällöin kun kiinnostaa. Ja tulee ihan mielettömät bensa(/diesel...)kulut, kun 60km 6 krt vko, viikkoon kilometrejä kertyy 360km. Ja kuukauteen 1440km!

      • Angelina D.

        muutama korjaus ''Eikä todellakaan vielä valmis _ostamaan_ hevosta, JOTEN vuokraammekin..''

        Ja toi kilometrihomma on siis sinun kohtainen.


      • kokematon(ko)
        Angelina D. kirjoitti:

        muutama korjaus ''Eikä todellakaan vielä valmis _ostamaan_ hevosta, JOTEN vuokraammekin..''

        Ja toi kilometrihomma on siis sinun kohtainen.

        ok, kiitos kuitenkin vastauksesta. Pitänee harkita sitten ennemmin ylläpitoa... :D


    • Kokemuksia on!

      Ei, ei, ei! :/
      Jos olet ratsastanut vuoden ja vaikka oisitkin hypännyt hevosen kanssa kuinka korkealle tahansa ja menisit ties mitö koululiikkeitä, niin et todellakaan voi omistaa hevosta/ponia. Et ainakaan vuonista! Vuonikset ovat nimittäin suht. omapäisiä. Ja muutenkin, vuonikset eivät sovi ensikertalaiselle ( hevosenomistuksessa!).
      En suosittele ostamista. Hoitaminen voisi olla parempi vaihtoehto toistaiseksi.

      • lilliputti.

        ei ylläpito hevostakaan vielä ainakaan pitemmäksi ajaksi. Vuoden ratsastustaito ei riitä. Täällä kyselemällä paljastat jo sen, ettei ole vielä valmis omaan hevoseen, kannattaa siis odottaa hetki ja oppia jokaisesta ihmisestä ja eläimestä tallilla - niistä on taatusti hyötyä oman hevosen kanssa! Tärkeintä ei ole se kuinka korkeaa olet hypännyt tai se millaisia liikkeitä osaat ratsastaa. tärkeintä on se, kuinka osaat HOITAA ja KÄSITELLÄ hevosta! ratsastuskoulussa ei näitä taitoja yleensä opita (vuodessa), sillä oman hevosen hoito on muutakin kuin harjaamista, hevosen pesua tms. ratsastusvuotesi ei kerro mitään siitä, kuinka hyvin osaat käsitellä hevosia.

        Voin kertoa omat kokemukseni ekasta omasta hepastani jonka kerroin suunnilleen samoin yhdelle tyypille aikoinaan:" Olen ratsastanut 7 vuotta yhdellä maalaistallilla, jossa opin mielestäni kaiken tarpeellisen. olen mielestäni hyvä ratsastaja ja pärjään vaikeammillekkin tapauksille. mutta se ei riittänyt. olen aina halunnut hevosen, jo silloin kun aloitin ratsastuksen. olimme katsomassakin hevosta 3 vuotta sitten.. emme kuitenkaan ostaneet sitä, ja hyvä niin. sain kuitenkin viime syksynä ylläpitoon suokkitamman, tutun hepan :) nyt vasta huomaan kuiinka paljon oikeasti pitää osata oman hevosen kanssa!! se on ihan erillaista kun joku ratsastuskouluponin hoito. Se on ihan oikeasti HEVOSEN OMISTAMISTA (tavallaan mun tapauksessa, mut toi on mulla kai loppuikänsä) siihen kiintyy mutta se teettää paljon työtä ja vastuuta OIKEASTI. "

        En siis todellakaan suosittele vielä sinulle omaa hevosta!! ensimmäinen oma heppa pitää olla se oikea ja ihanin, ja sille pitää ennen kaikkea pärjätä ja sen kanssa pitää tulla toimeen, ja etenkin osata hoitaa,liikuttaa,käsitellä ja ruokkia oikein. silloin molemmat on onnellisia ja omasta hepasta jää sellainen hieno ja mahtava muisto. se oikea hevonen voi olla myös vanha ravuri. loukkaantunut. eläkkeellä oleva. eka


      • lilliputti.
        lilliputti. kirjoitti:

        ei ylläpito hevostakaan vielä ainakaan pitemmäksi ajaksi. Vuoden ratsastustaito ei riitä. Täällä kyselemällä paljastat jo sen, ettei ole vielä valmis omaan hevoseen, kannattaa siis odottaa hetki ja oppia jokaisesta ihmisestä ja eläimestä tallilla - niistä on taatusti hyötyä oman hevosen kanssa! Tärkeintä ei ole se kuinka korkeaa olet hypännyt tai se millaisia liikkeitä osaat ratsastaa. tärkeintä on se, kuinka osaat HOITAA ja KÄSITELLÄ hevosta! ratsastuskoulussa ei näitä taitoja yleensä opita (vuodessa), sillä oman hevosen hoito on muutakin kuin harjaamista, hevosen pesua tms. ratsastusvuotesi ei kerro mitään siitä, kuinka hyvin osaat käsitellä hevosia.

        Voin kertoa omat kokemukseni ekasta omasta hepastani jonka kerroin suunnilleen samoin yhdelle tyypille aikoinaan:" Olen ratsastanut 7 vuotta yhdellä maalaistallilla, jossa opin mielestäni kaiken tarpeellisen. olen mielestäni hyvä ratsastaja ja pärjään vaikeammillekkin tapauksille. mutta se ei riittänyt. olen aina halunnut hevosen, jo silloin kun aloitin ratsastuksen. olimme katsomassakin hevosta 3 vuotta sitten.. emme kuitenkaan ostaneet sitä, ja hyvä niin. sain kuitenkin viime syksynä ylläpitoon suokkitamman, tutun hepan :) nyt vasta huomaan kuiinka paljon oikeasti pitää osata oman hevosen kanssa!! se on ihan erillaista kun joku ratsastuskouluponin hoito. Se on ihan oikeasti HEVOSEN OMISTAMISTA (tavallaan mun tapauksessa, mut toi on mulla kai loppuikänsä) siihen kiintyy mutta se teettää paljon työtä ja vastuuta OIKEASTI. "

        En siis todellakaan suosittele vielä sinulle omaa hevosta!! ensimmäinen oma heppa pitää olla se oikea ja ihanin, ja sille pitää ennen kaikkea pärjätä ja sen kanssa pitää tulla toimeen, ja etenkin osata hoitaa,liikuttaa,käsitellä ja ruokkia oikein. silloin molemmat on onnellisia ja omasta hepasta jää sellainen hieno ja mahtava muisto. se oikea hevonen voi olla myös vanha ravuri. loukkaantunut. eläkkeellä oleva. eka

        tarkoitin "loukkaantunut" siis toisin sanoen pikkuvikainen. ei siis missään tapauksessa rampaa teuras hevosta !. :D


    • elän yhden kanssa

      Olin ratsastanut ehkä viisi vuotta, kun sain vuonikseni. Olin aivan liian nuori, kokematon ja täysi ääliö näin jälkikäteen ajateltuna, mutta jotenkin ollaan selvitty. Vuonis on kätevän kokoinen ja hauska kaveri, mutta PONI hevosen ruumiissa, ja rakenteeltaan erittäin voimakas. Ponilla tarkoitan sitä, että se tekee välillä niinkuin sitä huvittaa, mikä ilmenee nyt sitten hyvin erilaisina käyttäytymistapoina, mutta yleensä ne eivät ole meidän ihmisten kannalta aina niin hauskoja. Ne ovat voimakastahtoisia, ja siksi niiden kanssa tarvitaan paljon pelisilmää, joka vuoden kokemuksella ei ole kyllä vielä ehtinyt kehittyä.

      Vuonohevonen ei ole mikään paras valinta, jos olet kiinnostunut valmentautumaan estepuolella. Vuonis on raskasrakenteinen, ja vaikka se onkin pieni ja taipuu moneen väliin. Vuonis on metsissä mönkijä, sydänystäväsi, jos osoittaudut sen kunnioituksen arvoiseksi. Mutta mieti oikeasti vielä kerran, mitä hevoseltasi haluat. Itse olen taistellut nyt seitsemän vuotta, koska omastani tuli kiertopalkinto juuri edellä mainitsemieni seikkojen takia. Korostan vielä, ne ovat voimakastahtoisia ja itsepäisiä, ja siksi joutuvat helposti kiertoon..
      Mieti myös, mites sitten kun parin vuoden päästä on opiskelut edessä? Voitko pitää rakkaan heppasi, kun menet yliopistoon/lukioon? Haluatko kenties kisata joskus, tai kehittyä ratsastajana?

      Olin itse aika samanlainen, kun sain omani. Jos uskot vakaasti olevasi valmis, toteat, ettet halua kilpailla, että olet valmis taistelemaan, vaikka hevonen ei vastaa odotuksiasi. Vaikka se karkailee, rynnii, lähtee käsistä ja heittää sinut kuraan, uudestaan ja uudestaan, ja osoittaa, että olet täysi nolla. Joka päivä. Jos jaksat tätä pari vuotta, niin tervetuloa kerhoon, olet saanut elämäsi ystävän. Mutta neuvoisin pitämään pään kylmänä. Hevosen pito on kallista, halvempaa on ratsastella hyvin koulutetuilla hevosilla mukavilla talleilla, kuin tarpoa loskassa sen oman kanssa. Joka päivä. Hanki ainakin kokemusta, keskity käsittelyyn ja hevosmiestaitoihin.

    • niinpä...niinpä...

      juu meän piti hommata suomen hevos ruunia ja mulla on nyt vuonis tamma.... hm joo ei ollu fiksua ostaa tyttöstä ja juuri tuon ponimaisuuden vuoksi arvakkaas montako omistajaa tytöllä on ollu? itse olen YHDEKSÄS! ja viimeinen! olen saaanut todellakin TAISTELLA hevosen kanssa olen monesti löytänyt itseni maasta ja monesti menty hullua pukki laukkaa ilman satulaa ja hevonen on rynninyt päältäni ja tehnyt VAIKKA MITÄ! ja silti rakastan tyttöä enkä antaisi pois miljoonasta eurosta sen varran on alkanut luottamaan, nykyään ratsastus menee tosi hienosti ja ei ole keksinyt enää mitään juuri niinkuin ennen

    • Kokenut!!!

      Sillä ei TODELLAKAAN ole väliä, kuinka kauan olet ratsastanut. Osoitit tekstissä osaavasi hoitaa hevosia :) Mutta itse sinuna hankkisin vuokrapollen ensiksi, kyse ei ole osaamisesta vaan myös jaksamisesta ja tietenkin, rahasta. Itse olen ratsastanut 16 vuotta ja sinun ikäisenä halusin oman pollen. Vanhempani suostuivat hankkimaan vuokriksen ja sitä sitten kävin n. puoli vuotta hoitelemassa ja liikuttamassa (heppa oli tinker). Se hevonen oli helppo tapaus, vaikka itse sitä ennemmin ja sen jälkeenkin olen hoitanut vaikeemmasta pästä polleja. Mutta siis tajusin, mitä hevosen ''omistaminen'' periaatteessa on. Sen vuokrikseni omistaja kertoi minulle, ettei se ole ihan helppoa (tiesin sen kyllä ja varmasti sinäkin tiedät) Se vaatii aikaa, taitoa, halua ja rahaa. Tietenkin ylläpito/vuokra on halvenpaa kuin hevosen omistaminen. Olen jo aikuinen ja nykyisin omistan 3 hevosta. Jos sinulla on vain halua, aikaa ja rahaa sekä rakkautta hevosia kohtaan, olet alustavasti valmis ottamaan vuokra,- tai ylläpitohevosen. ps. sain ensimmäisen hevoseni n. 21-vuotiaana. Isäni osti sen, mutta sanoi ettei maksa mitään muuta siitä. Tähän tulokseen olen itse päässyt, 3 hevosta ja oma maatila!!! Vaikka ratsastuksesta onkin 15 vuotta enemmän kuin sinulla, ei se sitä sano ettei sinulla voisi tulevaisuudessa olla oma hevonen! Mutta muista, ylläpitopolle on aina ensin parempi vaihtoehto, näin minä sanon! Mutta toki voit ottaa omankin hevosen, kunhan ymmärrät oikeasti hevosista, ettet luota siihen, mitä netissä olet kirjoitellut, vaan siihen, mitä oikeasti olet ja mitä oikeasti ajattelet! (en tarkoita ettetkö todellisuudessa osaisi hevosia) mutta onnea ja tuet täältä meidän poppoolta! Toivottavasti minusta oli apua :)

      • kokenut!!!

        ja lisäystä, mieti, onko monen vuoden päästä innostusta enään hevosista?


    • *krhm*

      HUOH! ._. Ei sillä ole väliä kuinka monta vuotta on ratsastanut/hoitanut, tärkeintä on, että jaksatko kantaa vastuuta!
      Voi olla, että joku on käynyt vasta vuoden jollain tallilla jossa opettaja korjaa vierestä esim. kantapään paikan ja neuvoo ja opastaa hoitaessa , mutta osaakin enemmän kuin joku, joka on käynyt tallilla jossa on huono opetus eikä saa edes itse hoitaa ponia tunnin jälkeen. Jos sinulla on ponin kanssa neuvomassa ja auttelemassa joku kokenut, esim. kaveri, vanhempi joka on hevosihminen (?), tai vaikka ratsastuksenopettaja. Ja jos tallille pääsy olisi mahdollista joka päivä, suosittelisin sinulle onnellisia päiviä vaikka alkuun vuokra/ylläpitohevosen kanssa, tai jopa oman ponin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      424
      2962
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2286
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      349
      1996
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1903
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1757
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe