Notkuvat Flipperit

Sinbad

Venelehdissä on ollut testejä joissa on todettu
Flippereiden rungon antavan periksi eli siis
notkuvan. Kuka muistaa mitä vuosimalleja ja
tyyppejä ko. jutut koskettavat?

12

8183

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minor

      Olisikohan ollut 760-mallia? Pohja oli kuin
      rummunnahkaa kovassa aallokossa, ja tuttava kun
      tuli Gotlannista Hankoon kovassa kelissä huomasi
      perillä että koko sisustus oli irti rungosta

      • HT-Flipper

        Muistan lukeneeni jostain -85 vuoden Vene-lehdestä
        artikkelin 760:stä. Siinä mainittiin juuri tästä
        ongelmasta, mutta sanottiin että pohjaa olisi
        uusissa veneissä vahvistettu. Tuon artikkelin voi
        tilata Vene-lehden toimituksesta muutamalla
        kympillä.

        Pahempana ongelmana pidettiin kai sitä, että
        samainen vene menettää pitonsa kaarrettaessa
        kovassa vauhdissa ja lähtee huimaan sivuluisuun.
        Lopussa avotilassa olijat tippuvat kyydistä ja
        sisälläolijat penkeiltä... Kuulosti aika hurjalta.
        En tiedä, ovatko tehneet tehtaalla sen jälkeen
        muutoksia kyseiseen paattiin. Käytettynä niitä on
        aika paljon liikkeellä. Itseäni vähän hirvittäisi
        ostaa tuo malli, vaikka muuten se vaikuttaa melko
        mukavalta.

        Voisiko joku kyseisen malin omistaja kertoa,
        käyttäytyvätkö uudemmatkin vene todellakin tällä
        tavalla.


      • doc
        HT-Flipper kirjoitti:

        Muistan lukeneeni jostain -85 vuoden Vene-lehdestä
        artikkelin 760:stä. Siinä mainittiin juuri tästä
        ongelmasta, mutta sanottiin että pohjaa olisi
        uusissa veneissä vahvistettu. Tuon artikkelin voi
        tilata Vene-lehden toimituksesta muutamalla
        kympillä.

        Pahempana ongelmana pidettiin kai sitä, että
        samainen vene menettää pitonsa kaarrettaessa
        kovassa vauhdissa ja lähtee huimaan sivuluisuun.
        Lopussa avotilassa olijat tippuvat kyydistä ja
        sisälläolijat penkeiltä... Kuulosti aika hurjalta.
        En tiedä, ovatko tehneet tehtaalla sen jälkeen
        muutoksia kyseiseen paattiin. Käytettynä niitä on
        aika paljon liikkeellä. Itseäni vähän hirvittäisi
        ostaa tuo malli, vaikka muuten se vaikuttaa melko
        mukavalta.

        Voisiko joku kyseisen malin omistaja kertoa,
        käyttäytyvätkö uudemmatkin vene todellakin tällä
        tavalla.

        ...tapausta, mutta epäilisin että kyseessä on
        testiajo jossa hana tiskissä käännetään all right,
        tai all left. Eli ääritilanne, jota ei vahingossa
        pääse syntymään. Turha tuon takia on hirvittää,
        paitsi jos on tapana ajaa äkkikurvat täysillä tai
        muuten vaikeissa olosuhteissa veneen suorituskyvyn
        rajoilla.

        Ei tietenkään voi väittää etteikö ne veneet olis
        se suhteen parempia joiden persii istuu meressä
        kun paska junttilan tuvan seinässä tilanteessa kun
        tilanteessa, mutta käytännössä tuollaseen
        sivuluisuun ei tahtomattaan törmää ehkä koskaan.

        Sen sijaan tuo pohjan heikkous voi tulla vanhassa
        veneessä kalliilla tavalla esille jossain
        vaiheessa.

        Oliskin hauska tietää tyypilliset kohdat mistä ja
        miten tuo sisäkuori irtoo, jos vaikka on aikeissa
        hankkia 760:n. Mahtaa ainakin ajossa rämistä(?)


      • Katsastusmies
        doc kirjoitti:

        ...tapausta, mutta epäilisin että kyseessä on
        testiajo jossa hana tiskissä käännetään all right,
        tai all left. Eli ääritilanne, jota ei vahingossa
        pääse syntymään. Turha tuon takia on hirvittää,
        paitsi jos on tapana ajaa äkkikurvat täysillä tai
        muuten vaikeissa olosuhteissa veneen suorituskyvyn
        rajoilla.

        Ei tietenkään voi väittää etteikö ne veneet olis
        se suhteen parempia joiden persii istuu meressä
        kun paska junttilan tuvan seinässä tilanteessa kun
        tilanteessa, mutta käytännössä tuollaseen
        sivuluisuun ei tahtomattaan törmää ehkä koskaan.

        Sen sijaan tuo pohjan heikkous voi tulla vanhassa
        veneessä kalliilla tavalla esille jossain
        vaiheessa.

        Oliskin hauska tietää tyypilliset kohdat mistä ja
        miten tuo sisäkuori irtoo, jos vaikka on aikeissa
        hankkia 760:n. Mahtaa ainakin ajossa rämistä(?)

        Ongelman vakavuus piileekin siinä että kyseisen
        veneen alkupään tuotantosarjan yksilöt
        riistäytyivät ohjaajan käsistä aivan normaalissa
        arkipäivän matka-ajo tilanteessa (siis ei missään
        väkisinruttaamisessa). Vertausta voi hakea
        esimerkistä: ajaa VW kuplaa peilijäällä
        kesärenkailla. Perä ohittaa keulan aivan takuulla
        jossain tilanteessa vaikka kuinka yrittääisi ajaa
        varovaisesti.
        Flipperien pohjaratkaisuun vaikutteita sai Sigurd
        Isaksson aikanaan enrgiakriisistä. Hän suunnitteli
        pohjaratkaisun joka mahdollisti suhteellisen
        suuren veneen = massan liikuttelun pienellä
        koneteholla, siis pienellä polttoaineen
        kulutuksella. Tälle pohjaratkaisulle on ominaista
        loiva V-kulma ja "Flipper portaat" perässä.
        Portaat toimivat niin että pohjan alle pääsee
        ilmaa jä jättö perälaudassa on ilman "imua". Juuri
        nämä portaat ovat aiheuttaneet päänvaivaa
        muissakin kuin yo. tilanteissa, esimerkiksi
        asenettaessa perämoottoria Flipper 620:seen. Olen
        tavannut useampia "juustoperälautaisia" 620:siä.
        Konetta on jouduttu siirtämään pystysuunnassa
        useampaan kertaan optimin löytämiseksi, ja aina
        poraamaan uudet kiinnitysreijät. 760:en alkusarjan
        runkojen ongelma oli siinä että portaat
        mahdollistivat ilman pääsyn perän alle yllättäen
        ja näin sekä runko että potkuri menettivät otteen
        yllättäen. Seurauksena jopa 360 astetta ympäri
        kulkunopeudella, ja ILMAN TEMPPUJEN TEKEMISIÄ.
        Kyseessä on erittäin dramaattinen tilanne
        perheveneessä.
        Veistämö puuttui tilanteeseen ja pohjaa
        muutettiin. Mitä tapahtui alkusarjan rungoille,
        sitä en tiedä.


      • mk
        Katsastusmies kirjoitti:

        Ongelman vakavuus piileekin siinä että kyseisen
        veneen alkupään tuotantosarjan yksilöt
        riistäytyivät ohjaajan käsistä aivan normaalissa
        arkipäivän matka-ajo tilanteessa (siis ei missään
        väkisinruttaamisessa). Vertausta voi hakea
        esimerkistä: ajaa VW kuplaa peilijäällä
        kesärenkailla. Perä ohittaa keulan aivan takuulla
        jossain tilanteessa vaikka kuinka yrittääisi ajaa
        varovaisesti.
        Flipperien pohjaratkaisuun vaikutteita sai Sigurd
        Isaksson aikanaan enrgiakriisistä. Hän suunnitteli
        pohjaratkaisun joka mahdollisti suhteellisen
        suuren veneen = massan liikuttelun pienellä
        koneteholla, siis pienellä polttoaineen
        kulutuksella. Tälle pohjaratkaisulle on ominaista
        loiva V-kulma ja "Flipper portaat" perässä.
        Portaat toimivat niin että pohjan alle pääsee
        ilmaa jä jättö perälaudassa on ilman "imua". Juuri
        nämä portaat ovat aiheuttaneet päänvaivaa
        muissakin kuin yo. tilanteissa, esimerkiksi
        asenettaessa perämoottoria Flipper 620:seen. Olen
        tavannut useampia "juustoperälautaisia" 620:siä.
        Konetta on jouduttu siirtämään pystysuunnassa
        useampaan kertaan optimin löytämiseksi, ja aina
        poraamaan uudet kiinnitysreijät. 760:en alkusarjan
        runkojen ongelma oli siinä että portaat
        mahdollistivat ilman pääsyn perän alle yllättäen
        ja näin sekä runko että potkuri menettivät otteen
        yllättäen. Seurauksena jopa 360 astetta ympäri
        kulkunopeudella, ja ILMAN TEMPPUJEN TEKEMISIÄ.
        Kyseessä on erittäin dramaattinen tilanne
        perheveneessä.
        Veistämö puuttui tilanteeseen ja pohjaa
        muutettiin. Mitä tapahtui alkusarjan rungoille,
        sitä en tiedä.

        Onko jollain tietoa flipper 600 dc:n koneen
        asennuskorkeudesta. Eli kuin paljon
        kavitaatiolevyä pohjasta ylöspäin. Entä pohjan
        portaan muutokset normaaliksi v pohjaksi.


      • Katsastusmies
        mk kirjoitti:

        Onko jollain tietoa flipper 600 dc:n koneen
        asennuskorkeudesta. Eli kuin paljon
        kavitaatiolevyä pohjasta ylöspäin. Entä pohjan
        portaan muutokset normaaliksi v pohjaksi.

        Luulisin että ammattilaisilla, tarkoitta
        veistämöllä itsellään tai moottorin myyjällä on
        parhaat tiedot moottorin asennuskorkeudesta. Tosin
        Flipper 620:iä pilattiin moottorin myyjän
        toimestakin. Esimerkiksi Bensow porasi yhden
        peräpeilin "juustoksi" asentaessaan 90 hv Suzukia
        siihen. Piti kahteen kertaan siirtää konetta,
        ennekuin oli hyvä. Mutta ellei ammattilaiset
        tiedä, niin kukas sitten?


      • Katsastusmies
        Katsastusmies kirjoitti:

        Luulisin että ammattilaisilla, tarkoitta
        veistämöllä itsellään tai moottorin myyjällä on
        parhaat tiedot moottorin asennuskorkeudesta. Tosin
        Flipper 620:iä pilattiin moottorin myyjän
        toimestakin. Esimerkiksi Bensow porasi yhden
        peräpeilin "juustoksi" asentaessaan 90 hv Suzukia
        siihen. Piti kahteen kertaan siirtää konetta,
        ennekuin oli hyvä. Mutta ellei ammattilaiset
        tiedä, niin kukas sitten?

        Edellisestä vastauksesta jäi pois kommentti ns.
        portaiden poistamisesta (umpeenlaminoimisesta?)
        Flipper 600 DC:n pohjasta. Siihen en uskalla sanoa
        yhtään mitään, kun en ole hydrodynamiikkaan
        tarkemmin perehtynyt. Ns. perstuntumalta luulisi
        että veneestä tulee tavallinen, eli perän
        Flippermäisyys poistuu ja konetehoa tarvitaan
        enemmän. Eero Harilainen lienee paras mies tässä
        valtakunnassa vastaamaan tuohon kysymykseen. Ellet
        saa yhteyttä Eeroon voit kysyä asiaa Kari
        Hermolalta Vene lehdestä.


      • mk
        Katsastusmies kirjoitti:

        Edellisestä vastauksesta jäi pois kommentti ns.
        portaiden poistamisesta (umpeenlaminoimisesta?)
        Flipper 600 DC:n pohjasta. Siihen en uskalla sanoa
        yhtään mitään, kun en ole hydrodynamiikkaan
        tarkemmin perehtynyt. Ns. perstuntumalta luulisi
        että veneestä tulee tavallinen, eli perän
        Flippermäisyys poistuu ja konetehoa tarvitaan
        enemmän. Eero Harilainen lienee paras mies tässä
        valtakunnassa vastaamaan tuohon kysymykseen. Ellet
        saa yhteyttä Eeroon voit kysyä asiaa Kari
        Hermolalta Vene lehdestä.

        Kiitokset vastauksesta.


      • doc
        Katsastusmies kirjoitti:

        Ongelman vakavuus piileekin siinä että kyseisen
        veneen alkupään tuotantosarjan yksilöt
        riistäytyivät ohjaajan käsistä aivan normaalissa
        arkipäivän matka-ajo tilanteessa (siis ei missään
        väkisinruttaamisessa). Vertausta voi hakea
        esimerkistä: ajaa VW kuplaa peilijäällä
        kesärenkailla. Perä ohittaa keulan aivan takuulla
        jossain tilanteessa vaikka kuinka yrittääisi ajaa
        varovaisesti.
        Flipperien pohjaratkaisuun vaikutteita sai Sigurd
        Isaksson aikanaan enrgiakriisistä. Hän suunnitteli
        pohjaratkaisun joka mahdollisti suhteellisen
        suuren veneen = massan liikuttelun pienellä
        koneteholla, siis pienellä polttoaineen
        kulutuksella. Tälle pohjaratkaisulle on ominaista
        loiva V-kulma ja "Flipper portaat" perässä.
        Portaat toimivat niin että pohjan alle pääsee
        ilmaa jä jättö perälaudassa on ilman "imua". Juuri
        nämä portaat ovat aiheuttaneet päänvaivaa
        muissakin kuin yo. tilanteissa, esimerkiksi
        asenettaessa perämoottoria Flipper 620:seen. Olen
        tavannut useampia "juustoperälautaisia" 620:siä.
        Konetta on jouduttu siirtämään pystysuunnassa
        useampaan kertaan optimin löytämiseksi, ja aina
        poraamaan uudet kiinnitysreijät. 760:en alkusarjan
        runkojen ongelma oli siinä että portaat
        mahdollistivat ilman pääsyn perän alle yllättäen
        ja näin sekä runko että potkuri menettivät otteen
        yllättäen. Seurauksena jopa 360 astetta ympäri
        kulkunopeudella, ja ILMAN TEMPPUJEN TEKEMISIÄ.
        Kyseessä on erittäin dramaattinen tilanne
        perheveneessä.
        Veistämö puuttui tilanteeseen ja pohjaa
        muutettiin. Mitä tapahtui alkusarjan rungoille,
        sitä en tiedä.

        kuullostaakin vaaralliselta.

        Eli siis portaat flipperin peräpohjassa on "veri
        nou-nou". Vai esiintyykö perän irtoamisilmiötä
        muissa kun 760 malleissa?

        Onko muistikuvissa missä vuosimalleissa ja
        tyypeissä tuollanen ominaisuus on ja mistä
        eteenpäin se on korjattu?


      • 600 flash
        doc kirjoitti:

        kuullostaakin vaaralliselta.

        Eli siis portaat flipperin peräpohjassa on "veri
        nou-nou". Vai esiintyykö perän irtoamisilmiötä
        muissa kun 760 malleissa?

        Onko muistikuvissa missä vuosimalleissa ja
        tyypeissä tuollanen ominaisuus on ja mistä
        eteenpäin se on korjattu?

        Ei ainakaan 600:n ole mahdoton ajettava mutta
        jyrkissä kurveissa potkuri menettää otettaan kun
        vauhtia on yli 40 solmua. Potkurin ajattelin
        vaihtaa enemmän kupattuun malliin.


      • Katsastusmies
        doc kirjoitti:

        kuullostaakin vaaralliselta.

        Eli siis portaat flipperin peräpohjassa on "veri
        nou-nou". Vai esiintyykö perän irtoamisilmiötä
        muissa kun 760 malleissa?

        Onko muistikuvissa missä vuosimalleissa ja
        tyypeissä tuollanen ominaisuus on ja mistä
        eteenpäin se on korjattu?

        Flipperin portaat on oivallinen keksintö ja toimii
        yleisesti ottaen juuri niinkuin S.Isaksson sen
        ajattelikin toimivan. 760:sen ongelma oli
        yksilökohtainen, johtuen pohjan geometriasta,
        vetolaitteen tyypistä ja asennuskorkeudesta,
        keulan leikkaustaipumuksesta ja painopisteen
        sijainnista. Kaikki nämä yhdessä aiheuttivat ko.
        venetyypin ikävän yllättävän käyttäytymisen.
        Ongelma esintyi ennenkaikkea myötäiseen tai
        sivumyötäiseen ajettaessa, kun keula leikkasi
        aaltoon ja vene "pysähtyi" samalla kun perä
        menetti otteen vedestä. Varmasti ovat kokemukset
        toiset Duo Prop vetolaitteella, joka ei kavitoi
        lähes ollenkaan verrattuna tavanomaiseen
        yksipotkuri vetolaitteeseen verrattuna.
        Siis ei voida yleistää että Flipperin portaat
        olisivat huono asia, 760:en kohdalla vain sattui
        parametrit joissakin veneissä pahimmalla
        mahdollisella tavalla kohdalleen, ikävin seurauksin.


    • Yhdysveneneilijä

      Itselläni on saarimökki Iniössä, jonne kuljetaan Kustavista. Väliä on kuljettu 80-luvun alusta eri veneillä.
      Eka vene Flipper 575. Se ostettiin uutena muistaakseni 83. Mootorina oli muistaakseni 80 Evari. Vene oli muuten passeli, mutta pohja ei oikein kestänyt menoa. Osasyynä lienee ollut trimmilevyjen puute. Sivutuulessa vene kun nojaaa tuuleen. V-pohja muuttuu silloin toiselta puolelta tasapohjaksi ja iso aalto iskee silloin jommalle kummalle puolelle keskipohjaa. Pohjassa ei ollut myöskään varsinaisia jäykisteitä. Jäykistys perustui kansimuotin laminoimiseen pohjaan. No tämä irtosi muistaakseni sivupenkkien kohdalta. Ne laminoitiin uudestaan kiinni. Pohja ei mennyt uudestaan riki, mutta koko veneen muotojäykkyys oli mennyt piloille ja vene oli selvästi löysä. Seuraava Flipperi oli 89 mallinen 640 HT 175hv koneella. Oisin ostanut 150 hv koneen mutta tämä tuli paketissa. Veneen pohja oli hyvin tuettu. Kertaakaan ei tarvinnut kelin takia pudottaa venettä plaanista aallokon takia. Trimmillä vaan keula alas ja menoksi vasta-aallokkoon. Pohjassa oli jäykisteitä ristiin rastiin ja keulassa vielä V-pohjaakin. Vesi kylläkin lensi kovassa kelissä oikein mukavasti, joten pressua piti pitää. Veneeseen olin sinällään oikein tyytyväinen. Laiturinaapurilla oli Flipper 640 Fischer ( avomalli keskipulpetilla). Hän oli siihen muuten tyytyväinen, mutta veneen märkyys haittasi kovalla kelillä. 640 venettä pidin 10 vuotta ja sitten hommasin keskihytillisen veneen. Halusin veneen johon mahtuu betonimylly ja missä on dieseli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      183
      3495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      375
      2197
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2176
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2042
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      429
      1163
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      984
    Aihe