Nopea magnum

Laaki & Vainaa

Tervehdys poijaat!

Kertokaas löytyykö markkinoilta 12/76 patruunaa pinnoitetuilla(nikkeli tai kupari), n. 3,5-4mm lyijyhauleilla, alle 50 gramman latauksella ja mahdollisimman kovilla (min. 400m/s) lähtönopeuksilla. Pakkasellakin sais nuo lähdöt pysyä kohtuullisena.

Olen aloittelemassa metsästystä pienen tauon jälkeen ja pitäis löytää ketulle ja rusakolle sopiva patruuna.

9

6147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OrginalCheyenne

      Tai no noista nopeuksista en tiedä varmuudella, ja taitaa latauskin olla 50 grammaa tai yli jos on pakko olla mangnumia...
      Kuitenkin jos itse käyttäisin mangnumeita metsästyksessä, niin joko Winchesterin Super Speed ExtraRange tai Federalin Mangnum olisivat käytössäni (onhan minulla noita kaapissa vaikken nitä juuri käytä).
      Pääasiassa kylmään aikaan (marraskuun alusta maaliskuun loppuun) käytän Winchesterin Super Speed Extraa (40 grammaa niklattuja hauleja). Kuitenkin nämä ovat 12/70 kaliberissa ja paljon mangnumeita halvempia mutta paremmin tappava kuin huonommin omiin aseisiini käyvät mangnum-lataukset.

      • Laaki & Vainaa

        Tutkailin kyllä kovastikin noita Super Speedejä, mutta jonkin verran on moitittu niiden pakkasenkestoa, liekö perää. Tuo Federalin Magnumi kuparipäällysteisenä on paljon kehuttu, mutta mitenköhän sen lähtönopeuden laita on kun on noinkin kova lataus. Kevyellä yksipiippuisella kun on matkassa, niin koitan tässä samalla tuota hintelää olkapäätäkin vähän ajatella ;-).

        Löysin eilissäpäivänä täydellisesti hakukriteireitäni vastaavan patruunan, B&P MG2 Flash Magnum. 42g, 435m/s niklatuilla hauleilla. Pakkasenkestosta ei tietoa, mutta jostain luin, että ainakin välitulppa oli kehitetty nimenomaan kylmiin olosuhteisiin. Pitänee tilata ja kokeilla kuviota. Muualla oli kyllä maininta, että kovat lähtönopeudet ei välttämättä sovi täyssuppeaan supistajaan, mutta sittenhän sekin nähdään.

        Remingtonin Wingmaster HD sopis noihin spekseihin kans mainiosti, mutta onpahan vaan melko suolaisen hintainen pati.


      • OrginalCheyenne
        Laaki & Vainaa kirjoitti:

        Tutkailin kyllä kovastikin noita Super Speedejä, mutta jonkin verran on moitittu niiden pakkasenkestoa, liekö perää. Tuo Federalin Magnumi kuparipäällysteisenä on paljon kehuttu, mutta mitenköhän sen lähtönopeuden laita on kun on noinkin kova lataus. Kevyellä yksipiippuisella kun on matkassa, niin koitan tässä samalla tuota hintelää olkapäätäkin vähän ajatella ;-).

        Löysin eilissäpäivänä täydellisesti hakukriteireitäni vastaavan patruunan, B&P MG2 Flash Magnum. 42g, 435m/s niklatuilla hauleilla. Pakkasenkestosta ei tietoa, mutta jostain luin, että ainakin välitulppa oli kehitetty nimenomaan kylmiin olosuhteisiin. Pitänee tilata ja kokeilla kuviota. Muualla oli kyllä maininta, että kovat lähtönopeudet ei välttämättä sovi täyssuppeaan supistajaan, mutta sittenhän sekin nähdään.

        Remingtonin Wingmaster HD sopis noihin spekseihin kans mainiosti, mutta onpahan vaan melko suolaisen hintainen pati.

        Itsekin olen juuri noihin 40 grammaisiin 12/70 mittaisiin mieltynyt Winchesterin super speed extroihin juurikin siksi että toimivat kylmässä. Toisena "kevyenä" paukkuna olen talvella käyttänyt Federalin 40 grammaista koska sekin on hyvin kylmässä toiminut.
        Muutamia "oikeita" mangnumeja olen myös kokeillut ihan siinä mielessä että niillä olisi hyvä kettua haaskalta ampua, mutta juurikin siksi olen ne siitäkin hylännyt että ne kun potkivat niin kovin että olisi pieni ampuma-aukon ikkuna vaarassa hajota piipun hypätessä.
        Kannattaa tosiaan kokeilla että mikä paukku toimii sinun aseessasi, sillä itse olen monilla raskaammillakin latauksilla saanut ammuttua semmoisia kuvioita ettei niillä juuri 30 metriinkään enää uskaltaisi yrittää ampua...


    • pekkistölä

      ei tehdas patruunat ainakaan magnum luokasa lähe yli 400m/s. oma 34 lataus niin kyllä lähtee 470m/s.

    • remington 1187

      itse käytän remington nitro magnumia (12/76), tuon lähtönopeudesta en tiedä mutta on suhteellisen tappava ja aika kallis panos ja toinen mitä käytän niin eley alphamax magnum:a (12/76) ja tuo oli muistaakseni nopea ja kevyt lataus. eleytä ei vaan tahdo joka liikkestä löytyä.

    • MG2 Flash käyttäjä

      MG 2Flash 0.koko haulilla ja Remarit 12/76 kuparoidut haulit.Tippuu kanukit ja merkkari pitemmistäkin matkoista kokemuksia on ruotsin hanhi reissuilta.ostakaa vaan niitä halppis paukkuja jos haluatte niitä siipi räpakköjä ja olla ilman riistaa.

      • 20+4

        Ruotsissa ei ilmeisesti lyijyhaulikieltoa sitten enää ole vai?


    • ampuja

      Luulis olevan, mutta peltohommissa käytetään yleisesti lyijyä. Tässä muutama vuosi sitten oli kylmätesti patruunoille, eli paukut pakastimesta putkee ja mittaukset käyntiin. Ja nyt nähtiin, että vaikka patruuna oli kallis, välitulppa rikkoontui. Parhaat kylmäkudit olivat yllätys, yllätys Espanjalainen RIO ja HUBERTUS. Eli halvimmasta päästä, mutta kokeilemalla tuokin kylmäupotus selvinnee.

    • Kettuja ampunut

      Kettu ja rusakko ei tarvi mitään 4mm haulia. 3,3 kuparoitu, niklattu hauli riittää. Ketun tehollinen osuma-ala kokoluokkaa maitopurkki ja ihan norm nopeudet riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1908
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      956
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      929
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe