Heippa kaikille.
Olemme avokkini kanssa hankkimassa koiraa. Tarvitsemmekin neuvoja koirarodun valitsemiseen. Kummallakin on kokemusta koirista sen verran, että ollaan asuttu elämämme taloudessa jossa on ollut koiria, mutta ei kuitenkaan sitä ihan omaa, eli ei olla ikinä koulutettu koiraa yksin.
Asumme tällähetkellä rivitalossa, mutta n. vuoden sisään ollaan muuttamassa hieman syrjemmäksi omakotitaloon.
Olemme listanneet kritiirejä joita koirassa olisi hyvä olla
-helppohoitoinen turkki, mielellään aika lyhyt.
- kokoakin saa olla, muttei mikään jätti, eikä mikään taskukoirakaan.
- Ei yliaktiivinen, muttei mikään sohvaperunakaan.
- Ehdottoman lapsirakas.
- pärjää toisten korien kanssa
- pitää pystyä olla yksin työpäivän ajan (8h)
Tiivistettynä etsimme sellaista koiraa joka on ystävällinen tutuille ihmisille ja koirille, mutta tarvittaessa pystyy uskolliseti vahtimaan vaikka lastenvaunuja. Helppohoitoinen turkki ja lempeä luonne. Tarkoituksenamme ei ole aloittaa minkäänlaista harrastusta koiran kanssa, mutta pystymme kuitenkin järjestämään päivittäisten lenkkien lisäksi liikuntaa, kuten pallon ja frisbeen heittoa ja patikointia metsässä.
Yksi koirarotu voisi olla valkoinen paimenkoira? Löytyisikähän siitä näitä piirteitä?
Kysykää lisätietoja, niin tarkennan tarvittaessa.
Koirarotu hakusessa
14
290
Vastaukset
- ....................
dalmatialainen? Vai liian aktiivinenko teille?
- sadds
ei koiraa laiteta vahtimaan lastenvaunuja?? saatte sekopää koiran jos pistätte koiran tekemään ihmisten hommat.. ja dalmatialainen varmaan liian aktiivinen.. se kuuluu noihin tosi aktiivisiin koiriin. Koira tarvitsee myös aivotyötä lenkkeilyn ja leikkien väliin:)
- ????????????????
sadds kirjoitti:
ei koiraa laiteta vahtimaan lastenvaunuja?? saatte sekopää koiran jos pistätte koiran tekemään ihmisten hommat.. ja dalmatialainen varmaan liian aktiivinen.. se kuuluu noihin tosi aktiivisiin koiriin. Koira tarvitsee myös aivotyötä lenkkeilyn ja leikkien väliin:)
Kyllä meidän koiramme ihan itse otti aikanaan tehtäväkseen tuon lastenvaunujen vahtimisen. Siis niin, että se pysyi niiden lähistöllä, ja torkkui. Ilmoitti paljon luotettavammin vaunujen liikkeen kuin itkuhälytin, siitä ei ikinä loppunut virta:) Ja koirasta ei todellakaan tullut sekopäinen, eikä sitä laitettu vauvanvahdiksi, vaan se tavallaan ihan itse otti sen homman niskoilleen. Alkuun yritimme pitää sitä sisällä kun vauva nukkui, mutta se vahti vaunuja sitten ikkunasta, ja oli selvästi levoton. Aika nopeasti sitten päädyimme siihen, että se saa olla siellä pihassa, kunhan vaan on narussa, ettei pääse vaunuja kaatamaan, jos innostuu liikaa. Asiaan vaikutti myöskin naapuruston irtokissat, joiden emme halunneet tulevan vaunuihin.
Koirasta ei todellakaan tee sekopäistä se, että "se laitetaan tekemään ihmisten hommat". Arkivirikkeinä viisas eläin kyllä nauttii, kun saa osallistua. Koirasta tekee sekopäisen se, että se ei saa toteuttaa itseään, ja taipumuksiaan. Eli vaikka niin, että aktiivinen koira joutuu elämään sohvaperunan elämää. Sen on saatava toteuttaa lajityypillistä käytöstään, mutta se voi tulla esille myöskin ihan arkisissa asioissa. Jos koira haluaa kanniskella tavaroita, niin miksi se ei voi osallitusa siivouspäivään vaikkapa roskia ja leluja keräten? - rdrbhrths
???????????????? kirjoitti:
Kyllä meidän koiramme ihan itse otti aikanaan tehtäväkseen tuon lastenvaunujen vahtimisen. Siis niin, että se pysyi niiden lähistöllä, ja torkkui. Ilmoitti paljon luotettavammin vaunujen liikkeen kuin itkuhälytin, siitä ei ikinä loppunut virta:) Ja koirasta ei todellakaan tullut sekopäinen, eikä sitä laitettu vauvanvahdiksi, vaan se tavallaan ihan itse otti sen homman niskoilleen. Alkuun yritimme pitää sitä sisällä kun vauva nukkui, mutta se vahti vaunuja sitten ikkunasta, ja oli selvästi levoton. Aika nopeasti sitten päädyimme siihen, että se saa olla siellä pihassa, kunhan vaan on narussa, ettei pääse vaunuja kaatamaan, jos innostuu liikaa. Asiaan vaikutti myöskin naapuruston irtokissat, joiden emme halunneet tulevan vaunuihin.
Koirasta ei todellakaan tee sekopäistä se, että "se laitetaan tekemään ihmisten hommat". Arkivirikkeinä viisas eläin kyllä nauttii, kun saa osallistua. Koirasta tekee sekopäisen se, että se ei saa toteuttaa itseään, ja taipumuksiaan. Eli vaikka niin, että aktiivinen koira joutuu elämään sohvaperunan elämää. Sen on saatava toteuttaa lajityypillistä käytöstään, mutta se voi tulla esille myöskin ihan arkisissa asioissa. Jos koira haluaa kanniskella tavaroita, niin miksi se ei voi osallitusa siivouspäivään vaikkapa roskia ja leluja keräten?enhän mä niin sanonut että koira ei sais tommosia hommia tehä.. puhuin ennemminkin semmosista asioista kun jotkut ottavat vaikka koiran että se pelastaa ihmisen jos joku vaikka hyökkää kimppuun.. vaikka sen pitäis olla just toistepäin että ihminen suojelee koira.. tämmösissä tilanteissa koirasta tulee aika sekopäinen.. ei tietystikkään tommosissa että vie roskia ja kerää leluja.. tottakai koiralla pitää olla tekemistä ja antaa sen osallistua:)
- Yx vaan
Suosittelen tutustumaan eri noutajarotuihin, täyttää mukavasti nuo kriteerisi.
- gjhdjdg
NOUTAJAT eivät vahdi voivoi missäs kuusessa sieki olet kasvanut...............................
teille sopivia rotuja olisivat hmmmmmm...:
sakemanni , valkoinen paimenkoira.(virallisesti ovat eri rodut ,eroa tekee vain turkin väri.)(korjatkaa toki jos olen väärässä) :)
berni olisi ehdottomasti sopiva teidän rotukritereeittiin (vai mitens se nyt kirjotettii) :)))
berhanddilainen (valitettavasti aika lyhyt elinikä.... ) - kuumeilia
Noutajaan itsekkin olen salaa haaveillut. Tuo labbis tuntuis varmaan eniten oikealta valinnalta. Ainut mikä siinä pelottaa on tuo lihoaminen, mutta kyllä senkin kanssa varmaan pärjää kuhan muistaa erittäin tarkasti pitää kiinni ruokavaliosta. Kyllä ainakin jostain olen lukenut että labbis suoriutuisi talon/perheen vahtimisesta aika hyvinki, kuhan jaksaa kouluttaa siihen, onhan ne hyvin kärsivällisiä...
Kiitos kaikille vastanneille ja lisää saa ehdottaa. Jos jollakin on kokemusta labbiksista, niin voisi kertoa rodusta jotain hyviä ja huonoja puolia. Lukenut olen kaikenlaista, mutta olisi hyvä saada omakohtaisia kokemuksia rodusta... - wiiw
kuumeilia kirjoitti:
Noutajaan itsekkin olen salaa haaveillut. Tuo labbis tuntuis varmaan eniten oikealta valinnalta. Ainut mikä siinä pelottaa on tuo lihoaminen, mutta kyllä senkin kanssa varmaan pärjää kuhan muistaa erittäin tarkasti pitää kiinni ruokavaliosta. Kyllä ainakin jostain olen lukenut että labbis suoriutuisi talon/perheen vahtimisesta aika hyvinki, kuhan jaksaa kouluttaa siihen, onhan ne hyvin kärsivällisiä...
Kiitos kaikille vastanneille ja lisää saa ehdottaa. Jos jollakin on kokemusta labbiksista, niin voisi kertoa rodusta jotain hyviä ja huonoja puolia. Lukenut olen kaikenlaista, mutta olisi hyvä saada omakohtaisia kokemuksia rodusta...no koirahan on ku omistaja, eli jos syötät sen porsaaksi se on porsas. Oon nähny tosi paksuja labbiksia ja eihän ne raukat jaksa juosta tuolla muiden mukana, mutta on niitä hyvännäkösiäkin.
Valkkarista sen verran, että on ehkä hieman "vaikeampi" tai haastavampi kouluttaa kun mitä saksanpaimenkoira. Ainakin rotuominaisuuksiltaan herkempiä, mutta jos koulutus menee nappiin, niin ihania koiria. Mutta onkos sitten liian aktiivinen?
Entä pidätkö rotikoista? helppo karva, ja osa on tosi lössyköitä :) tosi kivoja perhekoiria ja omistautuneita. Tämäkin hyvin koulutettuna mahtava koira.
Mieti vielä mitä haluat koiralta, sen luonne, millainen sinun näköisesi koira olisi? lähde sen puolelta sitten etsimään omaa rotuasi. Koska kaikki eivät sovi kaikille. Tuo bernikin on tosi kiva ja jos teillä tulee vielä omaa pihaa olemaan, on tämä plussaa koirankin kannalta. (turkissa vaan hoitaminen)
puhuit ettet aio harrastaa mitään, tässä joku voi leimata nämä tietyt ehdotukseni heti pois.. mutta meillä koira on mukana kaikessa mitä teemme. Eihän koiraa tarvitse sisälle jättää kun menee esim. pihalle lumitöihin, ulkona helposti vierähtää tunti hommia tehdessä. Koira siihen mukaan, niin on mukavaa molemmilla.
käyppäs kurkkaamassa peiliin, millanen ihminen siellä on? =) minä olen kovapäinen, kontrollifriikki, tempperamenttinen, iloinen.. ja koirarotukin on sitten sen mukaan, eli itse tykkään haastavimmista. Ja olen rehellinen itselleni, kultaista noutajaa en voisi koskaan ottaa, tälle en pystyisi tarjoamaan mitään, mutta jokin molossi tyyppinen (ehkä hieman hankalakin) voisi viedä sydämeni mennessään. Eli tämä tärkein, olla rehellinen koiravalinnoissa, eikä mennä massan mukana tai mikä rotu on milloinkin "trendinä."
Tsemppiä kovasti :) - Kuumeilia
wiiw kirjoitti:
no koirahan on ku omistaja, eli jos syötät sen porsaaksi se on porsas. Oon nähny tosi paksuja labbiksia ja eihän ne raukat jaksa juosta tuolla muiden mukana, mutta on niitä hyvännäkösiäkin.
Valkkarista sen verran, että on ehkä hieman "vaikeampi" tai haastavampi kouluttaa kun mitä saksanpaimenkoira. Ainakin rotuominaisuuksiltaan herkempiä, mutta jos koulutus menee nappiin, niin ihania koiria. Mutta onkos sitten liian aktiivinen?
Entä pidätkö rotikoista? helppo karva, ja osa on tosi lössyköitä :) tosi kivoja perhekoiria ja omistautuneita. Tämäkin hyvin koulutettuna mahtava koira.
Mieti vielä mitä haluat koiralta, sen luonne, millainen sinun näköisesi koira olisi? lähde sen puolelta sitten etsimään omaa rotuasi. Koska kaikki eivät sovi kaikille. Tuo bernikin on tosi kiva ja jos teillä tulee vielä omaa pihaa olemaan, on tämä plussaa koirankin kannalta. (turkissa vaan hoitaminen)
puhuit ettet aio harrastaa mitään, tässä joku voi leimata nämä tietyt ehdotukseni heti pois.. mutta meillä koira on mukana kaikessa mitä teemme. Eihän koiraa tarvitse sisälle jättää kun menee esim. pihalle lumitöihin, ulkona helposti vierähtää tunti hommia tehdessä. Koira siihen mukaan, niin on mukavaa molemmilla.
käyppäs kurkkaamassa peiliin, millanen ihminen siellä on? =) minä olen kovapäinen, kontrollifriikki, tempperamenttinen, iloinen.. ja koirarotukin on sitten sen mukaan, eli itse tykkään haastavimmista. Ja olen rehellinen itselleni, kultaista noutajaa en voisi koskaan ottaa, tälle en pystyisi tarjoamaan mitään, mutta jokin molossi tyyppinen (ehkä hieman hankalakin) voisi viedä sydämeni mennessään. Eli tämä tärkein, olla rehellinen koiravalinnoissa, eikä mennä massan mukana tai mikä rotu on milloinkin "trendinä."
Tsemppiä kovasti :)Kiitos hyvästä tekstistä.
Rotikka olisi aivan mahtava koira kyllä, mutta epäilen että ensimmäiseksi omaksi koiraksi liian vaativa meille. Pelkään että epäonnistumme kasvatuksessa ja sitten tulisi pahoja ongelmia...
Haastellisen koiran voisin kyllä haluta ja olenki löytänyt taas yhden varteenotettavan vaihtoehdon, joka sopisi kriteereihinä hyvin. Rotu olisi Chesapeakelahdennoutaja, sopivan haasteellinen ja suojelevainen rotu. http://www.chesapeakekerho.com/rotu.html .Harmi vaan kun on aika harvinainen, mutta varmasti ei ole mahdotonta löytää pentuetta. - yx vaan
Kuumeilia kirjoitti:
Kiitos hyvästä tekstistä.
Rotikka olisi aivan mahtava koira kyllä, mutta epäilen että ensimmäiseksi omaksi koiraksi liian vaativa meille. Pelkään että epäonnistumme kasvatuksessa ja sitten tulisi pahoja ongelmia...
Haastellisen koiran voisin kyllä haluta ja olenki löytänyt taas yhden varteenotettavan vaihtoehdon, joka sopisi kriteereihinä hyvin. Rotu olisi Chesapeakelahdennoutaja, sopivan haasteellinen ja suojelevainen rotu. http://www.chesapeakekerho.com/rotu.html .Harmi vaan kun on aika harvinainen, mutta varmasti ei ole mahdotonta löytää pentuetta.Cessie on aika kova koira kouluttaa ja ns. yhden isännän tai emännän koira.
Itselläni kotona 2,5 vuotias labukkauros. Totta on, että lihoo helposti. Tarkka saa olla ruuan suhteen ja liikuntaa paljon niin pysyy mukavasti kuosissa.
Labukka tosiaankin ei ole se paras vahtikoira, tosin jos koira on sisällä kun on yksin ei sitä kukaan tiedä kuka koira haukkuu, labukalla on sen verran kuitenkin kumea ääni että ei välttämättä heti vorot sisään uskalla.
Luonteeltaan labukka on mitä mahtavin, sopivasti itsepäinen (lue ainakin uros). Ysätävllinen toisia ihmisiä, koiria kohtaan ja ennenkaikkea äärettömän lapsirakas. Helppo koira hoitaa, pestä ja harjata ei tarvi kovinkaan usein. Meillä pestään ehkä kerran vuodessa, useammin jos tietty on sotkeutunut. Karvanlähtö kahdesti vuodessa jolloin furminaattori on kovassa käytössä.
Labukka on monipuolinen harrastuskoira, meillä harrastetaan tokoa, mejää, noutohommia ja kesäisin vepeä. Labukka vaatii kyllä johdonmukaisen koulutuksen ja siinä esim. toko on mitä parhain laji.
En omalta osaltani voi kuin suositella rotua. - kihara & chessie
gjhdjdg kirjoitti:
NOUTAJAT eivät vahdi voivoi missäs kuusessa sieki olet kasvanut...............................
teille sopivia rotuja olisivat hmmmmmm...:
sakemanni , valkoinen paimenkoira.(virallisesti ovat eri rodut ,eroa tekee vain turkin väri.)(korjatkaa toki jos olen väärässä) :)
berni olisi ehdottomasti sopiva teidän rotukritereeittiin (vai mitens se nyt kirjotettii) :)))
berhanddilainen (valitettavasti aika lyhyt elinikä.... )Kiharakarvainennoutaja ja chesapeakelahdennoutaja. Mutta ylisuojelevia ne eivät ole, kuten hyökkäileviä.
Mitähän tuo vahtiminen tarkoittaa,mitä haluatte?
Meinaan yhtälö,että pärjää toisten koirien kanssa,on ystävällinen muille koirille ja vahtii,on aika haastava löytää ja lyhyehkö karvaisissa.Kun tuppaa olemaan niissä roduissa,jotka sananmukaisesti vahtii, pitkälti sitä,ettei yleensä kovin sosiaalia rotuina ole lajitovereitaan kohtaan.
Mainitsit labukoitten kouluttamisesta vahtimiseen.Jos nyt tarkoitat vahtimisella ihan sitä ihteänsä,niin ei koiria niihin hommiin kannata kannustaa,ei varsinkaan ihan normaalielämässä,normiyhteiskunnassa.
Voi tulla helpolla ongelmia.Yleensä,jos otetaan vahtiva rotu,niin senkin kanssa päinvastoin on pare pikemmin pitää niitä taipumuksia suht pinnan alla,ei niinkään tuoda esiin.Varsinkin,jos koira elää normielämää ihmisten ilmoilla ,ei pelkästään missään pöpeliköissä.
Labukat on kivoja koiria.Vahtiminen ei ihan niiden rotuominaisuus ole,eikä niitä asioita kannata ruveta koiralle säheltämään.Osa uroksista on aika kovapäisiä,josta voi tulla ongelmia,ellei koiralla ole riittävästi aktiviteettejä mihin purkaa tarmoaan.- KYSELYÄ
Olen aina luullut että ihminen hahmottaa oman tilansa,tarpeensa,ja mieltymyksensä jopa koirarodun suhteen.Täällä teitä neuvoo täysin tuntemattomat ihmiset,tietämättä teistä mitään ja kyvystänne. kasvattaa millaista pentua .Hahmota tarpeesi ja toivomuksesi ihan itse ja lähde sitten ottamaan rodusta tarkempaa selkoa,jos tulee vaikeuksia koiran kanssa saa puhutella itseään,eikä moittia palstalaisia huonoista neuvoista
- Kuumeilia
KYSELYÄ kirjoitti:
Olen aina luullut että ihminen hahmottaa oman tilansa,tarpeensa,ja mieltymyksensä jopa koirarodun suhteen.Täällä teitä neuvoo täysin tuntemattomat ihmiset,tietämättä teistä mitään ja kyvystänne. kasvattaa millaista pentua .Hahmota tarpeesi ja toivomuksesi ihan itse ja lähde sitten ottamaan rodusta tarkempaa selkoa,jos tulee vaikeuksia koiran kanssa saa puhutella itseään,eikä moittia palstalaisia huonoista neuvoista
No jopas. Kyllä musta on ainakin tärkeää saada tietoa koirien omistajilta. Koirakirjoista tai internetistä kyllä selviää kaikenlaista eri koirista, mutta en halua luottaa kirjoihinkaan sokeasti. Siksi kyselen omakohtaisia kokemuksia eri roduista. En pyydä kenenkään valitsemaan meille koiraa, vaan kertomaan omia kokemuksa niistä...
Anyways, olen nyt suurinpiirtein tietoinen tulevasta rodusta. Se on se Labbis, Isosveitsinpaimenkoira tai Chesapeakelahdennoutaja. Täytyy vielä käydä näyttelyissä tutustumassa rotuhin paremmin ja samalla hakea omistajilta lisätietoja roduista...
Kiitos kaikille vastaajille...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2522328- 1921704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä501379Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad511057- 41846
- 15827
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31810Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver23788Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25786Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647