mikä vaivaa vuorenkilpeä?

eekoo

..kun sen uudet lehdet mustuvat heti kasvun alussa, eikä ne kehity? Kasvupaikka puolivarjoinen. Juurakot vanhat. Onko lannoituksesta apua, jos niin minkälaisesta?

11

6581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmi

      vuorenkilpi on yleensä helppo ja paikassa kuin paikassa viihtyvä kasvi. olisiko syynä kuivuus? vai onko maa liian savista ja jäykkää? vuorenkilven alimmat lehdet mustuvat ihan luonnostaan samalla kun uusia lehtiä kasvaa. se pitää omista lehdistään muodostuneesta humuksesta, joten ne kannattaa murentaa lehtien alle maatumaan. savista maata voi keventää turve-hiekka seoksella.

    • puutarha kunniaan

      Kannattaa kääntää koko maa. Poista vuorenkilvet ja käännä maa. Lisää maahan uutta multaa ja hiekkaa. Pienennä juurakoita ja istuta uudelleen. Kastele juurtumisvaiheessa.
      Saattaa olla, että maasi ei sovellu vuorenkilville, vaikkakin kasvi on mitä helpoin. Se viihtyy niin varjossa kuin auringossa ja jopa aivan ohuessa multamaassa. Sitä voi kasvattaa jopa kalliolla, niin että juurakot ovat juuri ja juuri mullassa. Kaikki kivikot yms. ovat oivia paikkoja.Itselläni kasvaa myös aivan pimeässä kuusien alla ja jaksaa sielläkin kukkia joka kevätkesä.
      Todennäköisesti maasi on liian savipitoista, koska vuorenkilpi viihtyy mielummin hiekkaisessa mullassa. Lannoituksesta tuskin on apua, jos et saa sitä nyt kasvamaan ollenkaan.

    • Kati

      että vuorenkilpiesi kasvupaikalla on seisovaa vettä??? Ko kasvi ei pidä siitä. Uudelleen istutusta suositellaan n. 5 vuoden välein...

      • eekoo

        kiitos vinkeistä. ilmeisesti uusi istutus ja mullan vaihto on täsmähoito, joka vain ei ole tullut mieleeni. multasormille hyvää kesää.


    • hyyry

      Edelleen vuorenkilvistä kysymys:

      Saako niitä kasvamaan muualta tuoduista juurista, jotka ovat kasvaneet tosi asiassa maan pinnalla, jos ne panee uuteen paikkaan maahan 2-3 cm:n syvyydelle?

      Toin viime syksynä tällä tavoin muualta noita "juuria" (mikäli ne ovat niitä) ja panin maahan. Katsoin tänä keväänä; ne olivat elävän näköisiä, mutta ei niistä mitään kasvua lähtenyt. Lähteeköhän yleensäkään? - Oli ostettu myös muutama taimi ja ne kasvoivat normaalisti.

      Pitääkö vuorenkilpi (olen kuullut myös nimityksen kalliokilpi) siis normaalisti ostaa taimina? Eikö juurista saa kasvamaan uutta kasvia? Entä siemenistä?

      • kasvamaan

        Kyllä ne kasvaa juurakon palasistakin, jos juuri on elossa.


      • kilpi

        ihan mihin vain. Omassa puutarhassani vuorenkilvet levisivät kompostin ympärille, kun yritin maaduttaa liiat juurakot sellaisenaan. Kokeilumielessä heitin juurakoita metsikköön aidan taakse ja ne kasvavat nyt siellä hyvin. Nyt panen liiat juuret silppurista läpi.


      • multaa varpaissa
        kilpi kirjoitti:

        ihan mihin vain. Omassa puutarhassani vuorenkilvet levisivät kompostin ympärille, kun yritin maaduttaa liiat juurakot sellaisenaan. Kokeilumielessä heitin juurakoita metsikköön aidan taakse ja ne kasvavat nyt siellä hyvin. Nyt panen liiat juuret silppurista läpi.

        Vuorenkilvien juurakoissa on vanhojen lehtihankojen kohdalla ns piilosilmuja. Kun pätkit tällaisen juurakon niin, että palaan jää tällainen piilosilmun kohta ja istutat pätkät maahan, niin piilosilmuista syntyy uusia taimia.


    • mäkrä

      minulla on huono viherpeukalo

    • tai katkase

      Kasvata sitä !

    • eikä sitä multaa

      kannata vaihtaa aivan turhaa työtä tuo uutta multaa, lannoitta kunnolla ja kääntää lapiolla vanhanmullan joukkoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe