koiran pohjavilla tippuu tupoittain!

ihbvhbawlhbahwbv

Osaako joku antaa neuvoa onko kyseessä joku vitamiini vaje tai muu. Annan koiralleni kahta eri nappula tyyppiä molemmat eläinkaupasta ja hyviä pitäis myyjän mukaan olla. Lisäksi annan raejuustoa,keitettyjä kasviksia (porkkanoita,parsakaalia) riisiä,lihaa, maustamattomia jogurtteja ja joskus sekoitan omaakin ruokaa joukkoon, en mausta.

Viime syksynä koirallani alkoi samantyyppisesti kierre jossa sen karva tippui, joi liian vähän, mutta pissi senkin edestä sisälle(muuten on kovin sisäsiisti). Raahasin koiraa lääkäriltä lääkärille ja summa pyöri tonnin rajoilla, mutta mitään diagnoosia kukaan ei osannut antaa. Ainut minkä lääkäri huomasi oli suolan korkea taso (MIKSI??) Eihän noissa koiranruokasäkeissä pitäisi suolaa niin olla jotta rupeaa ihan oireilemaan? Olen itse ajatellut ongelman olevan munuaisissa/maksassa, mutta tätä ehdottaessani lääkärille vuosi sitten hän vaan hymähti ja sanoi että siitä se lasku suurenee sadoilla (HÄ?!!) Eikö tähän voisi olla jotain maanläeisempää maalaisjärjellä selitettyä vastausta mihin ei menisi opiskelijan 2kk tulot?

Koira on leikkaamaton narttu 6v, voiko tämä olla hormonaalista.. huhu en tajunnut että olikin näin paljon kysymyksiä.

12

6839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgvfevrefre

      tietyistä kohdin vai kaikkialta? Entä päällyskarva? Pohjavilla kasvaa kuitenkin takaisin? Voiko liittyä juoskuihin, kasvattaja varmaan tietäisi?

      Suola voi selittyä kotiruoalla, sehän sis aina suolaa? Entä koiran saamat herkkupalat, koulutusnamit? Raejuusto sis suolaa, annatko paljon ja usein? Miel antaisin esim viiliä ja piimää kuin jugurt.

      Miksi sekoitat 2 nappula-ruokaa? Satsaa miel yhteen laadukkaaseen, niin ei tarvi sekoitella, sisältökin pysyy kurissa, nyt koira saa epämääräisen määrän ruokien sis ainesosia, kun sekoitat niitä.

      • äiouhöunu

        Karvaa tippuu erityisesti kaulan ja takamuksen tienoilta tupoittain, muuten karvaa, myös päällyskarvaa, lähtee kaikkialta normaalia enemmän. Juoksut alkavat luultavasti tammikuun tienoilla.. edelliset olivat heinäkuussa.

        Kotiruokaa en anna jos olen lisännyt suolaa. Useimmiten annan paistovaiheen yhteydessä lihaa/kanaa kuppiin jäähtymään, ennen kuin sitä maustan itselleni. Raejuustoa n.kerran viikossa. jogurtin voisin toki vaihtaa piimään tai viiliin, en tiennyt niiden olevan parempi vaihtoehto. Enimmäkseen koira saa kuitenkin turvotettuja nappuloita ja keitettyjä kasviksia.

        Ostin viikkoja sitten james wellbelovedin lamb and vegetable säkin ja koin nappuloiden olevan huonosti sulavia enkä halunnut antaa enää vain niitä. Siksi ostin toistakin jotta sitä ensimmäistä (james wellbeloved)voisi turvotettuna lisätä siihen pieninä määrinä. Pieni määrä on tosissaan ihan pieni nyrkillinen, eli en usko että niiden sekoittaminen voisi aiheuttaa tämän tilanteen. Voin titty jättää sen toisen kokonaan poiskin, mutta mitä mä teen 10kg käyttämättömällä koiran ruoalla? :D

        Kasvattajalta en voi kysyä, koira on sekarotuinen ja tullut minulle ilman papereita muutaman vuoden ikäisenä.

        Muuten koira ei vaikuta yhtään huonovointiselta, päinvastoin leikkii tosi paljon eikä merkkiäkään apeudesta.


      • hhhhmmmmmmmmmmmmmmmm
        äiouhöunu kirjoitti:

        Karvaa tippuu erityisesti kaulan ja takamuksen tienoilta tupoittain, muuten karvaa, myös päällyskarvaa, lähtee kaikkialta normaalia enemmän. Juoksut alkavat luultavasti tammikuun tienoilla.. edelliset olivat heinäkuussa.

        Kotiruokaa en anna jos olen lisännyt suolaa. Useimmiten annan paistovaiheen yhteydessä lihaa/kanaa kuppiin jäähtymään, ennen kuin sitä maustan itselleni. Raejuustoa n.kerran viikossa. jogurtin voisin toki vaihtaa piimään tai viiliin, en tiennyt niiden olevan parempi vaihtoehto. Enimmäkseen koira saa kuitenkin turvotettuja nappuloita ja keitettyjä kasviksia.

        Ostin viikkoja sitten james wellbelovedin lamb and vegetable säkin ja koin nappuloiden olevan huonosti sulavia enkä halunnut antaa enää vain niitä. Siksi ostin toistakin jotta sitä ensimmäistä (james wellbeloved)voisi turvotettuna lisätä siihen pieninä määrinä. Pieni määrä on tosissaan ihan pieni nyrkillinen, eli en usko että niiden sekoittaminen voisi aiheuttaa tämän tilanteen. Voin titty jättää sen toisen kokonaan poiskin, mutta mitä mä teen 10kg käyttämättömällä koiran ruoalla? :D

        Kasvattajalta en voi kysyä, koira on sekarotuinen ja tullut minulle ilman papereita muutaman vuoden ikäisenä.

        Muuten koira ei vaikuta yhtään huonovointiselta, päinvastoin leikkii tosi paljon eikä merkkiäkään apeudesta.

        Sinuna kokeilisin jotakin monivitamiinivalmistetta apteekista, niitä on ihan tabletteina, en muista nimiä, mutta purkissa lukee, että turkin ja ihon hyvinvointiin. Tarkista koiran iho, miltä se näyttää turkin alla? Onko ulsote normaalia eli, että ruoka imeytyy kunnolla? Apteekista saa myös esim Megaderm-valmistetta, jota moni käyttää karvanlähtöaikaan koiralle kuurina, maksaa reilu 20 e, nestemäinen valmiste. Tai sitten ihan joku b-vitamiinivalmiste, kysy apteekista, niin etsivät, ainbakin omaan apteekkiini tilaavat, jos heillä ei ole jotakin valmistetta. B-vit on tärkeä koiran ihon ja turkin hoidossa. Mutta, jos sitä karvaa häiritevästi lähtee, niin olisi ehkä paikallaan käydä ell:llä. Jos se olisi allegia,niin luulisi karvan lähtevän kaikkialta...?


      • rglunwgunw
        hhhhmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        Sinuna kokeilisin jotakin monivitamiinivalmistetta apteekista, niitä on ihan tabletteina, en muista nimiä, mutta purkissa lukee, että turkin ja ihon hyvinvointiin. Tarkista koiran iho, miltä se näyttää turkin alla? Onko ulsote normaalia eli, että ruoka imeytyy kunnolla? Apteekista saa myös esim Megaderm-valmistetta, jota moni käyttää karvanlähtöaikaan koiralle kuurina, maksaa reilu 20 e, nestemäinen valmiste. Tai sitten ihan joku b-vitamiinivalmiste, kysy apteekista, niin etsivät, ainbakin omaan apteekkiini tilaavat, jos heillä ei ole jotakin valmistetta. B-vit on tärkeä koiran ihon ja turkin hoidossa. Mutta, jos sitä karvaa häiritevästi lähtee, niin olisi ehkä paikallaan käydä ell:llä. Jos se olisi allegia,niin luulisi karvan lähtevän kaikkialta...?

        Karva tosiaan lähteekin kaikkialta. Mutta eniten niistä mainitsemistani kohdista. Täytyykin kokeilla B-vitamiinilisää, jospa se vaikka auttaisi.

        Tuli noista rokotuksista mieleen, että mitkä rokotukset ovat sellaisia mitä pitää ottaa useammin? Koira sai tullessani minulle kaikki mahdolliset rokotteet.

        Iho ei näytä ärtyneeltä eikä näytä kutisevankaan.. Koira kasvatti itselleen jo hianoa talviturkkia, tippuminen alkoi muutama viikko sitten ja talviturkista ei enää tietoakaan. Viime syksynä oireilut alkoivat samantyyppisesti, helvettiä kesti n.1,5 kk ja sen jälkeen koira parantui itsestään. Pelkään jatkuvasti tämän mysteerin toistuvan.

        Eilen kävin ostamassa piimää ja kermviiliä kaappiin, en enää sekoita James wellbelovedin nappuloita koska musta tuntuu ettei ne sula. Kakka menee kivikovaksi ja muutaman kerran on oksentanutkin kokonaisia nappuloita. Eli se siitä. Suolan kanssa olen erittäin tarkka ja varmistaakseni koiran veden juonnin mittaan sen juoman määrän päivittäin.

        Katsotaan miten käy.


      • fvfd
        rglunwgunw kirjoitti:

        Karva tosiaan lähteekin kaikkialta. Mutta eniten niistä mainitsemistani kohdista. Täytyykin kokeilla B-vitamiinilisää, jospa se vaikka auttaisi.

        Tuli noista rokotuksista mieleen, että mitkä rokotukset ovat sellaisia mitä pitää ottaa useammin? Koira sai tullessani minulle kaikki mahdolliset rokotteet.

        Iho ei näytä ärtyneeltä eikä näytä kutisevankaan.. Koira kasvatti itselleen jo hianoa talviturkkia, tippuminen alkoi muutama viikko sitten ja talviturkista ei enää tietoakaan. Viime syksynä oireilut alkoivat samantyyppisesti, helvettiä kesti n.1,5 kk ja sen jälkeen koira parantui itsestään. Pelkään jatkuvasti tämän mysteerin toistuvan.

        Eilen kävin ostamassa piimää ja kermviiliä kaappiin, en enää sekoita James wellbelovedin nappuloita koska musta tuntuu ettei ne sula. Kakka menee kivikovaksi ja muutaman kerran on oksentanutkin kokonaisia nappuloita. Eli se siitä. Suolan kanssa olen erittäin tarkka ja varmistaakseni koiran veden juonnin mittaan sen juoman määrän päivittäin.

        Katsotaan miten käy.

        niiden voimassaoloaika voi vaihdella, joten kannattaa soittaa sinne missä olette käyneet ja kysyä milloin ne pitäisi uusia. Riippuu myös siitä onko koira saanut rokotukset yli vai alle 1-v:na.

        Anna sitten vain hylaa nuo maitotal tuotteet, nehän eivät ole koiralle luontaista ravintoa eli koiran elimistö ei kestä niitä kuten ihmisen. Meillä tykkäävät kaikkein eniten tavlaiisesta perusviilistä. Annan aikuiselle 1-2 prk/vk.

        Mitä rotuja koirassa on? Mietin vain, että miten sen karvanlähtö ajoittuisi puhdasrotuisena...


    • westiet

      Nutrolin-öljyä. Meillä 2 westietä pudotti kesän helteiden aikaan pohjavillan. Tuolla Nutrolin-kuurilla pohjavilla alkoi kasvaa kovaa vaihtia takaisia. Koirasi karvanlähtö voi olla myös hormonaalista.

    • s

      onko ihosairaudet, esim. SA, suljettu pois?

      • s

        Käyttämäsi ruoka on myös melko vähärasvaista mielestäni.


    • ...............

      Koiran rodut? Onko tiedossa?. Minulla on ollut paksuturkkisempia koiria, joilla tosiaan sitä pohjavillaa on paljon. Kyllä se tuntuu tupoittain irtoavan, joten en pelkästään tuolla kuvauksella huolestuisi. Usein se pohjavilla myöksin putoaa eri osasta koiraa eri aikaan. Meillä koirilla on ollut yksilöllinen aikataulu karvanlähdössä, ja yksi koira on pudottanut aina karvansa outoon aikaan mielestämme. Tänäkin vuonna se lähti kesken pahimman pakkaskauden, mutta eipä koira tuntunut palelevan tippaakaan. Tällä hetkellä yksi koiristamme on melkolailla pohjavillaton. Eläinlääkärinkin mielestä asia on ihan normaalia, eikä koirassa ole vikaa. Iän vuoksi on nyt useammin käynyt hiukan perusteellisemmassa terveystarkastuksessa säännöllisemmin.

    • BeeBuu

      1 vuotisella sekarotuisella koirallani sama ongelma, karva lähtee tupoittain mutta eniten selästä... yritän kokeilla noita vitamiini tabuja ja niin edelleen. laitan lisää viestiä jos ei toimi noi.

    • ettei olisi..

      AP:lle...oletko nyt varma, ettai ole kyse tavallisesta alusvillan vaihtumisesta? Narttukoiralta lähtee/vaihtuu n. 4kk ennen juoksua pohjavilla. Päällyskarvaakin vaihtuu. Minun nartuillani lähtee ensimmäisenä kyljistä ja takamuksesta sitten selästä, viimeisenä niskasta ja kaulasta/rinnasta. Kuitenkin niin, että sitä irtoaa vielä jonkinverran niistäkin paikoista mistä on ensin aloittanut. Alusvilla , jos sen harjaamista ei tee vaihtumisaikana säännöllisesti esim. viikottain, nousee lopulta tupoille ja putoaa itsestään, ellei se sitä ennen ole hankaantunut mattoihin tai sohvaan. :) Ihan on normaalia karvanvaihtumista. Suosittelisin ostamaan sellaisen metalliharan, jossa on pyörivät piikit, ja harjaamaan viikottain karvanvaihtumisen aikaan. Hyvälaatuista öljyä voisi antaa myös, niin kasvava karva saa potkua.

    • Anonyymi

      Mielestäni nappulan lisäksi ei ole tarvetta enää lisätä kasviksia, koska nappulassa on jo suuri hiilihydraattipitoisuus (viljat ja kasvikset). Eli ehkä nappulaa kannattaisi antaa n. puolet ruokavaliosta ja siihen päälle laadukasta lihaa. Lihassa on jo itsessään b-vitamiineja. Myös kananmunasta saa esim. B12-vitamiinia ja laadukasta proteiinia. Toki sitten voi ehkä lisätä laadukasta kalaöljyä päälle, mieluiten villikalasta puristettua. Sinkki on sellainen, jota koira tarvitsee isoja määriä päivittäin, eli sinkkilisä ehkä?
      Aloitus on jo vanhentunut, mutta jospa tästä olisi silti jollekkin hyötyä 😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe