Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

työs.auton luovuttaminen muulle kuin perh.jänelle

11+8=

Työnantajallani on työsuhdeautoihin liittyen ohje jossa todetaan että työsuhdeautoa saa käyttää vain perheenjäsenet.

Onko kellään kokemusta/ajatusta mitä mahtaa tapahtua jos lainaan työsuhdeautoani esim. kaverilleni joka sitten ajaa sillä kolarin? Mitä sanktioita tästä voi seurata työnantajan taholta? Auton korjaus/lunastuskulut maksettava itse tms.?

11

5833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä on vain

      Tuo on täysin työnantajakohtaista, eli sillä, mitä jossain tehdään, ei ole mitään tekemistä tämän
      kanssa. Siitähän voi olla teillä säädettynä vaikka potkut, palkanalennus, auton poisotto, vuoden vessansiivuosvellvollisuus tms.

      Pelkästään maalaisjärjellä ajatellen kuitenkin:
      Korjauskuluja TUSKIN joudut hoitamaan, jos ei kaverisi nyt kännissä tms. ajele, sillä vakuutusehdoissa
      ei tällaista ole (tietääkseni) rajattu pois. Sen sijaan ainakin omavastuu mahdollinen boanrimenetys mahdollinen sijaisauto korjauksen ajaksi voisi hyvinkin tulla sinulle maksuun.

    • selvittää asia

      Itsekkin olen kuullut että käytössä on kaikenlaisia rajoituksia. Mutta työsuhdeautohan on osa palkkaa, vähän niin kuin työsuhdeasunto tai rahapalkka. Jos työnantaja rajoittaa työsuhdeauton käyttöä, niin voiko hän rajoittaa myös työsuhdeasunnon käyttöä tai rahapalkan käyttöä? (ketä saa käydä kylässä, minkä ketjun kaupassa saa tehdä ruokaostokoset)

      Kannattaisi ainakin yrittää hakea rajoitusten perusteella alennusta verotusarvoon, sillä eihän rajoitettu autoetu ole saman arvoinen kuin täysin rajoittamaton.

      • Autoe etuilija

        sillä autoetu on etu ja palkka ei ole etu vaan korvaus. Siksi työnantaja voi määrätä päästörajat, merkit ja mallit sekä rajat auton käyttöä. Jos rajoitukset eivät miellytä, älä ota autoa. Antaisiko itse oman autosi lainaan kaverille, joka avoimella valtakirjalla saisi lainata sitä kenelle lystää? Minä en aikakaan antaisi. Työsuhdeasunnon kanssa on sama juttu: et voi lainata (=vuokrata sitä eteenpäin), mutta toki luonasi saa asustaa kavereitasi ihan kuin autossasikin saa matkustaa tuttujasi. En ole missään firmassa kuullut olevan käytössä täysin rajoittamaton autoetu (=saa viedä Venäjälle ilman ilmoituksia, saat lainata/vuokrata kenelle lystäät, saat ajaa kilpaa työsuhdeautolla jne) -jos tiedät, pistähän faktaa tulemaan.


      • Nykyään omalla...
        Autoe etuilija kirjoitti:

        sillä autoetu on etu ja palkka ei ole etu vaan korvaus. Siksi työnantaja voi määrätä päästörajat, merkit ja mallit sekä rajat auton käyttöä. Jos rajoitukset eivät miellytä, älä ota autoa. Antaisiko itse oman autosi lainaan kaverille, joka avoimella valtakirjalla saisi lainata sitä kenelle lystää? Minä en aikakaan antaisi. Työsuhdeasunnon kanssa on sama juttu: et voi lainata (=vuokrata sitä eteenpäin), mutta toki luonasi saa asustaa kavereitasi ihan kuin autossasikin saa matkustaa tuttujasi. En ole missään firmassa kuullut olevan käytössä täysin rajoittamaton autoetu (=saa viedä Venäjälle ilman ilmoituksia, saat lainata/vuokrata kenelle lystäät, saat ajaa kilpaa työsuhdeautolla jne) -jos tiedät, pistähän faktaa tulemaan.

        työnantajan rajoitus vaan myös leasingyhtiön ehdoton rajoitus. Vakuutusyhtiö pystyy myös rajoittamaan ja taisiverottajallakin olla sanottavansa. Jälkimmäisestä en ole aivan varma. TYösudeautossa on palon rajoituksia. Myös mihin käyttön sen saa käyttää ilman sanktioita. 15 vuoden kokemuksella voin sanoa että vapaa autoetukin on melko rajoitettua.


      • On meitä, pieniä...
        Autoe etuilija kirjoitti:

        sillä autoetu on etu ja palkka ei ole etu vaan korvaus. Siksi työnantaja voi määrätä päästörajat, merkit ja mallit sekä rajat auton käyttöä. Jos rajoitukset eivät miellytä, älä ota autoa. Antaisiko itse oman autosi lainaan kaverille, joka avoimella valtakirjalla saisi lainata sitä kenelle lystää? Minä en aikakaan antaisi. Työsuhdeasunnon kanssa on sama juttu: et voi lainata (=vuokrata sitä eteenpäin), mutta toki luonasi saa asustaa kavereitasi ihan kuin autossasikin saa matkustaa tuttujasi. En ole missään firmassa kuullut olevan käytössä täysin rajoittamaton autoetu (=saa viedä Venäjälle ilman ilmoituksia, saat lainata/vuokrata kenelle lystäät, saat ajaa kilpaa työsuhdeautolla jne) -jos tiedät, pistähän faktaa tulemaan.

        No meillä on työnantajan puolesta täysin rajoittamaton autoetu. Eivät edes rajoita leasing-säännöt, koska autot ovat omistusautoja. Säännöt ovat itseni laatimia ja minusta kyllä pitää autoedun saajiin luottaa sen verran, että itse ymmärtävät auton käytön päälle.


      • Autolla voi tienata
        On meitä, pieniä... kirjoitti:

        No meillä on työnantajan puolesta täysin rajoittamaton autoetu. Eivät edes rajoita leasing-säännöt, koska autot ovat omistusautoja. Säännöt ovat itseni laatimia ja minusta kyllä pitää autoedun saajiin luottaa sen verran, että itse ymmärtävät auton käytön päälle.

        Yksi tyyppi kehui että hänellä on autoetu, mutta kulkee pyörällä töissä. Auto on vaimon käytössä joka ajaa sillä työajoa, joista saa korvauksen työnantajaltaan.


    • laskutoimitus jepu

      Alkuperäisen viestin kirjoittaneena lisään vielä, että minun oli pakko ottaa työsuhde-auto. Samoin kaikkien kollegoiden oli pakko ottaa. Meille kaikille tulee niin paljon työajoa vuodessa, ettei työnantaja halua maksaa kilometrikorvauksia (tulee työnantajalle kalliimmaksi).

      Mielenkiintoinen ajatus, että veronalennusta voisi hakea rajoitusten perusteella ja ehkäpä vielä tämän pakon takiakin...?

      Autoa en kenelle tahansa lainaa, tässä on kyseessä yksittäistapaus, että vähävarainen ja autoton lainaaja pääsee 500km:n päähän hautajaisiin pienelle paikkakunnalle.

      • Tähän sen verran...

        Tähän sen verran kommenttia, ettei työnantajan ole mikää "pakko" maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Se on samanlainen sopimuskysymys kuin moni muukin asia työsuhteessa.

        Eli jos ei olisi halunnut pitää oman auton, niin olisiko voinut neuvotella työnantajan kanssa sopimuksen esim. suurinta sallittua verotonta kilometrikorvausta pienemmän korvauksen maksamisesta.


      • Ei rahaa ei ajoa
        Tähän sen verran... kirjoitti:

        Tähän sen verran kommenttia, ettei työnantajan ole mikää "pakko" maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Se on samanlainen sopimuskysymys kuin moni muukin asia työsuhteessa.

        Eli jos ei olisi halunnut pitää oman auton, niin olisiko voinut neuvotella työnantajan kanssa sopimuksen esim. suurinta sallittua verotonta kilometrikorvausta pienemmän korvauksen maksamisesta.

        työehtosopimuksista? Siellä lukee tuosta "pakosta" kyllä sen verran selvästi, että pitäis ymmärtää.


      • ei kaikissa lue
        Ei rahaa ei ajoa kirjoitti:

        työehtosopimuksista? Siellä lukee tuosta "pakosta" kyllä sen verran selvästi, että pitäis ymmärtää.

        No ei meidän alan tessissä ainakaan lue kilometrien korvauksesta yhtään mitään. Työnantaja kyllä maksaa verottajan salliman maksimin ja vielä palkan ajoajasta, joten ei valittamista.


      • Sopimus mikä sopimus
        Ei rahaa ei ajoa kirjoitti:

        työehtosopimuksista? Siellä lukee tuosta "pakosta" kyllä sen verran selvästi, että pitäis ymmärtää.

        Viestissäsikin oli sana (työehto)sopimus. Eli sopimusasiasta on kysymys.

        Ja jos kerran ajaa mielummin omalla kuin työsuhdeautolla, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa ehdottaa sopimusta, jos työantaja siihen vain suostuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe