Suoraan merikapteeniksi.

Halutakippariksi

Hei. Olen kiinnostunut aloittamaan opiskelun Merikapteeniksi. Olen kuullut että opinnot voi suorittaa jossain neljästä suomen merikoulusta (vissiin ahvenanmaa paras). Kuitenkin voisitteko kertoa alasta enemmän? Esim. koulutus, palkka, työmahdollisuudet. Kuulemma merikapteeniksi pääseen melko suoraan ja liksa todella hyvä, sekä piiskaa vaan muita alempi arvoisia.

54

3386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Högskolan på Åland

      joo ahvenanmaan koulu on ehdottomasti paras ja kaikki parhaat kipparit/seilorit valmistuu sieltä (itsekkin toivottavasti aikaan). Työpaikkoja riittää vaikka muille jakaa, itsellänikin on jo varma kipparin paikka matkustajalaivalla, tai niin mulle ainakin sanottiin koulussa.( siis ahvenanmaan koulussa). Palkka on hyvä, (n. 6000 euroa käteen kuussa) joskin joudut tekemään paljon töitä esim. tyhjentämään pilssin ym.

      • Halutakippariksi

        Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.


      • kokenut10
        Halutakippariksi kirjoitti:

        Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.

        Joo ihan oikeilla jäljillä olet. Kaikenlaisia muusinuijia siellä muutenkin seilailee.


      • skeppare 17 år
        Halutakippariksi kirjoitti:

        Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.

        olen ollut harjoittelijana kerran eräällä rahtilaivalla ja sain olla ruorissa mutta en saanut palkkaa siitä. Mistäköhän moinen johtuu? enkö ollutkaan hyvä? minullekkin on jo luvattu päällystöstä paikka vikinglineltä ettekä te sitä paikkaa tule saamaan koska valmistun koulusta jo aika pian, olenhan käynyt koulua jo yli vuoden ja minulla on ruotsalainen matruusin pätevytyskirja


      • hopealusikka
        skeppare 17 år kirjoitti:

        olen ollut harjoittelijana kerran eräällä rahtilaivalla ja sain olla ruorissa mutta en saanut palkkaa siitä. Mistäköhän moinen johtuu? enkö ollutkaan hyvä? minullekkin on jo luvattu päällystöstä paikka vikinglineltä ettekä te sitä paikkaa tule saamaan koska valmistun koulusta jo aika pian, olenhan käynyt koulua jo yli vuoden ja minulla on ruotsalainen matruusin pätevytyskirja

        Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
        Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.

        No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
        Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.

        No elämä opettanee.


      • fghj267
        hopealusikka kirjoitti:

        Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
        Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.

        No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
        Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.

        No elämä opettanee.

        niin tyhmä ettet ymmärrä ironiaa tossa jutussa. Puhdas provo, kaikki muut hokas mutta ehkä elämä opettaa sutkin hiukan huumorintajuisemmaksi... Ihan vain tulevaisuuden vinkkinä että ainakun täällä on jokin juttu tyyliin "suoraan kippariksi" niin se on ihan vain prosointia ja nuorison pelleilyä saada vanhat skönet kiehumaan...


      • ihmiskippari
        fghj267 kirjoitti:

        niin tyhmä ettet ymmärrä ironiaa tossa jutussa. Puhdas provo, kaikki muut hokas mutta ehkä elämä opettaa sutkin hiukan huumorintajuisemmaksi... Ihan vain tulevaisuuden vinkkinä että ainakun täällä on jokin juttu tyyliin "suoraan kippariksi" niin se on ihan vain prosointia ja nuorison pelleilyä saada vanhat skönet kiehumaan...

        Suoraan merikapteeniksi - kippariksi.
        Merikapteeni on loppututkinto ja kippari on laivan päällikkö.
        Kippariksi voisi kuvitella pääsevänsä tai yleensä uskaltavansa ryhtyä kun ensin on seilannut täkillä, sitten siitä mennyt perämieskouluun, seilanntu perämiehenä, förstinä...
        Kokeillut elmää ja etenkin onko sosiaalista kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen ja onko minkäänlaista esimieskykyä.
        Kipparius ei ole enää mitään 1900luvun alun ja lopunkin jumal asemaa.
        Kippari on varustamon työläinen ja joissakin tapauksissa jopa tulosvastuullinen suorittaja.

        Kipparin tulisi olla ihminen.


      • paskat palkat
        hopealusikka kirjoitti:

        Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
        Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.

        No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
        Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.

        No elämä opettanee.

        Ei kannata edes harkita. Ennen oli hyvä, ei enää ja filippiinot valtaa alan pian.


      • skeppare 17 år
        hopealusikka kirjoitti:

        Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
        Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.

        No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
        Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.

        No elämä opettanee.

        elämä on jo opettanut minua, olenhan ruorissakin ollut ja siitä selvinnyt kuin mies. Ainiin ja olen kiinnittänyt lastiakin. Ja sitäpaitsi kohta menen armeijaan ja aion olla siellä kokonaiset 6 kuukautta.


      • merille.fi
        skeppare 17 år kirjoitti:

        olen ollut harjoittelijana kerran eräällä rahtilaivalla ja sain olla ruorissa mutta en saanut palkkaa siitä. Mistäköhän moinen johtuu? enkö ollutkaan hyvä? minullekkin on jo luvattu päällystöstä paikka vikinglineltä ettekä te sitä paikkaa tule saamaan koska valmistun koulusta jo aika pian, olenhan käynyt koulua jo yli vuoden ja minulla on ruotsalainen matruusin pätevytyskirja

        millaista se ruorissa olo on? joudun ehkä joskus itsekkin ruoriin kun aikanani kippariksi valmistun. Olen kyllä kuullut että laivat ovat nykyään täysin automaattisia, eli ne ohjaatvat itse itsenä satamasta satamaan.


      • 14+5
        merille.fi kirjoitti:

        millaista se ruorissa olo on? joudun ehkä joskus itsekkin ruoriin kun aikanani kippariksi valmistun. Olen kyllä kuullut että laivat ovat nykyään täysin automaattisia, eli ne ohjaatvat itse itsenä satamasta satamaan.

        näpyttelee sellaiseen nindentoon koodin siel ohjaamos,kaijas on kans koodi niin niin laiva menee just siihen mihin kohtaan tarkoitit,helppoo vai mitä. Ei muut ku vetelee chesterveltiä ja juo calsperii siel ohjaamos. Töijäyskin hoituu mangneeteilla,ei tartte enään narui eikä ukkoi niit pollareihin solmuaan.


      • merille.fi
        14+5 kirjoitti:

        näpyttelee sellaiseen nindentoon koodin siel ohjaamos,kaijas on kans koodi niin niin laiva menee just siihen mihin kohtaan tarkoitit,helppoo vai mitä. Ei muut ku vetelee chesterveltiä ja juo calsperii siel ohjaamos. Töijäyskin hoituu mangneeteilla,ei tartte enään narui eikä ukkoi niit pollareihin solmuaan.

        kiitos tiedosta, juuri tuonkaltaisista systeemeistä olen kuullut monelta seilorilta


      • nintendo64
        14+5 kirjoitti:

        näpyttelee sellaiseen nindentoon koodin siel ohjaamos,kaijas on kans koodi niin niin laiva menee just siihen mihin kohtaan tarkoitit,helppoo vai mitä. Ei muut ku vetelee chesterveltiä ja juo calsperii siel ohjaamos. Töijäyskin hoituu mangneeteilla,ei tartte enään narui eikä ukkoi niit pollareihin solmuaan.

        Eli kannattaa vaan pelata pelejä kuin ports of call ja ship simulator, niin saa jo tulevaisuuden praktiikat kasaan!


      • sgönare lund
        ihmiskippari kirjoitti:

        Suoraan merikapteeniksi - kippariksi.
        Merikapteeni on loppututkinto ja kippari on laivan päällikkö.
        Kippariksi voisi kuvitella pääsevänsä tai yleensä uskaltavansa ryhtyä kun ensin on seilannut täkillä, sitten siitä mennyt perämieskouluun, seilanntu perämiehenä, förstinä...
        Kokeillut elmää ja etenkin onko sosiaalista kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen ja onko minkäänlaista esimieskykyä.
        Kipparius ei ole enää mitään 1900luvun alun ja lopunkin jumal asemaa.
        Kippari on varustamon työläinen ja joissakin tapauksissa jopa tulosvastuullinen suorittaja.

        Kipparin tulisi olla ihminen.

        saati tulevista perämiehistä ja kippareista suurin osa ole ikinä täkkärinä seilannut vaan menneet suoraan opistoon ja tulleet ensimmäisen kerran laivalla harjoittelijoina. Tosin kyllä ne täkkärin hommia yleensä siinä vaiheessa joutuu tekemään.


      • 15+19
        merille.fi kirjoitti:

        kiitos tiedosta, juuri tuonkaltaisista systeemeistä olen kuullut monelta seilorilta

        siellä Itämerellä on kyltit ja suuntaviitat mikä maa missäkin on,ei muutakuin ohjailee niiden mukaan,kun tulee lähemmäs rannikkoa niin löytyy paikkakunta kyltit, valitsee vain viitan suunnan mihin menos,Atlanti on paska paikka siellä ei viellä näitä viittoja ole,mutta ei sinne asti kannate lähteä eksyy.


      • kaiken nähnyt
        Halutakippariksi kirjoitti:

        Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.

        Sinne lasikoppiin ei ihan kävellä tosta vaan, eikä se paatin ohjaaminen mitään helppoa ole, ehkä ajanmyötä.. Meri on meri, on myrskyä, on aaltoa, on tuulta, on jäätä, on pimeetä.


      • oliko näin

        Pitääkö paikkansa että kuuskymmenluvulla ei silloinen Neste kelpuuttanut perämiehiksi ahvenamaan merikoulun käyneitä, riski oli liian ruuri. Ahvenamaan koulusta saivat aina kaikki henkiseen kykyyn katsomatta perämiehen paperit, mikäli joku kotiseutupaperi oli kunnossa. Neste ei ottanut riskejä.


      • 18
        merille.fi kirjoitti:

        millaista se ruorissa olo on? joudun ehkä joskus itsekkin ruoriin kun aikanani kippariksi valmistun. Olen kyllä kuullut että laivat ovat nykyään täysin automaattisia, eli ne ohjaatvat itse itsenä satamasta satamaan.

        Ei muistu mieleen millaista oli ruorissa kun aina olin humalassa. Sen tiedän, että laivat ovat nykyisin niin automaattisia ettei ne sinua tarvitse.


      • Saaristoveneilijä
        oliko näin kirjoitti:

        Pitääkö paikkansa että kuuskymmenluvulla ei silloinen Neste kelpuuttanut perämiehiksi ahvenamaan merikoulun käyneitä, riski oli liian ruuri. Ahvenamaan koulusta saivat aina kaikki henkiseen kykyyn katsomatta perämiehen paperit, mikäli joku kotiseutupaperi oli kunnossa. Neste ei ottanut riskejä.

        Oj-Oj; - itse en ole Ålannin merikoulun miehiä, mutta
        senverran tiedän, että Neste Oylla oli MT Tervissä ja
        MT Palvassa, samoin yli 10 vuotta MT Enskerissä
        Ålantilaiset kipparit. - Eikä näma mitään onnettomuuksia
        koskaan aiheuttaneet. - Heikommin oli Raumasta
        tulleet perämiehet. Heiltä puuttui kokonaan mm
        instrumenttioppi.
        Älä jatka roskapuheita, sinä komplexintäytteinen
        ei-Ålantilainen.


    • fakta24

      on HUUTAVA pula suomessa. Heti kun saat tarvittavat praktiikat täyteen niin saat heti kipparin paikan. Suomessahan on itseasiassa 8 merikoululuokkaa päällystölle kun neljässä kaupungissa(Rauma,Kotka,Turku,Mariehamn) on sekä kippari että perämieslinjat. Suomen kauppalaivaston koko on kuitenkin niin suuri ettei nämä 8 luokkaa (about 20 oppislasta x 8 luokkaa=160 uuttaa perämiestä VUODESSA) mitenkään pysty korvaamaan tätä HUUTAVAA päällystö pulaa mikä suomessa on!

      Onneksi tähän on havahduttu ja säilytetty kaikki koulut ja luokat jotta saadaan lisää uusia perämiehiä korvaamaan tämä SUURI päällystön eläköityminen...

      • kaikessa

        haah olen seilannut saimaan kanavan ja olen nähnyt kaiken!!!


      • vahtimies
        kaikessa kirjoitti:

        haah olen seilannut saimaan kanavan ja olen nähnyt kaiken!!!

        Olet todella harjaantunut kanavakiipeilyyn. Suurille järville matkailu sinulle lasten leikkiä, olethan selvittänyt selvästi suuremman korkeuseron.


    • nopeasti..

      Kuulemma Raumalta saa puolen vuoden etäisopiskelulla kapteenintutkinnon (DIS).

      • VanhaAkateemikko

        Jokainen kehuu omaa kouluaan.
        Tunnettua kuitenkin että Åbo Navigationsskola/-institut
        oli Åbo Akademin alisena pätevin merikoulu Suomessa.
        Silloin se toimi Tähtitornin mäellä, vanhassa observaatiossa,
        joskus 1960-luvun loppupäiviin saakka.
        Keskimäärin vain neljännes aloittaneista oppilaista klaarasi
        loppuun saakka.


      • VanhaAkateemikko kirjoitti:

        Jokainen kehuu omaa kouluaan.
        Tunnettua kuitenkin että Åbo Navigationsskola/-institut
        oli Åbo Akademin alisena pätevin merikoulu Suomessa.
        Silloin se toimi Tähtitornin mäellä, vanhassa observaatiossa,
        joskus 1960-luvun loppupäiviin saakka.
        Keskimäärin vain neljännes aloittaneista oppilaista klaarasi
        loppuun saakka.

        On hyvä koulu, suoritin sielä merikapteenin tutkinnon v 1980. Oli viimeinen vanhanmuotoinen kippariluokka. Tai oli kaksi luokkaa, suomen ja ruotsinkielinen. Rexinä oli Gyllenberg.


      • Varvoorinjuopa

        Ja aikaisemmin Porin Reposaaressa sai tutkonnon viikossa ja samalla ( niinkuin kylkiäisenä ) timpuri- ja muurarimestarin pätevyyden. Kiertokoulu lähti sieltä taannoin kuin kuppa Töölöstä ja kuulemma satu jatkuu Porin esikaupungissa Raumalla.


      • toejoki2
        Varvoorinjuopa kirjoitti:

        Ja aikaisemmin Porin Reposaaressa sai tutkonnon viikossa ja samalla ( niinkuin kylkiäisenä ) timpuri- ja muurarimestarin pätevyyden. Kiertokoulu lähti sieltä taannoin kuin kuppa Töölöstä ja kuulemma satu jatkuu Porin esikaupungissa Raumalla.

        Hyvä ja hauska.


    • kmak77

      Unohda koko juttu, elämä on maissa.

    • 9

      täällä kirjoittavalta ns "meriasiantuntijalta" Jouko Heikolalta miten tullaan Merikapteeniksi ilman praktiikoita ja kouluja, pelkästään pursiseuran rannikkolaivurin kurssin käymällä. Saat samalla myös poosun ja konemestarin paperit.

      • tullut miettineeksi

        miksi provosoit?


      • 34
        tullut miettineeksi kirjoitti:

        miksi provosoit?

        sinäkö olet?


      • Vastaus on
        34 kirjoitti:

        sinäkö olet?

        kyllä ja syykin on selvä. Oletko jonkinlaisessa liitossa numeropoika 9:n kanssa.


    • syvän meren sailori

      Jos omistat noin loistokkaat henkiset eväät kuin annat ymmärtää, niin miksi opiskella merikapteeniksi. Minä ryhtyisin heti laivanvarustajaksi ilman väliportaita. Nauttisin mielikuvasta, että olisin heti useamman laivan kipparien kippari.

      • Kasettisiiffi

        mutta menkoon.Kun itse opiskelin 60-luvulla konemestariksi,oli kaksi C-60-kasettia"Korvakuulolla kone-
        mestariksi".Ne kuuntelin kaksi kertaa ja eikun Finnlinesille ykkoseksi.En tieda onnistuuko nykyaan,kun
        noita C-kasetteja ei taida enaan olla.Nykyaan on varmasti joku vastaava tietokoneohjelma,jolla homma
        hoituu muutamassa tunnissa.


      • näin ennen kasetteja
        Kasettisiiffi kirjoitti:

        mutta menkoon.Kun itse opiskelin 60-luvulla konemestariksi,oli kaksi C-60-kasettia"Korvakuulolla kone-
        mestariksi".Ne kuuntelin kaksi kertaa ja eikun Finnlinesille ykkoseksi.En tieda onnistuuko nykyaan,kun
        noita C-kasetteja ei taida enaan olla.Nykyaan on varmasti joku vastaava tietokoneohjelma,jolla homma
        hoituu muutamassa tunnissa.

        M/S Utopia merkkinen. Minäkin olin 60 luvulla Kongolaisessa MT/ Olav aluksessa junkkina. Samaan aikaan oli myös eräs Kongolainen poju moottorioppilaana. Minä sain ulosmaksun edelleen junkkina ja kyseinen moottorioppilas myöhemmin konekolmosena, puhuivat jostain dispanssista. Ei ollut kasetteja, mitä kuunnella, eikä muutakaan kirjallisuutta, saatika mitään konealan koulutusta. Riitti kun ei puhunut, osannut Suomea.

        KIppari ei myös puhunut, osannut Suomea, mutta sönkkäsi sentään jouluaattona messin ovelta kun Ruotsinkieliset toivotukset oli kuultu "saattana teil olla sinkku tääl". No, olihan meitä tasan kaksi Suomenkielistä 12 joukossa.


      • Don Bacardi
        näin ennen kasetteja kirjoitti:

        M/S Utopia merkkinen. Minäkin olin 60 luvulla Kongolaisessa MT/ Olav aluksessa junkkina. Samaan aikaan oli myös eräs Kongolainen poju moottorioppilaana. Minä sain ulosmaksun edelleen junkkina ja kyseinen moottorioppilas myöhemmin konekolmosena, puhuivat jostain dispanssista. Ei ollut kasetteja, mitä kuunnella, eikä muutakaan kirjallisuutta, saatika mitään konealan koulutusta. Riitti kun ei puhunut, osannut Suomea.

        KIppari ei myös puhunut, osannut Suomea, mutta sönkkäsi sentään jouluaattona messin ovelta kun Ruotsinkieliset toivotukset oli kuultu "saattana teil olla sinkku tääl". No, olihan meitä tasan kaksi Suomenkielistä 12 joukossa.

        "Meita oli tasan 2 Suomenkielista 12 joukossa".Kovin on Olavi pienella porukalla seilannut.50-luvun
        pontto,joten miehitys on ollut lahes 40 ukkoa.Taten matematiikka ei oikein toimi.

        P.S.Heikko ynnapaani johtuu ehka siita,etta se kasettikurssi jai kaymatta.


      • KapteeniMeri
        Don Bacardi kirjoitti:

        "Meita oli tasan 2 Suomenkielista 12 joukossa".Kovin on Olavi pienella porukalla seilannut.50-luvun
        pontto,joten miehitys on ollut lahes 40 ukkoa.Taten matematiikka ei oikein toimi.

        P.S.Heikko ynnapaani johtuu ehka siita,etta se kasettikurssi jai kaymatta.

        Kirjoittaja varmaan tarkoitti 12 ukkoa kansipuolen messissa, ei koko laivassa. Signyssa meita oli myos 12 kansipuolen messissa. Poosu, timppa, pumppu, kolme matruusia, kolme puolikasta ja kolme junkkia.


      • näin ennen kasetteja
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Kirjoittaja varmaan tarkoitti 12 ukkoa kansipuolen messissa, ei koko laivassa. Signyssa meita oli myos 12 kansipuolen messissa. Poosu, timppa, pumppu, kolme matruusia, kolme puolikasta ja kolme junkkia.

        tarkoitin, vajavaisen muistini mukaan henkilökuntaa oli kaikkiaan 42 yksilöä joista Suomenkielisiä 2 ja täysin ummikkoja 1 minä. Työ tekijäänsä opettaa kuuluu sanonta, olen samaa mieltä. Ainakin alkeet oppi korttipelissä hyvin ja juopottelussa lisää.


      • 8
        Kasettisiiffi kirjoitti:

        mutta menkoon.Kun itse opiskelin 60-luvulla konemestariksi,oli kaksi C-60-kasettia"Korvakuulolla kone-
        mestariksi".Ne kuuntelin kaksi kertaa ja eikun Finnlinesille ykkoseksi.En tieda onnistuuko nykyaan,kun
        noita C-kasetteja ei taida enaan olla.Nykyaan on varmasti joku vastaava tietokoneohjelma,jolla homma
        hoituu muutamassa tunnissa.

        noin paljoa kouluja tarvii käydä. Riittää kun käy pursiseuran laivurikurssin niin pääsee ainakin pasiseeriin kippari/siiffi/poosuksi, oikein ulkomaan linjoille peräti Ruotsiin asti kelpaavat nuo paperit. Ovat kuulemma joskus antaneet ikään kuin kylkiäisinä vielä rapparin paperitkin.


      • Status duo
        8 kirjoitti:

        noin paljoa kouluja tarvii käydä. Riittää kun käy pursiseuran laivurikurssin niin pääsee ainakin pasiseeriin kippari/siiffi/poosuksi, oikein ulkomaan linjoille peräti Ruotsiin asti kelpaavat nuo paperit. Ovat kuulemma joskus antaneet ikään kuin kylkiäisinä vielä rapparin paperitkin.

        Ostin omat Merikapteenin kirjani aikoinaan Panamasta 54 silloisella dollarilla. Nykyään oon kipparina
        isolla risteilijällä Hondurasissa. Hyvät paperit, laminoitu on ja kaikkea. Mukaan sai ottaa vielä postikortteja Panamasta. Kyllä tollasen ison risteilijän brykällä on sitten paljon kaikenlaisia nappuloita
        ja vempaimia, varmaan satoja. Oon löytäny vasta yhelle käyttötarkoituksen, meinaan lasinpuhaltimelle, koska sillä pytyy myöskin kuivaamaan mun krapulasta hikisiä kainaloitani. Tulee aina juotua liikaa konjakkia kapteenin poydässä aamerikkalaisten mljoonäärileidien kanssa. Siitä meinaa tulee armoton krapula. Unelmajobi, palkka 96 000 taalaa kuussa virkapukulisä. Suosittelen merialaa lämpimästi kaikille sitä harkitseville.


      • tiiskeri1980
        Don Bacardi kirjoitti:

        "Meita oli tasan 2 Suomenkielista 12 joukossa".Kovin on Olavi pienella porukalla seilannut.50-luvun
        pontto,joten miehitys on ollut lahes 40 ukkoa.Taten matematiikka ei oikein toimi.

        P.S.Heikko ynnapaani johtuu ehka siita,etta se kasettikurssi jai kaymatta.

        vittu oot samanlainen syylä ku 30v sitten.kerran syylä,aina syylä


    • Merikapteeniksi ?

      Eli tuota käytännössä... Olisin nyt itse siinä iässä että pitäisi päättää, lähteekö suoraan esim. Kotkaan vai lukioon opiskelemaan... Haluaisin tietää kokemuksia ihmisiltä, joilla tämä kysymys on ollut myös edessä ? Tarvittavat arvosanat itselläni on hyvät, eli "vapaa pääsy" molempiin... Mitä teen / tekisitte ?

    • NäinOnNakit

      Jos kapteeniksi haluat niin olettaisin, että lukio on järkevin vaihtoehto. Saat tarvittavan kielitaidon myös ulkomailla työskentelyyn, jos se on vaatimuksesi ja yleensäkin yleissivistävä pohja helpottaa huomattavasti pääsykokeissa ja joka päiväisessä työssä.

      Jos lähdet vahtiperämiehenkoulutukseen, olet periaatteessa sidottu merenkulkualalle. Jos käy niin, että työ alkaa maistua puulta niin lukiopohjalla on helpompi lähteä opiskelemaan jotain toista alaa.

      Itse olen samassa jamassa kanssasi. Ajattelin itsekin vahtiperämiehen koulutusta, mutta kun lukupäätä löytyy niin selkein vaihtoehto on lähteä lukioon. Yhteishakupaperit laitettu siis lukioon. Tässä on vielä pitkä aika siihen hetkeen kun jatkokoulutukseen on lähdettävä ja mieli osaa muuttua, joten sitten tuleviin koitoksiin on helpompi lukiopapereilla lähteä.

      • Vai onko ?

        No mulla on nyt jo kans pistetty hakupaperit menemään, mutta kotkaan... Se on sit toinen juttu, haenko peruutus paikkaa... Onhan se niinkin että Lukio on parempi vaihtoehto, mutta olen enemmänkin käytännön ihminen enkä niinkään "istun luokassa, kuuntelen opettajaa" ihminen... :( Mutta täytyy nyt tässä katsoa miten käy :)


    • NäinOnNakit1

      En mene sitä huonoksi vaihtoehdoksi sanomaan, mutta nyt toivo vaan, että tämä ala on juuri "sun homma". Kyllä se koulunkäynti muakin tympii, mutta kun tietää, että sen kautta voi saavuttaa jotakin parempaa niin se motivoi jo aika hyvin opiskelemaan. Tunnilla ei tarvitse kuunnella, ainakin peruskoulun hommat hoitui nopealla omatoimisella lukemisella. Tosiaan lukioon menen siksi, että ykkösvaihtoehtoalalleni on ylioppilastutkinto vaatimus ja nuo vahtiperämieskoulutuspaikat on aivan helkkarin kaukana, joten asuminen ei periaatteessa olisi onnistunut. Mutta tosiaan lukion kautta itse lähden koittamaan, eiköhän nuissa molemmissa ole huonot ja hyvät puolet. Samaan pestiin voi päästä reitistä riippumatta.

      Mutta miksi kyselet täällä, vaikka olet jo hakupaperit laittanut menemään, tulitko katumapäälle?

      • Ehkä...

        niinkin voisi sanoa... Onhan se niin että jos menee lukion kautta "KASVAA IHMISENÄ" jne. mutta jos ajattelee että jos asiasta on jo aivan varma että haluaa juuri sen ammatin, niin miksi mennä lukioon ja sitä kautta sinne = n. 7,5 vuotta Kun voi mennä suoraan sinne = alle 6 vuotta... Mutta pitääpä pähkäillä :(


    • NäinOnNakit2

      Kannattaa pohtia ihan rauhassa. Nämä ei kuitenkaan mitään ihan pieniä juttuja ole.. Asiantuntevalta OPO:lta kannattaa myös käydä jotain kysysemässä, jos sellanen mahdollisuus on. Se voi auttaa/rohkaista kummasti päätöksissä.

      Mutta autan sua hieman. Laitan ne faktat pöytään:

      - Näistä ehkä pienellä marginaalilla lukio on parempi vaihtoehto, mutta sinulla ei lukuintoa ole. 3 vuotta opiskelua ilman motivaatiota saattaa olla aika tuskasta ja josta voi seurata huonot numerot.
      - Puheittesi mukaan merikapteenin homma on se "sun homma", mutta jos aivan varma asiasta olisit ei tätä keskustelua olisi koskaan käyty.
      - Aika nuoria ollaan vielä ja mieli osaa muuttua. Voi olla, että päädyt lääkäriksi vahtiperämiehen homman sijaan. Oletko tarpeeksi kypsä tekemään ammattivalinnan jo nyt?

      Siinä hieman pohdintaa. Päätätpä mitä vaan, oma on päätöksesi ja sen kanssa mennään eteenpäin ja toivotaan, että se on se oikea, jos sellaista edes on.

      • Ehkä...

        No, tosiasioita kaikkihan nuo ovat, kiitän ja kumarran näistä INFOISTA :) Miettien jatkan...


    • 34

      Nykyisin kuuluu riittävän kun käy kansalaisopiston rannikkolaivurin kurssin. Niillä papereilla voi jo tittelöidä täällä itseään merikapteeniksi ja olta jopa pasiseerin kippari. Ainakin J. Heikola on näin kertonut ja hänhän ei omien sanojensa mukaan valehtele.

      • fefsdfsd

        Työ onnistuu pimeänä ehkä jos on suhteita. Ei muuten. Tiedonlähde puhuu paskaa.


    • oomakippar!?

      tyhmien kannattaa hakeutua haudankaivajaks !

    • Miehistöaika

      Ei kannata!
      - Ja syy on se, että sinulla ei ole oikeaa näkemystä
      merialalle.
      Paras aika merellä on miehistöaika. - Huoletonta,
      reilua, ja täynnä käytannön oppia.
      Kipparina tulee vastuu ja kränä. Kaiken arvostelun
      ja vaatimusten kohteena. - Poikkeuksena lautta-
      kippari (merenkulun alaluokka).
      Ja 10 vuoden jälkeen (kipparina) olet valmis lopettamaan,
      tai siirtymään lauttaliikenteeseen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Itse olen kapteeni, ja todella tyytyväinen ammatinvalintaani!

      • Anonyymi
        UUSI

        Merikapteeni ei ole ammatti, se on oppiarvo.

        Laivassa on päällikkö.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      151
      13507
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9791
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      96
      9158
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      21
      8149
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      40
      6773
    6. 150
      6189
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3415
    8. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      50
      3130
    9. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      37
      1707
    10. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      397
      1265
    Aihe