Hei. Olen kiinnostunut aloittamaan opiskelun Merikapteeniksi. Olen kuullut että opinnot voi suorittaa jossain neljästä suomen merikoulusta (vissiin ahvenanmaa paras). Kuitenkin voisitteko kertoa alasta enemmän? Esim. koulutus, palkka, työmahdollisuudet. Kuulemma merikapteeniksi pääseen melko suoraan ja liksa todella hyvä, sekä piiskaa vaan muita alempi arvoisia.
Suoraan merikapteeniksi.
54
3386
Vastaukset
- Högskolan på Åland
joo ahvenanmaan koulu on ehdottomasti paras ja kaikki parhaat kipparit/seilorit valmistuu sieltä (itsekkin toivottavasti aikaan). Työpaikkoja riittää vaikka muille jakaa, itsellänikin on jo varma kipparin paikka matkustajalaivalla, tai niin mulle ainakin sanottiin koulussa.( siis ahvenanmaan koulussa). Palkka on hyvä, (n. 6000 euroa käteen kuussa) joskin joudut tekemään paljon töitä esim. tyhjentämään pilssin ym.
- Halutakippariksi
Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.
- kokenut10
Halutakippariksi kirjoitti:
Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.
Joo ihan oikeilla jäljillä olet. Kaikenlaisia muusinuijia siellä muutenkin seilailee.
- skeppare 17 år
Halutakippariksi kirjoitti:
Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.
olen ollut harjoittelijana kerran eräällä rahtilaivalla ja sain olla ruorissa mutta en saanut palkkaa siitä. Mistäköhän moinen johtuu? enkö ollutkaan hyvä? minullekkin on jo luvattu päällystöstä paikka vikinglineltä ettekä te sitä paikkaa tule saamaan koska valmistun koulusta jo aika pian, olenhan käynyt koulua jo yli vuoden ja minulla on ruotsalainen matruusin pätevytyskirja
- hopealusikka
skeppare 17 år kirjoitti:
olen ollut harjoittelijana kerran eräällä rahtilaivalla ja sain olla ruorissa mutta en saanut palkkaa siitä. Mistäköhän moinen johtuu? enkö ollutkaan hyvä? minullekkin on jo luvattu päällystöstä paikka vikinglineltä ettekä te sitä paikkaa tule saamaan koska valmistun koulusta jo aika pian, olenhan käynyt koulua jo yli vuoden ja minulla on ruotsalainen matruusin pätevytyskirja
Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.
No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.
No elämä opettanee. - fghj267
hopealusikka kirjoitti:
Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.
No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.
No elämä opettanee.niin tyhmä ettet ymmärrä ironiaa tossa jutussa. Puhdas provo, kaikki muut hokas mutta ehkä elämä opettaa sutkin hiukan huumorintajuisemmaksi... Ihan vain tulevaisuuden vinkkinä että ainakun täällä on jokin juttu tyyliin "suoraan kippariksi" niin se on ihan vain prosointia ja nuorison pelleilyä saada vanhat skönet kiehumaan...
- ihmiskippari
fghj267 kirjoitti:
niin tyhmä ettet ymmärrä ironiaa tossa jutussa. Puhdas provo, kaikki muut hokas mutta ehkä elämä opettaa sutkin hiukan huumorintajuisemmaksi... Ihan vain tulevaisuuden vinkkinä että ainakun täällä on jokin juttu tyyliin "suoraan kippariksi" niin se on ihan vain prosointia ja nuorison pelleilyä saada vanhat skönet kiehumaan...
Suoraan merikapteeniksi - kippariksi.
Merikapteeni on loppututkinto ja kippari on laivan päällikkö.
Kippariksi voisi kuvitella pääsevänsä tai yleensä uskaltavansa ryhtyä kun ensin on seilannut täkillä, sitten siitä mennyt perämieskouluun, seilanntu perämiehenä, förstinä...
Kokeillut elmää ja etenkin onko sosiaalista kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen ja onko minkäänlaista esimieskykyä.
Kipparius ei ole enää mitään 1900luvun alun ja lopunkin jumal asemaa.
Kippari on varustamon työläinen ja joissakin tapauksissa jopa tulosvastuullinen suorittaja.
Kipparin tulisi olla ihminen. - paskat palkat
hopealusikka kirjoitti:
Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.
No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.
No elämä opettanee.Ei kannata edes harkita. Ennen oli hyvä, ei enää ja filippiinot valtaa alan pian.
- skeppare 17 år
hopealusikka kirjoitti:
Kippari kalle oon...Elokuvia on katsottu ja kirjoja luettu ja satuja kuultu.
Oikein saanut olla ruorissa - aivan kuin jostain sadusta.
No kunhan nyt ensin saatte ne kipparin kirjat.
Voi että nuoret on niin toiveikkaita ja fantasioita täynnä. Arjen todellisuudesta ja nykyajan kilpailun kovuudesta mitään tietämöttömiä.
No elämä opettanee.elämä on jo opettanut minua, olenhan ruorissakin ollut ja siitä selvinnyt kuin mies. Ainiin ja olen kiinnittänyt lastiakin. Ja sitäpaitsi kohta menen armeijaan ja aion olla siellä kokonaiset 6 kuukautta.
- merille.fi
skeppare 17 år kirjoitti:
olen ollut harjoittelijana kerran eräällä rahtilaivalla ja sain olla ruorissa mutta en saanut palkkaa siitä. Mistäköhän moinen johtuu? enkö ollutkaan hyvä? minullekkin on jo luvattu päällystöstä paikka vikinglineltä ettekä te sitä paikkaa tule saamaan koska valmistun koulusta jo aika pian, olenhan käynyt koulua jo yli vuoden ja minulla on ruotsalainen matruusin pätevytyskirja
millaista se ruorissa olo on? joudun ehkä joskus itsekkin ruoriin kun aikanani kippariksi valmistun. Olen kyllä kuullut että laivat ovat nykyään täysin automaattisia, eli ne ohjaatvat itse itsenä satamasta satamaan.
- 14+5
merille.fi kirjoitti:
millaista se ruorissa olo on? joudun ehkä joskus itsekkin ruoriin kun aikanani kippariksi valmistun. Olen kyllä kuullut että laivat ovat nykyään täysin automaattisia, eli ne ohjaatvat itse itsenä satamasta satamaan.
näpyttelee sellaiseen nindentoon koodin siel ohjaamos,kaijas on kans koodi niin niin laiva menee just siihen mihin kohtaan tarkoitit,helppoo vai mitä. Ei muut ku vetelee chesterveltiä ja juo calsperii siel ohjaamos. Töijäyskin hoituu mangneeteilla,ei tartte enään narui eikä ukkoi niit pollareihin solmuaan.
- merille.fi
14+5 kirjoitti:
näpyttelee sellaiseen nindentoon koodin siel ohjaamos,kaijas on kans koodi niin niin laiva menee just siihen mihin kohtaan tarkoitit,helppoo vai mitä. Ei muut ku vetelee chesterveltiä ja juo calsperii siel ohjaamos. Töijäyskin hoituu mangneeteilla,ei tartte enään narui eikä ukkoi niit pollareihin solmuaan.
kiitos tiedosta, juuri tuonkaltaisista systeemeistä olen kuullut monelta seilorilta
- nintendo64
14+5 kirjoitti:
näpyttelee sellaiseen nindentoon koodin siel ohjaamos,kaijas on kans koodi niin niin laiva menee just siihen mihin kohtaan tarkoitit,helppoo vai mitä. Ei muut ku vetelee chesterveltiä ja juo calsperii siel ohjaamos. Töijäyskin hoituu mangneeteilla,ei tartte enään narui eikä ukkoi niit pollareihin solmuaan.
Eli kannattaa vaan pelata pelejä kuin ports of call ja ship simulator, niin saa jo tulevaisuuden praktiikat kasaan!
- sgönare lund
ihmiskippari kirjoitti:
Suoraan merikapteeniksi - kippariksi.
Merikapteeni on loppututkinto ja kippari on laivan päällikkö.
Kippariksi voisi kuvitella pääsevänsä tai yleensä uskaltavansa ryhtyä kun ensin on seilannut täkillä, sitten siitä mennyt perämieskouluun, seilanntu perämiehenä, förstinä...
Kokeillut elmää ja etenkin onko sosiaalista kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen ja onko minkäänlaista esimieskykyä.
Kipparius ei ole enää mitään 1900luvun alun ja lopunkin jumal asemaa.
Kippari on varustamon työläinen ja joissakin tapauksissa jopa tulosvastuullinen suorittaja.
Kipparin tulisi olla ihminen.saati tulevista perämiehistä ja kippareista suurin osa ole ikinä täkkärinä seilannut vaan menneet suoraan opistoon ja tulleet ensimmäisen kerran laivalla harjoittelijoina. Tosin kyllä ne täkkärin hommia yleensä siinä vaiheessa joutuu tekemään.
- 15+19
merille.fi kirjoitti:
kiitos tiedosta, juuri tuonkaltaisista systeemeistä olen kuullut monelta seilorilta
siellä Itämerellä on kyltit ja suuntaviitat mikä maa missäkin on,ei muutakuin ohjailee niiden mukaan,kun tulee lähemmäs rannikkoa niin löytyy paikkakunta kyltit, valitsee vain viitan suunnan mihin menos,Atlanti on paska paikka siellä ei viellä näitä viittoja ole,mutta ei sinne asti kannate lähteä eksyy.
- kaiken nähnyt
Halutakippariksi kirjoitti:
Aijaa niinkin hyvä liksa! En mä kyllä mitään kakkahommia ajatellu sinne mennä tekee, suoraan päällystöön vaan. Ei toi laivojen ajaminen mitään vaikeeta voi olla jos sitä jotkut filpparitkin tekee. Eikö sitä kakkahommaa varten ole ne halvemmat työntekijät aasiasta. Ahvenanmaa kuulostaa hyvältä... Ei se oo kun näyttää vaan.
Sinne lasikoppiin ei ihan kävellä tosta vaan, eikä se paatin ohjaaminen mitään helppoa ole, ehkä ajanmyötä.. Meri on meri, on myrskyä, on aaltoa, on tuulta, on jäätä, on pimeetä.
- oliko näin
Pitääkö paikkansa että kuuskymmenluvulla ei silloinen Neste kelpuuttanut perämiehiksi ahvenamaan merikoulun käyneitä, riski oli liian ruuri. Ahvenamaan koulusta saivat aina kaikki henkiseen kykyyn katsomatta perämiehen paperit, mikäli joku kotiseutupaperi oli kunnossa. Neste ei ottanut riskejä.
- 18
merille.fi kirjoitti:
millaista se ruorissa olo on? joudun ehkä joskus itsekkin ruoriin kun aikanani kippariksi valmistun. Olen kyllä kuullut että laivat ovat nykyään täysin automaattisia, eli ne ohjaatvat itse itsenä satamasta satamaan.
Ei muistu mieleen millaista oli ruorissa kun aina olin humalassa. Sen tiedän, että laivat ovat nykyisin niin automaattisia ettei ne sinua tarvitse.
- Saaristoveneilijä
oliko näin kirjoitti:
Pitääkö paikkansa että kuuskymmenluvulla ei silloinen Neste kelpuuttanut perämiehiksi ahvenamaan merikoulun käyneitä, riski oli liian ruuri. Ahvenamaan koulusta saivat aina kaikki henkiseen kykyyn katsomatta perämiehen paperit, mikäli joku kotiseutupaperi oli kunnossa. Neste ei ottanut riskejä.
Oj-Oj; - itse en ole Ålannin merikoulun miehiä, mutta
senverran tiedän, että Neste Oylla oli MT Tervissä ja
MT Palvassa, samoin yli 10 vuotta MT Enskerissä
Ålantilaiset kipparit. - Eikä näma mitään onnettomuuksia
koskaan aiheuttaneet. - Heikommin oli Raumasta
tulleet perämiehet. Heiltä puuttui kokonaan mm
instrumenttioppi.
Älä jatka roskapuheita, sinä komplexintäytteinen
ei-Ålantilainen.
- fakta24
on HUUTAVA pula suomessa. Heti kun saat tarvittavat praktiikat täyteen niin saat heti kipparin paikan. Suomessahan on itseasiassa 8 merikoululuokkaa päällystölle kun neljässä kaupungissa(Rauma,Kotka,Turku,Mariehamn) on sekä kippari että perämieslinjat. Suomen kauppalaivaston koko on kuitenkin niin suuri ettei nämä 8 luokkaa (about 20 oppislasta x 8 luokkaa=160 uuttaa perämiestä VUODESSA) mitenkään pysty korvaamaan tätä HUUTAVAA päällystö pulaa mikä suomessa on!
Onneksi tähän on havahduttu ja säilytetty kaikki koulut ja luokat jotta saadaan lisää uusia perämiehiä korvaamaan tämä SUURI päällystön eläköityminen...- kaikessa
haah olen seilannut saimaan kanavan ja olen nähnyt kaiken!!!
- vahtimies
kaikessa kirjoitti:
haah olen seilannut saimaan kanavan ja olen nähnyt kaiken!!!
Olet todella harjaantunut kanavakiipeilyyn. Suurille järville matkailu sinulle lasten leikkiä, olethan selvittänyt selvästi suuremman korkeuseron.
- nopeasti..
Kuulemma Raumalta saa puolen vuoden etäisopiskelulla kapteenintutkinnon (DIS).
- VanhaAkateemikko
Jokainen kehuu omaa kouluaan.
Tunnettua kuitenkin että Åbo Navigationsskola/-institut
oli Åbo Akademin alisena pätevin merikoulu Suomessa.
Silloin se toimi Tähtitornin mäellä, vanhassa observaatiossa,
joskus 1960-luvun loppupäiviin saakka.
Keskimäärin vain neljännes aloittaneista oppilaista klaarasi
loppuun saakka. VanhaAkateemikko kirjoitti:
Jokainen kehuu omaa kouluaan.
Tunnettua kuitenkin että Åbo Navigationsskola/-institut
oli Åbo Akademin alisena pätevin merikoulu Suomessa.
Silloin se toimi Tähtitornin mäellä, vanhassa observaatiossa,
joskus 1960-luvun loppupäiviin saakka.
Keskimäärin vain neljännes aloittaneista oppilaista klaarasi
loppuun saakka.On hyvä koulu, suoritin sielä merikapteenin tutkinnon v 1980. Oli viimeinen vanhanmuotoinen kippariluokka. Tai oli kaksi luokkaa, suomen ja ruotsinkielinen. Rexinä oli Gyllenberg.
- Varvoorinjuopa
Ja aikaisemmin Porin Reposaaressa sai tutkonnon viikossa ja samalla ( niinkuin kylkiäisenä ) timpuri- ja muurarimestarin pätevyyden. Kiertokoulu lähti sieltä taannoin kuin kuppa Töölöstä ja kuulemma satu jatkuu Porin esikaupungissa Raumalla.
- toejoki2
Varvoorinjuopa kirjoitti:
Ja aikaisemmin Porin Reposaaressa sai tutkonnon viikossa ja samalla ( niinkuin kylkiäisenä ) timpuri- ja muurarimestarin pätevyyden. Kiertokoulu lähti sieltä taannoin kuin kuppa Töölöstä ja kuulemma satu jatkuu Porin esikaupungissa Raumalla.
Hyvä ja hauska.
- kmak77
Unohda koko juttu, elämä on maissa.
- 9
täällä kirjoittavalta ns "meriasiantuntijalta" Jouko Heikolalta miten tullaan Merikapteeniksi ilman praktiikoita ja kouluja, pelkästään pursiseuran rannikkolaivurin kurssin käymällä. Saat samalla myös poosun ja konemestarin paperit.
- tullut miettineeksi
miksi provosoit?
- 34
tullut miettineeksi kirjoitti:
miksi provosoit?
sinäkö olet?
- Vastaus on
34 kirjoitti:
sinäkö olet?
kyllä ja syykin on selvä. Oletko jonkinlaisessa liitossa numeropoika 9:n kanssa.
- syvän meren sailori
Jos omistat noin loistokkaat henkiset eväät kuin annat ymmärtää, niin miksi opiskella merikapteeniksi. Minä ryhtyisin heti laivanvarustajaksi ilman väliportaita. Nauttisin mielikuvasta, että olisin heti useamman laivan kipparien kippari.
- Kasettisiiffi
mutta menkoon.Kun itse opiskelin 60-luvulla konemestariksi,oli kaksi C-60-kasettia"Korvakuulolla kone-
mestariksi".Ne kuuntelin kaksi kertaa ja eikun Finnlinesille ykkoseksi.En tieda onnistuuko nykyaan,kun
noita C-kasetteja ei taida enaan olla.Nykyaan on varmasti joku vastaava tietokoneohjelma,jolla homma
hoituu muutamassa tunnissa. - näin ennen kasetteja
Kasettisiiffi kirjoitti:
mutta menkoon.Kun itse opiskelin 60-luvulla konemestariksi,oli kaksi C-60-kasettia"Korvakuulolla kone-
mestariksi".Ne kuuntelin kaksi kertaa ja eikun Finnlinesille ykkoseksi.En tieda onnistuuko nykyaan,kun
noita C-kasetteja ei taida enaan olla.Nykyaan on varmasti joku vastaava tietokoneohjelma,jolla homma
hoituu muutamassa tunnissa.M/S Utopia merkkinen. Minäkin olin 60 luvulla Kongolaisessa MT/ Olav aluksessa junkkina. Samaan aikaan oli myös eräs Kongolainen poju moottorioppilaana. Minä sain ulosmaksun edelleen junkkina ja kyseinen moottorioppilas myöhemmin konekolmosena, puhuivat jostain dispanssista. Ei ollut kasetteja, mitä kuunnella, eikä muutakaan kirjallisuutta, saatika mitään konealan koulutusta. Riitti kun ei puhunut, osannut Suomea.
KIppari ei myös puhunut, osannut Suomea, mutta sönkkäsi sentään jouluaattona messin ovelta kun Ruotsinkieliset toivotukset oli kuultu "saattana teil olla sinkku tääl". No, olihan meitä tasan kaksi Suomenkielistä 12 joukossa. - Don Bacardi
näin ennen kasetteja kirjoitti:
M/S Utopia merkkinen. Minäkin olin 60 luvulla Kongolaisessa MT/ Olav aluksessa junkkina. Samaan aikaan oli myös eräs Kongolainen poju moottorioppilaana. Minä sain ulosmaksun edelleen junkkina ja kyseinen moottorioppilas myöhemmin konekolmosena, puhuivat jostain dispanssista. Ei ollut kasetteja, mitä kuunnella, eikä muutakaan kirjallisuutta, saatika mitään konealan koulutusta. Riitti kun ei puhunut, osannut Suomea.
KIppari ei myös puhunut, osannut Suomea, mutta sönkkäsi sentään jouluaattona messin ovelta kun Ruotsinkieliset toivotukset oli kuultu "saattana teil olla sinkku tääl". No, olihan meitä tasan kaksi Suomenkielistä 12 joukossa."Meita oli tasan 2 Suomenkielista 12 joukossa".Kovin on Olavi pienella porukalla seilannut.50-luvun
pontto,joten miehitys on ollut lahes 40 ukkoa.Taten matematiikka ei oikein toimi.
P.S.Heikko ynnapaani johtuu ehka siita,etta se kasettikurssi jai kaymatta. - KapteeniMeri
Don Bacardi kirjoitti:
"Meita oli tasan 2 Suomenkielista 12 joukossa".Kovin on Olavi pienella porukalla seilannut.50-luvun
pontto,joten miehitys on ollut lahes 40 ukkoa.Taten matematiikka ei oikein toimi.
P.S.Heikko ynnapaani johtuu ehka siita,etta se kasettikurssi jai kaymatta.Kirjoittaja varmaan tarkoitti 12 ukkoa kansipuolen messissa, ei koko laivassa. Signyssa meita oli myos 12 kansipuolen messissa. Poosu, timppa, pumppu, kolme matruusia, kolme puolikasta ja kolme junkkia.
- näin ennen kasetteja
KapteeniMeri kirjoitti:
Kirjoittaja varmaan tarkoitti 12 ukkoa kansipuolen messissa, ei koko laivassa. Signyssa meita oli myos 12 kansipuolen messissa. Poosu, timppa, pumppu, kolme matruusia, kolme puolikasta ja kolme junkkia.
tarkoitin, vajavaisen muistini mukaan henkilökuntaa oli kaikkiaan 42 yksilöä joista Suomenkielisiä 2 ja täysin ummikkoja 1 minä. Työ tekijäänsä opettaa kuuluu sanonta, olen samaa mieltä. Ainakin alkeet oppi korttipelissä hyvin ja juopottelussa lisää.
- 8
Kasettisiiffi kirjoitti:
mutta menkoon.Kun itse opiskelin 60-luvulla konemestariksi,oli kaksi C-60-kasettia"Korvakuulolla kone-
mestariksi".Ne kuuntelin kaksi kertaa ja eikun Finnlinesille ykkoseksi.En tieda onnistuuko nykyaan,kun
noita C-kasetteja ei taida enaan olla.Nykyaan on varmasti joku vastaava tietokoneohjelma,jolla homma
hoituu muutamassa tunnissa.noin paljoa kouluja tarvii käydä. Riittää kun käy pursiseuran laivurikurssin niin pääsee ainakin pasiseeriin kippari/siiffi/poosuksi, oikein ulkomaan linjoille peräti Ruotsiin asti kelpaavat nuo paperit. Ovat kuulemma joskus antaneet ikään kuin kylkiäisinä vielä rapparin paperitkin.
- Status duo
8 kirjoitti:
noin paljoa kouluja tarvii käydä. Riittää kun käy pursiseuran laivurikurssin niin pääsee ainakin pasiseeriin kippari/siiffi/poosuksi, oikein ulkomaan linjoille peräti Ruotsiin asti kelpaavat nuo paperit. Ovat kuulemma joskus antaneet ikään kuin kylkiäisinä vielä rapparin paperitkin.
Ostin omat Merikapteenin kirjani aikoinaan Panamasta 54 silloisella dollarilla. Nykyään oon kipparina
isolla risteilijällä Hondurasissa. Hyvät paperit, laminoitu on ja kaikkea. Mukaan sai ottaa vielä postikortteja Panamasta. Kyllä tollasen ison risteilijän brykällä on sitten paljon kaikenlaisia nappuloita
ja vempaimia, varmaan satoja. Oon löytäny vasta yhelle käyttötarkoituksen, meinaan lasinpuhaltimelle, koska sillä pytyy myöskin kuivaamaan mun krapulasta hikisiä kainaloitani. Tulee aina juotua liikaa konjakkia kapteenin poydässä aamerikkalaisten mljoonäärileidien kanssa. Siitä meinaa tulee armoton krapula. Unelmajobi, palkka 96 000 taalaa kuussa virkapukulisä. Suosittelen merialaa lämpimästi kaikille sitä harkitseville. - tiiskeri1980
Don Bacardi kirjoitti:
"Meita oli tasan 2 Suomenkielista 12 joukossa".Kovin on Olavi pienella porukalla seilannut.50-luvun
pontto,joten miehitys on ollut lahes 40 ukkoa.Taten matematiikka ei oikein toimi.
P.S.Heikko ynnapaani johtuu ehka siita,etta se kasettikurssi jai kaymatta.vittu oot samanlainen syylä ku 30v sitten.kerran syylä,aina syylä
- Merikapteeniksi ?
Eli tuota käytännössä... Olisin nyt itse siinä iässä että pitäisi päättää, lähteekö suoraan esim. Kotkaan vai lukioon opiskelemaan... Haluaisin tietää kokemuksia ihmisiltä, joilla tämä kysymys on ollut myös edessä ? Tarvittavat arvosanat itselläni on hyvät, eli "vapaa pääsy" molempiin... Mitä teen / tekisitte ?
- NäinOnNakit
Jos kapteeniksi haluat niin olettaisin, että lukio on järkevin vaihtoehto. Saat tarvittavan kielitaidon myös ulkomailla työskentelyyn, jos se on vaatimuksesi ja yleensäkin yleissivistävä pohja helpottaa huomattavasti pääsykokeissa ja joka päiväisessä työssä.
Jos lähdet vahtiperämiehenkoulutukseen, olet periaatteessa sidottu merenkulkualalle. Jos käy niin, että työ alkaa maistua puulta niin lukiopohjalla on helpompi lähteä opiskelemaan jotain toista alaa.
Itse olen samassa jamassa kanssasi. Ajattelin itsekin vahtiperämiehen koulutusta, mutta kun lukupäätä löytyy niin selkein vaihtoehto on lähteä lukioon. Yhteishakupaperit laitettu siis lukioon. Tässä on vielä pitkä aika siihen hetkeen kun jatkokoulutukseen on lähdettävä ja mieli osaa muuttua, joten sitten tuleviin koitoksiin on helpompi lukiopapereilla lähteä.- Vai onko ?
No mulla on nyt jo kans pistetty hakupaperit menemään, mutta kotkaan... Se on sit toinen juttu, haenko peruutus paikkaa... Onhan se niinkin että Lukio on parempi vaihtoehto, mutta olen enemmänkin käytännön ihminen enkä niinkään "istun luokassa, kuuntelen opettajaa" ihminen... :( Mutta täytyy nyt tässä katsoa miten käy :)
- NäinOnNakit1
En mene sitä huonoksi vaihtoehdoksi sanomaan, mutta nyt toivo vaan, että tämä ala on juuri "sun homma". Kyllä se koulunkäynti muakin tympii, mutta kun tietää, että sen kautta voi saavuttaa jotakin parempaa niin se motivoi jo aika hyvin opiskelemaan. Tunnilla ei tarvitse kuunnella, ainakin peruskoulun hommat hoitui nopealla omatoimisella lukemisella. Tosiaan lukioon menen siksi, että ykkösvaihtoehtoalalleni on ylioppilastutkinto vaatimus ja nuo vahtiperämieskoulutuspaikat on aivan helkkarin kaukana, joten asuminen ei periaatteessa olisi onnistunut. Mutta tosiaan lukion kautta itse lähden koittamaan, eiköhän nuissa molemmissa ole huonot ja hyvät puolet. Samaan pestiin voi päästä reitistä riippumatta.
Mutta miksi kyselet täällä, vaikka olet jo hakupaperit laittanut menemään, tulitko katumapäälle?- Ehkä...
niinkin voisi sanoa... Onhan se niin että jos menee lukion kautta "KASVAA IHMISENÄ" jne. mutta jos ajattelee että jos asiasta on jo aivan varma että haluaa juuri sen ammatin, niin miksi mennä lukioon ja sitä kautta sinne = n. 7,5 vuotta Kun voi mennä suoraan sinne = alle 6 vuotta... Mutta pitääpä pähkäillä :(
- NäinOnNakit2
Kannattaa pohtia ihan rauhassa. Nämä ei kuitenkaan mitään ihan pieniä juttuja ole.. Asiantuntevalta OPO:lta kannattaa myös käydä jotain kysysemässä, jos sellanen mahdollisuus on. Se voi auttaa/rohkaista kummasti päätöksissä.
Mutta autan sua hieman. Laitan ne faktat pöytään:
- Näistä ehkä pienellä marginaalilla lukio on parempi vaihtoehto, mutta sinulla ei lukuintoa ole. 3 vuotta opiskelua ilman motivaatiota saattaa olla aika tuskasta ja josta voi seurata huonot numerot.
- Puheittesi mukaan merikapteenin homma on se "sun homma", mutta jos aivan varma asiasta olisit ei tätä keskustelua olisi koskaan käyty.
- Aika nuoria ollaan vielä ja mieli osaa muuttua. Voi olla, että päädyt lääkäriksi vahtiperämiehen homman sijaan. Oletko tarpeeksi kypsä tekemään ammattivalinnan jo nyt?
Siinä hieman pohdintaa. Päätätpä mitä vaan, oma on päätöksesi ja sen kanssa mennään eteenpäin ja toivotaan, että se on se oikea, jos sellaista edes on.- Ehkä...
No, tosiasioita kaikkihan nuo ovat, kiitän ja kumarran näistä INFOISTA :) Miettien jatkan...
- 34
Nykyisin kuuluu riittävän kun käy kansalaisopiston rannikkolaivurin kurssin. Niillä papereilla voi jo tittelöidä täällä itseään merikapteeniksi ja olta jopa pasiseerin kippari. Ainakin J. Heikola on näin kertonut ja hänhän ei omien sanojensa mukaan valehtele.
- fefsdfsd
Työ onnistuu pimeänä ehkä jos on suhteita. Ei muuten. Tiedonlähde puhuu paskaa.
- oomakippar!?
tyhmien kannattaa hakeutua haudankaivajaks !
- Miehistöaika
Ei kannata!
- Ja syy on se, että sinulla ei ole oikeaa näkemystä
merialalle.
Paras aika merellä on miehistöaika. - Huoletonta,
reilua, ja täynnä käytannön oppia.
Kipparina tulee vastuu ja kränä. Kaiken arvostelun
ja vaatimusten kohteena. - Poikkeuksena lautta-
kippari (merenkulun alaluokka).
Ja 10 vuoden jälkeen (kipparina) olet valmis lopettamaan,
tai siirtymään lauttaliikenteeseen. - AnonyymiUUSI
Itse olen kapteeni, ja todella tyytyväinen ammatinvalintaani!
- AnonyymiUUSI
Merikapteeni ei ole ammatti, se on oppiarvo.
Laivassa on päällikkö.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude15113507Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729791Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h969158Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k218149Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk406773Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1506189Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri243415Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua503130Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy371707En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3971265