Mitä tarkoittaa "Persona Non Data"?
Kiitos kaikille vastanneille :)
"Persona Non Data"
16
932
Vastaukset
- Dating one only
An undateful person.
- Vähän purjus
Siittämätön lurjus?
Suomennettuna latinasta sana sanalta tarkoittaisi suunnilleen "Henkilö jolle ei ole annettu", "Henkilö ilman anteja." tjsp. mutta oikeakielisyydestä latinaksi ei ole hajuakaan.
Onko se suomeksi lahjaton? ; )- ergiö
Kyseessä voisi olla ilmaisun "persona non grata" paino- tms. virhe.
Epätoivottu henkilö siis suomeksi. - En minä ainakaan
ergiö kirjoitti:
Kyseessä voisi olla ilmaisun "persona non grata" paino- tms. virhe.
Epätoivottu henkilö siis suomeksi.Et kai sentään luule tältä palstalta löytyvän ketään, joka olisi kaivannut tuota avaajan esittämän sanaleikin selitystä.
En minä ainakaan kirjoitti:
Et kai sentään luule tältä palstalta löytyvän ketään, joka olisi kaivannut tuota avaajan esittämän sanaleikin selitystä.
Toisaalta, lauseen vääntö mukahauskaan muotoon, jonka merkitystä ei sen vääntäjäkään ymmärrä, tuskin on sanaleikki...
- En minä ainakaan
Kollimaattori kirjoitti:
Toisaalta, lauseen vääntö mukahauskaan muotoon, jonka merkitystä ei sen vääntäjäkään ymmärrä, tuskin on sanaleikki...
Minulle oli selviö, että avaaja tuntee termin "personan non grata" ja sen merkityksen. Kukapa ei tuntisi! Yhtä selviö minulle oli sekin, että avaaja kysyi siitä tehdyn keinotekoisen väännöksen "persona non data" merkitystä ihan vain piloillaan - jo hymiökin sen paljasti!
- sama
En minä ainakaan kirjoitti:
Minulle oli selviö, että avaaja tuntee termin "personan non grata" ja sen merkityksen. Kukapa ei tuntisi! Yhtä selviö minulle oli sekin, että avaaja kysyi siitä tehdyn keinotekoisen väännöksen "persona non data" merkitystä ihan vain piloillaan - jo hymiökin sen paljasti!
personan > persona
- nipeau
Juu, tutkimatta tulee minullekin mieleen tuo lahjattomuus väännöksenä non gratasta. Jos mennään kielellisyyden ulkopuolelle, joku (mainosmies) voi tietenkin tarkoittaa non datalla vaikkapa ignoranttia ihmistä, mutta se olisi väännöksenä heppoinen, ilman pohjaa ja aikaa kestämätön.
- Epäkeskonen
'Data' on sanan 'datum' monikkomuoto. Olettakaamme, että englanti on ominut sen merkityksen latinasta ihan sellaisenaan.
MOT WSOY Enteka 4.0 englanti-suomi kertoo seuraavaa:
datum tieto; perus-. datum axis perusakseli. datum error tarkistuspistevirhe (mit). datum hole perusaukko. datum level perustaso, nollataso, vertailutaso. datum line perustaso, normaalihorisontti, perusviiva, nolla, nollataso; jakosuora (hamm). datum mark perusmerkki, kiintopiste. datum plane perustaso, normaalihorisontti, perusviiva, nolla, nollataso. datum point kiintopiste. datum reference vertailukohta, vertailutaso; kohdistuspiste (elektr). datum surface perustaso, normaalihorisontti, perusviiva, nolla, nollataso. datum water level veden 0-taso.
'Persona non data' vaikuttaisi tuon sanakirjadatan olevan kaikkea muuta kuin perusihminen – hänestä saanee tuskin tekemälläkään Maukka Perusjätkää, persjalkaista persua tai muutakaan tavan tallaajaa.
Euroword Business Pro 2010 antaa englannin datum-sanalle yhden ainoan käännösvastineen: 'tosiseikka'. Älköön siis kukaan epäilkö, etteikö edellä esittämäni olisi totta."Olettakaamme, että englanti on ominut sen merkityksen latinasta ihan sellaisenaan."
Tuossahan sitä kaadutaan jo lähtötelineisiin. ; )- Epäkeskonen
Kollimaattori kirjoitti:
"Olettakaamme, että englanti on ominut sen merkityksen latinasta ihan sellaisenaan."
Tuossahan sitä kaadutaan jo lähtötelineisiin. ; )Eiköhän sitä maaliin mahda päästä konttaamallakin?
Epäkeskonen kirjoitti:
Eiköhän sitä maaliin mahda päästä konttaamallakin?
Jos konttaa takaperin (ja siitä tässä tuntuu olevan kyse), ei välttämättä lainkaan pääse maaliin.
Koska muut latinaa edes vähän osaavat eivät ilmeisesti pidä alkuperäistä kysymystä asiallisen vastauksen arvoisena, jollainen se ei ehkä lienekään, mainitsen, että ”persona non data” tarkoittaa ’henkilö, jota ei ole annettu’.- Epäkeskonen
Yucca kirjoitti:
Jos konttaa takaperin (ja siitä tässä tuntuu olevan kyse), ei välttämättä lainkaan pääse maaliin.
Koska muut latinaa edes vähän osaavat eivät ilmeisesti pidä alkuperäistä kysymystä asiallisen vastauksen arvoisena, jollainen se ei ehkä lienekään, mainitsen, että ”persona non data” tarkoittaa ’henkilö, jota ei ole annettu’.http://fi.wikipedia.org/wiki/Aino_Ackté lauleskeli viime vuosisadan alkupuolella mm. pariisilaisten ja nykkiläisten iloksi, meistä suomalaisista puhumattakaan. Pariisia varten hän muutti sukunimensä kirjoitustapaa (Achté => Ackté) välttyäkseen leimautumasta jonkin muun ammatin harjoittajaksi.
Nimen lausumistapa ei tuosta muuttunut; sukunimen Achté nykyisetkin kantajat lausuvat nimensä ”Aktee” (paino jälkimmäisellä tavulla).
Mitähän ”personne non acheté” olisi latinaksi? Täytyy myöntää, että en osaa latinalaisia kieliä lainkaan, en edes tuota ranskaa.
- Epäkeskonen
Takaraivossani kummitteleiksen muistelmus, jonka mukaan joku valopää olisi muinoin ehdottanut data-sanan suomenkieliseksi vastineeksi antaa-verbistä johdettua sanaa ”anne”. Vai olisiko tuota tarjottu sittenkin termin output data vastineeksi? Täsmällisempiä muistikuvia?
Maastamme löytyy yritys nimeltä Data-Anne Oy. Tuon nimen historiasta minulla ei ole havaintoja, mutta firman kotipaikan nimi Läyliäinen kuuluu ehdottomasti kartan kauneimmistoon.
http://www.dataanne.fi/
Vaatimattoman kirjastoni huumoriosastolle kuuluu Tietotekniikan liiton julkaisema ATK-sanakirja v:lta 1989. Sen mukaan näissä näpyttelemissäni kirjaimissa on latva- ja juuripiirtoja (engl. ascender, descender) ja tihrustelen tekstiäni näyttimestä (engl. display). Tuossa vieressä pöydällä nököttävä hökötys on kuulemma tutkain (engl. scanner) jne.- apuuua
olisko kellään sen verran tietoa taitoa että osaisi kertoa tämän tekstin suomeksi ---- animo, velle agere
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a616581Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�2095051Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,604478Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K963745Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii732931Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut662777Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1112577Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621907Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2531800Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä421658