En hirveästi ole löytänyt vastaavanlaisia kokemuksia tai tietoa netistä, mistä nopea lihominen voi johtua, joten laittakaa näppis suhisemaan jos omakohtaisia kokemuksia tai tietoa löytyy, kiitos. :-)
Elikkäs.. Olen nyt kesäkuuhun -11 kestävällä koulutuksella (joka toinen kk on työharjottelu) ja liikun keskimäärin pari kilometriä päivässä koulupäivien aikoihin (päivittäiset reitit sisältää paljon ylämäkiä ja muutaman alamäen). Stepperillä talsin kotona kun muistan ja käsipainoja nostelen kun muistan. En siis mikään himoliikkuja, mutta yleensä talvisin tulee ulkona talsittua enemmän ( toki lumityöt ja täällä itärajalla lunta ainakin viime talvena riitti), välillä pari kertaa viikossa noin 10km/pvä, yleensä pari kolme viikkoa kun innostun. Kävelytahti on ripeä kesät talvet "normaalikävelyissäkin". Autoa ei ole käytössä elikkäs kävelypelillä tai kesällä pyörällä mennään. En juurikaan roskaruokaa syö, kasviksia ja vihanneksia yritän popsia niin paljon kuin mahdollista ja mitään karkkia tmv. ei kovin usein tule syötyä. Välillä syön kerran pari päivässä, välillä taas koko päivän. Riippuu vähän miten on tekemistä, joten ruokailitottumukset todella vaihtelevia.
Helmikuussa 2010 painoin 75-77kg, mikä on minun ruumiinrakenteelleni oikein sopiva (lääkärienkin mukaan, vaikka pituuteni onkin vain 167cm ja ylipainoa siis on nuillakin lukemilla) ja se tuntuukin "omalle painolle". 70kg ei ole mahdoton painolukema saavuttaa (viime joulukuussa painoin) joka onkin tavoitepainoni kunhan keksin mihin se kannattaisi sijoittaa että olisi realistinen, mutta en usko että enää tulen sen alapuolelle menemään koskaan, ja olen ihan tyytyväinen siihen.
Vaaka ei todellakaan ole 22-vuotiaan naisen paras ystävä, näytti hurjat 97kg! :O Miten olen voinut lihota reilussa puolessa vuodessa 20kg?! Kesällä pyörin 83-86kg:ssa ja välissä laihduinkin vajaa kymmenen kiloa, mutta koska ei itselläni vaakaa ole niin ei tullut painoa seurattua. Nyt eilen kun kävin vaa'assa, niin järkytyin todenteolla. En yhtään ihmettele miksi kuukautisetkin on jääneet loka- ja marraskuulta pois, herranjestas noita lukemia.. Mutta se nyt sitten ihmetyttää, että mikä tuon nopean lihomisen aiheutta, varsinkin kun elämäntavat on ihan ok:t (ei toki hyvät missään nimessä, muttei ihan paskatkaan)? Raskaana en ole, joku sitä varmaan ehdottelee kuitenkin.. Sitä ihmettelen että viime vuosi tuli juotua ahkerasti melkeimpä joka päivä kaljaa, ja silti maximissaan painoin sen 77kg. Tänä vuonna olen viidesti ottanut, ja elämäntapani on kyllä hurjasti terveemmät kuin viime vuonna. Kävin sitten lääkärissä kyselemässä menkkojeni perään ja lääkäri mainitsi kilpirauhasepäilystä, joka minulla on ollut ja ensi viikolla onkin testit. Suvussamme on paljon kilpirauhasvikoja, mutta voiko se näin yhtäkkiä alkaa oireilemaan ja nostaa painoa, turvottaa nilkkoja, käsiä ja naamaa ja jättää kuukautiset pois? Ihan noin niinkuin sormia napsauttamalla se sitten iskisi? Ja entäs sitten jos todetaan, lihooko lääkkeillä lisää vai saako sillä painoakin jo alas?
Tämä nyt on tietty spekulointia kokeiden tuloksien saamiseen asti, mutta vinkkejä otetaan myös vastaan siihen, miten tästä nyt sitten eteenpäin jatketaan, että pääsisi jossain vaiheessa edes alle sen 90 näin alkuun :-) Olen nyt ihan ymmälläni.
Nopea lihominen & tästä eteenpäin
2
1079
Vastaukset
- veikkaus...
Oireet kuulostavat varsin tutuilta! Vajaatoiminta tosiaan aiheuttaa mm. lihomista, turvotusta, kuukautishäiriöitä, väsymystä, palelua, niveloireita ja on vahvasti perinnöllinen sairaus.
Omalla kohdallani liikatoimiva kilpirauhanen leikattiin, minkä vuoksi tuli vajaatoiminta ja sen oireet varsin nopeasti. Laihtuminen ei ole ollut kovin helppoa, vaikka lääkitys ja arvot ovat olleet kohdillaan. Mitkään normaalit ruokasuositukset/lautasmallit eivät minua auttaneet, sillä samalla tavoin olin syönyt ennen sairautta ja lihomisenkin aikana. Vasta reipas hiilihydraattien karsiminen on saanut painon putoamaan. Oikean ruokavalion lisäksi kannattaa liikkua monipuolisesti ja muutenkin pitää terveellisistä elämäntavoista kiinni. - Pieni pyöreä
Mulla oli suunnilleen samat oireet (tosi nopea painonnousu alkuun 12 kg 12 viikossa, turvotus kasvoissa, käsissä ja jaloissa, kuukautisten häviäminen lihomisen aikana...) ja mulla on vaan matala tyroksiini. Viitearvot jotain 10.2-21 ja mulla 10,6...ei kuitenkaan kilpparin vajaatoiminta, koska TSH on normaali, paino vihdoin laskenut tiukan ruokavalion ja runsaan liikunnan johdosta, sekä kourallinen mielialalääkkeitä päivässä on vähentänyt väsymystä.
Just ne kilppariarvot kannattaa ekana testauttaa, sulla on nimittäin monta sen kuuloista oiretta. Niillä on tosi helposti vaikutuksia painoon ja muuhunkin elimistön toimintaan, ja tila voidaan kuitenkin hoitaa. Kuulemma hormonihäiriöstä tulleet kilot on helpompi pudottaa pois kuin (psyyken)lääkityksen sivussa tulleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894