Gallup lahjan arvosta?

Epäröivä kummi

Hei!

Ihan gallupina kyselisin, että paljonko mielestänne synttäri- ja joululahja kummilapselle saisi maksaa ja paljonko te muut kummit todellisuudessa käytätte rahaa lahjoihin? Eli onko ajatusten ja todellisuuden välillä ilmaa?

Haluaisin muistaa kummilasta jollain kivalla, mutta en niin että minusta tulee automaattinen lypsylehmä, josta lapsi pitää vain kivojen ja kalliiden lahjojen vuoksi.

Jos pidetään vastaukset suht lyhyinä, saadaan tästä ehkä toimiva hintapuntari, johon mahdollisimman moni jaksaa vastata?

31

3865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anja_

      Meillä on useampi kummilapsi. Toiset vanhemmat ovat esittäneet lahjatoiveita, jotka ovat 10-25€ ja sitten on näitä, jotka toivovat 50-100€ maksavia. Mielestäni sopiva määrä olis ehkä joku 35- max. 50€?
      Sitä oon itte miettinyt että jos lasta kuskaa johonkin, vaikka huvipuistoon mihin on kalliit liput, niin onko kummin velvollisuus automaattisesti maksaa lapsen lippu? Kun mielelläni veisin lapsia, mutta minusta ei pitäisi olettaa että kummi maksaa aina kaiken eikä oo varaakaan sellaiseen. (Ei sen tietty niinkään pidä mennä, että kummi tulee ja vie lapsen sanoen, että mennään sinne, antakaa rahaa.) Mutta jos ostan lapselle 50€ maksavat synttäri ja joulu lahjat niin eikö se jo riitä? Ehkä jonkun elokuva käynnin vois kustantaa, mut noin 10€ on minusta maksimi, mitä voi olettaa kummin kustantavan reissua kohti, vai?

      • vasdvasd

        tuohon huvipuistolippiasiaan, pitäähän sinunkin ottaa huomioon ettei perheellä itselläänkään välttämättä ole varaa siihen lippuun silloin kun sinä haluaisit lapsen sinne viedä.

        mielestäni kummilapsen lahjaan, ihan kuin muidenkin lahjoihin, sopiva rahasumma on se mikä on varaa käyttää siihen. joillain se on 10e, joillain 100e ja kaikkea siltä väliltä. ajatus on tärkein, eikä se että lahja on mahdollisimman kallis. joskus lapset innostuvat enemmän niistä "halpislahjoista" kuin niistä kalliista.


      • Anja_
        vasdvasd kirjoitti:

        tuohon huvipuistolippiasiaan, pitäähän sinunkin ottaa huomioon ettei perheellä itselläänkään välttämättä ole varaa siihen lippuun silloin kun sinä haluaisit lapsen sinne viedä.

        mielestäni kummilapsen lahjaan, ihan kuin muidenkin lahjoihin, sopiva rahasumma on se mikä on varaa käyttää siihen. joillain se on 10e, joillain 100e ja kaikkea siltä väliltä. ajatus on tärkein, eikä se että lahja on mahdollisimman kallis. joskus lapset innostuvat enemmän niistä "halpislahjoista" kuin niistä kalliista.

        Niin, kirjoitinhan minä että en ole menossa ja ilmottamassa, että nyt olisin viemässä, kustantakaa. Tilanne on se, että vanhemmat vihjalievat lapsen haluavan sinne ja sinne. Eli siis he toivovat meidän kuskaavan. Ja sitten tietenkin lapsi haluaa kaikenlaista, limpparia, popkornia. (Kyse ei ole siitä etteikö omassa kodissa heillä olisi rahaa kun vanhemilla piisaa kyllä, käydä viihteellä ja ajella taksilla kotiin.) Jotenkin tuntuu nololta edes kysyä tästä käyttöraha puolesta kun he ilmeisesti olettaa meidän maksavan. Meistä pitäisi olla tasapuolinen ja jos kaikki vie kerrankin huvipuistoon niin pääsymaksu n. 30e, jotain syömistä 7-15e, yhteensä noin 40e. Lahjat 50e synttäri ja joulu tekee 100e. Yhteensä 140 lasta kohti ja meillä on nelja kummilasta niin tekisi 540e vuodessa ja silti jotkut vanhemmat ovat tyytymättömän oloisia.


    • kummitätimys

      Joulu- ja synttärilahjat kummilapsille maksavat meillä tällä hetkellä 10-40 euroa. Joskus ostamme jollekulle kummilapselle kalliimmankin (n.100e). Nimipäivälahjat ovat yleensä hieman halvempia.

    • kummi kahdelle

      Meillä lahjat 30-100e kummilapsille. Ikävä kyllä toinen heistä lähempi ja sille menee aika lähelle aina tuo 100e. Ostetaan lahjat jouluksi ja synttäreiksi, nimipäivillä muistetaan vaan kortilla ja ehkä kuoreen joku pieni nami tms mukaan. Joskus kun käyn kylässä, saatan viedä mukanani jonkun lapsen pitämän lehden tai vaikkapa uuden lasten elokuvan.

      • äiti87...

        minulla on 3 kummilasta... meidän lahjat maksavat n.20-30e tietysti jos minulla olisi enemmän rahaa niin voisinkin ostaa kalliimpia lahjoja mutta lapset ovat tyytyväisiä myös vähempään. (itselläni 2 lasta ja olen äitiyslomalla) ei ole kummin tehtävä VAAN ostaa lahjoja minusta tärkeämpää on olla kummilasten elämässä mukana... touhuta leikkiä ja ottaa välillä yökylään... eikä silloinkaan välttämättä tarvitse käyttää rahaa... leikkipuistot ja pulkkamäet yms korvaavat myös sen huvipuiston... ( kun olin itsekkin lapseton ja oli vain se yksi kummilapsi niin olikin helpompaa käydä monta kertaa vuodessa jossain hurvittelemassa pystyi käyttämään rahaa ihan erillä tavalla... minusta on ihan älytöntä jos lasten vanhemmat odottavat kummien ostavan 100€ arvoisia lahjoja... silloin kummit on vaan otettu sen tavaralahjojen toivossa...


    • varaton kumde

      Omien varojen mukaan. Jos itsellään ei ole varaa ostaa edes kenkiä, niin kummilapsen lahjan arvo on max 10 eur tai jokin itsetehty lahja.

      • kielo31

        max 10e koska minullakin on 7 kummilasta synttärit ja joulu tulee muuten liian kalliiksi . antamisenilohan on tärkein ei lahjan arvo. uskokaa minua. vaikka pulkkamäkeen vienti tai laavulle makkaraa paistamaan tekee lapsen iloiseksi jää hienommat muistot kuin 100e lahjasta


    • toivotut

      Nuoremmille 0-5 v 40eur
      5-10v 60-100 eur
      10-15v 100-140 eur
      15-20v- 140-200 eur

      Onneksi kummilapsia ei meillä ole kuin viisi.

      • Hämmästynyt__

        Tarkoittiko viestisi, että näitä summia tai sen suuruisia on toivottu vai mihin nimimerkkisi viittasi? Tuntuu kyllä aika poskettomalta, että kummeilla kuluisi lahjoihin (väh. synttäri- ja joululahja) 1000-2000€/vuosi.. Reilusti yli kuukauden nettopalkka pahimmillaan! Suomalaisen naisen keskipalkka on n. 2580€/kk eli nettona 1870, eikä tähän pääse tavallisilla duunariansioilla. Huh huh.
        Mitäköhän mahdat tehdä työksesi? No mikäpäs siinä, jos on hyväpalkkaisessa ammatissa eikä omia lapsia...
        Mielestäni joku 50-60€ on jo hyvä lahjan arvo.


      • .................
        Hämmästynyt__ kirjoitti:

        Tarkoittiko viestisi, että näitä summia tai sen suuruisia on toivottu vai mihin nimimerkkisi viittasi? Tuntuu kyllä aika poskettomalta, että kummeilla kuluisi lahjoihin (väh. synttäri- ja joululahja) 1000-2000€/vuosi.. Reilusti yli kuukauden nettopalkka pahimmillaan! Suomalaisen naisen keskipalkka on n. 2580€/kk eli nettona 1870, eikä tähän pääse tavallisilla duunariansioilla. Huh huh.
        Mitäköhän mahdat tehdä työksesi? No mikäpäs siinä, jos on hyväpalkkaisessa ammatissa eikä omia lapsia...
        Mielestäni joku 50-60€ on jo hyvä lahjan arvo.

        Kyllä yli 7-vuotiaan lahjaan menee jo enemmän kuin 5-kymppiä ja murrosikäiselle ei saa mitään alle satasella, nimittäin jos ostaa jotain mistä he oikeasti pitää. Mutta voihan aina ostaa lahjakortin vaikka Tiimariin tai Karkkisirkukseen. Mutta omasta mielestäni se on vaan persoonatonta ja kertoo lapselle ettei vaan oikeasti kiinnosta, kunhan nyt jotain ostin.


      • Hämmästynyt__
        ................. kirjoitti:

        Kyllä yli 7-vuotiaan lahjaan menee jo enemmän kuin 5-kymppiä ja murrosikäiselle ei saa mitään alle satasella, nimittäin jos ostaa jotain mistä he oikeasti pitää. Mutta voihan aina ostaa lahjakortin vaikka Tiimariin tai Karkkisirkukseen. Mutta omasta mielestäni se on vaan persoonatonta ja kertoo lapselle ettei vaan oikeasti kiinnosta, kunhan nyt jotain ostin.

        Ihan oikeasti miettikää nyt! Kummilasten (5kpl) lahjoihin pitäisi kuluttaa rahaa esim. 1600€/vuosi.
        - KUKA TÄYSJÄRKINEN olisi markka-aikana vaatinut ihan pokalla, että on ok edellyttää kummien käyttävän lahjoihin 10 000 markkaa vuodessa, 1000mk/lahja?!? Tähän ei nyt ihan käy "kaikki on nykyään kalliimpaa" selitys.

        Nuorilla on erilaisia kiinnostuksen kohteita: leffalippuja saa sarjassa, myös cd-levyjä (tai nettilatauksia) ja kirjoja esimerkiksi voi ostaa, kunhan tietää mistä se teini pitää. Eikä tarvi maksaa yli 100€!

        Mielestäni kummien tehtävä lahja-automaattina toimimisen sijasta myös kasvatuksellinen. Erittäin tarpeellista lapselle on oppia, että aina ei saa mitä haluaa JA oppia ymmärtämään heikompiosaisiaan. Ikävää jos vanhemmat kasvattavat lapsensa halveksimaan muita ihmisiä ilkkumalla kummien "Karkkisirkuslahjakortteja".

        Tuntuupa muutaman kommentin perusteella, että ne ovatkin kummilasten vanhemmat, jotka kirjoittavat täällä omaa propagandaansa... Kyllä lapsi pitää edullisemmastakin lahjasta, jos ei ole kotona opetettu vahtimaan vain tavaran merkkiä ja rahallista arvoa. Vanhemmistaanhan lapset esimerkin ottavat!!!


      • --------------------
        Hämmästynyt__ kirjoitti:

        Ihan oikeasti miettikää nyt! Kummilasten (5kpl) lahjoihin pitäisi kuluttaa rahaa esim. 1600€/vuosi.
        - KUKA TÄYSJÄRKINEN olisi markka-aikana vaatinut ihan pokalla, että on ok edellyttää kummien käyttävän lahjoihin 10 000 markkaa vuodessa, 1000mk/lahja?!? Tähän ei nyt ihan käy "kaikki on nykyään kalliimpaa" selitys.

        Nuorilla on erilaisia kiinnostuksen kohteita: leffalippuja saa sarjassa, myös cd-levyjä (tai nettilatauksia) ja kirjoja esimerkiksi voi ostaa, kunhan tietää mistä se teini pitää. Eikä tarvi maksaa yli 100€!

        Mielestäni kummien tehtävä lahja-automaattina toimimisen sijasta myös kasvatuksellinen. Erittäin tarpeellista lapselle on oppia, että aina ei saa mitä haluaa JA oppia ymmärtämään heikompiosaisiaan. Ikävää jos vanhemmat kasvattavat lapsensa halveksimaan muita ihmisiä ilkkumalla kummien "Karkkisirkuslahjakortteja".

        Tuntuupa muutaman kommentin perusteella, että ne ovatkin kummilasten vanhemmat, jotka kirjoittavat täällä omaa propagandaansa... Kyllä lapsi pitää edullisemmastakin lahjasta, jos ei ole kotona opetettu vahtimaan vain tavaran merkkiä ja rahallista arvoa. Vanhemmistaanhan lapset esimerkin ottavat!!!

        Turha kai siitä suuttua jos itsellä ei ole varaa moiseen. Ostaa sitten jotain halppista. Minusta 2000 lasten lahjoihin vuodessa ei ole kovin paljon. Etenkin jos omiin vaatteisiin menee jo triplasti tuon verran.

        Ja vaikka niitä lahjoja ostaa, ei se ole pois henkisestä ohjaamisesta. Aina sitä kummilapsilleen antaa aikaakin kun vaan voi.


      • jhfvkjvgkjhbkbk
        ................. kirjoitti:

        Kyllä yli 7-vuotiaan lahjaan menee jo enemmän kuin 5-kymppiä ja murrosikäiselle ei saa mitään alle satasella, nimittäin jos ostaa jotain mistä he oikeasti pitää. Mutta voihan aina ostaa lahjakortin vaikka Tiimariin tai Karkkisirkukseen. Mutta omasta mielestäni se on vaan persoonatonta ja kertoo lapselle ettei vaan oikeasti kiinnosta, kunhan nyt jotain ostin.

        "murrosikäiselle ei saa mitään alle satasella, nimittäin jos ostaa jotain mistä he oikeasti pitää. Mutta voihan aina ostaa lahjakortin vaikka Tiimariin tai Karkkisirkukseen. Mutta omasta mielestäni se on vaan persoonatonta ja kertoo lapselle ettei vaan oikeasti kiinnosta, kunhan nyt jotain ostin."

        Höpsis, murrosikäisellekin saa paljon alle satasella taatusti miellyttäviä lahjoja :)

        Meillä kummityttö on 14 vuotias ja kovasti piti lahjaksi hankkimastamme lempibändin uutuuslevystä. Se maksoi pari kymppiä.

        Mukavan nuortenkirjankin saa parilla kympillä ja alle viidellä kympillä saa jo nuortenlehden vuosikerran.

        Vein tytön leffaan, kustansin leffan, namit ja hampurilaisen sitä ennen. Tytön osuus kustansi alle 20€ ja tyttö oli ihastuksissaan.

        Kerran en muuta keksinyt, joten vein tytön Anttilan kosmetiikkaosastolle ja lupasin n. 20 eurolla mitä juttuja neiti haluaa. Hän valitsi kaksi kynsilakkaa ja huulikiillon ja oli todella tyytyväinen.


    • öz

      Olen samaa mieltä äiti87 kanssa!
      Lapseni täyttää kohta vuoden ja kummit ovat kovasti kyselleet lahjatoiveita mutta kun kaikkea on jo eikä tuon ikäinen osaa vielä vaatia mitään niin olen pyytänyt kaikki vain juhlimaan.Jos joku haluaa tuoda jotain niin tuokoon mutta mitään raameja lahjan ostoon en aseta.Haluan kummien olevan läsnä lapsen elämässä enkä vain että he tuovat pari kertaa vuodessa lahjoja.

      Huhhuh jos minulta ruvettaisiin vaatimaan 40-200 euron lahjoja.Vähän turhan kallis hintahaarukka ajatellen synttärilahjaa tai joululahjaa.Mielestäni rippilahjat ja yo-lahjat ovat asia erikseen mutta itse en kyllä noin paljon rahaa lahjoihin pistäisi.Saattaa myös johtua siitä että en ole miljonääri enkä huippuhyvin palkattu :)

      • 79vesimeis

        Eli meillä on mieheni kanssa yhteensä 7 kummilasta joita muistamme syntymäpäivänä sekä jouluna. Lapset ovat yhtä lukuunottamatta hyvätuloisista perheistä joten olemme päättäneet että muistaminen jollain pienellä jutulla riittää. Yksi kummilapsemme vanhemmista on yksinhuoltaja (leski) 3 lapsi ja häntä olemme muistaneet aina hiukan arvokkaimmilla lahjoilla, kun tiedämme että hänellä lahjat menevät tarpeeseen. Olemme myös päättäneet että ripille pääsyn jälkeen synttäri ja joulumuistamiset jäävät ja sitten muistetaan valmistumisen, kihlautumisen, naimisiin menon yms johdosta.
        Olemme kummilasten kanssa useita kertoja tekemisissä läpi vuoden ja koen tämän yhteisen ajan paljon tärkeämmäksi kuin lahjat.
        Itse odotan nyt ensimmäistä lasta ja olemme myös omalle lapselle kummeja miettineet ja omalla listallamme tulevat mahdolliset lahjat eivät vaakakupissa paina lainkaan. Tärkeämpää on että ihminen on aidosti kiinnostunut lapsesta ja haluaa osallistua hänen kasvuun ja arkeen.


    • yhden kummi

      Meillä on mieheni kanssa vain yksi kummilapsi, iältään 8-vuotta. Tähän asti lahjat ovatt olleet jotain 20-30 euron luokkaa. Mielestäni tämä riittää vallan mainiosti, joskus toki on mennyt tuon ylikin. Kummilapsemme perheessä on muitakin lapsia, joille ostamme suurin piirtein saman hintaisia lahjoja jouluna ja heidän synttäreinään. Lisäksi käymme kaikkien lasten kanssa vuoden aikana teatterissa, sirkuksessa tai vastaavassa, missä lapset eivät vanhempineen käy.
      Tiedän kyllä perheen muiden lasten saavan isompia lahjoja omilta kummeiltaan, mutta me olemme ainoat, jotka käyvät kaikkien lasten kanssa jossain tai edes sen kummilapsensa.
      Ehkä olemme huonoja kummeja, kun emme sitä rahaa tai arvokkaita lahjoja anna, mutta mielestämme tämä on meille sopiva tapa.

      • RahaaRahaaRahaa

        Kylläpä aiheutti pahan kolauksen kummina ololleni tämä viestiketju, tuli suorastaan paha olo tätä lukiessa. Osta sitä, maksa tätä, kunnon lahjaa et saa alle satasella...huh huh!

        Kiva, että toisilla riittää rahaa tuhansia euroja vuodessa jaettavaksi tuttujen lapsille.

        Taidankin ottaa etäisyyttä kummilapsiini (eihän sinne minun antamat paketit kelpaa) ja käyttää vähät rahat vain itseeni jatkossa.


    • friu

      Minulla on 3 kummipenskaa. Kaikki eri perheistä. Onneksi kummilasten vanhemmat ovat täysijärkisiä ja ymmärtävät ettei lapsille tai kenellekään tarvitse välttämättä OSTAA MITÄÄN.
      Minulla ei työttömänä olisi varaakaan.(Ja vaikka olisi varaakin,tuskin muutaisin käytäntöä) Eri-ikäisille kummilapsille on riittänyt kun synttäripäivänä, jouluna tai ihan arkena käymme laskemassa iltataivaan tähtiä, opettelemalla miten munia paistetaan, miten tehdään robotti pahvilootasta , miten kirjastokortti hommataan...
      Jos joskus on ollut rahaa, olen ostanut kirpputorilta kirjoja, vaatteita tai askartelukaupasta vaikkapa kipsiä jalkapohjan muotiksi.
      Mutta että minullta alettaisiin olettaa rahaa maksavia tavaroita tai huvituksia kummivanhempien-tai lasten taholta....huh, ajatuskin jo pöyristyttää.
      Kummi on ihminen lapsen elämässä, ei lahja-automaatti.

    • lovetti

      Tee itse ja säästä, kyllä sitä lahjaa arvostetaan silti!
      Ainakin itse arvostin että kummisetäni lähetti pienen sievän niskatyynyn sillä se oli itse tehty (luultavasti jostakin vanhasta kankaasta) mutta koaka se oli itse tehty!

      • lovetti

        Ja arvostan että tämä edes muisti minua!
        Kummini on opiskelija joka ei edes ehdi soittaa...


    • lmaa

      Jokainen kummi antakoon aina sen mitä voi. Minä olen sen verran hurahtanut kummityttööni (rakkaan veljeni ainoa tytär), että antaisin viimeisen paitani. YO-lahjaksi tänä vuonna hän ei toivo mitään, joten siitä tulee joko pikku hössötys (epätodennäköistä) tai jotain mieleenjäävää. Minusta onkin tärkeää, että kummilapsi muistaa "tää oli kummitädilta".

    • yks_kummi

      Minä ostan yleensä jouluna ja synttäreinä 20-30 euroa maksavat lahjat. Mutta välillä tulee annettua muuten vaan jotain pientä. Neljästä kummilapsesta yksi saa vuoden mittaan enemmän, kun sattuu olemaan oman lapseni kanssa saman ikäinen niin otan mukaan teatteriin ym. Toki muitakin muistan vuoden mittaan ja otan yökyläileen ym.

    • Näin meillä.

      Ollaan yleensä synttärilahjoihin varattu noin 30-50 € ja joululahjoihin suunnilleen saman verran tai korkeintaan 100 €. Ostetaan kylläkin kahdet lahjat, kun sekä kummilapseni että hänen veljensä ovat veljeni lapsia. Perhe onneksi tietää ja ymmärtää, ettei meillä ole rahaa liiaksi. Vaikkakin ajattelen asian niin, että jos nyt ei ihan älyttömiä maksa, ostan sitä mikä miellyttää - hinnasta viis.

      Nyt veljen lapset ovat siinä iässä, että raha kelpaa paremmin kuin tavara. :) Ja mulle helpompi niin, kun en oikein ole perillä sen ikäisten mieltymyksistä. Rahan voivat säästää sitten esim. johonkin isompaan hankintaan. Rahaa ollaan synttärilahjaksi annettu myös noin 30-50 € ja jouluna vähän enemmän.

      • Näin meillä.

        Niin ja yleensä sitten, kun käydään muuten vaan veljen perheen luona kylässä (siis ei synttärit tms.), niin viedään jotain pientä lapsille. Ennen se oli esim. karkkipussit, mutta yritän ottaa myös huomioon vanhempien toiveet ja mahdolliset karkkipäivät. Joten nykyään viemisinä on esim. lehtiä, Aku Ankan taskukirjoja tms. "ei makeaa". :)


    • tulissotajatapp...

      ...paljonko RAHAA ... ja paljonko on lahjan ARVO euroissa...
      Mitä ihmettä! Miten tuollaista edes kehdataan kysyä?
      Yäk.
      Ja toiset ihan pokkana vastaavat, et jotaa 20-200 euroa!
      Raha taitaa todella kasvaa puussa.
      Niin...eipä taida tämä nykymaailma kaivata enää tällaista köyhää kummia.
      Minä oon vaan leikkinyt ja hassutellut kummilapseni kanssa...en tajunnut että mun olis pitänyt syytää jo ovesta tullessani RAHAAAAAA ja ARVOKKAITA
      tavaroita.

    • Tässä mielipiteeni

      Ehkä tavallisimmin 10-30€.

      Jos en keksi mitään oikeasti kivaa tai tarpeellista, sijoitan vähemmän, mutta satunnaisesti kun sattuu helmi-idea kohdalle niin voi laittaa enemmän. Viimeimmäksi ostin kummitytölle, joka on myös sisaruksen lapsi, 50 euron pyöräilykypärän synttärilahjaksi. Ensi jouluna saa ehkä jotain edullisempaa. Toiselle kummilapselle yritän löytää nyt synttäri lahjan 10-20 euron haarukassa. En häpeä viedä vaikka vitosen lahjaa, jos se on kiva. Tai itse tehty. Hinta on sivuseikka, mutta totuus on se, että kun näitä sukulaislapsia, kummilapsia ja kavereidenkin lahjottavia lapsia (kun kutsu juhliin tulee!) kertyy, niin ei niihin viitsi joka kuussa kovin montaa kymppiä laittaa.

    • Niilo Pielinen

      Kummityttö pääsi vuosi sitten ripille. Exän kanssa yhdistimme viisikymppiset eli annoimme likalle 100€ kahisevaa. Tämä siis konfirmaation kunniaksi. Aiempien vuosien mittaan synttäri- ja joululahjat olivat lähes aina siellä 15-30€ haarukassa. Ripillepääsyn jälkeen olen muistanut vain kortilla. Yo, valmistuminen, häät yms. tullevat sitten tulevaisuudessa liikkumaan siellä 50-100€ paikkeilla.

    • kampaui

      Meillä "ongelmana" on kummin kaksoissisar, jolle vanhemmat odottavat meidän tuovan myös "kunnon" lahjan. Tästä on myös suoraan huomautettu. Se tarkoittaa, että ostamme yleensä pelin tms yhteiseksi. Budjetti alle kouluikäisille lapsille n 50e.

      Jouluisin ostamme kaikille kolmelle lapselle pienet paketit. Pyrimme pitämään budjetin siinä 50e edelleen.

      Synttöripaketeista ei koskaan kiitetä tai mainita sen kummemmin jälkikäteen pitivätkö lapset niistä. Joskus vanhemmat utelivat joulun jälkeen mikä tulikaan meiltä mutta opetin miehelle mumisemaan ettei enää muista mutta jotain leluja se oli. Koska paketit tulevat joulupukilta, mihin tietoa tarvitaan?

      Kortiti, joulukalenterit ym muistamisen postitse olemme jättäneet jo kokonaan pois, koska emme koskaan tiedä ovatko ne tulleet perille vai ei.

    • Eebadeeba

      Minulla itselläni on maailman paras kummitäti. Hän on ollut koko elämäni ajan minulle läheinen ja on edelleenkin. Pienenä lahjat oli toki kivoja, eikä niiden tarvinnut olla kalliita. Nyt aikuisena parasta on kun menen kummini luona käymään ja istutaan aamuyöhön jutellen ja juoden kahvia tai kuoharia.

      Nyt kun itselläni on kummityttö, haluaisin olla hänelle yhtä hyvä kummi. Hoidan kummityttöäni niin usein kun voin ja lahjoja vien toisinaan, kun keksin jotain kivaa tai tarpeellista. Lahja saattaa maksaa mitä tahansa euron ja viidenkympin väliltä oman rahatilanteeni mukaan, eikä kummityttöni äiti edes oleta minun käyttävän lapseen tiettyä summaa. Rahalla ei luoda lämpimiä välejä, vaan yhdessäololla. Sääliksi käy ne ihmiset jotka mittaavat ihmissuhteiden arvon rahassa. Mielestäni heiltä jää jotain olennaista tästä maailmasta ymmärtämättä.

    • kkjkjkjoi

      Sen hintaiset lahjat, kuin itsellä on varaa. Omat kummini ovat todella hyväpalkkaisia, ja heillä on vain yksi oma lapsi, joten olen saanut heiltä merkkivaatteita, astioita yms, oikeasti varmaan kalleimmat lahjani tulevat heiltä.. Se ei kuitenkaan mielestäni ole hyvän kummiuden mitta, kuinka kalliita lahjoja ostaa.

      Itse olen pian 4kk vanhan pojan 17-vuotias kummitäti, enkä varmasti pysty tulevaisuudessa ostamaan hänelle mitään hyperkalliita lahjoja (opiskelijatuilla tms..). Uskon kuitenkin, että pystyn olemaan hyvä kummi ilman kalliita lahjojakin läsnäololla ja antamalla aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe