Kuka tai ketkä

kummiksi?

Odotan esikoistani ja nyt pikku hiljaa täytyisi miettiä kummeja. Haluaisin kovasti veljeni yhdeksi kummiksi,sillä meillä on hyvät välit ja olemme paljon kokeneet yhdessä ja tiedän että veljelleni tämä tehtävä olisi kunnia-asia mutta....
Veljelläni on tyttöystävä tai avovaimo, Ovat olleet 3 v. yhdessä. En tunne tätä tyttöä enkä ole juurikaan puhunut hänen kanssaan kahta sanaa enempää. He asuvat toisella paikkakunnalla,emmekä ole nähneet tytön kanssa kuin ohi mennen vanhempieni luona. Äitini on sitä mieltä että jos pyydän veljeäni kummiksi pitäisi myös pyytää tätä tyttöä. Ja minua ahdistaa suunnattomasti että lapseni kummina olisi ihminen jota en tunne ja jonka kanssa en ole edes puhunut kunnolla!

Tiedän että loppupelissä minä päätän kummeista,mutta pelkään että tuleeko tästä jotain nokka pokkaa tuolla perheen kesken asiasta? Miten välttyä siltä ja selittää asia järkevästi kaikille? Ei ole kyse etten pitäisi tästä tytöstä mutta en vaan tunne häntä. Loukkaantuuko hän nyt sitten jos pyydän vaan veljeäni lapseni kummiksi?

11

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oini

      Itse pyysin veljeäni, mutta ei tullut mieleenkään pyytää hänen tyttöystäväänsä (vaikka ovat olleet yhdessä pitkään ja asuvat yhdessä...). Samoin kaverini pyysin, mutten hänen avomiestään. Ei ole tullut tietoon, että olisi tullut riitaa. Ainakaan ei ole sanottu minulle...heh! Riippuu varmaan ihmisistä ja miten heillä on toimittu.

    • ahdistut

      Sillä kummeilla ei ole mitään virallisia oikeuksia lapseesi niin jotenka ihan sama vaikka kadulta hakisit tuiki tuntemattomat kummeiksi. Voisit kohteliaasti kysyä tytöltä haluaako hänkin kummiksi niin et äitisi on kyllä oikeassa. Voit mainita ettei ole mitään velvollisuuksia jos heidän suhde ei sitten jostain syystä kestäkkään sillä sehän on vain nimi paperissa.

      Ihmettelen kuinka monet ottavat tän kummitouhun niin haudan vakavasti ja niin kuin se olisi jokin virallinen virka.

      Kummius ei sido laillisesti
      Uskonnollinen seremonia joko on tai ei ole oikeudellisesti merkittävä. Kummius on jälkimmäistä, se ei sido laillisesti. Laillisesti sitova on esimerkiksi vihkiminen, joka teologisen merkityksensä lisäksi muuttaa perintösuhteita, vaikuttaa tulevien lasten huoltajuuteen ym.

      http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/kummius.html

      Että mikä siinä nyt niin ahdistaa jos veljen ja tyttöystän suhde ei kestäisikkään?

      • jonkun vieraan

        nimi paperissa?

        No kyllähän se nyt oudolta kuulostaa ja varsinkaan jos ei tunne eikä ole jutellut ihmisen kanssa.

        Selitä nyt sitten joskus lapselle,että kuka tämä toinen kummi oikein on kun et itsekään tiedä hänestä mitään.

        Itsellä on käynyt omalla kohdalla näin.

        Vanhemmat valitsivat äitini veljen kummiksi silloisen tyttöystävän kanssa. Eipä ole tietoa kuka tämä nainen oikein on. Ja kyllä mietityttää että millainen ihminen tämä on ja missä hän nyt on.

        Aika kovaksi ja tunteettomaksi tämä maailma on mennyt jos ei ihmisillä ole väliä.

        Kyllä minä kummiksi valitsin ihmiset jotka ovat lähellä minua ja haluan heidät lähellään pitää.


      • touhua
        jonkun vieraan kirjoitti:

        nimi paperissa?

        No kyllähän se nyt oudolta kuulostaa ja varsinkaan jos ei tunne eikä ole jutellut ihmisen kanssa.

        Selitä nyt sitten joskus lapselle,että kuka tämä toinen kummi oikein on kun et itsekään tiedä hänestä mitään.

        Itsellä on käynyt omalla kohdalla näin.

        Vanhemmat valitsivat äitini veljen kummiksi silloisen tyttöystävän kanssa. Eipä ole tietoa kuka tämä nainen oikein on. Ja kyllä mietityttää että millainen ihminen tämä on ja missä hän nyt on.

        Aika kovaksi ja tunteettomaksi tämä maailma on mennyt jos ei ihmisillä ole väliä.

        Kyllä minä kummiksi valitsin ihmiset jotka ovat lähellä minua ja haluan heidät lähellään pitää.

        Jos veljesi on seurustellut kolme vuotta ja siltikän et ole jutellut hänen tyttöystävänsä kanssa niin eikö vika ole itsessäsi? Ota luuri käteen niin välimatkakaan ei ole este tutustumiselle. Siis sinäkö vaadit pysyttelemään lähelläsi mutta sulla ei ole mitään velvollisuuksia? Ei voi enään itsekkäämmin ajatella!

        Lapsi ei tajua näistä kummitouhuista hevonka paskaa eikä perusta vaan omat vanhemmat ja isovanhemmat ne merkittävimpiä ovat.

        Luulen että vika on itsessäsi ja itsekkyydessäsi ajatella että kaikkien pitää pitää itseesi yhteyttä mutta sinun ei tarvitse kuin se kakara pyöräyttää niin saat jo kaiken. Sanasi jo kertoo "kuinka lähellä sinua" ja kuinka ei itseriittoisempi voi enään ollakkaan? Minua ei mietityttänyt yhtään tämä kummi asia kun ripille pääsin ja nyt tällä järjellä en olisi koko rippikouluakaan käynyt ja sekin tuntui ahdistavalta kun en koskaan uskonut niihin ihmisten kirjoittamiin satuihin. Vanhemmat vain sokeena pitivät perinteiden mukaan elämistä ainoana oikeena elämisenä eikä ollut ketään järkevää sanomassa ettei välttämättä tarvitse. Olen joutunut luomaan ihan omanlaiseni mallin elää kun kukaan ei ollut ainakaan esimerkkinä vaan jotain lampaita joidenka pitää laumassa tehdä samaa kun kaikki muutkin idiootit.


      • pyytää ihmistä

        kummiksi jota ei edes tunne? odotan myös esikoistani ja olen miettinyt myös että pyydänkö vain siskoani vai siskoani ja hänen miestänsä. Koska jos he eroavat joskus, tuskin mies pitää yhteyttä ja en tiedä arvostaisiko hän edes sitä, että häntä pyydetään kummiksi. On se kuitenkin eräänlainen arvostus kysymys sitä kohtaan, ketä siihen rooliin pyydetään, minun mielestä! :)

        Minusta ainakin olisi kiva jos kummini pitäisi minuun yhteyttä tai olisin heidän kanssaan väleissä että voisin kyläillä joskus. Yhtä kummiani en ole nähnyt kun viimeksi n. 6-vuotiaana.

        En usko siskoni loukkaantuvan, tai jos loukkaantuu, ei tarvi hänenkään haluamattaan kummiksi alkaa. Siskonikaan ei ole minun miestä pyytänyt hänen lapsilleen kummiksi vaikka itse olen hänen kahden lapsen kummi.

        Minusta se ei ole 'ongelma' jos lapsen kummit joskus eroaisi, lähinnä mietin että pitäisikö se toinen 'ei sukulainen' yhteyttä ja toinen on se että kyllä minä haluan tuntea henkilöt, joita tähän tehtävään pyydän.

        Eli neuvoisin, että jos se ei tunnu hyvältä, älä pyydä veljesi tyttöystävää kummiksi. Kyllä hänen täytyy se ymmärtää. Voi ehkä jopa ihmetellä miksi pyytäisit häntä, jos hänkään ei tunne sinua kunnolla. Ja sitten ajatella että pyydät vain siksi kun pyydät veljeäsikin!


    • vanhanaikainen kummi

      Nää on näitä nykypäivän ongelmia kun veljellä on tyttöystävä jonka kanssa asuu ja siskolla on naisystävä jonka kanssa ei asu tai on ehkä kihloissa ja naapurin setä asuu äidin kanssa ja isä asuu kumminkaiman kanssa jne... Ennen oltiin naimisissa ja thats it :D

      • ongelmaa

        Ja mitenkähän se uskonnollinen siunaus muka poistaisi ongelmat? Vittu ei mitenkään muuta kuin maksaa enemmän niistä ongelmista pois pääsy.

        Ennen on oltu pakko avioliitossa ja thats it :D Hyvä esimerkki on nykyään kun kuninkaallisten lapset seurustelevat ensin kymmenen vuotta ennen kuin alkavat kiirehtimään perheen perustamista. On järki polvesta kasvanut, ei voi mitään muuta todeta. Niin huonoja kokemuksia on pakkoavioliitoista ja kiirehtimisistä...

        Miksi näet harkitsemisen olevan jokin ongelma? Pitäisikö jokaisen elää niin kuin viimeinen päivä olisi huomenna?


    • niin tuskaa

      Niin miksi et vain nimeäisi lasta ja anna lapsen aikuisena päättää mihinkä seurakuntaan kuuluu? Onko yksinkertaisista asioista niin pakko tehdä vaikeita?

      • ikuisia kysymyksiä

        joista voidaan vääntää kättä vaikka hamaan tulevaisuuteen. Joku ei halua kastaa ja joku haluaa. Täts it. Minusta siitä ei tartte kättä vääntää. Haluan kastaa ja sillä mennään.

        Ja mitä tuli erääseen viestiin että miksen ole puhunut veljen tyttöystävän kanssa...kuka sanoi etten ole yrittänyt puhua? Tyttö ei vaan yksinkertaisesti PUHU. Siinä virsi lyhyesti. Äitini (joka nyt haluaa jostain kumman syystä tytön myös kummiksi jos veljeni tulee) on huomannut saman asian ja kommentoinut kuinka vaikeaa on kun tytölle yrittää puhua, mutta tyttö ei vastaa eikä puhu. Kyhnöttää veljeni rinnalla ja jos veljeni lähtee toiseen huoneeseen,kipittää tämä tyttö perässä. Emme ole puhuneet mitään pahaa hänelle tai sanoneet pahasti. Itseasiassa olemme kehuneet häntä hänen kuullen kuinka hienosti jaksaa välillä oikuttelevaa ja kiukkuavaa veljeäni. Mutta ei ole tuottanut tulosta.

        Että nyt pitäisi tälläinen kummiksi ottaa?

        Että jos ei ole muuta kuin negatiivista palautetta niin annetaan olla. Tämä painaa omaa mieltä ja olisin halunnut fiksuja kommentteja mitä muut ovat mieltä.

        Kiitos.


      • Odottava äippä
        ikuisia kysymyksiä kirjoitti:

        joista voidaan vääntää kättä vaikka hamaan tulevaisuuteen. Joku ei halua kastaa ja joku haluaa. Täts it. Minusta siitä ei tartte kättä vääntää. Haluan kastaa ja sillä mennään.

        Ja mitä tuli erääseen viestiin että miksen ole puhunut veljen tyttöystävän kanssa...kuka sanoi etten ole yrittänyt puhua? Tyttö ei vaan yksinkertaisesti PUHU. Siinä virsi lyhyesti. Äitini (joka nyt haluaa jostain kumman syystä tytön myös kummiksi jos veljeni tulee) on huomannut saman asian ja kommentoinut kuinka vaikeaa on kun tytölle yrittää puhua, mutta tyttö ei vastaa eikä puhu. Kyhnöttää veljeni rinnalla ja jos veljeni lähtee toiseen huoneeseen,kipittää tämä tyttö perässä. Emme ole puhuneet mitään pahaa hänelle tai sanoneet pahasti. Itseasiassa olemme kehuneet häntä hänen kuullen kuinka hienosti jaksaa välillä oikuttelevaa ja kiukkuavaa veljeäni. Mutta ei ole tuottanut tulosta.

        Että nyt pitäisi tälläinen kummiksi ottaa?

        Että jos ei ole muuta kuin negatiivista palautetta niin annetaan olla. Tämä painaa omaa mieltä ja olisin halunnut fiksuja kommentteja mitä muut ovat mieltä.

        Kiitos.

        Hei!
        Meillä on kanssa mieheni veljen avopuoliso luonteeltaan samanlainen. Asumme samalla paikkakunnalle ja hän meillä käynyt tasan kaksi kertaa. Seurustellut mieheni veljen kanssa kolme vuotta. Meille syntyy piakkoin esikoinen ja kummiksi tulee vain mieheni veli. En minä eikä mieheni pitänyt edes vaihtoehtona veljen puolisoa, koska kumpikaan ei häntä tunne. Heitä on yhdessä kutsuttu kylään ja heillä on käyty kyläilemässä. Mutta, kun menemme heille on puoliso poissa kotoa ja meille veli tulee aina yksin. Lukuunottomatta tuota kahta kertaa. Me olemme kaikin puolin yrittäneet tutustua kyseiseen ihmiseen, mutta aina on seinä vastassa. Tuohon tustutumiseen tarvitaan kaksi eli myös puolison mielenkiinto ja halu tutustua meihin.
        Kyllä kummit päättää lapsen vanhemmat ei mummot ja papat. Kerran haluat vain veljesi kummiksi hän on kummi ja piste.


    • sivistynyt pakana

      Miten niin täytyy pyytää molemmat? Avosuhteessa eläviä pareja ei pyydetä yhdessä, ainoastaan aviopareja. Mihinköhän kirkkokuntaan äitisi oikein kuuluu? Siis tämä on täysin peruja kristillisestä kummiudesta. Eri asia sitten jos harjoitatte jotain talon tai kylän omia sääntöjä.

      Pyydät kenet haluat, loukkaantuu tai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe