Kissalla rupia ja karvattomia kohtia...

huolestunut_omistaja

Eli siis, minulla on vähän yli vuoden ikäinen tyttökissa, leikattu ja rokotteet kunnossa.
Kissalle ilmestyi noin kaksi kuukautta sitten korvan eteen rupi ja karvat lähti siitä kohti. Rupi parani, mutta pian toisen korvan eteen ilmestyi samanlainen... Niskaan myös tuli, joten soitin eläinlääkäriin päivystykseen, ja minua neuvottiin viemään kissa lääkäriin ku puhelimessa vaivaa ei osattu arvioida.
Vein kissan lääkäriin, lääkäri tutki, tarkisti ettei ole korvapunkkeja yms. Sanoi ettei kissassa näytä olevan vikaa mutta antoi sitten rokotteen jonka piti auttaa kutiamiseen ja suositteli bepanthenia. No, niillä sitten jatkettiin ja vaiva loppuikin vähäksi aikaa.
Kunnes eilen huomasin, että kissan poskessa, viiksien vieressä karvan alla oli rupi. Siinä vieressä oli vereslihalla kohta jossa ei ollut karvaa (raapi rupea pois siitä kait).

Eläinlääkäri siis tosiaan sanoi, ettei vikaa pitäisi olla, eikä käynnistäkään niin pitkä aika ole.
Osaako kukaan neuvoa, onko ollut samanlaista vaivaa?
Katsoin noita aikaisempia ketjuja, jossa jotkut ehdotteli allergiaa mutta meidän kissalla ei ainakaan pitäisi olla mitään iso muutosta, muutakun tietenkin se muutos aikuisten ruokaan (jota hän hyvin nirsosti syö), voisiko siinä olla syy? Olen kyllä ostanut saman merkkistä ruokaa mitä pentunakin söi.
Ainoa muu joka allergiaa voisi aiheuttaa olisi tällainen kissan herkku, jota nyt aikuisiällä olen alkanut antaa jokin aika sitten, itse olen epäillyt sitä ja lopettanut antamisen. Lääkärissäkin oli sellainen herkku mukana, ja eläinlääkäri sanoi ettei usko sen aiheuttaneen allergiaa. Eli muita ehdotuksia?

8

9711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupikorva

      Tarkistiko lääkäri olisiko kissallasi sieni-infektio? Minun kissallani oli sieni, joka oireili juuri niin että tuli rupia. Niitä oli korvissa, nenässä ja varpaassa. Karvaa lähti rupien mukana niistä kohdista. Korvat olivat pahimmillaan karmean näköiset. Lääkärissä käytiin ja saatiin kissalle lääkekuuri. Samalla lääkittiin kaikki kissat, koska sieni voi levitä. Myös ihmisiin. Kannattaa tutkia.

      • huoletunut_omistaja

        Kiitos vinkistä! Itseasiassa en ole varma tuosta, mutta epäilen että jos käytin kissaa lääkärissä ja kerroin oireet niin varmaan on samalla sen katsonut. Ajattelin kuitenkin soittaa sille lääkärille ja kysyä.


    • johamal

      Meidän kissan allergia puhkesi ihan yllättäen, vaikka ruokavalio ei muuttunut mitenkään. Käytimme kissaa useita kertoja lääkärissä, kissa sai kortisonia ja vuoroin antibioottia. Pahimmassa vaiheessa karvat lähtivät tukkoina pään ja niskan alueelta, kissan korvat tulehtuivat ja iho oli vereslihalla. Tällä hetkellä syötämme kissalle vain raakaa lihaa ja tilanne on alkanut hieman helpottamaan. Toivottavasti lopullisesti, ettei tarvitse enään tapella allergian kanssa. Toivotaan, että sinunkin karvainen ystävä paranee :O)

    • Epätoivonen jo :(

      Itselläni on kolme vuotias leikattu kollikissa,jolla on samanlaisia oireita. Viime vuonna kesällä korvan juureen ilmestyi rupi,jonka kissa raapi aivan vereslihalle ja karvat lähti (myös niskaan ilmestyi joku patin tapainen). Eläinlääkärissä ei osattu sanoa mistä johtuu,antoi jotain voidetta kutinaan ja antibioottipiikin. Laitoin tötterön päähän,ettei kissa raapisi enään. Punkkeja eikä muita ainakaan kuulema ollut,enkä uskokkaan,sillä toisella kissallani ei ole mitään oireita. Jostain nettisivulta luin,että kissoille kannattaa antaa omega rasvahappoja,sillä ne auttaa turkkiin ja jollaki oli vähän samanlaisia oireita. Kävin ostamassa apteekista rasvahappoja,joita laitan 10 tippaa per päivä ruuan sekaan. Karvat kasvoi ainaki takaisin ja oireet paranivat. MUTTA nyt on taas ilmestyny rupi samaan paikkaan ja niskaan ja toiselle puolen poskeen? En ymmärrä mikä ihme tuo voi olla,eikä toisella kissalla ole taaskaan mitään. Samaan aikaan ilmestyi ku viime kesänäki? Laitoin heti vaan tötterön päähän,ettei pääse yhtä pahaksi ku viimeksi. Eläinlääkäriin en viihtis kuluttaa rahaa sillä tosi kallista pelkkä käyttäminenkin,eikä siellä viimeksikään tiedetty mistä voi johtua. Ainut ero nuilla kissoilla on,että tämä jolla on nuita oireita on leikattu ja toista ei ole. Ruoka on ollut samaa,eikä talvella ollu mitn oireita. Niin ja sisäkissoja molemmat. Huoh :/

    • Xavika

      Toivottavasti ongelma on selvinnyt meidän maine koodilla ilmestyi ensin Miskan pari rupea ja nyt karvat ovat lähteneet kaulasta tuli meinasin että toinen kissa on purrut mutta huomenna menen lääkäriin jos saisimme tietää jotain mitä on

      • Subbeh

        Moikka! Löytykö syy lääkärissä? Omalla kissallani myös korvan eteen tullut rupi, josta myös karvat lähti ympäriltä. Allergiaa epäilen ja olen huomannut että kala tekee sen. Mutta nyt kun en ole antanut kalatuotteita niin silti uudestaan alkanu märkimään sama rupi.


    • luonnollisuuttavain

      Meillä oli ihan sama juttu, pitkien tutkimusten jälkeen selvisi, että kissa oli allerginen miltei kaikelle. Kaulus päässä ei raaskinut aina pitää, niin heti raapi ruvet ja veri vuoti. Kisu piti lopettaa suureksi suruksemme! Sen jälkeen olen syöttänyt kissoilleni ainoastaan lihaa, kalaa, hapanmaitotuotteita ja lihapitoisia (80%) raksuja, niin kissat on voineet hyvin. Valmiruuat sisältää mielestäni jotain, mikä sairastuttaa nykyisin hyvin usein kissa ressuja!

    • Anonyymi

      Meidän viisivuotiaalla poikakissalla samanlaiset oireet. Käytin lääkärillä ja todettiin märkärupi. Sai antibioottikuurin ja on viikon hoidon jälkeen huomattavasti parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe