Bradykardia eli sydämen harvalyöntisyys

Mustuaiset

Sain tänään itselleni ekg-lausunnon. Huomasin että siinä luki seuraavaa...

Sinus bradycardia with sinus arrhythmia. Otherwise normal ECG.

Bradycardia on sydämen harvalyöntisyyttä. Normaali leposyke minulla on 56, vaikka mikään urheilija en olekaan. Tiedä sitten kuinka alas se laskee yöllä. Syke myös nousee todella helposti jotain tehtäessä.

Olenkin miettinyt asiaa ja ajatellut mennä yksityisesti sydämen rasituskokeeseen.

13

12560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bradykardiaa tai ei

että miksi siis olet menossa rasituskokeeseen jos sinulla on todettu sinusbradykardia? Ja mikä siinä on siis rajana että on sinusbradykardia eikä vain hitaampi syke? Itsellä leposyke vaihtelee 51-65. Mulla myös syke nousee helposti jos teen jotain ihan pientäkin, onko se sitten epänormaalia? Olen luullut sen kertovan huonosta kunnosta..

• nou hätä

Mulla kans sinus bradykardia/ 2-asteen av katkos, yöllä nukkuessa syke ilman lääkitystä jopa 38 ihan nauhalle asti saatuna. (tabujen kera 27) En ole urheilija, ihan perusliikkuminen tapahtuu vain n:5krt/vk töihin pyörällä 6min/suunta iltasella ehkä pikku kävely harvoin?
        Nytten ongelmana vielä sinustakykardia, eli pikkusestakin liikkeestä syke nousee pilviin. Tämä ei kieli välttämättä huonosta kunnosta, vaan ääreishermoston toimintahäiriöstä. Minulla se ilmenee sympaattisen hermoston vilkkautena, ja mahollisesti yön aikana taas parasympaattinen toimii vilkkaana josta johtuu matala syke..?

Alle 60 syke on bradykardiaa, mutta en olisi huolissani ainakaan levossa vielä 50 sykkeestäkään ellei ole oireita. Vaivasi saattaa johtua isosta sydämmestä joka pumppaa määrän x verta pienemmällä sykkeellä kuin pikkunen sydän = normaalia.

• arvuutteluakin

En tiedä bradykardiasta mitään, mutta olen kokenut ja saanut tietää, että niitä tekstejä ei potilaan kannata tulkita, ne voivat jonkin häiriön vuoksi olla harhaanjohtavia. Siksi annan kardiologin kertoa ne minulle.

Tämän johdosta oli huvittavaakin, kun minulla luki, että "total block" yms. niin omalääkäri sanoi, että teillä on sepelvaltimotauti. Vastasin kommentilla "vai niin" ja odotin jatkoa, jota ei tullut. En ollut tietääksenikään. Kun tuli seuraava kerta, kysyin, että mitenkä sepelvaltimotautini nyt jaksaa. Hän sanoi "samat merkinnät kuin aikaisemminkin" - Sairastan dilatoivaa kardiomyopatiaa, eli sydänlihassairautta - ei ole vielä toistaiseksi sepelvaltimotauti oikeasti iskenyt!

• Gnutsen

Totaaliblokki tarkoittaa täydellistä johtumishäiriötä sydämen sähköisessä toiminnassa, niin kuin esim. minulla, (3-asteen AV-katkos).
        Eli sinus-solmukkeesta ei kulje impulsseja sydänlihakseen ja näin sydämen syke
        ei nouse omin avuin.
        Ainoa hoitokeino siihen on tahdistin joka minulla on ollut pian 8 vuotta.

• Sykettä elämään!

Eikös harvalyöntisyys voi kuitenkin olla ihan normaaliakin ilman mitään taustalla olevia sairauksia? Oma leposykkeeni on suunnilleen 40 ja vakionakin esim. verenpainemittauksissa (joita pitää aina vähän jännittää) pulssi on äärettömän harvoin yli 60, yleensä välillä 45-55. Äsken kotimittarilla 45 normaalissa istuma-asennossa. Lääkärit tai hoitajat ei ole koskaan sanoneet mitään sykkeestä.

• Gnutsen

Sinus bradycardiahan tarkoittaa sinussolmukkeesta johtuvaa hidaslyöntisyyttä
      ja sinusarytmia rytmihäiriötä, myös sinussolmukkeesta johtuvaa, eli jotain
      häikkää on.

• inkeri1972

Mulla todettiin sinusbrakykardia (lievä), samalla kun tutkittiin extralyöntejä. Niitä olikin vuorokaudessa runsaasti, 13.000kpl. öinen syke 39 ja päivällä keskisyke 63, hitain syke päivällä 46. Saan usein päivisnkin mitattua itse alle 40 sykkeitä. Enemmän on nyt huolettanut tuo hidaslyöntisyys kun extrat. Onko teillä ollut hidaslyöntisyydestä oireita? Itse saatan herätä yöllä hätkähtäen tunteeseen, että sydän ei lyö. Sitten iskee pakokauhu, ja sydän lähtee villiin laukkaan. Kertokaa kokemuksianne, kuinka teitä diagnosoitiin hidaslyöntisyys ja miten se haittasi elämäänne? Mulla on ollut vaiva aika pitkään, mutta viimeaikoina alkanut öisin haitata. Samoin tuo extralyöntisyys (vaikka vaarattomia kammiolyöntejä) kieltämättä piinaa.

• vm-46

Mulle laitettiin tahdistin hidaslyöntisyyden takia yli 7 vuotta sitten. Hyvin on pelannut kun osaa varoa esim. voimalinjan alla oloa, radio-ohjattua nosturia ja puikkohitsausta tulee välttää migillä olen kyllä vähän hitsannut ei mitään oireita. On tietenkin muitakin vikoja kun ikää on 65 v mutta ensi talvena laitetaan uusi patteri syksyllä määrätään vaihtopäivä.Kolme viikoa sitten laitettiin tahdistin myös vaimolle, hänellä vaivat ovat toisenlaiset vähän on tilanne parantunut mutta kunnossa hän ei vielä ole. Antaa ajan kulua niin eiköhän se siitä ala hänelläkin sujua

• Ässis

Inkeri, mulla alkoi raskauden jälkeen sydän oireilla. Tuli tykytyskohtauksia, välillä pumppu löi tosi hitaasti ja epätahtiin tuli lisälyöntejä. Kausittain herään yöllä "riittämättömään" tunteeseen, tuntuu ettei pumppu riitä.
      Holter tehty pari kertaa, samoin ultrattu ja rasituskoe sekä oire ekg. Todettu kammiolisälyöntejä noin 20 kpl/vrk ja eteislisälyöntejä 200/vrk, syke yöllä alimmillaan 36.
      Kardiologi sanoi minulle että kyse on minun ominaisuudesta, ei sairaudesta ja sen kanssa on vaan opittava elämään.
      Minulle on sanottu sinusarytmian tarkoittavan tiettyä sykevaihtelua tietyn ajan sisällä ( esim,hengitykseen reagoivaa sykettä! Ei todellakaan sinussolmukkeesta johtuvaa rytmihäiriötä!!! ). Muistaakseni mikäli sykevaihtelu on yli20 % ekg:tä otettaessa, niin laite ilmoittaa sinusarytmia..

• Segaisin

Wikipediasta: "Bradykardiaksi määritellään tila, jossa leposyke alittaa 60 lyöntiä minuutissa."

Eli tämän tekstin mukaan voi maallikko ihmetellä näin:

a) sairastaako miljoonat ihmiset bradykardiaa, kun leposyke on alle 50-60?
      b) onko matala leposyke (alle 60) ja bradykardia kaksi eri asiaa, vai yksi ja sama?
      c) voiko matala leposyke olla jokatapauksessa normaalia, vaikka sinus, johtoradat ja sydänlihas ovat priimakunnossa?

• KT

Itselläni leposyke tuota 45-50 luokkaa, nukkuessa 35-40 joka mitattu holterilla.Olen käynyt kolmella kardiologilla eikä kukaan ole sanonut että minulla olisi sairaus.

• hoippuva.haamu

Vanha ketju, mutta jatkan kysymyksellä, missä mahtaa kulkea "raja", jolloin "saa" tahdistimen ?
      Kun verenpaine on alhainen ja syke joskus alhainen, tuntuu, että alkaa mennä taju silloin tällöin.
      Jonkunlaista ongelmaa on joka päivä.
      Holterissa oli syke ollut vain 30:kin. Useimmiten on voimaton ja heikko olo.
      Vasta alkutekijöissä tutkimukset. Kaksi vuotta sitten sydän-ultrassa ei ollut poikkeavaa.
      Jo silloin oli erilaisia rintakipuja ja voimattomuutta. Viimeisenä (tänä vuonna) on tullut tunne, että sydän pettää, ei "starttaa enää". Holterissa todettiin 10% ajasta bradykardiaa.
      Mikähän olisi seuraava tutkimus ? Ehkä Holterkin uudestaan. Holter-päivä oli harvinaisen "sydän-rauhallinen".

• bertta.bd

Holter kannattaa pyytää uudestaan, jos kyseinen päivä oli rauhallisuudessaan harvinaisen poikkeava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe