Identtiset kaksoset, rv 22 ja kohdunsuu

odottaja33

Odotan identtisiä kaksosia, rv 22 menossa. Aikamoisia supistuksia kokoajan, erikoislääkäri mittasi kohdunsuun tilanteen ja muutos oli 1,5 viikossa uä 45mm>28mm. Missä vaiheessa voi alkaa olla huolissaan? vai onko tämä taas jotain vainoharhaisuutta?

10

1758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.,.

ei-identtisistä kaksosista rv 30 kohdunkaula 1.5 ja hälyttävämpänä tunneloituminen eli kohdunsuu aukesi sisältäpäin. Sain kortisonit, supistuksia estävän lääkkeen ja lepomääräyksen (nyrkkisääntönä yli 50 % vrk makuuasennossa). Lääkitys lopetettiin rv 34, ja tilanne oli pysynyt ennallaan. Oli kyllä aika hermojaraastavaa aikaa, mutta lopulta syntyivät käynnistyksellä täysiaikaisina, kolmekiloisina ja terveinä lapsina =) Minulle sanottiin (TYKS) kolmen eri lääkärin toimesta, että kohdunkaulan lyheneminen ei millään tavalla tarkoita ennenaikaista synnytystä (kuten ei minullakaan), mutta 1.5 ja alle merkitsee huomattavasti suurentunutta riskiä. Niin ja minulla tosiaan tuo tunneloituminen, mistä olivat erityisen huolissaan. Kyseessä oli ensimmäinen raskauteni.

Raskaana kuuluu olla vainoharhainen :)

• Odottaja 33

Kiitos viestistä:-)
        Helpotti oloa huomattavasti, nyt uneton yö takana vatsan kovien nipistelyjen ja kouristelujen takia.
        Tietysti olen ollut koko raskausajan tarkassa tarkkailussa, kontrollit äitipolilla raskauden alusta alkaen 2 viikon välein neuvolat päälle. Silti sitä on tooodella vainoharhainen, pojat olivat kyllä jo onneksi pari viikkoa edellä painonsa mukaan tämän viikon tiistaina mitattu 485g ja 500g. Tuntuu että kaksosten odottajat kulkevat syklettäin, kaikki keskustelurimpsut kaksosista on monen vuoden takaisia ja aina parin vuoden välein on nostettu samoja keskustelualueita esille. Löytyy tosi vähän tietoa ja varsinkin identtisistä:-)

• .,.,.,.
        Odottaja 33 kirjoitti:

Helpotti oloa huomattavasti, nyt uneton yö takana vatsan kovien nipistelyjen ja kouristelujen takia.
        Tietysti olen ollut koko raskausajan tarkassa tarkkailussa, kontrollit äitipolilla raskauden alusta alkaen 2 viikon välein neuvolat päälle. Silti sitä on tooodella vainoharhainen, pojat olivat kyllä jo onneksi pari viikkoa edellä painonsa mukaan tämän viikon tiistaina mitattu 485g ja 500g. Tuntuu että kaksosten odottajat kulkevat syklettäin, kaikki keskustelurimpsut kaksosista on monen vuoden takaisia ja aina parin vuoden välein on nostettu samoja keskustelualueita esille. Löytyy tosi vähän tietoa ja varsinkin identtisistä:-)

olet hieman "väärällä" foorumilla. Rekistöröidy Monikko-onnea sivustolle, niin löydät vertaistukea.

Odottaja 33 kirjoitti:

Kai sinut on määrätty lepoon? Ota seuraavat viikot levon kannalta! Nyt on menossa ne kriittiset ajat... Mä en uskaltaisi paljon liikuskella ennen viikkoa 30 jos kerran supistelee...

• odotit tai et
        .,.,.,. kirjoitti:

olet hieman "väärällä" foorumilla. Rekistöröidy Monikko-onnea sivustolle, niin löydät vertaistukea.

foorumilla. mun mielestä on ihan oikeella foorumilla kirjoittelemassa, koska alkuperäinen kirjoittaja odottaa lapsia.
        ei tämä palsta ole tarkoitettu ainoastaan niille jotka yhtä lasta odottaa, kyllä täällä saa muutkin kirjoitella, odotit lapsia/lasta tai et odota!
        täällä ihmiset saa kysellä muitten kokemuksia ja vaihtaa mielipiteitä ihan vapaasti!
        Täällä on paljon ihmisiä joilla on paljon omia kokemuksia takana raskausajalta ja niitä voi jakaa toisten kanssa täällä!
        tosin täällä tuntuu olevan paljon sellaisia kirjoittajia jotka ovat ilkeämielisiä ja toiset sanoo että et kuulu tälle palstalle, että mene muualle!

• .,.,.,.
        odotit tai et kirjoitti:

foorumilla. mun mielestä on ihan oikeella foorumilla kirjoittelemassa, koska alkuperäinen kirjoittaja odottaa lapsia.
        ei tämä palsta ole tarkoitettu ainoastaan niille jotka yhtä lasta odottaa, kyllä täällä saa muutkin kirjoitella, odotit lapsia/lasta tai et odota!
        täällä ihmiset saa kysellä muitten kokemuksia ja vaihtaa mielipiteitä ihan vapaasti!
        Täällä on paljon ihmisiä joilla on paljon omia kokemuksia takana raskausajalta ja niitä voi jakaa toisten kanssa täällä!
        tosin täällä tuntuu olevan paljon sellaisia kirjoittajia jotka ovat ilkeämielisiä ja toiset sanoo että et kuulu tälle palstalle, että mene muualle!

Voi herrajumala, tarkoitin väärällä foorumilla sitä, että täällä ei ole niin paljon kaksosia koskevaa keskustelua (ja siten vertaistuksea), kuin Monikko-Onnea-foorumilla, jossa kaikki odottajat ovat monikko-odottajia. Aloittajahan mainitsee, ettei täältä löydä kaksosia koskevia keskusteluja tai että ne ovat todella vanhoja.

Täällä tuntuu myös olevan todella paljon herkkähipiäisiä, joille 1 1 tuottaa käsittämättömän lopputuloksen. Otapa selvää mitä foorumi ensinnäkin tarkoittaa ja tule sitten uudelleen avautumaan =)

• ()
        ****** kirjoitti:

Kai sinut on määrätty lepoon? Ota seuraavat viikot levon kannalta! Nyt on menossa ne kriittiset ajat... Mä en uskaltaisi paljon liikuskella ennen viikkoa 30 jos kerran supistelee...

tulossa ja rv 27 5 menossa. Supisteluita ollut viikolta 17 saakka, tahti on kiihtynyt, öisinkin tulee niitä paljon ja välillä tuntuu, että niitä on enemmän kuin vatsa normaalitilassa. Kohdunsuu ei kuitenkaan ole pehmentynyt eikä lyhentynyt. Oletko aloittaja saanut sairaslomaa?

• aloittaja/odottaja33
        () kirjoitti:

tulossa ja rv 27 5 menossa. Supisteluita ollut viikolta 17 saakka, tahti on kiihtynyt, öisinkin tulee niitä paljon ja välillä tuntuu, että niitä on enemmän kuin vatsa normaalitilassa. Kohdunsuu ei kuitenkaan ole pehmentynyt eikä lyhentynyt. Oletko aloittaja saanut sairaslomaa?

En ole vielä sairauslomalla, neuvolatäti ilmoitti viime viikolla siirtäessäni tälle viikolle neuvolaajan että nyt sitten aletaan sairauslomalle, torstaina neuvola-aika siis. Jos sairaalassa kipua mitataan asteikolla niin olen tässä miettinyt kipuasteikkoa omalla kohdalla. Jatkuva kipu on tuommoista 5 luokkaa ja supistuksien aikana 7-8 jopa. Täytyy ottaa tosissaan nyt sairausloma vastaan ja lopettaa pelleily lasten takia. Ei siitä mitään tule että öisin saan nukuttua vain panadolien avulla. Hyvinkään erikoislääkäri olisi vasta ensi viikolla, mutta oma tunne sanoo että muutoksia on tullut lisää kohdunsuun suhteen. Mutta ku on tämmönen idiootti ettei kehtaa siellä kokoajan juosta:-D

• ()
        aloittaja/odottaja33 kirjoitti:

En ole vielä sairauslomalla, neuvolatäti ilmoitti viime viikolla siirtäessäni tälle viikolle neuvolaajan että nyt sitten aletaan sairauslomalle, torstaina neuvola-aika siis. Jos sairaalassa kipua mitataan asteikolla niin olen tässä miettinyt kipuasteikkoa omalla kohdalla. Jatkuva kipu on tuommoista 5 luokkaa ja supistuksien aikana 7-8 jopa. Täytyy ottaa tosissaan nyt sairausloma vastaan ja lopettaa pelleily lasten takia. Ei siitä mitään tule että öisin saan nukuttua vain panadolien avulla. Hyvinkään erikoislääkäri olisi vasta ensi viikolla, mutta oma tunne sanoo että muutoksia on tullut lisää kohdunsuun suhteen. Mutta ku on tämmönen idiootti ettei kehtaa siellä kokoajan juosta:-D

Olen kuullut, että nimenomaan kaksoseten kanssa supistelee herkemmin. Minä jäin juuri sairaslomalle, sinänsä tuntui hullulta, varsinkin kun työ on istumatyötä, mutta työmatkat ottivat koville, ja usein aina kun lähden kävelemään, alkaa vatsaa supistelemaan. Vaikka kohdunsuulla ei olekkaan itselläni tapahtunut muutoksia vielä, voi niitä kuulemma tapahtua tosi nopeasti. Olen kokenut, että tähän kaksoisraskauteen suhtaudutaan tosi vakavasti ja herkästi ohjataan sairaslomalle. Minullekkin ehdotettiin aikaisemmin sairaslomaa (viikolla 25), mutta koin, että se olisi tullut liian nopeasti, joten jäin sitten vasta vähän myöhemmin. En halua pienestä valittaa ja olen ollut yleensä tosi harvoin töistä sairaana, nyt tuntui jotenkin hullulta jääfä 1-2 kuukautta enne yksöisraskaana olevia kotiin, mutta varmaan se on parempi, ettei käy mitään.

• odottaja33
        () kirjoitti:

Olen kuullut, että nimenomaan kaksoseten kanssa supistelee herkemmin. Minä jäin juuri sairaslomalle, sinänsä tuntui hullulta, varsinkin kun työ on istumatyötä, mutta työmatkat ottivat koville, ja usein aina kun lähden kävelemään, alkaa vatsaa supistelemaan. Vaikka kohdunsuulla ei olekkaan itselläni tapahtunut muutoksia vielä, voi niitä kuulemma tapahtua tosi nopeasti. Olen kokenut, että tähän kaksoisraskauteen suhtaudutaan tosi vakavasti ja herkästi ohjataan sairaslomalle. Minullekkin ehdotettiin aikaisemmin sairaslomaa (viikolla 25), mutta koin, että se olisi tullut liian nopeasti, joten jäin sitten vasta vähän myöhemmin. En halua pienestä valittaa ja olen ollut yleensä tosi harvoin töistä sairaana, nyt tuntui jotenkin hullulta jääfä 1-2 kuukautta enne yksöisraskaana olevia kotiin, mutta varmaan se on parempi, ettei käy mitään.

Sama juttu mulla. tuntuu niin turhauttavalta jäädä sairauslomalle kun kykenisi itse vielä töihin. Mutten minä uskalla riskeerata poikiani sen takia. en ikinä antais anteeksi jos niille kehittyisi mun seikkailuiden takia jokin vamma. Saati sitten jos joutuu sairaalalepoon, sitä ei pää kestäisi:-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      46
      3516
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      136
      2525
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      17
      2494
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1973
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1436
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1337
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1324
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      153
      1043
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1027
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      969
    Aihe