Häveliäs nainen

uskonnollinen

en ole koskaan synnyttänyt vielä, mutta kysyn, kun olen nähnyt noita tv-ohjelmia. Niin niissä lähes aina synnyttäjän rinnat ovat paljaana, ja hänen avointa alapäätään TÖLLÖTTÄÄ jopa 5:kin eri ihmistä, osa sukulaisia, osa tuntemattomia. Osa suu auki tuijottaa ja kauhistelee, osa ottaa kuvia ja ihmettelee, jopa ISÄ ja äiti, mies...TÄHÄN EN AIJO MENNÄ. Mielummin vaikka synnytän yksin. Olisiko mahdollisuus saada joku iso kaapu/lakana koko synnytyksen ajaksi, niin että paikalla olevat kätiköt/lääkäri eivät näe alapäätäni? Vaan tunnustelee kädellä, esim. monta senttiä on auki tms?
Mikä pakko on aina olla RINNAT PALJAANA? En ymmärrä. Aion itse kylläkin käyttää urheiluliivejä. Voiko paitaa pitää?

12

1762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johnu

Mulla ainakin oli osaston paita ja eihän synnytykseen edes pääse kuin yksi tukihenkilö, joka sekin on synnyttäjän pään vierellä eikä todellakaan jalkopäässä. Tuskin kuitenkaan voit kätilöiltä piiloutua siihen kaapuun vaan pitää heidän nähdä. Sitä se synnytys vaan on ja ei sitä sillon ajattele edes noin kun on itse tilanteessa vaan on paljon tärkeämmät asiat mielessä. :)

• öeegalirgöalkg

oot kattonu näitä kanadalais-jenkki ohjelmia.Ei siellä olla tissit paljaana, sairaalakaapu päällä joka ulottuu yli polvien.Kätilö tunnustelee kohdunsuuta, ja ainakin mun kätilöt on katselleet seinille samalla:). Ponnistusvaihe sitten tietysti erikseen, silloin on pakko katsoa miten vauva on tulossa.Isää/ tukihenkilöä voi ohjeistaa pysymään pään puolella koko ajan. Rintsikat on ohjeisttu ottamaan pois synnytyksen ajaksi.

• Suomessa..

ei synnytykset todellakaan ole sellaisia kuin noissa ohjelmissa. Tai siis ei siellä ketään ylimääräisiä siellä synnytyksessä ole, mies tai joku muu läheinen on hyvä olla kuitenkin tukihenkilönä, mutta ei ole sekään pakollista.

Itselläni oli tuo sairaalan kaapu päällä, rintsikat kehotettiin ottamaan pois synnytyksen ajaksi niin vauva on helppo ottaa syntymän jälkeen rinnalle. Mutta ei siis tosiaankaan rinnat paljaana. Mies pysyi pääpuolessa koko synnytyksen ajan. Kätilö yritti houkutella katsomaan kun vauva oli tulossa, mutta mielummin mies oli katsomatta.

• Naistenklinikka

Minulla ainakin oli osaston "paituli" päällä (vähän niin kuin pitkä yöpaita).

• lena...

Kun menee synnyttämään, annetaan sairaalan vaatteet päälle. Yleensä pitkä, väljä kaapu. Ei siellä alasti tarvii olla jos ei nyt välttämättä halua. Omassa synnytyksessä oli mukana vain yksi kätilö (nainen). Ihan loppuvaiheessa lääkäri kävi paikalla.
        Mietin itsekkin ennen synnytystä kaikenlaisia epäolennaisuuksia, kuten miltä näytän jne. Kun kivut alkoi kunnolla ja oikeen koski, niin ihan sama vaikka olisin ollut alasti. Pääasia että vauva saadaan pihalle ja homma hoidettua:)

• synnyttänyt
        lena... kirjoitti:

Kun menee synnyttämään, annetaan sairaalan vaatteet päälle. Yleensä pitkä, väljä kaapu. Ei siellä alasti tarvii olla jos ei nyt välttämättä halua. Omassa synnytyksessä oli mukana vain yksi kätilö (nainen). Ihan loppuvaiheessa lääkäri kävi paikalla.
        Mietin itsekkin ennen synnytystä kaikenlaisia epäolennaisuuksia, kuten miltä näytän jne. Kun kivut alkoi kunnolla ja oikeen koski, niin ihan sama vaikka olisin ollut alasti. Pääasia että vauva saadaan pihalle ja homma hoidettua:)

Itselläni oli synnttyksessä mies lääkäri/kätilö.Se katseli alapäätäni kokoajan, ja ilmoitti että tämä on hankala synnytys, ja hän saattaisi ottaa imukupin.Onneksi ei.Hän käski ennen synnytystäni ottamaan rintsikat pois, ja rinnat paljaina, että saisin sitten helposti lasta imettää.Synnytys on kivulias, mutta on jo toinen lapsi mahassa :DToivon enimmäkseen kätilön olevna nainen.

• rutturuut

Suomessa on paikalla vain yksi tukihenkilö, yleensä lapsen isä. Kyllä sinä varmasti hänet haluat paikalle... Se kipu on iso, pelottaa, ja se on teidän yhteinen kokemus... Noissa tv-sarjoissa on eri kulttuuri, ja paikalla saa olla muitakin. Suomessa on siis paikalla vain yksi.

Lisäksi paikalla on kätilö. Miehen ei tarvitse alapäähän katsella, mutta kätilön on nähtävä, mitä siellä tapahtuu. Mies voi keskittyä sinun kasvoihisi, jos niin haluatte. Kätilöltä et voi alapäätä suojata.

Muuta hoitohenkilökuntaa huoneessa on, jos tarve vaatii. Esimerkiksi jos tarvitaan imukuppia tms, paikalle tulee ainakin lääkäri, joka laittaa sen imukupin alapäähäsi, lapsen päähän, ja vetää sitten samalla kun sinä ponnistat. Mahdollisesti myös toinen käsilö tarvitaan, mutta se todellakin riippuu tilanteesta. Mutta hoitohenkilökunnan on nähtävä alapääsi. Mitä sitten? He näkevät niitä joka päivä...

Tissien ei tarvitse olla paljaana, vaan voit pitää niiden päällä sairaalan löysää paitaa, peittoa tms. Liivejä en suosittele, koska syntymän jälkeen vauva nostetaan imemään rintaasi, ja liivien riisuminen olisi aika vaikeaa. Haluat varmasti sen kokemuksen jälkeen kaiken oleman mahdollisimman helppoa.

• jhlö

"Suomessa on paikalla vain yksi tukihenkilö"

Useimmissa sairaaloissa on viimeisen parin vuoden aikana tullut sellainen sääntö, että tukihenkilöitä saa olla kasi, jos heistä toinen on koulutettu doula.

• Miez1234

Vaimoni ei pitänyt synnytyksestään, sillä kätilö katsoi hänen alapäähänsä ja katsoi mitä siellä tapahtui.Rinnat eivät olleet paljaina, mutta yleensä miehet eivät mene katsomaan synnytystä naisen alapäähän, mutta lääkäri kehotti minua katsomaan lapsen syntymää.Se näyttää vaikealta se lapsen syntymä naisen pillusta, ja siksi se varmaan sattuukin, ku vaimoni huusi ja itki oli hiestä märkä.

• marmutoi

Inhoan yli kaiken tuota "he näkevät niitä joka päivä" -argumenttia.

Mutta minä en esittele niitä joka päivä puolelle kansalle. Minä en koe oman revani kuuluvan muille kuin minulle ja ajoittain miehelleni. Ihan sama se minulle on näkevätkö he joka päivä sen sata pillua, mutta minun ei näy kaikille. Minä en ajattele sitä, että "mitäköhän toi nyt mun vehkeestä ajattelee", vaan sitä, että olen esillä.

Olkoon miten luonnollinen tapahtuma tahansa. Yksi ämmä jo alkoi vittuilla asiasta puhuessani, että "sitten et ole tarpeeksi kypsä lastentekoon." Jos kypsyyteni mitataan sillä, että haluanko haarojani töllisteltävän, niin kyllä, sitten olen täysin penikka.

Minulle on jäänyt pahoja traumoja lukuisista sairaalareissuista, mm. EKG:stä jota otettaessa täytyi ottaa paljaaksi ja sitten huoneeseen pölähtikin hirveä lauma joitain tutustujia. Sen jälkeen olen vaatinut itseni peitettäväksi (ja kyllä se onnistuu, en ole saanut yhtään virheellistä EKG:tä aikaiseksi). Gynellä pari kertaa vastaava tapaus ja itseni esittelystä tuli mahdotonta. Oli muuten hemmetin mieltäylentävää seisoa thoraxkuvaa otattamassa ja vollottaa täysillä kuin kidutettava kakara, koska isossa huoneessa piti seistä tissit paljaina ja koko ajan odotti että joku pölähtää sisään.

Lisäksi kärsin pahasta synnytyspelosta.

Kiitos aloittajalle tästä, sama asia on käynyt minunkin mielessäni. Yleensä tällaisiin vastataan asiattomasti omaa ylemmyyttään ja erinomaisuuttaan korostaen.

• ällöttävää
        marmutoi kirjoitti:

Inhoan yli kaiken tuota "he näkevät niitä joka päivä" -argumenttia.

Mutta minä en esittele niitä joka päivä puolelle kansalle. Minä en koe oman revani kuuluvan muille kuin minulle ja ajoittain miehelleni. Ihan sama se minulle on näkevätkö he joka päivä sen sata pillua, mutta minun ei näy kaikille. Minä en ajattele sitä, että "mitäköhän toi nyt mun vehkeestä ajattelee", vaan sitä, että olen esillä.

Olkoon miten luonnollinen tapahtuma tahansa. Yksi ämmä jo alkoi vittuilla asiasta puhuessani, että "sitten et ole tarpeeksi kypsä lastentekoon." Jos kypsyyteni mitataan sillä, että haluanko haarojani töllisteltävän, niin kyllä, sitten olen täysin penikka.

Minulle on jäänyt pahoja traumoja lukuisista sairaalareissuista, mm. EKG:stä jota otettaessa täytyi ottaa paljaaksi ja sitten huoneeseen pölähtikin hirveä lauma joitain tutustujia. Sen jälkeen olen vaatinut itseni peitettäväksi (ja kyllä se onnistuu, en ole saanut yhtään virheellistä EKG:tä aikaiseksi). Gynellä pari kertaa vastaava tapaus ja itseni esittelystä tuli mahdotonta. Oli muuten hemmetin mieltäylentävää seisoa thoraxkuvaa otattamassa ja vollottaa täysillä kuin kidutettava kakara, koska isossa huoneessa piti seistä tissit paljaina ja koko ajan odotti että joku pölähtää sisään.

Lisäksi kärsin pahasta synnytyspelosta.

Kiitos aloittajalle tästä, sama asia on käynyt minunkin mielessäni. Yleensä tällaisiin vastataan asiattomasti omaa ylemmyyttään ja erinomaisuuttaan korostaen.

Kyllä.

Myös minulle on samantekevää kuinka monta alapäätä hoitohenkilökunta näkee päivittäin, mutta ei se tee minun asemaani yhtään helpommaksi. Jalat auki makaaminen vieraan ihmisen edessä on todella nöryyttävää ja monta kertaa on oksennus meinannut tulla, kun on erehtynyt katsomaan telkusta amerikkalaisia synnytysohjelmia, jossa koko suku on kokoontunut kameroineen pällistelemään naisen värkkiä ja sieltä pullahtavaa olentoa.

Ystäväni synnytti vajaa kaksi vuotta sitten ja kertoi kuinka inhottavaa oli kun huoneessa ramppasi kaiken maailman väkeä töllistelemässä. Vaikka henkilökuntaa ja harjoittelijoita olisivatkin niin ei alaston nainen herranjumala ole mikään näyttelyesine! Jos itse joskus olen siinä tilanteessa, että pitää synnyttää niin toivon todellakin, että ovet ja verhot pidetään kiinni ja paikalla on vain se kätilö eikä ketään ylimääräistä.
        Vittuilkaa vaan, että olen kypsymätön tai että synnytyshetkellä on samantekevää kuka sinne alapäähän kurkkii, mutta se ei helpota yhtään tätä pelkoa.
        Naisellekin on suotava joku ihmisarvo siinä elämän kivuliaimpana ja heikoimpana hetkenä.

• jhlö

Aika harvoin siellä ollaan rinnat paljaana.. On olemassa sellainen hieno keksintö kuin sairaala vaatteet. On yöpaitaa ja -takkia.. :)

Mutta pakko todellakin korostaa näille häveliäille, että jossakin vaiheessa synnytystä, ette välitä tippaakaan, ketä on huoneessa ja ketä ei ja, mitä on näkyvissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe