Olen aloittamassa pienyritystoimintaa, jossa ainoa tulotulee omasta suunnittelutyöstä. Teen työtä kotitoimistosta, joten kulutkaan eivät ole kovin suuria.
Kirjanpitokokemusta ei ole, mutta koska oletan etenkin toiminnan alkuvaiheessa kirjanpitotositteiden määrän olevan 10-20 kpl/ kk, ajattelin hoitaa kirjanpidon itse debet ja kredit periaatteella, maksaa alv:t netin kautta ja viedä vuoden lopussa tositteet tilitoimistoon, joka tekee tuloslaskelman ja veroilmoituksen.
Onko tässä järkeä? Uskon, että minulla on aikaa kuukausitasolla kirjata ja järjestää nämä 10-20 tositetta hyvään järjestykseen ilman, että se veisi liikaa aikaa tuottavalta työltä.
Edullisin tarjous minkä sain tilitoimistoilta oli 50 eur/kk ja tositeveloitus 0.48 euroa per tosite. Minimitositemäärä kuussa kuitenkin 120 kpl, jonka mukaan laskutetaan. Tuntuu kohtuuttoman kalliilta. Tuloslaskelma ja veroilmoitus on kuitenkin tehtävä. Ja tilitoimiston on tällöin joka tapauksessa kirjattava tositteet silloin. Säästänkö siis turhasta?
Yksi vaihtoehto on hankkia kirjanpito-ohjelma ja hoitaa sen avulla kaikki itse. Minkä ohjelmiston hinta/laatusuhde olisi hyvä?
Tiedän, aina sanotaan, että hyvä kirjanpitäjä maksaa itsensä takaisin, mutta ainakin toiminnan alkuvaiheessa tuntuu järjettömältää maksaa n. 100 euron kuluja/kk.
Kertokaa muut pienyrittäjät miten olette ratkaisseet asian?
Pienyrittäjän kirjanpito
12
1195
Vastaukset
- tunti tunnista?
Olen ratkaissut asian niin että en tykkää tehdä omaa kirjanpitoani, vaihtaa autoni renkaita tai leikata lasteni tukkaa vaikka kaiken sen osaisin itsekin tehdä.
Naapurikorttelin automekaanikko, parturikampaaja ja yo-merkonomi tekevät nämä hommat puolet nopeammin kuin itse tekisin ja laskuttavat työstä suurinpiirtein saman, yleensä vähän vähemmän kuin mitä itse laskutan omasta suunnittelutyöstä per tunti.
Minullakin on kotitoimisto. Tykkään siivoamisesta, nettisivujen ja mainosten tekemisestä, valokuvaamisesta ja ruoan laittamisesta. Olen myös niissä nopea tai työ ainakin tuntuu sujuvan ilman suurempaa vaivannäköä. Nämä siis teen mieluummin itse, vaikka niihinkin kulutetun ajan voisi joko nauttia vapaa-aikana tai keskittyä ydinliiketoimintaan.- köklököl
Kyllä tuollaiset tositemäärät pitäisi saada n. puolta edullisemmin. Moni tilitoimisto ei halua aivan pieniä yrittäjiä asiakkaikseen ja hinnoittelee pienet hommat reippaammin. Jos yrittäjä on valmis maksamaan, niin he tekee.
Et siinä kyllä mitään säästä, jos itse lappusiasi kirjailet ja lasket ja lopulta viet koko pumaskan tilitoimistoon. Lisäksi saat kirjanpitäjältäsi hyviä neuvoja samaan hintaan tai ainakin hyvältä kirjanpitäjältä.
- ethyjt
Älä kysy kirjanpitotarjoustasi niistä paikkakunnan suurimmista toimistoista vaan etsi joku pieni toimisto, mielummin sellainen kirjanpitäjä joka tekee esim kotonaan töitä. Niillä veloitukset yleensä puolet pienemmät.
Minulla itselläni minimi veloitus on 35,00€ alv/kk ja teen paljon juuri kaltaisiasi pienyrittäjiä. En veloita vienneistä erikseen mitään niin kuin suuremmat toimistot tekee. Katsele joku kaltaiseni ammatinharjoittaja, tuo 35€ on jo niin pieni summa että ei kannata itse alkaa tekemään.- 20 + 14
Onko olemassa jotain rekisteriä kaltaisistasi pienemmistä vai voisitko laittaa omat yhteystietosi... posti kulkee...
- fgtyju
20 + 14 kirjoitti:
Onko olemassa jotain rekisteriä kaltaisistasi pienemmistä vai voisitko laittaa omat yhteystietosi... posti kulkee...
Katso esimerkiksi enirosta tai fonectasta, itse en toistaiseksi ota uusia asiakkaita.
- T I Liöinti
Oletko koskaan ajatellut, miksi ammattitaitoiset kirjanpitäjät ovat Suomessa täydellisessä palkkakuopassa työn vaativuuteen nähden? Minä olen ja syykin on selvä: kaltaisesi pienyrittäjät, jotka myyvät ammattitaitoaan(?) suorastaan naurettavan halvalla hinnalla.
- Hehtaarilla ollaan
T I Liöinti kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, miksi ammattitaitoiset kirjanpitäjät ovat Suomessa täydellisessä palkkakuopassa työn vaativuuteen nähden? Minä olen ja syykin on selvä: kaltaisesi pienyrittäjät, jotka myyvät ammattitaitoaan(?) suorastaan naurettavan halvalla hinnalla.
> > Minulla itselläni minimi veloitus on 35,00€ alv/kk ja teen paljon juuri kaltaisiasi pienyrittäjiä.
> Oletko koskaan ajatellut, miksi ammattitaitoiset kirjanpitäjät ovat Suomessa täydellisessä
> palkkakuopassa työn vaativuuteen nähden? Minä olen ja syykin on selvä: kaltaisesi
> pienyrittäjät, jotka myyvät ammattitaitoaan(?) suorastaan naurettavan halvalla hinnalla.
Ei taida loppujen lopuksi olla niin hirveen vaativaa se homma sitten sittenkään.
Jos joku tuollainen lukion tai merkantin paperit omaava voi laittaa rinnalle oman tilitoimiston ja alkaa 35€:llä myydä PK-yrityksille kuukausikirjanpitoa.
Tuolla hinnalla pitää olla jo noin satakunta tai hiukan ylikin asiakkaita, että jonkinlaiseen leivänsyrjään pikkutilitoimisto pääsee kiinni. Kuukauden noin 20 arkipäivänä pitä kunakin päivänä tehdä keskimäärin 5:n PK-asiakkaan tositteiden kirjaus.
Sinänsä tuo ei ole mikään kovin mahdoton urakka tehtäväksi. Meilläkin itse tehtynä (ei olla tilitoimisto) kuukauden kirjanpidon tositteiden syöttöön menee se noin tunnin verran kuukaudessa aikaa.
Tilinpäätöksen kanssa askarrellessa tahtoo kyllä sitten mennä yhden viikon iltapäivät kokonaan, eli parikymmentä tuntia.
Ehkä 35€/kk on hintana hiukan jo alakanttiinkin. Kymppi sinne tai tänne. Mutta on se todellsien kirjauksessa tehtävän työn määrään suhteutettuna ihan oikealla hehtaarilla ja tontilla kuitenkin.
.
- Hanki Tappio
,,,netistä ladattava ilmainen kirjanpito-ohjelma joka tekee myös tuloslaskelman ja taseen: http://www.lahdenniemi.fi/jussi/tappio/
Toimii minulla ja riittää minun pieniin tarpeisiini. Et menetä kuin aikaa ja vaivaa jos kokeilet.- ei ole vaikeaa
Itse käytän samaa ohjelmaa ja voi suositella. On selkeä, yksinkertainen ja riittää hyvin pienen yrityksen tarpeisiin.
Mitä tulee kirjanpidon tekemiseen itse, niin ei se vaikeaa ole, mutta jonkin verran vaivaa pitää nähdä asioiden selvittämiseen itse. Taustalle hieman (itse)opiskelua ja perehtymistä, ja kun kaikki epäselvät asiat kysyy suoraan verottajalta, niin on jo aika varmoilla vesillä. Verottajan sivuilla on myös runsaasti ohjeita, joita kannattaa lueskella.
Kaupan päälle syntyy hyvä ymmärrys yritystoiminnan taloudesta ja mm. kulujen jatkuva ja helppo seuranta. Kun jokin kulutili alkaa näyttää liian isolta, on aika pysähtyä miettimään, mistä nuo kuut syntyvät - asia, jota tilitoimisto ei sinulle kerro. Alkavalle yrittäjälle juuri kulujen kurissa pitäminen on erityisen tärkeää, koska tulot tulevat yleensä pitkällä viiveellä.
Kirjanpidon teettämisestä ulkopuolisella kannattaa muistaa se, että kuka tahansa Suomessa saa perustaa tilitoimiston ja joukkoon mahtuu myös huonoja yrittäjiä. Ja se, että vastuu esim. verottajan suuntaan on aina yrittäjällä itsellään. Jos kyseessä on tilitoimiston moka, niin se ei verottajaa juuri kiinnosta. Verot pitää maksaa ja korvauksia voi sitten hakea tilitoimistolta tuomiostuimessa, jos on siihen aikaa, perusteita ja rahkeita. Eli oma valveutuneisuus on joka tapauksessa hyvästä.
- kirjanpitoa
[email protected]
Teen kirjanpito- ja palkanlaskentatöitä edullisesti mutta myös luotettavasti kotitoimistossa.- Kirjanpitäjä79
Hei!
Teen pienten yritysten kirjanpitoa, palkanlaskentaa, laskutusta ynnä muita toimistotöitä. Yhteystietoni löytyy nettisivuiltani http://unelmasoppi.markkina-avain.fi/yhteystiedot/
- Zervant
Heippa,
Jos pärjäätte yhdenkertaisella kirjanpidolla voitte kokeilla Zervant-palvelua. Se on tehty toiminimiyrittäjille ja palvelun avulla voi laskuttaa, kirjata kustannuksia, hallita asiakkuuksia sekä käsitellä kilometrikorvauksia ja päivärahoja. Palvelu luo myös yhdenkertaisen kirjanpidon automaattisesti.
Lisää tietoa löytyy osoitteesta www.zervant.fi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854