Raskaus ja opiskelu

toukomasu'11

Heippa! Tulin nyt tänne teiniäidit- ja isät palstalle, kun täällä varmasti moni opiskelee ja voisi tietää asiasta.

Olen siis 20 vuotias lähihoitajaopiskelija (eka vuosi menossa) ja lapsi olisi tulossa toukokuussa, ekan vuoden siis ehdin käydä luultavasti loppuun.

Mitenkäs, onko teillä kokemuksia välivuosista? Onnistuukohan tällainen, että pidän tämän vuoden jälkeen välivuoden ollakseni lapsen kanssa kotona, ja jatkaisin opiskelua tämän välivuoden jälkeen siitä, mihin jäinkin? Koulussahan tästä sitten sovitaan ja tuleekin tietoon sitten, onko tällaienn mahdollista, mutta ajattelin kysellä, josko ihmisillä olisi kokemusta jonka pohjalta voisin sitten itsekin mennä edes ehdottamaan tällaista omalle koululle. Olen rv 15 4 ja kohta olisi ihan hyvä ottaa asia puheeksi.

Entä millaisia muita kokemuksia teillä on? Miten järkkäilitte opiskeluasiat kun tulitte raskaaksi?

En koe mitään ihmeempiä paineita asian kanssa, kunhan nyt olisi kiva tietää onko tällainen välivuosi mahdollista..

Kiitoksia vastauksista etukäteen :)

10

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollista se

      on mahdollista pitää välivuosi opiskeluista. nykyään on yleistä että pidetään syystä tai toisesta välivuosi, toiset äitiyden takia ja toiset työn takia..

      • ehiugr

        Tietysti on mahdollista, eiväthän he voi sinulta äitiyslomaa kieltääkään. mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta luulisin että sulla on ihan samat oikeudet kuin työssäkäyvilläkin, eli saat jäädä äitiysloman jälkeen myös hoitovapaalle jos haluat.


    • myös20v

      itse pidin välivuoden ennen AMK opintojen (sairaanhoitaja) aloittamista heti lukion jälkeen. Nyt lapseni on reilu 1½-vuotias ja välistä käydään kyllä ihan jaksamisen äärirajoilla.

      Asun yhdessä mieheni ja lapsemme kanssa, joten yksin en joudu lastamme hoitamaan, mutta aika ei silti aina tahdo riittää. Mieheni opiskelee myös.

      Opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen on aika vaikeaa, etenkin uhmaikäisen kanssa. Helpommalla pääset kun etsit jonkun tutun lähelle, joka voi tarvittaessa tulla auttamaan lapsen hoidossa sinun opiskellessasi/lukiessasi tenttiin. Meillähän asiat siis niin että lähimmät tuttavat, jotka voisivat auttaa asuvat 100km päässä..

    • yaer

      Itseopiskelen myös lä hihoitajaksi ja sain lapsen toisen vuoden jälkeen heinäkuussa, eli erikoistumisvuosi jäi jäljelle. Tämän vuoden heinäkuussa tyttöni täytti vuoden ja meni päiväkotiin ja minä jatkoin koulua. Nyt vielä puoli vuotta jäljellä hyvin on mennyt :) Helpompaa lähihoitajaksi opiskelu lapsen kanssa, kuin ammattikorkeassa, koska siellä on paljon helpommat tehtävät :)

    • 20v kahden äiti

      Välivuosi tai useampi onnistuu, kun syynä on lapsen saaminen. Koulusta saa äitiysvapaata 9kk automaattisesti kuten töistäkin ja sen jälkeen voi vielä hakea lykkäystä opiskeluun ja jäädä kotihoidontuelle, jos niin haluaa. Kotihoidontuella kotiin lapsen kanssa voi jäädä myös lapsen isä.

    • Äitilapsi33rvpoits7

      Hei!
      Minä aikoinani sain lapseni kesken ammattikoulun.. Olin kolmannen lukuvuoden lopussa,mutta jäi kuitenkin hieman jäljelle "opiviikkoja" (en tiedä onko oikea sana). Tein lapseni kevät talvella ja palasin opiskelemaan syksyllä. Äitini katsoi lastani sen verran että sain viikot tehtyä ja näin sain paperit käteen. :) Rankkaa oli,mutta kannatti näin jälkeen päin katsottuna.. Ja niin onnea raskaudestasi... :)

      • toukomasu'11

        Minä nyt jään huhtikuussa äippälomalle, ja aloitan opiskelun näillä näkymin taas syksyllä 2012 :) Ihanaa odotusta kaikille muillekin!


    • mami-13

      tää onkin hyvä tietää :) ite haluaisin aloittaa lähihoitajanopinnot nyt syyskuussa. laskettu aika olis helmikuussa2013.

    • ihanhirveetä

      Itselläni on myös välivuosia lähihoitajaopinnoissa. Erikoistumista vaille valmis ja lapsi syntyi joulukuussa. Tuntuu vain, että suurimmalla osalla lapsi on syntynyt kesällä tai keväällä, ettei välivuosia tule kuin yksi. Mulle tulee kaksi. Haluaisin nopeasti ammatin kun mies opiskelee, olisi edes pikkasen enemmän rahaa laittaa ruokaan tai asumiskuluihin yleensä. tv. minimiäitiyspvrahalla kitkutteleva hermotautinen opiskeleva mies sekä kohta 9kk lapsi

    • Ei siinä mitään, jos asia ei itsellesi tuota ongelmaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe