Kilpikonna vispaa takajalkoja

apuva!

Onko kenellekkään tapahtunut vastaavaa, toinen nelivarvaskilpikonnistani alkoi tänään yhtäkkiä nostella ja pyörittää/vispata kumpiakin takajalkoja lämpölampun alla, normaalia vai ehkö oire jostain vakavemmasta?

Ihan hyvin muuten voi, aktiivinen ja syö hyvin, viihtyy lämpölamppujen alla jne.

Olisin todella kiitollinen vastauksista :)

7

1205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KONNUUS

      Minkä ikäisestä konnasta kyse? Onko se naaras? Onko toinen konnayksilö samassa terrassa/elävätkö lattialla, ja ovatko vastakkaista sukupuolta keskenään?

      Erittäin vaikea auttaa, mikäli perustiedot ovat kovin vähäisiä.

      Mikäli kyseessä on varmistetusti naaraskonna, ja toinen on koiras, epäilen kovasti että kyseessä on munintaan ryhtyvä naaras!! Se saattaa jo muutamia päiviä ennen munintaa etsiä paikkaa, koluaa ja haistelee, ja välillä hieman kaivaa jopa takajaloillaankin.

      Mutta, en arvele enempää, koskapa en ko. tapauksesta ei ole tietoja riittävästi.

      • 123445667890

        Kilpikonna on jo yli 20 vee (ollu ittellä omistukessa 15 vuotta) konna on naaras, mutta ei ole yhdessä mun toisen konnan (koiras) kanssa, koska koiras on niin päällekäyvä.

        Asuu kopissa, josta osa on lattiasta noin 5 cm korkeammalla ja osa on pelkkää lattiaa (hankala selittää, iso koppi kuitenkin n 2m x 3m.)

        Outoa käytöstä, jota mä en ole koskaan nähny sen tekevän, muninta mullakin tuli mieleen mutta mutta kun se ei voi olla pieniin päin. Onkohan kilpikonnilla ummetusta? kasvikset on kuitenkin tosi kuitupitoista ravintoa...


      • KONNUUS
        123445667890 kirjoitti:

        Kilpikonna on jo yli 20 vee (ollu ittellä omistukessa 15 vuotta) konna on naaras, mutta ei ole yhdessä mun toisen konnan (koiras) kanssa, koska koiras on niin päällekäyvä.

        Asuu kopissa, josta osa on lattiasta noin 5 cm korkeammalla ja osa on pelkkää lattiaa (hankala selittää, iso koppi kuitenkin n 2m x 3m.)

        Outoa käytöstä, jota mä en ole koskaan nähny sen tekevän, muninta mullakin tuli mieleen mutta mutta kun se ei voi olla pieniin päin. Onkohan kilpikonnilla ummetusta? kasvikset on kuitenkin tosi kuitupitoista ravintoa...

        Nyt olisi hyvä tietää, onko tuo vispaaminen todella vain "vispaamista"..?! Käsitin että se koettaa kaivaa, ja siksi kuopii takajaloillaan?

        Toki ummetuskin on konnalla mahdollista, mutta mikäli se on syönyt kuitupitoista ja hyvää ruokaa luonasi jo vuosikaudet, siitä ei varmaankaan ole kyse. Oletko huomannut sen ulostamisessa jotain poikkeavaa viimeaikoina? Oletko bongaillut sen terraariosta kakkoja; sehän kertoo jo tilanteesta paljon.

        Ovatko konnat milloinkaan tekemisissä keskenään, esim. sen verran että olisivat voineet paritella? Usein naaras voi yltyä munimaan pelkästään koiraskonnan hajun tai muun "sysäävän" toiminnan seurauksena. Munathan ovat toki silloin hedelmöitymättömiä, jos parittelua ei ole tapahtunut.

        Kannattaa seurata, onko tuo kuopiminen todella KAIVAMISTA, vai pelkästään jotain epämääräistä ja hetkessä ohimenevää potkiskelua. Tämä antaa selkeämmän kuvan siitä mistä voi olla kyse.

        Mikäli konna on munimisaikeissa, pitää sille järjestää (hedelmöitymättömyydestä huolimatta) paikka johon se voi lopulta kaivaa kuopan. Läpimäräksi kasteltua hiekka-turvesekoitusta pitää olla niin paksulti että konna voi lopulta seisoa takajalkojensa varassa kuopan pohjalla, yläpään ollessa turpeen päällä.

        Tällä keinoin konna saa varmasti munittua kaikki munansa, eikä munimisen käynnistävä oksitosiini-hormoni ehdi lakata erittymästä. Pitkittynyt muniminen tai sen estyminen aiheuttaa hyvin usein munien jumittumista synnytinkanavaan. Silloin tarvitaan eläinlääkärin apua.

        Kerrohan miten tilanne edistyy =0) Toivottavasti kyse on jostain viattomasta ja ohimenevästä jutusta.


      • 13245354675765
        KONNUUS kirjoitti:

        Nyt olisi hyvä tietää, onko tuo vispaaminen todella vain "vispaamista"..?! Käsitin että se koettaa kaivaa, ja siksi kuopii takajaloillaan?

        Toki ummetuskin on konnalla mahdollista, mutta mikäli se on syönyt kuitupitoista ja hyvää ruokaa luonasi jo vuosikaudet, siitä ei varmaankaan ole kyse. Oletko huomannut sen ulostamisessa jotain poikkeavaa viimeaikoina? Oletko bongaillut sen terraariosta kakkoja; sehän kertoo jo tilanteesta paljon.

        Ovatko konnat milloinkaan tekemisissä keskenään, esim. sen verran että olisivat voineet paritella? Usein naaras voi yltyä munimaan pelkästään koiraskonnan hajun tai muun "sysäävän" toiminnan seurauksena. Munathan ovat toki silloin hedelmöitymättömiä, jos parittelua ei ole tapahtunut.

        Kannattaa seurata, onko tuo kuopiminen todella KAIVAMISTA, vai pelkästään jotain epämääräistä ja hetkessä ohimenevää potkiskelua. Tämä antaa selkeämmän kuvan siitä mistä voi olla kyse.

        Mikäli konna on munimisaikeissa, pitää sille järjestää (hedelmöitymättömyydestä huolimatta) paikka johon se voi lopulta kaivaa kuopan. Läpimäräksi kasteltua hiekka-turvesekoitusta pitää olla niin paksulti että konna voi lopulta seisoa takajalkojensa varassa kuopan pohjalla, yläpään ollessa turpeen päällä.

        Tällä keinoin konna saa varmasti munittua kaikki munansa, eikä munimisen käynnistävä oksitosiini-hormoni ehdi lakata erittymästä. Pitkittynyt muniminen tai sen estyminen aiheuttaa hyvin usein munien jumittumista synnytinkanavaan. Silloin tarvitaan eläinlääkärin apua.

        Kerrohan miten tilanne edistyy =0) Toivottavasti kyse on jostain viattomasta ja ohimenevästä jutusta.

        Mä en oo tiennytkään, että koiraan haju/näkeminen voi saada naaraan sekasin, mun konnat kyllä näkee toisensa yhestä reijästä (josta se koiras kyllä välillä innokkaasti yrittää tulla tervehtimään), mutta toistensa kanssa ne ei ole olleet varmaan 10 vuoteen.

        Kakat on sellasia normaaleja pötköjä, et ei se ummetusta varmaan ollutkaan.

        Tuntu et se konna yritti kaivaa, se liike oli jotenkin pakonomaista ja sen häntä vispas puolelta toiselle. Nostin sen sit pyyhkeiden päälle niin, että sen peppu oli sen verran korkeella, et se pysty kuvitteellisesti kaivamaan, mitä se sit tekikin vähän aikaa.

        Nyt se jo lopetti sen, meni syömään, otti aurinkoa ja sit häippäs nukkumaan, aiheutti mulle vaan melkeen sydänkohtauksen :D Mut kiitos tosi tarkasta vastauksesta, taidankin mennä ostamaan jotain haketta eläinkaupasta ihan varmuuden vuoksi.


      • KONNUUS
        13245354675765 kirjoitti:

        Mä en oo tiennytkään, että koiraan haju/näkeminen voi saada naaraan sekasin, mun konnat kyllä näkee toisensa yhestä reijästä (josta se koiras kyllä välillä innokkaasti yrittää tulla tervehtimään), mutta toistensa kanssa ne ei ole olleet varmaan 10 vuoteen.

        Kakat on sellasia normaaleja pötköjä, et ei se ummetusta varmaan ollutkaan.

        Tuntu et se konna yritti kaivaa, se liike oli jotenkin pakonomaista ja sen häntä vispas puolelta toiselle. Nostin sen sit pyyhkeiden päälle niin, että sen peppu oli sen verran korkeella, et se pysty kuvitteellisesti kaivamaan, mitä se sit tekikin vähän aikaa.

        Nyt se jo lopetti sen, meni syömään, otti aurinkoa ja sit häippäs nukkumaan, aiheutti mulle vaan melkeen sydänkohtauksen :D Mut kiitos tosi tarkasta vastauksesta, taidankin mennä ostamaan jotain haketta eläinkaupasta ihan varmuuden vuoksi.

        Juups, hankala sanoa mistä tuossa on ollut kyse. Mutta mikäli konna alkaa tehdä sitä toistuvasti sekä jos sen käytöksessä on jotain muuta uutta (ramppaa ja kuljeksii jatkuvasti) voisi epäillä että kyse on munintaoireista.

        Ehkä vielä en kiirehtisi tuota turvetta ostamaan, mikäli et sitä muuten tarvitse. Toki, käytetäänhän konnilla turvetta terrassakin pohjamateriaalina ja kaivelulaatikossa, joten tuleehan se käytetyksi, vaikka konna ei munimassa olisikaan.

        Teidän kohdalla tuntuu hieman epätodennäköiseltä se että konnasi olisi nyt yhtäkkiä, ensimmäistä kertaa alkanut reagoida koiraskonnaan, jos ei ole aiemmin reagoinut. Mutta mahdotontahan se ei ole.

        Kuulen mielelläni kuulumisia lisääkin, mikäli tuo käytös konnallasi jatkuu tai toistuu =0)


    • emme22

      Yritän tässä kysellä mitä teen kun maakilpparini ei ole kakkinut 3vkon.Olen antanut kylpyjä parafiiniöljyä(paljonko voin antaa)liikuntaa syö kyllä välillä enempi välillä vähempi,vastatkaa ja antakaa vinkkejä.Kiitos paljon ystävät

    • 69

      Epäiletkö suolitukosta? Asuuko konna hiekkaalustalla ?Raekoko? Yleensä konnaa ei nykyisin enää kylvetetä ulostamisen takia,meillä tuo tapahtuu joskus useemmin joskus harvemmin,enkä juuri ole kiinnittänyt noihin välipäiviin huomiota.Varmimman vastauksen tälläisissä asioissa saat soittamalla matelijoihin erikoistuneelle eläinlääkärille.Eri kaupunkien lääkärilista löytyy osoitteesta : herppi.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe