Minkäkokoinen sähköinen pilssipumppu kannattaisi hankkia 29-jalkaiseen lasikuitupurkkariin varalle/ suurempia hätätilanteita varten? Nostoa tulee pilssin pohjalta yli metrin. Onko asennuksessa jotain huomioitavaa: ajattelin laittaa pumpun manuaalisen pilssipumpun poistoputkeen kiinni hanalla tai t-kappaleella? Näkemyksiä eri valmistajien tuotteiden laadusta?
Sähköinen pilssipumppu
21
2959
Vastaukset
- esim. Johnson
Jos yhdistät sähköpumpun tyhjennysputken manuaalisen pilssipumpun tyhjennysputkeen, pitää putkiin laittaa myös takaiskuventtiilit (sellainen maksaa n. 10 e). Takaiskuventtiili estää sen, ettet pumppaa vettä yhdellä pumpulla toisen pumpun putkeen.
Pilssipumppu on hätävaruste. Siksi ei kannata etsiä heikkolaatuista halpistuotetta, vaan mieluummin tunnettujen valmistajien tuotteita. Hintavertailuja tietysti kannattaa tehdä vaikkapa katselemalla ulkolaisten venetarvikeliikkeiden hintoja. Itse olen käyttänyt mm. mailspeedmarine.co.uk, svb.de ja hjertmans.se verkkokauppoja. - Joakim_
Suurempiin hätätilanteisiin mikään pumppu harkitsemasi pumppu tuskin riittää, mutta täällä on paljon asiasta:
http://www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm
Venelehtien testeissä sähköpumput pumppaavat yleensä vain enintään puolet luvatusta eli tuolllainen 100 l/min pumppu onkin vain 50 l/min eli samaan pääsee myös käsipumpulla tai ämpärillä, ainakin jonkin aikaa. Silti tuokin vie jo ~10 A eli sähköäkään ei riitä hirveän kauaa ellei akkuja ole paljon ja ne vielä sattuvat olemaan lähes täynnä.
Jos nyt ole asentamassa toista pumppua turvallisuussyistä, älä kytke sitä hanalla tai T-kappaleella toisen pumpun letkuun. Letkun kapasiteetti ei riitä kahdelle pumpulle, hanat ja T-kappaleet voivat juuttua/tukkeutua jne.
38 mm letkun tai läpiviennin totaalisesta pettämisestä tulee n. 200 l/min vuoto, jos se on tuon kokoiselle veneelle normaalilla n. 50 cm syvyydellä veden alla. Sen kurissapitämiseksi etsintöjen ja korjausten ajan tarvitset siis nimellisteholtaan 400 l/min pumpun, joka vie 30 A virran ja vaatii ainakin 50 mm letkun. - sdfg
Hanki niin iso pumppu mitä akkusi vain jaksaa n. 2 tuntia pyörittää.
Oma ulosmenoreikä sähköpumpulle. - Matkapurjehtija
pumpun sähkökytkennässä on, että pumppu pitäisi kytkeä pääkytkimen ohi. Pumpun tulisi käynnistyä automaattikytkimen avulla vaikka itse ei veneessä olisikaan. Venehän voi alkaa vuotamaan myös ollessaan miehittämättömänä.
Pumpun asennuksessa tulee varmistaa, ettei pääse syntymään lappoilmiötä. Pumppu viisainta asentaa omalla poistoletkulla ja varmistettava, ettei roskia pääse tukkimaan pumppua.
!00 l/min on aika sopiva teho.- voltageja
Onko kukaan asentanut 230V pumppua veneeseen, jännite invertteristä?
Saattaisi olla laajemmat valikoimat. - fiksu,
voltageja kirjoitti:
Onko kukaan asentanut 230V pumppua veneeseen, jännite invertteristä?
Saattaisi olla laajemmat valikoimat.ole vakuutusta veneessä
- djmdlo8
fiksu, kirjoitti:
ole vakuutusta veneessä
mutta kun se ei pidä venettä pinnalla
- 16
Pilssipumppu on puuvenemiesten juttuja. Esim läpiviennin pettämisen kompensointiin tarvitaan jo melkoinen teho. Jos lasikuituveneeseen tulee pilssiin vettä niin silloin ongelma pitää jäljittää. Valitettavasti sitä ei vaan useimmiten saa hevin selville.
- lasikuituvene vuotaa
Tietenkin vuodon syy pitää selvittää. Silti tehokas pilssipumppu on tarpeellinen myös lasikuiturunkoisessa veneessä. Vuoto ei aina ole niin massiivinen, että pumppu olisi hyödytön. Vuodon syitä on monia muitakin, kuin läpiviennin totaalinen pettäminen. Letkuvuoto ei liene kovin harvinainen; esim. vessan tai moottorin letkusta. Joskus akselitiiviste on alkanut vuotaa reippaasti.
Omassa veneessäni sähköinen pilssipumppu oli pelastus, kun se eräänä yönä käynnistyi. Heräsin vapaavuorollani pilssipumpun surinaan ja aloin etsiä vuotoa. Vuodon syyksi osoittautui pentterin Gusher-jalkapumpun kumikalvon repeäminen. Samanlainen vuoto veneen ollessa tyhjillään satamassa voisi olla kohtalokas - varsinkin ilman automaattikytkimellä varustettua sähköistä pilssipumppua.
Tässä yksi tositarina vakavammasta vuodosta:
Eräällä 39ft lasikuituveneellä oli todellinen ongelma, kun sen kölin viereiseen runkoon ilmaantui suihkumainen vuoto Atlantilla. Vuoto lisääntyi parin vrk:n aikana ja kipparin kertoman mukaan suihkuvuotoja rungon läpi alkoi olla useita. Niiden tilkitseminen ei onnistunut. Sähköpumppujen avulla veden pinta pysyi akkujen alapuolella. Vene ajoi pysähtymättä Carriacoun Tyrrel Bay:n travel-lift-nosturin lenkkeihin ja oli silloin raskaassa vesilastissa. Nostovalmius oli selvitetty etukäteen radioteitse. Nosturi ja avustajat odottelivat veneen saapumista. Kippari vaimo olivat varsin uupuneita monen vuorokauden kamppailusta. Vene olisi uponnut ilman sähköpumppujen apua. Onneksi polttoaine riitti. Rungossa nähtiin pitkä poikittainen halkeama kölin vieressä.
- kilsakilu
No ....masto nyt yleensä vuotaa pilssiin!
- bvcbvc
Jos varman päälle haluat pelata, niin laita myös haaraliitin ja hana moottorin merivesiletkuun. Tiukan paikan tullen voit käyttää koneen merivesipumppua myös pilssipumppuna.
- Sadevesityhjennys
Pilssipumpun pitää olla todella tehokas jos sillä meinaa kumota esim tuumaisenkin läpiviennin murtumisesta aiheutuvan vuodon. Noin 250 l minuutissa riittää nippa nappa. Avomeripurjehtijoilla on moottorikäyttöinen hätäpumppu mukana tällaisia varten. Tehot jotain 500 L/min. Kaksi ämpäriä on hätätilanteita varten paljon tehokkaampi.
- Ei Pilssipummpua
On teillä ongelmia.....
Lähes kaikki edellä kirjoitetut vuotomahdollisuudet aiheutuu huolimattomuudesta tai huonoista rakenneratkaisuista ja ihmetyttää miksi ette ole niitä jo aiemmin korjanneet/kunnostaneet? koska kaikki on korjattavissa/estettävissä hyvin kohtuullisin kustannuksin ja keinoin.
Omissa veneissäni ei ole koskaan ollut mitään "pilssipumppua" enkä olisi sellaista veneissäni tarvinnutkaan koskaan -60 luvun alusta lähtien, mutta kaikki laitteet ja venekin on ollut erinomaisessa kunnossa.- pumpun puuttuminen
Sinä, joka olet omistanut veneitä "-60 luvun alusta lähtien", taidatkin olla aika papparainen. Niin kyllä itsekin olen iältäni, mutta silti olen tarvinnut pilssipumppua kaikissa veneissäni (paitsi 50-luvun avoveneessäni, jossa riitti äyskäri).
Puuveneissäni tahtoi olla jkv runkovuotoa kryssillä (luuvartin saumojen avautuminen varsinkin kevätpurjehduksilla), mutta eniten vettä pilssiin tuli yläkautta samoin kuin tulee lasikuituveneissä. Keulaluukun avaus purjeenvaihdoissa saattoi tuoda muutamia ämpärillisiä, kun kisoissa sattui kovempaa merenkäyntiä.
Vannasputken kautta tuli tippoja melkein koko ajan siihen aikaan, kun yleisesti käytettiin talinauhaa ja vesiliinikuppia. Nykyisillä akselitiivisteillä vuoto on melkein olematonta. Lokin anturin putsauksessa selviää ehkä litralla vettä pilssiin, jos ei hidastele sokean tulpan kanssa. Joskus makean veden jalkapumpun kalvo halkesi yllättäen ja pilssiin tuli sata litraa juomavettä. Maston kautta tulee jatkuvasti vettä, jos on rankkasade tai kova merenkäynti. Yhdessä veneessäni tuli runssasti vettä kovassa kelissä ankkuriboksin kaapeleiden vierestä. Jne. jne. Kyllä vettä tulee pilssiin, vaikka vene olisi kuinka hyvin huollettu ja "ship-shape" kunnossa.
Mielestäni puhuit potaskaa vai pettikö muistisi ?
Vuotoja voi tulla, vaikka veneesi on kunnossa ja olet huolellinen.
Hanki ihmeessä pilssipumppu, jos veneessäsi on pilssi. Pilssipumpun puuttuminen on typeryyden oire.
Omassa veneessäni on manuaalinen Gusher 30 pumppu 1 1/2 tuuman letkuilla. Sen lisäksi on Johnson L2200 sähköpumppu omilla letkuillaan. Pumput eivät tarkoita, että veneeni vuotaisi tai olisi huolimattomasti hoidettu. - EivieläPilssipummpua
pumpun puuttuminen kirjoitti:
Sinä, joka olet omistanut veneitä "-60 luvun alusta lähtien", taidatkin olla aika papparainen. Niin kyllä itsekin olen iältäni, mutta silti olen tarvinnut pilssipumppua kaikissa veneissäni (paitsi 50-luvun avoveneessäni, jossa riitti äyskäri).
Puuveneissäni tahtoi olla jkv runkovuotoa kryssillä (luuvartin saumojen avautuminen varsinkin kevätpurjehduksilla), mutta eniten vettä pilssiin tuli yläkautta samoin kuin tulee lasikuituveneissä. Keulaluukun avaus purjeenvaihdoissa saattoi tuoda muutamia ämpärillisiä, kun kisoissa sattui kovempaa merenkäyntiä.
Vannasputken kautta tuli tippoja melkein koko ajan siihen aikaan, kun yleisesti käytettiin talinauhaa ja vesiliinikuppia. Nykyisillä akselitiivisteillä vuoto on melkein olematonta. Lokin anturin putsauksessa selviää ehkä litralla vettä pilssiin, jos ei hidastele sokean tulpan kanssa. Joskus makean veden jalkapumpun kalvo halkesi yllättäen ja pilssiin tuli sata litraa juomavettä. Maston kautta tulee jatkuvasti vettä, jos on rankkasade tai kova merenkäynti. Yhdessä veneessäni tuli runssasti vettä kovassa kelissä ankkuriboksin kaapeleiden vierestä. Jne. jne. Kyllä vettä tulee pilssiin, vaikka vene olisi kuinka hyvin huollettu ja "ship-shape" kunnossa.
Mielestäni puhuit potaskaa vai pettikö muistisi ?
Vuotoja voi tulla, vaikka veneesi on kunnossa ja olet huolellinen.
Hanki ihmeessä pilssipumppu, jos veneessäsi on pilssi. Pilssipumpun puuttuminen on typeryyden oire.
Omassa veneessäni on manuaalinen Gusher 30 pumppu 1 1/2 tuuman letkuilla. Sen lisäksi on Johnson L2200 sähköpumppu omilla letkuillaan. Pumput eivät tarkoita, että veneeni vuotaisi tai olisi huolimattomasti hoidettu.Jos puuvene vuotaa niin silloinhan se on joko huonosti tehty/tiivistetty tai huonosti hoidettu, esim. päästetty ravistumaan.
Miksi luukut pitää avata jos vettä on tulossa sisään???? ja miten väität että lasikuituveneisiin tulee vettä yläkautta? silloin ei ole kaikki laitteet kunnossa?
Jos akselitiivisteet pettää akselivetoisessa ja siinä on kuitenkin sopiva laakeri niin se ei päästä kuitenkaan vettä sisään kuin joitakin pisaroita ja niitä ei pilssi pumpulla saa pois.
Jos taas vannasputken ulkopintaa pitkin tulee vettä niin silloin putki on huonosti kiinni tai tiivistämätön= huolimattomuutta/välinpitämättömyyttä.
Miksi lokinanturia pitäisi puhdistaa jos on vuodon vaara?? onko siinä mitään järkeä päästää tahallaan vettä veneeseen?? eikai loki ole mikään elintärkeä väline?
Jos taas epäilee pumppujen kalvojen rikkkoontumisia niin eikös olisi järkevää laittaa ennen kalvoa Hst materiaalia oleva venttiili jonka voi sulkea välittömästi ongelmien ilmetessä ja pitää kiinni kun ei ole veneessä itse? niin ei tule vuotoja.
Jos maston kautta tulee vettä niin sehän on selvästi väärä/virheellinen rakenne, miksi sitä ei ole korjattu tiivistetty? vai tarviiko jotkut vettä
maston kautta??
Samoin ankkuriboksin kautta veden tulo veneeseen? silloin on jotain vialla, mielestäni se vesi pitää mennä mereen.
Mielestäni yllä mainittujen ongelmien esiintyminen on myöskin hyvinkin suurta typeryyden/välinpitämättömyyden osoitusta ja tietysti silloin tarvitaan jotain laitetta joka auttaa ongelman hoitamisessa.
Niinhän se oli vuotavan katon omistajakin todennut että ei se poudalla vuoda ja taas sateella ei viitsi mennä korjaamaan, ja saahan sitä tietysti ostaa ja laittaa niin montaa pumppua kuin haluaa, mutta mielestäni olisi mukavampi laittaa vene kerralla kuntoon ettei vettä tule sisään. - DolphinD
EivieläPilssipummpua kirjoitti:
Jos puuvene vuotaa niin silloinhan se on joko huonosti tehty/tiivistetty tai huonosti hoidettu, esim. päästetty ravistumaan.
Miksi luukut pitää avata jos vettä on tulossa sisään???? ja miten väität että lasikuituveneisiin tulee vettä yläkautta? silloin ei ole kaikki laitteet kunnossa?
Jos akselitiivisteet pettää akselivetoisessa ja siinä on kuitenkin sopiva laakeri niin se ei päästä kuitenkaan vettä sisään kuin joitakin pisaroita ja niitä ei pilssi pumpulla saa pois.
Jos taas vannasputken ulkopintaa pitkin tulee vettä niin silloin putki on huonosti kiinni tai tiivistämätön= huolimattomuutta/välinpitämättömyyttä.
Miksi lokinanturia pitäisi puhdistaa jos on vuodon vaara?? onko siinä mitään järkeä päästää tahallaan vettä veneeseen?? eikai loki ole mikään elintärkeä väline?
Jos taas epäilee pumppujen kalvojen rikkkoontumisia niin eikös olisi järkevää laittaa ennen kalvoa Hst materiaalia oleva venttiili jonka voi sulkea välittömästi ongelmien ilmetessä ja pitää kiinni kun ei ole veneessä itse? niin ei tule vuotoja.
Jos maston kautta tulee vettä niin sehän on selvästi väärä/virheellinen rakenne, miksi sitä ei ole korjattu tiivistetty? vai tarviiko jotkut vettä
maston kautta??
Samoin ankkuriboksin kautta veden tulo veneeseen? silloin on jotain vialla, mielestäni se vesi pitää mennä mereen.
Mielestäni yllä mainittujen ongelmien esiintyminen on myöskin hyvinkin suurta typeryyden/välinpitämättömyyden osoitusta ja tietysti silloin tarvitaan jotain laitetta joka auttaa ongelman hoitamisessa.
Niinhän se oli vuotavan katon omistajakin todennut että ei se poudalla vuoda ja taas sateella ei viitsi mennä korjaamaan, ja saahan sitä tietysti ostaa ja laittaa niin montaa pumppua kuin haluaa, mutta mielestäni olisi mukavampi laittaa vene kerralla kuntoon ettei vettä tule sisään.Samalla logiikalla ajatellen: suuri osa veneilijöistä pärjää hyvin koko purjehdusuransa ilman, että ikinä tarvitsee turvautua pelastuslauttaan. Johtopäätös on siis, että pelastuslautta on turha kapine? Eihän sitäkään pitäisi tarvita, jos veneessä on kaikki kunnossa.
Niitä runkovuotoja, joissa (extra-)pilssipumpusta voi olla hyötyä, voi syntyä vaikka konttiin, uppotukkiin tms. törmäämisestä. Tällaisen mahdollisuutta ei voi millään jatkuvalla tähystyksellä tai veneen hyvällä ylläpidolla sulkea täysin pois. - pumppaa!
EivieläPilssipummpua kirjoitti:
Jos puuvene vuotaa niin silloinhan se on joko huonosti tehty/tiivistetty tai huonosti hoidettu, esim. päästetty ravistumaan.
Miksi luukut pitää avata jos vettä on tulossa sisään???? ja miten väität että lasikuituveneisiin tulee vettä yläkautta? silloin ei ole kaikki laitteet kunnossa?
Jos akselitiivisteet pettää akselivetoisessa ja siinä on kuitenkin sopiva laakeri niin se ei päästä kuitenkaan vettä sisään kuin joitakin pisaroita ja niitä ei pilssi pumpulla saa pois.
Jos taas vannasputken ulkopintaa pitkin tulee vettä niin silloin putki on huonosti kiinni tai tiivistämätön= huolimattomuutta/välinpitämättömyyttä.
Miksi lokinanturia pitäisi puhdistaa jos on vuodon vaara?? onko siinä mitään järkeä päästää tahallaan vettä veneeseen?? eikai loki ole mikään elintärkeä väline?
Jos taas epäilee pumppujen kalvojen rikkkoontumisia niin eikös olisi järkevää laittaa ennen kalvoa Hst materiaalia oleva venttiili jonka voi sulkea välittömästi ongelmien ilmetessä ja pitää kiinni kun ei ole veneessä itse? niin ei tule vuotoja.
Jos maston kautta tulee vettä niin sehän on selvästi väärä/virheellinen rakenne, miksi sitä ei ole korjattu tiivistetty? vai tarviiko jotkut vettä
maston kautta??
Samoin ankkuriboksin kautta veden tulo veneeseen? silloin on jotain vialla, mielestäni se vesi pitää mennä mereen.
Mielestäni yllä mainittujen ongelmien esiintyminen on myöskin hyvinkin suurta typeryyden/välinpitämättömyyden osoitusta ja tietysti silloin tarvitaan jotain laitetta joka auttaa ongelman hoitamisessa.
Niinhän se oli vuotavan katon omistajakin todennut että ei se poudalla vuoda ja taas sateella ei viitsi mennä korjaamaan, ja saahan sitä tietysti ostaa ja laittaa niin montaa pumppua kuin haluaa, mutta mielestäni olisi mukavampi laittaa vene kerralla kuntoon ettei vettä tule sisään.Ajattelin ensin, etten viitsi vastata. Laitan silti muutaman kommentin.
- puuveneistä en viitsi kinata, koska useimmilla lukijoilla ei ole niistä kokemusta eikä ilmeisesti sinullakaan (itse seilasin folkkarilla ja 6mR:lla sekä n. 10 vuotta puisella matkapurrella).
- kansiluukun avaaminen helpottaa esim. spinnun tai ykkösgenua ottamista kannen alle. Purjeita ei kannata jättää kannelle, jos on "keliä".
- kannen läpi olevan maston kautta tulee vettä! Vesi tulee maston sisäpuolelta.
- kysymys ei ollut akselin tiivistyslaakerin pettämisestä, vaan talinauhaboksin normaalista tiputtelusta. Tiputtelusta kertyy ajan mittaan litrakaupalla vettä. Tietenkin uudet kumitutit (esim. Volvo-Penta) tai PSS tai muut vastaavat tiivistyslaakerit vuotavat vähemmän tai ei ollenkaan. Myös eräät laponestoventtiilit tiputtelevat. On helpompi tehdä muutama veto pilssipumpulla silloin tällöin kuin ruveta avaamaan turkkilevyjä ja kyykkiä sienen ämpärin kanssa.
- lokianturin jumittuessa purjehduksen aikana on aivan normaalia, että puhdistan sen saman tien enkä vasta satamassa. Tietysti voit puhdistaa lokianturin vasta satamaan tultuasi (jos legi ei ole monen vrk:n avomeripurjehdus), mutta vettä siinäkin roiskahtaa pilssiin enemmän tai vähemmän.
- ankkuriboksin vuoto ei ole harvinainen ilmiö. Sen mahdollista olemassaoloa vaan ei tiedä, ellei ankkuriboksi koskaan ole täyttynyt vedellä. Tiiviys kannattaa muuten testata ennenkuin lähtee isoille vesille! Tuki poistoaukot ja täytä boksi vedellä. Myös avotilan luukut yleensä vuotavat, kun "vihreää merta" tulee ylitse.
- tietenkin läpivientihanat kannattaa sulkea, kun vene seisoo pitkiä aikoja. Kertomani makeavesipumpun kalvon rikkoutuminen tapahtui veneen ollessa kulussa ja huomattiin pilssipumpun käymisestä.
- sade ei yleensä olekaan se, joka vettä tuottaa pilssiin (muuta kuin maston kautta pikkasen), vaan avomeripurjehdus. Onko oma veneesi aivan kuiva, kun olet kryssinyt reippaassa tuulessa Itämeren yli? Monikohan vene oli täysin kuiva vaikkapa toissavuotisen Suursaari racen jälkeen, kun sattui kovempaa keliä?
Olisi kiva tietää onko sinulla ensinäkään venettä. Jos on, et varmaankaan purjehdi kuin korkeintaan päiväretkiä kauniilla säällä. Muuten on vaikea ymmärtää ajatuksiasi. Vai oliko tarinasi vitsi, jota en hoksannut? - ei kelloa kaulassa
Minä olen ajanut autoa 70-luvulta saakka. Ikinä en ole tarvinnut turvavöitä. Olenkin ajatellut ottaa ne pois turhina.
- fguiop
Viime kesänä Sipoossa uponnut vene oli erinomaisessa kunnossa ja säädösten mukainen. Ja kuitenkin se uppoisi. Väittäisin että jos veneessä olisi ollut automaattinen pilssipumppu, niin se ei olisi upnnut.
- Lukenut
fguiop kirjoitti:
Viime kesänä Sipoossa uponnut vene oli erinomaisessa kunnossa ja säädösten mukainen. Ja kuitenkin se uppoisi. Väittäisin että jos veneessä olisi ollut automaattinen pilssipumppu, niin se ei olisi upnnut.
Voithan näinkin väittää mutta lueppa vahinko kertomus tarkemmin ja huomaa ne vesimäärät mistä oli kyse.
- gjolppå
Lukenut kirjoitti:
Voithan näinkin väittää mutta lueppa vahinko kertomus tarkemmin ja huomaa ne vesimäärät mistä oli kyse.
Olen lukennut. Enkä muuta kantaani, koska vesi ei tullut veneeseen yhdellä kertaa vaan vähitellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468