Jumalan tunteminen - Kristus

xocetco

Tällä palstalla haukutaan paljon kristinuskoa ja sanotaan sen olevan järjetöntä. Kristinusko onkin tavallaan hulluutta kuten Paavalikin kirjoittaa. Itse olen kuitenkin löytänyt lukemattomia hyviä järkisyitä uskolleni. Tärkein kaikista on kuitenkin Jumalan tunteminen Kristuksen kautta.

Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole. Ei ainakaan minun mielestäni. Toisaalta, jos on olemassa rakastava ja välittävä Jumala, joka rakastaa ihmisiä heidän kaikista vioistaan ja puutteistaankin huolimatta, niin onko olemassa mitään parempaa? Minun mielestäni ei.

Raamattua lukemalla minä saan kuulla Jumalan puhetta. Hän on läsnä jokaisessa hetkessä ja rakastaa minua aina. Hän on jo antanut Poikansa Jeesuksen kuolla puolestani, joten miksi Hän ei antaisi kaikkea muutakin? Jumalan armo on ylitsevuotava ja kuka ikinä katuu saa kokea yltäkylläistä iloa, jota ei kukaan voi viedä pois. Kuka vain kääntyy Jumalan puoleen. Ajattelen, että kuka ikinä haluaa tuntea Jumalan, myös löytää Hänet.

Maailmassa ei ole mitään parempaa kuin tuntea Jumala, Jeesus Kristus. Kaikki muu on lopulta roskaa Hänen rinnallaan.

"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen " Fil. 3:8

"Häntä (Jeesusta) te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla" 1. Piet. 1:8

Rauhaa.

56

490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta uskonto on järjetöntä, eikä pelkästään kristinusko. Mä en voi sietää uskonnon tyrkyttämistä! Ei tässä ole mitään muuta ongelmaa.

• ao

uskonto uskosta.

• xocetco

Täällä tyrkytetään enemmän ateismia kuin mitään muuta. Aggressiivisimmat käännyttäjät täällä ovat ateisteja. Kristinusko kuitenkin perustuu historialliseen henkilöön, Jeesus Nasaretilaiseen, joten siinä mielessä se eroaa lähes kaikista muista uskoista ja uskomuksista.

• Kristinuskon kirja.
        xocetco kirjoitti:

Täällä tyrkytetään enemmän ateismia kuin mitään muuta. Aggressiivisimmat käännyttäjät täällä ovat ateisteja. Kristinusko kuitenkin perustuu historialliseen henkilöön, Jeesus Nasaretilaiseen, joten siinä mielessä se eroaa lähes kaikista muista uskoista ja uskomuksista.

Ei kukaan ihminen tunne Jumalaa. Tietoisuus Jumalasta perustuu Jeesuksen tuomaan ilmoitukseen. Kaikilla ihmisillä on oma henkilökohtainen Jumala kuvansa. Jokainen käsitys on yhtä arvokas riippumatta siitä onko ao. henkilö elänyt 3000 vuotta sitten tai elää tänä päivänä.

Satukokoelman Raamatun voi jokainen ihminen unohtaa oman uskonsa, käsityksensä tieltä. Kritityillä perusta pitää olla Jeesuksen sanoma. Juutalaisilla vanha testamentti. Muslimeilla koraani. Muilla uskonnoilla omat lähteensä.

Vielä huomioinet, maailmassa on noin 7 miljardia ihmistä, kristittyjä noin 2 miljardia, luterilaisia noin vähän yli 100 miljoonaa. Kristinuskon suuntia noin 1000. Korostaa ihmisen henkilökohtaisuutta uskon näkemyksessään.

• j.j.j.j.j.j.

Kuka sinulle on ikinä uskontoa tyrkyttänyt kuin sinä itse. Asut tällä palstalla imemässä uskovien juttuja ja haukkumassa heitä. Sinä olet se pahin tyrkyttäjä. Kuinka tyhmä oikein olet? Jos palstan asiat eivät kiinnosta niin mene ihmeessä sellaiselle palstalle joka kiinnostaa. Ethän varmaan ompelupalstallekaan kirjoittele herjaavia juttujasi.

Et ole tyhmyytesi kanssa yksin. Palstalla yli puolet haluavat näyttää tyhmyytensä järjettömillä jutuillaan. Teikäläisistä voisi päätellä sen kuinka tyhmä kansa suomi on. Tosin luulen että olette vähemmistö sillä me emme suomessa enää asu luolissa. Enempää ette pysty.

"Minä en voi sietää uskonnon tyrkyttämistä!" Ja oikein huutomerkin kanssa sen lauoit. Jos joku ei voi sietää hernekeittoa niin luuletko että hän ahmii sitä kaiket päivät? Täällä sinä ahmit tätä palstaa kaiket päivät ja sitten mesoat tuollaista. Järki käteen ja jätä typeryys. Sinulla on velvollisuus olla järkevä muita ihmisiä kohtaan. Kykenetkö siihen?

Noniin, hyppääppä nyt ompelupalstalle mesoamaan että ompelu on järjetöntä.

• uskonnollinen

Kannattaisiko vaihtaa foorumia?

• ...
        xocetco kirjoitti:

Jeesus Nasaretilaisen olemassaolosta ei ole kristinuskon ulkopuolisia lähteitä.

Jeesuksen historiallisuus ei ole paremmin todistettu kuin vaikka Muhammedin tai Buddhan.

• ...
        j.j.j.j.j.j. kirjoitti:

Kuka sinulle on ikinä uskontoa tyrkyttänyt kuin sinä itse. Asut tällä palstalla imemässä uskovien juttuja ja haukkumassa heitä. Sinä olet se pahin tyrkyttäjä. Kuinka tyhmä oikein olet? Jos palstan asiat eivät kiinnosta niin mene ihmeessä sellaiselle palstalle joka kiinnostaa. Ethän varmaan ompelupalstallekaan kirjoittele herjaavia juttujasi.

Et ole tyhmyytesi kanssa yksin. Palstalla yli puolet haluavat näyttää tyhmyytensä järjettömillä jutuillaan. Teikäläisistä voisi päätellä sen kuinka tyhmä kansa suomi on. Tosin luulen että olette vähemmistö sillä me emme suomessa enää asu luolissa. Enempää ette pysty.

"Minä en voi sietää uskonnon tyrkyttämistä!" Ja oikein huutomerkin kanssa sen lauoit. Jos joku ei voi sietää hernekeittoa niin luuletko että hän ahmii sitä kaiket päivät? Täällä sinä ahmit tätä palstaa kaiket päivät ja sitten mesoat tuollaista. Järki käteen ja jätä typeryys. Sinulla on velvollisuus olla järkevä muita ihmisiä kohtaan. Kykenetkö siihen?

Noniin, hyppääppä nyt ompelupalstalle mesoamaan että ompelu on järjetöntä.

en ole ateisti1982 mutta joka ikinen kerta kun kävelen rautatieaseman poikki on siellä jehovia ja muita lappujen tyrkyttäjiä. Jehovat , mormoonit ja muut uskovaiset raavaavat rappukäytävässä.

• ... kirjoitti:

en ole ateisti1982 mutta joka ikinen kerta kun kävelen rautatieaseman poikki on siellä jehovia ja muita lappujen tyrkyttäjiä. Jehovat , mormoonit ja muut uskovaiset raavaavat rappukäytävässä.

... että jehovat ja mormonit edustaa ihan eri uskontoa kuin me. Kristityistäkin toki löytyy niitä joilla on hätä toisten sielujen puolesta ja haluavat siksi kertoa asioista myös kadulla. Evankelisluterilainen kirkko ei kuitenkaan ole tässä kohtaa kovin aktiivinen... muutama mainoskampanja on kirkon toiminnasta varmaan näkynyt mutta eivät vissiin ole hirveän tuputtavia olleet?

Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja

• odotetaan
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

... että jehovat ja mormonit edustaa ihan eri uskontoa kuin me. Kristityistäkin toki löytyy niitä joilla on hätä toisten sielujen puolesta ja haluavat siksi kertoa asioista myös kadulla. Evankelisluterilainen kirkko ei kuitenkaan ole tässä kohtaa kovin aktiivinen... muutama mainoskampanja on kirkon toiminnasta varmaan näkynyt mutta eivät vissiin ole hirveän tuputtavia olleet?

Jukka Karlsson

sinun antaa todisteita sen puolesta, että oman uskontosi opit kuvaavat paremmin asioiden todellista tilaa kuin jehovan todistajien ja mormonien opit.

• xocetco kirjoitti:

Sinä täällä tyrkytät uskontoasi ja noita Raamatun kohtia niin kuin noitaa roviolle!

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Jukka Karlsson

Oli uskonto sitten mikä hyvänsä niin se on minulle täysin samanlainen....vaikka olisi islamilainen tyrkyttämässä koraania niin se on sama kuin kristinuskovainen tyrkyttämässä Raamattua. Ei ole mitään eroa minulle!

• yks nainen vain
        ateisti1982 kirjoitti:

Oli uskonto sitten mikä hyvänsä niin se on minulle täysin samanlainen....vaikka olisi islamilainen tyrkyttämässä koraania niin se on sama kuin kristinuskovainen tyrkyttämässä Raamattua. Ei ole mitään eroa minulle!

Miksi sinä sitten olet täällä, jos uskon asiat ovat niin vastenmielisiä?

• 211210
        ao kirjoitti:

uskonto uskosta.

Herästysliikkeitten seurakunnissa on fanaattisia paavalilaisia jotka orjuuttavat toisia opeillaan.
        Heiltä pitäisi muka kysyä, miten elää, miten toimia vaikka se ei heille kuulu.

• yks nainen vain kirjoitti:

Miksi sinä sitten olet täällä, jos uskon asiat ovat niin vastenmielisiä?

Sen takia kun jokin muukin ymmärtäisi sen olevan vastenmielinen ajatus? En pidä uskon asioista, koska uskonnollisuus leviää Suomessa ja ne ihmiset jotka eivät usko, niin voivat täällä huonosti sen takia kun teitä uskovia on täällä liikaa!!

• Vähintään kyllästyny

varmaan sen tyrkyttäminen vähintään yhtä inhottavaa kuin minkään muunkaan ideologian pakkosyöttö.

En ikinä - siis en koskaan - ole joutunut minkäänlaisen kristillisen tai muunkaan uskonnon tai uskovaisten taholta painostetuksi, eikä uskontoa ole minulle ikinä tyrkytetty, mutta ateismia sen sijaan tyrkytetään nykyään joka puolella! Todella inhottavaa ja sietämätöntä aivopesua, ei voi muuta sanoa.

• A-TV
        Vähintään kyllästyny kirjoitti:

varmaan sen tyrkyttäminen vähintään yhtä inhottavaa kuin minkään muunkaan ideologian pakkosyöttö.

En ikinä - siis en koskaan - ole joutunut minkäänlaisen kristillisen tai muunkaan uskonnon tai uskovaisten taholta painostetuksi, eikä uskontoa ole minulle ikinä tyrkytetty, mutta ateismia sen sijaan tyrkytetään nykyään joka puolella! Todella inhottavaa ja sietämätöntä aivopesua, ei voi muuta sanoa.

Koko viikon aikana ei televisio uutisissa ole puhuttu sanallakaan siitä mitä Jumala on tehnyt. Törkeää painostusta! Radioa ei uskalla avata lainkaan kun sieltä saattaa olla joku kirsivirtanen saarnaamassa uskontojen tyhmyydestä. Aivan kamalaa!!

• tie on valmis
        ao kirjoitti:

uskonto uskosta.

Pakanalliset uskot, uskomukset ovat olleet maailmassa kautta aikojen. Parhaimmillaan kristinusko on, kun tottelee 10 käskyä. Niistä saa tarpeeksi elämänohjeitä uskomatonkin. Kymmenen käskyä ja usko Jeesuksen armokuolemaan ja ylösnousemukseen,

• juutas.

" Kristinusko onkin tavallaan hulluutta kuten Paavalikin kirjoittaa. Itse olen kuitenkin löytänyt lukemattomia hyviä järkisyitä uskolleni. "

- Paavali tästä kirjoittikin aika hyvin...

"Tärkein kaikista on kuitenkin Jumalan tunteminen Kristuksen kautta."

- Tarkoittaen konkreettisesti mitä?

"Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole. Ei ainakaan minun mielestäni. "

- Tuo on kai lähinnä sinun oma ongelmasi, jota ei pidä yleistää muihin.

"Toisaalta, jos on olemassa rakastava ja välittävä Jumala, joka rakastaa ihmisiä heidän kaikista vioistaan ja puutteistaankin huolimatta, niin onko olemassa mitään parempaa? Minun mielestäni ei."

- Raamatun ja kristinuskon mukaankaan näin ei kuitenkaan näyttäisi olevan, vaan se on hyvin ehdollista. Vuohiin ja lampaisiin jaetaan kansa.

"Raamattua lukemalla minä saan kuulla Jumalan puhetta."

- Aha. Ettet kuitenkin vain lähinnä muinaisten tuntemattomien juutalaisten puhetta?

"Hän on jo antanut Poikansa Jeesuksen kuolla puolestani, joten miksi Hän ei antaisi kaikkea muutakin?"

- Mistäs niin päättelet että vielä muutakin olisi luvassa? Ja mitä sinun pitäisi saada?

" Jumalan armo on ylitsevuotava ja kuka ikinä katuu saa kokea yltäkylläistä iloa, jota ei kukaan voi viedä pois."

- Mitä tämä on normaalisuomeksi?

"Maailmassa ei ole mitään parempaa kuin tuntea Jumala, Jeesus Kristus. Kaikki muu on lopulta roskaa Hänen rinnallaan. "

- Kyse on ihan omista arvoasetelemistasi.

Ja liirunlaarumit perään....

• 211210

Paavalin kirjeet voisi raamatusta poistaaa, sillä niissä on aivan turhan paljon orjuuttavaa uskontoa.
        Paavalilainen vaatimusten oppi hallitsee seurakuntia ja Jeesuksen oppi on toissijaisessa asemassa.

• "Tällä palstalla haukutaan paljon kristinuskoa ja sanotaan sen olevan järjetöntä."

Mahdolliset haukkumiset voi jättää omaan arvoonsa mutta asiallisen uskonfilosofian ja -logiikan kyseenalaistamisen voisi ottaa reiluna uskon koettelemuksena. Eiköstä vain?

"Kristinusko onkin tavallaan hulluutta kuten Paavalikin kirjoittaa. Itse olen kuitenkin löytänyt lukemattomia hyviä järkisyitä uskolleni. Tärkein kaikista on kuitenkin Jumalan tunteminen Kristuksen kautta."

Jumalan tunteminen Jeesuksen kautta on uskonnollinen uskomus. Jos pystyt selittämään mikä järkisyy sellaisessa piilee, niin me lukijasikin voimme viisastua asian suhteen.

Olisiko jumalusko ilman Jeesuksen välityspalvelua jotenkin järjettömämpää? Jos näin, niin mikä tekee Jumalan lähestymisen nimenomaan Jeesuksen kautta hommasta järjellisempää?

"Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole. Ei ainakaan minun mielestäni. Toisaalta, jos on olemassa rakastava ja välittävä Jumala, joka rakastaa ihmisiä heidän kaikista vioistaan ja puutteistaankin huolimatta, niin onko olemassa mitään parempaa? Minun mielestäni ei."

Yksinkertainen luonnollinen elämä ilman yliluonnollisiin uskomuksiin perustuvia rakkauden tarjoajia voi myös olla erittäin tyydyttävää ja merkityksellistä, mutta sehän ei syystä tai toisesta kaikilta luonnistu.

Objektiivisesti (uskosi ulkopuolelta) katsottuna tilanteesi on kelju. Otan vilpittömästi osaa. Tuossa tilanteessa on normaalia, että ihminen rakentelee mieleensä uskon, jonka varassa elämällä _tuntuu_ olevan tarkoitusta.

"Raamattua lukemalla minä saan kuulla Jumalan puhetta. Hän on läsnä jokaisessa hetkessä ja rakastaa minua aina. Hän on jo antanut Poikansa Jeesuksen kuolla puolestani, joten miksi Hän ei antaisi kaikkea muutakin? Jumalan armo on ylitsevuotava ja kuka ikinä katuu saa kokea yltäkylläistä iloa, jota ei kukaan voi viedä pois. Kuka vain kääntyy Jumalan puoleen. Ajattelen, että kuka ikinä haluaa tuntea Jumalan, myös löytää Hänet."

Näinhän se uskomusmaailmassa toimii.

"Maailmassa ei ole mitään parempaa kuin tuntea Jumala, Jeesus Kristus. Kaikki muu on lopulta roskaa Hänen rinnallaan."

Onpa sulla siellä yliluonnollisella puolella synkkä kuva luonnollisesta elämästä. :-(

• Hei, nimim. xocetco. Kirjoiti kauniisti sinulle tärkeistä asioista. Jossakin toisessa vastuksessa niitä nimitettiin sinun arvojärjestykseksi. ja näinhän on. Meillä jokaisella on omat tärkeät ja myös pyhiksi nimitetyt asiat. Uskonasiat ovat niitä herkimpiä ja niiden alueella voimme tehdä tosillemme myös eniten pahaa. Se mikä toiselle näyttäytyy arvokkaana ja hyvänä voimia anatavana asiana onkin toisen mielestä mitätön jopa huuhaata. Tätä tietysti pitää ymmärtää ja kunnioittaa puolin ja tosin.

Jossakin toisessa vastauksessa epäiltiin ettei Jumala olisi armollinen ja hyvä viitaten jakoon vuohiin ja lampaisiin. Meidän evankelis-luterilaisen uskon mukaan me uskomme Jumalaan joka on armollinen. Jumala armahtaa meitä syntisiä ihmisiä Kristuksen tähden, siksi viimeisellä tuomiolla meidän ei tarvitse pelätä. Meillä on armollinen Jumala. Tuomitsemaan meidän ei saa tosiamme ryhtyä edes tuomiosunnuntaina ei edes lukiessamme teksitä viimeisestä tuomiosta. Tuomiovalta on yksin Jumalalla.

Merja Lampila, pappi

• Kuinka on papin arvomaailmassa nämä asiat:
        Voiko elämää ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta nähdä merkityksillesenä?
        Onko sellaisella elämällä tarkoitusta?

Tuollaista xocetco ei pidä mahdollisena kirjoittaessaan 'kauniisti' itselleen tärkeistä asioista.

• A10097 kirjoitti:

Kuinka on papin arvomaailmassa nämä asiat:
        Voiko elämää ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta nähdä merkityksillesenä?
        Onko sellaisella elämällä tarkoitusta?

Tuollaista xocetco ei pidä mahdollisena kirjoittaessaan 'kauniisti' itselleen tärkeistä asioista.

Hei, kysyit arvomaailmaani liittyen:

1. "Voiko elämää ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta nähdä merkityksillesenä?" kristtitynä ajattelen kaiken elämän olevan Jumalan luomaa ja siksi arvokasta. me kirkkona rukoilemme kaikissa jumalanpalveluksissa maailman kaikkien ihmisten puolesta, myös niiden jotka eivät ole kristittyjä. Eli tätä taustaa vasten elämä on aina merkityksellistä. Toki sydämestäni toivon ja rukoilen, että jokainen voisi uskoa Jumalaan ja Vapahtajaamme.

2. "Onko sellaisella elämällä tarkoitusta?" Edelliseen vastukseeni vedoten ajattelen, että Jumalalla on meille jokaiselle paikka ja suunnitelma, minun tehtäväni ei ole arvioida saatikka tuomita kenen elämällä on suurempi tai pienempi merkitys.

Oliko näistä vastauksista sinulle apua vai haitko jotakin muuta näillä?

Kaikkea hyvää sinulle ja kiitos tärkeistä kysymyksistäsi.

Merja Lampila, pappi

Hei, kysyit arvomaailmaani liittyen:

1. "Voiko elämää ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta nähdä merkityksillesenä?" kristtitynä ajattelen kaiken elämän olevan Jumalan luomaa ja siksi arvokasta. me kirkkona rukoilemme kaikissa jumalanpalveluksissa maailman kaikkien ihmisten puolesta, myös niiden jotka eivät ole kristittyjä. Eli tätä taustaa vasten elämä on aina merkityksellistä. Toki sydämestäni toivon ja rukoilen, että jokainen voisi uskoa Jumalaan ja Vapahtajaamme.

2. "Onko sellaisella elämällä tarkoitusta?" Edelliseen vastukseeni vedoten ajattelen, että Jumalalla on meille jokaiselle paikka ja suunnitelma, minun tehtäväni ei ole arvioida saatikka tuomita kenen elämällä on suurempi tai pienempi merkitys.

Oliko näistä vastauksista sinulle apua vai haitko jotakin muuta näillä?

Kaikkea hyvää sinulle ja kiitos tärkeistä kysymyksistäsi.

Merja Lampila, pappi

Kysyin: "Voiko elämää ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta nähdä merkityksillesenä?"

Vastasit: "kristtitynä ajattelen kaiken elämän olevan Jumalan luomaa ja siksi arvokasta. me kirkkona rukoilemme kaikissa jumalanpalveluksissa maailman kaikkien ihmisten puolesta, myös niiden jotka eivät ole kristittyjä. Eli tätä taustaa vasten elämä on aina merkityksellistä. Toki sydämestäni toivon ja rukoilen, että jokainen voisi uskoa Jumalaan ja Vapahtajaamme."

Tulos: Sinäkin näemmä asetat elämälle merkityksen nimenomaan uskonnollisten uskomusten ja riittien kautta (Jumalan luomistyö, rukoilu ihmisten puolesta). Täten lienee reilua todeta, ettet näe elämällä merkitystä, jos siihen ei liity kysymyksessä mainittuja yliluonnollisisa aspekteja.

Kysyin: "Onko sellaisella elämällä tarkoitusta?"

Vastasit: "Edelliseen vastukseeni vedoten ajattelen, että Jumalalla on meille jokaiselle paikka ja suunnitelma, minun tehtäväni ei ole arvioida saatikka tuomita kenen elämällä on suurempi tai pienempi merkitys."

Tulos: Annat osviittaa siihen suuntaan, että elämällä voisi olla tarkoitus kaikissa tapauksissa, mutta vedät taas mukaan Jumalan kaiken pohjaksi, mikä on täysin ristiriidassa kysymyksen asetelman kanssa. Eli ilmeisesti elämän tarkoitustakaan ei mielestäsi voi olla olemassa ilman yliluonnollisisa taustavaikuttimia.

"Oliko näistä vastauksista sinulle apua vai haitko jotakin muuta näillä?"

Oli apua. Nyt tiedän, että sinulle on hankalaa tai jopa mahdotonta käsitellä ihmisen arvoa ilman yliluonnollista arvopohjaa. Tämä auttaa ymmärtämään miksi näet xocetco:n aloituksen kauniina kuvauksena hänelle tärkeistä asioista, vaikka hän käytännössä kirjoittaa siitä, että maailmassa kaikki muu paitsi Jumala, Jeesus Kristus on roskaa, eikä elämällä ole tarkoitusta ilman Jumalaa.

Pidän elämää itsessään hyvin arvokkaana sellaisena kuin sen voi havaita ja kokea aivan reaalimaailmassa. Koen elämän arvoa halventavana, kun sen merkitys ulkoistetaan pois luonnollisesta itsestään.

• vain_ihminen
        A10097 kirjoitti:

Kysyin: "Voiko elämää ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta nähdä merkityksillesenä?"

Vastasit: "kristtitynä ajattelen kaiken elämän olevan Jumalan luomaa ja siksi arvokasta. me kirkkona rukoilemme kaikissa jumalanpalveluksissa maailman kaikkien ihmisten puolesta, myös niiden jotka eivät ole kristittyjä. Eli tätä taustaa vasten elämä on aina merkityksellistä. Toki sydämestäni toivon ja rukoilen, että jokainen voisi uskoa Jumalaan ja Vapahtajaamme."

Tulos: Sinäkin näemmä asetat elämälle merkityksen nimenomaan uskonnollisten uskomusten ja riittien kautta (Jumalan luomistyö, rukoilu ihmisten puolesta). Täten lienee reilua todeta, ettet näe elämällä merkitystä, jos siihen ei liity kysymyksessä mainittuja yliluonnollisisa aspekteja.

Vastasit: "Edelliseen vastukseeni vedoten ajattelen, että Jumalalla on meille jokaiselle paikka ja suunnitelma, minun tehtäväni ei ole arvioida saatikka tuomita kenen elämällä on suurempi tai pienempi merkitys."

Tulos: Annat osviittaa siihen suuntaan, että elämällä voisi olla tarkoitus kaikissa tapauksissa, mutta vedät taas mukaan Jumalan kaiken pohjaksi, mikä on täysin ristiriidassa kysymyksen asetelman kanssa. Eli ilmeisesti elämän tarkoitustakaan ei mielestäsi voi olla olemassa ilman yliluonnollisisa taustavaikuttimia.

Oli apua. Nyt tiedän, että sinulle on hankalaa tai jopa mahdotonta käsitellä ihmisen arvoa ilman yliluonnollista arvopohjaa. Tämä auttaa ymmärtämään miksi näet xocetco:n aloituksen kauniina kuvauksena hänelle tärkeistä asioista, vaikka hän käytännössä kirjoittaa siitä, että maailmassa kaikki muu paitsi Jumala, Jeesus Kristus on roskaa, eikä elämällä ole tarkoitusta ilman Jumalaa.

Pidän elämää itsessään hyvin arvokkaana sellaisena kuin sen voi havaita ja kokea aivan reaalimaailmassa. Koen elämän arvoa halventavana, kun sen merkitys ulkoistetaan pois luonnollisesta itsestään.

"Pidän elämää itsessään hyvin arvokkaana sellaisena kuin sen voi havaita ja kokea aivan reaalimaailmassa. Koen elämän arvoa halventavana, kun sen merkitys ulkoistetaan pois luonnollisesta itsestään."

Periaatteessa olen aivan samaa mieltä. Elämä itsessään on arvokasta, riippumatta siitä mikä elämän syntyyn on vaikuttanut. Se että itse koen elämän annettuna lahjana ja ihmisen olemassaolon tarkoituksellisena (eli joku korkeampi voima on siihen vaikuttanut tarkoituksella) antaa minulle oman näkökulmani kaiken elämän arvoon. Siihen ei vaikuta se, mitä ihminen tekee tai miten elämässään menestyy. Siihen ei vaikuta se, uskooko ihminen Jumalaan, minun silmissäni jokainen ihminen on arvokas ja jokainen elämä on arvokas, uskonhan että jokainen ihminen on Jumalan luoma riippumatta siihen mihin tuo ihminen itse uskoo.

Kysyit, voiko ihminen joka ei usko "yliluonnolliseen" löytää merkityksen elämälleen. Mielestäni se on asia, jonka ihminen joka ei usko voi kertoa. Merkitys ja tarkoitus löytyy eletystä elämästä.

Minulle heräsi tästä keskustelusta kysymys: Kun ihminen ei usko siihen, että ihminen olisi tarkoituksellisesti maailmaan kehittynyt, niin miten hän löytää yleisesti tarkoituksen ihmisen oloon maapallolla? Tietenkään ei ole edes välttämätöntä tällaista tarkoitusta löytää.. ymmärrän sen. Ja se onkin mielestäni eri asia kuin merkityksen löytäminen omassa elämässään.

• häirikköuskis
        vain_ihminen kirjoitti:

"Pidän elämää itsessään hyvin arvokkaana sellaisena kuin sen voi havaita ja kokea aivan reaalimaailmassa. Koen elämän arvoa halventavana, kun sen merkitys ulkoistetaan pois luonnollisesta itsestään."

Periaatteessa olen aivan samaa mieltä. Elämä itsessään on arvokasta, riippumatta siitä mikä elämän syntyyn on vaikuttanut. Se että itse koen elämän annettuna lahjana ja ihmisen olemassaolon tarkoituksellisena (eli joku korkeampi voima on siihen vaikuttanut tarkoituksella) antaa minulle oman näkökulmani kaiken elämän arvoon. Siihen ei vaikuta se, mitä ihminen tekee tai miten elämässään menestyy. Siihen ei vaikuta se, uskooko ihminen Jumalaan, minun silmissäni jokainen ihminen on arvokas ja jokainen elämä on arvokas, uskonhan että jokainen ihminen on Jumalan luoma riippumatta siihen mihin tuo ihminen itse uskoo.

Kysyit, voiko ihminen joka ei usko "yliluonnolliseen" löytää merkityksen elämälleen. Mielestäni se on asia, jonka ihminen joka ei usko voi kertoa. Merkitys ja tarkoitus löytyy eletystä elämästä.

Minulle heräsi tästä keskustelusta kysymys: Kun ihminen ei usko siihen, että ihminen olisi tarkoituksellisesti maailmaan kehittynyt, niin miten hän löytää yleisesti tarkoituksen ihmisen oloon maapallolla? Tietenkään ei ole edes välttämätöntä tällaista tarkoitusta löytää.. ymmärrän sen. Ja se onkin mielestäni eri asia kuin merkityksen löytäminen omassa elämässään.

nimenomaan elämästä puhuen on kyllä varmaan olennaisimpia asioita jokaiselle syvempään ajatteluun kykenevälle persoonalle.

Itse olen miettinyt , kun mielipiteiden erosta huolimatta en halua erota kirkosta , ehkä vasta niiden myötä kirkko alkaa löytää omaa tehtäväänsä laajemmin kuin tähän saakka eli myös keskustelufoorumina . Tarkoitan tällä kaikkien katsomusten ja näkemysten välistä vuoropuhelua . Ateisteja ei saa syrjäyttää keskustelusta , sillä nimenomaan he tuovat keskusteluun tärkeää ulkopuolista näkemystä , ja oppien heikkouksien julkituominen on vain hyödyksi kirkolle .

Paljonko on kaltaisiani , jotka ovat kyllästyneet hymistelyyn ja höröstelyyn , kuin ruunat pilttuissaan , kun kaura-annos eteen annetaan . Sellaista on kirkon hengellinen elämä tähän saakka pahimmillaan ollut.

Ajattelevat , valistuneet nykyihmiset eivät jaa paimentolaiskulttuurissa syntynyttä juutalaisuutta , mistä VT on kuvaus . Tosin siellä on myös paljon yksittäisiä hienoja ja yleispäteviä , arvokkaita kirjoituksia . Paljon sitten julmaa omaa aikaansa ja sen arvoja kuvaavaa historiaa ja suoranaista taikauskoa , joita ei pitäisi totuuksina opettaa tämän päivän tietämyksen valossa.
        Jeesuksen elämä ,kuolema ja opetukset ovat luovuttamatonta perustusta kristilliselle kirkolle . Ihmisten omat ns. perinnäissäännöt mitä kirkon opissa paljon on , pitää uskaltaa laittaa armottoman kritiikin alle , niissäkin voi olla jotain hyvää ja säilyttämisen arvoista .

Kirkon uudistus ei pidä lähteä mistään messu-uudistuksesta , vaan perusasioiden tinkimättömästä ja totuudellisesta tarkastelusta ja johtopäätösten tekemisestä .

Jeesus itse kehotti tarkastelemaan ajan merkkejä . Hyvin monimerkityksellinen lause.

• xocetco
        A10097 kirjoitti:

Elämän merkitys ei tule uskonnollisista riiteistä eikä uskomuksista. Kristinuskon perusta on Jeesus Kristus. Hänestä me puhumme ja Häneen me uskomme. Tähän historialliseen henkilöön, Jeesus Nasaretilaiseen. Uskomme, että Hän eli ja opetti, kuoli ristillä syntiemme puolesta ja hän myös nousi kuolleista. Hän on luvannut iankaikkisen elämän kaikille, jotka laittavat toivonsa häneen.
        Samalla lailla kuin Kristus nousi kuolleista ja sai ruumiin, jota synti ei ollut millään tavalla turmellut, niin saamme mekin, jotka Kristukseen uskomme ylösnousemusruumiin, joka on puhdas synnistä ja turmeluksesta.
        Niinkuin Jeesus nousi ylös taivaaseen Isän luokse niin samoin saamme mekin päästä nauttimaan Jumalan kirkkaudesta ja kunniasta, koska olemme Kristuksen ansiosta täydellisen puhtaita. Voimme turvallisin mielin puhtaalla omallatunnolla lähestyä pyhää Jumalaa.

Elämän tarkoitus on mielestäni Jeesus Kristus. Voitko löytää jotain parempaa merkitystä elämälle? Itse en ole löytänyt mitään parempaa.

• häirikköuskis
        xocetco kirjoitti:

Elämän merkitys ei tule uskonnollisista riiteistä eikä uskomuksista. Kristinuskon perusta on Jeesus Kristus. Hänestä me puhumme ja Häneen me uskomme. Tähän historialliseen henkilöön, Jeesus Nasaretilaiseen. Uskomme, että Hän eli ja opetti, kuoli ristillä syntiemme puolesta ja hän myös nousi kuolleista. Hän on luvannut iankaikkisen elämän kaikille, jotka laittavat toivonsa häneen.
        Samalla lailla kuin Kristus nousi kuolleista ja sai ruumiin, jota synti ei ollut millään tavalla turmellut, niin saamme mekin, jotka Kristukseen uskomme ylösnousemusruumiin, joka on puhdas synnistä ja turmeluksesta.
        Niinkuin Jeesus nousi ylös taivaaseen Isän luokse niin samoin saamme mekin päästä nauttimaan Jumalan kirkkaudesta ja kunniasta, koska olemme Kristuksen ansiosta täydellisen puhtaita. Voimme turvallisin mielin puhtaalla omallatunnolla lähestyä pyhää Jumalaa.

Elämän tarkoitus on mielestäni Jeesus Kristus. Voitko löytää jotain parempaa merkitystä elämälle? Itse en ole löytänyt mitään parempaa.

on vain Jeesus Kristus. Hän itse opetti meille elämän tarkoituksen , eli lähimmäisyyden ,jota ilman tuo elämän tarkoituksesi on vain tekopyhää ja tyhjänpäiväistä sanahelinää eli jargonia.

Jeesus itse tuomitsi eläessään tyhjänpuhujat.

• vain_ihminen kirjoitti:

Kiitokset mukavan rakentavasta viestistäsi! Mukava huomata, etteivät kaikki uskovat luokittele uskonnotonta elämää arvottomaksi.

"Kysyit, voiko ihminen joka ei usko "yliluonnolliseen" löytää merkityksen elämälleen. Mielestäni se on asia, jonka ihminen joka ei usko voi kertoa. Merkitys ja tarkoitus löytyy eletystä elämästä."

Itse asiassa en kysynyt, voiko ihminen, joka ei usko "yliluonnolliseen" löytää merkityksen elämälleen. (Tiedän, että voi.) Kysyin Merjan kuvaa asiasta.

Tiedän myös, että useat uskovat ovat kykeneviä ymmärtämään muitakin näkemyksiä kuin uskonnollisen arvomaailman kyllästämiä. Hyvä esimerkki tällaisesta uskovasta on naapurivastauksen kirjoittaja häirikköuskis. Tällaisella foorumilla on mukava peilailla miten avarilla näkemyksillä itse kukanenkin on liikkeellä.

"Kun ihminen ei usko siihen, että ihminen olisi tarkoituksellisesti maailmaan kehittynyt, niin miten hän löytää yleisesti tarkoituksen ihmisen oloon maapallolla?"

Tuo elämän yleinen tarkoitus (todellakin eri asia kuin yksittäisen ihmisen kokema oman elämän merkitys) on mielenkiintoinen aihe. Hyvin monelle on mahdotonta ajatella, ettei esimerkiksi maapallolla vallitsevalla elämällä olisi mitään tarkoitusta.

Minä en näe mitään tarvetta sille, että ihmisen tai muunkaan elämänmuodon olemassaolon tulisi olla tarkoituksellista. En myöskään ole kymmenien vuosien ahkeran pohtimisen tuloksena sattumalta keksinyt yhtään ehdotusta tarkoitukseksi. Onneksi elämä voi todellakin olla merkityksellistä ilman tarkoitustakin.

En ole myöskään huomannut kristinuskon osaavan vastata kysymykseen tyydyttävällä tavalla. Mutta taotaanpa rautaa kun se on kuumana, ja katsotaan, löytyykö uskon puolelta apua: Jos oletetaan, että Jumala on luonut ihmisen jotain tarkoitusta varten, niin mikä se tarkoitus on? Ihanko omaksi ilokseen Jumala halusi ihmisen luoda? Vai loiko Jumala ihmisen tarkkaillakseen millaisen sopan ihmiskunta saa aikaiseksi? Nuo ajatukset ovat tietenkin lapsekkaita ja itsekkään ihmiskeskeisiä. Löytyisikö jotain fiksumpaa?

• xocetco kirjoitti:

"Elämän merkitys ei tule uskonnollisista riiteistä eikä uskomuksista. "
        "Elämän tarkoitus on mielestäni Jeesus Kristus. "

Nuo ovat yhdessä mahdollisia vain omassa ajatuskuplassasi, jos sellaisen sisällä luot itsellesi ihkaoman merkityksen uskonnolliselle uskomukselle.

"Elämän tarkoitus on mielestäni Jeesus Kristus. Voitko löytää jotain parempaa merkitystä elämälle? Itse en ole löytänyt mitään parempaa. "

En tiedä voinko löytää absoluuttisesti parempaa merkitystä, koska merkitys on subjektiivinen asia.

Sinä voit tyytyväisenä ulkoistaa elämäsi merkityksen yliluonnolliselle puolelle ja vaikka määritellä sen kuplassasi luonnolliseksi.

Monet muut löytävät elämälleen merkityksen luonnollisista asioista kuten hyvä tasapainoinen elämä sisältäen esimerkiksi rakkautta, perhe-elämää, filosofointia, näpertelyä, saunan lämmitystä, opiskelua, kalastusta sekä vaikuttamista työelämässä ja yhteiskunnassa.

• "Meillä jokaisella on omat tärkeät ja myös pyhiksi nimitetyt asiat. "

Miten niin jokaisella on pyhät asiat? Voihan se olla synonyymi olla vain esimerkiksi pelkästään "tärkeä"? Miksei voida keskustella vain NEUTRAALISESTI ilman uskontoja? Miksi tulee puhua pyhästä asiasta, joka on ihmiselle sama kuin tärkeä asia?

Kirkonhan tulisi lopettaa moinen hengellinen löpinä ja yrittää enemmän ns. maallistua. Kirkkohan on hyvin laajasti murrosvaiheessa ja jos kirkko haluaa jonakin päivänä uusia jäseniä, niin se maallisuus on ainut ratkaisu eikä liioin hengellisyys. Luultavasti moni eroaa kirkosta juuri tämän vuoksi, että tyrkyttämällä tyrkytetään ihmisille hyvin kaukaisia asioita "hengellisesti", jotka kuullostavat monen ihmisen päässä vain turhanpäiväiseltä löpinältä.

• A10097 kirjoitti:

Hyvä Merja ja "xocetco"!

Minusta on aivan älytöntä, että elämme vain Jumalan tai jonkun Jeesus Kristuksen puolesta ja he ovat meitä ylempänä. Ihminen on lopulta hyvin yksin, vaikka sillä olisi omat vanhemmat, oma puoliso tai omat lapset ja sukulaiset ja ystävät.

Seuraava ei ole missään nimessä päättelyä "A10097":n kirjoituksista vaan tämä on minun omani. Ei ole ollut olemassa koskaan mitään Jumalaa, eikä liioin Jeesustakaan (ei ainakaan niin kuin Jeesus teoissaan on tehnyt). Jeesus oli vain tavallinen ihminen, kuten minä tai xocetco, Merja ja nimimerkki A10097. Jeesus uskoi Jumalaan ja hän kirjoitti Uuden testamentin ja keksi nimet evankeliumeilleen: Matteus, Markus, Luukas, Johannes ja Apostolien teot.

Raamattuko on meidän ainut todisteemme että Jeesus oli niin suuri mies kuin hänestä on kirjoitettu? Miksei hänestä ole kirjoitettu muualla kuin Raamatussa!?!?

Kuka uskoo TSH:n Sauroniin niin uskoo myöskin Jumalaan. Se joka uskoo kyseisen teoksen velhojen taikoihin niin tulee uskoa myöskin Jeesuksen tekoihin jne.

Pidän niitä suomalaisia täysin huostaan otetulta, mikäli koko perhe matkustaa Israeliin pikkulapsen kanssa....kyl mä matkustaisin ennemmin vaikka Madeiralle rantalomalle saati Israeliin pyhiinvaellukselle...saattaisi nimittäin olla viimeinen vaellus kun minnekään enää matkustaa. Seuraavaksi vaelluksena olisi matojen kaveriksi hautaan!? Vastuuntunnotonta puhuu...sellaista joka aikoo matkustaa Israeliin ja vie sinne pikkulapsensa niin sellaista tulisi vetää pitkin korvia!!

• xocetco kirjoitti:

Sä taidat olla sellainen, joka vähät välittää ja rakastaa perhettää vaan rakastaa jotakin hyvin kaukaista Jeesusta!? Jumala varmasti hoitaa perheessäsi muut rutiinit...ja hengenravinto on teidän perheessä ilmeisesti keksitty. Oletko kertaakaan ollut pahnoilla lepuuttamassa päätäsi, kunnei kaikki välttämättä usko sun tekaistuihisi saarnoihisi!?

Kreationismi on sairautta siinä missä alkoholismikin!!

• xocetco
        ateisti1982 kirjoitti:

Hyvä Merja ja "xocetco"!

Minusta on aivan älytöntä, että elämme vain Jumalan tai jonkun Jeesus Kristuksen puolesta ja he ovat meitä ylempänä. Ihminen on lopulta hyvin yksin, vaikka sillä olisi omat vanhemmat, oma puoliso tai omat lapset ja sukulaiset ja ystävät.

Seuraava ei ole missään nimessä päättelyä "A10097":n kirjoituksista vaan tämä on minun omani. Ei ole ollut olemassa koskaan mitään Jumalaa, eikä liioin Jeesustakaan (ei ainakaan niin kuin Jeesus teoissaan on tehnyt). Jeesus oli vain tavallinen ihminen, kuten minä tai xocetco, Merja ja nimimerkki A10097. Jeesus uskoi Jumalaan ja hän kirjoitti Uuden testamentin ja keksi nimet evankeliumeilleen: Matteus, Markus, Luukas, Johannes ja Apostolien teot.

Raamattuko on meidän ainut todisteemme että Jeesus oli niin suuri mies kuin hänestä on kirjoitettu? Miksei hänestä ole kirjoitettu muualla kuin Raamatussa!?!?

Kuka uskoo TSH:n Sauroniin niin uskoo myöskin Jumalaan. Se joka uskoo kyseisen teoksen velhojen taikoihin niin tulee uskoa myöskin Jeesuksen tekoihin jne.

Pidän niitä suomalaisia täysin huostaan otetulta, mikäli koko perhe matkustaa Israeliin pikkulapsen kanssa....kyl mä matkustaisin ennemmin vaikka Madeiralle rantalomalle saati Israeliin pyhiinvaellukselle...saattaisi nimittäin olla viimeinen vaellus kun minnekään enää matkustaa. Seuraavaksi vaelluksena olisi matojen kaveriksi hautaan!? Vastuuntunnotonta puhuu...sellaista joka aikoo matkustaa Israeliin ja vie sinne pikkulapsensa niin sellaista tulisi vetää pitkin korvia!!

Minä en ole yksin tässä maailmassa. Jumala on aina kanssani. Sinä saatatkin ehkä olla yksin. En tiedä sinusta.
        Me emme varmuudella tiedä onko Jumalaa olemassa, mutta meillä on hyvät syyt uskoa Häneen.
        Historiallinen Jeesus ristiinnaulittiin, hänen hautansa oli tyhjä ja monet opetuslapset näkivät hänet hänen kuolemansa jälkeen. Hän teoillaan ja sanoillaan todisti olevansa Jumala, samanarvoinen Vanhan Testamentin Jahven kanssa.
        Toki tiedät, ettei Jeesus itse kirjoittanut yhtään evankeliumia, eikä hänen kirjoituksiaan ole säilynyt meille. Meillä on ainoastaan hänen seuraajiensa kirjoituksia.
        Jeesuksen ylösnousemus on itseasiassa paras historiallinen selitys Kristus-uskon syntymiselle.

• vain_ihminen
        A10097 kirjoitti:

Kiitokset mukavan rakentavasta viestistäsi! Mukava huomata, etteivät kaikki uskovat luokittele uskonnotonta elämää arvottomaksi.

"Kysyit, voiko ihminen joka ei usko "yliluonnolliseen" löytää merkityksen elämälleen. Mielestäni se on asia, jonka ihminen joka ei usko voi kertoa. Merkitys ja tarkoitus löytyy eletystä elämästä."

Itse asiassa en kysynyt, voiko ihminen, joka ei usko "yliluonnolliseen" löytää merkityksen elämälleen. (Tiedän, että voi.) Kysyin Merjan kuvaa asiasta.

Tiedän myös, että useat uskovat ovat kykeneviä ymmärtämään muitakin näkemyksiä kuin uskonnollisen arvomaailman kyllästämiä. Hyvä esimerkki tällaisesta uskovasta on naapurivastauksen kirjoittaja häirikköuskis. Tällaisella foorumilla on mukava peilailla miten avarilla näkemyksillä itse kukanenkin on liikkeellä.

"Kun ihminen ei usko siihen, että ihminen olisi tarkoituksellisesti maailmaan kehittynyt, niin miten hän löytää yleisesti tarkoituksen ihmisen oloon maapallolla?"

Tuo elämän yleinen tarkoitus (todellakin eri asia kuin yksittäisen ihmisen kokema oman elämän merkitys) on mielenkiintoinen aihe. Hyvin monelle on mahdotonta ajatella, ettei esimerkiksi maapallolla vallitsevalla elämällä olisi mitään tarkoitusta.

Minä en näe mitään tarvetta sille, että ihmisen tai muunkaan elämänmuodon olemassaolon tulisi olla tarkoituksellista. En myöskään ole kymmenien vuosien ahkeran pohtimisen tuloksena sattumalta keksinyt yhtään ehdotusta tarkoitukseksi. Onneksi elämä voi todellakin olla merkityksellistä ilman tarkoitustakin.

En ole myöskään huomannut kristinuskon osaavan vastata kysymykseen tyydyttävällä tavalla. Mutta taotaanpa rautaa kun se on kuumana, ja katsotaan, löytyykö uskon puolelta apua: Jos oletetaan, että Jumala on luonut ihmisen jotain tarkoitusta varten, niin mikä se tarkoitus on? Ihanko omaksi ilokseen Jumala halusi ihmisen luoda? Vai loiko Jumala ihmisen tarkkaillakseen millaisen sopan ihmiskunta saa aikaiseksi? Nuo ajatukset ovat tietenkin lapsekkaita ja itsekkään ihmiskeskeisiä. Löytyisikö jotain fiksumpaa?

"En ole myöskään huomannut kristinuskon osaavan vastata kysymykseen tyydyttävällä tavalla. Mutta taotaanpa rautaa kun se on kuumana, ja katsotaan, löytyykö uskon puolelta apua: Jos oletetaan, että Jumala on luonut ihmisen jotain tarkoitusta varten, niin mikä se tarkoitus on? Ihanko omaksi ilokseen Jumala halusi ihmisen luoda? Vai loiko Jumala ihmisen tarkkaillakseen millaisen sopan ihmiskunta saa aikaiseksi? Nuo ajatukset ovat tietenkin lapsekkaita ja itsekkään ihmiskeskeisiä. Löytyisikö jotain fiksumpaa?"

No lopullisia Jumalan motiiveja on tietenkin mahdoton tietää, emme voi kuin arvailla ja etsiä Raamatusta ja itse elämästä vastauksia. Itse, kuten moni muukin kristitty, ajattelen että Jumala on luonut meidät ihmiset rakkauden kohteekseen. Meidän tarkoituksemme on olla Jumalan rakastamina. Samalla meille on annettu vastuuta, pitäisi pitää huolta toisistamme sekä kaikesta muustakin luodusta, koko luomakunnasta.

Nämäkin tarkoitukset voivat olla lapsekkaita ja itsekeskeisiä, jos niitä sellaisesta näkökulmasta haluaa katsoa. Mutta toisaalta, kaikki elämä mitä on, on samalla lähtöviivalla, saman rakkauden kohteena, ei vain ihminen. Ihminen on erityisasemassa ehkä juuri tuon vastuunsa takia, meidän tulisi jatkaa sitä Jumalan työtä ja pitää huolta siitä. Suuri tehtävä kenties, ja välillä näyttää siltä että liiankin suuri...

• vain_ihminen kirjoitti:

"En ole myöskään huomannut kristinuskon osaavan vastata kysymykseen tyydyttävällä tavalla. Mutta taotaanpa rautaa kun se on kuumana, ja katsotaan, löytyykö uskon puolelta apua: Jos oletetaan, että Jumala on luonut ihmisen jotain tarkoitusta varten, niin mikä se tarkoitus on? Ihanko omaksi ilokseen Jumala halusi ihmisen luoda? Vai loiko Jumala ihmisen tarkkaillakseen millaisen sopan ihmiskunta saa aikaiseksi? Nuo ajatukset ovat tietenkin lapsekkaita ja itsekkään ihmiskeskeisiä. Löytyisikö jotain fiksumpaa?"

No lopullisia Jumalan motiiveja on tietenkin mahdoton tietää, emme voi kuin arvailla ja etsiä Raamatusta ja itse elämästä vastauksia. Itse, kuten moni muukin kristitty, ajattelen että Jumala on luonut meidät ihmiset rakkauden kohteekseen. Meidän tarkoituksemme on olla Jumalan rakastamina. Samalla meille on annettu vastuuta, pitäisi pitää huolta toisistamme sekä kaikesta muustakin luodusta, koko luomakunnasta.

Nämäkin tarkoitukset voivat olla lapsekkaita ja itsekeskeisiä, jos niitä sellaisesta näkökulmasta haluaa katsoa. Mutta toisaalta, kaikki elämä mitä on, on samalla lähtöviivalla, saman rakkauden kohteena, ei vain ihminen. Ihminen on erityisasemassa ehkä juuri tuon vastuunsa takia, meidän tulisi jatkaa sitä Jumalan työtä ja pitää huolta siitä. Suuri tehtävä kenties, ja välillä näyttää siltä että liiankin suuri...

Mukava nähdä vähemmän ihmiskeskeistä ajatteluakin vaihteeksi.

Voisiko teodella olla niin, että kaiken elämän tarkoitus on olla Jumalan rakkauden kohde? Tällainen ajattelu on mukavaa, jos pysähdytään tuohon eikä kysytä pikkulasten tapaan, että no miksi se Jumala sitten tarvitsi itselleen rakastamisen kohteita.

Jos edetään pohdinnassa pidemmälle ja todella mietitään miksi Jumala tarvitsisi esimerkiksi Telluksen biosfäärin kasvit, sienet, eläimet, bakteerit, arkkieliöt ja virukset rakkautensa kohteeksi (tai edes eläimet (tai edes ihmisen)), niin minulla ainakin alkaa syltätä. Varsinkin alkaa syltätä, kun pohdin kaikenlaista elämään liittyvää sattumanvaraisuutta ja sekasortoa.

En näe yhtään vähemmän mahdollisena, että kaikki vain on lähtenyt liikkeelle spontaanisti ilman suunnittelua ja ilman muuta ohjausta kuin lunnonlait, ja että yhtenä kehityksen tuloksena täällä harrastaa pilkkikalastusta ihminen, jonka elämällä ei ole mitään tarkoitusta.

Käsitteelliseen ajatteluun jossain määrin kykenevä tunteellinen ihminen on tietenkin tuskissaan, jos hän ei keksi itselleen tarkoitusta. Melkein tuntee olonsa ajoittain merkityksettömäksikin, jos tarkoitusta ei ole. Siksi on luonnollista, että ihminen rakentelee pilkkimisen ohessa omasta tarkoituksestaan illuusion poikineen. Joku nuista illuusioista voi tietenkin vahingossa olla tottakin.

• juutas.
        xocetco kirjoitti:

Minä en ole yksin tässä maailmassa. Jumala on aina kanssani. Sinä saatatkin ehkä olla yksin. En tiedä sinusta.
        Me emme varmuudella tiedä onko Jumalaa olemassa, mutta meillä on hyvät syyt uskoa Häneen.
        Historiallinen Jeesus ristiinnaulittiin, hänen hautansa oli tyhjä ja monet opetuslapset näkivät hänet hänen kuolemansa jälkeen. Hän teoillaan ja sanoillaan todisti olevansa Jumala, samanarvoinen Vanhan Testamentin Jahven kanssa.
        Toki tiedät, ettei Jeesus itse kirjoittanut yhtään evankeliumia, eikä hänen kirjoituksiaan ole säilynyt meille. Meillä on ainoastaan hänen seuraajiensa kirjoituksia.
        Jeesuksen ylösnousemus on itseasiassa paras historiallinen selitys Kristus-uskon syntymiselle.

"Jeesuksen ylösnousemus on itseasiassa paras historiallinen selitys Kristus-uskon syntymiselle"

- Samalla logiikalla paras historiallinen selitys mormonismin syntyyn on se, että Moroni-enkeli todella antoi Mormonin kirjan kultalevyillä Joseph Smithille.

• xocetco
        juutas. kirjoitti:

"Jeesuksen ylösnousemus on itseasiassa paras historiallinen selitys Kristus-uskon syntymiselle"

- Samalla logiikalla paras historiallinen selitys mormonismin syntyyn on se, että Moroni-enkeli todella antoi Mormonin kirjan kultalevyillä Joseph Smithille.

Voit lukea vaikka N.T Wright:in "The Resurrection of The Son of God". Siitä saat vähän historiallisia todisteita. (:

• xocetco kirjoitti:

Voit lukea vaikka N.T Wright:in "The Resurrection of The Son of God". Siitä saat vähän historiallisia todisteita. (:

kehään :)

Tiedän ettet pysty mutta toisaalt en erityisesti arvosta pyrkimystäsi kyykyttää ja huijat lukijoita.

• xocetco kirjoitti:

Anteeksi mutta , mutta N.T Wright on teologi ja raamatun tutkija, ja hänen todisteensa ovat Raamatusta poimittuja.

• xocetco
        Nas.se kirjoitti:

kehään :)

Tiedän ettet pysty mutta toisaalt en erityisesti arvosta pyrkimystäsi kyykyttää ja huijat lukijoita.

Tässä lyhyesti: http://www.youtube.com/watch?v=W0Dc01HVlaM

“...meille jää tämä varma historiallinen johtopäätös: hauta oli tyhjä, ja Jeesuksen ja hänen opetuslastensa välillä koettiin useita ‘kohtaamisia’ (mukaan lukien aluksi ainakin yksi epäilijä) ... Pidän tämän johtopäätöksen historiallista todennäköisyyttä käytännössä varmana ja samaan kategoriaan kuuluvana kuin [keisari] Augustuksen kuolemaa vuonna 14 jKr. Tai Jerusalemin tuhoa vuonna 70 j.Kr.”
        N.T Wright, The Resurrection of the Son of God, s. 710

• xocetco
        ateisti1982 kirjoitti:

Sä taidat olla sellainen, joka vähät välittää ja rakastaa perhettää vaan rakastaa jotakin hyvin kaukaista Jeesusta!? Jumala varmasti hoitaa perheessäsi muut rutiinit...ja hengenravinto on teidän perheessä ilmeisesti keksitty. Oletko kertaakaan ollut pahnoilla lepuuttamassa päätäsi, kunnei kaikki välttämättä usko sun tekaistuihisi saarnoihisi!?

Kreationismi on sairautta siinä missä alkoholismikin!!

Jumalan ja lähimmäisten rakastaminen on oikeastaan samaa. Joka ei rakasta lähimmäistään, jonka näkee, ei voi myöskään rakastaa Jumalaa, jota ei näe eli se joka väittää rakastavansa Jumalaa niin hänen kuuluisi myös rakastaa lähimmäisiään. Hyvä esimerkki tästä on laupias samarialainen.

• xocetco kirjoitti:

“...meille jää tämä varma historiallinen johtopäätös: hauta oli tyhjä, ja Jeesuksen ja hänen opetuslastensa välillä koettiin useita ‘kohtaamisia’ (mukaan lukien aluksi ainakin yksi epäilijä) ... Pidän tämän johtopäätöksen historiallista todennäköisyyttä käytännössä varmana ja samaan kategoriaan kuuluvana kuin [keisari] Augustuksen kuolemaa vuonna 14 jKr. Tai Jerusalemin tuhoa vuonna 70 j.Kr.”

Onks tämä nyt sinun kauttasi sitä, mistä moitit ateisteja eli käännyttämistä? Minusta tämä mistä sinä jatkuvasti hölötät on juuri sitä järjettömyyttä...ikävä kyllä!

En katso tota youtube linkkiä, kunnet säkään katto tai pidä pornosta. :) Kaikki ei pidä jeesustelusta!

• xocetco kirjoitti:

Ja kun Tapani Kuninkaan kirjoja lukee, meille jää nämä varmat historialliset johtopäätökset: UFOt ovat laskeutuneet Suomeen monta kertaa, humanoidien ja ihmisten välillä koettiin useita 'kohtaamisia' (joiden joukossa on kuulemma ollut aiempia UFO-skeptikkojakin). Sen historiallista todennäköisyyttä voi pitää täysin varmana, kun kerran ihmiset ovat sellaista kertoneet ja se on kirjattu ylös.

• juutas.

"Maailmassa ei ole mitään parempaa kuin tuntea Jumala, Jeesus Kristus. "

- Kumpaa nyt sitten tarkoitat? Jumalaa vai Jeesusta? Vai tarkoitatko sitä että sinun Jumalasi on Jeesus? Eikö tuo Jeesuksen jumalointi jo ole lähinnä henkilöpalvontaa?

• Jeesus on Jumala. Kyseessä ei ole henkilöpalvonta.

Jumala on suuri. Hän näyttäytyy meille eri tavoin, Luojana, vaikuttajana, pelastajana. Jeesus oli jumalan henkilöitymä käydessään maanpäällä. Pyhä henki toimii täällä vieläkin. Yrittäessämme järkeistää Jumalan olemme siinä aika vajavaisia. Siksi uskomme.

Jussi
        Kirkon nuorisosotyön ohjaaja

• juutas.

Jeesus on Jumala. Kyseessä ei ole henkilöpalvonta.

Jumala on suuri. Hän näyttäytyy meille eri tavoin, Luojana, vaikuttajana, pelastajana. Jeesus oli jumalan henkilöitymä käydessään maanpäällä. Pyhä henki toimii täällä vieläkin. Yrittäessämme järkeistää Jumalan olemme siinä aika vajavaisia. Siksi uskomme.

Jussi
        Kirkon nuorisosotyön ohjaaja

xocetco: "Kristinusko kuitenkin perustuu historialliseen henkilöön, Jeesus Nasaretilaiseen, "

Jussi: "Jeesus on Jumala. Kyseessä ei ole henkilöpalvonta. "

- Mitenköhän tämä on oikein tulkittava? Jeesus on historiallinen henkilö, jota palvotaan Jumalana, mutta kyseessä ei silti ole henkilönpalvonta?

Onko vaiko eikö ole? Ei tätä nyt oikein tavallisella järjellä taida ymmärtää.

• R. Dawkinsson

Kuulostaa mielenhäiriöisen tai addiktoitunen ihmisen kirjoitukselta, jota tuskin olet, mutta siltä se kuulostaa. Ihminen peilaa itseään aina muiden kautta, koska maailma on peili.

**Tällä palstalla haukutaan paljon kristinuskoa ja sanotaan sen olevan järjetöntä. Kristinusko onkin tavallaan hulluutta kuten Paavalikin kirjoittaa***

Miksi sitten ihmettelet sitä, koska tiedät vastauksen itsekin?

**Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole***

Narkomaanin ja alkoholistin ajatusmalli on sama.

**Toisaalta, jos on olemassa rakastava ja välittävä Jumala, joka rakastaa ihmisiä heidän kaikista vioistaan ja puutteistaankin huolimatta, niin onko olemassa mitään parempaa? Minun mielestäni ei***

Rakastava ja välittävä Jumala, joka on kuitenkin valmis syöksemään ihmisen kadotukseen, ja joka on luonut ihmisen heikkouksineen vikoineen päivineen, mutta syyttää tekemistään virheistään luomustaan?

***Raamattua lukemalla minä saan kuulla Jumalan puhetta.***
      Sama pätee stimulantteihin, kuten heroiini, LSD tai alkoholi yms.

**Maailmassa ei ole mitään parempaa kuin tuntea Jumala, Jeesus Kristus. Kaikki muu on lopulta roskaa Hänen rinnallaan***

Samaa sanovat myös heroiiniin koukkuun jääneet... Tosin, ero on siinä, että kaman vetäminen tappaa ainoastaan narkkarin, uskontojen varjolla on tapettu miljoonia.

***Ajattelen, että kuka ikinä haluaa tuntea Jumalan, myös löytää Hänet***

Koska minulla on nimenomaa kyky AJATELLA, en voi löytää sellaista, mitä ei ole. Katso maailmaa ympärilläsi, niin huomaat luojasi tehneen aika huonoa työtä. Minä en ole vakuuttunut.

Kuule Xocetco, kun keskustelussa on kaksi osapuolta, jotka kumpikin ovat ehdottoman oikeassa, ei totuus ole välttämättä keskellä. Toinen voi olla totaalisen väärässä. Tosin, sinä olet vasta 25-vuotias märkäkorva, joka LUULEE mutta ei tiedä mitään, been there done that.

Mutta, sinulle on tärkeintä VAIN SINÄ ITSE: Minun usko, Minun suhde jumalaan, Minun pelastukseni, Minun Kristukseni, Minun hurskauteni, MINUN epäitsekkyyteni, MINÄ MINUN MINULLE.

Rauhaa vain takaisin, mutta mitäpä jos ensin avaisit silmäsi? No, kaikki ajallaan...

• Kunnioittaa toista ihmistä ja hänen ajatuksiaan vaikka olisikin eri mieltä asioista? Meillä kaikilla on vain subjektiivinen kokemuksemme ja subjektiiviset ajatuksemme. Iän ja kokemuksen karttuminen ei suinkaan aina tarkoita että luopuisi uskosta... usein itseasiassa juuri päinvastoin. Oletko ajatellut tuota lausettasi "Toinen voi olla totaalisen väärässä." myös siltä kantilta että se sisältää myös sen että väärässä olija voit olla myös sinä? Lopullisen vastauksen siihen saamme vasta kuoleman jälkeen... siihen saakka asiat ovat uskon varassa... molemmin puolin... toinen uskoo Jumalaan ja toinen ei usko Jumalaan... tietoa (tieteellisessä mielessä) ei ole kummallakaan siitä mikä on asiassa lopullinen totuus. Se että ihminen puhuu siitä mikä hänelle on tärkeää ei voi vetää johtopäätöstä siitä että hän ei olisi kiinnostunut kenestäkään muusta vaan siitä että hän kunnioittaa toisen minuutta ja ei mene hänen sisälleen kertomaan että mikä on totta sille toiselle.

Jukka Karlsson
        38v. märkäkorva

• R. Dawkinsson

Kunnioittaa toista ihmistä ja hänen ajatuksiaan vaikka olisikin eri mieltä asioista? Meillä kaikilla on vain subjektiivinen kokemuksemme ja subjektiiviset ajatuksemme. Iän ja kokemuksen karttuminen ei suinkaan aina tarkoita että luopuisi uskosta... usein itseasiassa juuri päinvastoin. Oletko ajatellut tuota lausettasi "Toinen voi olla totaalisen väärässä." myös siltä kantilta että se sisältää myös sen että väärässä olija voit olla myös sinä? Lopullisen vastauksen siihen saamme vasta kuoleman jälkeen... siihen saakka asiat ovat uskon varassa... molemmin puolin... toinen uskoo Jumalaan ja toinen ei usko Jumalaan... tietoa (tieteellisessä mielessä) ei ole kummallakaan siitä mikä on asiassa lopullinen totuus. Se että ihminen puhuu siitä mikä hänelle on tärkeää ei voi vetää johtopäätöstä siitä että hän ei olisi kiinnostunut kenestäkään muusta vaan siitä että hän kunnioittaa toisen minuutta ja ei mene hänen sisälleen kertomaan että mikä on totta sille toiselle.

Jukka Karlsson
        38v. märkäkorva

Onko kirkko esimerkillään näyttänyt viimeisen 1500 vuoden aikana kunnioitusta sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka ovat erimieltä asioista? Kirkko ei ole saanut muuta aikaiseksi, kuin kansan alamaisuutta, papiston ylivaltaa ja sen henkistä vetelöitymistä. Onneksi, nyt vihdoinkin 2000 luvulla siihen on tulossa muutos. Kirkon vuoro olla rähmällään. Se niittää nyt sitä, mitä on kylvänyt. Kirkko ei ole tämän viisaan sananlaskun yläpuolella.

Historian valossa suvaitsevaisuuden kuuluttaminen saarnatuolista kuulostaa huonolta vitsiltä.

Ja yksi miettimisen arvoinen seikka: Kukaan ei ole tullut kuoleman takaa kertomaan mitä siellä on, muut kuin B-luokan kauhufilmit ja naivi taikausko. Vedä siitä johtopäätöksiä.

**Oletko ajatellut tuota lausettasi "Toinen voi olla totaalisen väärässä." myös siltä kantilta että se sisältää myös sen että väärässä olija voit olla myös sinä?***

Olenko miettinyt? Varmasti enemmän kuin sinä.

Ja jos 38 vuotias pitää itseään märkäkorvana, se kertoo joko yksinkertaisuudesta tai vääränlaisesta vaatimattomuudesta.

• " **Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole***

Narkomaanin ja alkoholistin ajatusmalli on sama. "

LOL! :)

Itte olen samaa mieltä.

Jos se uskominen menee jo kreationismin puolelle, niin kreationisti ei voi olla ilman "viinaa" (eli ilman Raamattua tai rukoilemista) ja alkaa vihaamaan sitä porukkaa, joka ei tahdo alkaa käyttämään elämässään niin "vahvoja aineita" mitä itte jo käyttää. :)

• ateisti1982 kirjoitti:

" **Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole***

Narkomaanin ja alkoholistin ajatusmalli on sama. "

LOL! :)

Itte olen samaa mieltä.

Jos se uskominen menee jo kreationismin puolelle, niin kreationisti ei voi olla ilman "viinaa" (eli ilman Raamattua tai rukoilemista) ja alkaa vihaamaan sitä porukkaa, joka ei tahdo alkaa käyttämään elämässään niin "vahvoja aineita" mitä itte jo käyttää. :)

Kirjoitit: "Tulos: Sinäkin näemmä asetat elämälle merkityksen nimenomaan uskonnollisten uskomusten ja riittien kautta (Jumalan luomistyö, rukoilu ihmisten puolesta). Täten lienee reilua todeta, ettet näe elämällä merkitystä, jos siihen ei liity kysymyksessä mainittuja yliluonnollisisa aspekteja."

Haluan hieman tarkentaa. En aseta elämän merkitykselle mitään ehtoja. Elämä on arvokas sinällään ja jokainen ihminen on arvokas. Mutta koska maailmankatsomukseeni kuuluu usko Jumalaan niin vastasin ja määrittelin asiaa myös siitä näkökulmasta. Eli en mitenkään tarkoita vastauksessani, että uskonnoton tai jonkin muun kuin kristinuskon edustaja olisi ihmisarvoltaa huonompi tai ettei hänen elämällään ole merkitystä. Jokainen meistä puhuu aina jostakin viitekehyksestään käsin.

Merja Lampila, pappi

Kirjoitit: "Tulos: Sinäkin näemmä asetat elämälle merkityksen nimenomaan uskonnollisten uskomusten ja riittien kautta (Jumalan luomistyö, rukoilu ihmisten puolesta). Täten lienee reilua todeta, ettet näe elämällä merkitystä, jos siihen ei liity kysymyksessä mainittuja yliluonnollisisa aspekteja."

Haluan hieman tarkentaa. En aseta elämän merkitykselle mitään ehtoja. Elämä on arvokas sinällään ja jokainen ihminen on arvokas. Mutta koska maailmankatsomukseeni kuuluu usko Jumalaan niin vastasin ja määrittelin asiaa myös siitä näkökulmasta. Eli en mitenkään tarkoita vastauksessani, että uskonnoton tai jonkin muun kuin kristinuskon edustaja olisi ihmisarvoltaa huonompi tai ettei hänen elämällään ole merkitystä. Jokainen meistä puhuu aina jostakin viitekehyksestään käsin.

Merja Lampila, pappi

"En aseta elämän merkitykselle mitään ehtoja. Elämä on arvokas sinällään ja jokainen ihminen on arvokas. Mutta koska maailmankatsomukseeni kuuluu usko Jumalaan niin vastasin ja määrittelin asiaa myös siitä näkökulmasta. Eli en mitenkään tarkoita vastauksessani, että uskonnoton tai jonkin muun kuin kristinuskon edustaja olisi ihmisarvoltaa huonompi tai ettei hänen elämällään ole merkitystä. Jokainen meistä puhuu aina jostakin viitekehyksestään käsin."

Kun kysytään, olisiko elämällä mielestäsi merkitystä ilman yliluonnollista tukea ja rakkautta, niin silloinhan asiaa tulisi pohtia siitä näkökulmasta, ettei niitä ole. Pitäisi siis katsella asiaa toisenlaisesta viitekehyksestä käsin. Jos sellaiseen ei pysty, niin sitten ei pysty.

Olen nyt ymmärtänyt asian sillä tavalla, ettet kiellä kenenkään ihmisarvoa, mutta elämän merkityksen voit xocetcon tavoin määritellä vain yliluonnollisen kautta.

P.S. Normaalisti vastauksesi olisi varmaan jäänyt minulta huomaamatta, kun se ei osunut tuohon haaraan, jossa itse olin kirjoittanut (ja johon tulleista kommenteista pitäisi tulla sähköpostia). Nyt kuitenkin satuin tarkistamaan ketjun kun s24:n sähköpostihuomautukset takkuaa. :-)

Kunnioittaa toista ihmistä ja hänen ajatuksiaan vaikka olisikin eri mieltä asioista? Meillä kaikilla on vain subjektiivinen kokemuksemme ja subjektiiviset ajatuksemme. Iän ja kokemuksen karttuminen ei suinkaan aina tarkoita että luopuisi uskosta... usein itseasiassa juuri päinvastoin. Oletko ajatellut tuota lausettasi "Toinen voi olla totaalisen väärässä." myös siltä kantilta että se sisältää myös sen että väärässä olija voit olla myös sinä? Lopullisen vastauksen siihen saamme vasta kuoleman jälkeen... siihen saakka asiat ovat uskon varassa... molemmin puolin... toinen uskoo Jumalaan ja toinen ei usko Jumalaan... tietoa (tieteellisessä mielessä) ei ole kummallakaan siitä mikä on asiassa lopullinen totuus. Se että ihminen puhuu siitä mikä hänelle on tärkeää ei voi vetää johtopäätöstä siitä että hän ei olisi kiinnostunut kenestäkään muusta vaan siitä että hän kunnioittaa toisen minuutta ja ei mene hänen sisälleen kertomaan että mikä on totta sille toiselle.

Jukka Karlsson
        38v. märkäkorva

"Lopullisen vastauksen siihen saamme vasta kuoleman jälkeen... "

Et saa. Koska kuoltuasi sinua ei enää ole etkä niinollen ole kykenevä havaitsemaan että taikauskosi oli virheellenen uskomus.

Toisaalta se on hyväkin, mahtaisi muuten harmittaa että koko elämä meni tavallaan hukkaan.

• "Elämällä ei tosiaan oikeastaan ole mitään tarkoitusta, jos Jumalaa ei ole. Ei ainakaan minun mielestäni."
      Totta puhut, siis sinun mielestäsi, jotkut muut voivat olla toista mieltä, ja löytää tarkoituksen esim. elämän ainutkertaisuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      122
      3929
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      313
      2031
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1801
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1717
    5. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1680
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      435
      1500
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1222
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      421
      1181
    Aihe