vappunaamarit veks

sisko

Minusta lestadiolaiset eivät voi väittää olevansa mahtavan onnellisia 14-henkisessä perheessä. Sellainen määrä huollettavia käy etenkin äitien hermoille ja esikoisten, jotka joutuvat kaitsemaan sisaruksiaan. Isät ovat turhautuneita, kun vaimot ei jaksa tyydyttää heidän miehisiä tarpeitaan. Yöllä ei saa nukuttua ja päivät on yhtä kaaosta..pyykkäystä, siivousta,sekamelskaa,ruoanlaittoa,pyllyn pyyhkimistä.. Puhumattakaan perheen elättämisestä, joka ei takuulla ole herkkua.

Sitten ajatellaan että valittaminen on syntiä. Kärsitään kiltisti ja hämmentyneinä ja burn out iskee. Huijataan itseä, että juu kaikki on hyvin ja tämä on Jumalan tahto..

LESTADIOLAISET OVAT IHMISIÄ, EIVÄT SUPEROLENTOJA!

Vertaan anorektikkoon. Hän kiduttaa itseään jatkuvasti ja nääntyy pahimmassa tapauksessa kuoliaaksi ja hän saattaa olla jopa aivan tietämätön, että hän on kuolemansairas. En sano, että lestadiolaisuus on sairaus, mutta tajunnan tila vastaa vähän anorektikon ajattelutapaa.

Jaa mistä tiedän, että elämä suurperheessä on usein rasittavaa? Elän sellaisessa. Äiti ei jaksa töistä tullessaan, minä hoidan lapset kun vanhemmat on töissä. Tarttis opiskellakkin.

Ja myönnän suoraan ettei herkkua ole. 15 vuoden kokemuksella. Olen nyt 20.

Luojan kiitos muutan pois kotoa parin vuoden sisällä. Enkä muuten lapsia hanki. Pidän lapsista, mutta olen TÄTÄ MYÖTEN täynnä niiden hoitamista. Haluan keskittyä ihan omaan onnellisuuteeni siitä hetkestä lähtien kun omilleni muutan. Miestäkään en kaipaa.

Juolahtaako lestadiolaisille ja etenkin naisille ikinä mieleen, että elämässä on jo ihme kyllä 2000-luvulla vaihtoehtoja?

Älkää nyt ainakaan esittäkö että joo hyvin pärjätään ja kivaa on ja sunnuntailounas.

Niin.

24

2150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurperhe=suurongelma

      Hyvä sisko, puhut asiaa. Voidaan puhua uskonnon uhreista. Ei se ole lapsillekkaan kivaa, että saa kertoa että mulla on 6 veljeä ja 8 siskoa. Ei tule plussapisteitä kaveripiiristä (jos ei lestoja, jos sitten niiltäkään).

      • sisko

        Minusta se on ainakin tosi surullista, kun pitää olla niin paljon lapsia että ne käyvät yli voimien. Eihän se suinkaan ole tarkoitus. (Älkääkä sanoko, että luoja voimat antaa!!!!)

        Jos lapsia olisi vähemmän, vaikka kahdesta neljään niin siinäkin on tarpeeksi tekemistä. Mutta silloin lapset ehtivät saada kaipaamaansa huomiota ja rakkautta. Eikö muutama tasapainoinen ja rakkaudella kasvatettu lapsi ole parempi kuin mieletön liuta syrjäytyneitä onnettomia burn out-vanhemmat?

        Tästä voidaankin taas jatkaa siihen ehkäisyyn..*vihjaava silmäys*

        Mutta siitä on kai turha taistella, kun kerran ollaan sitä mieltä, että syntistä kurjaa. Niin. Mutta se johtaa sitten suurperheongelmiin, koska vanhempien seksuaalivietin vuoksi niitä lapsiakin sitten väkisin pukkaa.

        Eikö kuitenkin voisi vähän ajatela pidemmällä tähtäimellä? Sillä yhdellä seksikerralla on aika iso hinta, jos se meinaa taas yhtä elätettävää suuta.


      • Weltsu
        sisko kirjoitti:

        Minusta se on ainakin tosi surullista, kun pitää olla niin paljon lapsia että ne käyvät yli voimien. Eihän se suinkaan ole tarkoitus. (Älkääkä sanoko, että luoja voimat antaa!!!!)

        Jos lapsia olisi vähemmän, vaikka kahdesta neljään niin siinäkin on tarpeeksi tekemistä. Mutta silloin lapset ehtivät saada kaipaamaansa huomiota ja rakkautta. Eikö muutama tasapainoinen ja rakkaudella kasvatettu lapsi ole parempi kuin mieletön liuta syrjäytyneitä onnettomia burn out-vanhemmat?

        Tästä voidaankin taas jatkaa siihen ehkäisyyn..*vihjaava silmäys*

        Mutta siitä on kai turha taistella, kun kerran ollaan sitä mieltä, että syntistä kurjaa. Niin. Mutta se johtaa sitten suurperheongelmiin, koska vanhempien seksuaalivietin vuoksi niitä lapsiakin sitten väkisin pukkaa.

        Eikö kuitenkin voisi vähän ajatela pidemmällä tähtäimellä? Sillä yhdellä seksikerralla on aika iso hinta, jos se meinaa taas yhtä elätettävää suuta.

        Kenet sä haluaisit sun sisaruksista antaa pois? tai ketä et olisi halunnut syntyvän tai kenen haluaisit kuolevan? Ajattele jos sutkin olisi jätetty ehkäsemällä synnyttämättä.


      • plääh
        Weltsu kirjoitti:

        Kenet sä haluaisit sun sisaruksista antaa pois? tai ketä et olisi halunnut syntyvän tai kenen haluaisit kuolevan? Ajattele jos sutkin olisi jätetty ehkäsemällä synnyttämättä.

        "Kenet sä haluaisit sun sisaruksista antaa pois? tai ketä et olisi halunnut syntyvän tai kenen haluaisit kuolevan? Ajattele jos sutkin olisi jätetty ehkäsemällä synnyttämättä."

        Tätä fraasia käytetään lestadiolaispiireissä ilmeisesti syyllistämässä ihmisiä, jos joku erehtyy lapsimäärästään valittaa.

        Tietenkään kukaan ei antaisi ketään jo syntynyttä sisarustaan pois tai voisi sanoa, että tuon ja tuon haluasin kuolevan. Typerää puhetta.

        Sen sijaan ketään joka ei ole syntynyt niin ei voi kaivata. Minulla ei esimerkiksi ole yhtään siskoa, joten en ole siskoa itselleni koskaan osannut kaivata.

        Ja jos minä en olisi koskaan syntynyt niin en minä eikä kukaan muukaan minua kaipaisi.

        Omituista logiikkaa teiltä löytyy.


      • Weltsu
        plääh kirjoitti:

        "Kenet sä haluaisit sun sisaruksista antaa pois? tai ketä et olisi halunnut syntyvän tai kenen haluaisit kuolevan? Ajattele jos sutkin olisi jätetty ehkäsemällä synnyttämättä."

        Tätä fraasia käytetään lestadiolaispiireissä ilmeisesti syyllistämässä ihmisiä, jos joku erehtyy lapsimäärästään valittaa.

        Tietenkään kukaan ei antaisi ketään jo syntynyttä sisarustaan pois tai voisi sanoa, että tuon ja tuon haluasin kuolevan. Typerää puhetta.

        Sen sijaan ketään joka ei ole syntynyt niin ei voi kaivata. Minulla ei esimerkiksi ole yhtään siskoa, joten en ole siskoa itselleni koskaan osannut kaivata.

        Ja jos minä en olisi koskaan syntynyt niin en minä eikä kukaan muukaan minua kaipaisi.

        Omituista logiikkaa teiltä löytyy.

        Anteeks jos toi loukkas sua, mutta mulle tuli tollanen mieleen


      • Tuppurainen
        Weltsu kirjoitti:

        Anteeks jos toi loukkas sua, mutta mulle tuli tollanen mieleen

        vähän jälkijättöinen ajatus. Pitää suunnata katsetta eteenpäin. Kuten tuossa plääh toteaa.


    • minä.vl

      voihan sen asian nähdä noinkin.Mutta miten musta tuntuu että ne kaikista pahimmat suurperhe-valittajat täällä ovat muita kuin suurperheen äitejä...Itse olen isosta perheestä ja kovaa kyytiä itselle "hankkimassa" sellaista =) eikä tee yhtään heikkoa.Muistaahan sen miten joutui sisaruksiaan kattomaan kotona,tekemään kotitöitä ja muita,mutta eipä se ikinä ahistanu.Tottakai jos ajattelee kokoajan negatiivisesti ja "kauhea kun on raskasta" niin eihän sitä jaksa!Oonko sitten poikkeus mutta itseäni kantaa ainakin positiivinen asenne,"huomenna on jo kaikki paremmin".Kyllähän sitä varmaan nääntyis tähän elämään jos kokoajan ajattelis ettei tää oo reilua,kun on niiiiiiin kamalan paljon lapsia ja kamalasti hommia...ei ei ei..muuttakaa ihmiset asenteitanne ni jaksatte huomiseen =)
      Iloista kevättä kaikille!

      • sisko

        Minä olen hoitanut lapsia ihan täyspäiväisesti..siis melkein kuin niiden oikea äiti. Minulla on positiivinen ja optimistinen luonne ja jaksankin, kun tiedän, että vielä koittaa päivä kun saa olla rauhassa.

        Mutta aina kun herää uuteen päivään..toistuu sama kuvio. Lapset tappelee ja itkee. Kaamea eläimellinen sotku, jota saa siivota loppupäivän. Puuronkeittoa. Leikkitätinä olemista. Pyllynpyyhkimistä.

        Ja taas ja taas ja taas.....ja taas. En kestäisi ajatusta, että sama jatkuisi koko elämän. Jotain muuta tekemistä, kiitos...

        Mutta hattua nostan, jos se jostain on kivaa.


      • äiti
        sisko kirjoitti:

        Minä olen hoitanut lapsia ihan täyspäiväisesti..siis melkein kuin niiden oikea äiti. Minulla on positiivinen ja optimistinen luonne ja jaksankin, kun tiedän, että vielä koittaa päivä kun saa olla rauhassa.

        Mutta aina kun herää uuteen päivään..toistuu sama kuvio. Lapset tappelee ja itkee. Kaamea eläimellinen sotku, jota saa siivota loppupäivän. Puuronkeittoa. Leikkitätinä olemista. Pyllynpyyhkimistä.

        Ja taas ja taas ja taas.....ja taas. En kestäisi ajatusta, että sama jatkuisi koko elämän. Jotain muuta tekemistä, kiitos...

        Mutta hattua nostan, jos se jostain on kivaa.

        Suurimmankin perheen kuopus on jonain päivänä aikuinen.

        Sinä hoidat ilmeisesti lapsia työksesi. Jos näin on, hoidat heitä eläkeikääsi asti, jollet vaihda alaa. Toisaalta, harvalla 50 vuotiaalla suurperheen äidillä on alle kuoluikäisiä lapsia, ainakaan useampia. Eli kyllä se lasten hoitaminen heillä loppuu ennen eläkeikää, jos ei sitten ryhdy perhepäivähoitajaksi, kun omat lapset kasvavat isoiksi.


      • sisko
        äiti kirjoitti:

        Suurimmankin perheen kuopus on jonain päivänä aikuinen.

        Sinä hoidat ilmeisesti lapsia työksesi. Jos näin on, hoidat heitä eläkeikääsi asti, jollet vaihda alaa. Toisaalta, harvalla 50 vuotiaalla suurperheen äidillä on alle kuoluikäisiä lapsia, ainakaan useampia. Eli kyllä se lasten hoitaminen heillä loppuu ennen eläkeikää, jos ei sitten ryhdy perhepäivähoitajaksi, kun omat lapset kasvavat isoiksi.

        Työkseni hoidan juu niin kauan kuin vanhemmat tarvitsevat apuani lastenhoidossa.

        Tuleva ammattini tulee olemaan fysioterapeutti/personal trainer, ei suinkaan lastenhoitaja.

        Mikäli on pakko hankkia keski-iän korvilla lapsi, adoptoin jostain köyhästä maasta. Mutta ehkä en hanki ensimmäistäkään lasta.

        Minä haluan nauttia elämästäni, nähdä maailmaa ja ihmisiä ja eri kulttuureja ja seikkailla, en heilua vessan,sängyn, pyykkituvan ja puurokattilan välillä. Sitten kun lapset on isoja, itse on jo liian vanha ja kyyninen tekemään mitään. En aio tuhlata elämääni sellaiseen mitä en halua tehdä.


      • ........
        äiti kirjoitti:

        Suurimmankin perheen kuopus on jonain päivänä aikuinen.

        Sinä hoidat ilmeisesti lapsia työksesi. Jos näin on, hoidat heitä eläkeikääsi asti, jollet vaihda alaa. Toisaalta, harvalla 50 vuotiaalla suurperheen äidillä on alle kuoluikäisiä lapsia, ainakaan useampia. Eli kyllä se lasten hoitaminen heillä loppuu ennen eläkeikää, jos ei sitten ryhdy perhepäivähoitajaksi, kun omat lapset kasvavat isoiksi.

        sillä kuopuksella, ja ehkä jo seuraavallakkin on siinä vaiheessa jo omia pikkusia.
        Niin että mummu pääsee taas hoitelemaan pikkuisia....


      • sisko
        ........ kirjoitti:

        sillä kuopuksella, ja ehkä jo seuraavallakkin on siinä vaiheessa jo omia pikkusia.
        Niin että mummu pääsee taas hoitelemaan pikkuisia....

        Näinhän se sitten menee...Loppuikä lastenhoitoa.

        Nou thänksis.


      • Tyttö
        sisko kirjoitti:

        Minä olen hoitanut lapsia ihan täyspäiväisesti..siis melkein kuin niiden oikea äiti. Minulla on positiivinen ja optimistinen luonne ja jaksankin, kun tiedän, että vielä koittaa päivä kun saa olla rauhassa.

        Mutta aina kun herää uuteen päivään..toistuu sama kuvio. Lapset tappelee ja itkee. Kaamea eläimellinen sotku, jota saa siivota loppupäivän. Puuronkeittoa. Leikkitätinä olemista. Pyllynpyyhkimistä.

        Ja taas ja taas ja taas.....ja taas. En kestäisi ajatusta, että sama jatkuisi koko elämän. Jotain muuta tekemistä, kiitos...

        Mutta hattua nostan, jos se jostain on kivaa.

        ... sut pakottaa siellä olemaan??
        Hyvänenaika.
        Kirjoituksestasi ja asenteestasi jo kuvastuu se, että hoitajana ja lasten ymmärtäjänä et ole mitään ihanimpia "hoitotätejä".Omille lapsilleni en kaltaistasi hoitajaa huolisi.

        Ja vielä:
        Meillä on lapsia neljä, lisää on tulossa. En valita yhtään. En vaihtaisi osaani pois. Minua EI ole pakotettu tähän. Minä EN ole orja, enkä synnytyskone. Saan mieheltäni seksiä kun haluan eikä vain silloin kun hän haluaa.Olemme onnellisia.


      • Diida
        Tyttö kirjoitti:

        ... sut pakottaa siellä olemaan??
        Hyvänenaika.
        Kirjoituksestasi ja asenteestasi jo kuvastuu se, että hoitajana ja lasten ymmärtäjänä et ole mitään ihanimpia "hoitotätejä".Omille lapsilleni en kaltaistasi hoitajaa huolisi.

        Ja vielä:
        Meillä on lapsia neljä, lisää on tulossa. En valita yhtään. En vaihtaisi osaani pois. Minua EI ole pakotettu tähän. Minä EN ole orja, enkä synnytyskone. Saan mieheltäni seksiä kun haluan eikä vain silloin kun hän haluaa.Olemme onnellisia.

        Niin, sinä oletkin itse halunnut lapsia ja ne ovat sinun omiasi, mutta minkätakia vanhimman sisaruksen pitäisi hoitaa nuorempiaan kuin omiaan, ei lapsi ole heitä hankkinut eikä suunnitellut, koulut on vielä kesken ja läksyihinkin pitäisi jäädä aikaa.


      • sisko
        Diida kirjoitti:

        Niin, sinä oletkin itse halunnut lapsia ja ne ovat sinun omiasi, mutta minkätakia vanhimman sisaruksen pitäisi hoitaa nuorempiaan kuin omiaan, ei lapsi ole heitä hankkinut eikä suunnitellut, koulut on vielä kesken ja läksyihinkin pitäisi jäädä aikaa.

        Niin.
        Minulla on tällä hetkellä niin paljon tekemistä..ihan omien opiskeluiden kanssa. Kirjotukset just tulossa ja kaikki..ja veljet hoidettavana täyspäiväisesti.

        Tottakai rakastan heitä ja pidän huolta, mutta tämä kaikki alkaa painaa päälle eikä elämässäni ole juuri muuta sisältöä tällä hetkellä kuin kotona lastenhoitoa ja jossain välissä opiskelua. Ystäviä näen tosi harvoin. Ja harvoin poistun edes kotoa. Joka aamu kamala kaaos ja vaikka kuinka siivoaa niin silti..se turhauttaa ja raivostuttaa. Ja lapset tappelee ja kiukkuilee kun ovat siinä iässä..sama juttu vuodesta toiseen. Olen saanut ihan tarpeeksi..=/


      • vl-ope
        sisko kirjoitti:

        Niin.
        Minulla on tällä hetkellä niin paljon tekemistä..ihan omien opiskeluiden kanssa. Kirjotukset just tulossa ja kaikki..ja veljet hoidettavana täyspäiväisesti.

        Tottakai rakastan heitä ja pidän huolta, mutta tämä kaikki alkaa painaa päälle eikä elämässäni ole juuri muuta sisältöä tällä hetkellä kuin kotona lastenhoitoa ja jossain välissä opiskelua. Ystäviä näen tosi harvoin. Ja harvoin poistun edes kotoa. Joka aamu kamala kaaos ja vaikka kuinka siivoaa niin silti..se turhauttaa ja raivostuttaa. Ja lapset tappelee ja kiukkuilee kun ovat siinä iässä..sama juttu vuodesta toiseen. Olen saanut ihan tarpeeksi..=/

        olen suuren perheen toiseksi vanhin lapsi. Vaikka nuorempia sisaruksia oli paljon, eivät he meillä olleet vanhempien lasten vastuulla, vaikka toki vaihdoimme tarpeen vaatiessa vaipat ja nukutimme pieniä. Itse pidin enemmän vauvojen sylittelystä kuin keittiöhommien jakamisesta - ruuanlaitossa minulla oli tuolloin totaalisesti peukalo keskellä kämmentä;)

        Sisaruksistani kaksitoista neljästätoista on kirjoittanut ylioppilaaksi ja kaikki saimme kotona opiskelurauhan - se oli meidän senhetkinen päätyömme ja vanhempamme tukivat meitä siinä, eivätkä lastanneet meitä todellakaan sisarusten hoidolla.


    • äiti

      tästäkin äitienpäiväviestistäsi!Annoitko muuten omalle äidillesi mitään vai menikö koko aamu puuronkeitossa?

      • sisko

        Kunnioitan ja rakastan omaa äitiäni enemmän kuin mitään koko maailmassa.

        Kyllä hankin prinsessakakun, lahjaksi intiaanien unisiepparin, kortin ja ruusuja, yksi jokaista perheenjäsentä edustamaan ja laulut päälle.


      • Tiehöylä
        sisko kirjoitti:

        Kunnioitan ja rakastan omaa äitiäni enemmän kuin mitään koko maailmassa.

        Kyllä hankin prinsessakakun, lahjaksi intiaanien unisiepparin, kortin ja ruusuja, yksi jokaista perheenjäsentä edustamaan ja laulut päälle.

        avauksesta ja mielipiteestäsi. Harva täällä tuota totuutta uskaltaa ahdistuksessaan edes itselleen tunnustaa.

        Nimimerkki: Silminnäkijä


    • tyttö87

      Olen vl-tyttö ja minulla on paljon sisaruksia ja siltikään elämäni ei ole rasittavaa. Kirjoitit tietäväsi, että elämä suurperheessä on rasittavaa. Mielestäni et voi yleistää asiaa,sillä ei todellakaan kaikkien perheiden kohdalla asiat ole näin. Minä ajattelen että sisarukset ovat suuri rikkaus. oletko sattunut ajattelemaan, että sitten kun vanhemmat ovat vanhoja??? on suuri rikkaus, että on lapsia! ei tarvitse tuntea yksinäisyyttä, vaikka aviopuoliso olisikin kuollut!

      • ggg

        Et taida olla kaikkein vanhimmasta päästä sisaruksistasi?


      • sisko

        Nythän unohdat tietyn oleellisen pointin, joka liittyy lestadiolaisuuteenkin. Emme ole ikinä yksin. Jumala on aina kanssamme.

        Minua ei häiritse, vaikka joutuisinkin olemaan yksikseni vanhoilla päivilläni..olen kiertänyt maailmaa monta kuukautta omillani. Enkä tuntenut koskaan olevani yksin vaikka ilman seuraa olinkin usein. Jouduin vaikeuksiin, mutta selvisin niistä, koska luotin siihen, että Jumala on repussani ja auttaa minua selviämään hankalissa tilanteissa.

        I make my own luck.


    • Dina

      Olen ihan samaa mieltä, ainakin jokseenkin kanssasi sisko. Tunnen muutamia perheitä, joissa on yli kymmenen lasta ja äiti on aika kovilla. Monesti hän tulee meille itkien ja uhkaa että nyt hän lähtee johinkin. Aina hän kuitenkin äitini tukemana palaa takaisin kotiin hoitamaan perhettään. Kun uusi raskaus todetaan niin sitten itketään ja surraan että kuinka tämän taas jaksaa. Pistää miettimään, onko lapsilla onnellinen lapsuus, riittääkö huomiota jokaiselle niin paljon kuin pienelle ihmisen alulle tarvisi riittää ja onko oikein lapsia kohtaan että itketään surusta ja masennuksesta kun kuulee että "taas on uusi tulossa". Lapset ovat jumalan lahja, toki tiedän sen mutta silti panee miettimään kannattaako niitä lapsia tehdä lisää jos oma henkinen terveys reistailee niin pahasti.

    • Olivia

      Harmi että olet ajautunut niin kauas uskostasi.Sillä sitähän tämä sinun "kapinasi" on.

      Ihan käsi raamatun päällä ja sydämen pohjasta asti voin sanoa,että voi olla onnellinen 20-lapsisessa perheessä.
      Ja kuka on väittänyt etteikö äidit jaksaisi tyydyttää miestensä tarpeita?? Kuule, olet niin nuori vielä, että sinulla on paljon opittavaa, mutta tarpeet ne on naisillakin.
      Kyllä sitä vaan väsynyt äitikin jaksaa ja haluaa käpertyä miehensä kainaloon illalla ja vähän enemmänkin...kun lapset on saatu sänkyyn.
      Elämä on ehkä raskasta fyyssisesti ja henkisestikin välillä, mutta kenelläpä ei olis??
      Nykyään kuulee tarinoita kahden lapsen äideistä, jotka ovat niin väsyneitä, niin väsyneitä lapsiinsa ja lastenhoitoon ja itkuun....

      Kyllä uskovaisissa perheissä pohjimmiltaan asuu onnellisuus ja aito ilo. Asiat, jotka inhimillisellä tasolla ovat sellaisia, joita ei voi verrata.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe