Tamperelainen toljotus

Härkätietä ulos

Kun tamperelaista (tai muuta hämäläistä) tervehtii saa vastaansa toljotuksen. Kun tamperelaiselle avaa oven saa kiitoksen sijaan taas toljotuksen. Tamperelaiset ovat kehittäneet hämäläisen toljotuksen huippuunsa - suu puoliksi auki ja tyhjä katse jonnekin. Jos toljotuksesta koskaan tehdään olympialaji tamperelainen on vahva ennakkosuosikki, joukkuetoljotuksessa hämäläisten joukkue.

200

4703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

itse olen muualta tänne muuttanut ja tamperelainen tervehtii ja juttelee ihan reippaasti ja iloisella naamalla.
      Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia ja 3 vuoden aikana niitä on jo jonkin verran kertynyt.
      Pidän tästä kaupungista, olen saanut apua vaikka kadulla kun on ollut jokin liike hukassa.

parhaiten auttavat keski-ikäiset ja siitä ylöspäin,
      nuoriso käyttäytyy kuten muuallakin eli löytyy fiksuja
      ja sitten niitä joilla ei ole kommunikointitaitoja.

Ihan jees.....

• Out*sider

Manselainen nuoriso toljottaa muualta tulleita ja turisteja silmät kananmunan kokoisina. Suu puoliksi auki.

• MuuttoLintu½

Olen asunut vuoden Tampereella ja ihmettelen ku kaikki moljottaa kuin sonni uutta veräjää.Minkäänlaisia kohteliaisuussäädöksiä ei Tamperelaisilla ole,niin röyhkeää kansaa en ole missään maankolkossa ennen tavannut.Kyynärpäätaktiikka bussipysäkeillä,kaupanjonoissa,pankkiautomaateilla ym.Täällä ei tunneta sanaa-Kiitos-ja Anteeksi vaan vahdataan kuin hullua,tönitään.Eräskin aamu tuli vastaani lähellä linja-autoasemaa lihava nainen ja HÄN KÄVELI TAHALLAAN MINUA PÄIN!!!!! kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa hän tuli läskeineen vastaan,ja tuli ihan kiinni!!?? minun teki mieli kysyä lesboko olet!!!

En varmaan viihdy täällä mulkosilmäisten parissa kauaakaan.Hulluksi täällä tulee.Tamperelaiset luulee olevansa jotakin vaikka he ei ole yhtään mitään sen kummemmin kuin kuka muukaan tämän maan kamaralla.

Ainut mistä tykkään on se kun täällä on hyviä kävelyteitä.Siinä ne sitten onkin.hyvät puolet!!

• tyytine
        MuuttoLintu½ kirjoitti:

Olen asunut vuoden Tampereella ja ihmettelen ku kaikki moljottaa kuin sonni uutta veräjää.Minkäänlaisia kohteliaisuussäädöksiä ei Tamperelaisilla ole,niin röyhkeää kansaa en ole missään maankolkossa ennen tavannut.Kyynärpäätaktiikka bussipysäkeillä,kaupanjonoissa,pankkiautomaateilla ym.Täällä ei tunneta sanaa-Kiitos-ja Anteeksi vaan vahdataan kuin hullua,tönitään.Eräskin aamu tuli vastaani lähellä linja-autoasemaa lihava nainen ja HÄN KÄVELI TAHALLAAN MINUA PÄIN!!!!! kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa hän tuli läskeineen vastaan,ja tuli ihan kiinni!!?? minun teki mieli kysyä lesboko olet!!!

En varmaan viihdy täällä mulkosilmäisten parissa kauaakaan.Hulluksi täällä tulee.Tamperelaiset luulee olevansa jotakin vaikka he ei ole yhtään mitään sen kummemmin kuin kuka muukaan tämän maan kamaralla.

Ainut mistä tykkään on se kun täällä on hyviä kävelyteitä.Siinä ne sitten onkin.hyvät puolet!!

itse olen ihmetellyt sitä,että tamperelaiset (keskustassa) törmäilevät.tai törmäilisivät jos et Itse ymmärrä väistää.

• kkk
        tyytine kirjoitti:

itse olen ihmetellyt sitä,että tamperelaiset (keskustassa) törmäilevät.tai törmäilisivät jos et Itse ymmärrä väistää.

ihmiset ei osaa kulkea kaduilla. kapeella kävelyväylällä tullaan kolme rinnan vaikka joku tulee vastaan. ja mitä tuohon päin kävelyyn tulee niin jos jotkut tulevat esim kapealla satakunnakadun sillalla 2-3 rinnan eikä elettäkään että tehdään tilaa vastaan tulevalle niin mää annan surutta kyynerpäätä. pitäs sitä ny sen verta tajuta että jonossakin voi kävellä ei vaan rivissä.

• Anonyymi
        MuuttoLintu½ kirjoitti:

Heinola. Olen asunut Heinolassa jo parisen vuotta ja yhä vain naiset tuijottaa, tytöt tuijottaa, miehet tuijottaa. Kaikki kuin halvauksen saaneita. Olen ihan henkisesti ruvella aina, kun palaan kotiin "kaupungilta", siis eihän tämä ole mikään kaupunki, ei vastaa edes kunnollista kirkonkylää. Järkyttäviä maalaistolloja ja epäkohteiaita on liian lievästi sanottu. Tuo edellä kuvailemasi sopii kaikki myös Heinolaan. En tiedä, voiko tähän tottua. En myöskään usko, että tuijotus loppuu tällä vuosisadalla. Enkä myöskään ole mitenkään kovin erikoinen eikä minua ole tuijotettu muualla maailmassa. Kauheita, kauheita eliöitä.

• mahdollista.

Riippuu varmaan henkilöstä. Eipä se kivaa ole sellainen suuaukituijotus ja katse.

• Heh heh ja huh huh

jos tervehtijässä on jotain toljotettavaa...

• Mansen aika

Tamperelaiselta kestää jotain kotvan aikaa tajuta Keskustorin kellon osoittama aika. Hyvä näky, kun tamperelainen ottaa selkoa ajasta. Aluksi hän toljottaa kelloa suu auki. Sitten hän hieman epätoivoisesti pälyilee ympärilleen. Sitten hän kokoaa itsensä ja uudelleen kellotauluun keskittyen lopultakin osaa tulkita kellon osoittaman ajan.

Joskus kellon liepeillä on isohko joukko manselaisia ottamassa selvää kellon ajasta. Usein käy niin, että nysseen (=linja-auto) pyrkivä myöhästyy autosta, koska hän ei eihtinyt saada selvää näyttöä ajasta.

• kyl määki Tampereell

Jaa nyv vai? kysyy turkulainen

• Ilman viisareita

toljotettiin takaisin 1918 !! Konekiväärillä........sillä mä ainakin sitä "kelloa" toljotan.
        Lueppa historiaa....

• Mansen aika
        Ilman viisareita kirjoitti:

toljotettiin takaisin 1918 !! Konekiväärillä........sillä mä ainakin sitä "kelloa" toljotan.
        Lueppa historiaa....

Kirjoittajalle Ilman viisareita:
        Keskustorin kellon ohella tamperelaiset toljottavat myös rautatie- ja linja-autoaseman kelloja yhtä hartaasti.

Kelloa, jossa on diginäyttö, manselaiset eivät ole oppineet mieltämään kelloksi.
        Esimerkiksi ajannäytön 12:50 fiksu manselainen mieltää jakolaskuksi.

• jsidjisdjijisdjsijpi
        Mansen aika kirjoitti:

Kirjoittajalle Ilman viisareita:
        Keskustorin kellon ohella tamperelaiset toljottavat myös rautatie- ja linja-autoaseman kelloja yhtä hartaasti.

Kelloa, jossa on diginäyttö, manselaiset eivät ole oppineet mieltämään kelloksi.
        Esimerkiksi ajannäytön 12:50 fiksu manselainen mieltää jakolaskuksi.

mutta bagdadilaisen alkujaan kurdin katse ei ole. Bagdadissa ei voi nainen edes miestä vilaista , kun mies jo luulee että nainen rakastui ja raiskaa naisen ja palkaksi nainen menettää henkensä kunniamurhanimikkeellä, vaikka ko. kulttuuria ei voi edes kulttuuriksi kutsua. se on mielisairasta diktatuuria ja alkukantaista berberisyyttä. VOI KUN SUOMESSA TUOMITTAISIIN IHMISET OMIEN MAIDENSA LAKIEN MUKAAN!!!!!

• ovien repiminen

Jos trelainen menee kauppaliikkeeseen jossa ovi lukittu ja kiinni, hän vetää kahvasta, katselee ympärilleen, tuijottaa piiitkään aukioloaikoja ja rykii uudestaan ikäänkuin ovi olisi siinä välissä kummallisesti auvennut, ja repii vielä tovin ja lähtee paskaa viskoen pois naama rutussa ....

No ettehän te huomaa tällaisia kun olette niin puusilmiä.

• axfbj,

Olen pannut saman asian merkille ja monet myöhästyvät tosiaan bussista sen vuoksi.

• 17,18

Vanhan kirkon tapulissa Keskustorilla olevassa kellossa on vain yksi viisari. Outoa so muualta tullutta se ihmetyttää. Pitää katsoa kauan että ymmärtää.

• on kylmä

totuus vaikka Tamperelaiset sitä eivät vain haluaisi myöntää tietenkään. Erittäin sisäänpäin kääntyneitä ja hitaita ovat täällä ihmiset. Toljotetaan kuin vähämieliset tosiaan suu puoliksi aukinaisena mustia makkaran palasia hampaanvälit täynnä. Menkää ihmiset tapakoulutukseen jotta pikkuhiljaa oppisitte käyttäytymään sivistyneesti.

• kinttupolkua pitkin

perähikiän viimeiseltä tiettömältä eräsalolta. No, ainahan voit muutta takas. Irakin kurdeillekin vinnki: sota oli ja meni ja sinne saa muuttaa takas (omilla varoilla)

• fdsfsdgfdgdf

Sisäänpäin kääntyneitä verrattuna keihin?

Itse en ole Tampereella pitkään asunut, mutta ihan mukavan oloisiin ihmisiin olen tavannut. Ei kuitenkaan ihmiset poikkea oikeastaan mitenkään mistään muusta paikasta, jossa olen asunut. Ehkä jos verrattaisiin ulkomailla sijaitseviin kaupunkeihin niin eroa alkaisi löytyä. Suomen kaupungeissa mielestäni aika samanluonteista sakkia.

• Mäkättäjämököttäjä

täällä saa nimettömänä haukkua ihmisiä ihan tosta vaan

• lUE ja lue

Suurin osa on niin hitaita järjenjuoksultaan ettei pysty katsomaan ja ajattelemaan yhtäaikaa.

Kun hämäläinen kohtaa oudon jota ei vielä ole tunnistanut kestää pitkään kun täytyy tuijottaa ensin ja ajatella sitten vasta kun nämä eivät kertakaikkiaan toimi yhtäaikaisesti, muuta selitystä en keksi tähän jumalattoman tyhmään tuijotteluun, jo pienenä ennenvanhaan äidit sanoivat lapsilleen että älä tuijoa ihmisiä, se on epäkohteliasta.

- Kun menet esim. keskieurooppan kahvilaan tai linja-autoon, junaan jne. kaikki keskittyvät omiin lehtiinsä, keskustelukumpaaniin ym. ei kukaan seuraa päätoimisesti ja kuuntele häpeilemättä toisten keskusteluja ja vielä puutu niihin niinkuin tapahtuu treella.

Olen joskus tyhjässä kahvilassa kun viereen änkee yksinäinen puupää ja seuraa herkeemättä keskusteluamme, pyytänäyt samaan pöytään niin kuulee paremmin...........
      (uskomatonta kun joku tuijottaa herkeämättä viereisestä pöydästä syömistä ja keskustelua häpeemättömästi, ei muuten tapaa kuin suomessa tälläista.)

Vaikka ei seuraakkaan muita , vanha pelisilmä kyllä noteeraa tuijotuksen vaikkei se aina häiritsekkään niin aivan uskomatonta oman elämän hankkimattomuutta.

Trelainen ei varmaan huomaa kun on niin jurpo ja tottunut moukkamaisuuteensa.

• der4555

toki hämäläiset vähän sisäänpäin kääntyneitä. Entäs siirtokarjalaisten jälkeläiset joita täällä on paljon?
        Helvetin laiskoja kateellisia toisten mollaajia ja itsensä kehujia. Tai Savolaiset juttua tulee (yleensä) muttei mitään sanottavaa. Tai suomen kateellisin heimo Lappalaiset.............
        Onhan meitä moneen junaan ja osa jää asemallekin.

Jos aloittajaa ahistaa asua täällä muuta takasin Sonkajärvelle sin kaik män

• 17,25

keskusteluketjusta käy ilmi, että Tampere on paikkakunta, jonne on tullut paljon muualta kotoisin olevia. Ei ole kumma, jos he ihmettelevät maailman menoa.

• Moukkia kylä täynnä

Oltiin perheen kanssa kahvilla ja viereisessä pöydässä istui elmäänsä naama väärässä kyllästynyt keski-ikäinen pariskunta joka ei puoleen tuntiin puhunut toisilleen mitään vaan kuunteli ja häikäilemättösti tuijotti meitä , ei muuten tapaa missään ihmisten ilmoilla ulkomailla vastaavaa, ihan on kauheeta kun on näin tylsää oma elämä ja uteliaisuus vie voiton ihan kaikesta omassa elämässä, olemme vilpittömästi iloisia kun voimme tarjota henkisesti vähäosaisille viihdykettä jota voivat kertoa lapsenlapsilleen ja he edelleen vähäjärkisten suvuissa...

Ei se häirinnyt eikä tuijotusta voinut olla huomaamatta vaikkei heihin kuin vilassut , pantiin vaan merkille, eikä viitsinyt sanoa suoraan eivät moukat kuitenkaan tajua mitään omaa käytöstään koskevaa koskkaan.

• fdgdfgdgdssdfs

Aika tylsämielistä pohdintaa. Kyllä Suomesta ja Tampereeltakin löytyy sosiaalisia ihmisiä. Ja eivät ihmiset mielestäni ainakaan tuijottamaan yleensä jää jos heitä katsoo.

• Normaalikatseinen

Monella manselaisella toljottaessa myös kuolavana valuu suusta rinnuksille.

• TAI AMBULANSSI?
        Normaalikatseinen kirjoitti:

Monella manselaisella toljottaessa myös kuolavana valuu suusta rinnuksille.

Jos ajat esim. Rantatiellä vasemmalta ohi niin autossa kuski kääntää päätään suu auki, samoin yleensä kun ohittaa???

Miksei missään muualla kukaan seuraa ohittavaa autoa ja käännä päätään, ihme kyttääjiä.

Puhumattakaan kun menee paloauto niin oikein pysähdytään katsomaan tuota ihmettä??

Ja tähän sitten älykköjen vastauksia , kiitos

• ihme ja kumma ja ..
        TAI AMBULANSSI? kirjoitti:

Jos ajat esim. Rantatiellä vasemmalta ohi niin autossa kuski kääntää päätään suu auki, samoin yleensä kun ohittaa???

Miksei missään muualla kukaan seuraa ohittavaa autoa ja käännä päätään, ihme kyttääjiä.

Puhumattakaan kun menee paloauto niin oikein pysähdytään katsomaan tuota ihmettä??

Kun ajaa jonkun ohi kaksikaistaisella niin miksi muuten se pää kääntyy tuijottaan ohi ajavaa rinnalla olevaa?

Aivan paikallinen ilmiö, katsokaa nyt eteenpäin kun ette muutenkaan osaa ajaa kun suurimmalla osalla ämmistä se auto ei liiku jos ei ole kännykkä korvassa, jonkinlainen kännykkälukko (alkolukko käänteisesti)

• mansest nääs
        ihme ja kumma ja .. kirjoitti:

Kun ajaa jonkun ohi kaksikaistaisella niin miksi muuten se pää kääntyy tuijottaan ohi ajavaa rinnalla olevaa?

Aivan paikallinen ilmiö, katsokaa nyt eteenpäin kun ette muutenkaan osaa ajaa kun suurimmalla osalla ämmistä se auto ei liiku jos ei ole kännykkä korvassa, jonkinlainen kännykkälukko (alkolukko käänteisesti)

osta parempi auto ni sua ei katota monttu auki ku tukit tien ladallas!pööööööööööööö

• fdsfsgfdgfgd

Et ole tainut juuri käydä Tampereen rajojen ulkopuolella jos et kyseiseen ilmiöön ole muualla törmännyt. Aika normaalia missä vain Suomessa ja muissakin maissa.

• st.1

mistä tiedät että pää kääntyy, jos et myös itse käännä päätäsi?

• Senkin nähnyt

Vieläkö manselainen nuoriso kerääntyy toljottamaan toisiaan Hämeenkadulle Keskutorista vähän ylöspäin Hämeenpuiston sunntaan viikonloppuiltaisin? Ainakin parikymmnetä vuotta sitten teinitoljottajia saattoi olla talvipakkasilla 500 - 1000 kerääntyneenä kyseisellä paikalle. Siinä he harjoittivat puhumattomina toistensa toljottamista hengitys huuruten pakkasessa. Luulivat, että tupakka lämmittää.

• iknj

Samat tavat on vieläkin, kuin 20 vuotta sitten. Sinne ne aina kerääntyy toljottamaan, kuten isänsäkin aikoinaan.

• Täydellinen stop

Kun manselainen havaitsee mielestään jotain outoa, hän pyshtyy siihen paikkaan toljottamaan ympäristöstä välittämättä. Paikka voi olla keskellä suojatietä, katua, bussin etuovea tai muuta oviaukkoa.

• -Outo tapa?

Paras mitä olen nähnyt kun kantaa pianoa niin laskee toisen pään maahan ja vastaa puhelimeen?!

- Vain hölmö keskeyttää mitä on tekemässä, esim syömässä puhumattakaan tärkeistä työtehtävistään, eli keskittyminen herpaantuu aina ja vaikeampi palata työhönsä, on sekin tapa tietenkin elää.....

- Kassalla koko jono odottaa kun täti kaivaa luuria piiiitkään täpötäydestä kassista eikä kassakaan käsitä sanoa että jos sopii vastaile myöhemmin, jooko.

Ihan jokapaikassa on heti vastattava tosi tärkeihin "liikepuheluihin"

Just joo ja tuntuu ettei naiset osaa ajaa autoa kuin luuri korvalla ja auto menee kuin lehti virrassa puolelta toiselle kun ei pysty jauhaan purkkaa ja käveleen yhtaikaa, joo tämä tästä ja loput...

• ihan jokapaikassa
        -Outo tapa? kirjoitti:

Paras mitä olen nähnyt kun kantaa pianoa niin laskee toisen pään maahan ja vastaa puhelimeen?!

- Vain hölmö keskeyttää mitä on tekemässä, esim syömässä puhumattakaan tärkeistä työtehtävistään, eli keskittyminen herpaantuu aina ja vaikeampi palata työhönsä, on sekin tapa tietenkin elää.....

- Kassalla koko jono odottaa kun täti kaivaa luuria piiiitkään täpötäydestä kassista eikä kassakaan käsitä sanoa että jos sopii vastaile myöhemmin, jooko.

Just joo ja tuntuu ettei naiset osaa ajaa autoa kuin luuri korvalla ja auto menee kuin lehti virrassa puolelta toiselle kun ei pysty jauhaan purkkaa ja käveleen yhtaikaa, joo tämä tästä ja loput...

Nää maalaiset on aivan kuin yksin tässä tuppukylässä, kun puhelin soi niin jäädään kaivaan sitä ja vastaaminenhan kestää varsinkin ämmillä pitkään ja vaikka keskellä tietä on kattos pakko vastata paskanjauhantapuheluihin, tuntee ämmä ittensä tärkeeksi ja tarpeelliseksi. ) eikä ymmärrä että kaikki nauraa takanapäin(

• 14+11=?
        -Outo tapa? kirjoitti:

Kaupan venyvässä kassajonossa naisen etsiessä kukkaroaan ison laukun taskuista muut tamperelaiset toljottavat naista suu raollaan. Kukaan ei saa sanaa suustaan opastaakseen naikkosta etsimään kukkaronsa hyvissä ajoin ennen maksuvuoroaan.

• uskomatonta mutta
        14+11=? kirjoitti:

Kaupan venyvässä kassajonossa naisen etsiessä kukkaroaan ison laukun taskuista muut tamperelaiset toljottavat naista suu raollaan. Kukaan ei saa sanaa suustaan opastaakseen naikkosta etsimään kukkaronsa hyvissä ajoin ennen maksuvuoroaan.

Jonottaa ensin piiitkäään ja sitten kun tulee vuoro ja myyjä kysyy esim. mc donaltsissa, mitäs teille niin jaahas mitäs sitä otettaisiin mitäs sinä miina ja manu haluatte?

Tai jossain sitarin kassajonossa ensin vartin ja ja lappaa tavaransa hihnalle ja kun myyjä kertoo summan ruvetaan kaivaan taskuja ja kasseja ja haetaan rahaa ja kortteja yli hitaasti, voi että........

• Silmämunalle menoa

Kerran Tampereella ollessani yksi manselainen toljotti hississä niin kiihkeästi, että pelkäsin hänen silmämunansa puklahtavan päästä.

• Maalaisille

Kun trelainen menee hissiin ei hän voi mitenkään ymmärtää että nuolet, jotka ovat oikein valaistu näyttävät meneekö kyseinen laite ylös vai alas, änkee täyteen hissiin ovelle tukoksi vaikka se on menossa autohallikerroksen ja itse on menossa vaikka neljänteen, olette te senverran järkeviä. (- onhan se kotona juomiseen ja tupakoimiseen hissillä ajelukin vaihtelua , uutta ja ihmeellistä)

Toinen ihmityksen aihe on se että kun esim. vaikka Stokan hissi pysähtyy ängetään sinne suinpäin vaikka tietenkin sieltä on tietenkin ensin tultava ne poisjäävät jotta sinne mahtuu, sama ilmiö junien ja linja-autojen oville, kertokaahan oma näkemyksenne valopäät tästäkin todella vaikeasta asiasta, ei ihme kun on kaksi autoa risteyksessä niin johan on jo ruuhka.

Ihmisten ilmoilla esim niinkin eksoottisissa laitteissa kuin rullaportaat kaikki asettuvat oikeaan laitaan että ne joilla on kiire pääsee tietenkin vasemmalta ohi, (minä, minä ja minä,)

- Miksi jäät puhelinkourassa ulko-ovien eteen tukoksi, juttelemaan kaverisi kanssa tai lastenvaunujen kanssa pukemaan lastasi jne. niin mikä ihme siinhä on että aina tukoksi jokapaikkaan , ahtaampien hyllyjen väliin kaksi ämmää vaunujen kanssa barrikaadiksi jne, ämmät ostoskärryjen kanssa juoruaan kaikkein ahtaanmpaan väliin jne. ette varmaan edes käsitä omaa tyhmää idioottimaista käytöstänne ja siksi olette niin v-mäisiä liikenteessäkin ihan tahallaan ei noin moukkamaisesti voi kukaan vahingossa ajaa niinkuin kiusantekijät treella jokapaikassa tuppuillaan ja ollaan edessä ja ei anneta tietä eikä olla kohteliaita , kuin aivan idioottimaisissa paikoissa missä saadaan heti ruuhkaa aikaan ajattelemattomuuttaan, mitä järkeä on antaa tietä jalankulkijalle yhdellä autolla suoralla tiellä kun pari sekunttia ja hän pääsee yli, auto joutuu pysähtymään seitsemästä kympistä , senkun painaa kaasua ja jalankulkija pääsee ihan hyvin sekunnin kuluttua auton jälkeen komeesti, ollaan idioottimaisissa paikoissa tyhmänkohteliaita ihan järjettömistä syistä.....

NUBÖ

• fkökfslkösdf
        Maalaisille kirjoitti:

Kun trelainen menee hissiin ei hän voi mitenkään ymmärtää että nuolet, jotka ovat oikein valaistu näyttävät meneekö kyseinen laite ylös vai alas, änkee täyteen hissiin ovelle tukoksi vaikka se on menossa autohallikerroksen ja itse on menossa vaikka neljänteen, olette te senverran järkeviä. (- onhan se kotona juomiseen ja tupakoimiseen hissillä ajelukin vaihtelua , uutta ja ihmeellistä)

Toinen ihmityksen aihe on se että kun esim. vaikka Stokan hissi pysähtyy ängetään sinne suinpäin vaikka tietenkin sieltä on tietenkin ensin tultava ne poisjäävät jotta sinne mahtuu, sama ilmiö junien ja linja-autojen oville, kertokaahan oma näkemyksenne valopäät tästäkin todella vaikeasta asiasta, ei ihme kun on kaksi autoa risteyksessä niin johan on jo ruuhka.

Ihmisten ilmoilla esim niinkin eksoottisissa laitteissa kuin rullaportaat kaikki asettuvat oikeaan laitaan että ne joilla on kiire pääsee tietenkin vasemmalta ohi, (minä, minä ja minä,)

- Miksi jäät puhelinkourassa ulko-ovien eteen tukoksi, juttelemaan kaverisi kanssa tai lastenvaunujen kanssa pukemaan lastasi jne. niin mikä ihme siinhä on että aina tukoksi jokapaikkaan , ahtaampien hyllyjen väliin kaksi ämmää vaunujen kanssa barrikaadiksi jne, ämmät ostoskärryjen kanssa juoruaan kaikkein ahtaanmpaan väliin jne. ette varmaan edes käsitä omaa tyhmää idioottimaista käytöstänne ja siksi olette niin v-mäisiä liikenteessäkin ihan tahallaan ei noin moukkamaisesti voi kukaan vahingossa ajaa niinkuin kiusantekijät treella jokapaikassa tuppuillaan ja ollaan edessä ja ei anneta tietä eikä olla kohteliaita , kuin aivan idioottimaisissa paikoissa missä saadaan heti ruuhkaa aikaan ajattelemattomuuttaan, mitä järkeä on antaa tietä jalankulkijalle yhdellä autolla suoralla tiellä kun pari sekunttia ja hän pääsee yli, auto joutuu pysähtymään seitsemästä kympistä , senkun painaa kaasua ja jalankulkija pääsee ihan hyvin sekunnin kuluttua auton jälkeen komeesti, ollaan idioottimaisissa paikoissa tyhmänkohteliaita ihan järjettömistä syistä.....

NUBÖ

Jos jalankulkija menee eteen suojatielle niin sinä olet syyllinen jos et pysähtynyt. Ehkä siitä syystä siihen suojatielle pysähdytään ja pitääkin pysähtyä. Itse otan reippaita askelia suojatietä kohti jos auto näyttää siltä ettei pysähdy. Jos ei silti pysähdy vaan paahtaa ohi niin saa vilkuilla keskisormeani peruutuspeilistä.

Missä on liikennevalottomia suojateitä 70 km/h nopeutusrajoituksellisella tiellä?

Tuossa olen kyllä samaa mieltä, että kaupassa tulisi miettiä mihin esimerkiksi ostoskärrynsä laittaa kun lähtee katsomaan tuotteita hyllyyn. Ei ole kovin mukavaa, että kärry tukkii koko tien. Sama homma juuri näiden mainitsemiesi lastenvaunujen kanssa. Tai sitten yleisimpänä tämä juttelutuokio, joka tukkii täysin kyseisen käytävän liikenteen, vaikka molemmat voisivat mennä samalle puolelle käytävää niin muut mahtuisivat ohi. Varsinkin kun eivät ymmärrä siirtyä, vaikka selvästi katsoo heitä niin, että voisivat väistää.

• mjuik
        Maalaisille kirjoitti:

NUBÖ

Hissit ja rullaportaathan yleistyivät Tampereella huomattavasti muuta maata myöhemmin.

• Anonyymi

Oletko ruma?
        Manselainen varmaan ihaili rumuuttasi.
        Tai sitten oot vajaa ja sehän on sääli!

• Tyhmältä näyttää!

Nääs-nääs-willeläiset on niin tottuneet peilaileen itteään - miehiä myöden - että eivät tajua tojotuksessaan olevan mitään outoa! On siinä!

• Härkätietä pian ulos

Kippolassa viinerit sun muut pullat oli aseteltu niin että jokainen joutuu kurkottaan kahvipannua niiden yli, ja kun mainitsin kassaheebolle että eikö nää vois olla toisin päin ettei väki makaa pullien päällä niin taas tuli vain toljotusta eikä sanaakaan piruparka suustaan päästäny. Hämäläiset ei oo heimo vaan aivan oma rotunsa.

• heheeeehhh :)

On se niin mukava, että Turkulaisillekin on tällainen purkautumispaikka, ettei pipo ala kiristää :)

• Side Looker

Nimimerkille heheeeehhh :)
        Sana turkulainen kirjoitetaan pienellä t-kirjaimella. Et ole näköjään koulussa ollut ahkera tai kyennyt olemaan ahkera.

Minä en ole turkulainen, huomautan vain täältä sivusta. Erisnimenä Turku on tietysti isolla kirjaimella.
        Tuliko selväksi?

• heheeeehhh :)
        Side Looker kirjoitti:

Nimimerkille heheeeehhh :)
        Sana turkulainen kirjoitetaan pienellä t-kirjaimella. Et ole näköjään koulussa ollut ahkera tai kyennyt olemaan ahkera.

Minä en ole turkulainen, huomautan vain täältä sivusta. Erisnimenä Turku on tietysti isolla kirjaimella.
        Tuliko selväksi?

Pyydän nöyrimmästi anteeksi tuota tahatonta kirjoitusvirhettäni, olet siinä suhteessa aivan oikeassa, että
        en todellakaan kirjoittanut sitä oikein.
        Se, että olinko koulussa ahkera, ei liity mitenkään turkulaisiin, eikä siihen tarvitseeko tällaisella "suoli" palstalla noudattaa aivan viimeisenpäälle tarkkaa äidinkielen oikeinkirjoitusta.
        Mutta asia tuli harvinaisen selväksi, kiitos vielä siitäkin, sillä onhan kertaus vieläkin opintojen äiti. Vieläpä siitäkin että halusit kiinnittää huomioni myös tuiki tärkeään seikkaan kykeninkö olemaan koulussa ahkera.

Nyt vaan jään ihmettelemään, että mihin ihmeeseen me tavalliset kansalaiset joutuisimmekaan ilman tuollaisia kaltaisiasi besserwissereitä, jotka hyvää hyvyyttään tarkastavat oikeinkirjoituksemme ja antavat meille niin tarpeellista kertausopetusta, ja vieläpä ihan veloituksetta.
        Olen ilahtunut suuresti tuosta suunnattomasta pyyteettömästä avuliaisuudestasi, olet pelastanut jouluni ja ehkä koko tulevan vuoden, ken ties koko loppu elämäni.

Hyvää ja menestyksekästä loppuelämää sinullekin valitsemallasi uralla :)

• Aina noita opeja....
        heheeeehhh :) kirjoitti:

Pyydän nöyrimmästi anteeksi tuota tahatonta kirjoitusvirhettäni, olet siinä suhteessa aivan oikeassa, että
        en todellakaan kirjoittanut sitä oikein.
        Se, että olinko koulussa ahkera, ei liity mitenkään turkulaisiin, eikä siihen tarvitseeko tällaisella "suoli" palstalla noudattaa aivan viimeisenpäälle tarkkaa äidinkielen oikeinkirjoitusta.
        Mutta asia tuli harvinaisen selväksi, kiitos vielä siitäkin, sillä onhan kertaus vieläkin opintojen äiti. Vieläpä siitäkin että halusit kiinnittää huomioni myös tuiki tärkeään seikkaan kykeninkö olemaan koulussa ahkera.

Nyt vaan jään ihmettelemään, että mihin ihmeeseen me tavalliset kansalaiset joutuisimmekaan ilman tuollaisia kaltaisiasi besserwissereitä, jotka hyvää hyvyyttään tarkastavat oikeinkirjoituksemme ja antavat meille niin tarpeellista kertausopetusta, ja vieläpä ihan veloituksetta.
        Olen ilahtunut suuresti tuosta suunnattomasta pyyteettömästä avuliaisuudestasi, olet pelastanut jouluni ja ehkä koko tulevan vuoden, ken ties koko loppu elämäni.

Hyvää ja menestyksekästä loppuelämää sinullekin valitsemallasi uralla :)

Naurattaa niin pirusti, kusen kohta housuni

• jepppppp

:D:D:D

• Hämä-hämä-häkki

Kun on joutunut seuraan hämäläismölliköiden käyttäytymistä niin eiköhän asia ole niin että kiusallisestakin tilanteesta voi selvitä kun jaksaa vain riittävän pitkään toljottaa. Vastapuoli kyllästyy ja jatkaa matkaa, eikä itse tarvi puhua mitään. Muualla samassa tilanteessa tulis kuonoon, tai ainakin joutus vaihtaan pari sanaa.

• Mix muutin tänne?

katsomassa täällä turun suunnalla niin huomaatte,että hämeessä on sentään fiksuja ihmisiä...

• toijonen

Talvella on olemassa riski henkitystieinvektioista, kesällä taas kärpäset voi lentää suuhun. Toljotuksen kultasta aikaa on kevät ja syksy.

• Transsiako?

Menepäs Tampereella vaikkapa pubiin, niin puolet porukasta alkaa toljottaa vierasta tulokasta suu puoliauki. Tämä siis vuoden ajasta riippumatta. Kerran mulleTampereella poiketessani kävi niin, että pubin myyjätär alkoi toljottaa minua unohtaen työnsä. Tilanteesta selvittiin, kun rykimällä sain kiinnitettyä hänen huomionsa toljottamisesta itse asiaan.

Onkohan se toljottaminen pienen transsin kaltainen tila? Sen tietää vain tamperelainen.

• selleri-siili
        Transsiako? kirjoitti:

Menepäs Tampereella vaikkapa pubiin, niin puolet porukasta alkaa toljottaa vierasta tulokasta suu puoliauki. Tämä siis vuoden ajasta riippumatta. Kerran mulleTampereella poiketessani kävi niin, että pubin myyjätär alkoi toljottaa minua unohtaen työnsä. Tilanteesta selvittiin, kun rykimällä sain kiinnitettyä hänen huomionsa toljottamisesta itse asiaan.

Onkohan se toljottaminen pienen transsin kaltainen tila? Sen tietää vain tamperelainen.

Ei luoja,että repesin kun luin tätä viestiketjua!

• Toljottajat

Olin kerran Tampereen valtuuston kokousta seuraamassa. Kokous alkoi jähmeästi ja siihen osallistuvat toljottivat toisiaan aika kauan ennen kuin pääsivät aloittamaan kokouksen.

• For ev Er

Hih! Tampereen virastotalon seinillä olevissa maalauksissa entiset kaupunginjohtajat toljottavat tylsä ilme naamallaan ohikulkijoita. Ikuisesti.

• Uusi kysymys
        For ev Er kirjoitti:

Hih! Tampereen virastotalon seinillä olevissa maalauksissa entiset kaupunginjohtajat toljottavat tylsä ilme naamallaan ohikulkijoita. Ikuisesti.

Joko 1-vuotias tamperelainen vauva osaa toljottaa?

• Parents+others
        Uusi kysymys kirjoitti:

Joko 1-vuotias tamperelainen vauva osaa toljottaa?

Kyllä 1-vuotias manselaisvauva oppii jo tuossa iässä toljottamaan. Oppii sen toljottavilta vanhemmiltaan ja sisaruksiltaan automaattisesti.

• Straight walker

Taidanpa lopettaa eteenpäin katselun ja kävellä eteenpäin muista välittämättä . Turha on valittaa ,jos törmään johonkin ja aiheutan vakavaa vahinkoa törmäämällä kovalla vauhdilla johonkin pikkutärkeään henkilöön , joka ei suvaitse vähäisintäkään katsekontaktia.

• Polte niskassa

Erikoisinta ja todella kiusallista tamperelaisten toljotuksessa on, että bussissa takana istuvan polttava toljotus tuntuu niskassakin. Todella häiritsevää ulkopaikkakuntalaisesta.

• Glare

Tampereella järjestetään ensi kesänä (15.6. - 20.6. 2011) ensimmäiset Kansainväliset Toljotuskilpailut. Aloite tästä on tullut aktiivisten manselaisten taholta. Paikka: Tampere-Talo.
      Lisätietoja: www.glarecontest.tre.com

• Vastaa plz!

Onkohan noissa toljotuskilpailussa ikärajoja tai miesten ja naisten sarjoja?

• Toljotusharjoittelij
        Vastaa plz! kirjoitti:

Onkohan noissa toljotuskilpailussa ikärajoja tai miesten ja naisten sarjoja?

Mitenköhän olisi parasta harjoitella toljotuskilpailua varten? Asialliset vastaukset tervetulleita. Kiitos!

• toljotuksen mestari
        Toljotusharjoittelij kirjoitti:

Mitenköhän olisi parasta harjoitella toljotuskilpailua varten? Asialliset vastaukset tervetulleita. Kiitos!

Peili. Ole hyvä!

• turkulaine.

Kyl maar toi tampere laisten toljotus on sit ärsyttävää. Kerran tampereella ratikassa kaikki vaa toljotti mua ku vähä älyset vaikka en ollu tehny mitään väärää. Nii

• ykstoist'

Tampereella ei koskaan ole ollut ratikoita. Olet erehtynyt kaupungista. Jos olitkin Tallinnassa jurrissa?

• fhsjdlkf98fjsd

Tavallaan ihan hauskaa, joskin hyvin tyhmää, tehdä näin rajuja yleistyksiä muutaman kohdalle sattuneen "oudomman tapauksen" johdosta, jollaisia kyllä löytyy ihan JOKA maailman kolkasta. Paljon matkustaneena ja ihmisiä tavanneena voin sanoa, että kaikenlaisia samankaltaisia ihmistyyppejä löytyy kaikkialta. Suomalaisia on esim. ihan turha leimata ujoiksi, hiljaisiksi, erityisen sisukkaiksi, venäläisiä alkoholiseiksi, ruotsalaisia homoiksi tai jenkkejä huikean kansallis- ja itsetunnon omaaviksi öykkäreiksi, italialaisia puheliaiksi, ranskalaisia pöyhkeiksi, brittejä väkivaltaisiksi jne. Ihmiset on pohjimmiltaan samankaltaisia kaikkialla siten, että samankaltaisia ihmistyyppejä löytyy joka paikasta.

• phonisti

--" Tavallaan ihan hauskaa, joskin hyvin tyhmää, tehdä näin rajuja yleistyksiä muutaman kohdalle sattuneen "oudomman tapauksen" johdosta, jollaisia kyllä löytyy ihan JOKA maailman kolkasta. Paljon matkustaneena ja ihmisiä tavanneena voin sanoa, että kaikenlaisia samankaltaisia ihmistyyppejä löytyy kaikkialta. Suomalaisia on esim. ihan turha leimata ujoiksi, hiljaisiksi, erityisen sisukkaiksi, venäläisiä alkoholiseiksi, ruotsalaisia homoiksi tai jenkkejä huikean kansallis- ja itsetunnon omaaviksi öykkäreiksi, italialaisia puheliaiksi, ranskalaisia pöyhkeiksi, brittejä väkivaltaisiksi jne. Ihmiset on pohjimmiltaan samankaltaisia kaikkialla siten, että samankaltaisia ihmistyyppejä löytyy joka paikasta. -"

Juuri noin minäkin ajattelen.

Kaikkein sitkeimmin elävä myytti on perätön uskomus suomalaisten mörökölliydestä.

Moniin eurooppalaisiin verrattuna suomalaiset ovat lähes etelämaalaisen vilkkaita ja eloisia. Olen tämän huomannut usein matkoillani. Saksalaiset esim. vaikuttavat jonkinlaisilta roboteilta suomalaisiin verrattuna.

Eikös eräs Ferrarin pomoistakin todennut että suomalaiset ovat pohjoisen euroopan tempperamenttisin kansa.

• teppo toljottaja

Johan on perkele, jos Tampereella ei saa toljottaa rauhassa. Aina löytyy joku, joka jaksaa mussuttaa tästä harrastuksesta. Olen toljottanut pian viisitoista vuotta, enkä aio lopettaa sitä jonkun tyhjäsielun turhan kitinän takia.

• lankkinaama

Ei ne ymmärrä suomea siksi ne toljotta .

• Silti sinne muutan?

Joo, oon itekkin huomannu et Mansessa toljotetaan :D:D Oltiin kaverin kanssa viikonloppuna sielä ja steissillä hän otti minusta kuvan ja kaks todennäköisesti manselaista vanhaa jätkää tuijottaa meitä ihmeissään D; Teki mieli huutaa et älkää vittu kyylätkö :D:D Itse koen kyylämisen kiusalliseksi ja en itsekkään pahemmin kuin vilkaise ihmisten naamoja kaupungilla kulkiessani...en rupea toljottamaan, koen sen jtnkin noloksi...ja porukka käveli todellakin hiljaa...selvästi huomasi menevänsä lujempaa kuin muut :D ja vielä joku random puli sano meille moro ja joku landepaukku huusi keskellä kaupunkia jtn epämääräistä pskaa...ei lahdessa ole tälläistä...kukaan ei pahemmin huomiota kiinnitä jos otetaan kuvaa toisesta ja kuljetaan suhteellisen lujaa, eikä huudeta pskaa keskellä kaupunkia...mutta kaikesta hitaudesta, toljotuksesta jne huolimatta haluan muutta Manseen. Ei ne kaikki toljota siellä mitä teet jne, mutta onhan niitä hitaita toljottaja yksilöitä Tampereella enemmän kuin missään muualla Suomessa. On nää alueelliset erot niin suuret :)

• sjööö
        Silti sinne muutan? kirjoitti:

Joo, oon itekkin huomannu et Mansessa toljotetaan :D:D Oltiin kaverin kanssa viikonloppuna sielä ja steissillä hän otti minusta kuvan ja kaks todennäköisesti manselaista vanhaa jätkää tuijottaa meitä ihmeissään D; Teki mieli huutaa et älkää vittu kyylätkö :D:D Itse koen kyylämisen kiusalliseksi ja en itsekkään pahemmin kuin vilkaise ihmisten naamoja kaupungilla kulkiessani...en rupea toljottamaan, koen sen jtnkin noloksi...ja porukka käveli todellakin hiljaa...selvästi huomasi menevänsä lujempaa kuin muut :D ja vielä joku random puli sano meille moro ja joku landepaukku huusi keskellä kaupunkia jtn epämääräistä pskaa...ei lahdessa ole tälläistä...kukaan ei pahemmin huomiota kiinnitä jos otetaan kuvaa toisesta ja kuljetaan suhteellisen lujaa, eikä huudeta pskaa keskellä kaupunkia...mutta kaikesta hitaudesta, toljotuksesta jne huolimatta haluan muutta Manseen. Ei ne kaikki toljota siellä mitä teet jne, mutta onhan niitä hitaita toljottaja yksilöitä Tampereella enemmän kuin missään muualla Suomessa. On nää alueelliset erot niin suuret :)

Hehehehe, sain päivän parhaat naurut. Ainakin manselaiset osaa nauraa itselleen toljottamisen lisäksi. Mukava paikka :)
        T: Savolainen

• Anonyymi
        Silti sinne muutan? kirjoitti:

Toljottamisen aikana voi raapia muniaan, ettei mee koko aika toljotteluu

• Toljot-ta-ja

16.1.2011-viestissä oli asiaa Toljotuskilpailuista Tampereella. Alkoi kyllä kiinnostaa. Halaa osallistua ja voittaa!!!

• 18toista

Kuka on Tampereen toljotuskilpailujen suojelija? Halonen vai?

• Järkyttynyt täysin

Minäkin luulin että Tampereella jos ja kun asun saan olla yksin ja rauhassa. Mutta ns. nyssessäkin on niin ystävällistä ja jutteluun taipuvaa matkustajaseuraa aina... ja kaupungilla kaikki antavat tilaa olla mutta samalla joustavan ystävällisesti suhtaudutaan ja jutellaan.

Ensin ajattelin muuttaa pois Turkuun, kun siellä ei kuulemma jutella vieraille ennenkuin kymmenen vuotta on tunnettu. Kävinkin sitten kerran kyläilemässä ja järkytyksekseni minut poimittiin ensin kaupungin bussiin ja tarjottiin kyyti vaikka en edes näyttänyt merkkiä. Opastettiin jäämään oikeaan osoitteeseen. Kaupungilla ja liikkeissä kaikki suhtautuivat kuin aina olisivat tunteneet ja en saanut edes olla hetkeäkään ns. yksin. Tulin kiireesti takaisin Tampereelle. Järkyttyneenä.

Onneksi Tampereella on sentään muualta tulleita ihmisiä jotka ylläpitävät tätä puhumattomuutta voimissaan, eivät edes tervehdi koskaan työpaikallakaan ja suhtautuvat ylimielisesti ja arvostellen kanssaihmisiin. Ketkä ne on tamperelaisia siis?

• :DD

Ei täällä Tampereella mitään tuijoteta. Jos joku katsoo, katsoo omista syistään ja varmaan kaikkia!! Olen muuttanut reilu kuukausi sitten ja käyn joka päivä ulkona enkä ole huomannut mitään häiritsevää tuijotusta. Ihmiset on ollu ystävällisiä ja joissain tilanteissa on kätelty ja esitelty itsensä.

• Sivusilmäinen

Pidettiinkö tampereella viime kesänä kansainväliset toljotuskilpailut? Manselaiset varmaankin menestyivät hyvin niissä, koska ovat vauvaiäsätä saakka toljotusta harrastaneet.

• itämanselainen

Maalaiset huutelee.
      Nysseem mennessä rasittaa nämä tontut, jotka jäävät jalkoihin eikä ymmärrä, että kuskilla on aikataulu eikä se jouda odottelemaan teitä tolvanoita, jokka ette ymmärrä nilkkojanne liikutella. Kyllä kävelen ohi kun joku juntikka siinä jää tollottamaan että joko mää menisin, ei vielä, joko nyt? No nyt joku punkee eteen, nym mää meen!

Eikä täällä tolloteta. Tamperelainen on ihan peruspuhelias, kohtelias ja ilonen. Noi vanhat ämmät on oma lukunsa, mutta ihmiset on kivoja.

• vanha mestari

Varmana toljotan mää harjottelen olumpialaisiin.

• meetakas

junantuoma voi suksia v""¤#n!

• get a life!

Mutta nää pikkukylien asukit Pirkanmaan liepeillä ne vasta osaavatkin! Parhaat päivänsä nähneissä tuulipuvuissa, prsus justjajust housuihin mahtuen, pää kääntyy kuin vieteri kun kulkija ohi menee (ajaa/pyöräilee/kulkee/juoksee/kävelee....), on se niin eri näköinen ihminen kuin tää kylä-äijä/ämmä itse on. Huhhuh, kyllä siinä on katsomista että silmämunat putoilee.

• Tampere voittaa

Minä ainakin osallistun oon siinä ihan huippu.Toljottelen mielelläni kaikkea toljotettavaa.Me tamperelaiset voitetaan mennen tullen ne skapat.

• Maalaistollot

Kyllähän Tampereella alkaa olla ison kaupungin meininkiä ei siellä ihmiset paljon
      ehdi toljotella mutta menkää vaikka Mouhijärvelle niin tuularijengi oikein pysähtyy
      häpeilemättä tuijottamaan vierasta naamaa, hyvä etteivät osoita sormella.

Ja mitä tulee liikenteeseen niin mitä pienempi paikkakunta sitä huonommin se
      sujuu isännät ja emännät köröttelevät alinopeutta kylän ainutta pääraittia mitä
      nyt peräkamarin aikamiespojat välillä kaasuttelevat Bemareillaan huoltiksella.

• Muumimammat

Oletko milloin viimeksi käynyt Mouhijärvellä? :)

• Toljotettu Treella

"Kyllähän Tampereella alkaa olla ison kaupungin meininkiä"
        Heh heh! Sain päivän selkänaurut!

No, täytyy kai uskoa, että Tampere on pieni kaupunki, jos on ISOn kaupungin meininki.

• Kuollut kylä
        Muumimammat kirjoitti:

Oletko milloin viimeksi käynyt Mouhijärvellä? :)

Tulee ajettua työn puolesta 2-3 kertaa kuukaudessa läpi Mouhijärven raittia
        eikä siellä juurikaan näy ketään paitsi joku koirankusettaja joskus asukkaat
        kyyllää ilmeisesti OK talojensa verhojen takana huulet pyöreänä.

• Tyhjä katse Mansessa

Tampereen Hämeensillan patsaat ovat oiva esimerkki tamperelaisesta tavasta toljottaa.

• Hard looker

Milloin on taas ne toljotuksen MM-kisat Tampereella? Onko tänä kesänä?

• Pienet pyörät silmät

Ryanairin avattua reitin Pirkanmaalle Tampereella kävi brittitoimittajia. He totesivat manselaisilla olevan pienet ja pyöreät silmät. Varmaan johtuu kroonisesta toljottamisesta.

• 2'kytä

Minäkin olen Tampereella käydessäni huomannut manselaisten silmien pinuuden ja pyöreyden. Ihmettelin aina, että mistä se johtuu. No, nythän se selvisi; TOLJOTUKSESTA. Ajattelin sen johtuvan jopa savupirtissä asumisesta, mutta ei kai sentään.

• hidasjärki

Tamperelainen ajaa liikenteessä alinopeutta. Tamperelainen jättää liikennevaloissa turvallisuusvälin, tukkien näin takana olevan risteysalueen. Tamperelainen löytää kaasujalan, kun liikennevalo on vaihtumassa punaiselle. Tamperelainen jää risteysalueelle tukkeeksi, jotta muut eivät pääse liikenteessä eteenpäin. Tamperelainen jalankulkija painaa suojatien valonappulaa ja kävelee sen jälkeen punaisilla suojatien yli. Tamperelainen pyöräilijä ei käytä kelloa, ilmoittaakseen tulostaan vaan kiilaa läheltä ja lujaa. Tamperelainen pyöräilijä ajaa suojatielle, vaikka autoilla olisi ajo-oikeus. Tamperelainen ei ole löytänyt autostaan vilkkua.

• LOLL

hahahah repesin tä'lle keskustelulle , :D:D:D

• saaha sitä kattella

Jokusen tovin Tampereella asuneena olen kyllä huomannut kyseisen otsakurttuisen tuijottelun. Jännä tapa...mistähän lie opittu.

• Anonyymi

Se on opittu Heinolasta. Hämäläiset tollottaa. Selkäpiitä karmii. Mutta terapeuttista lukea muidenkin kokemuksia, hehehehe.

• Haist Kuramoto

Muuttakaa Japaniin. Siellä kaikki tuijottavat maahan ja keskustellessa ei katsota silmiin.

• The Plain Truth

Haist Kuramoto:
        Olisi parempi olla möläyttelemättä mielipdettä, jos asiasta ei tedä mitään. Japanilaiset harvoin katsovat (toljottavat) toista ihmistä suoraan silmiin. He joko katsovat nenään tai sivulle.

Heidän kulttuurissaan toljottaminen on julkeaa ja loukkaavaa käytöstä toista kohtaan. manselaisten mielestä se ei ole.

• Ei näe sivuille

Manselaisilla on pikkuisten ja pyöreiden silmien vuoksi putkinäkö.

• Manselainen toljotus
    • ei paha paikka

Käykääpä toljotuksenpelkääjät Hämeenlinnassa. Jos onnistutte löytämään sieltä jonkun, huomatkaa paikallinen vihainen altakulmain -katse. Paikallisiin erikoisuuksiin kuuluu myös umpimielinen tuhahtelu, täydellinen mykkyys paitsi tuttuja kohtaan ja lastenvaunuilla ja rollaattoreilla päälle rynniminen. Tästä on kehittynyt paikallinen kansanhuvi: Lisäpisteitä saa, jos onnistuu telomaan toisen kaupan ahtaissa oviaukoissa.

Kolmentoista tampereenvuoden jälkeen silmäni ovat edelleen suuret ja soikeat. Olen luultavasti oppinut täkäläisen toljotuksen, mutta so what - paikalliset (pirkanmaalaiset!) ovat olleet ainakin tällaisen kantahämäläisjörrikän mielestä suorastaan pelottavan kohteliaita, auttavaisia ja sosiaalisia, joten suon heille mielelläni toljottmaisen ja yritän vastata siihen kykyjeni mukaan.
      Kahdeksankymmenen kilometrin muuttomatkalla iski suoranainen kulttuurishokki ;)

• 22.7.2012

Hih! aamulehtihän todisti tamperelaisten kuulun toljotuskäyttäytymisen.

• Pistävä katse kohti

Käväisin viikko sitten Tampereella ja heti rautatieasemalta Hämeenkadulle astuttuani koin tutun tunteen kaikkien tuijottaessa minua. Tämä ilmiö toistuu joka kerta käydessäni Tampereella.

Tämä kokemus on niin tuttu, että se ei enää häiritse minua. Tunnen vain pienten pyöreiden silmien kiinteän toljotuksen.

• Tappura korva

Tarkista heti onko sepalus unohtunut auki !

kun saavut aseman seudulle !

• avattojlot

Tamperelaisten toljotus on vain yksi tapa tarkkailla maailman menoa.

• Niinkävi

Kaikki punaiset tapettiin Tampereella. Ne jotka näet, on lahtarin synkkä naama.

• Anonyymi

Ei kaikkia, ne siirreettiin Nokialle .

• Tuijottava katse

Kumman toljotusta kestät paremmin? Manselaisen vai vanhan lehmän?

• Paljasjalkainen

Hahahaa, ihan paljasjalkasena tamperelaisena, muuallakin asuneena voin kyl sanoo, et tre ei oo ees pahin paikka. Ihan yhtälailla löytyy muualtakin törkeitä tuijottelijoita. Ja se ken "tuntee niskassaan toljotuksen", kannattaa suunnata nokkansa lääkäriin, niin voi saada apua harhoihinsa ;)

• Lohjan lahja TREELLE

Siitä hauska ketju että avattu melkein jokaiseen kotimaiseen kaupunkiin. Ja vaikuttais vahvasti että samankaltaisia viestejä ilmestyy erinimimerkeillä saman kirjottelijan takaa.

Onhan siinä mielenkiintoinen elämäntehtävä kun suomikaksneloseen alottaa joka kaupungille toljotus trollausketjun ja sitten kirjottelee säännöllisesti uudella nimimerkillä jollei hetkeen ole käyny muita kirjottelemassa...joillakin puuttuu elämästä sisältöä =)

Toivon että löydät elämäntarkoituksesi

• Pullosilmät?

Kyllä muuallakin Suomessa toljottaminen on tavallista, mutta Mansessa se on aivan omaa luokkaansa. Vähän niin kuin Mansessa on omalaatuinen tapa lausua "l" (äl) -kirjain, niin toljottaminenkin on erityislaatuisen tamperelaista.

• Coolumpus

Oppiikko ulkopaikkakuntalainen koskaan lausumaan ällää väärin kuten tamperelainen?

• Savolainen toljotin

Jos ne toljottajat ovat niitä junantuomia savolaisia! Niitä ne ovat satavarmasti!!!

• Lähiönhoitaja

Luin kaikki viestit ja olin katketa nauruun jo puolivälissä !

Todella mielenkiintoinen ketju kirjoittajia jotka ovat löytäneet oman vahvuutensa ?

• Tapiometsästä

Lähiönhoitaja:
      Hyvä, hyvä! LeikkimieliSEKSIhän tämä palsta on tarkoitettu.

• Yutran

Syy on käsittääkseni suhteellisen suuri pohjanmaan vaikutus ... Sama vaikutus sillä on muuten manselaisten ulkonäköön. Pohjanmaa-peräisten manselaisnaisten naamat on kuin petolinnun perseitä.

• Mulkkutornit

Oisko niin, että ne kaupungit, joihin on rakennettu sellainen mulkunnäköinen näköalatorni (Suomessa Tampere ja Kuopio) kannattaa kiertää kaukaa?

Oisko nuo varoitusmerkkejä siitä että mulkuimmat ihmiset asuu sen ison betonimulkun ympärillä?

• Heinola voittaa

Käypä joskus Heinolassa.

• Anonyymi

Voi, kiitos kommentista. En siis olekaan vainoharhainen. Olen kiertänyt paljon maailmaa, myös Suomea, joten vertailukohteita on. Täällä on kouluttamatonta väkeä, entisiä tehtaantyöläisiä, paljon mielenterveystapauksia, ikiheinolalaisia, ilmityperyksiä. Tämä oli herkullisen totuudellinen ketju, itse en ole jaksanut täällä ajatella asiaa vitsinä. Kärsimystä ja ihottumaahan tuommoinen käytös aiheuttaa. Joo, olen muuttamassa pois, en jaksa. Vielä kun ovat velttoja kuin s..tanat.

• Jänkhälle.

Lappalaisissa on paljon tampereelta karkoitettuja rikollisia. Ottvat vieläkin joka 7. askeleen muita pidempänä. Aikanaan kun kävellen poistuivat Tampereelta niin piti sarkaojan kohdalla venyttää askelta.

Tamperelainen kävelytyyli on vieläkin voimissaan.

• @me@

Suomessa on ihme porukkaa koska kaikki toljottavat ihan joka paikassa.
      Minua ihan hävettää olla suomalainen.Tulin 3 kk sitten ulkomailta ja asuin siellä muutamia vuosia ja ihmeekseni huomasin,että ei saa olla rauhassa yhtään!!
      Oikeesti toljotus ON toisen ihmisen häirintää.(vaikka miten ajattelisitte)

Oppikaa edes jotenkin sivistystä kun menette lomailemaan ulkomaille.

• Minusta on mukavaa, että joku huomioi. Liikun säännöllisesti esim. sekä Helsingissä että Tampereella, ja hoksasin taannoin Tampereen (= junttilan) hyvät puolet. Helsingissä ei kukaan vilkaisisikaan, vaikka vetäisin pienet ripaskat bussin käytävällä, mutta Tampereella sellainen varmasti huomattaisiin. Minusta on hienoa, että ihmiset huomioivat muita ihmisiä...ja katsovat silmiin...vaikkakin joku tulkitsisi sen tuijotteluksi ja mulkoiluksi. Siksi rakastan tätä ihanaa junttikaupunki-Mansea!

• jjmmm

Jaa tää olikin vanha ketju, mutta pakko on sanoa että tyampereella olen nähnyt suomen huonoimmin käyttäytyvät ihmiset

• wqa9ik

Tänään sen huomasin; Tamperelaiset todellakin toljottavat. Itse olen syntynyt Tampereella ja koko ikäni täällä myös asunut mutta nyt sen vasta tajusin, KAIKKI TOLJOTTAVAT. Tänäänkin Cittarissa tuli sellainen fiilis että "Nyt ne taas toljottaa..".
      Jonottaessa katsoin vasemmalle toiseen jonoon ja eiköhän siellä joku perkele toljottanut mua.

• mies nokialta

Kas kummaa .. en oo koskaan edes ajatellut tampereella ,että joku "toljottaa" ,ennemminkin päinvastoin . Käykääpäs Nokialla , niin varmasti lähes jokane tuijottaa ;-)

• ai että naurattaa

(opet tarkkana)*
      Kasari tyylin peililasiset aurinkolasit on pop ensi kesänä Treellä. Toljottaja näkee linsseistä itsensä *wau!*

• Mouth opened

Tamperelaisilla on samanlainen tapa kuin kiinalaisilla kaikkialla Kiinassa. He toljottavat suu auki ulkomaalaista ja kaikkea muuta outoa. Manselaisen suu on myös raollaan tai jopa sepposen selällään hänen toljottaessaan kohdettaan.

• näky näky

Miettikääpä miten te fiksut tiedätte että teitä toljotetaan? sehän on merkki siitä että te itse kytttäätte muita koska tiedätte mihin muut katselee. Ja olisko siihen että teitä katsotaan niin kenties joku syy juuri teissä itsessänne? Oletko liian kaunis tai liian ruma ja siks joku katsoo sua? Itse muutin tänne Tampereelle synnyinkaupunkiini takaisin 6 vuotta sitte enkä ole huomannut että ihmiset tua ulkona " suu auki tuijottai " yhtään mitään sen enempää kun Hampurissa jossa asuin 14 vuotta.

• Joukossa se hoituu

Kun yksi manselainen aloittaa toljottaa jotakin, saa hän oitis seurakseen kanssatoljottajia. Kohteesta ei ole niinkään väliä. Joukossa toljotus tiivistyy.

• singerin nopeus

Näin kerran Keskutorilla tosi täpinöissään olevan manselaisen toljottajan. Kiihkoissaan hän huomaamattaan tömisteli jalkojaan tosi nopeaa tahtiin. Kuului tossi hassu ja nopeatempoinen lätisevä ääni, kun hänen kengissä oli kumipohjat.

• suvaitseva katse

Monissa kehityshäiriöissä, jotka vaikuttavat sosiaalisiin taitoihin, (esim. asperger, autismi) ilmenee taipumusta käyttäytymiseen, joka on tavallisessa elämässä katsottu sopimattomaksi tai epäkohteliaaksi. Tätä voi olla esimerkiksi vieraiden ihmisen häpeilemätön tuijottaminen. Muistakaamme siis että suu auki toljottamaan jäävä manselainen voi olla kehityshäiriöinen yksilö, eikä hän tarkoita tuijottamisella mitään pahaa! On mahdollista, että Tampereen seudulla on jotakin kehtiyshäiriötä aiheuttavaa geeniä keskimääräistä enemmän, ja siten esimerkiksi autistisia ihmisiä, ehkä diagnosoimattomiakin, runsaammin kuin muualla.

Muistakaa tämä kun kuljette Tampereen kaduilla ja katseenne kohtaa jälleen kanssaihmisen toljottavan silmäparin. Suvaitkaamme autistisia toljottajia!

• Mitä häh!

Olisikohan vuosisatoja jatkunut sisäsiittoisuus syynä näihin kehityshäiriöihin?

• naurahtanut

suvaitseva katse:
      Miten selität sen, että Tampereen kaupunginvaltuuston kokus alkaa aina keskinäisellä toljotuksella?

• nääs'itty

Kävin Särkänniemen huvipuistossa perheeni kanssa. Tamperelaiset erottuivat muualta Suomesta tulleista vierailijoista siinä, että he toljottivat muita ihmisiä ja hokivat jatkuvasti "nääs, nääs".

• Kuka voi auttaa?

Tämä toljotusrutisijan pahoinvointi on jatkunut jo vuosia. Pystyykö kukaan auttamaan sitä?

• Jussuf (se sama)

Tämä kyllä pitää täysin paikkansa.

• Anonyymi

Ei se pelkkä toljotus vaan semmonen nariseva ääni mikä lähtee aikuisten miestenkin suusta niinkun niillä oli joku kissankakka nenän alla ja koko ajan tyytymättömiä johonkin. Naiset vielä pahempia. Eihän oikeet ihmiset niin puhu. Sanoo turisti Pohojanmaalta.

• Anonyymi

Onhan se eriä kuin siellä teillä missä kuuluu röh, röh ja mää mää.

• Anonyymi

Martti Huuhaa Innanen osasi maalata tauluiksi tamperelaisen, umpitollon yleisilmeen.

• Anonyymi

Joo se on se ilme minkä Tamperelaiselta saat, kun maalta tulet kaupunkiin hajuvana perässäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo se on se ilme minkä Tamperelaiselta saat, kun maalta tulet kaupunkiin hajuvana perässäsi.

Ja ympärilläsi pyörivät kärpäset

• Anonyymi

On ilmeistä,
      että silmistä aivoihin,
      kestää reaktio niin kauan,
      että joutuu ylihidas hämäläinen hölmöläinen,
      tuijottaan pitkään,
      esim. onko tuo tuttu, mitä tuo täällä tekee,
      mikä toi luulee olevansa,
      miksi nauraa, minulle ? jne. ym.

Muuta syytä piiiiitkään toljottamiselle ei voi olla,

jumalaton järjejuoksun hitaus,

juuri siksi esim. urheilussa,
      tai liikenteessä mikään ei toimi ,eikä suju.
      Eivät edes häpeä huonoa käytöstään,
      kun ovat niin umpitolloja.

• Anonyymi

Kyllä se kestää aikansa ymmärtää miksi kaikki toljottaa kun tulee maalta kaupunkiin. Mieti,mieti, kyllä vielä keksit mistä se johtuu, mutta saattaa ottaa aikansa ennen kuin oppii peräkammarista tullut sivistyksen tavoille ja alkaa ymmärtää.

• Anonyymi

Me ollaan salaviisaita,toljotetaan tyhymempiä kuinka ne tättähäärää tyhyjiä. Ku te ootte aikanne hosuneet,me vierään krediitit.

• Anonyymi

Kertokaa nyt yliviisaat positiiviset ja tyynellä rauhallisella ilmeellä ja elämällään iloisesti kulkevat:
      Miksi muissa vanhemmissa ja isommissa kulttuureissa,
      maissa ja kaupungeissa ,
      ei todellakaan tuijoteta ,
      häpeilemättä pitkään ketään koskaan?
      - Jos olet yleensä missään juomisiltasi,
      ja rahattomana,
      päässyt koskaan käymään selvinpäin ja ymmärtänyt häpeämiseltäsi rauhassa aistia ihmisten iloa ja naurua muiden seurassa, mikäli vapinoiltasi olet kyennyt?

• Anonyymi

Ei pidä paikkaansa etteikö toljotettaisi muualla isoissa paikoissa. Lueppa vähän mitä Britit kirjoittelevat Meghanista. Joka ikinen liike on paheksuttu ja raportoitu lehdistössä. Outojen toljotus on globaali ilmiö , et ehkä sitä itse huomaa, mutta kyllä se siellä on olemassa. Ja jurrissa sitä huomaa vielä huonommin. Ns turistirysissä ovat vaan jo ehtineet paremmin tottua, kun sitä kaikenlaista vipeltäjää tulee vastaa päivittäin, mutta kyllä niissäkin välillä tulee mitta täyteen tolloista turisteista.

• Anonyymi

Et ole käynyt Italiassa? Sitä häpeilemättömän tuijotuksen määrää.

Ero vain on siinä mikä on toljotuksen motiivi. Italiassa kun tuijottavat niillä pistävän läpitunkevilla silmillään, sieltä yleensä kuuluu myös "bella bellissimo!" huutoja perään.

Suomalaiset kun tuijottavat ne toljottavat siksi, koska toisen ihmisen näkeminen on joka päivä uusi asia. Kuin ei olisi toista ihmistä ennen nähnyt. Samaan tapaan kuin dementikko oppii joka päivä samat asiat uudestaan. Lisäksi suomalaisen pää on täynnä ilkeitä ajatuksia toisista ihmisisä. Ainakaan tamperelainen ei koskaan lähtökohtaisesti ajattele hyvää toisesta ihmisestä. Katse on kriittinen, tuomitseva ja muutenkin vittuileva.

• Anonyymi

Jotkut luulevat että heitä toljotetaan kokoajan, liekeö sitten kyseessä omantunnon tuskat tai muut syyt.
        Et kyllä Tamperelaisia tunne ja tiedä mitä he ajattelevat , mutta usko pois kun kävelet kadulla, et ole sen keskipiste edes Tampereella ellet nyt ihan päättömästi kohella. Mutta ehkä tässä tapauksessa kyse on siitä myös että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

• Anonyymi

Menen hyvä lapsi vaikka torille, kyllä todellakin tuijotetaan ihan joka puolelta vaikkei sitä itse seuraa, kyllä esim. viereen tulee väsynyt murjottava pariskunta, joka ei todellakaan puhu keskenään, kuuntelee joka sanan ja tuijottaa häpeilemättä.
        Tätä ei tapahdu sivistyksessä isommissa maissa, se on vain todellakin on ikävä kyllä faktaa, vaikka kuinka läykytätte vastaan.
        Kyllä tää puhumattomuus ja toijotus on arkea, tosin mitä sitten , niin se vain on ja tulee aina olemaan.
        - Itselle opetettiin pienenä ettei saa tuijottaa, ei kuulu hyviin tapoihin.

• Anonyymi

Kemissä sama vika...tollotetaan haavi auki...auta armias jos satut vaikka puhumaan...vasta tollotetaan haavi auki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Menen hyvä lapsi vaikka torille, kyllä todellakin tuijotetaan ihan joka puolelta vaikkei sitä itse seuraa, kyllä esim. viereen tulee väsynyt murjottava pariskunta, joka ei todellakaan puhu keskenään, kuuntelee joka sanan ja tuijottaa häpeilemättä.
        Tätä ei tapahdu sivistyksessä isommissa maissa, se on vain todellakin on ikävä kyllä faktaa, vaikka kuinka läykytätte vastaan.
        Kyllä tää puhumattomuus ja toijotus on arkea, tosin mitä sitten , niin se vain on ja tulee aina olemaan.
        - Itselle opetettiin pienenä ettei saa tuijottaa, ei kuulu hyviin tapoihin.

Voi hyvä lapsi, kyllä siellä sen verran pitää katsoa ettei toisiin törmäile. Pahimpia toljottelijoita ovat toreilla yleensä nämä jotka viettävät siellä päiväänsä ja haukkuvat muita selän takana - näitä on kyllä Suomen toreilla ja kylillä ollut kautta aikain. Mutta Tampereen torin kyllä on pilanneet feissarit, työmaat, kerjälaiset , humalaiset ja virtsan haju joten siellä jos joku toljottaa , niin se on kyllä pienin haitta ja haittaa vaan niitä jotka siellä oleilee. Kannattaa ennemminkin mennä esimerkiksi Arboretumiin kävelemään tai Laukontorille, siellä on hieman elävämpi tunnelma ja paremmat maisemat muutenkin eteenkin nyt ratikan rakentamisen aikaan. .
        Ulkomaalaiset vitsaileekin että mistä tuntee sosiaalisen Suomalaisen - se katsoo kaverin kenkiä :) .
        Ja kyllä se oikeisto radikalismin nousu Euroopassa ja esim keltaliivit Pariisissa kertoo että ei siellä'kään niin auvoista ole kuin luulet. Hymähtelisivät kuin heille kertoisi että Tampereen suuri ongelma kuulemma on kun joku toljottaa torilla .

• Anonyymi
      • Anonyymi

Tyhjää ei tuijoteta,tolloja tulijoita kyllä. Hämäläisen vakaasti me askellamme,sanomne asiat varmasti tolloillekin tulijoille. Toljotetaan tyhmiä ,ei siis tyhminä.

• Anonyymi

Hahahaa ihan vitun hyvä kuva. Kiitos.

• Anonyymi

Kamerasi on väärinpäin,uloke on nenäsi. Kuva varmaan on näköisesi.

• Anonyymi

Menkää eurooppaan tai mihin vaan ja verratkaa, sitten vasta tiedätte kun kaikki keskustelee ja nauraa, pitää hauskaa, nauttii oman pöydän seurasta.
      Täällä pariskunta murjottaa , ei puhu mitään keskenään ei varsinkaan naura ja edes hymyile.
      Täällä taas kuuntelee esim. naapuripöydän keskustelua korva höröllään ja mulkoilee .
      Jos olet eri mieltä , et ole missään koskaan käynyt saati tajunnut mistään mitään.

Sori ja mieti miksi jänkkäät tätä faktaa vastaan, oletko oikeasti niin tyhmä?

Täällä ei todellakaan näe hymyilevää tasapainoista, tyyntä , iloista ihmistä,
      kuin pikku kännissä,
      se mistä johtuu on turha miettiä, vihaisia ja pahantuulisia joka puolella kyllä näkee ja alakuloisia masentuneita,
      jos et usko kuvaa itsesi,
      tai katso peiliin , teeppäs kuule ressukka niin ,
      ja muuta asennettasi, koita kestää ja,
      kysy lähipiiriltäsi tätä, niin kysy?

• Anonyymi

Euroopalla varmaan miellät etelä eurooppaa missä on aika rento tunnelma.
        Tosin: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006175731.html
        Tuo osoittaa että siellä ei ole kaikki mitä luulet. Huijaritkin kerjäläisille kertovat tyhmille turisteille sellaista härskiä valetta, että ei olisi uskonut ellei itse olisi kuullut.
        Eurooppa on muuttunut viimevuosina mm. näiden väkijoukkoihin kohdistuneiden hyökkäysten takia ja tunnelama siellä riippuu missä sattuu liikkumaan. Ei ole yhtä iloista suurta eurooppaa.
        Suomi on myös muuttunut , ilmeisesti sinä et , olet aika säällittävä tapaus.
        Et ilmeisesti ole Tampereella käynyt pitkään aikaan, Tampereeseen tutustuneena tietäisit että Tampereen tori ei ole varsisaninen kauppatori, ehkä enemmän vertaisin Helsingin senaatintoriin toiminnallisesti - pääosin läpikulku paikka ja siellä järjestetetään teema tapahtumia kuten eurooppalaisia ruokatoreja kerran pari vuodessa.
        Kahvipödät Tampereella on samanlaisia kuin esimerkiksi Helsingissä, siellä pöydissä on kyllä se yksi murjottava pariskunta, toisessa pöydässä yksinäinen nainen joka kyttää sitä pariskuntaa, kolmanessa pöydässä iloisempi pariskunta, on siellä kuitenkin seniori ryhmä joka on käynyt teatterissa, työporukka tauolla, lapsiperhe jonka lapset kitisevät , iloisi nuoria ja jossain lähettyvillä vartija joka hätistää häirikköä kauemmaksi ja joku keski-ikäinen mies jossain häiriköimässä. .
        Sinulla ressukka tässä on tuo asennevamma , koeta katsoa sen pessimistisesi myrkyllisen katsomuksen yli ja lähde joskus ulos sieltä kopistas.

• Anonyymi

Peruin muuttoaikeeni Tampereelle juuri tamperelaisten ihmisten vuoksi. Käytöstavat ovat sellaiset ettei muita oteta huomioon. Pelkässä työhaastattelussa kunnan virkamies alkoi uhittelemaan kuinka heillä on kaikki niin suurta, suurempaa kuin Helsingissä. Kaikesta mistä kaupunkia kehuin lähes loukkaannuttiin. Kun tamperelainen tulee Helsinkiin, hän nolostuu ihmisten hyvistä käytöstavoista, koska ei ole tottunut sellaiseen. Tamperelainen ei ole tottunut sanomaan kiitos, ole hyvä, mitä kuuluu, tavatessa hei ym. normaaleita kohteliaisuuksia. Lapset rynnivät etunenässä ruokapöytiin ja heille jopa annetaan ruoka ensimmäisinä vieraiden läsnäollessa. Normaalia keskustelua nuoret eivät osaa lainkaan. Emännät eivät ota huomioon ruokavalioita tai että edes jotain vaihtoehtoja tarjottaisiin. Vasta tarjoamisia turha odottaa, vaikka itse olisivat saaneet monenlaista useaan kertaan. Omahyväistä porukkaa.

• Anonyymi

Terve menoa, ei jäänyt kukaan kaipaamaan.

• Anonyymi

Kokemuksieni mukaan Helsinki on paljon pahempi

• Anonyymi

Suurinta tampereella on home.

• Anonyymi

Ymmärsinö,Et sitten saanutkaan työpaikkaa.

• Anonyymi

Jälleen yksi ihminen pelstunut psykopaatti "pomon" kourista. Ei tänne kannata ainakaan töihin tulla. Kahelit joka paikassa pätemässä. Ja akateeminen roskaväki, porukka jota tässä kylässä suojatyöpaikossa piisaa loputtomiin, sössii loput hommat byrokratiallaan tekemättömiksi.

• Anonyymi

Niin,et saanut sinäkään.

• Anonyymi

Muualla Suomessa otetaan yleensä reilu katsekontakti ja usein sanotaankin jotakin jos niikseen tulee vaikka kaupassa. Tampereella ollaan vaan hiljaa ja esitetään kuuroa tai sokeeta (anteeksi oikeesti kuulo- tai näkövammaiset) ja tuijotetaan niinkuin ei oltaiskaan.

• Anonyymi

Ei kuule jaksa,joka tollon kanssa . Syrjemmälle asuvat saa puheripulin ihmisten keskellä.

• Anonyymi

Kun mölli murjottaja tuijottaa suu auki,
      morjestan reippaasti,
      hän menee täysin noloksi,
      punastuu ja häpeää ,
      jännittää hullunlailla,
      katsos puhuva ,
      tervehtivä ihmiminen,
      ja vielä hymyilevä ,
      on täysin äimistyttävä kokemus,
      trelaisille jurottajalle.
      ei muuten toivu koskaan,
      kokeile itse 14:ta päivän ajan,
      ja hämmästy tuloksista.

• Anonyymi

Ai,tekö se olitte.Sepalus kiinni ja rintakarvat piiloon. Kosteus ei varmaankaan ollut kaljalasista. Täytyy myöntää ,tunsin myötähäpeää puolestasi. Vetäydyin hiljaa takavasemmalle. Vähemmän rohkaisuryyppyjä niin tervetuloa uudestaan.

• Anonyymi

Tampere on suomen pahoivointi keskus.

• Anonyymi

Niin maalaiset ottaa liikaa ja sit valitetaan. Örveltäkää kotonanne.

• Anonyymi

Tuo on täyttä puppua ,mitä nää jotka luulevat olevansa parempia ihmisiä
      täällä kirjoittelevat,lieneevätkö tulleet Afrikasta.
      Tamperelaiset ovat mukavia ja ystävällisiä ihmisiä ,mitä olen tullut heistä
      kokemaan.Valmiita auttamaan ja juttelemaan asioista ,neuvoen ,jos apua
      olen sattunut tarvitsemaan,niin nuoret ,kuin vanhempi väkikin.
      Ehkä ne toljottajat sattuvat ollakkin matuja,heiltä voi odottaakin sellaista
      käytöstä,sillä heidän mielestään suomalaiset ovat kummajaisia,jotka tarjoovat
      täysylöspidon,tekevät he mitä tahansa.

• Anonyymi

Juo vaan lisää.

• Anonyymi

Juunääs,ei meillä maalaisia vastaan mitää oo. Maalaiset tuloo ja me opastetaan ihan mielellämme näitä yksinkertaisia toljottajia. Hyvällä mää ton sanon,meinaa ettei ne ihmistä kummosempii oo.

• Anonyymi

Tää kiemunkialäinen onnistu tämänkin vääntään matuiluksi, ei päässä muuta pyöri.

• Anonyymi

Oon käynyt tuossa työni puolesta välillä Tampereella. Taukotupaan kun menee, niin kuuluu kauhea puheensorina ja he keskustelevat jotain keskenään. Sitten kun minä ja työparini mennään sinne, ollaan molemmat pohjoissuomesta. Niin kaikki hiljenee yllättäen. Kaikki pälyilee vähän sinne sun tänne. Joku sanoo hiljaa "moro" joku vain nyökkää tervehdyksen merkiksi, osa ei tee elettäkään. Kun aletaan sitten työparini kanssa jotain small-talkia heittämään, niin kukaan ei lähde siihen mukaan. Ei edes huumorinheittoon. Kaikki vain pälyilee, ja joku alkaa sitten jatkamaan heidän omia sisäpiirujuttujaan, ja kohta he puhuvat keskenään ja kohtelee meitä kuin ilmaa. Toki jos jatkamme small-talkia, kaikesta huolimatta, ja yritämme osallistua keskusteluun. Niin kohta yksi toisensa jälkeen, he lähtevät ulos "tupakalle" ja heidän sisäpiirijuttunsa jatkuu sitten mansen kielellä siellä. Jos johonkin jonkin hetkellisen kontaktin saa, niin se on enemmänkin sitä, että tamperelainen ihmettelee ääneen vieraan puhetapaa tai murretta. Esim kerran kysyin oulun murteella reippaasti, että onko keittiösä vielä "kahaavia", niin kukaan ei vastannut mitään, mutta joku sitten supisi toiselle, "kahaaaaviaaa" kuulitko, hähähähä. Ja sitten sellaista mulkoilua keskenään, ja kukaan ei kuitenkaan suoraan sano mitään, pälyilee vain. Et semmosta.

Kyllä me täälä pohojoses olhan vielä reippaita ja aitoja.

• Anonyymi

Juuri tuollaisia manselaiset ovat. Hyvin kuvailtu.

• Anonyymi

Tampereella asuvat pahimmat näsäviisastelijat ja selän takana paskanjauhajat. Tamperelainen huumori on ilkeää ja loukkaavaa. Työpaikoilla tyhjäpäät juonittelevat jatkuvasti toisten selkien takana jotakin inhottavaa. Aina on joku pahaa aavistamaton silmätikku -yleensä se uusi työntekijä sijainen tai harjoittelija - valikoitu juonittelun ja kiusaamisen kohteeksi. Uutena kun menet uudelle työpaikalle kukaan ei edes huomaa sinun tulleen paikalle. Kontaktin saaminen muihin työntekijöihin on työn ja tuskan takana. Katsekontaktia vältellään tai sitten saat noita Martti Innasen maalauksista tuttuja autistisia tuijotuksia osaksesi. Kahvihuoneiden pikkumielet tuijottavat nyrpeinä kahvikuppejaan ja pitävät toistensa kanssa jotain silmäpeliä kun se uusi naama ei miellytä. Tampereella olen kokenut pahinta kiusaamista ikinä. En tiedä mistä tamperelaisten leppoisa maine tulee. Ei ainakaan tosielämästä.

• Anonyymi

Ainakin ennen Tampereella kesti kuulemma 40 vuotta ennenkuin hyväksyttiin tamperelaiseksi. Kannattaa siis muuttaa ajoissa jotta ei ehdi kuolla ennen sitä...

• Anonyymi

Ei parempaa kannata edes odottaa. Kierrän koko paikan vaikka mitä tarjoisivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin ennen Tampereella kesti kuulemma 40 vuotta ennenkuin hyväksyttiin tamperelaiseksi. Kannattaa siis muuttaa ajoissa jotta ei ehdi kuolla ennen sitä...

Katso peiliin, miksei hyväksytty, ihan oma vika, aina.

• Anonyymi

Pohjoisen väki aukoo päätään, mutta ei koskaan kestä yhtään jos joku lataa takaisin, ihan oikeasti näin se on, ette kestä samaa takaisin, muuten kivaa ja rehtiä väkeä, pitää aina yleensä puheensa ja ovat täsmällisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katso peiliin, miksei hyväksytty, ihan oma vika, aina.

En kirjoittanut omasta kokemuksesta vaan siitä mitä olen kuullut. Kannattaa ensin edes lukea juttu johon kommentoi! Liikaa vaadittu, tiedän...

• Anonyymi

Naulan kantaan, tollasia ne on! T. Turkulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tampereella asuvat pahimmat näsäviisastelijat ja selän takana paskanjauhajat. Tamperelainen huumori on ilkeää ja loukkaavaa. Työpaikoilla tyhjäpäät juonittelevat jatkuvasti toisten selkien takana jotakin inhottavaa. Aina on joku pahaa aavistamaton silmätikku -yleensä se uusi työntekijä sijainen tai harjoittelija - valikoitu juonittelun ja kiusaamisen kohteeksi. Uutena kun menet uudelle työpaikalle kukaan ei edes huomaa sinun tulleen paikalle. Kontaktin saaminen muihin työntekijöihin on työn ja tuskan takana. Katsekontaktia vältellään tai sitten saat noita Martti Innasen maalauksista tuttuja autistisia tuijotuksia osaksesi. Kahvihuoneiden pikkumielet tuijottavat nyrpeinä kahvikuppejaan ja pitävät toistensa kanssa jotain silmäpeliä kun se uusi naama ei miellytä. Tampereella olen kokenut pahinta kiusaamista ikinä. En tiedä mistä tamperelaisten leppoisa maine tulee. Ei ainakaan tosielämästä.

Tampere on maalaiskaupunki. Kaikki asukkaat ovat tulleet maalta esimerkiksi Hämeenkyröstä tai Lahdesta. Harva on useamman polven manselainen.

Siksi ihmettelen miksi juuri maalta tulleita palkataan tuomaan sadan vuoden takaista käyttäytymistä työpaikoille. Ilmeisesti siksi, että tuovat työvoiman rahaa mukanaan kun työtön työllistetään tai tulee ilmaiseksi harjoittelijaksi.

• Anonyymi

Kestää mennä liian kauan silmistä aivoihin käskyt kun on hieman hidas älyinen että täytyy tuijottaa kauan , onko tuttu vai kuka ja miksi tervehtii minua?

Vastaavia paloauton tuijottajia ei näe missään, maailma pysähtyy ja seisahtuu kun tulee oikein hälytysajoneuvo, maailmalla kukaan ei reagoi mitenkään , ei tietenkään.

• Anonyymi

Mutta itse otat selfien onnettomuuspaikalla.

• Anonyymi

Tomperelainen toljoitus on ikuistettu useaan Huuhaa-innasen tauluun !

• Anonyymi

Ärsyttävintä on se että he luulevat olevansa hauskoja vaikka eivät ole.

• Anonyymi

Tamperelaiset ovat toljottajia!!!

• Anonyymi

Jaa minkätähren pitäs tuntemattomille puhua.

• Anonyymi

Turhanaikanen päänaukominen vie aikaa toljottelulta

Ei pääse sisäistyy toljottelun flouhu

• Anonyymi

Älä vain hyvä lapsi mene koskaan oikein ulkomaille,
        siellä joutuu jopa aukaiseen suunsa ja puhua tuntemattomille,
        ja vielä vieraalla sinulle täysin vaikealla kielellä,
        häpeä,
        jännitä
        ja pelkää täällä vaan ikuisesti turpa väärässä ,
        ymmärtämättä mistään mitään.

• Anonyymi

Tomperelaisesta toljotuksesta eli ToTo:sta saa osviittaa kun katsoo Huuhaa innasen tauluja !

• Anonyymi

Kasvata normaali ihmisen itsetunto ja laita kehosi/mielesi hyvään kuntoon,
      niin toljotus ei häiritse yhtään,
      siinä se ,antaa tuijottaa kun on oma elämä niin tyhjää.

• Anonyymi

Jos ei tuulipuvussa kulje, niin paheksuvia ja murhaavia katseita saa osakseen "älykkäiltä" manselaisilta.

• Anonyymi

Se on semmonen Perusuomalaisten ominaisuus.
      Päötoljottaja jää sivuun, saa nähä tuleeko yhtä intensiivinen toljottaja tilalle.
      Tonnin seteli toljotuskin on inhimillisempi.

• Anonyymi

Siihen tottuu, vaikka välillä ihmetyttää ihmisten elämän täydellinen tyhjyys, mistä merkkinä on
      kun kiinnostaa muiden asiat aina runsaasti ja enemmän kuin omien kuntoon laittaminen.

Ite oon täällä syntynyt, paljon maailmalla kiertänyt ja asunut,
      missään ei niin paljon seurata ja kadehdita kuin täällä,
      jos olet eri mieltä,
      ala matkustaan jos pystyt olemaan selvinpäin ,
      etkä häpeä ja jännitä vieraita ihmisiä ja kultuureita.

• Anonyymi

Täällä pysähdytään,
      ja jäädään suu auki toljottaan paloautoa.

• Anonyymi

Oli suuri lauma ämmiä kadulla,
      siis monta eri toisilleen tuntematonta ryhmää,
      hälytysajoneuvo ajoi pillit päällä ohi,
      kaikki keskeyttivät mitä olivat tekemässä,
      ja kääntyivät hyvin pitkäksi aikaan toljottaa ajoneuvon perään ,
      ihan mielenkiinnosta kysynkin minkä helvetin takia?

Tätä ei kukaan usko kun olen isossa maailmassa kertonut ihmisille,
      toki monta muutakin asiaa,
      mitä ei ugrilaisuomalaisista uskota todeksi sivistyksessä.

• Anonyymi

Kaakkois-Aasialaisten naisten maahanmuuttoa lisättävä (Brunei, Filippiinit, Indonesia, Itä-Timor, Kambodža, Laos, Malesia, Myanmar, Singapore, Thaimaa, Vietnam) Aasialaiset sirot, kauniit ja ystävälliset naiset ovat tervetulleita Suomeen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      137
      4053
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      1989
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1881
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      57
      1507
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1442
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1395
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1312
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1216
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      95
      1087
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1060
    Aihe