hei! Olen 20 vuotias nainen ja ongelmana on erilaisia vaivoja. Iho on kuiva. Nenä ja silmät kamalassa kunnossa, limakalvot ihan rikki. Emättimen kuivuutta on myös. Nyt rupesin tutkimaan ja huomasin, että tälläinen sairaus on olemassa. Äidilläni on lisäksi nivelreuma. Kyselisin teiltä, jotka sairastatte ko. tautia
Milloin oireesi alkoivat?
Mitä oireita oli/on?
Kauan oireiden alusta sinulle tehtiin diagnoosi?
Mitenhän sitä kehtaisi mennä lääkäriin. Tulee ihan sellainen fiilis, että olenkohan ihan luulotautinen..
Sjögrenin syndrooma
3
749
Vastaukset
- jesmiina
Eli vuosi sitten suurinpiirtein sain ton diagnoosin ja mulla oireita on just noi silmien ja suun kuivuminen ja varmaan emättimenki, koska gynekologin tutkimus sattuu ihan jumalattomasti. Oon siis 17 ,mutta mulla on samanaikanen ja vaikee oireinen keliakia ja toi sjögren on sellanen sivujuttu mulla. hampaat kyllä reikiintyy hirveesti, mulle tulee 10 reikää vuodessa tätä nykyä.. :( en edes menny noista oireista lääkäriin mutta kävin taysin reumapolilla ja siellä se katottiin jo ennen sinne menoa verikokeilla. Siitä verikokeesta näky jokkut tuma vasta-aineet ja sitten se lääkäri kysy heti ensimmäisenä, että onko ollu suun kuivumista jne.. Mene ihmeessä lääkäriin, kyllä toi ihan sjögreenin syndroomalta kuullostaa.
- -90SS
Mulla todettiiin 2011 sjögren kaulasta löytyneen imusolmukkeen myötä. Tätä ennen olin sairastanut infektion, josta epäillään kaiken alkaneen. Eli Infektio oli 2010 lokakussa ja siitä 2011 heinäkuussa todettiin.
En ole kokeillut mitään ruokavaliohoitoja, niinkun joku puhuu että auttaisivat. Minulla on ohessa siis masennusta ja syömishäiriön tynkää.
Nyt 2013 alkuvuodesta on oireet pahentuneet, reaktiivinen artriitti puhkeaa infektioiden jälkitautina sekä limakalvojen kuivuminen niin että silmätippoja ja suunsuihkeita käytän monta kertaa päivässä ja yhdynnässä toisinaan liukkaria. Hampaissa oli viime syksynä ekat reiät (olen -90synt.) ja 1x/vuosi on tästä lähtien hoitajan tarkistus ja joka toinen vuosi lääkärin tarkistus. Lisäksi väsymys on sitä luokkaa että en voi ajaa autoa lähes lainkaan (tulossa lisätutkimuksia).
Nyt kuulin että SSA ja SSB vasta-aineet on vahvasti pos joten raskautta suunnitellessa tulee ottaa se huomioon. MItään jatkoja ei sen enempää lääkärille ole muutakuin jos tulee jtn uutta.
Itseäni mietityttää että onko tällaiseen mitään lääkitystä? Olen kuullut kortisonista mutta tiedän että siitä on myös välillä sivuvaikutusten kannalta haittaa kuin hyöytä. Olen myös miettinyt että onkohan mulla kilpparin vajis kun arvot olleet siinä rajoilla aina verikokeilla mutta niihin mitään ole reagoitu. - viljat pois
Jätä viljat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1183802Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3191985Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471767- 1041677
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4351614Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21580Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4321474Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431240MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar471162Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4001124