Sjögrenin syndrooma

huhtikuine

hei! Olen 20 vuotias nainen ja ongelmana on erilaisia vaivoja. Iho on kuiva. Nenä ja silmät kamalassa kunnossa, limakalvot ihan rikki. Emättimen kuivuutta on myös. Nyt rupesin tutkimaan ja huomasin, että tälläinen sairaus on olemassa. Äidilläni on lisäksi nivelreuma. Kyselisin teiltä, jotka sairastatte ko. tautia

Milloin oireesi alkoivat?
Mitä oireita oli/on?
Kauan oireiden alusta sinulle tehtiin diagnoosi?

Mitenhän sitä kehtaisi mennä lääkäriin. Tulee ihan sellainen fiilis, että olenkohan ihan luulotautinen..

3

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jesmiina

      Eli vuosi sitten suurinpiirtein sain ton diagnoosin ja mulla oireita on just noi silmien ja suun kuivuminen ja varmaan emättimenki, koska gynekologin tutkimus sattuu ihan jumalattomasti. Oon siis 17 ,mutta mulla on samanaikanen ja vaikee oireinen keliakia ja toi sjögren on sellanen sivujuttu mulla. hampaat kyllä reikiintyy hirveesti, mulle tulee 10 reikää vuodessa tätä nykyä.. :( en edes menny noista oireista lääkäriin mutta kävin taysin reumapolilla ja siellä se katottiin jo ennen sinne menoa verikokeilla. Siitä verikokeesta näky jokkut tuma vasta-aineet ja sitten se lääkäri kysy heti ensimmäisenä, että onko ollu suun kuivumista jne.. Mene ihmeessä lääkäriin, kyllä toi ihan sjögreenin syndroomalta kuullostaa.

    • -90SS

      Mulla todettiiin 2011 sjögren kaulasta löytyneen imusolmukkeen myötä. Tätä ennen olin sairastanut infektion, josta epäillään kaiken alkaneen. Eli Infektio oli 2010 lokakussa ja siitä 2011 heinäkuussa todettiin.
      En ole kokeillut mitään ruokavaliohoitoja, niinkun joku puhuu että auttaisivat. Minulla on ohessa siis masennusta ja syömishäiriön tynkää.

      Nyt 2013 alkuvuodesta on oireet pahentuneet, reaktiivinen artriitti puhkeaa infektioiden jälkitautina sekä limakalvojen kuivuminen niin että silmätippoja ja suunsuihkeita käytän monta kertaa päivässä ja yhdynnässä toisinaan liukkaria. Hampaissa oli viime syksynä ekat reiät (olen -90synt.) ja 1x/vuosi on tästä lähtien hoitajan tarkistus ja joka toinen vuosi lääkärin tarkistus. Lisäksi väsymys on sitä luokkaa että en voi ajaa autoa lähes lainkaan (tulossa lisätutkimuksia).

      Nyt kuulin että SSA ja SSB vasta-aineet on vahvasti pos joten raskautta suunnitellessa tulee ottaa se huomioon. MItään jatkoja ei sen enempää lääkärille ole muutakuin jos tulee jtn uutta.

      Itseäni mietityttää että onko tällaiseen mitään lääkitystä? Olen kuullut kortisonista mutta tiedän että siitä on myös välillä sivuvaikutusten kannalta haittaa kuin hyöytä. Olen myös miettinyt että onkohan mulla kilpparin vajis kun arvot olleet siinä rajoilla aina verikokeilla mutta niihin mitään ole reagoitu.

    • viljat pois

      Jätä viljat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe