siihen malliin että kaivoin komeron perältä 10 vuotta vanhan leipäkoneeni palvelukseen.
2 kg erikoisvehnäjauhoja saa jopa alle eurolla ja siitä tekee kymmenkunta muhkeaa leipää.
Lisukkeineenkin (hiiva, sähkö, ruokaöljy, jms.) leivän hinnaksi tulee n. 0,20 euroa, kun samanlainen
leipä kaupassa maksaa 2,00 euroa eli kymmenkertaisesti.
Ällistyttävintä leivän hinnan nousussa on se että kauppa perustelee sitä viljan hinnan
nousulla.
??
Nimittäin leivän raaka-aineistahan näkee heti selkeästi että viljan hinnan osuus leivän
hinnasta on niin olematon että vaikka viljelijä antaisi jyvänsä ilmaiseksi sillä ei olisi
mitään merkitystä leivän hinannmuodostuksessa.
Taitaa leipomon ja kaupan katteet olla aikas muhkeita?
Leivän hinta on
6
685
Vastaukset
- Leivon leipäseni
Muodostuu suurelta osin maataloustuesta, joten jauhot todellisuudessa maksaisivat enemmän. Tuostakin alle kahden kilon alle euron hinnasta ottaa jo kauppa omansa, joten leipomo ja kauppa ovat ne varsinaiset leipärosvot. Suomessa leivän hinta on kukaties maailman kallein, etenkin niin kamalan asiakasystävällisissä K ja S-marketeissa!
- ruisleipää
http://www.mtk.fi/maatalous/tuotanto_ja_markkinat/elintarvikkeen_hintarakenne/fi_FI/ruoan-hinta/_files/84059287732384874/default/Elintarvikkeiden%20hintarakenne%20korjattu_0609_2010.pdf
Arvonlisävero (0,40 €/kg), 11,5 %,
Maataloustuottajan osuus (0,12 €/kg), 3,4 %
Teollisuuden osuus (1,44 €/kg), 40,9 %
Kaupan osuus (1,56 €/kg), 44,2 %- ölkölkl
Eli kauppa nappaa suurimman osan ja ei juuri muuta tee, kun rahastaa.
- taas noussut
voi kuin ihmetellä mikseivät ihmiset leivo enempää itse.
"Arvonlisävero (0,40 €/kg), 11,5 %,
Kaupan osuus (1,56 €/kg), 44,2 % "
Saa nuokin runsaat 80% itselleen.
Vaikeudesta se ei ole kiinni, leipäkoneen lataus vie, kun muutaman on tehnyt ja
oppinut niksit, minuutin per leipä.
Aikoinaan olen tällä leipäkoneella tehnyt satoja leipiä joten se on aikaa
maksanut itsensä, pieni välikausi tullut tässä perheen perustusvaiheessa...
Mutta tässä perheessä aletaan nyt leipoa kaikki leipä itse. - ilvis1
taas noussut kirjoitti:
voi kuin ihmetellä mikseivät ihmiset leivo enempää itse.
"Arvonlisävero (0,40 €/kg), 11,5 %,
Kaupan osuus (1,56 €/kg), 44,2 % "
Saa nuokin runsaat 80% itselleen.
Vaikeudesta se ei ole kiinni, leipäkoneen lataus vie, kun muutaman on tehnyt ja
oppinut niksit, minuutin per leipä.
Aikoinaan olen tällä leipäkoneella tehnyt satoja leipiä joten se on aikaa
maksanut itsensä, pieni välikausi tullut tässä perheen perustusvaiheessa...
Mutta tässä perheessä aletaan nyt leipoa kaikki leipä itse.reikä on leivässä se halvin syötävä, ei oleverollinen, eikä perse rutaja, näin on.
- taas noussut
ilvis1 kirjoitti:
reikä on leivässä se halvin syötävä, ei oleverollinen, eikä perse rutaja, näin on.
Prismassa on tarjouksessa Sunnuntai vehnäjauhot
hintaan 0,49e/2kg!
Haenkin heti pois, niin saan parikymmentä muhkeaa
leipää tehtyä hintaan n. 20 senttiä/kpl.
Siinä jo säästääkin jotain.
"reikä on leivässä se halvin syötävä, ei oleverollinen, eikä perse rutaja, näin on."
Totta. Mutta leipäkoneleivässä ei oo reikää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408