HSUPA tulossa syksyn aikana?

Huspu

koitin tuossa vähän jo googletellakkin mutta tuloksia sain vain saunalahdelle.
Olisikohan tuo HSUPA tulossa soneralle lähiaikoina laajemmalle alalle, ja millainen se on soneralle teknisesti toteuttaa, onko se vain linkin lisäys tukiasemille vai suurempaa konstruktointia vaativaa?

ainakin sonera jakaa ilmaisia mokkuloita jotka tukee HSUPAA, en tiedä sitten miten paljon lisähintaa se mokkulalle tuo, mutta turhaltahan tuo tuntuu ellei sonera pian jo lisää tuota HSUPA:a.

ja jos HSUPA on jo sonerallakin käytössä (toisin kuin googlesta sain tietoja) niin korjatkaapas tämä tieto minulle :)

5

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • High Speed Upload

      mulla ainakin HSUPA käytössä 03-alueella soneralla.. tosin nopeudet ulospäin jää johonkin megan pintaan, kun tuo lähin masto on ylikuormitettu..

      • huspu

        mukava kuulla, kunhan saan oman HSUPA tyypin mokkulan huollosta pitänee testata. en huomannut kuuluvuuskartassa mainittavan HSUPA alueita, näkeekö ne sieltä vai jostain muualta, että voisin varmistaa onko tämäkin HSUPA alue? vieläkin pohdituttaa se tekninen toteutus..


      • High Speed Upload
        huspu kirjoitti:

        mukava kuulla, kunhan saan oman HSUPA tyypin mokkulan huollosta pitänee testata. en huomannut kuuluvuuskartassa mainittavan HSUPA alueita, näkeekö ne sieltä vai jostain muualta, että voisin varmistaa onko tämäkin HSUPA alue? vieläkin pohdituttaa se tekninen toteutus..

        ei taida näkyä missään kartoissa ainakaan vielä, varmaan "helpoiten" sais tietää HSUPA alueet soittamalla aspaan.. ihan yllätyksekseni toisaan huomasin tuossa eräänä iltana liittäessäni sähköpostiin liitettä HSUPAn menneen päälle...

        teknisessä toteutuksessa tuskin on mtn ihmeellistä (ei täydellistä tietämystä asian tiimoilta), mut veikkaan että suurimmalla osalla alueista tuota HSUPAa pihdataan ohjelmallisesti, jotta mastolta lähtevä ikivanha kuparikaapeli riittäisi edes HSDPA puolen tarpeisiin.

        Jos tarkempi tieto mokkulayhteyden laadusta kiinnostaa niin koitappa semmosta ohjelmaa kuin MDMA (Mobile Data Monitoring Application) tuon mobile partnerin tilalle. Tuo näyttää signaalin vahvuuden desibeleissä (ei mitään sanomattomissa tolpissa), maston tiedot johon olet yhteydessä ymym. Toimii ainakin huawein e230 tikulla hienosti.. pitäis toimia monella muullakin. Tuo ohjelma ei vaadi asennusta vaan se käynnistetään suoraan ladatusta exe tiedostosta.. asetuksiin mun ei tarvinut koskea vaan se haki ne suoraan mokkulalta.. Näyttää muuten yhteystyypin vähän erilailla.. tälläkin hetkellä mulla lukee HSD UPA.

        Muuten, jos sulla Mobile Partnerissa lukee HSPA on HSDPA silloin käytettävissä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/UMTS


      • huspu
        High Speed Upload kirjoitti:

        ei taida näkyä missään kartoissa ainakaan vielä, varmaan "helpoiten" sais tietää HSUPA alueet soittamalla aspaan.. ihan yllätyksekseni toisaan huomasin tuossa eräänä iltana liittäessäni sähköpostiin liitettä HSUPAn menneen päälle...

        teknisessä toteutuksessa tuskin on mtn ihmeellistä (ei täydellistä tietämystä asian tiimoilta), mut veikkaan että suurimmalla osalla alueista tuota HSUPAa pihdataan ohjelmallisesti, jotta mastolta lähtevä ikivanha kuparikaapeli riittäisi edes HSDPA puolen tarpeisiin.

        Jos tarkempi tieto mokkulayhteyden laadusta kiinnostaa niin koitappa semmosta ohjelmaa kuin MDMA (Mobile Data Monitoring Application) tuon mobile partnerin tilalle. Tuo näyttää signaalin vahvuuden desibeleissä (ei mitään sanomattomissa tolpissa), maston tiedot johon olet yhteydessä ymym. Toimii ainakin huawein e230 tikulla hienosti.. pitäis toimia monella muullakin. Tuo ohjelma ei vaadi asennusta vaan se käynnistetään suoraan ladatusta exe tiedostosta.. asetuksiin mun ei tarvinut koskea vaan se haki ne suoraan mokkulalta.. Näyttää muuten yhteystyypin vähän erilailla.. tälläkin hetkellä mulla lukee HSD UPA.

        Muuten, jos sulla Mobile Partnerissa lukee HSPA on HSDPA silloin käytettävissä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/UMTS

        Kiitosta viestistä. tosiaan reittimessä on kiinni mokkula eli mitään ohjelmaa ei ole tietokoneessa. koitan tuota vielä tänään. luottamattomia nämä 3g reittimet sotkeutuu asetukset helposti. väärässä järjestyksessä kun kytkee virtajohdon tai mokkulan saattaa jo nettiyhteys katketa...


      • huspu
        High Speed Upload kirjoitti:

        ei taida näkyä missään kartoissa ainakaan vielä, varmaan "helpoiten" sais tietää HSUPA alueet soittamalla aspaan.. ihan yllätyksekseni toisaan huomasin tuossa eräänä iltana liittäessäni sähköpostiin liitettä HSUPAn menneen päälle...

        teknisessä toteutuksessa tuskin on mtn ihmeellistä (ei täydellistä tietämystä asian tiimoilta), mut veikkaan että suurimmalla osalla alueista tuota HSUPAa pihdataan ohjelmallisesti, jotta mastolta lähtevä ikivanha kuparikaapeli riittäisi edes HSDPA puolen tarpeisiin.

        Jos tarkempi tieto mokkulayhteyden laadusta kiinnostaa niin koitappa semmosta ohjelmaa kuin MDMA (Mobile Data Monitoring Application) tuon mobile partnerin tilalle. Tuo näyttää signaalin vahvuuden desibeleissä (ei mitään sanomattomissa tolpissa), maston tiedot johon olet yhteydessä ymym. Toimii ainakin huawein e230 tikulla hienosti.. pitäis toimia monella muullakin. Tuo ohjelma ei vaadi asennusta vaan se käynnistetään suoraan ladatusta exe tiedostosta.. asetuksiin mun ei tarvinut koskea vaan se haki ne suoraan mokkulalta.. Näyttää muuten yhteystyypin vähän erilailla.. tälläkin hetkellä mulla lukee HSD UPA.

        Muuten, jos sulla Mobile Partnerissa lukee HSPA on HSDPA silloin käytettävissä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/UMTS

        Ei toimi tuo ohjelma. Reitin hoitaa homman itse. en siis tiedä onko HSUPA vai HSDPA. reittimen tilastoissa näkyy vain signaalin vahvuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe