koitin tuossa vähän jo googletellakkin mutta tuloksia sain vain saunalahdelle.
Olisikohan tuo HSUPA tulossa soneralle lähiaikoina laajemmalle alalle, ja millainen se on soneralle teknisesti toteuttaa, onko se vain linkin lisäys tukiasemille vai suurempaa konstruktointia vaativaa?
ainakin sonera jakaa ilmaisia mokkuloita jotka tukee HSUPAA, en tiedä sitten miten paljon lisähintaa se mokkulalle tuo, mutta turhaltahan tuo tuntuu ellei sonera pian jo lisää tuota HSUPA:a.
ja jos HSUPA on jo sonerallakin käytössä (toisin kuin googlesta sain tietoja) niin korjatkaapas tämä tieto minulle :)
HSUPA tulossa syksyn aikana?
5
572
Vastaukset
- High Speed Upload
mulla ainakin HSUPA käytössä 03-alueella soneralla.. tosin nopeudet ulospäin jää johonkin megan pintaan, kun tuo lähin masto on ylikuormitettu..
- huspu
mukava kuulla, kunhan saan oman HSUPA tyypin mokkulan huollosta pitänee testata. en huomannut kuuluvuuskartassa mainittavan HSUPA alueita, näkeekö ne sieltä vai jostain muualta, että voisin varmistaa onko tämäkin HSUPA alue? vieläkin pohdituttaa se tekninen toteutus..
- High Speed Upload
huspu kirjoitti:
mukava kuulla, kunhan saan oman HSUPA tyypin mokkulan huollosta pitänee testata. en huomannut kuuluvuuskartassa mainittavan HSUPA alueita, näkeekö ne sieltä vai jostain muualta, että voisin varmistaa onko tämäkin HSUPA alue? vieläkin pohdituttaa se tekninen toteutus..
ei taida näkyä missään kartoissa ainakaan vielä, varmaan "helpoiten" sais tietää HSUPA alueet soittamalla aspaan.. ihan yllätyksekseni toisaan huomasin tuossa eräänä iltana liittäessäni sähköpostiin liitettä HSUPAn menneen päälle...
teknisessä toteutuksessa tuskin on mtn ihmeellistä (ei täydellistä tietämystä asian tiimoilta), mut veikkaan että suurimmalla osalla alueista tuota HSUPAa pihdataan ohjelmallisesti, jotta mastolta lähtevä ikivanha kuparikaapeli riittäisi edes HSDPA puolen tarpeisiin.
Jos tarkempi tieto mokkulayhteyden laadusta kiinnostaa niin koitappa semmosta ohjelmaa kuin MDMA (Mobile Data Monitoring Application) tuon mobile partnerin tilalle. Tuo näyttää signaalin vahvuuden desibeleissä (ei mitään sanomattomissa tolpissa), maston tiedot johon olet yhteydessä ymym. Toimii ainakin huawein e230 tikulla hienosti.. pitäis toimia monella muullakin. Tuo ohjelma ei vaadi asennusta vaan se käynnistetään suoraan ladatusta exe tiedostosta.. asetuksiin mun ei tarvinut koskea vaan se haki ne suoraan mokkulalta.. Näyttää muuten yhteystyypin vähän erilailla.. tälläkin hetkellä mulla lukee HSD UPA.
Muuten, jos sulla Mobile Partnerissa lukee HSPA on HSDPA silloin käytettävissä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/UMTS - huspu
High Speed Upload kirjoitti:
ei taida näkyä missään kartoissa ainakaan vielä, varmaan "helpoiten" sais tietää HSUPA alueet soittamalla aspaan.. ihan yllätyksekseni toisaan huomasin tuossa eräänä iltana liittäessäni sähköpostiin liitettä HSUPAn menneen päälle...
teknisessä toteutuksessa tuskin on mtn ihmeellistä (ei täydellistä tietämystä asian tiimoilta), mut veikkaan että suurimmalla osalla alueista tuota HSUPAa pihdataan ohjelmallisesti, jotta mastolta lähtevä ikivanha kuparikaapeli riittäisi edes HSDPA puolen tarpeisiin.
Jos tarkempi tieto mokkulayhteyden laadusta kiinnostaa niin koitappa semmosta ohjelmaa kuin MDMA (Mobile Data Monitoring Application) tuon mobile partnerin tilalle. Tuo näyttää signaalin vahvuuden desibeleissä (ei mitään sanomattomissa tolpissa), maston tiedot johon olet yhteydessä ymym. Toimii ainakin huawein e230 tikulla hienosti.. pitäis toimia monella muullakin. Tuo ohjelma ei vaadi asennusta vaan se käynnistetään suoraan ladatusta exe tiedostosta.. asetuksiin mun ei tarvinut koskea vaan se haki ne suoraan mokkulalta.. Näyttää muuten yhteystyypin vähän erilailla.. tälläkin hetkellä mulla lukee HSD UPA.
http://fi.wikipedia.org/wiki/UMTSKiitosta viestistä. tosiaan reittimessä on kiinni mokkula eli mitään ohjelmaa ei ole tietokoneessa. koitan tuota vielä tänään. luottamattomia nämä 3g reittimet sotkeutuu asetukset helposti. väärässä järjestyksessä kun kytkee virtajohdon tai mokkulan saattaa jo nettiyhteys katketa...
- huspu
High Speed Upload kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/UMTSEi toimi tuo ohjelma. Reitin hoitaa homman itse. en siis tiedä onko HSUPA vai HSDPA. reittimen tilastoissa näkyy vain signaalin vahvuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418