Päivitys ja varmuuskopiointi

Päivittämässä...

Minulla on käytössä Debian 5 ja haluaisin päivittää Debian 6:ksi

Ennen sitä haluaisin varmuuskopioida kaiken, jotta jos jotain menee pieleen, niin voisin palauttaa kaiken nopeasti ja helposti.

Koneessa on 120Gb levy yhtenä / osiona swap osio ja toinen 80Gb levy varmuuskopiota varteen. Se pitäisi riittää, sillä käytössä on vain 55Gb.

/dev/sda1 (Koko 120GB Käytetty 55GB)
/dev/sdb1 (Koko 80GB Tyhjä)

Eli mitä ja miten teen?

Debianista ei ole paljoakaan kokemusta, sillä olen käyttänyt lähinnä FreeBSD:ta ja Macia ennen.

7

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gentoouser

      Itse käytän dar ohjelmaa. Varminta käyttää jotain CD-levyltä tai tikulta käynnistyvää linux systeemiä. Swap osiota ei tarvitse kopioida. teet hakemistot /mnt kansion alle ja liität levyt mount komennolla.
      man dar tai googleta sopiva opas. levyn käynnistyslohkon saat kopioitua dd komennolla. 512 tavua levyn alusta riittää. Järkevää olisi tehdä omille datoille oma osio. helpottaa systeemin vaihtamista.

    • Debian 6 ei ole vielä valmis, tulee tässä kuukauden sisällä. Ja silloinkin, mitään kiirettä ei ole sillä päivitykseen on varattu vuosi aikaa. Hoida homma vaikka joulu- tai hiihtolomalla.

      Itse ottaisin kotikansion sisällön talteen, (tai ainakin tiedostot, asetukset kannattaa jättää pois sotkemasta yleensä), clean install Debian 6:n asennuslevyllä kun kuitenkin voi sitten formatoida ext4:llä ja palauttaa tiedostot.

      • Kannattaisi varmaankin odottaa virallista julkistusta sillä ihan viime metreillä yleensä tulee vielä bugikorjauksia jonnin verran.

        Sitten /home/käyttäjä hakemisto kopioidaan jonnekin talteen ja suoritetaan puhdas asennus ext4 -muodossa juuriosioon jonka koko vaikkapa 10Gt ja samalla sinne luodaan täsmälleen samanniminen käyttäjä samalla salasanalla kuin oli aiemmin lennyssä. Swapin voi laittaa jos muistia on alle 2Gt ja käyttää paljon muistia kuluttavia "raskaita" ohjelmia tai useita ohjelmia yhtäaikaa, jokainen tulkitkoon tuon omalla tavallaan ;)

        Levyn loppu, mitäs siellä nyt oli jotain > 100Gt alustetaan ext4 mutoiseksi, sinne tuodaan lennyn käyttäjän tiedostot eli /home/käyttäjä hakemiston tiedostot mutta ei siis itse hakemistoa, vain käyttäjän tiedostot.

        Sitten määritellään fstabissa että kyseinen levyosio liitetään pisteeseen /home ja kirjaudutaan ulos, mennään tty1 Ctrl Alt F1 näppäimillä, kirjaudutaan rootiksi ja annetaan käsky

        mount -a

        Tuon pitäisi mielestäni riittää. Tämän jälkeen palataan grafiikkaan Ctrl Alt F7 näpeillä ja kirjaudutaan tavallisena käyttäjänä. Nyt pitäisi olla se lennyn aikainen käyttäjätili käytössä. Näin olen itse tehnyt tuon useammankin kerran, en ainakaan hoksaa että tuossaolisi jotain virhettä? Huomaako joku jos niin välitön ilmoitus ettei tehdä vahinkoa aloittajalle.

        Jos tulee jokin ongelma niin käynnistät recoveryyn, kirjaudut rootiksi ja pistät

        nano fstab

        niin tuohon /homen liitosriville risuaidan # eteen ja jatkat komennolla

        init2

        jolloin käyttöön tulee taas tuo asennusaikainen käyttäjätili mutta ainakin pystyt käyttämään debiania normaalisti ja tutkimaan mikä meni pieleen, tuossa tavassa on siis tuollainen etu.


      • exergy kirjoitti:

        Kannattaisi varmaankin odottaa virallista julkistusta sillä ihan viime metreillä yleensä tulee vielä bugikorjauksia jonnin verran.

        Sitten /home/käyttäjä hakemisto kopioidaan jonnekin talteen ja suoritetaan puhdas asennus ext4 -muodossa juuriosioon jonka koko vaikkapa 10Gt ja samalla sinne luodaan täsmälleen samanniminen käyttäjä samalla salasanalla kuin oli aiemmin lennyssä. Swapin voi laittaa jos muistia on alle 2Gt ja käyttää paljon muistia kuluttavia "raskaita" ohjelmia tai useita ohjelmia yhtäaikaa, jokainen tulkitkoon tuon omalla tavallaan ;)

        Levyn loppu, mitäs siellä nyt oli jotain > 100Gt alustetaan ext4 mutoiseksi, sinne tuodaan lennyn käyttäjän tiedostot eli /home/käyttäjä hakemiston tiedostot mutta ei siis itse hakemistoa, vain käyttäjän tiedostot.

        Sitten määritellään fstabissa että kyseinen levyosio liitetään pisteeseen /home ja kirjaudutaan ulos, mennään tty1 Ctrl Alt F1 näppäimillä, kirjaudutaan rootiksi ja annetaan käsky

        mount -a

        Tuon pitäisi mielestäni riittää. Tämän jälkeen palataan grafiikkaan Ctrl Alt F7 näpeillä ja kirjaudutaan tavallisena käyttäjänä. Nyt pitäisi olla se lennyn aikainen käyttäjätili käytössä. Näin olen itse tehnyt tuon useammankin kerran, en ainakaan hoksaa että tuossaolisi jotain virhettä? Huomaako joku jos niin välitön ilmoitus ettei tehdä vahinkoa aloittajalle.

        Jos tulee jokin ongelma niin käynnistät recoveryyn, kirjaudut rootiksi ja pistät

        nano fstab

        niin tuohon /homen liitosriville risuaidan # eteen ja jatkat komennolla

        init2

        jolloin käyttöön tulee taas tuo asennusaikainen käyttäjätili mutta ainakin pystyt käyttämään debiania normaalisti ja tutkimaan mikä meni pieleen, tuossa tavassa on siis tuollainen etu.

        Lisään sen verran että tarkista tässä vaiheessa mikä on sinun lennykäyttäjän UID eli käyttäjätunnisteen numero, yleensä se on deb-pohjaisissa alkaen 1000 ja niin on tässä squeezessakin mutta se on hyvä varmistaa. Eli Järjestelmä -> Ylläpito -> Käyttäjät & Ryhmät niin sieltä jostain löytyy käyttäjätunnus eli UID.

        Päätteessä komento

        cat /etc/passwd

        tulostaa käyttäjät ja sieltä voit etsiä oman käyttäjäsi UID:n, miksei myös komennolla

        cat /etc/passwd | grep

        Niin Squeezen asennuksen jälkeen tarkistat että uuden samannimisen käyttäjän UID on lynnyn käyttäjää vastaava niin säästyy säätämiseltä.


      • exergy kirjoitti:

        Lisään sen verran että tarkista tässä vaiheessa mikä on sinun lennykäyttäjän UID eli käyttäjätunnisteen numero, yleensä se on deb-pohjaisissa alkaen 1000 ja niin on tässä squeezessakin mutta se on hyvä varmistaa. Eli Järjestelmä -> Ylläpito -> Käyttäjät & Ryhmät niin sieltä jostain löytyy käyttäjätunnus eli UID.

        Päätteessä komento

        cat /etc/passwd

        tulostaa käyttäjät ja sieltä voit etsiä oman käyttäjäsi UID:n, miksei myös komennolla

        cat /etc/passwd | grep

        Niin Squeezen asennuksen jälkeen tarkistat että uuden samannimisen käyttäjän UID on lynnyn käyttäjää vastaava niin säästyy säätämiseltä.

        Ai niin unohdin että nuolimerkit saavat tekstin katoamaan ;) Eli päätekomento oli

        cat /etc/passwd | grep "käyttäjätunnus"


      • kilux

        vuoden sisällä, vai miksi se on pakko päivittää Squeezeen?

        Itse ajattelin käyttää Lennyä vielä vuosia eräässä sovelluksessani ja Squeezekin on ollut asennettuna käyttöläppärilleni varmaan reilut puoli vuotta ja sen toiminta on ollut täysin ongelmatonta, joten miksi joku ei saisi halutessaan vielä päivittää Lennyä Squeezeen?

        Onko sulla itsellä Debiania käytössä vai mistä moinen parempi tieto on peräisin?


      • kilux kirjoitti:

        vuoden sisällä, vai miksi se on pakko päivittää Squeezeen?

        Itse ajattelin käyttää Lennyä vielä vuosia eräässä sovelluksessani ja Squeezekin on ollut asennettuna käyttöläppärilleni varmaan reilut puoli vuotta ja sen toiminta on ollut täysin ongelmatonta, joten miksi joku ei saisi halutessaan vielä päivittää Lennyä Squeezeen?

        Onko sulla itsellä Debiania käytössä vai mistä moinen parempi tieto on peräisin?

        Kyllä se on varmempaa odottaa ihan virallista julkistusta. Minulla hajoili lenny kun asensin testing-vaiheessa etchin sijaan niinviime metreillä oli outoja häiriöitä jotka sittemmin katosi.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6640829
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6568622/34422425
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6116542
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5973571

        Julkaisun jälkeen ei tuollaisia oireita ole ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe