23 vuotias ja alkkis?

juoppohullutus

Oon nyt tajunnu että viina on mulle pakkomielle. 10 vuotta on tullut otettua koomakännejä kerran viikossa, nykyään useammin. Aina menee muisti ja sammun tms. Mulla ei oo oikein ketään kelle puhua ja yhdelläkään kaverilla ei tunnu olevan näin pahaa pakkomielettä. Nytkin tekis mieli korkata ku ahdistaa niin paljon. Halusin vaan avautua nyt edes tähän. En tiä miks, ihan ku tää helpottas :/ Oon myös alannut juomaan salaa ja sekös ahdistaa.

169

9848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---
      • ---

Jäin tässä ihmettelemään, että missä olivat vanhempasi lapsuudessasi, vai keskittyivätkö hekin viinan juontiin?

• ap
        --- kirjoitti:

Jäin tässä ihmettelemään, että missä olivat vanhempasi lapsuudessasi, vai keskittyivätkö hekin viinan juontiin?

vastaus kysymykseesi: Vanhempani olivat kotona, eivät juoneet koskaan. Join tuolloin kotona asuessani vain viikonloppuisin ja usein en jäänyt kiinni, kun olin kaverilla yötä tms. Muutin pois kotoa 16-vuotiaana ja jossain vaiheessa join lähes joka päivä. Tahti on ehkä siitä jopa hieman rauhoittunut, mutta määrät kasvaneet.

• ?????
        ap kirjoitti:

vastaus kysymykseesi: Vanhempani olivat kotona, eivät juoneet koskaan. Join tuolloin kotona asuessani vain viikonloppuisin ja usein en jäänyt kiinni, kun olin kaverilla yötä tms. Muutin pois kotoa 16-vuotiaana ja jossain vaiheessa join lähes joka päivä. Tahti on ehkä siitä jopa hieman rauhoittunut, mutta määrät kasvaneet.

Moni aloittaa nuorena, ilman että vanhemmat tietävät ja useinhan alkoholistien lapset tajuavat pysyä erossa alkoholista. Tiedän itse sellaisia jotka ovat parikymppisenä jo olleet ihan alkoholisteja, eli joka päivä aamusta alkaen ovat juoneet, moni kuoli ennen kuin edes 30-vuotta ehtivät täyttää, osa kituuttelee vieläkin.

Sinuna tekisin jotain vielä kun on mahdollista. Onko mitään mitä voisit alkon tilalle keksiä ? Vaikeaahan se on jos kaveritkin ottavat, eli sitten jäisi yksin. Mutta mieti tarkkaan mitä haluat, voisitko kertoa vanhemmillesi ongelmasta ?

• Kunhan

Maisteri rupeaa itse maksamaan ryypiskelynsä niin karisee tuo ahistuskin

• Öo-oo
        Kunhan kirjoitti:

Maisteri rupeaa itse maksamaan ryypiskelynsä niin karisee tuo ahistuskin

Ei rupea. Tiedän tapauksen joka teki kovasti töitä että voisi ryypätä... ikää oli ruumiilla alle 30 vuotta, eikä tämä ole tietääkseni mitenkään harvinaista.

• A-KILTA VOI TUKEA
        ap kirjoitti:

JOILLEKIN AUTTTAAA REVIA

HELPPOA TEMPPUA EI OLE.

• 21
        Öo-oo kirjoitti:

Ei rupea. Tiedän tapauksen joka teki kovasti töitä että voisi ryypätä... ikää oli ruumiilla alle 30 vuotta, eikä tämä ole tietääkseni mitenkään harvinaista.

Tiedän kanssa useampiakin tapauksia. Jotkut ovat vielä melko varakkaitakin ja arvostetussa asemasaa. Sitä enemmän voi sitten ryypätä ja rellestää viikonloppuisin, kun rahasta ei ole pulaa. Lasten ja kotivaimon elätysrahoiksi sitten jää mitä jää.

• Siis onko ihminen alkoholisti jos hän vetäsee kerran viikossa kunnon kumarat?? Ite olen 44 vuotias ja näin mä olen ainakin tehnyt viimeiset 22 vuotta säännöllisesti!! Joka viikonloppu!! En mä ainakaan mitään halua tunne juopotella muulloin ja töissäkin pärjännyt ihan ok!! missä siis on jokin ongelma jos tykkää vetästä kerran viikossa kunnon muistin nollauksen? Jos ei siintä ole mitään henkisiä ongelmia itselleni eikä läheisilleni!! silloinhan viinan juonti on ihan ok jos sitä tekee hauskuuden vuoks!!i toisin kuin jos juo omiin henkisiin ongelmii. Mä ainakin meinaan jatkaa omaa elämäntapaani koska nautin siintä!! se on eri asia mitä siintä sitten sisäelin vaurioita seuraa pitkällä aikavälillä!! mutta voihan muitakin sairauksia tulla tuosta vaan!!

• kokemusta on
        kalimeero66 kirjoitti:

Siis onko ihminen alkoholisti jos hän vetäsee kerran viikossa kunnon kumarat?? Ite olen 44 vuotias ja näin mä olen ainakin tehnyt viimeiset 22 vuotta säännöllisesti!! Joka viikonloppu!! En mä ainakaan mitään halua tunne juopotella muulloin ja töissäkin pärjännyt ihan ok!! missä siis on jokin ongelma jos tykkää vetästä kerran viikossa kunnon muistin nollauksen? Jos ei siintä ole mitään henkisiä ongelmia itselleni eikä läheisilleni!! silloinhan viinan juonti on ihan ok jos sitä tekee hauskuuden vuoks!!i toisin kuin jos juo omiin henkisiin ongelmii. Mä ainakin meinaan jatkaa omaa elämäntapaani koska nautin siintä!! se on eri asia mitä siintä sitten sisäelin vaurioita seuraa pitkällä aikavälillä!! mutta voihan muitakin sairauksia tulla tuosta vaan!!

That s the spirit!! Mitä sitä ennakkoon suremaan jos vain juominen on hauskaa!! sitten kun se kääntyy sille toiselle puolelle niin se on eri asia jos juo ongelmiinsa ja suruun...se sitten on ihan väärä tie lääkitä itseään alkoholilla!!!!!!!!!!!!!!! Parempia lääkkeitä siihen saa lääkäreiltä ja psykiatril. Mullakin tuota viinaa kuluu jotain 4-6 krt kuussa reippaan puoleisesti!! Mitäs siitä kun se on hauskaa ja juo seurassa? Kait nyt terveellä ihmisellä pitää olla sen verran itsekontrollia että tietää milloin on aika ryypiskellä ja milloin muut asiat on tärkeämpiä!!

• Maroolofi
        kokemusta on kirjoitti:

That s the spirit!! Mitä sitä ennakkoon suremaan jos vain juominen on hauskaa!! sitten kun se kääntyy sille toiselle puolelle niin se on eri asia jos juo ongelmiinsa ja suruun...se sitten on ihan väärä tie lääkitä itseään alkoholilla!!!!!!!!!!!!!!! Parempia lääkkeitä siihen saa lääkäreiltä ja psykiatril. Mullakin tuota viinaa kuluu jotain 4-6 krt kuussa reippaan puoleisesti!! Mitäs siitä kun se on hauskaa ja juo seurassa? Kait nyt terveellä ihmisellä pitää olla sen verran itsekontrollia että tietää milloin on aika ryypiskellä ja milloin muut asiat on tärkeämpiä!!

Entäs jos on niin, että se juominen on kyllä hauskaa, ja seurassa se vasta hauskaa onkin, mutta sen juomisen loputtua huomaa, että onkin kaikki asiat mennyt päin helvettiä? Olisiko silloin parempi lopettaa juominen vai jatkaa, koska se on hauskaa? Koska se juominen itsessään hyvin pitkälti hyvässä porukassa on hauskaa, mutta se mitä siitä seuraa ja mitä on jälkeenpäin, ei ole todellakaan hauskaa.

• t. voipytty

että olen alkoholisti ja, että raittiuteni alkoi sillä kun avauduin aa-palaverissa ja kerroin sinne kokoontuneille entisille juopoille haluavani lopettaa juomisen. Sinulla on sama mahdollisuus, katso kotiasi lähellä oleva palaveripaikka ja hakeudu sinne. Katso suomenaa. Useimmat siellä olevat ovat sinua vanhempia, mutta ovat iloisia, jos nuori ihminen pyrkii raitistumaan.

• ap

mä en edes haluais lopettaa kokonaan...silloin tällöin juominen ok, mut en haluis olla näin riippuvainen humalatilasta.

• Maroolofi
        ap kirjoitti:

mä en edes haluais lopettaa kokonaan...silloin tällöin juominen ok, mut en haluis olla näin riippuvainen humalatilasta.

Mäkään en haluaisi luopua viinasta, mutta melkein aina juopottelusta seuraa mulle ikävyyksiä. Se johtuu lähinnä siitä, että en voi jättää sitä yhteen iltaan. Kyllä välillä olen jättänyt yhteen iltaankin, mutta usein se asenne on aamulla, että ''mitä hittoa, miksei tänäänkin voisi ottaa''. Ja jos ei siitä juopottelusta muuta ikävää seuraakaan, niin yleensä sen putken jälkeen on olo sitten niin kamala, että huh huh.

Mä en enää nykyään juo kovin usein. Nyttenkin on joku 14. raitis päivä menossa. Ennen join aina kun oli vähänkin rahaa, mutta nykyään olen pääasiassa raitis ja aina välillä retkahdan muutamaksi päiväksi. Yleensä raittiit jaksot on kestäneet semmoset 2-3 viikkoa, mutta nyt olisi tarkoitus olla ainakin koko vuosi(2010) juomatta. Uudenvuoden aaton olen jo monta vuotta viettänyt selvinpäin. En ole ollenkaan ''pakkojuhlintaihmisiä.''

• Just.
        Maroolofi kirjoitti:

Mäkään en haluaisi luopua viinasta, mutta melkein aina juopottelusta seuraa mulle ikävyyksiä. Se johtuu lähinnä siitä, että en voi jättää sitä yhteen iltaan. Kyllä välillä olen jättänyt yhteen iltaankin, mutta usein se asenne on aamulla, että ''mitä hittoa, miksei tänäänkin voisi ottaa''. Ja jos ei siitä juopottelusta muuta ikävää seuraakaan, niin yleensä sen putken jälkeen on olo sitten niin kamala, että huh huh.

Mä en enää nykyään juo kovin usein. Nyttenkin on joku 14. raitis päivä menossa. Ennen join aina kun oli vähänkin rahaa, mutta nykyään olen pääasiassa raitis ja aina välillä retkahdan muutamaksi päiväksi. Yleensä raittiit jaksot on kestäneet semmoset 2-3 viikkoa, mutta nyt olisi tarkoitus olla ainakin koko vuosi(2010) juomatta. Uudenvuoden aaton olen jo monta vuotta viettänyt selvinpäin. En ole ollenkaan ''pakkojuhlintaihmisiä.''

"..mutta nyt olisi tarkoitus olla ainakin koko vuosi(2010) juomatta."

Eli aiot olla kokonaisen joulukuun juomatta. Aikamoinen tavoite sinulle.
        Lupaisit vielä, että vuonna 2011 otat viinaa kaksi kertaa.
        Ensin puoli vuotta, ja toisen kerran 6 kuukautta.

• Maroolofi
        Just. kirjoitti:

"..mutta nyt olisi tarkoitus olla ainakin koko vuosi(2010) juomatta."

Eli aiot olla kokonaisen joulukuun juomatta. Aikamoinen tavoite sinulle.
        Lupaisit vielä, että vuonna 2011 otat viinaa kaksi kertaa.
        Ensin puoli vuotta, ja toisen kerran 6 kuukautta.

Jos onnistuisin olemaan koko joulukuun raittiina, se todella olisi aikamoinen saavutus. Olen nimittäin nyt ollut jo puolet marraskuusta selvänä, eli siitä tulisi semmonen 1,5 kuukauden raittiusputki. Yleensä mun raittiudet on kestäneet vaan 2-3 viikkoa. Pisin raittiuteni on juuri vähän vajaa 1,5 kuukautta, ja siitäkin on jo monta vuotta.

• ap kirjoitti:

Kyllä melkein kannattais lopettaa kokonaa. Jos on alkkis, ni ei oikein oo enää tarjolla sitä kohtuukäytön luksusta. Vois sanoa, että oot ryypänny elämän kiintiös jo täytee. Epäilen hyvin vahvasti, että pystyisit juomaan kohtuudella. Anna olla kokonaan. Se on sulle ainut vaihtoehto. Sitä paitsi se on tosi hyvä vaihtoehto muutenki! Kun oot jonkun aikaa (arvioidaa nyt vaikka, että joitaki kuukausia, 3, 4, jotaki semmosta!) ollu raittiina, ni alat ymmärtää, että ite asiassa se raittiina oleminen on tosi hienoa. Ite oon ollu reilun vuoden nyt 24/7 selvänä, ja parempi se niin on. Tosin oon hirveen huono sanomaa mitää tähän asiaa, koska itellä ei koskaa oo mitää himoa tai ongelmaa ollukkaa... Mutta ei sun mua tartte uskoa. Kysele vaikka muilta raitistuneilta, että onko selvänä ihan kivaa loppupeleis!

• Maroolofi

Yksi kaverini aloitti 11-vuotiaana dokaamisen ja kuoli tuossa joku aika sitten 49-vuotiaana.

• Vähentänyt'''

Juu ei passaa juoda liian usein ja liikaa. Itse korkkaan saunaolusia parin alkoholiannoksen verran perjantaina ja lauantaina. Siinä on ollut hyvä kohtuus.

6-pack 0.33l kolmosolutta on ihan hyvä ratkaisu viikonlopuksi kun sen vielä jakaa kahdelle päivälle. Rentoutuu mukavasti, eikä tule krapulaa, eikä ala tehdä mieli lisää.

• Maroolofi

No tuommosessa ei ole mitään järkeä. Kun minä otan, niin mieluiten on ainakin kori kaljaa ja joku iso pullo viinaa tai sitten jotain muita litkuja.

• mitään järkeä
        Maroolofi kirjoitti:

No tuommosessa ei ole mitään järkeä. Kun minä otan, niin mieluiten on ainakin kori kaljaa ja joku iso pullo viinaa tai sitten jotain muita litkuja.

Vai onko?

• ap

No joo ihan hyvä neuvo varmaan jollekki, muttakun oon riippuvainen siitä humalasta ja tuntuu että aina on pakko juoda niin kauan kun juoma piisaa tai kunnes sammun. On mulle toki monesti sanottu, että ota vaan pari mutku en pysty jättään sitä siihen. No tällee jos yksin juo niin ei oo ihan pakko juoda sammumispisteeseen asti. Äh, tottakai toisten on helppo sanoo ettei tossa oo mitään järkee, mut se on varmaan sama ku sanois narkkarille. :( Mä en nyt tiä mitä mä tekisin, pitäskö hankkia joku uus riippuvuus...

• keppanas
        ap kirjoitti:

No joo ihan hyvä neuvo varmaan jollekki, muttakun oon riippuvainen siitä humalasta ja tuntuu että aina on pakko juoda niin kauan kun juoma piisaa tai kunnes sammun. On mulle toki monesti sanottu, että ota vaan pari mutku en pysty jättään sitä siihen. No tällee jos yksin juo niin ei oo ihan pakko juoda sammumispisteeseen asti. Äh, tottakai toisten on helppo sanoo ettei tossa oo mitään järkee, mut se on varmaan sama ku sanois narkkarille. :( Mä en nyt tiä mitä mä tekisin, pitäskö hankkia joku uus riippuvuus...

Tsau
        Jossain vaiheessa väsähdät siihen juomiseen koska se ei enää tuo hyvää oloa. Silloin alkaa myös olla korkea aika lopettaa koska elimistösi ei ole enää nuori eikä hermosto, suolisto,maksa,haima,munuaiset yms. liian pitkälle menneenä huomaa että mitä järkeä tässä on lipittää sammumiseen saakka, koska aina väsyttää niin silloin on juomisensa juonut, lopettamisen jälkeen vaikka se todella vaikeeta onkin on hienoa olla pirteenä

• ap
        keppanas kirjoitti:

Tsau
        Jossain vaiheessa väsähdät siihen juomiseen koska se ei enää tuo hyvää oloa. Silloin alkaa myös olla korkea aika lopettaa koska elimistösi ei ole enää nuori eikä hermosto, suolisto,maksa,haima,munuaiset yms. liian pitkälle menneenä huomaa että mitä järkeä tässä on lipittää sammumiseen saakka, koska aina väsyttää niin silloin on juomisensa juonut, lopettamisen jälkeen vaikka se todella vaikeeta onkin on hienoa olla pirteenä

kiitos vietistä, keppanas. Juu no ei kai tässä auta kun odotella sitä pohjakosketusta. toivotaan tosiaan että jossain vaiheessa tapahtuu jonkinlainen herääminen.

• Alkkiksen lapsonen
        ap kirjoitti:

Tarkoitus ei ole haukkua tai mitään, mutta mitä jos heräisit?

Jos olet alkoholisti ja todellakin riippuvainen viinasta, juomisesta ylipäänsä.. Ihan niin kun itsekin sanoit, et voi jättää yhteen tai muutamaan. Sehän siinä onkin se ongelma. Jos otat yhdenkin, se jatkuu. Lopettaminen vaatii, että todellakin haluat lopettaa. Vertasit riippuvuuttasi narkkariin. Ei narkkaritkaan voi vetää "vaan yhtä kertaa ränniin" ja sitten kaikki on taas jees ja elämä jatkuu raittiina. Ja nyt nimenomaan puhun riippuvaisista. Joko pilaat elämäs ja muiden elämän alkoholilla, tai sitten olet riittävän pitkän ajan ilman alkoholia. Sanoisin että loppuelämän, mutta ymmärrän tietysti ettet sitä edes halua tehdä..

Sen verran vielä, että älä ikinä hanki lapsia jos aiot jatkaa alkoholin riemukasta voitonjuhlaa.

• Tietää mistä puhuu
        ap kirjoitti:

kiitos vietistä, keppanas. Juu no ei kai tässä auta kun odotella sitä pohjakosketusta. toivotaan tosiaan että jossain vaiheessa tapahtuu jonkinlainen herääminen.

Se saattaa tulla yhtäaikaa sen kanssa että tiedät olevasi kuolemansairas. Eräs tuttavani eli siistiä elämää muuten mutta joi lähes koko ajan. Hän sai sitten hurjia vatsakipuja ja meni sairaalaan. Sen jälkeen hän eli vielä vajaan viikon; haimatulehdus!

Itselläni on ollut samoja ongelmia kuin sinullakin. Tein sitten päätöksen. olin täysin raittiina 3 vuotta. En ole tosin pysynyt ihan raittiina mutta niitä retkahtaamisia on ollut noin vuoden ja kahden välein, enkä ole jatkanut toisena päivänä niitten jälkeen.

Ohjeeni sinulle hyvä veli on se, että haet ulkopuolista apua ja tukea, terveyskeskuslääkärilta ja sitten AA-ryhmästä. Lääkäri voi antaa sulle alkuunsa pillereitä joka tekee sen että et voi juoda. Kun olet tottunut raittiiseen elämään ja saat asiasi kuntoon, huomaat sitten itse että se on parempi olotila kuin jatkuva kankkunen ja känni vuorotellen.

Tervetuoloa terveitten joukkoon! Voimaa veliseni!

• nistix
        ap kirjoitti:

siitä kyllä kärsii läheisetkin. varmaan pahinta jos ei oo ketään kenen takia/avulla raitistua. harmi jos ei jo tunnu et oisit pohjalla. onko se sitten sitä, että joutuu teholla tai pyörätuoliin? oisko parempi lopetella ajoissa. pahimmalta kuulostaa se, ettet voi olla ilman humalaa. joku katkasu tai parantola käynti vois olla paikallaan... kysy ensineuvosta missä sellasia on?

• Hau
        ap kirjoitti:

joku terve riippuvuus : )
        Minä aloin juomaan 12 vuotiaana. Vuosikymmen vierähti humalahakuisella ja sekoilukänneillä. Ikinä en osannut ottaa edes yhtä, yksi jatkui kunnes sammuin. Nyt ollut kolme vuotta ilman pisaraakaan. Hankin itselleni koiran jota hoidin ja paijasin. Omatuntoni ei kestänyt jättää koiraa yksin tai kohdella kaltoin. Niinpä minulla tuli parempi korvike viinalle.
        En kyllä missään nimessä suosittele että kukaan silti ottaa koiraa ilman hyvin tarkkaa harkintaa. Koirasta TÄYTYY pystyä huolehtimaan hyvin!!!!! Se oli vaan mun juttu ja pelastus.

• JJ
        Hau kirjoitti:

joku terve riippuvuus : )
        Minä aloin juomaan 12 vuotiaana. Vuosikymmen vierähti humalahakuisella ja sekoilukänneillä. Ikinä en osannut ottaa edes yhtä, yksi jatkui kunnes sammuin. Nyt ollut kolme vuotta ilman pisaraakaan. Hankin itselleni koiran jota hoidin ja paijasin. Omatuntoni ei kestänyt jättää koiraa yksin tai kohdella kaltoin. Niinpä minulla tuli parempi korvike viinalle.
        En kyllä missään nimessä suosittele että kukaan silti ottaa koiraa ilman hyvin tarkkaa harkintaa. Koirasta TÄYTYY pystyä huolehtimaan hyvin!!!!! Se oli vaan mun juttu ja pelastus.

Tässä yksi nerokas keino. Koira on ihmisen paras ystävä ja luotettava. Tehnyt myös näin ja toimii !!

• Zontaa

Sairaala ja lekuri-sarjat opettaa, kun duunin jälkeen lähetää bailaaamaan tai "lasilliselle" tai drinksuille...

• 22alkkis

Tajusin tuossa että itellä ei ole viimevuosina mennyt yhtä viikkoa selvinpäin. Ja nyt kun viikonloput on vapaatavniin se juominen ei lopu ennen kuin on ihan pakko. Sunnuntait menee hirveessä horkassa ja ahdistuksessa, kuten nytkin. En tunne käsitettä yks-tai-kaks. Tullu huomattua sekin, että kun sen ekan korkkaa niin sen tietää että se todellakaan lopu siihen. Tän viikonlopun jälkeen alkaa ihan oikeesti olla kurkkua myöten täynnä koko evästä nimeltä alkoholi. Mä vaihdan sen ihan mihin tahansa muuhun riippuvuuteen kunhan sais vaan oltua loppuvuoden selvinpäin ja korjattua päätään. Kattoo sit uutenavuotena miten käy, miten hyvin lähtee taas käsistä...
      Ennen humalassa oli kiva olla, nykyisin ajatus että pitää lähtee johonkin bileisiin ahdistaa. Ahdistaa jos tietää että on viikonloppu vapaata eikä mitään ohjelmaa, koska äkkiä karkaa juomiseen. Hävettää myöntää että oon alkoholisti ja että viina on ongelma. Koen vielä olevani nuori ja vielä sellasella alalla, millä alkoholiongelmia ei kovin hyvällä katsota. Huoh, tulis luoti ja tappais ennen ku tää kaikki käsiin räjähtää...

• tunnen alkoholismin

krapulassa ja on silloin valmis mihin vaan, mutta jos naapurista joku sanoo, että sen tuttava lopetti kun meni aa_han, niin ootko valmis valmis vaihtamaan tutun ja turvallisen juopottelun ja krapula-ahdistuksen pysyvään raittiuteen.

Niin, ootko aikuisen miehen oikeesti valmis luopumaan alkoholista, jos tiedät, että menemällä AA palaveriin viinan himo loppuu?

• Appesta eroon.
        tunnen alkoholismin kirjoitti:

krapulassa ja on silloin valmis mihin vaan, mutta jos naapurista joku sanoo, että sen tuttava lopetti kun meni aa_han, niin ootko valmis valmis vaihtamaan tutun ja turvallisen juopottelun ja krapula-ahdistuksen pysyvään raittiuteen.

Niin, ootko aikuisen miehen oikeesti valmis luopumaan alkoholista, jos tiedät, että menemällä AA palaveriin viinan himo loppuu?

ja ex appiukko alkoholisit niin voin kokemuksesta sanoa kerran deeku aina deeku... ei ole kuin ajan kysymys koska retkahtaa.
        Jotkut tissuttelee mukamas muutama päivä muutama olut vaan mutta viikonloppuna tillintallin ja eivät usko olevansa juoppoja. Noh onneksi erosin niin appiukkokin poistui elämästä ja faijankin suljin pois kun sillekkin alkoi maistua.
        Ei Juoppoja vaan jaksa kattoa yhtään.

• älkvfj

Ota A-vitamiiniä ja D-vitamiiniä.

• Viina tuhoaa

Luultavasti paras neuvo minkä kukaan pystyy auttamaan on, että haet apua. Häpeä on suuri, mutta esim AA-han hinautuu miehiä, kellä ei oo kotia, ei kenkiä, eivätkä oo käyneet suihkussa kuukauteen. Jos ne kestää sen häpeän, kestät sen sinäkin.

• liinakkomme kiitää j
        Viina tuhoaa kirjoitti:

Luultavasti paras neuvo minkä kukaan pystyy auttamaan on, että haet apua. Häpeä on suuri, mutta esim AA-han hinautuu miehiä, kellä ei oo kotia, ei kenkiä, eivätkä oo käyneet suihkussa kuukauteen. Jos ne kestää sen häpeän, kestät sen sinäkin.

myös Suomen huippuja monelta alalta, taiteilijoita, liikemiehiä, oppineita, suutareita ja räätäleitä ym. No kaikki ei saa raittiutta, vaan kuolema noutaa eikä kerkii nauttia eläkkeestään. Jos eläkeiän alaraja nostetaan nykyisestä 65 vuodesta niin entistä harvempi juoppo pääsee sinne ikään.

• ex-juoppo
        Viina tuhoaa kirjoitti:

Tottapa. Toki AA:ssa on myös multimiljonäärejä, pappeja, lääkäreitä, upseereita yms. Kuten myös leipureita, siivoojia, sairaanhoitajia, koodareita ja rekkakuskeja. Alkoholismi ei katso ikää, varallisuutta tai sosiaaliluokkaa... Kaikki samassa tilanteessa.

Jari

• LägärMaister

B johdokset yhdistettynä mangesiumiin. Ja pitäsyömisissä olla salaattilijalla.

• Make 85

Sulla on paljon kohtalotovereita. Ota heti yhteyttä kaupunkisi katkaisuhoitoasemalle. Siellä selviää paljon asioita. Jos et rohkene hakeutua vielä hoitoon niin soita sinne, siellä ammattilaiset on valmiina neuvomaan sua.

• cops

olet taipuvainen riippuvuuteen, itse raitistuin vaihtamalla riippuvuudeksi liikunnan 2-3 kk joka päiväistä lenkkiä riitti luomaan riippuvuuden liikuntaan enää ei voi olla jos ei pääse lenkille ja alkoa ei viitsi ottaa kun menee hyvää treeni aikaa hukkaan. Alkoholisti ei voi siirtyä kohtuu käyttäjäksi se on kerrasta poikki tai sitten jatkat samalla tuhon tiellä

• ...

Oon 18v tyttö ja mullaki ongelma alkoholin kans, koulu jääny taka-alalle ja kaikki muuki menee vituiks juomisen takia. Velkoja kertyny kavereille ja sukulaisille ko aina vaan pakko päästä juomaan. Voin hyvin vetää sellasen neljän päivän putken, sit kärsiä pari päivää krapulaa ja taas juoma putki päälle.

• irtipääsee

juo 5-koskispulloa peräkanaa,sen jälkeen ei tee mieli enää ryypätä,fakta homma

• Elämä lyhyt

Moi, oot vielä kovin nuori tuhoomaan elämäsi. Alat jo tajuumaan miten kammottava myrkky viina on, mutta kun jatkat juomista muutaman vuoden, terveytesi ja ennenkaikkea, mielenterveytesi alkaa reistaamaan todenteolla. Juoppohulluus on se viimmesin ja karmein vaihe, mutta pelkotilat, jatkuva ahdistus ja unettomuus ovat pommin varmoja kavereitasi, jos et kykene irtautuu viinasta.

Yleensä noin nuorella alkoholismi juontaa vanhemmista, jotka ei oo pystyneet olee vanhempia lapselle. EI oo ollu aikaa, ei huomioo eikä välittämistä riittävästi. Jos haluat irti alkoholista, suosittelen pureutumista esim. koulupsykologin kanssa noihin asioihin. Se on helvetin vaikeeta hakea apua, mutta sitä varten ne pyskologit ja muut ovat käyneet yliopistoja vuosikausia, että auttaavat ihmisiä. Sulla on toivoa vielä 18-v tyttö.

• Elämä lyhyt kirjoitti:

Moi, oot vielä kovin nuori tuhoomaan elämäsi. Alat jo tajuumaan miten kammottava myrkky viina on, mutta kun jatkat juomista muutaman vuoden, terveytesi ja ennenkaikkea, mielenterveytesi alkaa reistaamaan todenteolla. Juoppohulluus on se viimmesin ja karmein vaihe, mutta pelkotilat, jatkuva ahdistus ja unettomuus ovat pommin varmoja kavereitasi, jos et kykene irtautuu viinasta.

Yleensä noin nuorella alkoholismi juontaa vanhemmista, jotka ei oo pystyneet olee vanhempia lapselle. EI oo ollu aikaa, ei huomioo eikä välittämistä riittävästi. Jos haluat irti alkoholista, suosittelen pureutumista esim. koulupsykologin kanssa noihin asioihin. Se on helvetin vaikeeta hakea apua, mutta sitä varten ne pyskologit ja muut ovat käyneet yliopistoja vuosikausia, että auttaavat ihmisiä. Sulla on toivoa vielä 18-v tyttö.

Alkoholisti jois 5 kossua ja sammus. Ja aamulla kroppa vapisten miettis päänsä puhki mistä sais toiset 5 pulloa kossua

• Kippis, skool. hick
        Elämä lyhyt kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että viinasta ei pääse eroon, koska riippuvuus on niin voimakas, että sitä on lähes mahdoton vastustaa. Juoppo lopettaa vain jos viina loppuu tai juoja sammuu. Olen katsellut selvin päin vierestä kuinka vaimoni joi itsensä lähes hengiltä (on nykyään liikuntakyvyttömänä hoitokodissa) mikään järkipuhe, rukoilu, lahjonta, uhkailu, moraalisaarna tai hoito ei auttanut. Viinan himo on vaan niin valtava, se voittaa kaiken muun. Varmaan lähes ainut keino on uskoon tuleminen, koska se on kokemuksena niin voimakas, että pystyy menemään juomisen himon yli. Minäkin nuorena uskoin että juoppo voi parantua, mutta kokemus opettaa että ei todellakaan voi. Kyllähän näitä erilaisia hoitomenetelmiä on kehitelty, mutta aika vaatimattomia on tulokset. Yleensä hoidossa vaan levätään sen aikaa, että voimat palautuu ja jaksaa taas juoda!

• tuohivaara
        irtipääsee kirjoitti:

juo 5-koskispulloa peräkanaa,sen jälkeen ei tee mieli enää ryypätä,fakta homma

Itse nyt kaks viikkoa kuivana, juominen jatkunu vuosia, lisääntyny pikkuhiljaa, nyt havahduin kun aloin miettiä millon viimeks ollu selvä päivä ja se oli joskus heinäkuussa, määrät kasvoi siihen et litra kirkasta ei päivään riittäny, ite hakeuduin lääkäriin, ottivat osastolle ja perinteinen kaava:vitamiinia, diapamia, ruokaa ja unta.. Sillä pääs pahimman yli ja lyhyt lääkekuuri vielä kotiin mikä vie pahimman levottomuuden. Tuo pakkomielle on just oikea sana, mitään hyvän olon tunnetta siitä viinasta ei enää siinä vaiheessa saa, ite tajusin lopettaa ennenkuin ne kolme aata on menetetty eli ajokortti, akka ja asunto...

Kippis, skool. hick kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että viinasta ei pääse eroon, koska riippuvuus on niin voimakas, että sitä on lähes mahdoton vastustaa. Juoppo lopettaa vain jos viina loppuu tai juoja sammuu. Olen katsellut selvin päin vierestä kuinka vaimoni joi itsensä lähes hengiltä (on nykyään liikuntakyvyttömänä hoitokodissa) mikään järkipuhe, rukoilu, lahjonta, uhkailu, moraalisaarna tai hoito ei auttanut. Viinan himo on vaan niin valtava, se voittaa kaiken muun. Varmaan lähes ainut keino on uskoon tuleminen, koska se on kokemuksena niin voimakas, että pystyy menemään juomisen himon yli. Minäkin nuorena uskoin että juoppo voi parantua, mutta kokemus opettaa että ei todellakaan voi. Kyllähän näitä erilaisia hoitomenetelmiä on kehitelty, mutta aika vaatimattomia on tulokset. Yleensä hoidossa vaan levätään sen aikaa, että voimat palautuu ja jaksaa taas juoda!

Juoppokin parantua, ei vaan passaa ikinä ottaa sitä alkoholia enää edes maistaa pikkuistakaan. Siitä sitten tullaan siihen, että moni joutuu selittelemään miksi ei ota tai sitten meitä jotka ei oteta alkoholia (vaikkei koskaan ole ongelma, ei vaan maistu) pidetään entisinä alkoholisteina, mutta pitäkööt. Mutta sitä jaksan ihmetellä luultavasti lopun elämää, miksei koskaan pidä selitellä jos juo sitä alkoholia ? Ei edes silloin vaikka autolla on liikkeellä ?

• jumalan kunniaksi

Tyttö hyvä, sä oot niin nuori ja ilmeisen pahasti alkoholisoitunut että tarvitset ilman muuta ammattiapua. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on monenlaisia. Saat kyllä niistä tietoa netin kautta ja pääset niiden piiriin jos vain haluat. Olen seurannut läheltä alkoholistien ja huumeidenkäyttäjien elämää ja tiedän pitkän kokemuksen ( myös henkilökohtaisen ) kautta mistä on kysymys. On vain niin että jotain korvaavaa päihteidenkäyttäjän elämään täytyy tulla jotta muutos olisi pysyvää. Oma ehdotukseni on, niin valtavan epämuodikasta ja naiivia mitä kaikkea tyhmää lienee, että ota yhteyttä paikkakuntasi vapaaseurakuntaan tai mihin tahansa uskonnolliseen yhteisöön, todellinen apu ( pysyvä ) löytyy sieltä. Näin on käynyt minulle ( olen 53 v. mies ) että molemmille pojilleni, kaikki kovien huumeiden käyttäjiä. Toivon sulle voimia ja rukoilen puolestasi.

• kohtuuraitis hoitaja
        Kippis, skool. hick kirjoitti:

Meillä oli juuri tänään töissä puhetta, että viinaan taipuvaiset nuoret täytyis saada katsomaan tänne hoitokotiin ihan livenä, mihin jamaan liika alkoholin käyttö voi viedä jo verraten nuorena. Minä hoidan itseni ikäisiä aivonsa ja liikuntakykynsä menettäneitä. Eivät he enää itse tajua tilaansa, mutta voi mitä haaskausta elämän ja läheisten ihmisuhteiden kannalta.. sääliksi käy lapsia, jotka jo nuorena joutuvat luopumaan isistään ja äideistään kuningas alkoholin takia.. siinä on hoitajillakin tippa linssissä, kun nämä entiset alkkikset eivät enää tunne lapsiaan. Eivät myöskään enää tiedä, mitä hammasharjalla tehdään tai miksi vessaan mennessä täytyy riisua housut.. otteita tavallisesta arkipäivästä.

Kukaan teistä alkoholin kanssa kamppailevista ei osaa arvata sitä, että saatatte olla alle 5-kymppisinä housuunne pissaavia ja ulostavia ja täysin toisten hoidettavia... mikäli olette vielä hengissä.

• sitten ole
        kohtuuraitis hoitaja kirjoitti:

Meillä oli juuri tänään töissä puhetta, että viinaan taipuvaiset nuoret täytyis saada katsomaan tänne hoitokotiin ihan livenä, mihin jamaan liika alkoholin käyttö voi viedä jo verraten nuorena. Minä hoidan itseni ikäisiä aivonsa ja liikuntakykynsä menettäneitä. Eivät he enää itse tajua tilaansa, mutta voi mitä haaskausta elämän ja läheisten ihmisuhteiden kannalta.. sääliksi käy lapsia, jotka jo nuorena joutuvat luopumaan isistään ja äideistään kuningas alkoholin takia.. siinä on hoitajillakin tippa linssissä, kun nämä entiset alkkikset eivät enää tunne lapsiaan. Eivät myöskään enää tiedä, mitä hammasharjalla tehdään tai miksi vessaan mennessä täytyy riisua housut.. otteita tavallisesta arkipäivästä.

Kukaan teistä alkoholin kanssa kamppailevista ei osaa arvata sitä, että saatatte olla alle 5-kymppisinä housuunne pissaavia ja ulostavia ja täysin toisten hoidettavia... mikäli olette vielä hengissä.

alkkiksia kun te syötätte niitä ja pyyhitte takapuolen.

• kohtuuraitis hoitaja
        sitten ole kirjoitti:

alkkiksia kun te syötätte niitä ja pyyhitte takapuolen.

.. vaan alkoholidementikkoja. Siinä vaiheessa viimeistään ovat joutuneet lopettamaan päihteiden käytön, kun muuttavat suljettuihin olosuhteisiin asumaan ja edunvalvoja antaa rahat välttämättömiin menoihin. Ei ole tietoa, muistavatko kuinka on aikoinaan ollut hauskaa koko rahan edestä ja oliko kannattava satsaus tulevaisuuteen.

• Skvaak

Hmmm... Ootko ajatellut mitä teet siinä vaiheessa jos lapsi ilmoittaa tulostaan? Ryyppäätkö silti? Vammaisia lapsia syntyy muutenkin ihan tarpeeksi, ei niitä pitäis tekemällä tehdä. Tytöillä aikamoinen vastuu tässä asiassa.

• klm.

on liotinaine joka sulattaa rasvaa siksi en juo sitä myrkkyä. Jos saa kärsiä siitä seurauksista. Sinulla ei ole liian myöhäistä kannattaa lopettaa jo.

• aivojen rasvaa

.....

• ryhdistysliikkeitä
        aivojen rasvaa kirjoitti:

.....

Meilläpäin vanhemmat joivat. Pahimmissa tilanteissa saimme sisarusteni kanssa lähteä isää lähibaarista kotiin kävelyttämään, kun ei itse kyennyt. Kukaan meistä sisaruksista ei ole koskaan juonut itseään humalaan, vaikka aikuisia olemmekin. Kokemus opettaa... Sinulla eivät vanhemmat olleet näyttämässä esimerkkiä kuinka ei koskaan tulisi käyttäytyä.

Älä tee sitä itsellesi. Elämässä on niin paljon kaikkea ihanaa ja hyvää, että on suorastaan elämän, ilon ja rahan haaskausta pistää ne viinaan. Itse syömishäiriöisiä seuranneena, voin todeta, että alkoholista tie kohtuu käyttäjään on pitkä ja vaivalloinen. Kun kerta voit lopettaa alkoholin nauttimisen kokonaan, niin tee se... Se on helpompaa kuin "kohtuu käyttäjäksi" ryhtyminen, mikä on ehkä yksi elämän vaikeimmista asioista. Siitä on vain liian lyhyt matka "liika käyttäjäksi".

• mies 35 vee
        aivojen rasvaa kirjoitti:

.....

Mulla on yks kaveri joka juo todella paljon viinaa.Mun perheestä äiti on juonut varmaan koko elämänsä viinaa joka viikko.9 vuotiaana jouduin lastenkotiin kun äiti joi viinaa joka päivä eikä pystynyt huolehtimaan
        minusta ja isoveljestäni.ennen lastenkotia äiti ei joi niin paljon viinaa ettei ostanut edes ruokaa meille
        vaan jouduimme varastamaan ruuan kaupasta koska äidin kaikki rahat meni baariin ja viinaan.
        No eipä kauaa kun meistä tuli oikein ammattivarkaita jo jotain 7-8 vuotianina.kaikki vaatteetkin varastimme kaupasta aina koska äiti joi kaikki rahat.no sit jouduimme lastenkotiin ,mut äiti jatkoi juomistaan ja juo viinaa vielä tänäkin päivänä.jostain syystä ei ole halunnut lopettaa muuta on kyl vähentynyt viinan juonti.
        ite olen jo 35 vuotta,mut en juo itse paljon viinaa tai alkoholia muutenkan.Siihen auttoi se et jouduin lastenkotiin ja nuorempana tuli harrastettua kaikkea jääkiekosta jalkapalloon ja salibandyyn.
        varmaan urheilu oli mun pelastus.ihan yhtä hyvin voisin tällä hetkellä kirjoitella tätä vankilasta
        käsin.Sen verran hurja nuoruus mulla oli.Kannattaa aloittaa joku urheilu harrastus.osta vaikka kuntopyörä ja polje sitä joka päivä.Tai liity johonkin urheilu seuraan.Minusta semmoset AA kerhot
        ei paljon auta.ei ainakaan mun äitiä ole auttanut.Tää mun nykyinen yks kaveri juo sen takia kun ei saa töitä mistään.Ei sillä ole muuta tekemistä kun viinan juonti.Se juo kaikki työttömyyskorvaukset saman tien ku saa ne.Joskus se pelasi salibandyä kanssa mut viina vei.Tarvii kyllä olla paljon itsekuria jos haluaa viinasta eroon.Muuta en osaa sanoa.

• ryhdistysliikkeitä kirjoitti:

Meilläpäin vanhemmat joivat. Pahimmissa tilanteissa saimme sisarusteni kanssa lähteä isää lähibaarista kotiin kävelyttämään, kun ei itse kyennyt. Kukaan meistä sisaruksista ei ole koskaan juonut itseään humalaan, vaikka aikuisia olemmekin. Kokemus opettaa... Sinulla eivät vanhemmat olleet näyttämässä esimerkkiä kuinka ei koskaan tulisi käyttäytyä.

Älä tee sitä itsellesi. Elämässä on niin paljon kaikkea ihanaa ja hyvää, että on suorastaan elämän, ilon ja rahan haaskausta pistää ne viinaan. Itse syömishäiriöisiä seuranneena, voin todeta, että alkoholista tie kohtuu käyttäjään on pitkä ja vaivalloinen. Kun kerta voit lopettaa alkoholin nauttimisen kokonaan, niin tee se... Se on helpompaa kuin "kohtuu käyttäjäksi" ryhtyminen, mikä on ehkä yksi elämän vaikeimmista asioista. Siitä on vain liian lyhyt matka "liika käyttäjäksi".

joittenkin on helppo sanoa,että lopeta,mutta kun HIMO on päällä niin lopeta siinä sitten MUTTA on yksi joka ottaa viinanhimon pois kokonaan ja pysyvästi. KOKEMUKSELLA TIEDÄN

• Hillopurkki

Alkoholijuomat tulisi kieltää kokonaan. En ymmärrä miksi tuollaista ihmiskunnan myrkkyä on edes lupa valmistaa. Kieltolaki vaan voimaan kuten ennen vanhaan.

• joopajoo...

Olin itse viestiketjun aloittajan ikäinen kun hakeuduin katkaisuhoitoon vuonna 1975.Retkahdus tuli puolentoista vuoden jälkeen ,mutta siitä asti ollut selvinpäin ennenkaikkea AA:n ansiosta jossa jo silloin tapaamani nuorin kaveri oli tullut tähän samaan päätepisteeseen jo 14 vuotiaana! Siitä lähtien on tää elämä ollut "päivä kerrallaan" ihan kivaa. Suosittelen...

• wxaaaa

että uskonto sallii sen. Ois jo kieltäneet, jumala ajatteli varmaan elämän köyhyyttä ilman sitä

• kåi

onko sulla yhtään uskovaa ystävä

• 8+13

Todennäköisesti olet masentunut. Ryyppääminen lisää masennusta. Nousuhumala helpottaa hetkeksi, mutta merkitys on sama kuin housuun kusemisella eli lämmittää hetken jonka jälkeen olo on kamalampi.

Hae apua vaikka a-klinikalta. Hoitavat myös masennusta.

Tämän viestin kirjoittaja on käynyt läpi saman itsekin ja on alan koulutettu ammattilainen. EN ole edelleenkään absolutisti, mutta sain apua ja juopottelu ei enä ole näytellyt elämässäni pääosaa.

Voin kertoa, että kannattaa yrittää.

• juoppö.

silloin kun sen tajuaa.
        EiKä voi enää parantua, voi elää ,kun ei juo enää

• monen lapsen äiti

Olet avun tarpeessa heti. Yksin on vaikea irtaantua. Hae apua jo huomenna. Jos olet työelämässä, niin sinulla on oma työterveyshoitaja ja työterveyslääkäri. Sitä kautta avun saanti käynnistyy. A-klinikalle pääsee päivystyksenä yleensä arkisin. AA-kerhot on myös sopiva paikka. Elä vain päivä kerrallaan ja joka aamu sanot itsellesi, tänään en juo. Siitä se alkaa. Kaveripiiriä joutuu joskus vaihtamaan. Mutta se voi olla maksu raittiudesta.

• pystyt myöntämään

että viina aiheuttaa Juotuna ongelmia ja Juomatta ahdistusta, on hyvä merkki siitä että tajuat minkälaisessa oravanpyörässä olet. Kuningas alkoholi on yksi ihmisen tuhoamiseen pystyvä kemikaali, niitähän tunnetusti on lukuisia ja niillä on taipumusta hyödyntää ja lisätä ihmisen ahdistuksia. Se mistä kaikki alkoi, ei ole olennaista vaan se mihin kaikki tulee päättymään. Niin kuin on sanottu: Alkoholi on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kun yrität lopettaa niin kuulet olkapäältä kuiskuttavan äänen:

-Ei kannata lopettaa, koska oot mokannut; ihmisuhteet, itsesi, lähimmäisesi ja tuska vaan lisääntyisi,
      -Vielä kerran, ei ole vielä oikea hetki lopettaa, pari vaan tai muutama, mikä johtaa taas mokailuun.
      -Pystyt lopettamaan koska tahansa, joten voit juoda vielä tämän kerran.. ja uudestaan ja uudestaan..
      -Et ole "oikea alkkis", sullahan on hampaat suussa, kledjut kuosissa, pidät vaan vähän hauskaa.
      -jne. jne.

Itse taistelin tarpeeksi kauan kunnes The Man Upstairs johdatti mut näkemään että mua on vedätetty pahemman kerran ja mikä parasta, syytin kaikesta Jumalaa ja tästä syystä kielsin Jumalan = Olin siis ateisti, joka taisteli riippuvuuksiensa kanssa. Toki kiusauksia tulee tänäkin päivänä, monessa eri muodossa ja tiedän että hautaan asti niitä tulee, mutta tilanne nyt on jotakin täydellisen erilaista verrattuna siihen missä olin. Sitäpaitsi, absolutistiksi ei ole tarvinnut ruveta, on vain täytynyt saada elämän perusta kuntoon.

Voimia taisteluun, sulle ja kaikille tasapuolisesti, tässä tyhjässä ja välinpitämättömässä yhteiskunnassa jota lottovoitoksi kutsutaan, on yksi apu jolle valtaväestö on kääntänyt selkänsä, eikä se apu liity mammonaan..

• Adalmiinan Helmi

Ensimmäinen askel kaikkien asioiden muuttamiseen on tilanteen myöntäminen.
      Onneksi olkoon siis. Olet ymmärtänyt jotain itsestäsi ja ymmärtänyt, ettei tämä toimi elämässäsi. Seuraava askel on ymmärtäminen miksi juot? Mikä suuri syy tai syyt sisälläsi saavat sinut korkkaamaan sen pullon.
      Ahdistuksesi ei helpotu sen pullon aukaisemisella.
      Älä osta enää yhtään alkoholia taloosi, älä mene ulos baareihin. Älä juo enää. Katso itseäsi peiliin ja lopeta.
      Ota yhteys paikalliseen A-klinikkaasi tai mene AA kerhoon. Puhu. Yksin ei kannata tämän kanssa olla ja häpeää tuntea. Häpeää kannatta vaan tuntea, jos et edes yritä korjata tilannettasi.
      Helppoa se ei tule olemaan, älä kuvittele, että voit lopettaa ilman mitään ongelmaa ja repsahduksia. Tai että se kävisi hetkessä. Tulet taistelemaan tämän kanssa kauan, ehkä lopun ikäsi.
      Mutta se on sen arvoista. Onnea matkaan epätoivon toiselle puolelle.

• Maroolofi

Ajattelin, että kun kämpässäni ei ollut yhtään akoholijuomia, niin mun on helpompi olla raittiina. Mutta kun olin ollut pari viikkoa selvinpäin, niin yksinkertaisesti vaan menin kauppaan ja otin kaljaa. Koska halusin juoda. Meinasin ensin, että ostan vaan sexpäkin, mutta sitten ajattelin, että ostan koko kontillisen, koska meneehän ne kumminkin. Ja niinhän ne meni ja monta muutakin kopallista sen jälkeen. Ja rahat meni ja muisti meni.

Välillä musta tuntuu, että en ikinään ''viisastu''. Teen aina sen saman paskan uudestaan. 2-3 viikkoa raittiina ja sitten 4-5 päivää dokausta ja viikko krapulassa ja hulluuden partaalla.

Uskon Jumalaan, joten uskoontulo ei ole mulle mikään vaihtoehto. Ei viinanjuominen ole syntiä.

En tiedä olenko alkoholisti(no AA.n oppien mukaan olen kyllä). Sen vaan tiedän, että jos joisin yksin tai HYVÄSSÄ seurassa, niin kaikki voisi hyvinkin olla ihan ok. Ja yksi tärkeä pointti se, että en joisi, jos on samana tai seuraavana päivänä joku tärkeä meno.

Olisin iloinen, jos pystyisin olemaan edes 2 kuukautta selvänä, mutta se on varmaan vaarallista ajattelua. Ainakin niin AA.ssa sanoisivat.

• tänään juomatta
        Maroolofi kirjoitti:

Ajattelin, että kun kämpässäni ei ollut yhtään akoholijuomia, niin mun on helpompi olla raittiina. Mutta kun olin ollut pari viikkoa selvinpäin, niin yksinkertaisesti vaan menin kauppaan ja otin kaljaa. Koska halusin juoda. Meinasin ensin, että ostan vaan sexpäkin, mutta sitten ajattelin, että ostan koko kontillisen, koska meneehän ne kumminkin. Ja niinhän ne meni ja monta muutakin kopallista sen jälkeen. Ja rahat meni ja muisti meni.

Välillä musta tuntuu, että en ikinään ''viisastu''. Teen aina sen saman paskan uudestaan. 2-3 viikkoa raittiina ja sitten 4-5 päivää dokausta ja viikko krapulassa ja hulluuden partaalla.

Uskon Jumalaan, joten uskoontulo ei ole mulle mikään vaihtoehto. Ei viinanjuominen ole syntiä.

En tiedä olenko alkoholisti(no AA.n oppien mukaan olen kyllä). Sen vaan tiedän, että jos joisin yksin tai HYVÄSSÄ seurassa, niin kaikki voisi hyvinkin olla ihan ok. Ja yksi tärkeä pointti se, että en joisi, jos on samana tai seuraavana päivänä joku tärkeä meno.

Olisin iloinen, jos pystyisin olemaan edes 2 kuukautta selvänä, mutta se on varmaan vaarallista ajattelua. Ainakin niin AA.ssa sanoisivat.

nin huomena ei ole krabbis. Jos oot huomenna juomatta, lauantaina ei oo myöskään krabbista.

• Suora toiminta

Mene navettaasi ja anna mansikin ottaa suihin. Kyllä se siitä alkaa helpottamaan.

• tullut tulokseen

Olen aina miettinyt, onko kusipäät juopot kusipäitä siksi, että ovat juoppoja, vai juoppoja siksi, että ovat kusipäitä.
        Olen tullut siihen tulokseen, että juoppoja siksi, kun ovat kusipäitä. jos ei olis kusipää, olisi osannut elää niin, ettei tullutkaan juopoksi!

• joku vaa
        tullut tulokseen kirjoitti:

Olen aina miettinyt, onko kusipäät juopot kusipäitä siksi, että ovat juoppoja, vai juoppoja siksi, että ovat kusipäitä.
        Olen tullut siihen tulokseen, että juoppoja siksi, kun ovat kusipäitä. jos ei olis kusipää, olisi osannut elää niin, ettei tullutkaan juopoksi!

Geeneistä se johtuu se alkoholismi. toisilla se alkoholi saa aikaan semmoisen tunteen aivoissa että siitä syntyy riippuvuus. jotkut voivat jäädä koukkuun jo ekasta kerrasta. monesti ne joille alkoholi aiheuttaa riippuvuutta myös käyttäytyvät humalassa HYVIN eri lailla kuin selvin päin, johtuen ilmeisesti siitä miten aivot käsittelevät alkoholia.
        niin, aivoista se johtuu ja siitä todella voimakkaasta mielihyvän tunteesta minkä nousuhumala saa niissä aikaan, se miten typerästi humalassa käyttäytyy on pieni paha tähän verrattuna. KAIKISTA riippuvaisista tulee kusipäitä, riippuvuus ohjaa elämää, oli se sitten mikä tahansa. Alkoholisteista tulee vielä pahempia kusipäitä sillä aine jota käytetään myös sumentaa ajattelua ja nousuhumalassa olo on kuin kuninkaalla, taustalla kuitenkin riippuvuuden osittaisesta tiedostamisesta ja typeröinneistä aiheutuva huono itsetunto jota humalassa kohennetaan mm. pettämällä tai puretaan tappelemalla, hakkaamalla yms..

• Neitokainen.

Sama homma täälläkin, ikää 20.

• twista86

Oletko kuullut sellaisesta kuin Minnesota-hoito? Se on erittäin tehokas hoitomuoto, hoitolaitos sijaitsee Lapualla. Kannattaa käydä tutustumassa sen nettisivuille, www.minnesota-hoito.fi. Mun veli oli siellä hoidossa ja on ollut nyt raitis alkoholisti ainakin viisi vuotta, tarkkaa aikaa en muista. Nettisivuilla kerrotaan muutenkin yleisesti alkoholismista ja suosittelen lukemaan ne jutut sieltä! Siellä sivuilla on myös palsta jossa voi kysellä asioita tai soittaa heidän auttavaan puhelimeen. Kaikki terapeutit siellä ovat raittiita alkoholisteja ja itse hoidon läpi käyneitä, joten he tietävät mistä puhuvat. Suosittelen enemmän kuin lämpimästi!

• pumanni

Jos Alkon käyttäminen on sulla alkanut 13v. niin aikaa vielä on PALJON vaikka käyttäisit muutakin!
        Jäin ekän kerran himaan raahattuna sammuneena 8v. vanhana eikä se alkon kulutus koko murkkuaikana eikä sen jälkeenkään muuttunut. Ennen oli tapana dokata Pe,La ja sitten tuli pikkukeskiviikko joskus 70-luvun loppupuolella.Duunia olen tehnyt enemmän tai vielä enemmän ympäripyöreitä päiviä vuodesta -79 ja joko krapulassa tai jurrissa.Laitoksia ja menetelmiä riittää, tuket sen vielä huomaamaan mutta josset joko sinä tai "joku muu suurempi voima, Usko, tyttöystävä,ihastus,työ tai muu pätemisen tarve ) auta niin ei sitten sitten mikään ! Ota endorfiinit tai poista ahdistus liikunnalla ja huomaat muutoksen.Itse en ainakaan ole pitkäaikaista apua sadoista yhteispalavereista (n. kpl. laitoksista ) jossa jokainen kuitenkin puhuu "tulevasta toivonsa minästä" paskaa.
        Haimatulehduksia ja muita useita pieniä harmeja ( jälkiä ) viina on kyllä jättänyt mutta aika hioo ne pois.
        Yst.Terv 50v. Stadista

• Elämää myös nähnyt
        pumanni kirjoitti:

Jos Alkon käyttäminen on sulla alkanut 13v. niin aikaa vielä on PALJON vaikka käyttäisit muutakin!
        Jäin ekän kerran himaan raahattuna sammuneena 8v. vanhana eikä se alkon kulutus koko murkkuaikana eikä sen jälkeenkään muuttunut. Ennen oli tapana dokata Pe,La ja sitten tuli pikkukeskiviikko joskus 70-luvun loppupuolella.Duunia olen tehnyt enemmän tai vielä enemmän ympäripyöreitä päiviä vuodesta -79 ja joko krapulassa tai jurrissa.Laitoksia ja menetelmiä riittää, tuket sen vielä huomaamaan mutta josset joko sinä tai "joku muu suurempi voima, Usko, tyttöystävä,ihastus,työ tai muu pätemisen tarve ) auta niin ei sitten sitten mikään ! Ota endorfiinit tai poista ahdistus liikunnalla ja huomaat muutoksen.Itse en ainakaan ole pitkäaikaista apua sadoista yhteispalavereista (n. kpl. laitoksista ) jossa jokainen kuitenkin puhuu "tulevasta toivonsa minästä" paskaa.
        Haimatulehduksia ja muita useita pieniä harmeja ( jälkiä ) viina on kyllä jättänyt mutta aika hioo ne pois.
        Yst.Terv 50v. Stadista

"Haimatulehduksia ja muita useita pieniä harmeja ( jälkiä ) viina on kyllä jättänyt mutta aika hioo ne pois."

-Ymmärrän, että pointtisi on juurikin raitistumisen ja selvänäolon olevan ongelmatonta noiden erilaisten jälkienkin kanssa, kun eivät ole sen kummempia ja terveillä elämäntavoilla eivät tee ongelmaa.

MUTTA aika vaarallisesti ilmaistu edelleen aktiiviuralla olevalle kaatajalle, joka haluaa muotoilla asiat vähän itselleen mieluisiksi ja tarttuu vähän kaikkeen sanamuotoon kirjaimellisesti, että saa mieltään rauhoiteltua ja entiseen malliin elämää jatkettua. Kukaanhan ei mm. koskaan näilläkään palstoilla kysele lääkäreitä uskomatta "koska mä voin taas juoda viinaa?/onko turvallista juoda viinaa määrää x ja välein y? kun mulla oli haimatulehdus, jonka Crp oli xx ja amylaasi yyy. Lääkärit sanovat etten enää koskaan muka saisi, mutta eikai se nyt pidä paikkaansa?"

Eli siis raittiushan hioo mahdollisesti aivan merkityksettömiksi jotkin aiemmat paikkojen valittelut jos sisukset toimivat kuitenkin normaalisti ja arvot ym. ok, mutta aika EI hio haimatulehdustakaan mihinkään koko loppuelämänä jos sen kerran on viinalla saanut. Kyllä siellä se muistijälki on ja venäläistä rulettia miten käy.

Ei minään yliviilailuna, mutta tämä lähinnä suunnattu alkuperäiselle joka hyvinkin todennäköisesti ensimmäisen akuutin haimatulehduksensa alle kolmekymppisenä tuolla menolla saa, krooninen voi hyvin ollakin jo... Ei sitten jää mieleen nettikeskustelun "entisen alkoholistin" sanat -kyllä aika hioo ongelmat pois-

• Elämää myös nähnyt
        Elämää myös nähnyt kirjoitti:

"Haimatulehduksia ja muita useita pieniä harmeja ( jälkiä ) viina on kyllä jättänyt mutta aika hioo ne pois."

-Ymmärrän, että pointtisi on juurikin raitistumisen ja selvänäolon olevan ongelmatonta noiden erilaisten jälkienkin kanssa, kun eivät ole sen kummempia ja terveillä elämäntavoilla eivät tee ongelmaa.

MUTTA aika vaarallisesti ilmaistu edelleen aktiiviuralla olevalle kaatajalle, joka haluaa muotoilla asiat vähän itselleen mieluisiksi ja tarttuu vähän kaikkeen sanamuotoon kirjaimellisesti, että saa mieltään rauhoiteltua ja entiseen malliin elämää jatkettua. Kukaanhan ei mm. koskaan näilläkään palstoilla kysele lääkäreitä uskomatta "koska mä voin taas juoda viinaa?/onko turvallista juoda viinaa määrää x ja välein y? kun mulla oli haimatulehdus, jonka Crp oli xx ja amylaasi yyy. Lääkärit sanovat etten enää koskaan muka saisi, mutta eikai se nyt pidä paikkaansa?"

Eli siis raittiushan hioo mahdollisesti aivan merkityksettömiksi jotkin aiemmat paikkojen valittelut jos sisukset toimivat kuitenkin normaalisti ja arvot ym. ok, mutta aika EI hio haimatulehdustakaan mihinkään koko loppuelämänä jos sen kerran on viinalla saanut. Kyllä siellä se muistijälki on ja venäläistä rulettia miten käy.

Ei minään yliviilailuna, mutta tämä lähinnä suunnattu alkuperäiselle joka hyvinkin todennäköisesti ensimmäisen akuutin haimatulehduksensa alle kolmekymppisenä tuolla menolla saa, krooninen voi hyvin ollakin jo... Ei sitten jää mieleen nettikeskustelun "entisen alkoholistin" sanat -kyllä aika hioo ongelmat pois-

Kyllä siellä se muistijälki on ja venäläistä rulettia miten käy.

-Tarkoitan tuolla siis, että täysin arpapeliä miten tulevat asiat menemään jos tilanteella leikkii. Jos haima toimii ok, eikä sinne laita mitään jota se ei kestä, niin useinhan ns. terveillä ihmisillä haimatulehdukset (juotuina) ovat vain entisen elämän muistoja, joilla ei ole rasitteita nykypäivään. Mutta jokainen kulaus alkomahoolia -kukaan ei voi sanoa miten käy.

• DensoJore

Juttus kuulostaa kovin tutulta. Mäkin vedin heti alusta asti koomakännejä eli taidat olla sitä ykköskastin porukkaa, jolle päihteet aiheuttavat heti kovan henkisen ja myöhemmin fyysisen koukun.

Olin itse junnuna katkera doku. Soitin poskea, olin katkera ym. Siten tein päätöksen, että jos dokaan, dokaan nauraen ja nauttien mahdollisen paljon. Se helpotti vähän, ettei enää lähtenyt megeen kaikkeen mahdolliseen itsesyyllistämispaskaan. En kyllä suosittele sitäkään tietä, mutta parempi niin.

Ja vielä yxi asia: älä dokaa salaa, siitä tulee ikävä ja skitso olo.

Mulla meni dokaus, 20 vuotta sikana, aika siististi, kun olin ovela ja hoidin darudet lääkkeillä. Jos olisin aamusta kiskonut, en eläisi. Ja vielä se raitistuminen: se tapahtui tod. pahan sairaskohtauksen jälkeen eli pakosta. Noin se yleensä menee.

Mieti tilannettasi, tutustu itseesi ym. paskaa, niin voit ehkä vähän hallita juttua, jos dokaaminen jatkuu. Itsetutkiskelu jebaa, vaikkei sitä huomaiskaan. Zemiä!

• Don Bacardi

korkki kiinni se on ainut konsti ja yritä löytää muuta tekemistä viinanjuonnin sijaan ainut joka voi
        auttaa juoppoa on se juoppo itse, homma on korvien välissä!

• 7 VUODEN RÄNNI

totaalisesti. Ei siinä auta muiden rohkaisevat puheet ja jeesustelut kännäämises suhteen. Itse oot onnes seppä. Toi että oot keksinyt olevas alkoholisti ja myöntänyt sen itselles on merkki siitä että et oo vielä ihan liuennut päästäs. Rohkeutta olla oma ittes ilman viinaa.

• 812

Juo kaikki pois äläkä osta lisää! Se on niin yksinkertaista.

• tyttönen_1975

Hei sulle rakas ap! Olet jo ottanut ison askeleen kirjoittaessasi tänne ja myöntämällä pakkomielteesi. Tämä on AA:n ensimmäinen askel, myöntää olevansa voimaton alkoholin edessä. Eteenpäin johtaa myös ajatus siitä, että tulee halu lopettaa juominen. Alkoholistin on kyllä lopetettava juominen kokonaan. Himo ei häviä ikinä, ja kuten itsekin olet huomannut, parin drinksun nauttiminen ja siihen lopettaminen ei onnistu.
      Itse olen 35-v. nainen. Join kohtuudella vuosia, lasten odotukset olin raittiina jne. Mutta muutama vuosi sitten napsahti lähes jokapäiväinen juominen päälle. Join salaa, valehtelin ja sietokykyni kasvoi. Join töissä, eikä alkuun kukaan huomannut. Sitten kerran minut toimitettiin putkaan keskellä päivää, puhalsin 3.8 promillea. Ei se minua pysäyttänyt. Lapseni joutuivat pelkäämään, että kuolen. Olen sairastanut kaksi haimatulehdusta, joista toiseen olin kuolla.

Sinä tarvitset vertaistukea. AA on siihen paras. Siellä kaikki todellakin tietävät mistä puhutaan. Katso www.suomenaa.fi. Itse olen ollut raittiina vuoden. Olen käynyt myös A-klinikalla katkolla ja saanut terapeutin. A-klinikka ja AA eivät maksa mitään.

Suuret halaukset sinulle!! Hae apua!

• Yks tyyppi vaan

Sinun pitää ainoastaan motivoida itsesi lopettamaan juominen. Vaikea sanoa kuinka helposti se onnistuu, mutta alkajaisiksi voisit lukea kirjan, Joseph Murphyn kirjoittaman teoksen "Alitajuntasi voima".
      Mulla oli itellä yli 10 vuoden peliputki, jonka aikana pelasin 450 000 markaa kun oli vielä markat käytössä.
      Sitten luin tämän kirjan ja päätin lopettaa pelaamisen kirjan neuvoja soveltaen. 15 vuoteen ei ole tehnyt mieli pelata yhtään. Saattais toimia viinankin suhteen.

• ex-juoppo

Olin myös alkoholisti sinun ikäsenäsi. Nyt olen viettänyt uutta mielekästä ja mukavaa elämää ilman etanolia 24 vuotta AA:ssa. Toimii varmasti. Katso netistä lähin AA-ryhmä ja mene paikalle tai pirauta. Ryhmiä on noin 700 Suomessa, joku niistä varmaan sinunkin lähelläsi.

Jari

• Pilvee,pilvee,pilvee

ratkaisu ongelmiisi.Kun pidät sen vain siinä,ei tule ongelmia.Kykenet töihinkin aina,kun ei ole krapulaa.viikonlopun jälkeen ei ongelmia,ei koskaan huonovointisuutta,väkivaltaisuutta,masennusta yms.

Elämä on hienoa,kun käyttelet pilveä viikonloput.Alkoholi on todella pahasta,pääset varmasti eroon,kun vetäset sätkän ja rentoudut.Ei tee enää mieli kamalaa ja tuhoavaa viinaa.

• sanapoliisi
        Pilvee,pilvee,pilvee kirjoitti:

ratkaisu ongelmiisi.Kun pidät sen vain siinä,ei tule ongelmia.Kykenet töihinkin aina,kun ei ole krapulaa.viikonlopun jälkeen ei ongelmia,ei koskaan huonovointisuutta,väkivaltaisuutta,masennusta yms.

Elämä on hienoa,kun käyttelet pilveä viikonloput.Alkoholi on todella pahasta,pääset varmasti eroon,kun vetäset sätkän ja rentoudut.Ei tee enää mieli kamalaa ja tuhoavaa viinaa.

se

• yksjukkis

pienessä maalaiskylässä noita juoppoja piisaa, nytkin yks linnassa känässä ajoi jonkun lähes kuolleeksi.
        Ja kun se sieltä tulee, sama jatkuu, sitten kun teen nuorisotyötä, niin huume-ja muut hörhöt loppuu n.30v se on ikä missä käyttö loppuu, alko on sellainen, että joku sortuu 40v ja joku peräti 60-70v että siinä lopettaminen kestää kauemmin. En oo koskaan nähnyt mitään enenaikaista parantumista. Kun veto loppuu siinä se on, uhkailu, moraalisaarna, kiristys, lääkkeet ne eivät auta kun hetken, uskonto on sellainen huume, että se voi katkaista viina tai huumeriippuvuuden, ei edes paha akka siihen pysty. Vaikka olis sukua pirulle.
        näin on näreet sano kettu, kaikki muu on korulauseita.
        Tuo kieltolaki se vasta paha on sehän loi tänne suuria pääomia ja amerikaan mafian. Kaikki vaan vapaaksi, ja ihminen saa valita , millainen elämä, lyhyt reihakas tai pitkä itseään kiduttava.

• pate5555

Sun pitää sanoa että nyt se on LOPPU! Liian monta surullista tarinaa itse nähneenä, ja itse ovella vuosia toimineena kun se viinapiru iskee niin se on menoa. Monesti kun asiakas alkaa käymään ravintolossa niin ihan normaali nuori nainen on todella kaunis ja nauraa ja heittää hyvää läppää, mutta muutaman vuoden kuluttua sama nainen on kuin eri ihminen. Ei naura enää,turvonnut 10-20kg,jollain saattaa mennä työpaikka sitten menee asunto sitten menee perhesiteet tässä vaiheessa elämä on vain dokailua ja nukutaan missä nukutaan ja seuraavana pv uudestaan. Surullista mutta tälläisiä tapauksia on yhteiskuntaluokasta riippumatta ympäri maailmaa, alkoholi on siitä pirullinen että vaikka sulla olis rahaa tai missä asemassa tahansa niin saman loppu tuloksen se tuo kaikille.

• Ai, diktiivinenkö?
        Pilvee,pilvee,pilvee kirjoitti:

Tuo on jees ratkaisu, mutta monet alkkikset vetävät muhkua aika samalla tavalla kuin brenaa eli pysyykö kaverin köhinä weekendeissä..?

• teitsi1

olen 19vuotias päihdeongelmainen.. mutta pyrin kokoajan ihan oikeesti pois päin.. se on vaa vitun vaikeet.. yritä löytää hyviä kohtia maailmassa elämässä, voimavaroja jotka ovat muuta kuin päihteet.. ja en haluaisi sanoa tätä, mutta kyllä alkoholi jeesaa esim pelkotiloihin ja yhes vaihees olin vitun paranoid en nähny mun yht frendii pitkää aikaa ku kelailin kaikkeee, sit vetäsin hyvän kännin päälle ja soitin kaikki tutut läpi ja pyysin anteeks ja sanoin kiitos..

• teitsi1

maksa pettänyt neljä kertaa ja vielläkin jaksaa

• elämää vuosia edessä

, tämä mummeli suosittelee hakeutumista hoitoon. Erittäin hyvä alku uudelle elämälle, kun tajuat, että alkoholi on ongelma Sinulle.

• lopettaminen.

On helppoa,kun päätät ihan itse,että nyt loppui alkoholin käyttäminen.

• Entinen alkoholisti

Nyt sitten vaan ensiksi se lopettamispäätös.
      Seuraavaksi AA-kerhoon.

Mulla oli yks työkaveri. Hänelle laitettiin Antabus kapseli, kun sen vaikutus oli ohi, hän ei uusinut sitä. Ryyppäsi siten itsensä tosi huonoon kuntoon. Ei enää toipunut siitä vaan kuoli pitkän tuskallisen taistelun jälkeen.
      Siksi sinne AA-kerhoon, että pystyt tulemaan itsesi kanssa toimeen ilman viinaa.
      Kun saat itsekunnioituksesi takaisin niin sitten taas alkaa oikea elämäkin.

• yksjukkis

se on luonnon omaa karsintaa ei siitä millään korulauseilla, eikä tempuilla selvitä, mutta lohdutus jos noin nuorena aloittaa se loppuu siinä 30v paikeilla. ja lopetus on totaalinen.

• late xxl
        yksjukkis kirjoitti:

se on luonnon omaa karsintaa ei siitä millään korulauseilla, eikä tempuilla selvitä, mutta lohdutus jos noin nuorena aloittaa se loppuu siinä 30v paikeilla. ja lopetus on totaalinen.

ehdottomasti parasta eikä tuu noita murheita jota viina tekee.

• raitispappia

juopot juokaa ittenne KERRALLA sinne hautaan, ei teillä ole mitään ihmisarvoa.

Jos pitää kännätä niin että henki on mennä niin miksi pitkittää sitä?

Hyödyttömiä paskoja kaikki päihderiippuvaiset.

Omasta tahdosta se on kiinni, tahdotte juoda ja tappaa ittenne, turha syyttää ketään/mitään muuta.

• alkoholisti vm.65

-Omasta tahdosta kiinni,suosittelen a-klinikka,siellä suunnitella jatkohoito,jos mieli päästä lopettamaan.Myös paikalliset aa-kerhot on erinomaisia,kynnys oli itsellekin aikoinaan korkea mutta kaikki on siellä samassa veneessä.tsemppiä.

• selvänä
    • mk

Hallitsemaan tai lopettamaan älytön viinan kanssa läträäminen ja jos kohtuu käyttö ei onnistu niin sitten on lopetettava kokonaan. Yksi tapa on että opettelet ottamaan vain 2-6 annosta alkoholia kerralla eikä juoda aina päätä tayteen. Etsi itsellesi hyvä harrastus vaikka maratoonijuoksun harjoittelu koska jos nyt aloitat niin vuoden päästä voit yrittää juosta maratoonin tai joku muu kiva harrastus vaikka golffi, naisten iskeminen, uinti, kiipeily, vaeltaminen tai vaikka moottoripyöräily niin niissä pitää olla selvinpäin. Jotain pitää kyllä keksiä sen juomisen tilalle ja eikö sinulla ole itsesuojelua kun pitää yrittää juoda itsensä hengiltä.

• ei ap kysyjä

iskeminen olisi mukava harrastus, mutta kun ensin pitää ottaa rohkaisu ja sitten jos tulee pakit, niin tulee jatkettua sitä rohkaisua.

• alkoholistin läheine

sairautesi kantaa nimeä alkoholismi. mene hoitoon! Ja saat uuden elämän. Käy tutustuun googlessa aiheseen minnesotahoito ja saat uuden elämän! tsemppiä sinulle, vain itse voit vaikuttaa omaan elämään!

• avun saanut läheinen

Oletko koskaan kuullut Minnesota hoidosta. se siaitsee Lapualla, yli 90 % sen käyneistä on päässyt kuiville. mm,läheinen sukulaiseni, erittäin hyvä, ota netistä selvää siitä. hyvä kun otit asian esille ja myönnät riippuvuutesi,se on ensimmäinen askel parantumiseen siitä sairaudesta,joka on tutkittu ja todettu geeni virheeksi ja on perinnöllinen sairaus. tsemppiä sulle tässä asiassa ,ota selvää ja hae sinne, kyllä kannattaa .

• kalliolle kukkulalle

Kalliola tai sitten Kalliolan avohoito. Avohoidosta voi päivisin käydä omassa duunissaan, ei tarvi ottaa lopareita.

• gasdhy

Ainut mikä onnistuu on kännäily. Tyypillinen nykyajan vellihousu jota mieheksi kutsutaan. Mene hoitoon.

• apua.

Jos tilanne on akuutti, heti aamulla katkolle, siellä on monia kohtalo tovereita ja paljon vinkkejä jatkoa varten, kannattaa rukoilla, Jumala vastaa tavalla tai toisella, Jumala on absoluuttisen hyvä ja oikeudenmukainen, katkon jälkeen voi hakeutua, jos tarvetta on esim. KAN-kotiin, siitä voi ottaa selville esim, netistä tai vaikka helluntaiseurakunnan asiasta vastaavalta.
      Itse olen saanut olla pelkästään Jumalan armosta n. 2,5 vuotta ilman alkoholia. Kiitän siitä täysin Jeesusta, sillä Hän on ottanut pois sen halun, ei ole tehnyt edes mieli alkoholia sen edellisen ryyppäämisen jälkeen, silloin menin katkolle ja siellä illalla rukoilin omassa huoneessa kun muita ei ollut paikalla, se on täysin Jumalan ansiota ja tekoa. Ei ole tarvinnut käydä kertaakaan AA:ssa tuona aikana, kun ei ole tehnyt mieli alkoholia.

Aikaisemmat pisimmät raittiudet olivat n. 2-3 kk kuitenkin kävin niinä aikoina AA:ssa ja niinäkin aikoina teki mieli alkoholia ja retkahtaminen saattoi sattua vaikka ravintolan ohi mennessä, että käväsempä nopeasti tuolla ja jatkon jokainen arvaa jolla on ko. ongelma.
      Tämmöinen asia jäi mieleen ko. asiasta kun kävin alfa-kurssilla Helluntaiseurakunnassa, siellä yksi ihminen kysyi, että kumpi on oikasti vapaa, se joka joutuu vaikka vuosien jälkeenkin hokemaan itselle, että tänään en juo vai se jolta se on otettu pois, eikä asiaa tarvitse edes ajatella?
      AA-ryhmät ovat hyviä vertaistuki ryhmiä, sielläkin korostetaan korkeampaa voimaa, eikä niissä käyntiä tarvitse hävetä eikä pelätä, ei tarvitse välttämättä puhua mitään, jos ei halua, kaikki siellä ymmärtää kyseisen ongelman.

Mutta lyhyesti kannattaa ehdottomasti hakea apua ja pyytää apua Jumalalta.

• vodka vanilla

mieti hetki miksi juot....yksinäisyys, viha, kuolema, pelko jne jne......jos tiedät syyn niin siitä on helpoin aloittaa...

olin itsekkin riippuvainen, mutta sitten tartuin itseäni niskasta ja hakeuduin ammattiauttajan puoleen(psykiatri) jonka avulla sain selvitettyä ongelmani jotka johtivat alkoholin liika käyttöön...

ps. olen sinua nuorempi

• TeppoHel

Alkoholin käytön lopettaminen on erittäin helppoa, mikäli tiedät miksi alkoholia käytät.

Mikäli et tiedä miksi alkoholia todellisuudessa käytät ja haluat raitistua, liity aa-kerhoon ja käytä sitä reittiä.

Ne ihmiset jotka tietävät täysin tarkkaan miksi alkoholia käyttävät liian paljon ja haluavat vähentää/lopettaa alkoholin käyttöä, yksinkertaisesti poistavat syyn elämästään tai korvaavat tarpeen jollakin toisella aktiviteetillä.

Esimerkkejä on pilvin pimein.
      Joillekkin alkoholi on pakokeino todellisuudesta, arkipäivä suorastaan vituttaa ja alkoholi on helppo keino ottaa "ritolat" arjesta.
      Joillekkin alkoholi on sosiaalisen yhteisön koossapitävä voima ja sosiaalisena ihmisenä pitää kiinni ystävistään/kavereistaan, koska muita ei ole (ainakin niin luulee) ja haluaa olla osana yhteisöä.
      Joillekkin dokaaminen on ns.urheilua jolla kerskutaan (haetaan arvostusta) muilta ihmisiltä, suomihan on erittäin myötämielinen kansakunta koskien ryyppäämistä yleensäkin.
      Joillekkin mielihyväkeskuksen kanssa kikkailu kemiallisilla keinoilla on niin miellyttävää että sitä haluaa jatkaa vaikka tietää että tuhoaa terveytensä, joko lääkkeillä, huumiella, alkoholilla.
      Joillekkin sosiaaliset tapahtumat ovat ns.juhlaa eli baareissa/ravintoloissa ajan viettäminen, taas paetaan arkea.
      Joillakin on ollut liian suuret odotukset tulevaisuudesta ja elämä on antanut lopoja poskille urakalla ja hartaasti, vedetään alkoholia koska kaikki meni päin persettä ja elämä haukkaa aina paskaa ... siispä taas pakoon todellisuutta ja pullo huulille.

Joillekkin on ..., etc.

Eli syitä on monia ja jokaisella alkoholia käyttävällä ja alkoholistilla on oma tarkka (tarkat) syy(t) miksi alkoholia käyttää, alkoholi oikein käytettynä (siis todellakin oikein käytettynä, ei ryyppäämiseen) on viisasten juoma.
      Mikäli alkoholia runsain mitoin käyttää ja ongelmaksi on muodostunut, kaivaudu päähäsi ja ota selville miksi TODELLA alkoholia käytät liikaa ja poista liikakäyttöön johtaneet syyt. Vaatii kanttia ottaa nuo syyt selville, kaivautua pään sisälle kunnolla ja tehdä mitä pitää.
      Siinä saattaa mennä koko paletti uusiksi ja kaikki vanha pitää poistaa eli ammatti, työ, opiskelut, perhe, harrastukset, sosiaaliset verkostot, etc ... eli koko paletti, mutta jos alkoholi tuhoaa koko elämän, tee se.

• hönötianen

Nyt ota perhana niskasta kiinni itseäsi! Olet nuori ja tiedän täysin tuon riippuvuuden päihteisiin ja sen tuomiin fiiliksiin kaikkine "hyvine" ja kauheina puolina, sillä itse pääsin kokonaan eroon päihteistä ja porukasta joka käytti niin 8 kuukautta sitten.
      En ollut todellakaan onnellinen niissä porukoissa, ikuisesti epävarmaolo ja aina pahimmat apinat pärjäsivät vain suuremmalla möykkäämisellään ja uhoamisellaan, näin he hankkivat ihmisiä ympärilleen.

Tiedän tuon tunteen kun on ikävä humalaa ja sekaisin oloa kaikkine mielikuvina tulevaisuuteen ilman ja kaaosta siinä ympärillä, mutta ei sse auta kuin yrittämällä!

Entä kun joku päivä huomaatkin että sitä onkin jo pakko juoda. siis aivan pakko, et pääse muuten sängystä ylös ja olo käsittämättömän paska ja hengenlähtö aina lähellä ellei saa viinaa tai douppia, silloin puhutaan jo melkein toinen jalkahaudassa termissä.

Jokainen valitsee reittinsä se on totta, mutta lyön vaikka vetoa että jos kavereillesi puhut, niin heiltä tulee vaan "vitut sä mitään lopeta" tai jotain haukkumisia. Sinun pitää näyttää itsellesi että sä pystyt.

Ota apu vastaan, mutta älä missään tapauksessa sekaannu huumeisiin tai mihinkään muuhun alkoholin korvikkeeseen. Itse käytin alkoholia korvikkeena eikä auttanut. Nyt olen saanut rakennettua elämää ympärilleni vihdoinkin jättämällä vanhat jurri ja sekaisinolo arvot pois. Niin pahalta kuin se se kuullostaa mutta se ei onnistu ellet jätä kaveripiiriäsi jotka ovat kaikkiin päihteisiin meneviä, koska harvoin itse koin koskaan hyvää oloa niissä myöhemmässä vaiheessa. Pelkkää valhetta ja kusetusta kaikki mitä siellä puhutaan. Apinointia joka lähtöön. On myös tyyppejä jotka on kokenut paljon ja yrittää olla iisisti, mutta se onkin jo sitten vanhemman ihmisen tapa, kun kaikki on mokattu ja se on äärimmäisen kivisen tietä nitkuttelua.

Varoitan, se ei ole vaikeaa. Vaan saatanan vaikeaa, mutta pikkuhiljaa se alkaa tuottaa tulosta ja se on parempi elämä vaikka vähän varpaillaan saa pitkään olla, mutta siinä se varmuus kasvaa-.

• aliisa-emmiina

Tunnen paljon entisiä alkoholisteja, mutta en yhtäkään joka olisi vapautunut viinan himosta ilman Jeesusta.

Ketään ei voi käännyttää vastoin tahtoaan, mutta kerron sinulle erään tosi tarinan. Oli alkoholistimies, joka meni hengelliseen tilaisuuteen. Hän pyysi apua siihen, että vapautuisi viinasta. Puhuja kysyi häneltä: "Haluatko tulla uskoon?" Mies ei halunnut. Puhuja kuitenkin rukoili tämän miehen puolesta ja pyysi Jeesukselta, että kun tämä seuraavan kerran joisi alkoholia, niin hän tuntisi ikäänkuin hänen sisuskalunsa tulisivat ulos ja hänen olisi pakko lopettaa juominen.

Mies lähti tilaisuudesta ja meni kotiinsa. Kun hän yritti juoda seuraavan kerran kävi juuri niin kuin oli rukoiltu: tuntui kun hänen sisuskalunsa olisivat tulleet ulos ja hänen oli pakko lopettaa juominen siihen paikkaan.

Hän tuli ko. puhujan seuraavaan tilaisuuteen ja kertoi hänelle mitä oli kokenut. Puhuja toisti silloin kysymyksensä: "Haluatko ottaa Jeesuksen vastaan?" ja tällä kertaa mies halusi.

Eli Jeesuksen vastaanottaminen ei ollut edellytys sille, että mies parantui alkoholismista. Mutta koska hän parantui, niin hän vaikuttui siitä niin paljon, että halusi ottaakin Jeesuksen vastaan. Se tarkoittaa iankaikkista sielun pelastusta.

Jeesus on kuollut ristillä kaikkien ihmisten synnin tähden ja noussut kuolleista. Uskomalla Häneen saa iankaikkisen elämän. Jeesus on myös ainut, jolla on todellinen valta parantaa ja vapauttaa ihminen kaikenlaisista riippuvuuksista, sairauksista ja kahleista. Tottakai apu voi tulla ihmistenkin avulla ja kautta. Mutta pysyvä apu tulee ainoastaan Jeesukselta, joka voi antaa elämään myös sellaisen tarkoituksen, syvyyden ja ilon, ettei enää edes tee mieli tarttua pulloon, kun on muutenkin onnellinen -tämän ovat monet kokeneet.

Ei viinasta vapautuminen tietenkään ole aina niin helppoa ja käy kuin sormia napauttamalla kuten em. kaverille. Mutta Jumalan avulla se on mahdollista. Jos et muuten kehtaa, niin rukoile ihan salassa, niin että sen kuulee ainoastaan Jumala: "Auta minua. Minun on vaikea uskoa Sinuun, mutta jos olet todellinen niin ole hyvä ja osoita se minulle. Anna minulle syntini anteeksi. Tule minun elämääni pelastajaksi, parantajaksi ja Vapahtajaksi. Uskon että voit minut parantaa. En pysty omin voimin vapautumaan. En voi pelastaa enkä parantaa itse itseäni. Tule ja auta minua. Jeesuksen nimessä, amen."

Jos todella haluat ja pyydät sitä, että Jeesus tulee elämääsi, antaa syntisi anteeksi ja muuttaa sinut kokonaan uudeksi, Hän sen tekee. Jeesus lupaa Raamatussa: "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos". Sinun kannattaa myös lukea Raamatusta lisää siitä mitä Jeesus todella on sanonut, ja mitä Hän tahtoo sanoa sinulle vielä tänä päivänä.

Siunausta sinulle. Rukoilen puolestasi. Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Siitä, mihin ihmisten mahdollisuudet loppuvat, Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat.

• ex-juoppo

Onpas erilaiset piirit meillä. Minä tunnen henkilökohtaisesti satoja raittiita alkoholisteja, mutten yhtäkään Jeesuksen avulla viinasta pääsyttä.

Jari

• Huumor Miehii
        ex-juoppo kirjoitti:

Onpas erilaiset piirit meillä. Minä tunnen henkilökohtaisesti satoja raittiita alkoholisteja, mutten yhtäkään Jeesuksen avulla viinasta pääsyttä.

Jari

Oikein hyvin koska helluntalaiset ovat selvinkin päin yhtä hurmoshenkisiä ja sekopäisiä, kuin juopot päissään.

• Sinäkin onnistut
        Huumor Miehii kirjoitti:

Oikein hyvin koska helluntalaiset ovat selvinkin päin yhtä hurmoshenkisiä ja sekopäisiä, kuin juopot päissään.

ovat vapaaseurakuntalaiset. Vitsit ja huumori lentää. ERITTÄIN lämminhenkistä porukkaa. Ihan vinkiksi että käykää sellainen kuin ALFA- kurssi. Löytyy varmasti liki kaikista seurakunnista. Olen itse tavannut siellä niin ateisteja kuin kaiken muunkin edustajia. Kaikki toivotetaan tervetulleeksi. Siellä syödään, kahvitellaan, keskustellaan ja kuunnellaan luentoja.
        Kun itse pyrin eroon viinasta (join 30 vuotta ja paljon), aloin käymään täällä. Viihdyin todella hyvin. Oli todella suuri kynnys mennä mutta kannatti. Nyt olen menossa jo kolmannelle Alfa-kurssille.

Nuorille sanoisin vielä että miettikää ihan tosissaan sitäkin, että viina vaikuttaa aivoihin!!! Minua surettaa ihan vietävästi se, että nyt kun olisi halua opiskeluun ja moneen muuhunkin, on viina tehnyt tehtävänsä niin, ettei se opiskelukaan onnistu kuten pitäisi.

Kun itse lopetin juomisen, nautin suunnattomasti niistä krapulattomista aamuista. Nyt kulutan aamut lenkkeillen 2 koirani kanssa. Eikä tule mieleenkään enää alkaa juomaan. Kolme vuotta raittiina ja minulla ei todellakaan ole tehnyt mieli viinaa enää pariin vuoteen. Johtulee varmasti siitäkin että olen saanut/ hankkinut muuta viinan tilalle.

Päätös ja päivä kerrallaan!!

• kaljukuinkiljukin

Viina on viisasten juoma sen takia minä en sitä juokaan!!!

• Huumor Miehii

No kyllä se sinäkin sitten olet kertakaikkisen viisas mies

• mh

hyvä et oot asiaa miettiny. Pidä siitä kiinni ja etsi apua joka sopii sinulle.

• 98%rattinen

luulen että on paikkoja jonne voi hakeutua hoitoon.aloittaen terveyskeskuksesta!
      Mielenterveystoimisto on hyvä paikka käydä purkamassa tuntojaan ja samalla saada joku tolkku siihen,että onko juomisen takana masennus tmv.
      aa-piirit myös todella hyviä.
      Lykkyä tykö.

• Huumor Miehii

Älä nyt ainekaan sinne mielenterveys toimistoon mene, koska se on paikka, joka on täynnä hulluja ja niistä hulluista kaikkein hulluimpia ovat psykiatrit ja psykologit. He kuvittelevat olevansa jumalia ja kaikkitietäviä vaikka oikeasti ovat vain puupäitä.
        Ken mielenterveystoimiston oven avaa ei sieltä enää paluuta ole se on se tähtitieteilijöiden kauan etsimä mustaaukko, eli maailmankaikkeuden mustin ja syvin perssilimä.
        Ja tässä tarinassa on 75 % totta.

• 4x4

Itse huomasin saman tilanteen ketjun aloitajaa vain pari vuotta vanhempana. Muija jättänyt, mikään ei napannut ja kepua ja viinaa meni. Jossain kohtaa sitä huomasi että siitä emännän lähdöstä oli jo reilu pari vuotta ja vieläkin selittelin touhuani itselleni sillä.
      Suosittelen kans hankkimaan jotain muuta tekemistä kuin se viinalla läträäminen.
      Itellä auttoi niinkin yksinkertanen homma ku kalastus. Kesällä uistimella ja talvella pilkkimään,
      siinä menee viikonloppu mukavasti ja on jotain muutakin puhuttavaa työkavereille kaffeebaarissa kuin ne kännisekoilut. ("se pakoon päässyt oli nä-ääin iso")

• syde

Kokeile minnesota hoitoa. Lapualla ainakin on sellainen paikka.

• apua hätään

Terve olen 36 vuotias mies etelä suomesta mulla oli samoja ongelmia alotin 12 vuotiaana viinan ja kaljan juomisen aluks se oli vaan kokeilua mutta siitä tuli joka päivästä koulusta lintsaamista ym,ym, ja rikoksia .sitte meiän perhe muutti ruotsiin ja mulla tuli hasis mukaan kuviohin sitten kovemmat aineet kun hasis ei toiminu muhun niin tehostin sitä kaljalla lääkeillä vankilat tuli tutuks ja viranomaiset halusin tehä jopa itsemurhaa mutta onneks en tehny en uskaltanu eräänä päivänä olin jälleen pidätettynä ja halusin eläämääni muutosta
      tiesin että jumala on olemassa koska mummoni oli uskovainen ja joskus olin käynyt seurakunnassa ja rukoilin jeesus auta ja muuta mun elämäni 2 vuotta kului tuosta rukouksesta annoin elämäni jeesukselle elikkä rukoilin ja pyysin syntijäni anteeksi ja tuosta tulee yli 9 vuotta mulla on perhe 2 vuotias poika olen seurakunnan yhteydessä käymme ryhmän kanssa eri vankiloissa kertomassa jeesukseta jeesus voi vapauttaa viinasta ja ennen kaikkea synnistä ja antaa uuden elämän lue raamattua ota uskoviin yhteyttä mene seurakuntaan siunausta sun elämään, sillä niin on jumala maimaa[sinua] rakastanut että antoi ainokaisen poikansa[jeesuksen] ettäi yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä

• Delirium Tremes

Ei sitä lopeteta kun seinään,pitkä putki loivennetaan vähitellen.Kerta laakista lopettaminen=saat sydärin tai muita ei niin kivoja viboja.Jeesustelu ja jumalien apuun pyynnöt on aivan täyttä sontaa,itse päätät haluatko lopettaa,vai et.
        Ateistina luotan tuohon pullon vapauttavaan henkeen enempi.Nyt kun taas ratkesin, 8kk:n juomattomuus kaudesta,meinasin nyt alkaa ryyppäämään päivittäin ja lopetan tuossa maaliskuussa 2011.Päämääriä pitää olla.

• sjruit

Siis mikä tätä kansaa vaivaa. Onhan niitä muitakin ongelmia, mutta tuntuu, että lähes AINA kyse on alkoholista? Geenitkö ne on kaiken takana, pimeys.. jaa-a ken tietää.

• Yritä pyristellä irt

niin kauan kuin voit. 10-20 vuotta niin olet kahta kauheammin koukussa.

• kundi22v.....

Itse vedän 30-48 annosta keski kaljaa viikonlopussa. Se on parhaimillaan kaksi 24kpl tölkki salkkua salkku per päivä.

Arkena vedän 1-2 kaljaa päivässä. Minä en kuitenkaan pidä tätä minään ogelmana, krapulaankin on tottunut. Pahinta ovat vaa nää horkat sunnuntaina ja maanantaina. Yleensä maanantaihin on parantunut.

Itse ihan tyytyväinen omaan alkoholin käyttöön paitsi että rahaa vaan palaa tuohon että pitäis sen vuoksi vähentää.

Terveyttä tuo ei kuitenkaan vienyt. Terveys on vaan mennyt stressin takia ja uniongelmien takia näitäkään ei ollut kun lomalla olin.

Vois melkein sanoa että on terveellisempää vetää vaikka 12 pulloa kaljaa joka päivä ja olla työttömänä ja nukkua hyvin kuin esim käydä töissä vetää naamaan piristeitä, särkylääkkeitä ja unitabuja ja kohta pitäis hakea jo mieliala lääkeitäkin tai ostaa katukaupasta amfetamiinia.

• kohtuuraitis hoitaja

Missä on sinun miehen elämäsi? Harrastuksesi, tulevaisuudensuunnitelmasi, oma vaimo ja lapset? Seurustelin nuorempana samanlaista tahtia juoneen nuoren miehen kanssa. Hän oli tyttöjen tavoittelema, hauska ja mukava mies, hyvännäköinenkin. Hänellä oli vakituinen työpaikka ja rahat riittivät hyvin juhlimiseen. Nyt on valtava kaljamaha edessä, eturauhanen vaivaa, sänkyhommiin ei kykene (silloinkin nuorena vain krapulassa), horkka on ainakin kerran viikossa, nimittää itse sitä liskojen yöksi ja herää aamuisin hiestä märkänä. Minä lähdin ensin, sitten seuraava ja taas seuraava tyttöystävä. Työpaikka meni jo vuosia sitten, samoin asunto. Äiti antaa välillä vitosen tai kymppin "kun pitäis mennä kavereiden kanssa juomaan oluet".. tosin äiti ei tiedä, että pojalla on porttikielto entisiin kantapaikkoihin. Entinen hyvännäköinen mies näyttää 20 vuotta vanhemmalta, selkä ei kestä työtekoa, mukavuus on vaihtunut aggressiivisiin yhteydenottoihin ventovieraiden kanssa ja satunnaisesti tavatessa havaitsee, "ettei ratas enää oikein pyöri". On vain ajan kysymys kun henki on pois.
        Joten ole hyvä vaan, jatka samaan malliin!

• Ohrapirtelö lihottaa

Ootko tietoinen siitä, että oluessa on aika tavalla hiilihydraatteja, jotka muuttuu elimistössä sokeriksi. Tuota tahtia saat ennen pitkää diabeteksen, ellei sulla jo ole. Juicekin sanoi vielä eläessään että hän on makee jätkä, mutta munuaiset oli sökönä ja joutui käymään dialyysissä. Ja entäs ulkonäkö sitten - iso vatsa miehellä on useimpien naisten mielestä aika vastenmielinen.

• alkkis90

ongelma minulla! Paitsi että ikää löytyy 20 vuotta ja viinaa on juotu 5.

• jyhgygj

"Viina" ts. alkoholi on siitä huono juttu, että mitä parempi sietokyky sille on, sitä enemmän kannattaa varoa, ettei tule alkoholista riippuvaiseksi. Minä itse en koskaan juo siten, että sammuisin, enkä muistianikaan ole menettänyt, kuin muistaakseni kerran kauan sitten nuoruudessani ja silloinkin vahingossa, kun nautin boolia, joka olikin sitten ärhäkämpää, kuin olin luullut. Sun kohdalla voi todella olla kyse siitä, että kannattaisi ehkä olla huolissaankin, jos tosiaan tuon ikäinen olet, kuin kerrot ja jos sinulla tosiaan kymmenen vuotta olisi takana kosteampaa elämää.

Vaarallista voi olla, jos joku juo päihtyäkseen siten, että ei pelaa tolkku. Päihtymistarkoitus ei pitäisi olla ensisijaista, jos nauttii alkoholia. Joskin pelkkä ns. tissuttelukin voi olla ongelmaksi asti, jos siitä tulee pakonomainen tapa.

En ole neuvonantaja, mutta kannattaa ehkä puhua läheisille. Yrittää eroon hankalasta tilanteesta.

Itselläni ei ole alkoholin kanssa ongelmaa, mutta kateellinen melkein olen joillekin tuntemilleni, joilla on sen verran huono sietokyky alkoholille, etteivät he edes pysty juomaan. Itselläni se on bileissä aina sitä, että siinä vaiheessa kun muut jo ovat hönössä, korkeintaan minä ja pari muuta vielä seisotaan vesiselvinä, kärjistääkseni. En kylläkään koskaan pysty juomaan siten, että oksentaisin tai sammuisin, eli jokin sisäinen varoituskello siinä kai sanoo, milloin on aika lopettaa litkiminen. Perisuomalaiseen tapaan mulla kuitenkin olisi geneettisesti aika suurikin mahdollisuus tulla alkoholistiksi, sellaisen mahdollistavissa sopivissa olosuhteissa. Luulen kuitenkin, etten nauttisi alkoholistin elämästä, eli tuskin niin käy.

Luulen, ettet sä aloittaja ole kirjoituksesi kanssa yksin. Tarkoitan, että ns. suomalainen yhteiskuntahan suorastaan melkein kannustaa ihmisiä juomaan, asiaa tehostetaan törkeällä alkoholimainonnalla ja olen itsekin törmännyt joskus siihen, että sitä kummastellaan, jos ei halua ottaa jossakin tilanteessa napanderia, missä muut ottavat.

Hyvä ohjesääntö olisi kai, että iloon voit ottaa, et suruun ja älä koskaan ota, jos tiedät, ettei se ole hyväksi.

• Mie kans

Hei
        En jaksanut edes lukea kaikkia viestejä, joten en tiedä onko sinulla jo kerrottu maailmanlaajuinen varsin toimiva tapa päästä viinanhimosta. Ja ei, en puhu jeesuksesta tahi muista uskonnoista. Itse raitistuin 25-vuotiaana vertaistukiryhmien avulla, ilman hoitolaitoksia. Ryhmiin mennessäni en edes tiennyt olevani alkoholisti, juominen aiheutti vaan tuskaa ja elämä tuntui olevan hallitsematonta. Lopettamista en edes uskaltanut ajatella. Huomasin kuitenkin ettei minun kohdalla ns. itsekuri riitä, löysin itseni kerta toisensa jälkeen itsevihassa krapulaisena. Mikä helvetti minussa oli vikana?

Nyt olen viidettä vuotta raittiina, elän elämää niin täysillä kuin luulen että on mahdollista:) Ei raitistumiseen tarvita jeesusta eikä vuosikymmenten katuojassa rypemistä, jokaisen oman tuskan pitäisi riittää mittariksi sille, onko juotu "tarpeeksi".

BTW, A-klinikoilla käydessäni minua on yritetty opettaa kohtuukäyttämään ja todistin sen kohdallani useampaan otteeseen ettei tämä ole mahdollista. Se on joko tai. Jos viinaa otan vähänkin niin homma karkaa suht pian käsistä. Ehkä kerran pari onnistun jättämäään lasilliseen ja tällä oikeutan itselleni homman jatkumisen. Lopputulos on kuitenkin aina, hitaammin tai nopeammin, sama.

Meitä raittiita "normaaleja" nuoria on ja paljon:) Et ole yksin!

Voimia valitsemallasi tiellä x

• Jeesus takaisin

En siltikään halua muuta kuin jotain muuta!

Ja uskon että juurikin usko pelastaisi....

Minne menen Tampereella livenä, jos haluan korvata uskoni ihmissuhteella?

• nainen 24

Mene ihmeessä hoitoon ennen kuin pilaat oman terveytesi ja elämäsi. Apua saa vaikka mistä. Katso vaikka kaupunkisi/kuntasi nettisivuilta. Et todellakaan ole yksin ongelmasi kanssa! Apua löytyy ja on niin paljon monia muitakin nuoria, joilla on ihan sama ongelma. (Voin sanoa, että olen itse yksi niistä.)

Koita löytää jotain muuta "kivaa", mukavaa sisältöä elämääsi. Esim. joku tosi kiva harrastus, urheilu ym, jonka parissa olisi mukavaa viettää viikonloppua ja iltoja. Sitä kautta voisit saada myös uusia kavereita, jotka eivät ole joka viikonloppu baarissa ja ryyppäämässä.

Tsemppiä sulle :)

• fasaani m

monen eri miehen möyhennös olet? vaikutat usean eri miehen jätesangolta

• vouh

Se on jo alku eheytymiselle että tiedostaa ongelmansa ja pystyy siitä edes kirjoittamaan..kyllä se muuten helpottaa!Itse tiedän sen tien ja nyt jo 3 vuotta raittiina,uudessa ammatissa pian ja elämäni saanut järjestykseen voin sanoa että monta vuotta meni että itsellensä myönsi,saati lopulta sen ääneen sanoi että olen alkoholisti.Se vaati täydellisen tutustumisen itseensä,kuka on ja miksi koska niin ulkoa ohjattava olin!Sinun kannattaa hakea apua..käyt aa:ssa jossa on vertaisia ja jossa sinua neuvotaan..suuret muutokset alkavat pienistä teoista!

• kova suomalainen

Olen suomalainen ja siksi annan sinulle hyvän neuvon. Et sinä aivan alhaalla ole jos kerran pystyt käyttämään internettiäkin, joten valitusvirtesi lienee aiheeton.

Jos haluat ryypätä oikein kunnolla niin tee se, mitä siellä valitat. Virosta saa halpaa viinaa ja seassa jotain mömmöä mutta mitä siitä. Päästäänhän sitten ongelmasta eroon. Ongelma olet sinä. Tämä on se oikea, kova suomalainen ajattelutapa. Älä vaan luule että joku sinua täällä paskamaassa auttaa.

• HEIL.

Onnettomnat pellet!

• pfrskt

Muutos lähtee omasta itsestä, tahdosta, mutta antabus on erittäin hyvä apuväline raitistumiseen, toimi mulla.

• Juhlat

Eikös tuo ole aika ikävää olla aina humalassa tai krapulassa. Varsinkin nuo krapulat on aivan hanurista.

• majuri fin

Päivä ja viikko kerrallaan.

• No chemical romance

Juu itse lopettelin myös melko nuorena 25v, elämä tuntui nähdyltä ja koetulta, oli melko rikki ja pää jäässä:)
        nyt 40 ja toista kymmentä vuotta ilman alkoa,lopetin myös tupakan ja aloin miettiä mitä aineet tekevät keholleni ja mielelleni, itsellä juominen liittyi kavereihin ja sosiaaliseen käyttäytymiseen, kuviot oli vähän väärät, kun lopetin juomisen myös suurin osa "kavereista" jäi, muutama hyvä ystävä jotka ovat kulkeneet mukana kokoajan ja arvostavat päätöksiäni, nyt en edes halua ajatella elämää viinana kanssa voi henkisesti ja fyysesti todella hyvin, elämän ilo on palautunut uudelle tasolle, viina vie monta hyvää elämää sinulla on nyt mahdollisuus muuttaa tulevaisuutesi kaikki on kiinni omasta haluista ja omista valinnoistasi...voimia sinulle :D

• dwqrw3qrwerwe

Ensinnäkin ei kannata kysellä neuvoja vaikeaan asiaan tällaisella palstalla, jossa 90-prosenttia vastauksista ovat idioottien kirjoittamia. Suoli-24 on kunnostautunut vähä-älyisten teinien mellastuskenttänä.

Sinuna tutustuisin Päihdelinkin nettisivustoon, josko sieltä löytyis asiallista tukea ja neuvoja.

http://www.paihdelinkki.fi/pikatieto/?c=Alkoholi

• roope_hei49v

Ensinnäkin sinua ei kukaan muu voi auttaa, kun sinä itse. siitä se alkaa ja selviytymis keinoja on monia.
      ahdistukseesi ja juomiseen auttaa tosiaan avautuminen siis paineitten päästö. suosittelisin kanssa jo
      täällä ennenkin ehdotettua menoa AA:han tai kiltaakin puhumaan asiasta. on hyvä kuulla ns. vanhojen
      ryyppyveikkojen selviytymis tarinoita ja entisiä oloja. tämä ihan omasta kokemuksestani, tulin ja olin ns.
      kaappijuoppo vuosia ja koin saman laatuisia ongelmia kanssa ja monia juttuja kokeilin ensin ja menin
      kaverin kanssa kiltaan ja siellä rupesin tajuumaan oman tilani ja tulevaisuuden näkymän mihin kaikki
      johtaa lopulta jos jatkan juomista. siellä ei kukaan tuomitse eikä vaadi mitään, vaan yrittää auttaa esim.
      sinua tajuumaan oman tilasi ja kertoa yhdestä vaihtoehdosta miten selviytyä jatkossa.
      Ps. ei tämäkään kaikille sovi, mutta kannattaa ainakin yrittää tätäkin mahdollisuutta !
      T. Ryypätään yhdessä raittiiksi.

• Jonttu 24

Join kans aikanani liikaa kun oli vähän vaikea aikuiselämään siirtymisen vaihe. Onneksi siitä kehityin henkisesti ja päätin pari vuotta sitten pitää 7 viikon tipattoman. Sen jälkeen olen juonut kerran viikossa - muina päivinä ei pisaraakaan missään muodossa. Röökin kanssa tein saman vuosi sitten.

Olen aina urheillut säännöllisesti, etenkin viimeiset 3 vuotta. Laitan kalenteriin aina päivän kohdalle merkinnän, olenko silloin salitreeneissä vai uimassa vai kamppailulajeissa. Olen myös terveyssyömisestä innostunut ja ylipäätään hyvin valveutunut ihminen maailmankaikkeudesta - terveyskäsitys on osa sitä.

Vielä olen ajatellut pyrkiä niinä juomispäivinä seitsemässä kaljassa pysymiseen, eikä pitää aina itsestään selvänä, että juodaan perskännit.

Ota ittees niskasta kiinni ja ala urheilemaan, hanki joku mielenkiintoinen harrastus esim musiikin parista, ja ala välittämään terveydestäsi itsekkäästi. Alkoholi ei ole se ongelma, vaan sinun sisäinen maailmasi.

• Veekeeen!d

Kuulostat ihan perussuomalaiselta. Viinapullo perjantaina!

• korkki.kiinni

Dokaisin itsekin 14v alkaen ja nyt olen reilun vuoden ollut kännäämättä. Tuo tunne, ettei ole ketään, jolle puhua - on pelottava-, koska se on totta! Ei voi puhua muille, ennenkuin on puhunut itselleen. Kenelle lapsesta asti juonut asioitaan puhuisi? Täälläkin sait vastauksia vaikka miten paljon ja yksikään niistä ei tuskaasi lievitä.

Juomisen lopetus on yksinkertaista. Pane korkki kiinni ja pidä se kiinni. Jatko on vaikeampaa, koska apua ja tukea saadaksesi joudut tekemään ensin pirullisen työn... Matkan korviesi väliin, jossa vastaat itse kysymyksiisi. Sinun elämä ei ole sinun ulkopuolella vaan sinussa. Olet juonut itsesi hukkaan, joten ilman pulloa olet avuton ja alasti.

Tulee itku ajatellessa korkin sulkemisen jälkeisiä aikoja. Mutta sä selviät myös! Jos vaan haluut.

• vähähiilarinen

Viinanhimot lähtee sillä, kun alat vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle. Verensokerin tasaantuminen vie alkoholin juomishalut täysin. Näin kävi itselle. Todella monella alkoholistilla on diabetes.

Sinun vaan pitää ensin itse tahtoa sitä viinattomuutta ja selvittää ainakin itselles, mitä yrität lääkitä alkoholilla.
      Jos ei siihen ole tuo verensokerin (ja haiman toiminnan) häiriö niin sitten on psyykkinen riippuvuus, jonka vuoksi haluat turruttaa omat tunteet.

Hyviä jatkoja ja onnistumisen riemua!

• viikonloppudeeku

Viinan juonnissa on hyvä muistaa se asia ettei juo mitään roju aineita kuten olut, lonkku, siideri, viinti sun muut jätteet. Kunnon kirkas viina on hieno asia...saa helposti humalatilan aikaan ja känni on parempi kuin noissa pilipali tissuttelu kamoissa. Eihän niistä edes saa kunnon känniä aikaan ainakaan mulla!! 0,7 pullo vodkaa on hyvä pohja ennen raflaan lähtöä ja sitten kuitenkin rahaa palaa reilusti päälle 120 euroa vähintään. Tosin onhan tätä viikonloppu juopottelua treenattu jo pari vuosikymmentä!! Krapula on se mikä on kärsittävä sunnuntaina ja se on pään heikkoutta että pitää jatkaa jotakin tissuttelua vielä viikollakin!!!!

• juoppohullutus

Tänään kun heräsin vielä vähän kännissä eilisen jälkeen, mulla tuli itku samantien. Ei oo ikinä vielä moista tapahtunu. On niin paha olla, kun mietin mitä kaikkea onnistuin taas mokaamaan kännipäissäni. Kiitos näistä kaikista viesteistä. Nyt ainakin on semmonen fiilis, etten halua juoda enää koskaan, mutta näinhän se usein krapulassa. Viikon sisään on mennyt 3 viinapulloa baarijuomat. Ajattelin edes kokeilla viinan vaihtamista kannabikseen, mutta sitä on paljon vaikeempi saada ku viinaa. Ja muuten, luin nämä kaikki viestit ja huomasin monen olettavan minun olevan mies. Asiahan ei näin ole.

• uusi päivä huomenna
        juoppohullutus kirjoitti:

Tänään kun heräsin vielä vähän kännissä eilisen jälkeen, mulla tuli itku samantien. Ei oo ikinä vielä moista tapahtunu. On niin paha olla, kun mietin mitä kaikkea onnistuin taas mokaamaan kännipäissäni. Kiitos näistä kaikista viesteistä. Nyt ainakin on semmonen fiilis, etten halua juoda enää koskaan, mutta näinhän se usein krapulassa. Viikon sisään on mennyt 3 viinapulloa baarijuomat. Ajattelin edes kokeilla viinan vaihtamista kannabikseen, mutta sitä on paljon vaikeempi saada ku viinaa. Ja muuten, luin nämä kaikki viestit ja huomasin monen olettavan minun olevan mies. Asiahan ei näin ole.

onko uhri mies vai nainen. Kuka tahansa voi sairastua alkoholismiin.

Raittius on helpointa päivä kerrallaan -ohjelmalla ja toisten alkoholistien tuella. Tartu siihen mahdollisuuteen, jos haluat lopettaa juomisen.

• mantra santra
        uusi päivä huomenna kirjoitti:

onko uhri mies vai nainen. Kuka tahansa voi sairastua alkoholismiin.

Raittius on helpointa päivä kerrallaan -ohjelmalla ja toisten alkoholistien tuella. Tartu siihen mahdollisuuteen, jos haluat lopettaa juomisen.

Tuo "päivä kerrallaan" ohjelma sitä, että aamulla herätessä vannotaan itselle ettei tänään ota ja illalla nukkumaan käydessä kiitetään korkeampaa voimaa raittiista päivästä?
        Huh huh!

• tulos...
        mantra santra kirjoitti:

Tuo "päivä kerrallaan" ohjelma sitä, että aamulla herätessä vannotaan itselle ettei tänään ota ja illalla nukkumaan käydessä kiitetään korkeampaa voimaa raittiista päivästä?
        Huh huh!

tyhjät lupaukset joutavat romukoppaan.

• Maroolofi
        mantra santra kirjoitti:

Huh huh!

Ei tarkoita. Se tarkoittaa sitä, että jos tänään on hyvä olla ilman huikkaa, niin illalla voi olla tyytyväinen itseensä kun ei tullut otettua.

• t. voipytty
        Maroolofi kirjoitti:

Ei tarkoita. Se tarkoittaa sitä, että jos tänään on hyvä olla ilman huikkaa, niin illalla voi olla tyytyväinen itseensä kun ei tullut otettua.

Nukkumaan käydessä voi olla kiitollinen raittiista päivästä. Koskee siis alkoholistia. Jos on normaali kohtuukäyttäjä, niin ei silloin tarvitse raittiista päivästä olla erikseen kiitollinen, jos sen on itse päättänyt.

• juoppohullutus
        t. voipytty kirjoitti:

Nukkumaan käydessä voi olla kiitollinen raittiista päivästä. Koskee siis alkoholistia. Jos on normaali kohtuukäyttäjä, niin ei silloin tarvitse raittiista päivästä olla erikseen kiitollinen, jos sen on itse päättänyt.

No joo kaveri pitää huomenna pippalot...en haluu olla menemättä, koska tuntuu et jäisin jostain paitsi. Oon myös kokeillu selvinpäin bileissä olemista, eikä kyllä ollu kivaa vaikka kuinka yritin. Nyt tarttisin oikeesti jotain muuta päihdettä, mut mistäs tähän hätään saan. Oon aika varma, että juon huomenna:/ Miten saisin juotua vain vähän....

• ap

No joo kaveri pitää huomenna pippalot...en haluu olla menemättä, koska tuntuu et jäisin jostain paitsi. Oon myös kokeillu selvinpäin bileissä olemista, eikä kyllä ollu kivaa vaikka kuinka yritin. Nyt tarttisin oikeesti jotain muuta päihdettä, mut mistäs tähän hätään saan. Oon aika varma, että juon huomenna:/ Miten saisin juotua vain vähän....

no tästä se taas lähtee....

• hyvin / huonosti?

onnistuivat?

• kohtuuraitis hoitaja

Siellä kommentoidaan välillä myös nuorten miesten kirjoittamia viestejä, joten saattoi minullakin mennä puurot ja vellit sekaisin. Käypä ihan selvinpäin katsomassa jossain pienessä kantaporukan pystyssä pitämässä baarissa vakituiseen asiakaskuntaan kuuluvia naisia. Möreä-äänisiä, karskeja, lihavia (ennen riutumisvaihetta), miehekkään oloisia ulkoiselta habitukseltaan, kuten myös käytökseltään. Minä en naisena haluaisi omalle kohdalleni moista kohtaloa. Sen verran pitäisi itseään rakastaa, että pitää itsestään hyvää huolta ja katsoo ansaitsevansa paremman elämän. Vuosien päihteiden käytön aiheuttamat muutokset ovat usein peruuttamattomia, katuminenkaan ei siinä auta.

• ap
        hyvin / huonosti? kirjoitti:

onnistuivat?

No mokailin ja sikailin taas ihan kunnolla. En viittis sen tarkemmin tässä eritellä ettei mua tunnisteta. Ja join tietysti ne perseet, ehän mä osaa juoda kohtuullisesti:/ Surkeaa. Masentaa tosi paljon. Niin paljon, että oon ajatellu, että mun olis parempi kuolla. Pian.

• aina on topia!
        ap kirjoitti:

No mokailin ja sikailin taas ihan kunnolla. En viittis sen tarkemmin tässä eritellä ettei mua tunnisteta. Ja join tietysti ne perseet, ehän mä osaa juoda kohtuullisesti:/ Surkeaa. Masentaa tosi paljon. Niin paljon, että oon ajatellu, että mun olis parempi kuolla. Pian.

yön yli että kannattaisko lopettaa mieluummin juominen kuin elämä.

• Ex juoppo
        aina on topia! kirjoitti:

yön yli että kannattaisko lopettaa mieluummin juominen kuin elämä.

viinankäytön lopettamisen ohella tehdä työtä päässäsi sen asian eteen myös, että lopetat KAIKISSA bileissä käynnit. Luopumisen tuska voi olla suuri juuri siksi. Viinan vielä selättäis mutta bileitä ei voi jättää väliin, niinhän? Kuulostaa tutulta. Sun TÄYTYY luopua molemmista!!!!!!

Ps: On muuten kivaa kun voi ostaa kaikkea kivaa ja matkustaakin nykyisin. Ennen meni kaikki rahat viinaan, eikä riittänytkään.

• ap
        Ex juoppo kirjoitti:

viinankäytön lopettamisen ohella tehdä työtä päässäsi sen asian eteen myös, että lopetat KAIKISSA bileissä käynnit. Luopumisen tuska voi olla suuri juuri siksi. Viinan vielä selättäis mutta bileitä ei voi jättää väliin, niinhän? Kuulostaa tutulta. Sun TÄYTYY luopua molemmista!!!!!!

Ps: On muuten kivaa kun voi ostaa kaikkea kivaa ja matkustaakin nykyisin. Ennen meni kaikki rahat viinaan, eikä riittänytkään.

Muttakun ystävät on mulle niin tärkeitä ja mun ystävät tykkää pitää juhlia. Ne tosin osaa ottaa kohtuudella sitä viinaa... Ei me muuten oikeastaan kauheesti vietetäkkään aikaa yhdessä kuin viikonloppuisin, koska jokaisella on työt eri aikaan ja opiskelut sun muut. Viikonloppuisin on kiva nähä kaverieta ja rentoutua. Ja kivaa mulla onkin aina, ennekun karkaa mopo käsistä. :/

• Maroolofi
        ap kirjoitti:

Muttakun ystävät on mulle niin tärkeitä ja mun ystävät tykkää pitää juhlia. Ne tosin osaa ottaa kohtuudella sitä viinaa... Ei me muuten oikeastaan kauheesti vietetäkkään aikaa yhdessä kuin viikonloppuisin, koska jokaisella on työt eri aikaan ja opiskelut sun muut. Viikonloppuisin on kiva nähä kaverieta ja rentoutua. Ja kivaa mulla onkin aina, ennekun karkaa mopo käsistä. :/

Tuohan se on se ongelma. Mullakin kaikki kaverit käyttävät alkoholia. Jotkut ongelmallisesti, toiset taas hyvin vähän. Kuitenkin niitten kanssa tulee enempi pyörittyä, joilla on samantapainen juomatapa. Raittiita kavereita mulla ei ole, mutta se on oma valintani.

• Ex juoppo
        ap kirjoitti:

oikotietä onneen ei ole. Eikö kavereita voi tavata muuten kuin viinan merkeissä?
        Tai täytyy hankkia kavereita jotka eivät juo. Kukaan muu ei voi tehdä päätöstä sinun puolestasi. Itsekin join varmasti suurimmalta osilta tuon sosiaalisuuden/ kaverien takia vuosikymmenen, mutta siinä vaiheessa aloin miettiä kun ei niistä sosiaalisista tapaamisista sitten enää muistanut juuri mitään. Mitä järkeä? Rahat meni, muisti meni ja kaiken päälle kaikki mokailut.
        Ilmeisesti et ole juonut vielä riittävästi. Uskon että kun niin käy, vaakakupissa painoarvot muuttuvat. Sitten sinulla ei ole enää paljon vaihtoehtoja, jos järkeä on enää hitustakaan jäljellä. Valintahan on sinun, ja vain sinä teet sen päätöksen.

Minäkin olen nainen.

• ap

Nyt on kyllä viime viikot menneet niin penkin alle kuin voi mennä. Tästäkin vuodesta on tullu vietettyä suurin osa humalassa. Unettomuus ja lievät delirium-oireet(?) on alkanu masentaa aikalailla. Ja noilla oireilla siis tarkotin semmosta hirveetä kuolemanpelkoa, ahdistusta, itkua. Tuntuu todellakin siltä, että seinät kaatuu päälle. Ahdistukseen on ollut pakko loiventaa ja se kyllä auttakin heti. Kaikki ok niin kauan ku sen jättää siihen yhteen tai kahteen bisseen tms. Oon kännissä tehnyt ja sanonut taas niin kamalia asioita, että on ihme, kun saan vielä olla tässä. Haluaisin vaan kuolla pois, mutta muiden, mulle tärkeiden ihmisten takia sitkuttelen vielä.

• ite et enää pärjää

jo hoitoon, jos haluut muutosta elämääsi.

• Kosanderille Ei

Toi ei mene itsestään ohi ,, kois saman ja homma eteni melkein hautaan ,,, saatana että oli karmeeta elämä ,, lukuisten katko ja a klinikka käyntien jälkeen menin AA kerhoon ,. suosittelen lämpimästi ,, löysin jotain jonka olemassaolosta olin vain haaveillut ,, tv 9 vuosi raittiina alkanut ;-))

• herätkää auttamaan

näky kun nuori mies on alkoholisoitunut ja vielä jos koirakin saa sitä katsella, eikä kukaan välitä.

• space45563
        herätkää auttamaan kirjoitti:

näky kun nuori mies on alkoholisoitunut ja vielä jos koirakin saa sitä katsella, eikä kukaan välitä.

Mistä helvetistä revit rahat ryyppäämiseen? Itsekkin olen parikymppinen kundi ja nytkin on sellaset viinanitkut että ei hyvää päivää. Onneksi kohta tulee opintolaina taas niin pääsee ottamaan kuppia kokorahan edestä!

• juomisesi ja

epätoivoiset ajatukset?

• holisti-85

Mä oon käyttänyt nettiä hyvänä apuna tuon alko-ongelman kanssa. Ryhmissäkin käyn. Yksin painiminen viinaongelman kanssa on vaikeeta, eikä se onnistu, vaikka miten haluaisi.
      Vertaistuki on paras, ja mun mielestä ainoa toimiva apu kyseisen ongelman kanssa painiville.
      Mä alotin dokaamisen 13vuotiaana. Viina meni opiskelun ja ihmissuhteiden edelle 15vuotiaana.
      Sillon sain juomisen loppumaan, ja kaksi vuotta selvisin ilman sen suurempia ongelmia. Mut tietystihän se viina tuli takasin kuvioihin.
      Päihdekuntoutukseen menin 19vuotiaana. Tavoitteena kohtuukäyttö. Se onnistuikin pitkän aikaa, ihan viime vuoteen asti.
      Sitten tuli eteen sellaiset jäävuoret, etten edes välittänyt alkaa selvinpäin oloa yrittämään. En, vaikka mulla on kolme lasta.
      Meni mielenkiinto kaikkeen. Masennuin, ja join tietyst lääkkeeks.
      Mut onneks tapahtu jotain, itsekään en tiedä mitä, mutta iski muhun kun salama kirkkaalta taivaalta, että mä en yksinkertaisesti voi juoda enää! Viina ei ole mun juttu, ja mun on turha edes yrittää uskotella itselleni, saatika sitten muille, että mä pystyisin juomaan vaan sillontällön.
      Mä olen holisti.
      Nyt oon raittiina ollu 2kk, viinaa on tehnyt mieli tosi harvoin, ja sillon kun sitä on mieli tehnyt ni himo menny tosi nopeesti ohi.
      Vaikeinta mulle taitaa tässä olla se, että kun eteen tulee joku ongelma, mun täytyy selvittää se selvinpäin, en ota sitä huikkaa, en vaikka miten tuntuis että sen tarviin

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe