AJOANKKURISTA

KIITOLLINEN

MILLAINEN HALKAISIJA PITÄÄ OLLA ISOMPI JA
PIENEMPI REIKÄ? SEKÄ KUINKA PITKÄ SEN TULEE OLLA.
OLEN AJATELLUT TEHDÄ SEN ITSE VANHASTA
PURJEESTA.TARVITSEEKO OLLA JOTAIN PAINOJA?
MUUTA MITÄ PITÄISI TIETÄÄ?KIITOKSIA ASIALLISISTA
NEUVOISTA.

14

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • js

      mulla on semmoinen itse tehty ns. laskuvarjo ajo
      ankkuri,sen mitan ovat 2,5 m halkaisia ja 3 m
      pitkä se on ommeltu n 40 cm kapeista suikaleista,
      narut täytyy olla riittävän pitkät.vene painaa n.
      6 tn, ps. kyllä pitää

      • js

        onhan siinä toisessa päässä naru kiinni että sen
        saa helposti pois!!!!!!


    • Kuunarin kippari

      Selvittäkää ensin, mihin tarkoitukseen
      tarvitsette ajoankkuria?
      Jos tarvitsette sen "siistillä kelillä" sen
      vuoksi, että moottorissanne on ilmennyt
      käyntihäiriö, varsinainen ajoankkuri, joka
      minimoi veneen ajautumisen, saattaa olla todella
      tarpeen.
      Jos kuitenkin kysymys on myrkystä, ajoankkuri on,
      ainakin niiden kertoman mukaan, jotka ovat sen
      kokeneet, liian raju peli. Ajoankkurin
      tarkoituksena onkin silloin vain pitää veneen
      perä päin tuulta. Silloin ajoankkurin tehtävän
      hoitavat parhaiten veneessä olevat köydet, joita
      lasketaan veneen perästä tarpeen mukaan. Pelkkä
      köysi ajoankkurina on siinä suhteessa hyvä, että
      sen jaksaa myös vetää takaisin - kun sen sijaan
      varsinainen ajoankkuri jouduttaneen uhraamaan,
      jos halutaan lähteä jatkamaan purjehdusta.
      Kokemukseni mukaan 2-mastoinen vene painuu 22 m/s
      myötätuulessa noin 4 solmun nopeudella. Kevyt
      vene saattaa ajautua ehkä hieman nopeammin. Neljä-
      viisi tuollaista 50 metrin pituista köyttä
      jarruttaa tätä ajautumisvauhtia ihan riittävästi,
      ja takaavyöryvien aaltojen kannalta on parempi,
      jos veneellä on sentään jonkin verran vauhtia.

      • A9

        Koska asiantuntemusta taas on tarjolla, kerron ja
        kyselen: itse olen ollut moottoriveneellä
        muutaman kerran tilanteessa, jossa syystä tai
        kolmannesta on kone sammunut pahassa paikassa ja
        kelissä. Syitä esim. ajelehtiva narunpätkä
        potkuriakseliin tai oma moka tankkien kanssa
        pelatessa. Aina on pelastuttu ankkurilla, koska
        vettä ei ole ollut liikaa alla, siitähän se paha
        paikka lähinnä syntyy.

        Varsinaisia myrskykokemuksia ilman konetta ei
        ole. Koneen kanssa kyllä. Herääkin kysymys, mihin
        koko ajoankkuria moottoriveneessä tarvitaan.
        Sellainen kyllä löytyy, itse tehty. Siinä
        aukkojen mitat ovat n. 80/20 cm, pituus ehkä 150.
        Vene 5tn. Kauniilla ilmalla k.o. tötterön nosto
        oli hikistä hommaa, vaikka se tosiaan ollee
        tositilanteessa pulmista pienin, ehkä jopa
        osoitus vehkeen tehosta.

        Tarpeen vaatiessa laskisin sen keulasta, koska
        peräpää on aika matala, mutta keula ei. Näin siis
        meillä. Olisi kiintoisaa kuulla muilta
        kokemuksia, mitoitus, materiaalit sun muuta.
        Kysessä on sen verran vaikeasti testattava laite,
        että ilmeisesti vasta tositoimissa näkee, mikä
        meni pieleen. Siksi kommentteja kaikilta jotka
        niihin ovat joutuneet, kiitos.


      • Epätietoinen

        Lasketaanko ajoankkuri veneen perästä??? Eikö vene
        ota aallot vastaan paremmin keula edellä??? Suurin
        osa veneistä on enemmän tai vähemmän tasaperäisiä
        ja miten käy purjeveneen peräsimen perä edellä
        roikuttaessa. Luulisi kääntyvän jompaan kumpaan
        reunaan ja hajottavan paikat ennen pitkää.

        Vastatkoon ken tietää...


      • Kuunarin kippari
        Epätietoinen kirjoitti:

        Lasketaanko ajoankkuri veneen perästä??? Eikö vene
        ota aallot vastaan paremmin keula edellä??? Suurin
        osa veneistä on enemmän tai vähemmän tasaperäisiä
        ja miten käy purjeveneen peräsimen perä edellä
        roikuttaessa. Luulisi kääntyvän jompaan kumpaan
        reunaan ja hajottavan paikat ennen pitkää.

        Vastatkoon ken tietää...

        Ei ajoankkuri pidä venettä paikallaan. Se vain
        hidastaa ajelehtimista. Ainakin purjevene saa
        takilallaan niin paljon vauhtia, että se on jopa
        ohjattavissa. Koettakaa kuvitella, mitä
        suuripinta-alaiselle peräsimelle tapahtuu, kun
        keulaan lyövä aalto antaa veneelle
        vauhtisysäyksen. Vene on hetkessä poikittain, ja
        juuri sitähän me haluamme ajoankkurin avulla
        estää.
        Lukemani valtameripurjehtijan kannanotto siitä,
        että perästä laskettu köysi on paras ajoankkuri,
        perustuu juuri siihen, että se pitää veneen
        suunnassaan. Jos veneen perä on vähänkään oikein
        muotoiltu, ei perästä tuleva aalto suinkaan
        rojahda kannelle, vaan vene nostaa pyllynsä ylös
        ja kiitää jyrkkää alamäkeä keula kohisten, ja
        samalla aalto menettää suurimman osan voimastaan.
        Juuri soivasti jarruttava "ajoankkuri" auttaa
        venettä pysymään automaattisesti suunnassaan.
        Tällä en pyri kiistämään sitä, etteikö joissakin
        veneissä, varsinkin moottoriveneissä, joista
        minulla ei ole kokemusta, tilanne voisi olla
        täysin toinen.
        Mutta eihän oman veneen käytöksen testaaminen ole
        kovinkaan hankala juttu. Todella kovassa kelissä
        vain avomerelle ja sitten moottori sammuksiin
        (tai jos on skagis, niin voihan panna sen vain
        vapaalle). Ja sitten odottaa hetken, että näkee,
        mitä tapahtuu, jos ei tee mitään. Ja sitten
        köyttä mereen, ensin perästä, ja sitten voi
        vaihtaa ja viedä ne keulaan, vaikka siinä joutuu
        tietysti hetken olemaan poikittaisaallokossa,
        mutta niinhän se tositilanteessakin tapahtuu.
        Ja turvallisuuden maksimoimiseksi on tietysti
        hyvä, jos reissulla on mukana toinen
        merikelpoinen vene, sillä joka sortin
        kommelluksiin pitää varautua.


      • Saariston kiertäjä

        Ajoankkurin tarkoitus on pitää (lähinnä
        moottoriveneen)keula päin tuulta myrskyssä
        avomerellä kone tai muun vastaavan vian sattuessa
        koska vapaasti ajalehtiessaan vene kääntyy kylki
        päin tuulta ja kaatumisvaara on ilmeinen ja ranta
        kaukana.Saaristossa lähinnä odotellaan että vene
        ajautuu saaren rantaan ja hypitään maihin mutta
        avomerellä joudutaan ehkä ajelehtimaan kauankin
        ennenkuin apu saapuu.Joten ei se ajoankkurin
        takaisin saaminen niin tarpeellista olekaan mutta
        on tosi tärkeä kapine onnettomuuden sattuessa.


      • Kokematon moottoriveneilä
        Saariston kiertäjä kirjoitti:

        Ajoankkurin tarkoitus on pitää (lähinnä
        moottoriveneen)keula päin tuulta myrskyssä
        avomerellä kone tai muun vastaavan vian sattuessa
        koska vapaasti ajalehtiessaan vene kääntyy kylki
        päin tuulta ja kaatumisvaara on ilmeinen ja ranta
        kaukana.Saaristossa lähinnä odotellaan että vene
        ajautuu saaren rantaan ja hypitään maihin mutta
        avomerellä joudutaan ehkä ajelehtimaan kauankin
        ennenkuin apu saapuu.Joten ei se ajoankkurin
        takaisin saaminen niin tarpeellista olekaan mutta
        on tosi tärkeä kapine onnettomuuden sattuessa.

        Eikö sekin toimi jollain lailla ajoankkurina kun
        ei ylety pohjaan ja jos yltää niin köyttä vain
        lyhemmälle,pysyisi ainakin (moottori)vene
        oikeassa suunnassa tuulen suhteen?


      • Kuunarin kippari
        Kokematon moottoriveneilä kirjoitti:

        Eikö sekin toimi jollain lailla ajoankkurina kun
        ei ylety pohjaan ja jos yltää niin köyttä vain
        lyhemmälle,pysyisi ainakin (moottori)vene
        oikeassa suunnassa tuulen suhteen?

        Unohda ajatus. Voitko olla täysin varma siitä,
        ettei ankkurisi todellakaan tapaa pohjaan? Jos se
        tapaa, sinulla saattaa olla naurussa pitelemistä.
        Ankkurisi paino veneen kummassa tahansa
        ääripäässä huonontaa veneesi käyttäytymistä - se
        hidastaa veneen keinumisliikettä, jolloin aalto,
        tulipa se keulasta tai perästä, kaatuu sen sijaan
        veneen päälle. Myös ankkurin nosto voi olla
        uskomattoman hankalaa. Ota huomioon, että ei
        jokin 5 tai 10 metriä ankkuriköyttä riitä vielä
        mihinkään - kyllä minä panisin perästä jarruksi
        200-300 metriä köyttä eli suunnilleen kaiken
        liikenevän köyden joka on käytettävissä.
        Mutta siellähän on jo veneilykeli. Ajakaa
        veneellänne 4-5 solmun vauhtia ja laskekaa
        perästä esimerkiksi 100 metriä köyttä ja
        tunnustelkaa kädellä, millaisella voimalla se
        jarruttaa. Sillä tavallahan siitä saa hyvän
        käsityksen!


    • 17571

      KYLLÄ PITÄÄ OLLA JA ISOMPIKIN SAA OLLA JA EI HAITTAA VAIKKA OIS VÄHÄN PIENEMPIKIN

    • Ludwig

      Oisko köysiviritys tehokkaampi jos pistäis pitkän köyden molemmat päät kiinni veneesee, vai onko merkitystä? Miksi on parempi laittaa ajoankkuri perästä eikä keulasta?!

      • StormTactics

        Riippuu tilanteesta ja veneestä. Valtamerelle tarkoitetussa purjeveneessä myrskyssä perästä voikin laittaa jotain jarruttavaa (köysiä, renkaan tms.) mutta ei todellakaan ajoankkuria. Tälllöin purjealus kulkee pelkän rikin ansiosta eteenpäin tuulen voimatsa ja vauhtia hillitään jarruttamalla. Tällä estetään aluksen kaatuminen (knock down).

        Moottoriveneessä taas konerikon tms. jälkeen lasketaan ajoankkuti, jotta vene ei käänny kylki aaltoihin ja ajoankkuri lasketaan niin, että veneen keula ottaa aallon vastaan. Yleensä moottoriveneen perä (tasaperä) on huonoin vaihtoehto ottamaan aaltoa vastaan, uppoamisvaara on todellinen. Siksi keula tulee saada käännettyä aaltoa kohden.


    • Ottamallia

      Kyllä täällä on aika hankala antaa kunnon neuvoja ajoankkurin tekoon. Suosittelen että käyt liikkeessä tutustumassa valmiiseen ajoankkuriin ja otat siitä mallia. Eihän se valmiskaan paljon maksa, mutta ymmärrän halusi hyödyntää vanha purje.

      • StormTactics

        Ehkä 18 vuoden odottelu ei ole tehnyt käytetylle purjeelle hyvää. Josten kysyjön ei kannata enää tehdä 18 vuoden odottelun jälkeen vanhasta purjeestaan ajoankkuria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe