MILLAINEN HALKAISIJA PITÄÄ OLLA ISOMPI JA
PIENEMPI REIKÄ? SEKÄ KUINKA PITKÄ SEN TULEE OLLA.
OLEN AJATELLUT TEHDÄ SEN ITSE VANHASTA
PURJEESTA.TARVITSEEKO OLLA JOTAIN PAINOJA?
MUUTA MITÄ PITÄISI TIETÄÄ?KIITOKSIA ASIALLISISTA
NEUVOISTA.
AJOANKKURISTA
14
1130
Vastaukset
- js
mulla on semmoinen itse tehty ns. laskuvarjo ajo
ankkuri,sen mitan ovat 2,5 m halkaisia ja 3 m
pitkä se on ommeltu n 40 cm kapeista suikaleista,
narut täytyy olla riittävän pitkät.vene painaa n.
6 tn, ps. kyllä pitää- js
onhan siinä toisessa päässä naru kiinni että sen
saa helposti pois!!!!!!
- Kuunarin kippari
Selvittäkää ensin, mihin tarkoitukseen
tarvitsette ajoankkuria?
Jos tarvitsette sen "siistillä kelillä" sen
vuoksi, että moottorissanne on ilmennyt
käyntihäiriö, varsinainen ajoankkuri, joka
minimoi veneen ajautumisen, saattaa olla todella
tarpeen.
Jos kuitenkin kysymys on myrkystä, ajoankkuri on,
ainakin niiden kertoman mukaan, jotka ovat sen
kokeneet, liian raju peli. Ajoankkurin
tarkoituksena onkin silloin vain pitää veneen
perä päin tuulta. Silloin ajoankkurin tehtävän
hoitavat parhaiten veneessä olevat köydet, joita
lasketaan veneen perästä tarpeen mukaan. Pelkkä
köysi ajoankkurina on siinä suhteessa hyvä, että
sen jaksaa myös vetää takaisin - kun sen sijaan
varsinainen ajoankkuri jouduttaneen uhraamaan,
jos halutaan lähteä jatkamaan purjehdusta.
Kokemukseni mukaan 2-mastoinen vene painuu 22 m/s
myötätuulessa noin 4 solmun nopeudella. Kevyt
vene saattaa ajautua ehkä hieman nopeammin. Neljä-
viisi tuollaista 50 metrin pituista köyttä
jarruttaa tätä ajautumisvauhtia ihan riittävästi,
ja takaavyöryvien aaltojen kannalta on parempi,
jos veneellä on sentään jonkin verran vauhtia.- A9
Koska asiantuntemusta taas on tarjolla, kerron ja
kyselen: itse olen ollut moottoriveneellä
muutaman kerran tilanteessa, jossa syystä tai
kolmannesta on kone sammunut pahassa paikassa ja
kelissä. Syitä esim. ajelehtiva narunpätkä
potkuriakseliin tai oma moka tankkien kanssa
pelatessa. Aina on pelastuttu ankkurilla, koska
vettä ei ole ollut liikaa alla, siitähän se paha
paikka lähinnä syntyy.
Varsinaisia myrskykokemuksia ilman konetta ei
ole. Koneen kanssa kyllä. Herääkin kysymys, mihin
koko ajoankkuria moottoriveneessä tarvitaan.
Sellainen kyllä löytyy, itse tehty. Siinä
aukkojen mitat ovat n. 80/20 cm, pituus ehkä 150.
Vene 5tn. Kauniilla ilmalla k.o. tötterön nosto
oli hikistä hommaa, vaikka se tosiaan ollee
tositilanteessa pulmista pienin, ehkä jopa
osoitus vehkeen tehosta.
Tarpeen vaatiessa laskisin sen keulasta, koska
peräpää on aika matala, mutta keula ei. Näin siis
meillä. Olisi kiintoisaa kuulla muilta
kokemuksia, mitoitus, materiaalit sun muuta.
Kysessä on sen verran vaikeasti testattava laite,
että ilmeisesti vasta tositoimissa näkee, mikä
meni pieleen. Siksi kommentteja kaikilta jotka
niihin ovat joutuneet, kiitos. - Epätietoinen
Lasketaanko ajoankkuri veneen perästä??? Eikö vene
ota aallot vastaan paremmin keula edellä??? Suurin
osa veneistä on enemmän tai vähemmän tasaperäisiä
ja miten käy purjeveneen peräsimen perä edellä
roikuttaessa. Luulisi kääntyvän jompaan kumpaan
reunaan ja hajottavan paikat ennen pitkää.
Vastatkoon ken tietää... - Kuunarin kippari
Epätietoinen kirjoitti:
Lasketaanko ajoankkuri veneen perästä??? Eikö vene
ota aallot vastaan paremmin keula edellä??? Suurin
osa veneistä on enemmän tai vähemmän tasaperäisiä
ja miten käy purjeveneen peräsimen perä edellä
roikuttaessa. Luulisi kääntyvän jompaan kumpaan
reunaan ja hajottavan paikat ennen pitkää.
Vastatkoon ken tietää...Ei ajoankkuri pidä venettä paikallaan. Se vain
hidastaa ajelehtimista. Ainakin purjevene saa
takilallaan niin paljon vauhtia, että se on jopa
ohjattavissa. Koettakaa kuvitella, mitä
suuripinta-alaiselle peräsimelle tapahtuu, kun
keulaan lyövä aalto antaa veneelle
vauhtisysäyksen. Vene on hetkessä poikittain, ja
juuri sitähän me haluamme ajoankkurin avulla
estää.
Lukemani valtameripurjehtijan kannanotto siitä,
että perästä laskettu köysi on paras ajoankkuri,
perustuu juuri siihen, että se pitää veneen
suunnassaan. Jos veneen perä on vähänkään oikein
muotoiltu, ei perästä tuleva aalto suinkaan
rojahda kannelle, vaan vene nostaa pyllynsä ylös
ja kiitää jyrkkää alamäkeä keula kohisten, ja
samalla aalto menettää suurimman osan voimastaan.
Juuri soivasti jarruttava "ajoankkuri" auttaa
venettä pysymään automaattisesti suunnassaan.
Tällä en pyri kiistämään sitä, etteikö joissakin
veneissä, varsinkin moottoriveneissä, joista
minulla ei ole kokemusta, tilanne voisi olla
täysin toinen.
Mutta eihän oman veneen käytöksen testaaminen ole
kovinkaan hankala juttu. Todella kovassa kelissä
vain avomerelle ja sitten moottori sammuksiin
(tai jos on skagis, niin voihan panna sen vain
vapaalle). Ja sitten odottaa hetken, että näkee,
mitä tapahtuu, jos ei tee mitään. Ja sitten
köyttä mereen, ensin perästä, ja sitten voi
vaihtaa ja viedä ne keulaan, vaikka siinä joutuu
tietysti hetken olemaan poikittaisaallokossa,
mutta niinhän se tositilanteessakin tapahtuu.
Ja turvallisuuden maksimoimiseksi on tietysti
hyvä, jos reissulla on mukana toinen
merikelpoinen vene, sillä joka sortin
kommelluksiin pitää varautua. - Saariston kiertäjä
Ajoankkurin tarkoitus on pitää (lähinnä
moottoriveneen)keula päin tuulta myrskyssä
avomerellä kone tai muun vastaavan vian sattuessa
koska vapaasti ajalehtiessaan vene kääntyy kylki
päin tuulta ja kaatumisvaara on ilmeinen ja ranta
kaukana.Saaristossa lähinnä odotellaan että vene
ajautuu saaren rantaan ja hypitään maihin mutta
avomerellä joudutaan ehkä ajelehtimaan kauankin
ennenkuin apu saapuu.Joten ei se ajoankkurin
takaisin saaminen niin tarpeellista olekaan mutta
on tosi tärkeä kapine onnettomuuden sattuessa. - Kokematon moottoriveneilä
Saariston kiertäjä kirjoitti:
Ajoankkurin tarkoitus on pitää (lähinnä
moottoriveneen)keula päin tuulta myrskyssä
avomerellä kone tai muun vastaavan vian sattuessa
koska vapaasti ajalehtiessaan vene kääntyy kylki
päin tuulta ja kaatumisvaara on ilmeinen ja ranta
kaukana.Saaristossa lähinnä odotellaan että vene
ajautuu saaren rantaan ja hypitään maihin mutta
avomerellä joudutaan ehkä ajelehtimaan kauankin
ennenkuin apu saapuu.Joten ei se ajoankkurin
takaisin saaminen niin tarpeellista olekaan mutta
on tosi tärkeä kapine onnettomuuden sattuessa.Eikö sekin toimi jollain lailla ajoankkurina kun
ei ylety pohjaan ja jos yltää niin köyttä vain
lyhemmälle,pysyisi ainakin (moottori)vene
oikeassa suunnassa tuulen suhteen? - Kuunarin kippari
Kokematon moottoriveneilä kirjoitti:
Eikö sekin toimi jollain lailla ajoankkurina kun
ei ylety pohjaan ja jos yltää niin köyttä vain
lyhemmälle,pysyisi ainakin (moottori)vene
oikeassa suunnassa tuulen suhteen?Unohda ajatus. Voitko olla täysin varma siitä,
ettei ankkurisi todellakaan tapaa pohjaan? Jos se
tapaa, sinulla saattaa olla naurussa pitelemistä.
Ankkurisi paino veneen kummassa tahansa
ääripäässä huonontaa veneesi käyttäytymistä - se
hidastaa veneen keinumisliikettä, jolloin aalto,
tulipa se keulasta tai perästä, kaatuu sen sijaan
veneen päälle. Myös ankkurin nosto voi olla
uskomattoman hankalaa. Ota huomioon, että ei
jokin 5 tai 10 metriä ankkuriköyttä riitä vielä
mihinkään - kyllä minä panisin perästä jarruksi
200-300 metriä köyttä eli suunnilleen kaiken
liikenevän köyden joka on käytettävissä.
Mutta siellähän on jo veneilykeli. Ajakaa
veneellänne 4-5 solmun vauhtia ja laskekaa
perästä esimerkiksi 100 metriä köyttä ja
tunnustelkaa kädellä, millaisella voimalla se
jarruttaa. Sillä tavallahan siitä saa hyvän
käsityksen!
- 17571
KYLLÄ PITÄÄ OLLA JA ISOMPIKIN SAA OLLA JA EI HAITTAA VAIKKA OIS VÄHÄN PIENEMPIKIN
- Ludwig
Oisko köysiviritys tehokkaampi jos pistäis pitkän köyden molemmat päät kiinni veneesee, vai onko merkitystä? Miksi on parempi laittaa ajoankkuri perästä eikä keulasta?!
- StormTactics
Riippuu tilanteesta ja veneestä. Valtamerelle tarkoitetussa purjeveneessä myrskyssä perästä voikin laittaa jotain jarruttavaa (köysiä, renkaan tms.) mutta ei todellakaan ajoankkuria. Tälllöin purjealus kulkee pelkän rikin ansiosta eteenpäin tuulen voimatsa ja vauhtia hillitään jarruttamalla. Tällä estetään aluksen kaatuminen (knock down).
Moottoriveneessä taas konerikon tms. jälkeen lasketaan ajoankkuti, jotta vene ei käänny kylki aaltoihin ja ajoankkuri lasketaan niin, että veneen keula ottaa aallon vastaan. Yleensä moottoriveneen perä (tasaperä) on huonoin vaihtoehto ottamaan aaltoa vastaan, uppoamisvaara on todellinen. Siksi keula tulee saada käännettyä aaltoa kohden.
- Ottamallia
Kyllä täällä on aika hankala antaa kunnon neuvoja ajoankkurin tekoon. Suosittelen että käyt liikkeessä tutustumassa valmiiseen ajoankkuriin ja otat siitä mallia. Eihän se valmiskaan paljon maksa, mutta ymmärrän halusi hyödyntää vanha purje.
- StormTactics
Ehkä 18 vuoden odottelu ei ole tehnyt käytetylle purjeelle hyvää. Josten kysyjön ei kannata enää tehdä 18 vuoden odottelun jälkeen vanhasta purjeestaan ajoankkuria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 494985
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233277Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281412Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1811245- 75957
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna24878Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49857Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel215731Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35728Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt482697